http://linnenberg-audio.de/html/liszt.html
Via ett grannforum hörde jag talas om ett för mig nytt märke, Linnenberg, som även om det varit okänt för mig, har existerat sedan 1994. Ett tyskt märke som tillverkar helt och hållet i Tyskland. Läser man på deras hemsida är ett av deras motton att göra varje spec 10 gånger bättre än den behöver vara och är det något jag uppskattar med entusiastiska konstruktörer så är det när de gör saker onödigt bra.
Liszt är ett monoblock à 200 W @ 8Ω, med vad det verkar rätt trevliga specifikationer. Det finns andra slutsteg som är billigare (tror Liszt går loss på i runda slängar 90000 kr/par) som också har imponerande siffror (Benchmark AHB2 till exempel, som är snuskigt bra mätmässigt). Faktiskt är inget utpräglat ställe för att diskutera dyrhifi, men tycker ändå dessa är lite intressanta. Få tillverkare har gett sina steg har tillräckligt utsträckt frekvensomfång nedåt (Holographic Audio, Bryston, Audiolab, Benchmark är några andra som fattat vikten av detta), men Linnenberg verkar ha förstått att det är viktigt. Snygga som tusan är de också.
Input sensitivity : 1,5 V rms Input impedance: 47k Ω (single ended RCA) 94k Ω (balanced XLR) Gain : + 28,9 dB Power output : 200W/8Ω Peak output voltage : 133 V pp / 47V rms Peak output current : +/- 25A continuous 1 : 10 cycle Frequency range : 0 … 400 kHz with filters 0 … 1.2MHz without filters Full power bandwidth : 0,3 … 400kHz Rise time : 650ns Damping factor : > 500 Signal to Noise ratio (SNR) : 116dB linear BW = 30kHz 122 dB (A) Equivalent input noise: 1,5μV linear, BW = 30kHz Distortion and noise (THD+N) : 0,003% @ 10W, 8 Ω