Det är ju många som nöjer sig med att ha enbart en skivspelare, vilket jag själv gjorde en gång i tiden.
Många nöjer sig ju också oftast med det ljud som kommer från den pickup som sitter på eller har köpts utan tanke på att köpa någon ytterligare pickup.
Många är låsta på en typ av skivspelare och ser bara svårigheter att testa mellan olika pickuper.
Men om man nu är intresserad att få till ett bättre ljud i sin anläggning, så är det ju en nackdel med en skivspelare som det är svårt att hitta extra tonarmsskal till; t,ex äldre Thorensskivspelare och en del andra varianter med original tonarm och eget tonarmsskal/fäste.
Jag har absolut förståelse för kulten kring exempelvis just Thorens, har själv haft ett par stycken, men visst är det bökigt att byta pickup med risk för skadade kontakter etc. Själv gick jag över till skivspelare med SME fäste just för att kunna göra enkla byten mellan olika pickuper. Förvisso kunde jag ha behållit någon Thorens, men jag kände att jag ville ha tillgång till alla pickuper och byta dem mot varandra på ett enkelt sätt. Så jag gjorde mig av med mina Thorens.
Men jag tänker lite på er här som har en riktigt bra skivspelare, men med eget system utav tonarmsskal etc. Kan det inte vara värt att skaffa en extra skivspelare och i alla fall tills vidare typ en med SME fäste och kanske prova diverse pickuper, köpa några tonarmsskal. Det finns exempelvis prisvärda Ortofon SH4 för under 400:- styck. Det tonala grundljudet/soundet från en pickup på en och samma skiva skiljer sig inte nämnvärt mellan t,ex en Thorens och en direktdriven Technics.
En annan sak många inte tänker på tror jag när man testar en pickup på olika skivor, är att i alla fall äldre vinyler har mer eller mindre stora tonala skillnader inbördes mot varandra beroende på ursprungsland och pressning. Det de flesta gör är att testa sina favoritalbum och kanske allra helst de skivor med bra inspelning. Om nu inte pickupen är neutral i sin återgivning, så kommer det påverka hörbarheten på olika vinylutgåvor och pickupen kommer prestera bättre/sämre beroende på pressning och en annan pickup kanske låter mycket bättre på de skivor som den första presterade sämre på och tvärtom.
Framförallt blir det en stor skillnad i tonalitet med ljusa pickuper och skivor som låter ljusa/kalla vs pickuper som drar åt det mörka hållet samt skivor som i sig låter mörkare/varmare. Det är som oftast bättre att använda en pickup som drar åt det mörka till ljusare inspelningar och tvärtom.
Om man nu absolut vill ha enbart en och samma pickup, så gäller det att skaffa sig en relativt neutral pickup och som är lite allround beroende på bredden i ens musiksmak.
Dessutom är det en nackdel med pickuper som drar åt det varmare/mörka hållet till förstärkare/högtalare som i sig själva är varma/mörka; t,ex äldre NAD spelare i allmänhet och som jag förstått äldre Harman Kardon. Även äldre Rotel har väl det problemet har jag för mig.
Hade själv en äldre Nad förstärkare tidigare kopplad till ett par neutrala Audio Pro A4-14 och det blev inget lyckat resultat med Sumiko Pearl samt Sumiko Blue Point no 2 i det fallet, vilka är två pickuper med varmare/mörka drag.