Är du en audiofil?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är du en audiofil?

Ja, det tycker både jag och andra
14
33%
Tja, jag tycker det men inte andra
0
Inga röster
Nja, andra tycker det men inte jag
12
28%
Nej, det tycker varken jag eller andra
4
9%
Jag vet inte vad jag tycker men andra tycker det
1
2%
Jag tycker det men jag vet inte vad andra tycker
1
2%
Varken jag eller andra vet vad de tycker
8
19%
Inget av ovanstående, eller flera av ovanstående
3
7%
 
Antal röster : 43

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Är du en audiofil?

Inläggav darkg » 2018-10-10 22:30

"Tycker" inkluderar tror, säger och påstår.
"Andra" kan läsas som någon annan, alternativt som en majoritet alltefter lämplighet.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Är du en audiofil?

Inläggav mx » 2018-10-10 22:37

Valde "Nja, andra tycker det men inte jag".

Det är svårt att övertyga andra om att jag inte är det när jag har en jättedyr stereoapparat i källaren med ljudfix och sånt. Men det råkade mest bli så. Jag känner folk som har byggt både rummet och högtalarna åt mig. Och kopplat ihop allting. En gång på fyllan så det blev felfasat. Men nu är det rätt! Och det låter kalasbra där nere.

Det var för övrigt bassman och stefanw som både byggt och kopplat, och målat både stereo och rum. De var även jättefulla en av kvällarna och kopplade fel. :?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Är du en audiofil?

Inläggav mx » 2018-10-10 22:38

Men jag gillar film och musik jättemycket. Ser lika mycket film på min iPad i sängen med vanliga icke-hifi-lurar som jag ser film nere i rummet. Samma med musik.

Och att det blev Ino var för att jag lånade ett par av bassman en gång och tyckte de lät bra.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Är du en audiofil?

Inläggav darkg » 2018-10-10 22:49

Mmm, men du har dyrsterjo, av icke elgigantentyp, och ljudfix, och hänger på Faktiskt och tycker mycket om att lyssna på inspelad musik. Jag säger inte emot, alls, bara undersöker. Vad är det som skiljer dig från en audiofil?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Är du en audiofil?

Inläggav mx » 2018-10-10 22:53

darkg skrev:Mmm, men du har dyrsterjo, av icke elgigantentyp, och ljudfix, och hänger på Faktiskt och tycker mycket om att lyssna på inspelad musik. Jag säger inte emot, alls, bara undersöker. Vad är det som skiljer dig från en audiofil?

Att jag oftare lyssnar på musik i min elgigantenstereo för att den är på övervåningen. Jag har inte ändrat något i min anläggning sedan den installerades, inte ens flyttat en högtalare lite, och jag funderar aldrig på att uppgradera något. Jag är sjukt ointresserad av grejerna. När jag besöker andra som är intresserade av hifi och ljud så pratar de mest om anläggningen och så spelas Nils Lofgren, eller något annat som de vet låter bra och som jag hört 10000000 gånger där redan. Musikkvällar är ofta förklädda demokvällar fast ingen säljer något.

Jag bryr mig egentligen inte om att det ska låta jättebra. Bara musiken är bra. Blir som sagt ofta hörlurar och iPad.

Skulle någon bränna upp min anläggning eller jag skulle behöva sälja den av någon anledning hade jag inte köpt någon ny.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Är du en audiofil?

Inläggav darkg » 2018-10-10 23:02

Tack för förklaringen! :)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Är du en audiofil?

Inläggav goat76 » 2018-10-11 09:06

Först måste man ta reda på om man är en riktig audiofil och det gör man bäst genom följande högst vetenskapliga test på 10 frågor:
https://www.makeuseof.com/tag/audiophil ... eal-truth/

Jag svarade JA på 5 av de 10 frågorna och det kvalificerar mig precis på gränsen till att inte vara en audiofil, men JA, jag ÄR en audiofil! :)

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Är du en audiofil?

Inläggav mx » 2018-10-11 09:14

goat76 skrev:Först måste man ta reda på om man är en riktig audiofil och det gör man bäst genom följande högst vetenskapliga test på 10 frågor:
https://www.makeuseof.com/tag/audiophil ... eal-truth/

Jag svarade JA på 5 av de 10 frågorna och det kvalificerar mig precis på gränsen till att inte vara en audiofil, men JA, jag ÄR en audiofil! :)

Jag fick 4.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Är du en audiofil?

Inläggav NADifierad » 2018-10-11 09:15

Jag ser mig mer som en Ljudnörd :) .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Är du en audiofil?

Inläggav darkg » 2018-10-11 09:42

Jag kan nog uppfattas som audiofil eftersom jag har lagt tid och pengar på apparater och intresserar mig för tekniken. Det händer att jag stör mig på dålig återgivning.

Men jag nöjer mig med ganska mediokert ljud och i den mån jag bryr mig är det framförallt för att få bort stora fel, inte för att göra bra till ännu bättre. Egentligen är jag inte ens hifi-intresserad, i det att målet för mig inte är att efterlikna live-ljud eller spegla artisters, teknikers och producenters avsikter.

Mest blir det för övrigt Spotify-surfplatta-lurar. Fixandet och lärandet är mest för skojs skull.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Är du en audiofil?

Inläggav Kalejdokom » 2018-10-11 10:12

Det är ju lite som frågan om man är feminist. Och det är ju klart att man är, för alla vill väl ha jämlikhet mellan könen osv.

Enligt Wiki är en audiofil: "en person som har ett stort intresse eller engagemang för lagrad musik, eller annat lagrat ljud, med högkvalitativ ljudåtergivning" - och det är ju svårt att förneka - alltså är jag audiofil :) .

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Är du en audiofil?

Inläggav Max_Headroom » 2018-10-11 10:36

Har varit audiofil. Men är numera "nykter".
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Är du en audiofil?

Inläggav bassman » 2018-10-11 11:37

Mina kamrater betraktar mig nog som audiofil, så då är jag det. Fick ändå bara 4 i enkäten. Ser mig nog mest som musikälskare som gillar baaaaas :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Är du en audiofil?

Inläggav petersteindl » 2018-10-11 11:54

En wavfil är väl en audiofil. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Är du en audiofil?

Inläggav Morello » 2018-10-11 12:06

petersteindl skrev:En wavfil är väl en audiofil. :)


Ganz genau! :mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57235
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Är du en audiofil?

Inläggav Nattlorden » 2018-10-11 12:20

petersteindl skrev:En wavfil är väl en audiofil. :)


Kan vara, beror på tolkningen - man skulle kunna använda den att lagra annan data i.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15187
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Är du en audiofil?

Inläggav Harryup » 2018-10-11 13:03

Min åsikt är att om man inte enbart håller till i musikdelen av forumet så får man krypa till korset och inse att man är en audiophile. Tycker att benämningen passar på alla människor som bryr sig om att försöka optimera musikupplevelsen på något sätt som sträcker sig längre än att bara spela musik på något oavsett rumsakustik oavsett placering.

/Harryup

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Är du en audiofil?

Inläggav Tangband » 2018-10-11 16:39

Harryup skrev:Min åsikt är att om man inte enbart håller till i musikdelen av forumet så får man krypa till korset och inse att man är en audiophile. Tycker att benämningen passar på alla människor som bryr sig om att försöka optimera musikupplevelsen på något sätt som sträcker sig längre än att bara spela musik på något oavsett rumsakustik oavsett placering.

/Harryup


+ på den.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Är du en audiofil?

Inläggav Tangband » 2018-10-11 16:39

NADifierad skrev:Jag ser mig mer som en Ljudnörd :) .


Då är vi två :D

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Är du en audiofil?

Inläggav matssvensson » 2018-10-11 17:07

goat76 skrev:Först måste man ta reda på om man är en riktig audiofil och det gör man bäst genom följande högst vetenskapliga test på 10 frågor:
https://www.makeuseof.com/tag/audiophil ... eal-truth/

Jag svarade JA på 5 av de 10 frågorna och det kvalificerar mig precis på gränsen till att inte vara en audiofil, men JA, jag ÄR en audiofil! :)

6 av 10 check, så då var det klart. Fast jag har Avicii men inte Justin Bieber i filsamlingen. Att andra betraktar mig som ljudintresserad var redan känt.

/m
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26674
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Är du en audiofil?

Inläggav hifikg » 2018-10-11 17:41

goat76 skrev:Först måste man ta reda på om man är en riktig audiofil och det gör man bäst genom följande högst vetenskapliga test på 10 frågor:
https://www.makeuseof.com/tag/audiophil ... eal-truth/

Jag svarade JA på 5 av de 10 frågorna och det kvalificerar mig precis på gränsen till att inte vara en audiofil, men JA, jag ÄR en audiofil! :)


Jag har valt bort all strömning just FÖR att jag vill ha bättre ljud, så bara för att jag köper musik istället för strömmar från Tidal tappar jag audiofilpoäng. Inte för att jag bryr mig, men hur tänkte de?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Är du en audiofil?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-10-11 17:43

3 eller möjligen 4 av 10 fick jag. Har inte gjort något åt akustiken men det borde jag nog.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Är du en audiofil?

Inläggav Kalejdokom » 2018-10-11 17:48

Två Yes... är det dags för permanent semester? :oops: :cry:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26674
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Är du en audiofil?

Inläggav hifikg » 2018-10-11 18:03

RogerGustavsson skrev:3 eller möjligen 4 av 10 fick jag. Har inte gjort något åt akustiken men det borde jag nog.


Ja, det är också en fråga, jag köpte Carlsson istället, de är gjorda för vanliga bostadsrum. Fast mattorna kanske kan räknas som akustikanpassning. Och SD-fötterna.
Och inte tror jag på kablar... nä, jag är nog ingen audiofil
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Är du en audiofil?

Inläggav NADifierad » 2018-10-11 18:21

Fyra av tio.
Fast jag är en prylgalen musiclover 8) .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9598
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Är du en audiofil?

Inläggav sprudel » 2018-10-11 18:31

Ja.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Är du en audiofil?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-10-11 18:49

hifikg skrev:
RogerGustavsson skrev:3 eller möjligen 4 av 10 fick jag. Har inte gjort något åt akustiken men det borde jag nog.


Ja, det är också en fråga, jag köpte Carlsson istället, de är gjorda för vanliga bostadsrum. Fast mattorna kanske kan räknas som akustikanpassning. Och SD-fötterna.
Och inte tror jag på kablar... nä, jag är nog ingen audiofil



Nja, inte ens Carlsson spelar bra i alla rum... Det var mest i marknadsföringen detta hävdades. Herr Carlsson själv var väl rätt noga med hur lyssningsrummet skulle vara beskaffat? Åtminstone fick John Larsen instruktioner när han skulle dema OA51 på fabriken. Det var verkligen inte bara på en höft.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Är du en audiofil?

Inläggav petersteindl » 2018-10-11 19:05

3
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Är du en audiofil?

Inläggav jonaz81a » 2018-10-11 19:12

Nej jag är teknik, mekanik och elektronik intresserad, jag gillar också musik.

Jag tror faktiskt™ inte någon har anklagat mig för att vara audiofil, någonsin! :D


Jag fick ändå 4 av 10.

Jag köper (begagnad) vinyl för att det är kul med vinyl (Inte för att det låter bättre).
Jag bryr mig om akustiken (i rimlig mån, vem gillar att det ekar hemma?).
Mina högtalare och resten av anläggningen är rakt i blickfånget i vardagsrummet (jag har inte ens en TV).
Jag har koll på vad "slew rate" är.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15187
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Är du en audiofil?

Inläggav Harryup » 2018-10-11 19:32

Förstår inte att det skulle vara något negativt att bli kallad audiofil eller att man själv skulle kalla sig audiofil.
Tycker ordet säger att man bryr sig om hur det låter och kan inte se något negativt i det.

/Harryup

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Lundarn och 12 gäster