Är du en audiofil?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är du en audiofil?

Ja, det tycker både jag och andra
14
33%
Tja, jag tycker det men inte andra
0
Inga röster
Nja, andra tycker det men inte jag
12
28%
Nej, det tycker varken jag eller andra
4
9%
Jag vet inte vad jag tycker men andra tycker det
1
2%
Jag tycker det men jag vet inte vad andra tycker
1
2%
Varken jag eller andra vet vad de tycker
8
19%
Inget av ovanstående, eller flera av ovanstående
3
7%
 
Antal röster : 43

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Är du en audiofil?

Inläggav jonaz81a » 2018-10-11 19:51

Harryup skrev:Förstår inte att det skulle vara något negativt att bli kallad audiofil eller att man själv skulle kalla sig audiofil.
Tycker ordet säger att man bryr sig om hur det låter och kan inte se något negativt i det.

/Harryup




Jag tror att laddningen i ordet audiofil helt beror på hur "man" definierar ordet audiofil.

Min association (som inte är skapad ur ett vakuum) blir direkt kabellyftare, kablar för 20 papp, "analogt är bättre än digitalt", modern improvisatorisk jazz, diskantlyft, tweaks och så vidare.

Inte för att detta automatiskt skulle vara negativt! Alla är saliga i sitt! Jag själv gillar apparater och högtalare, dyra som billiga, välljudande som illalåtande! :D
Presentation kommer

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Är du en audiofil?

Inläggav mx » 2018-10-11 21:17

Harryup skrev:Förstår inte att det skulle vara något negativt att bli kallad audiofil eller att man själv skulle kalla sig audiofil.
Tycker ordet säger att man bryr sig om hur det låter och kan inte se något negativt i det.

/Harryup

Varför tror du att folk tycker det är något negativt? Jag tycker inte det.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Är du en audiofil?

Inläggav hifikg » 2018-10-11 22:25

RogerGustavsson skrev:
hifikg skrev:
RogerGustavsson skrev:3 eller möjligen 4 av 10 fick jag. Har inte gjort något åt akustiken men det borde jag nog.


Ja, det är också en fråga, jag köpte Carlsson istället, de är gjorda för vanliga bostadsrum. Fast mattorna kanske kan räknas som akustikanpassning. Och SD-fötterna.
Och inte tror jag på kablar... nä, jag är nog ingen audiofil



Nja, inte ens Carlsson spelar bra i alla rum... Det var mest i marknadsföringen detta hävdades. Herr Carlsson själv var väl rätt noga med hur lyssningsrummet skulle vara beskaffat? Åtminstone fick John Larsen instruktioner när han skulle dema OA51 på fabriken. Det var verkligen inte bara på en höft.


Jag kan förstås inte säga att OA52 spelar bra i ALLA rum, men alla jag har haft dem i och det har varit rum med ganska stora olikheter genom åren. Kanske är det möjligt att hitta ett rum som de inte fungerar i, men då är nog inte det rummet särskilt lämpat för ljudåtergivning överhuvudtaget. Eller jo... nu kom jag på... döddämpade rum som fungerar bra för vissa högtalare som kräver sådant, skulle nog vara rätt värdelösa för Carlsson, men då har man ju "förstört" rummet för att anpassa till något annat. Jag kommer aldrig att få några audiofilpoäng för rumsanpassning, fast en gång flyttade jag isär två whiskyflaskor som skramlade när de stod för nära varandra :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Är du en audiofil?

Inläggav lennartj » 2018-10-12 01:28

Min uppfattning om audiofiler som lyssnar på klassisk musik som det finns många tolkningar av är att de konsekvent väljer utgåvan med bästa ljudkvalitet utan hänsyn till om tolkningen är känslolös och illa spelad. Jag lyssnar hellre till en gammal mono-LP med en orkester som vet vad de sysslar med, ledda av en insiktsfull dirigent.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Är du en audiofil?

Inläggav i » 2018-10-12 02:58

lennartj skrev:Min uppfattning om audiofiler som lyssnar på klassisk musik som det finns många tolkningar av är att de konsekvent väljer utgåvan med bästa ljudkvalitet utan hänsyn till om tolkningen är känslolös och illa spelad. Jag lyssnar hellre till en gammal mono-LP med en orkester som vet vad de sysslar med, ledda av en insiktsfull dirigent.


+1
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Är du en audiofil?

Inläggav darkg » 2018-10-12 05:21

Jag googlade på finsmakare för att se vilka likheter det ordet har med audiofil. Intressant nog dök dels "Lyxskinka" och en restaurang som var "nördig och gemytlig" upp. Och "Way Out West är för finsmakare [...] ett paradis för hipsters, popsnören och alla indietöntar."

Det nördiga, det lyxiga och kanske det... snobbiga? Allihop ord som kan undersökas vidare. Men visst finns det över huvud taget en viss tendens i den här röran av ord; ett intresse för kvalitet som kanske tangerar det löjliga!

Å andra sidan kanske man är audiofil numera bara man har ett stereopar högtalare som man ibland sitter och lyssnar genom.

En annan ingång är att det finns ett nördigare drag av att renodla någon aspekt, och till exempel strunta i estetiken, och ett motsatt helhetsperspektiv där många aspekter tillsammans vägs ihop för bäst feelgood. Audiofili kan nog förknippas med båda hållningarna!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: Är du en audiofil?

Inläggav RobotKeso » 2018-10-12 07:56

Svarade nja men att andra tycker det. Jag är nästan helt ensam om att ha en riktig stereo hemma. Resten har Blåtands högtalare eller något 2.1 datahögtalarsystem. Därav blir jag en audiofil i deras ögon.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Är du en audiofil?

Inläggav darkg » 2018-10-12 08:30

RobotKeso skrev:Svarade nja men att andra tycker det. Jag är nästan helt ensam om att ha en riktig stereo hemma. Resten har Blåtands högtalare eller något 2.1 datahögtalarsystem. Därav blir jag en audiofil i deras ögon.


Ja, det är nog där ribban ligger idag. En konsekvens är att varumärken inte är lika mycket värda nu, så de vanvårdas och audiofiler får leta begagnat, och hela konceptet får ännu mer skimmer av mossighet. Hur ska det sluta.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Är du en audiofil?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-10-12 08:51

lennartj skrev:Min uppfattning om audiofiler som lyssnar på klassisk musik som det finns många tolkningar av är att de konsekvent väljer utgåvan med bästa ljudkvalitet utan hänsyn till om tolkningen är känslolös och illa spelad. Jag lyssnar hellre till en gammal mono-LP med en orkester som vet vad de sysslar med, ledda av en insiktsfull dirigent.


Det kan vara så men har man upplevt ett intressant klassiskt musikstycke börjar åtminstone jag jakten på något som erbjuder både ock. Det är där man kan nyttja Internet eller Spotify/Tidal (även om deras utbud många gånger är klent just för klassisk musik). Ofta landar man på lite äldre inspelningar.



RobotKeso skrev:Svarade nja men att andra tycker det. Jag är nästan helt ensam om att ha en riktig stereo hemma. Resten har Blåtands högtalare eller något 2.1 datahögtalarsystem. Därav blir jag en audiofil i deras ögon.


Medhåll. Nästan inga av våra bekanta har "riktiga" högtalare längre. Många lyssnar i laptopen, mobilen, köksradion eller genom platt-TV:ens inbyggda högtalare. Fast flertalet är heller inte speciellt intresserade av musik överhuvudtaget. Musik är för många något som "ackompanjerar" något annat, fest, film, arbete etc. Musik för musikens skull verkar vara sekundärt för rätt många.

Användarvisningsbild
miaber
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2011-03-02
Ort: Vänersborg

Re: Är du en audiofil?

Inläggav miaber » 2018-10-12 09:30

RobotKeso skrev:Svarade nja men att andra tycker det. Jag är nästan helt ensam om att ha en riktig stereo hemma. Resten har Blåtands högtalare eller något 2.1 datahögtalarsystem. Därav blir jag en audiofil i deras ögon.


+1
Det är nog många här som kan skriva under på den beskrivningen.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Är du en audiofil?

Inläggav Kalejdokom » 2018-10-12 11:05

Jag har aldrig gått igång på dyra "high end" prylar utan sökt bra prestanda för rimliga pengar (läs NAD/Denon/Behringer). Dessutom alltid byggt mina egna högtalare i tron att dom kan konkurrera med de riktigt dyra "originalen".

MEN under senaste veckan har jag snöat in på Wilson högtalare och fått riktigt sug efter att höra (och äga?) ett par riktiga värstingar. Men att lägga en halv miljon på högtalare? Njae...
Designen ihop med Scanspeak-elementen tilltalar mina sinnen.

Ja, jag är kanske lite audiofil även i märkesnördhänseende. :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Är du en audiofil?

Inläggav Harryup » 2018-10-12 13:59

mx skrev:
Harryup skrev:Förstår inte att det skulle vara något negativt att bli kallad audiofil eller att man själv skulle kalla sig audiofil.
Tycker ordet säger att man bryr sig om hur det låter och kan inte se något negativt i det.

/Harryup

Varför tror du att folk tycker det är något negativt? Jag tycker inte det.


Folk här vill ju inte gärna kalla sig audiofiler i någon större utsträckning. Och det blir trådar om audiofiler har dålig musiksmak.
För alla i galaxen är folk som häckar på ett HiFi-relaterat forum audiofiler. Utom för många audiofiler här som hellre ser folk som misslyckats med sin musiksmak och folk som inte har haft som intresse att köpa en Denonreceiver som försteg till sin annars dyra anläggning som audiofiler.

/Harryup

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Är du en audiofil?

Inläggav Tell » 2018-10-12 18:06

En audiofil är väl ändå en sån som använder musik för att lyssna på sin anläggning o inte anläggningen för att lyssna på musik så som vanliga Svenssons gör?

Fast själv gillar jag inte att definiera mig som nåt oavsett vad då definitionerna alltid skiljer beroende på vem man frågar.

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Är du en audiofil?

Inläggav nigthdreamerssky » 2018-10-12 20:26

Vanliga högtalarkablar modell som jag får skala av i ändan för att de ska passa mina gamla premiumförstärkare och högtalare och inga jättedyra RCA kablar heller annat än att de kostar lite mer än de på hos Classe typ..

Annars gillar jag lite dyrare modeller av grejer som fanns en gång i tiden.. så kan jag betraktas som audiofil då?

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Är du en audiofil?

Inläggav NADifierad » 2018-10-12 21:01

Mina högtablarkabar är sladdar från utbytta djupvattenpumpar. Bara för att säkerställa infraåtergivningen 8) . :)
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster