Maximalt nyttiga tidiga reflexer och tonkurva

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

mawes
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 2015-04-01

Maximalt nyttiga tidiga reflexer och tonkurva

Inläggav mawes » 2018-10-05 12:43

Vad jag lyckats snappa upp så är tidiga reflexer som anländer lagom fördröjt i förhållande till direktljudet något som kan bidra positivt till lyssningen, ge en känsla av rymd eller vad som nu händer. Har sett lite olika siffror cirkulera gällande hur sent eller tidigt man vill ha reflexerna, men någonstans mellan 15-35ms kanske, vidare gissar jag att dom ska lagom starka, vad det nu är, säkert lagom många och spridda över lagom tid också . Vad jag inte sett någon prata om är tonkurvan på reflexerna. Finns det något forskat i ämnen om vad som låter trevligast? Jag gissar att ljudet typiskt blir lågpassfiltrerat varje gång det studsar i något i ett normalt rum. Hur mycket och vid vilken frekvens beror säkert mycket på hur dämpade ytor ljudet studsar i och angreppsvinkel. Så, när ljudet studsat runt och fått tillräcklig gångväg/ fördröjning kommer det till lyssnaren som en nyttig reflex. Finns det någon (teoretisk) tonkurva och styrka relativt direktljudet på den reflexen som är maximalt bra?

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Calleberg och 19 gäster