Fördelen med flera skivspelare - Testa pickuper!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Fördelen med flera skivspelare - Testa pickuper!

Inläggav nigthdreamerssky » 2018-10-13 18:29

Det är ju många som nöjer sig med att ha enbart en skivspelare, vilket jag själv gjorde en gång i tiden.
Många nöjer sig ju också oftast med det ljud som kommer från den pickup som sitter på eller har köpts utan tanke på att köpa någon ytterligare pickup.
Många är låsta på en typ av skivspelare och ser bara svårigheter att testa mellan olika pickuper.

Men om man nu är intresserad att få till ett bättre ljud i sin anläggning, så är det ju en nackdel med en skivspelare som det är svårt att hitta extra tonarmsskal till; t,ex äldre Thorensskivspelare och en del andra varianter med original tonarm och eget tonarmsskal/fäste.
Jag har absolut förståelse för kulten kring exempelvis just Thorens, har själv haft ett par stycken, men visst är det bökigt att byta pickup med risk för skadade kontakter etc. Själv gick jag över till skivspelare med SME fäste just för att kunna göra enkla byten mellan olika pickuper. Förvisso kunde jag ha behållit någon Thorens, men jag kände att jag ville ha tillgång till alla pickuper och byta dem mot varandra på ett enkelt sätt. Så jag gjorde mig av med mina Thorens.

Men jag tänker lite på er här som har en riktigt bra skivspelare, men med eget system utav tonarmsskal etc. Kan det inte vara värt att skaffa en extra skivspelare och i alla fall tills vidare typ en med SME fäste och kanske prova diverse pickuper, köpa några tonarmsskal. Det finns exempelvis prisvärda Ortofon SH4 för under 400:- styck. Det tonala grundljudet/soundet från en pickup på en och samma skiva skiljer sig inte nämnvärt mellan t,ex en Thorens och en direktdriven Technics.

En annan sak många inte tänker på tror jag när man testar en pickup på olika skivor, är att i alla fall äldre vinyler har mer eller mindre stora tonala skillnader inbördes mot varandra beroende på ursprungsland och pressning. Det de flesta gör är att testa sina favoritalbum och kanske allra helst de skivor med bra inspelning. Om nu inte pickupen är neutral i sin återgivning, så kommer det påverka hörbarheten på olika vinylutgåvor och pickupen kommer prestera bättre/sämre beroende på pressning och en annan pickup kanske låter mycket bättre på de skivor som den första presterade sämre på och tvärtom.

Framförallt blir det en stor skillnad i tonalitet med ljusa pickuper och skivor som låter ljusa/kalla vs pickuper som drar åt det mörka hållet samt skivor som i sig låter mörkare/varmare. Det är som oftast bättre att använda en pickup som drar åt det mörka till ljusare inspelningar och tvärtom.
Om man nu absolut vill ha enbart en och samma pickup, så gäller det att skaffa sig en relativt neutral pickup och som är lite allround beroende på bredden i ens musiksmak.
Dessutom är det en nackdel med pickuper som drar åt det varmare/mörka hållet till förstärkare/högtalare som i sig själva är varma/mörka; t,ex äldre NAD spelare i allmänhet och som jag förstått äldre Harman Kardon. Även äldre Rotel har väl det problemet har jag för mig.
Hade själv en äldre Nad förstärkare tidigare kopplad till ett par neutrala Audio Pro A4-14 och det blev inget lyckat resultat med Sumiko Pearl samt Sumiko Blue Point no 2 i det fallet, vilka är två pickuper med varmare/mörka drag.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Fördelen med flera skivspelare - Testa pickuper!

Inläggav Perfector » 2018-10-13 18:31

Skaffa en vinylspelare med 3 tonarmar istället så kan du skifta pickup on-the-fly
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin
 
Inlägg: 1633
Blev medlem: 2003-03-18
Ort: Southend-on-sea

Re: Fördelen med flera skivspelare - Testa pickuper!

Inläggav hali » 2018-10-13 18:59

Klart man ska ha flera skivspelare!

Har min Michell med MC pickup och en Rega P3 som vaxlar mellan en Nagaoka MP200 MM och en enkel mono pickup da det skall spisas "tidiga" mono inspelningar.
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32017
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Fördelen med flera skivspelare - Testa pickuper!

Inläggav Bill50x » 2018-10-13 20:39

Eftersom pu och arm är en så integrerad funktion känns det ganska onödigt att ha en extra spelare med växelbart skal/pu. Jag kan ju ändå inte veta om det är pickupen eller kombinationen arm/pu som låter annorlunda mot min huvudspelare. I så fall måste jag ha ett exemplar till av min huvudpickup så jag har någon form av referens.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Fördelen med flera skivspelare - Testa pickuper!

Inläggav Laila » 2018-10-13 23:56

Bill50x skrev:Eftersom pu och arm är en så integrerad funktion känns det ganska onödigt att ha en extra spelare med växelbart skal/pu. Jag kan ju ändå inte veta om det är pickupen eller kombinationen arm/pu som låter annorlunda mot min huvudspelare. I så fall måste jag ha ett exemplar till av min huvudpickup så jag har någon form av referens.

/ B

+100, förutom att ett ex till av din "huvudpickup" förutsätter att det andra exet har exakt samma mekaniska å elektriska egenskaper som din "huvudpickup". Själver så har jag endast 6 st spelare f.n.
å ser mig nöjder mä dä för nu . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32017
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Fördelen med flera skivspelare - Testa pickuper!

Inläggav Bill50x » 2018-10-14 00:21

Laila skrev:
Bill50x skrev:Eftersom pu och arm är en så integrerad funktion känns det ganska onödigt att ha en extra spelare med växelbart skal/pu. Jag kan ju ändå inte veta om det är pickupen eller kombinationen arm/pu som låter annorlunda mot min huvudspelare. I så fall måste jag ha ett exemplar till av min huvudpickup så jag har någon form av referens.

+100, förutom att ett ex till av din "huvudpickup" förutsätter att det andra exet har exakt samma mekaniska å elektriska egenskaper som din "huvudpickup". Själver så har jag endast 6 st spelare f.n.
å ser mig nöjder mä dä för nu . . . typ. :)

Jag har mekat massor med vinylspelare, mofifierat pickuper, labbat med vikter och uppstyvningar osv. Det är ganska intressant hur man kan förändra ljudet i en pickup genom att plocka bort skalet, förändra vinkeln på spolarna (så de blir anpassade till den standard som finns, en standard som många tillverkare struntar i) och limma fast dem för att dämpa vibrationer. Eller att böja på nålröret så nålens vinkel bättre stämmer överens med den standard som skivor graveras efter.
Numera tycker jag inte att detta är speciellt roligt utan jag har satsat på en spelare där verk/arm/pickup kommer från samma tillverkare - och jag räknar kallt med att grejorna ska fungera tillsammans.

Idag har jag därför bara en vinylspelare.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Fördelen med flera skivspelare - Testa pickuper!

Inläggav Laila » 2018-10-14 00:49

- 100 . . . typ. 8O :wink:

Ps. Jag har själver en sådan . . .(men kanske inte samma uppgraderingsversion). Den är långt ifrån den
bästa jag har . . . kommer möjligen på plats 5(av 6). För den som undrar så ser jag mig själv som helt kompetent att "sätta upp" nämnda spelare då mitt ex "krävde/kräver" något av extrem handpåläggning
för att spela hyfsat . . . träning ger som bekant färdighet . . . samtidigt som att det inte är något
magiskt eller svårt att justera in en Linn-spelare bara man vet vad å hur man skall justera.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster