Har audiofiler dålig musiksmak?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Har audiofiler dålig musiksmak?

Inläggav Zeeall » 2018-10-10 11:45

Är det mäzzjass även hemma?
Bilagor
100518-T-shirt award-600_0.jpg
100518-T-shirt award-600_0.jpg (121.13 KiB) Visad 2959 gånger
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Har audiofiler dålig musiksmak?

Inläggav Bill50x » 2018-10-10 11:58

Njae. Audiofiler kanske lyssnar efter fel saker i musiken? Ungefär som att bedöma ett hus och bara koncentrera sig på färgen på fasaden. Eller hur huset "ser ut". Men glömma hur detta hus är anpassat till omgivningen och fungerar rent socialt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57233
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Har audiofiler dålig musiksmak?

Inläggav Nattlorden » 2018-10-10 12:00

Nästan enbart som demo.

I dessa dagarna är det väntan på detta albumet.... kommer i övermorgon
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Har audiofiler dålig musiksmak?

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-10-10 12:01

Nej det tror jag inte alls. Att analysera en högtalare med testspår är inte alls samma sak som att lyssna för njutnings skull.

Det finns en del personer som gärna antyder att iom att de inte sysslar med sådant så är de lite mer intresserade av musiken, men sådant är struntprat. Att man vet hur man skall tvinga fram fel i en högtalare och analytiskt letar efter dessa vid utvärdering har inget med hur man lyssnar rent generellt att göra.

Jag lyssnar mest på metal.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Har audiofiler dålig musiksmak?

Inläggav Morello » 2018-10-10 12:06

popmetall?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Har audiofiler dålig musiksmak?

Inläggav goat76 » 2018-10-10 12:07

Inte nödvändigtvis, men de sitter ofta med ljudanläggningar som låter jättefint på gles musik men där ljudet fullständigt brakar ihop när det spelas betydligt tätare musik.
Många audiofiler tvingas därmed lyssna på en begränsad andel välinspelad men gles musik för att allt annat låter illa och grötigt. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Har audiofiler dålig musiksmak?

Inläggav Bill50x » 2018-10-10 12:41

goat76 skrev:Inte nödvändigtvis, men de sitter ofta med ljudanläggningar som låter jättefint på gles musik men där ljudet fullständigt brakar ihop när det spelas betydligt tätare musik.
Många audiofiler tvingas därmed lyssna på en begränsad andel välinspelad men gles musik för att allt annat låter illa och grötigt. :)

Det är min erfarenhet också. helt plötsligt har hårdmetalrockaren med ny anläggning börjat spela kubansk jazz...

Att spela pling-plongmusik funkar i nästan alla anläggningar, dvs alla känner sig nöjda med vad dom har. Men för dem som önskar skaffa sig en bättre anläggning gäller det att spela komplex musik. Och känna efter: Berör musiken mig? Förstår jag vad den handlar om? Att sitta och lyssna efter hur en cymbal låter leder ingen vart.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Har audiofiler dålig musiksmak?

Inläggav petersteindl » 2018-10-10 13:09

Det är intressant att PK tränger sig på, även inom musik och musiksmak. Om saker inte kan kategoriseras som lagliga eller olagliga, etiska eller oetiska, gott eller ont eller som synd, så återstår ett slags PK för att rättfärdiggöra sin egen förträfflighet på bekostnad av andras. Ett slags kollektivnarcissism. Det gäller klädval, semesterortsval, matval, musiksmak, idrottsval, favoritklubbsval etc.

I delar av världen räknas det som rätt att mörda och utrota människor på grund av exempelvis musiksmak eller klädval eller annat hittepåval enkom i syfte att rättfärdiggöra sin egen förträfflighet där de som representerar olikt tänkande skall torteras och utrotas. Tiotals miljoner, ja hundratals miljoner människor slaktas, torteras, fängslas eller hålls i psykiskt och kroppsligt förtryck på grund av hittepå-PK. Är det verkligen det man vill förespråka och åstadkomma?

Jag har valt att spela låten Keith don’t go för ett hundratal personer under sommaren. Det är för investerare och andra ickehifimänniskor och undantagslöst alla har gillat musiken och njutit av ljudupplevelsen, en upplevelse ingen tidigare haft. Ingen av dessa hade hört musiken förut eller ens hört talas om artisten eller hört sådant ljud eller ens kunnat fantisera om att sådant ljud finns. Låten är ett mästerverk och texten likaså och jag är glad för att det finns inspelningar som ljudmässigt är så pass fulländade att de som hör den kan få en bra musikupplevelse. Den skapar intresse för det ljudfenomen som precis upplevts. Är det så här musik kan förmedlas?! Så är kommentarerna. Skivan är dessutom en liveupptagning. Jag spelar även opera, orkestermusik, jazz eller annat och normalt sett väljer jag låtar efter stundens ingivelse. Jag agerar DJ med publik och använder musik och ljudupplevelse för att bygga en stämning, den stämning som förmedlas av musikerna. Det jag väljer är inte enbart muzak eller hissmusik eller ordnat ljud som bryter en tystnad, en tystnad som för många upplevs med ångest.

Människan är invand/invaggad i ett ljudmiljöförstört samhälle där tystnad och naturljud skapar oro i människors själar. Musikkulinariska upplevelser tillhör en svunnen tid och de som gillar detta hånas öppet av sina egna genom det som kan tyckas vara små oskyldiga skämt, men redan där har ju värderingar slagit rot som skall rättfärdiggöra det roliga i det till synes oskyldiga lilla skämtet. Vad finns under ytan? Är skämtaren en bättre varelse?

Nu verkar det gå en slags PK-vind inom hifi att människor som gillar bra inspelningar skall fördummas och fördömas tillika med de artister som strävar efter bra inspelat ljud på sina skivor.

Det är inte ens roligt utan enkom förfärligt. Arma människosläkte som förleds av PK-profeter och PK-präster som trummar ut och sprider helt människofrånvända åsikter i nuvarande tidsordning då PK-lagar sätts. Är det ingen som förstår segregationens principer? Om man förstår, varför fortsätta sprida, om än på ett tillsynes harmlöst sätt. Men det är så segregation börjar. Tankar föds där man tilldelar saker värden enligt egna värdenormer, uttalas i ord och därefter verkställs i handling. Så skapas likasinnade grupperingar och utanförskap hos de icke initierade. Är det verkligen så vi vill skapa livsbetingelser för oss själva och för varandra?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Har audiofiler dålig musiksmak?

Inläggav Tangband » 2018-10-10 13:19

goat76 skrev:Inte nödvändigtvis, men de sitter ofta med ljudanläggningar som låter jättefint på gles musik men där ljudet fullständigt brakar ihop när det spelas betydligt tätare musik.
Många audiofiler tvingas därmed lyssna på en begränsad andel välinspelad men gles musik för att allt annat låter illa och grötigt. :)


Jag tror många hifiintresserade TROR att de har en riktigt bra anläggning , speciellt om de lagt ut mycket pengar. Det är inte alls säkert att anläggningen är bra, speciellt om den inte är korrekt uppställd.

En varningssignal är som du beskriver- om bara speciella inspelningar kan avnjutas.

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Re: Har audiofiler dålig musiksmak?

Inläggav Zeeall » 2018-10-10 13:36

petersteindl skrev:Det är intressant att PK tränger sig på, även inom musik och musiksmak. Om saker inte kan kategoriseras som lagliga eller olagliga, etiska eller oetiska, gott eller ont eller som synd, så återstår ett slags PK för att rättfärdiggöra sin egen förträfflighet på bekostnad av andras. Ett slags kollektivnarcissism. Det gäller klädval, semesterortsval, matval, musiksmak, idrottsval, favoritklubbsval etc.

I delar av världen räknas det som rätt att mörda och utrota människor på grund av exempelvis musiksmak eller klädval eller annat hittepåval enkom i syfte att rättfärdiggöra sin egen förträfflighet där de som representerar olikt tänkande skall torteras och utrotas. Tiotals miljoner, ja hundratals miljoner människor slaktas, torteras, fängslas eller hålls i psykiskt och kroppsligt förtryck på grund av hittepå-PK. Är det verkligen det man vill förespråka och åstadkomma?

Jag har valt att spela låten Keith don’t go för ett hundratal personer under sommaren. Det är för investerare och andra ickehifimänniskor och undantagslöst alla har gillat musiken och njutit av ljudupplevelsen, en upplevelse ingen tidigare haft. Ingen av dessa hade hört musiken förut eller ens hört talas om artisten eller hört sådant ljud eller ens kunnat fantisera om att sådant ljud finns. Låten är ett mästerverk och texten likaså och jag är glad för att det finns inspelningar som ljudmässigt är så pass fulländade att de som hör den kan få en bra musikupplevelse. Den skapar intresse för det ljudfenomen som precis upplevts. Är det så här musik kan förmedlas?! Så är kommentarerna. Skivan är dessutom en liveupptagning. Jag spelar även opera, orkestermusik, jazz eller annat och normalt sett väljer jag låtar efter stundens ingivelse. Jag agerar DJ med publik och använder musik och ljudupplevelse för att bygga en stämning, den stämning som förmedlas av musikerna. Det jag väljer är inte enbart muzak eller hissmusik eller ordnat ljud som bryter en tystnad, en tystnad som för många upplevs med ångest.

Människan är invand/invaggad i ett ljudmiljöförstört samhälle där tystnad och naturljud skapar oro i människors själar. Musikkulinariska upplevelser tillhör en svunnen tid och de som gillar detta hånas öppet av sina egna genom det som kan tyckas vara små oskyldiga skämt, men redan där har ju värderingar slagit rot som skall rättfärdiggöra det roliga i det till synes oskyldiga lilla skämtet. Vad finns under ytan? Är skämtaren en bättre varelse?

Nu verkar det gå en slags PK-vind inom hifi att människor som gillar bra inspelningar skall fördummas och fördömas tillika med de artister som strävar efter bra inspelat ljud på sina skivor.

Det är inte ens roligt utan enkom förfärligt. Arma människosläkte som förleds av PK-profeter och PK-präster som trummar ut och sprider helt människofrånvända åsikter i nuvarande tidsordning då PK-lagar sätts. Är det ingen som förstår segregationens principer? Om man förstår, varför fortsätta sprida, om än på ett tillsynes harmlöst sätt. Men det är så segregation börjar. Tankar föds där man tilldelar saker värden enligt egna värdenormer, uttalas i ord och därefter verkställs i handling. Så skapas likasinnade grupperingar och utanförskap hos de icke initierade. Är det verkligen så vi vill skapa livsbetingelser för oss själva och för varandra?

Mvh
Peter


Lugn nu... Det är en skämtbild om att det spelas väldigt enformig musik på hifimässor... Och eventuellt hemma.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Har audiofiler dålig musiksmak?

Inläggav Tangband » 2018-10-10 13:43

Det är väl även en smaksak vad som är bra musik ?

Jag gillar Diana Krall, fast hon spelas på hifimässor och kanske benämns som audiofil-musik. Jag gillar däremot verkligen inte infected muschrooms som verkar poppis här. Jag gillar även AC/DC och Bach.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Har audiofiler dålig musiksmak?

Inläggav Max_Headroom » 2018-10-10 13:45

Delvis, ja. Men folk har gasnka dålig musiksmak generellt. Det kan faktiskt vara så att en och annan audiofil har halkat in på lite bättre musik via välljudet, men då mer av misstag än något annat.

Men, det är ju så att mången audiofil spalr musik med bra ispelningar, eller sådant man tror är bra inspelningar (vet ett exempel på en skiva som användes som deom för att visa på "bra dynamik", en skiva som nästan helt saknar dynamik. Demo-snubben hade uppenbarlingen inte en aning om hur en inspelning med bra dynamik låter). Alltså, man lyssnar på hur bra det låter, inte på musiken. Och ibland (ofta?) kanske man inte ens tycker att muzaken är speciellt bra. Men fint och imponerande låter det... Du kommer inte att få speciellt många att erkänna att det är på det här sättet, men det är det.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Har audiofiler dålig musiksmak?

Inläggav Tangband » 2018-10-10 13:48

Max_Headroom skrev:Delvis, ja. Men folk har gasnka dålig musiksmak generellt. Det kan faktiskt vara så att en och annan audiofil har halkat in på lite bättre musik via välljudet, men då mer av misstag än något annat.

Men, det är ju så att mången audiofil spalr musik med bra ispelningar, eller sådant man tror är bra inspelningar (vet ett exempel på en skiva som användes som deom för att visa på "bra dynamik", en skiva som nästan helt saknar dynamik. Demo-snubben hade uppenbarlingen inte en aning om hur en inspelning med bra dynamik låter). Alltså, man lyssnar på hur bra det låter, inte på musiken. Och ibland (ofta?) kanske man inte ens tycker att muzaken är speciellt bra. Men fint och imponerande låter det... Du kommer inte att få speciellt många att erkänna att det är på det här sättet, men det är det.


Detdär är ju intressant. Har man anläggningen för att spela upp häftiga ljud eller njuta av musik ? Måste erkänna att jag vid en massa sinus-svep nästan tappade bort musiken ett tag :oops:

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Re: Har audiofiler dålig musiksmak?

Inläggav Zeeall » 2018-10-10 14:00

Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Har audiofiler dålig musiksmak?

Inläggav Morello » 2018-10-10 14:02

Bara jag som tycker det är ganska problematiskt att tala om god respektive dålig musiksmak; vem bestämmer vad som är bra respektive dåligt? Det torde vara upp till varje enskild lyssnare att avgöra.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Har audiofiler dålig musiksmak?

Inläggav petersteindl » 2018-10-10 14:06

Zeeall skrev:
petersteindl skrev:Det är intressant att PK tränger sig på, även inom musik och musiksmak. Om saker inte kan kategoriseras som lagliga eller olagliga, etiska eller oetiska, gott eller ont eller som synd, så återstår ett slags PK för att rättfärdiggöra sin egen förträfflighet på bekostnad av andras. Ett slags kollektivnarcissism. Det gäller klädval, semesterortsval, matval, musiksmak, idrottsval, favoritklubbsval etc.

I delar av världen räknas det som rätt att mörda och utrota människor på grund av exempelvis musiksmak eller klädval eller annat hittepåval enkom i syfte att rättfärdiggöra sin egen förträfflighet där de som representerar olikt tänkande skall torteras och utrotas. Tiotals miljoner, ja hundratals miljoner människor slaktas, torteras, fängslas eller hålls i psykiskt och kroppsligt förtryck på grund av hittepå-PK. Är det verkligen det man vill förespråka och åstadkomma?

Jag har valt att spela låten Keith don’t go för ett hundratal personer under sommaren. Det är för investerare och andra ickehifimänniskor och undantagslöst alla har gillat musiken och njutit av ljudupplevelsen, en upplevelse ingen tidigare haft. Ingen av dessa hade hört musiken förut eller ens hört talas om artisten eller hört sådant ljud eller ens kunnat fantisera om att sådant ljud finns. Låten är ett mästerverk och texten likaså och jag är glad för att det finns inspelningar som ljudmässigt är så pass fulländade att de som hör den kan få en bra musikupplevelse. Den skapar intresse för det ljudfenomen som precis upplevts. Är det så här musik kan förmedlas?! Så är kommentarerna. Skivan är dessutom en liveupptagning. Jag spelar även opera, orkestermusik, jazz eller annat och normalt sett väljer jag låtar efter stundens ingivelse. Jag agerar DJ med publik och använder musik och ljudupplevelse för att bygga en stämning, den stämning som förmedlas av musikerna. Det jag väljer är inte enbart muzak eller hissmusik eller ordnat ljud som bryter en tystnad, en tystnad som för många upplevs med ångest.

Människan är invand/invaggad i ett ljudmiljöförstört samhälle där tystnad och naturljud skapar oro i människors själar. Musikkulinariska upplevelser tillhör en svunnen tid och de som gillar detta hånas öppet av sina egna genom det som kan tyckas vara små oskyldiga skämt, men redan där har ju värderingar slagit rot som skall rättfärdiggöra det roliga i det till synes oskyldiga lilla skämtet. Vad finns under ytan? Är skämtaren en bättre varelse?

Nu verkar det gå en slags PK-vind inom hifi att människor som gillar bra inspelningar skall fördummas och fördömas tillika med de artister som strävar efter bra inspelat ljud på sina skivor.

Det är inte ens roligt utan enkom förfärligt. Arma människosläkte som förleds av PK-profeter och PK-präster som trummar ut och sprider helt människofrånvända åsikter i nuvarande tidsordning då PK-lagar sätts. Är det ingen som förstår segregationens principer? Om man förstår, varför fortsätta sprida, om än på ett tillsynes harmlöst sätt. Men det är så segregation börjar. Tankar föds där man tilldelar saker värden enligt egna värdenormer, uttalas i ord och därefter verkställs i handling. Så skapas likasinnade grupperingar och utanförskap hos de icke initierade. Är det verkligen så vi vill skapa livsbetingelser för oss själva och för varandra?

Mvh
Peter


Lugn nu... Det är en skämtbild om att det spelas väldigt enformig musik på hifimässor... Och eventuellt hemma.


Jag vet att det är en skämtbild. Det kan man inte undgå att se under förutsättning att tröjan används i rätt kontext, t.ex. på hifimässor. Jag ser dock inte det roliga. Jag instämmer inte att det är enformig musik som väljs för att spelas på mässor. Däremot kan valet av musik ske på ett enformigt sätt av utställarna, utan att musiken för den skull i sig skulle vara enformig.

Jag har ställt ut på många hifi-mässor genom åren och besökt än mer. Ofta vill konsument höra något de känner igen och klagar om de inte får höra samma musik som spelas i de andra rummen. Andra klagar på att inte alla väljer att spela olika musik som dessutom satisfierar kravet att ingen mässbesökare hört musiken dessförinnan. De säger inte så rakt ut, men det som sägs kan direkt motsvara det jag nyss skrivit.

Däremot har hans tröja skapat eftertänksamhet. Hur uppstår egentligen roligheter? När skall man skratta? Har folk dålig musiksmak? Vem bestämmer det? Har folk bra musiksmak? Vem bestämmer det? Ser precis att Morello redan påtalat detta.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Har audiofiler dålig musiksmak?

Inläggav Bill50x » 2018-10-10 14:11

petersteindl skrev:Nu verkar det gå en slags PK-vind inom hifi att människor som gillar bra inspelningar skall fördummas och fördömas tillika med de artister som strävar efter bra inspelat ljud på sina skivor.

Hm, hänger inte med. Det är väl inget fel med bra inspelningar? Problemet är att riktigt bra inspelningar låter bra på nästan vilken anläggning som helst. I det här fallet kan man verkligen prata "Linn-språk" dvs Source First. En riktigt bra anläggning enligt samma synsätt låter också ljudmässigt bra, dvs en trombon låter som i verkligheten och så vidare. Men hur beskriver man att en anläggning, eller enskild apparat, ställer till musiken så det blir kaos? Kan man då tänka sig att man kan offra lite av detaljåtergivningen om man istället får mer ordning och reda i musiken?

Till exempel, jag tog med mig min cd-spelare till en kamrat och jämförde denna med hans lika dyra Sony-spelare. Våra spelare lät extremt lika rent ljudmässigt. Men när vi lyssnade på en gammal jazz-platta, där vi började med min spelare, så var det en väsensskillnad i hur vi uppfattade musiken. Min kamrat hörde inte alls skillnaden för han lyssnade efter ljudet, medan jag som inte är så jätteintresserad av denna musik mest lyssnade efter "kan jag tänka mig lyssna på denna musik?". Och det var en stor skillnad i hur man (jag) uppfattade musiken.

Vad jag vill ha sagt är att om man bara lyssnar efter "ljudet" så kan man gå miste efter andra aspekter i musiken. Det handlar inte om att se dem som lyssnar efter hur triangeln låter som dumma, snarare att man kanske lyssnar efter andra kvaliteter. Alla blir saliga på sin tro, sas.

Återigen, det handlar inte om att fördöma bra inspelningar utan snarare att plocka ur det bästa ur mindre bra inspelningar!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Har audiofiler dålig musiksmak?

Inläggav i » 2018-10-10 14:16

Morello skrev:Bara jag som tycker det är ganska problematiskt att tala om god respektive dålig musiksmak; vem bestämmer vad som är bra respektive dåligt? Det torde vara upp till varje enskild lyssnare att avgöra.


Naturligtvis. Men jag har inte upplevt att man när man pratat (då i forum på faktiskt.io:s nivå) om dålig musiksmak menat det seriöst. Dvs det har funnits en underförstådd självironi - när det inte varit rent skämtsamt.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Har audiofiler dålig musiksmak?

Inläggav petersteindl » 2018-10-10 14:24



Där finns med följande låt som Stereophile tycker bör spelas på mässor :)

Stereophile skrev:...and that perfect summertime track, "O Helga Natt" (O Holy Night), from Proprius Records' Cantate Domino.


Den låten har jag demat ofta på mässor. Tack Bertil Alving. Jag använder ofta Bertil Alvings inspelningar. Bertil finns på forumet men inte så ofta numera. Jag har även haft förmånen att höra många av hans masterband.

Vi har tillsammans demat Bertils masterband på hifi-mässa i Berlin då det begav sig. Snell typ A2 har sällan låtit så fulländat och besökare satt bänkade hela dagarna igenom, djupt inne i musiken och med gråten i blicken kom fram och tog i hand och tackade för en enastående upplevelse de haft. Det var på 80-talet då det fortfarande var uppdelat i Öst och Väst. Besökarna hade fått visum och kom från Öst och de levde hela året på denna musikupplevelse och räknade med att återkomma nästa gång året därpå. De var mycket välkomna.

Då var vi inte kaxiga och var glada över att vi tog beslutet att alla som valde att spendera hela dagarna hos oss var välkomna. Det var ett stort och fantastiskt bra rum. Då spelade jag allsköns musik.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Kraniet
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Har audiofiler dålig musiksmak?

Inläggav Kraniet » 2018-10-10 14:24

För mig har hifi-intresset betytt att min musiksmak inkluderar nästan all sorts musik.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Har audiofiler dålig musiksmak?

Inläggav petersteindl » 2018-10-10 14:47

Bill50x skrev:
petersteindl skrev:Nu verkar det gå en slags PK-vind inom hifi att människor som gillar bra inspelningar skall fördummas och fördömas tillika med de artister som strävar efter bra inspelat ljud på sina skivor.

Hm, hänger inte med. Det är väl inget fel med bra inspelningar? Problemet är att riktigt bra inspelningar låter bra på nästan vilken anläggning som helst. I det här fallet kan man verkligen prata "Linn-språk" dvs Source First. En riktigt bra anläggning enligt samma synsätt låter också ljudmässigt bra, dvs en trombon låter som i verkligheten och så vidare. Men hur beskriver man att en anläggning, eller enskild apparat, ställer till musiken så det blir kaos? Kan man då tänka sig att man kan offra lite av detaljåtergivningen om man istället får mer ordning och reda i musiken?

Till exempel, jag tog med mig min cd-spelare till en kamrat och jämförde denna med hans lika dyra Sony-spelare. Våra spelare lät extremt lika rent ljudmässigt. Men när vi lyssnade på en gammal jazz-platta, där vi började med min spelare, så var det en väsensskillnad i hur vi uppfattade musiken. Min kamrat hörde inte alls skillnaden för han lyssnade efter ljudet, medan jag som inte är så jätteintresserad av denna musik mest lyssnade efter "kan jag tänka mig lyssna på denna musik?". Och det var en stor skillnad i hur man (jag) uppfattade musiken.

Vad jag vill ha sagt är att om man bara lyssnar efter "ljudet" så kan man gå miste efter andra aspekter i musiken. Det handlar inte om att se dem som lyssnar efter hur triangeln låter som dumma, snarare att man kanske lyssnar efter andra kvaliteter. Alla blir saliga på sin tro, sas.

Återigen, det handlar inte om att fördöma bra inspelningar utan snarare att plocka ur det bästa ur mindre bra inspelningar!

/ B


Det där är tumregler som jag inte ställer upp på. Dessutom inser jag inte problemet. Det du säger är att om alla inspelningar vore bra så skulle nästan vilka anläggningar som helst låta bra på alla inspelningar. Sedan kallar du det för ett problem. Jag ser det i så fall snarast som en lösning där problemen inte längre finns. :) Men tyvärr ser jag inte att verkligheten fungerar så.

Ljudet är en bärvåg som bär musiken. Jag lyssnar på musiken och kan därmed klassificera bärvågen som varandes i överensstämmelse med vad jag vill, eller inte i överensstämmelse.

Ofta får jag en känsla av att Linnanhängare lyssnar så intensivt efter "musiken" att musiken går förlorad. För mig är det en totalupplevelse som egentligen endast uppnås då man varken lyssnar efter musiken eller på ljudet. Det uppstår en känsla inombords. Den går förlorad om jag lyssnar på ljudet eller efter musiken. Jag använder i detta fall ordet 'efter' istället för ordet 'på', eftersom det i vissa kretsar lyssnas som om musiken är ett bedömningskriterium som skall rangordnas. Detta sa jag redan 1980 personligen till Ivor Tiefenbrun då jag besökte Linn. Jag vågade ifrågasätta det jag inte tyckte var bra och jag vägrade att stöpas i Linngjutformar. Ävenså, fick jag fina presenter från Ivor och jag godkändes för att handla Linnprodukter direkt från Linn och att även distribuera dessa. Det varade dock inte så länge eftersom jag även sålde Systemdek.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Har audiofiler dålig musiksmak?

Inläggav Bill50x » 2018-10-10 14:50

Morello skrev:Bara jag som tycker det är ganska problematiskt att tala om god respektive dålig musiksmak; vem bestämmer vad som är bra respektive dåligt? Det torde vara upp till varje enskild lyssnare att avgöra.

Absolut. Jag tycker direkt illa om vissa musikstilar men anser att de som gillar denna är i sin fulla rätt. Att man sedan skojar om saken får entusiasterna till denna musik ta. Mycken av den musik jag gillar går knappast hem i stugorna så jag är ganska van med kritik och sura kommentarer :-)

Med tilltagande ålder har jag dock blivit mer flexibel så kanske det rent allmänt är en tidsfråga?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Har audiofiler dålig musiksmak?

Inläggav petersteindl » 2018-10-10 15:06

Bill50x skrev:
Morello skrev:Bara jag som tycker det är ganska problematiskt att tala om god respektive dålig musiksmak; vem bestämmer vad som är bra respektive dåligt? Det torde vara upp till varje enskild lyssnare att avgöra.

Absolut. Jag tycker direkt illa om vissa musikstilar men anser att de som gillar denna är i sin fulla rätt. Att man sedan skojar om saken får entusiasterna till denna musik ta. Mycken av den musik jag gillar går knappast hem i stugorna så jag är ganska van med kritik och sura kommentarer :-)

Med tilltagande ålder har jag dock blivit mer flexibel så kanske det rent allmänt är en tidsfråga?

/ B


Ja, jag proklamerar härmed att du ges rättigheten att gilla den musik du gillar. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Har audiofiler dålig musiksmak?

Inläggav Bill50x » 2018-10-10 15:10

petersteindl skrev:Det där är tumregler som jag inte ställer upp på. Dessutom inser jag inte problemet. Det du säger är att om alla inspelningar vore bra så skulle nästan vilka anläggningar som helst låta bra på alla inspelningar. Sedan kallar du det för ett problem. Jag ser det i så fall snarast som en lösning där problemen inte längre finns. :) Men tyvärr ser jag inte att verkligheten fungerar så.

Ofta får jag en känsla av att Linnanhängare lyssnar så intensivt efter "musiken" att musiken går förlorad. För mig är det en totalupplevelse som egentligen endast uppnås då man varken lyssnar efter musiken eller på ljudet. Det uppstår en känsla inombords. Den går förlorad om jag lyssnar på ljudet eller efter musiken.

Om alla inspelningar vore riktigt bra skulle kraven på anläggningar vara mycket mindre, ja. En riktigt bra inspelning låter ju bra i en köksradio (lätt överdrift, men...).

Men, "låter bra" är en mycket relativ åsikt. Det handlar mycket om vilka kompromisser man är villig att göra. En hög brusnivå (knappast aktuellt idag, bara för diskussionen) är ett problem på gles körmusik men knappast på metal doom. Så mycket är ju avhängigt vilken musik man lyssnar på. Och vilka tillkortakommanden man är villig att acceptera. Och nej, jag ser inte bra inspelningar som ett problem, bara när de används för utvärderingar av anläggningar (eller del därav).

Sitter och lyssnar på Gejoma's "Saleya"* just nu och den låter fantastiskt engagerande i mina datorhögtalare. Rent ljudmässigt sämre än i min anläggning men mer engagerande. Så vilken anläggning är "bäst"?

/ B

*En skiva som är inspelad analogt, mixad och mastrad analogt och utgiven på vinyl. Och som jag har rippat till flac så jag kan spela den i min dator och via strömmare till anläggningen när jag inte orkar "vinylspela".
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Har audiofiler dålig musiksmak?

Inläggav petersteindl » 2018-10-10 15:21

Bill50x skrev:
petersteindl skrev:Det där är tumregler som jag inte ställer upp på. Dessutom inser jag inte problemet. Det du säger är att om alla inspelningar vore bra så skulle nästan vilka anläggningar som helst låta bra på alla inspelningar. Sedan kallar du det för ett problem. Jag ser det i så fall snarast som en lösning där problemen inte längre finns. :) Men tyvärr ser jag inte att verkligheten fungerar så.

Ofta får jag en känsla av att Linnanhängare lyssnar så intensivt efter "musiken" att musiken går förlorad. För mig är det en totalupplevelse som egentligen endast uppnås då man varken lyssnar efter musiken eller på ljudet. Det uppstår en känsla inombords. Den går förlorad om jag lyssnar på ljudet eller efter musiken.

Om alla inspelningar vore riktigt bra skulle kraven på anläggningar vara mycket mindre, ja. En riktigt bra inspelning låter ju bra i en köksradio (lätt överdrift, men...).

Men, "låter bra" är en mycket relativ åsikt. Det handlar mycket om vilka kompromisser man är villig att göra. En hög brusnivå (knappast aktuellt idag, bara för diskussionen) är ett problem på gles körmusik men knappast på metal doom. Så mycket är ju avhängigt vilken musik man lyssnar på. Och vilka tillkortakommanden man är villig att acceptera. Och nej, jag ser inte bra inspelningar som ett problem, bara när de används för utvärderingar av anläggningar (eller del därav).

Sitter och lyssnar på Gejoma's "Saleya"* just nu och den låter fantastiskt engagerande i mina datorhögtalare. Rent ljudmässigt sämre än i min anläggning men mer engagerande. Så vilken anläggning är "bäst"?

/ B

*En skiva som är inspelad analogt, mixad och mastrad analogt och utgiven på vinyl. Och som jag har rippat till flac så jag kan spela den i min dator och via strömmare till anläggningen när jag inte orkar "vinylspela".


Det beror på vad du för ögonblicket vill uppnå i livet. Man kan fundera på orsak. Samband mellan orsak och verkan. Vill jag ha upplevelsen så skulle anläggningen ses över och i avvaktan på ljudmedicin så funkar datorhögtalarna.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Har audiofiler dålig musiksmak?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-10-10 15:59

Bill50x skrev:Sitter och lyssnar på Gejoma's "Saleya"* just nu och den låter fantastiskt engagerande i mina datorhögtalare. Rent ljudmässigt sämre än i min anläggning men mer engagerande. Så vilken anläggning är "bäst"?

/ B

*En skiva som är inspelad analogt, mixad och mastrad analogt och utgiven på vinyl. Och som jag har rippat till flac så jag kan spela den i min dator och via strömmare till anläggningen när jag inte orkar "vinylspela".


Fast den finns väl även digitalt? https://www.discogs.com/Gejoma-Saleya/release/11181825
Ligger också på Tidal/Spotify. Vi har nog olika smak, den inspelningen är för mig väl tillbakalutad och slätstruken.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Har audiofiler dålig musiksmak?

Inläggav Bill50x » 2018-10-10 16:10

RogerGustavsson skrev:Fast den finns väl även digitalt? https://www.discogs.com/Gejoma-Saleya/release/11181825
Ligger också på Tidal/Spotify. Vi har nog olika smak, den inspelningen är för mig väl tillbakalutad och slätstruken.

Den kanske finns digitalt, det har jag inte kollat eftersom jag är nöjd med vad jag har.

Och ja, den är lite slätstruken, medhåll. Men i sweetspot mellan mina datorhögtalare så svänger det ganska bra. Min huvudanläggning är lite "baktung" just nu. Det blev så när jag stoppade SD-fötter under högtalarna. Rent ljudmässigt är det bättre med mer detaljerad bas men samtidigt lite mulligare ljud som inte bidrar till upplevelsen. Ska testa lite andra lösningar i veckan, nu när jag är gräsänkling :-)

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2018-10-10 16:44, redigerad totalt 1 gång.
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Har audiofiler dålig musiksmak?

Inläggav genstruktur » 2018-10-10 16:17

petersteindl skrev:
Stereophile skrev:...and that perfect summertime track, "O Helga Natt" (O Holy Night), from Proprius Records' Cantate Domino.


Den låten har jag demat ofta på mässor. Tack Bertil Alving. Jag använder ofta Bertil Alvings inspelningar. Bertil finns på forumet men inte så ofta numera. Jag har även haft förmånen att höra många av hans masterband.


Med vänlig hälsning
Peter


Har du någon länk exakt till vilken det är?

Eller är det denna? https://open.spotify.com/album/5n9hV4so ... mVgECriPXA

Edit: Den kanske? https://naxosdirect.se/items/cantate-domino-15792
De ser lika ut men ändå inte :)
Senast redigerad av genstruktur 2018-10-10 16:20, redigerad totalt 1 gång.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28067
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Har audiofiler dålig musiksmak?

Inläggav PerStromgren » 2018-10-10 16:17

RogerGustavsson skrev:
Bill50x skrev:Sitter och lyssnar på Gejoma's "Saleya"* just nu och den låter fantastiskt engagerande i mina datorhögtalare. Rent ljudmässigt sämre än i min anläggning men mer engagerande. Så vilken anläggning är "bäst"?

/ B

*En skiva som är inspelad analogt, mixad och mastrad analogt och utgiven på vinyl. Och som jag har rippat till flac så jag kan spela den i min dator och via strömmare till anläggningen när jag inte orkar "vinylspela".


Fast den finns väl även digitalt? https://www.discogs.com/Gejoma-Saleya/release/11181825
Ligger också på Tidal/Spotify. Vi har nog olika smak, den inspelningen är för mig väl tillbakalutad och slätstruken.


Den har dock den fördelen att man hör att cymbalerna är tillverkade av metall!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Har audiofiler dålig musiksmak?

Inläggav dewpo » 2018-10-10 17:08

Morello skrev:Bara jag som tycker det är ganska problematiskt att tala om god respektive dålig musiksmak; vem bestämmer vad som är bra respektive dåligt? Det torde vara upp till varje enskild lyssnare att avgöra.


Visst det det tycker nog de flesta!
Men man skall inte sticka under stolen med att det funnits och finns kulturkonservativa som när ny changers växt fram -
öppet eller i det fördolda, Aktivit försökt misskreditera de som gillat det nya!
Om dessa nu istället kallas stofiler eller något annat nedlåtande så tycker jag att de har förtjänat det.

Men jag tycker inte att audiofiler har dålig musiksmak, Däremot tycker jag de ofta har onödigt inskränkt, Smal musiksmak!
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster