Har audiofiler dålig musiksmak?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Har audiofiler dålig musiksmak?

Inläggav goat76 » 2018-10-12 20:40

Tell skrev:Ett problem jag tycker med all den där jazzen o 70-tals-rocken som audiofiler verkar gilla är att det saknas dynamik i frekvensledden, alltså att det saknas så mycket rolig djupbas. O så är det så tråkigt imperfekt analogt också ;)
Så dra på typ lite Tipper eller Hedflux på mässorna vetja, komplex musik där alla frekvenser får vara med o leka. Visst att det är en del kompressorer med i leken, men satan vad fint det låter ändå :)


Det är just den härliga imperfektionen i analog musik som är tjusningen, att varje ton eller ackord som alstras av ett analogt instrument aldrig låter exakt likadant beroende av hur hårt, snabbt eller långsamt anslagen är, hur hårt strängarna trycks ned och hur själva instrumentkroppen böjs.
Allt detta gör att det går att lyssna efter miljontals olika små detaljer i en enda låt och upptäcka nya efter flera år, trots att man hört låten tusentals gånger förut.

Dina musikexempel är inte speciellt komplexa för en ljudanläggning att spela upp. Lyssna lite analytiskt på de låtarna så hör du att de olika ljuden nästan aldrig spelas upp samtidigt, de liksom turas om och de bråkar inte så mycket om samma frekvenser.
Skulle gissa på att de låtarna på sin höjd består av några hundratals olika ljud och att dessa återges exakt likadant genom hela låtarna.
Din musik kan avslöja om ljudanläggningen är kapabel att spela djupbas, i övrigt är den ganska lättspelad och gles och kommer inte utmana ljudsystemet nämnvärt.

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Har audiofiler dålig musiksmak?

Inläggav nigthdreamerssky » 2018-10-12 21:02

PekkaJohansson skrev:
goat76 skrev:Pekka, jag tror att du likt många andra har en felaktig uppfattning av ljudkvalitén på rockinspelningar. Klart att det inom den genren finns inspelningar av skiftande kvalitet men den är inte värre än andra typer av musik.

Det du nog uppfattar som dåligt ljud är att rock ofta består av flertalet instrument som bråkar om samma frekvenser, bastrumman bråkar med basgitarren och den bråkar i sin tur med gitarren/gitarrerna. Sen kanske en halvskrikande sångare på det, ja då blir det mycket på en gång och det ställer ljudteknikern på prov. Om du fick möjlighet att höra dessa inspelningar i enskilda separata spår så tror jag du lättare skulle förstå att det inte handlar om sämre ljudkvalité.

Detta ställer högre krav på ljudanläggningen och kommer lätt avslöja om den inte klarar av att separera instrumenten och det blir då grötigt och svårlyssnat.
Jag förstår mycket väl varför den typen av musik inte används på mässorna då man inte vill avslöja ljudsystemets tillkortakommanden. Det hade dock varit intressant om alla demos på en mässa körde en mer komplicerad inspelning, då kanske man skulle få en helt annan uppfattning om vilken av ljudanläggningarna som verkligen var bäst.


goat76,

Jag tror att du missuppfattar vad jag skriver, alternativt att du själv inte har hört skillnader mellan goda och mindre goda inspelningar i deras fulla utsträckning. Du gör antaganden som tyder på båda alternativen. Det är dessutom ganska förmätet att använda ett uttryck som "felaktig uppfattning om ljudkvalitén".

Låt oss därför börja med att övergripande definiera god ljudkvalitet eller bra ljud som bredbandigt, lågdistorderande, dynamiskt och klangmässigt hyggligt naturligt. Inte många rockproduktioner lever upp till dessa krav. För den som har intresserat sig för inspelningshistorien torde det inte råda något som helst tvivel om att andelen riktigt välljudande inspelningar genom åren är betydligt större på konst- och jazzmusiksidan än på pop- och rocksidan.

Det problem du adresserar - att inte alla musiker och producenter förmår att arrangera musik så att stämmorna harmonierar och inte konkurrerar om samma utrymme - är bara en del av problemet med dåliga rock- och popinspelningar. Det handlar om trasiga mikrofoner, bristande akustisk förankring, tafflig elektronikkedja, ännu taffligare mixerbord, analoga band- på bandinspelningar, kassa effektburkar (inte sällan av vintagetyp), dålig lyssning och på senare tid återgång till vinylmediet.

Jag har under de senaste dryga tio åren systematiskt lyssnat till och tekniskt jämfört inspelningar i de mest skilda stilar på olika utgåvor. Jag lyssnar för övrigt i de mest välljudande miljöer som står att finna och som tillåter mig att höra även små skillnader mellan utgåvor. Mina kommentarer rör inte skillnader mellan enskilda spår och slutmixar (som är två helt skilda saker) eller huruvida någon upplever inspelningar som grötiga på grund av eventuell bristande återgivningskvalitet - ytterligare ett konstigt antagande från din sida. Det jag skriver om är helt enkelt de högst bristfälliga produktioner som är vanliga inom rock och pop och som vid sidan av ovanstående på senare år beror på tilltagande processering och bristande förståelse för skillnaden mellan begreppen sound och ljudkvalitet.

De riktigt bra rock- och popinspelningar som ändå finns har jag i min ägo och jag vårdar dem ömt. De är oftast gjorda på 1950-talet, sent 1970-tal och tidigt 1980-tal och utgivna på cd mellan 1982 och 1990. Av detta följer att de är antingen fåkanalsinspelningar med ytterst liten processering eller från analogerans sista höjdpunkt innan digitaltekniken kom. Även mellan dessa finns skillnader och jag har valt de yppersta.

Edit: Har ännu inte läst det inlägg du gjorde samtidigt som jag skrev ovanstående!

Med vänlig hälsning

Pekka


Har du även provat olika pressar utav vinylinspelningar vilka ibland kan skilja sig väsentligt; faktiskt så mycket ibland att de låter dåligt med fel pickup, men mycket bra med rätt pickup.. det måste inte heller vara förstapressar för att det ska låta bra utan det duger i många fall med senare pressningar tycker jag.
Fast du har väl självklart använt en neutral pickup på vinylskivor..?

Sedan kanske man behöver gilla rockmusik för att kunna stå ut med att det inte alltid är perfekta inspelningar.. tänk om David Bowie´s album Scary Monsters hade varit bättre inspelad än vad den nu är (tänker då på originalinspelningen, ej den nya remastrade) Tycker de tidigare Bowie skivorna är bättre inspelade.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Har audiofiler dålig musiksmak?

Inläggav PekkaJohansson » 2018-10-12 21:43

nigthdreamerssky skrev:Fast du har väl självklart använt en neutral pickup på vinylskivor..?

Sedan kanske man behöver gilla rockmusik för att kunna stå ut med att det inte alltid är perfekta inspelningar.. tänk om David Bowie´s album Scary Monsters hade varit bättre inspelad än vad den nu är (tänker då på originalinspelningen, ej den nya remastrade) Tycker de tidigare Bowie skivorna är bättre inspelade.


Ja, jag är självklart angelägen om att kombinationen av pick-up och RIAA-steg ska ge neutral återgiving. Så har jag lyssnat i tjugo år och det låter mig höra verkliga skillnader mellan vinylmastringar och -pressningar.

Du gör ytterligare ett onödigt antagande i andra stycket. Jag är sedan barnsben stort rock- och popfan och växte upp med Beatles, Beach Boys och Johnny Cash samt Kiss och Sweet. Det är ingen tillfällighet att jag har valt devisen "kan inte leva utan pop" under mina inlägg. Min skivsamling består till 97 procent av rock och pop. Jag hobbyforskar, lyssnar på och föreläser om pop och rock från 1935 till 1995 och i någon mån även senare. Just min kärlek till populärmusiken har lett till ett närmast maniskt intresse för ljudkvaliteten på skivorna. Att dessa skivor låter generellt sämre än andra genrer kunde ingen beklaga mer än ett popfan som jag. Det innebär krasst att jag inte kan spela min favoritmusik så starkt som jag skulle vilja. Distorsionsnivån sätter gränsen långt före öron och anläggning.

Titta gärna runt på forumet och läs tidigare diskussioner i ämnet. Se också mina inlägg i tråden "Sista skivinköpet". Med detta sagt önskar jag dig välkommen till Faktiskt!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Har audiofiler dålig musiksmak?

Inläggav nigthdreamerssky » 2018-10-12 22:18

PekkaJohansson skrev:
nigthdreamerssky skrev:Fast du har väl självklart använt en neutral pickup på vinylskivor..?

Sedan kanske man behöver gilla rockmusik för att kunna stå ut med att det inte alltid är perfekta inspelningar.. tänk om David Bowie´s album Scary Monsters hade varit bättre inspelad än vad den nu är (tänker då på originalinspelningen, ej den nya remastrade) Tycker de tidigare Bowie skivorna är bättre inspelade.


Ja, jag är självklart angelägen om att kombinationen av pick-up och RIAA-steg ska ge neutral återgiving. Så har jag lyssnat i tjugo år och det låter mig höra skillnader mellan vinylmastringar och -pressningar.

Du gör ytterligare ett helt onödigt och grundlöst antagande i andra stycket! Jag är sedan barnsben stort rock- och popfan och växte upp med Beatles, Beach Boys och Johnny Cash samt Kiss och Sweet. Det är ingen tillfällighet att jag har valt devisen "kan inte leva utan pop" under mina inlägg. Min hyggligt stora skivsamling (måhända en lätt underdrift) består till 97 procent av rock och pop. Jag hobbyforskar, lyssnar och föreläser om pop och rock från 1935 till 1995 och i någon mån även senare. Just min kärlek till populärmusiken har lett till ett närmast maniskt intresse för ljudkvaliteten på skivorna. Att dessa skivor generellt låter sämre än andra genrer kunde ingen beklaga mer än ett popfan som jag. Det innebär krasst att jag inte kan spela min favoritmusik så starkt som jag skulle vilja. Distorsionsnivån sätter gränsen långt före öron och anläggning.

Läs gärna vad jag har skrivit tidigare i ämnet på forumet och se gärna mina inlägg i tråden "Sista skivinköpet"! Med detta sagt önskar jag dig välkommen till Faktiskt!

Med vänlig hälsning

Pekka


Oj då, trampade jag dig på tårna bara för att jag råkade missa citatet undertill om pop, men det finns ju de som lyssnar på pop men inte gillar rock..
Sedan förstår jag inte varför det skulle vara självklart att se sig runt om i forumet vad du har skrivit innan jag lägger en kommentar på ett inlägg som du skrivit. Händelsevis råkade jag kika in i en av trådarna på best of innan jag återkom för att läsa ditt svar; där jag la märke till att du skrivit inlägg bla om Beatles etc.

Du har missat en del gällande vinyllyssnande genom att bara använda neutral pickup anser väl jag då.. fast å ena sidan använde jag under många år enbart Ortofon X5 HMC, en väldigt neutral pickup som spelar så gott som allt. Nu när jag återgått till vinyl sedan ett par år så har jag även haft som hobby att köpa begagnade premiumpickuper från förr, så det har inte blivit så många nyköp av pickuper. Jag har hunnit märka att olika inspelningar/pressningar och ursprungsländer påverkar hur det kommer att låta på diverse pickuper. Jag har gjort en preliminär sortering av skivsamlingen baserat på vilka pickuper de trivs bäst med. Exempelvis har jag sorterat 60 o tidiga 70- tals albumen huvudsakligen åt Stanton 681 och Grace F9E och vidare har jag sorterat bland 70 o 80- talsalbumen åt Kenwood N-39, Grado ZF1 och Empire 2000E iii samt en del 80- talsalbum åt Luxman 320C . Till många lugnare/softare album använder jag gärna en Audio Technica AT30E. Tills vidare använder jag Sumiko Blue Point No 2 till nyare album och funkar det inte med någon av dessa använder jag en retippad X5a. Sedan har jag ju en inköpt begagnad Dynavector Karat som jag inte monterat ännu... samt så har jag ett Trigon Vanguard II Riaa som jag ofta använder till mina gamla förstärkare, även om originalriaarna funkar bra som de är.

Visst skulle jag ju kunna använda min X5a eller Dynavector Karaten till alla skivor, men jag tycker det blir roligare så här som jag gjort det.
The Beatles lyssnar jag helst på för närvarande med Stanton 681an.

Tackar förresten att jag är välkommen till forumet 8)

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Har audiofiler dålig musiksmak?

Inläggav PekkaJohansson » 2018-10-12 22:53

nigthdreamerssky skrev:Oj då, trampade jag dig på tårna bara för att jag råkade missa citatet undertill om pop, men det finns ju de som lyssnar på pop men inte gillar rock..
Sedan förstår jag inte varför det skulle vara självklart att se sig runt om i forumet vad du har skrivit innan jag lägger en kommentar på ett inlägg som du skrivit. Händelsevis råkade jag kika in i en av trådarna på best of innan jag återkom för att läsa ditt svar; där jag la märke till att du skrivit inlägg bla om Beatles etc.

Du har missat en del gällande vinyllyssnande genom att bara använda neutral pickup anser väl jag då..


Närå, jag är inte särskilt lättrampad, men ditt utlåtande "Sedan kanske man behöver gilla rockmusik för att kunna stå ut med att det inte alltid är perfekta inspelningar" saknar grund. Det implicerar att jag inte gillar rock eller att gemene man inte skulle gilla rockmusik om inspelningarna är dåliga. Jag föredrar en diskussion som bygger på fakta och vad som faktiskt har sagts. För mig går alltid musiken först. Jag kunde förvisso ha varit ännu tydligare med mitt förhållande till musiken samt min kunskap i ämnet.

Att lyssnare på subjektiva grunder försöker kompensera för dåliga inspelningar och utgåvor genom att till exempel välja pick-uper eller kombinationer av för- och effektförstärkare är inte ovanligt. Det är en omöjlighet (och jobbigt!) att löpande kompensera för tillkortakommanden i källan eller apparater. Det vettigaste man kan göra är att sträva efter neutralt ljudande/icke färgande utrustning som låter skivan låta som den gör. Med en neutralt återgivande kedja kommer de bästa skivorna till sin rätt och sämre skivor blir bättre återgivna än om man bara chansar. Vill man krångla till det kan man skaffa apparater som vid behov medger ändring av tonkurvan. Jag föredrar att koppla av och njuta skivorna som de är och inte spela dem starkare än ljudkvaliteten tillåter.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Har audiofiler dålig musiksmak?

Inläggav goat76 » 2018-10-12 23:21

PekkaJohansson skrev:
goat76 skrev:Pekka, jag tror att du likt många andra har en felaktig uppfattning av ljudkvalitén på rockinspelningar. Klart att det inom den genren finns inspelningar av skiftande kvalitet men den är inte värre än andra typer av musik.

Det du nog uppfattar som dåligt ljud är att rock ofta består av flertalet instrument som bråkar om samma frekvenser, bastrumman bråkar med basgitarren och den bråkar i sin tur med gitarren/gitarrerna. Sen kanske en halvskrikande sångare på det, ja då blir det mycket på en gång och det ställer ljudteknikern på prov. Om du fick möjlighet att höra dessa inspelningar i enskilda separata spår så tror jag du lättare skulle förstå att det inte handlar om sämre ljudkvalité.

Detta ställer högre krav på ljudanläggningen och kommer lätt avslöja om den inte klarar av att separera instrumenten och det blir då grötigt och svårlyssnat.
Jag förstår mycket väl varför den typen av musik inte används på mässorna då man inte vill avslöja ljudsystemets tillkortakommanden. Det hade dock varit intressant om alla demos på en mässa körde en mer komplicerad inspelning, då kanske man skulle få en helt annan uppfattning om vilken av ljudanläggningarna som verkligen var bäst.


goat76,

Jag tror att du missuppfattar vad jag skriver, alternativt att du själv inte har hört skillnader mellan goda och mindre goda inspelningar i deras fulla utsträckning. Du gör antaganden som tyder på båda alternativen. Det är dessutom ganska förmätet att använda ett uttryck som "felaktig uppfattning om ljudkvalitén".

Låt oss därför börja med att övergripande definiera god ljudkvalitet eller bra ljud som bredbandigt, lågdistorderande, dynamiskt och klangmässigt hyggligt naturligt. Inte många rockproduktioner lever upp till dessa krav. För den som har intresserat sig för inspelningshistorien torde det inte råda något som helst tvivel om att andelen riktigt välljudande inspelningar genom åren är betydligt större på konst- och jazzmusiksidan än på pop- och rocksidan.

Det problem du adresserar - att inte alla musiker och producenter förmår att arrangera musik så att stämmorna harmonierar och inte konkurrerar om samma utrymme - är bara en del av problemet med dåliga rock- och popinspelningar. Det handlar om trasiga mikrofoner, bristande akustisk förankring, tafflig elektronikkedja, ännu taffligare mixerbord, analoga band- på bandinspelningar, kassa effektburkar (inte sällan av vintagetyp), dålig lyssning och på senare tid återgång till vinylmediet.

Jag har under de senaste dryga tio åren systematiskt lyssnat till och tekniskt jämfört inspelningar i de mest skilda stilar på olika utgåvor. Jag lyssnar för övrigt i de mest välljudande miljöer som står att finna och som tillåter mig att höra även små skillnader mellan utgåvor. Mina kommentarer rör inte skillnader mellan enskilda spår och slutmixar (som är två helt skilda saker) eller huruvida någon upplever inspelningar som grötiga på grund av eventuell bristande återgivningskvalitet - ytterligare ett konstigt antagande från din sida. Det jag skriver om är helt enkelt de högst bristfälliga produktioner som är vanliga inom rock och pop och som vid sidan av ovanstående på senare år beror på tilltagande processering och bristande förståelse för skillnaden mellan begreppen sound och ljudkvalitet.

De riktigt bra rock- och popinspelningar som ändå finns har jag i min ägo och jag vårdar dem ömt. De är oftast gjorda på 1950-talet, sent 1970-tal och tidigt 1980-tal och utgivna på cd mellan 1982 och 1990. Av detta följer att de är antingen fåkanalsinspelningar med ytterst liten processering eller från analogerans sista höjdpunkt innan digitaltekniken kom. Även mellan dessa finns skillnader och jag har valt de yppersta.

Edit: Har ännu inte läst det inlägg du gjorde samtidigt som jag skrev ovanstående!

Med vänlig hälsning

Pekka


Förlåt om du tog illa upp av mitt inlägg, det var inte min mening. Troligtvis missförstod jag dig.

Mitt något krassa antagande är nog för att jag märkt att många här verkar ha svårt för att skilja mellan inspelning-ljudstekniska aspekter och deras egna ljudideal. En (för många) illalåtande skärande elgitarr kan mycket väl vara perfekt inspelad. Jag tror både du och jag har samma uppfattning där.

Däremot tycker jag det finns tillräckligt många bra och naturliga rockinspelningar för att man med lätthet ska kunna undvika de nivåmaximerade och masteringmosade skivorna om man var mässutställare.
PekkaJohansson skrev:Hade jag varit mässutställare hade jag passat mig väldigt noga för att spela nivåmaximerad och masteringmosad rock och pop. Hur meningsfullt är det att försöka bedöma en anläggnings kvaliteter med sådan musik - och hur kul är det att lyssna i längden? Även mycket av mässjazzen (och -bluesen!) har, oaktat det musikaliska, brister i form av närmickade och komprimerade produktioner som inte låter lyssnaren få en sann bild av hur musik faktiskt kan låta väl återgiven i en anläggning.

Kanske missförstod jag din kritik av närmickat?
När det kommer till rock och bluesinspelningar där förstärkare används så är närmickat av min egen erfarenhet en förutsättning för att få just en så sann bild av hur musiken verkligen låter, att få det att låta så som våra öron uppfattar det.
Det är av stor vikt att rumsmikrofoner används som man blandar in med det närmickade ljudet och att de balanseras sinsemellan för att hitta den balans i ljudet som våran fantastiska hörsel uppfattar det.
Det blir som en typ av kompromiss för de tillkortakommanden som mikrofoner har jämnfört med våran hörsel.

Överdrivet komprimerade musikproduktioner finns det gott om men jag tror inte det har drabbat rockmusik i någon större utsträckning än andra musikstilar.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Har audiofiler dålig musiksmak?

Inläggav PekkaJohansson » 2018-10-12 23:47

goat76 skrev:
PekkaJohansson skrev:Överdrivet komprimerade musikproduktioner finns det gott om men jag tror inte det har drabbat rockmusik i någon större grad än andra musikstilar.


Tack för fortsatt trevlig och sansad diskussion! Att tro är inte detsamma som att veta! Överdriven komprimering har drabbat rockmusik i betydligt högre utsträckning än andra musikstilar - i alla led av inspelningsprocessen! Har du jämfört jazz från omkring 1964 med Beatles, Stones, Searchers, Kinks och annat från samma tid? Det har jag gjort i drygt ett decennium - och jag är som sagt ingen riktig jazzkatt! Bortsett från medveten dynamisk komprimering har rockmusiken i betydligt större utsträckning drabbats av de orenheter i inspelningskedjan som jag nämnde tidigare. Den som vill höra rimligt dynamisk rock är hänvisad till några få inspelningar med Chuck Berry och Buddy Holly från 1950-talet, lite Cliff Richard, Elvis och Beach Boys från tidigt 1960-tal och inspelningar med grupper som Rush, Saga och Marillion från första halvan av 80-talet. Finns en del 70-talssaker som är helt ok också som Sabbaths och Purples tidiga samt Kraftwerk från 1977 till 1983. Oförstörda disco- och filmmusiksaker från 70- och 80-talet kan låta bra också. Apropå Bowie är den japanska förstautgåvan av "Let's dance" en av få kompaktskivor som låter bäst från den uppgående solens land. Jo, Beach Boys-utgåvorna på Pastmasters från 1989 piskar allt annat även om fallerar delvis på grund av vinylöverföringar av några spår. Ber om ursäkt för att detta av nödvändighet blir en extremt kort och ofullständig resumé av den inspelade och återutgivna rock- och popmusikhistorien!

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2018-10-12 23:57, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Har audiofiler dålig musiksmak?

Inläggav petersteindl » 2018-10-12 23:57

PekkaJohansson skrev:
goat76 skrev:Överdrivet komprimerade musikproduktioner finns det gott om men jag tror inte det har drabbat rockmusik i någon större grad än andra musikstilar.


Tack för fortsatt trevlig och sansad diskussion! Att tro är inte detsamma som att veta! Överdriven komprimering har drabbat rockmusik i betydligt högre utsträckning än andra musikstilar - i alla led av inspelningsprocessen! Har du jämfört jazz från omkring 1964 med Beatles, Stones, Searchers, Kinks och annat från samma tid? Det har jag gjort i drygt ett decennium - och jag är som sagt ingen riktig jazzkatt! Bortsett från medveten dynamisk komprimering har rockmusiken i betydligt större utsträckning drabbats av de orenheter i inspelningskedjan som jag nämnde tidigare. Den som vill höra rimligt dynamisk rock är hänvisad till några få inspelningar med Chuck Berry och Buddy Holly från 1950-talet, lite Cliff Richard, Elvis och Beach Boys från tidigt 1960-tal och inspelningar med grupper som Saga och Marillion från första halvan av 80-talet. Finns en del 70-talssaker som är helt ok också som Sabbaths och Purples tidiga samt Kraftwerk från 1977 till 1983. Oförstörda disco- och filmmusiksaker från 70- och 80-talet kan låta bra också. Apropå Bowie är den japanska förstautgåvan av "Let's dance" en av få kompaktskivor som låter bäst från den uppgående solens land. Jo, Beach Boys-utgåvorna på Pastmasters från 1989 piskar allt annat. Ber om ursäkt för att detta av nödvändighet blir en extremt kort och ofullständig resumé av den inspelade rock- och popmusikhistorien!

Med vänlig hälsning

Pekka


Tänkte passa på att få din citering korrekt. Jag vill instämma i Pekkas upptäckt. Skulle tippa att man hittar de största/flesta komprimeringarna hos den musik som spelas mest på radion. Då ligger popmusiken långt framme i träsket.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Har audiofiler dålig musiksmak?

Inläggav Ted_B » 2018-10-13 00:28

PekkaJohansson skrev:
goat76 skrev:
PekkaJohansson skrev:Överdrivet komprimerade musikproduktioner finns det gott om men jag tror inte det har drabbat rockmusik i någon större grad än andra musikstilar.


Tack för fortsatt trevlig och sansad diskussion! Att tro är inte detsamma som att veta! Överdriven komprimering har drabbat rockmusik i betydligt högre utsträckning än andra musikstilar - i alla led av inspelningsprocessen! Har du jämfört jazz från omkring 1964 med Beatles, Stones, Searchers, Kinks och annat från samma tid? Det har jag gjort i drygt ett decennium - och jag är som sagt ingen riktig jazzkatt! Bortsett från medveten dynamisk komprimering har rockmusiken i betydligt större utsträckning drabbats av de orenheter i inspelningskedjan som jag nämnde tidigare. Den som vill höra rimligt dynamisk rock är hänvisad till några få inspelningar med Chuck Berry och Buddy Holly från 1950-talet, lite Cliff Richard, Elvis och Beach Boys från tidigt 1960-tal och inspelningar med grupper som Rush, Saga och Marillion från första halvan av 80-talet. Finns en del 70-talssaker som är helt ok också som Sabbaths och Purples tidiga samt Kraftwerk från 1977 till 1983. Oförstörda disco- och filmmusiksaker från 70- och 80-talet kan låta bra också. Apropå Bowie är den japanska förstautgåvan av "Let's dance" en av få kompaktskivor som låter bäst från den uppgående solens land. Jo, Beach Boys-utgåvorna på Pastmasters från 1989 piskar allt annat även om fallerar delvis på grund av vinylöverföringar av några spår. Ber om ursäkt för att detta av nödvändighet blir en extremt kort och ofullständig resumé av den inspelade och återutgivna rock- och popmusikhistorien!

Med vänlig hälsning

Pekka


Jag skulle gärna läsa en längre utläggning av dina erfarenheter om olika inspelningar.
The World's Mine Oyster

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Har audiofiler dålig musiksmak?

Inläggav PekkaJohansson » 2018-10-13 10:35

Ted_B skrev:Jag skulle gärna läsa en längre utläggning av dina erfarenheter om olika inspelningar.


Det skulle jag också vilja! Tiden är dock en begränsande faktor för rippande, masvisande, lyssning och skrivande. Tills jag får för mig att, med Per Gessles ord, göra en bok som Ulf Lundell får det bli spridda skurar här och i Musik & Ljudteknik. Jag svarar som tidigare gärna på frågor om olika utgåvor.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Har audiofiler dålig musiksmak?

Inläggav Harryup » 2018-10-13 11:24

Pekka,
vet du att i Roon så kan man rippa och lägga in skivan och sedan visar Roon någon slags crestfactor och en korv för varje låt på skivan. Dessutom så kan Roon hantera flera utgåvor av samma skiva så är t.ex. en skiva utgiven med olika antal låtar så får man båda separerade även om t.ex. den med flera låtar skulle låta sämre.
Så man får en slags MasVis light automatiskt.

mvh/Harryup

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Har audiofiler dålig musiksmak?

Inläggav PekkaJohansson » 2018-10-13 12:22

Det låter som en vettig funktion. Även mediespelaren Foobar 2000 har ju något liknande. Dock har jag inte blivit klok på dess redovisning av toppfaktor och hur den faktiskt räknas ut och förhåller sig till exempelvis MasVis. Får se om jag hinner titta närmare på dessa varianter. Tack för tipset!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Har audiofiler dålig musiksmak?

Inläggav dewpo » 2018-10-13 15:00

https://kb.roonlabs.com/Dynamic_Range skrev:As with Volume Leveling Roon's dynamic range calculation is done based on R128 standards. In technical terms, Roon's "Dynamic Range" is the same as R128's "Loudness Range".
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Har audiofiler dålig musiksmak?

Inläggav Harryup » 2018-10-13 21:04

Ser att jag skrev att Roon rippar, det gör den ju inte, men allt annat.
Utan hanterar uppspelningen och man kan välja att låta Roon analysera filerna à la MasVis light eller inte. Dessutom så bygger Roon upp en egen databas över skivsamlingen och ger lite redaktionell text och om artisterna och inspelningarna och kommer med tips om vad man inte spelat på ett tag. Jag tycker Roon är ganska överlägsen när det gäller uppspelning totalt sett ur hantering och informationssynpunkt.

/Harryup

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster