Jbl synthesis 1400 array

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Jbl synthesis 1400 array

Inläggav Tangband » 2018-10-17 19:22

Intressant högtalare med intressant test i stereophile.
https://www.stereophile.com/floorloudsp ... index.html

Spridningen in-room med mätningar i olika vinklar med 1/6 smoothing är outstanding, tom möjligen bättre än revel ultima salon 2. (Beroende på om du anser att kurvan ska vara rak eller sluttande .)

”I performed my usual spatially averaged response in LG's room; the result is shown in fig.7. (To generate this graph, I took and averaged twenty 1/6-octave smoothed responses for each speaker individually, in a rectangular grid measuring 36" by 18" and centered on the positions of Larry's ears in his listening chair.) The broad boost in the mid- and upper bass is due both to the residual room effects and to the 1400 Array's own generous output in this region. Note also that the JBLs are generating full output down to 25Hz. But, good grief! Look at the in-room response above 200Hz: It is extraordinarily flat and even, falling within superb ±1dB limits other than a very slight boost at 2kHz”
Read more at https://www.stereophile.com/content/jbl ... cKcZkV0.99

”Because of these excellent qualities, the Synthesis 1400 Array BG deserves a top-rank recommendation in Stereophile's "Recommended Components." The JBL has the smooth frequency response, the bass extension, the wide soundstaging, and the unique ability to render voices that I've heard only from far more expensive loudspeakers. Even with a retail price of $11,500/pair, the 1400 Arrays' width of soundstage, wide dynamic range, and accuracy in reproducing realistic male voices—all as good as I've heard in my listening room from other more expensive floorstanders—makes them an audiophile bargain. No wonder Greg Timbers is so proud of them.


Read more at https://www.stereophile.com/content/jbl ... zlscMz7.99

Finns det någon som hört dessa högtalare ? Hur lät det ?
Senast redigerad av Tangband 2018-10-17 19:59, redigerad totalt 5 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Jbl synthesis 1400 array

Inläggav Tangband » 2018-10-17 19:29


Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Jbl synthesis 1400 array

Inläggav Tangband » 2018-10-17 20:05

De ser väl lite speciella ut.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Jbl synthesis 1400 array

Inläggav petersteindl » 2018-10-17 21:17

Jag har lyssnat mycket på dessa högtalare. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Jbl synthesis 1400 array

Inläggav Bill50x » 2018-10-17 22:05

petersteindl skrev:Jag har lyssnat mycket på dessa högtalare. :)

Intryck?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Jbl synthesis 1400 array

Inläggav Rydberg » 2018-10-17 23:46

Jag hörde dem på Lefflers för många år sedan och tyckte de lät riktigt bra då. Haft en gnagande tanke att man borde införskaffa ett par.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Jbl synthesis 1400 array

Inläggav petersteindl » 2018-10-18 01:14

Bill50x skrev:
petersteindl skrev:Jag har lyssnat mycket på dessa högtalare. :)

Intryck?

/ B


Väldigt bra högtalare. Lite för fet vid 100 Hz. Det passar bra till mycket musik. Viss musik blir det dock lite färgat på.

Jag har även gjort mätningar på dessa och min mätning ser identisk ut som den Stereophile gjort.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Jbl synthesis 1400 array

Inläggav Tangband » 2018-10-18 07:05

petersteindl skrev:
Bill50x skrev:
petersteindl skrev:Jag har lyssnat mycket på dessa högtalare. :)

Intryck?

/ B


Väldigt bra högtalare. Lite för fet vid 100 Hz. Det passar bra till mycket musik. Viss musik blir det dock lite färgat på.

Jag har även gjort mätningar på dessa och min mätning ser identisk ut som den Stereophile gjort.

Med vänlig hälsning
Peter


Det var intressant :) .

En fråga: du tycker inte de klingade lite ljust vid lyssningen ? De mäter rakt men enligt en del konstruktörer som du vet, bör en högtalare ha en något sluttande kurva mot diskanten ( som tex revel salon 2 ).

Blir den klangliga upplevelsen annorlunda med en hornhögtalare pga mer riktad spridning ? Dvs de kanske inte låter ljust fast de mäter rakt ?

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Jbl synthesis 1400 array

Inläggav rajapruk » 2018-10-18 09:02

Det är synd att de är så fantastiskt fula. Annars hade jag haft dessa tror jag.
Inte hört dem själv, men de var högt aktade på JBL-forumet. Tills M2 kom och blev ”the shit”.
Man ser dem ibland relativt billigt till salu behagnat på hifisentralen.no för norrmännen älskar JBL.
Väldigt bra pris/prestanda tror jag.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Jbl synthesis 1400 array

Inläggav Almen » 2018-10-18 09:47

petersteindl skrev:
Bill50x skrev:
petersteindl skrev:Jag har lyssnat mycket på dessa högtalare. :)

Intryck?

/ B


Väldigt bra högtalare. Lite för fet vid 100 Hz. Det passar bra till mycket musik. Viss musik blir det dock lite färgat på.

Jag har även gjort mätningar på dessa och min mätning ser identisk ut som den Stereophile gjort.

Med vänlig hälsning
Peter

Ser ju också lite resonansrik ut 100-300 Hz:
Bild
Fig.9 JBL 1400 Array, cumulative spectral-decay plot on tweeter axis at 50" (0.15ms risetime).
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Jbl synthesis 1400 array

Inläggav Thomas_A » 2018-10-18 10:57

En undran om Atkinsons in-room mätningar. Är hans målkurva spikrak i rum och inte relaterad till något svagt sluttande (Harman) typ ca 1 dB/oktav?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Jbl synthesis 1400 array

Inläggav Knuttebaloa » 2018-10-18 11:53

rajapruk skrev:Det är synd att de är så fantastiskt fula. Annars hade jag haft dessa tror jag.
Inte hört dem själv, men de var högt aktade på JBL-forumet. Tills M2 kom och blev ”the shit”.
Man ser dem ibland relativt billigt till salu behagnat på hifisentralen.no för norrmännen älskar JBL.
Väldigt bra pris/prestanda tror jag.


Jag tycker de är snygga! Andra stjärthalvan alltså :) skulle gärna testa dem hemmavid.
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Jbl synthesis 1400 array

Inläggav petersteindl » 2018-10-18 12:16

Almen skrev:
petersteindl skrev:
Bill50x skrev:Intryck?

/ B


Väldigt bra högtalare. Lite för fet vid 100 Hz. Det passar bra till mycket musik. Viss musik blir det dock lite färgat på.

Jag har även gjort mätningar på dessa och min mätning ser identisk ut som den Stereophile gjort.

Med vänlig hälsning
Peter

Ser ju också lite resonansrik ut 100-300 Hz:
[ Bild ]
Fig.9 JBL 1400 Array, cumulative spectral-decay plot on tweeter axis at 50" (0.15ms risetime).

Jag skulle snarast säga 170-500 Hz. Dock förstår jag inte riktigt mätningen. Är endast basen inkopplad? Hur undviker de vattenfallsmätningars karakteristiska resultat i basen under 100 Hz?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Jbl synthesis 1400 array

Inläggav gopnik » 2018-10-18 12:25

petersteindl skrev:Dock förstår jag inte riktigt mätningen.

JA mäter inte med mikrofon utan fastklistrad accelerometer direkt på ytan.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Jbl synthesis 1400 array

Inläggav petersteindl » 2018-10-18 12:36

Tangband skrev:
petersteindl skrev:
Bill50x skrev:Intryck?

/ B


Väldigt bra högtalare. Lite för fet vid 100 Hz. Det passar bra till mycket musik. Viss musik blir det dock lite färgat på.

Jag har även gjort mätningar på dessa och min mätning ser identisk ut som den Stereophile gjort.

Med vänlig hälsning
Peter


Det var intressant :) .

En fråga: du tycker inte de klingade lite ljust vid lyssningen ? De mäter rakt men enligt en del konstruktörer som du vet, bör en högtalare ha en något sluttande kurva mot diskanten ( som tex revel salon 2 ).

Blir den klangliga upplevelsen annorlunda med en hornhögtalare pga mer riktad spridning ? Dvs de kanske inte låter ljust fast de mäter rakt ?


De låter inte för ljust. Sedan förstår jag inte varför man skall eftersträva en färgning vilket det ovillkorligen blir om direktljudstonkurvan på en konventionell högtalare är sluttande mot högre frekvens. Tonkurvan elektriskt in i högtalaren är spikrak och en naturlig återgivning sker med en överföringsfunktion i ett linjärt system som inte ändrar denna tonkurva.

Är systemet hörbart olinjärt så kan hörseln subjektivt möjligtvis vilja ha en kompromiss.

Men om inte ens direktljudstonkurvan ges en chans att vara rak då man vet att totalljudet mörkar till det ännu mer så blir högtalaren inte ofärgad. På viss typ av musik och inspelningar kan det kanske ge en snällare karaktär som är mer lättlyssnat.

Så om Harman vill ha en sluttande tonkurva på direktljudet så tolkar jag det som att de kompenserar för ett annat fel i sina högtalare.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Jbl synthesis 1400 array

Inläggav petersteindl » 2018-10-18 12:47

gopnik skrev:
petersteindl skrev:Dock förstår jag inte riktigt mätningen.

JA mäter inte med mikrofon utan fastklistrad accelerometer direkt på ytan.


Jag utgick från deras text i Fig. 9 gällande mätförfarandet: cumulative spectral-decay plot on tweeter axis at 50".
Det är 120 cm från högtalaren på diskantaxeln. Den informationen kanske inte stämmer?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Jbl synthesis 1400 array

Inläggav Kraniet » 2018-10-18 13:18

Bild
Fig.2 JBL 1400 Array, cumulative spectral-decay plot calculated from output of accelerometer fastened to center of woofer-enclosure side panel (MLS driving voltage to speaker, 7.55V; measurement bandwidth, 2kHz).


Det jag tycker är knepigast med den mätningen ä hur det relaterar till faktiskt ljudtryck i rummet.
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Jbl synthesis 1400 array

Inläggav Kraniet » 2018-10-18 13:31

petersteindl skrev:
Så om Harman vill ha en sluttande tonkurva på direktljudet så tolkar jag det som att de kompenserar för ett annat fel i sina högtalare.

Mvh
Peter


Nej Harman vill ha en rak tonkurva onaxis. Det är totalljudet på lyssningsplats i rummet som de menar ska slutta med ca 10 dB från 20 till 20 kHz.

De vill ha spikrak kurva on axis och en "solfjäder" för alla andra vinklar så att totalljudskurvan i rummet får lutningen.
Typ såhär
Bild

edit: helst ska alla kurvor vara spikraka. Dvs grön, röd och blå ska se ut som den svarta fast behålla sina respektive lutningar. Direktivitetsindex blir då också en rak linje med lutningen.
Senast redigerad av Kraniet 2018-10-18 13:41, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Jbl synthesis 1400 array

Inläggav petersteindl » 2018-10-18 13:40

Kraniet skrev:[ Bild ]
Fig.2 JBL 1400 Array, cumulative spectral-decay plot calculated from output of accelerometer fastened to center of woofer-enclosure side panel (MLS driving voltage to speaker, 7.55V; measurement bandwidth, 2kHz).


Det jag tycker är knepigast med den mätningen ä hur det relaterar till faktiskt ljudtryck i rummet.


Tack. Då förstår jag mätningen. :) Det står 7.55V. Jag förmodar att det är RMS. I så fall blir effekten med 6 ohm = 9,5 watt RMS.

Vad gäller upplevt ljudtryck så kan jag säga att med oförändrad spänning in i högtalarna så upplevs Bremen 3D8 Mk2 Signature som 6 dB starkare än dessa JBL. Jag var jätteförvånad då vi gjorde det provet. På On-Axis/direktljud är det inte så vid mätning. Denna diskrepans mellan mätning och upplevt ljud beror på att äggen har betydligt mer utstrålat totaljud. Därför blir mätning på äggen för känslighet på 1 m ekofritt helt missvisande för konsument. Klangfärgen från 100 Hz och uppåt är frapperande identisk mellan äggen och JBL. Ljudbilden skiljer sig markant. JPL kan spela betydligt starkare. Lastar man av äggen med kompetent basmodul så är det match gällande att spela starkt. Jag är ju i jäv så jag vill egentligen inte skriva om skillnader. Nu finns inte denna JBL i sortimentet längre. Jag vet att konstruktören är väldigt nöjd med JBL-högtalarna och jag anser att han bör vara nöjd med all rätt. En JBL utan JBL-sound är inte en JBL. Jag hade nog dragit ner 100 Hz ungefär 3 dB och låtit resten vara kvar :) Spelar man the Wall starkt så är det synnerligen kul och ger en bra upplevelse.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Jbl synthesis 1400 array

Inläggav Nattlorden » 2018-10-18 13:54

Och du får haturligtvis inte berätta vem "han" är....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Jbl synthesis 1400 array

Inläggav petersteindl » 2018-10-18 14:29

petersteindl skrev:
Almen skrev:
petersteindl skrev:
Väldigt bra högtalare. Lite för fet vid 100 Hz. Det passar bra till mycket musik. Viss musik blir det dock lite färgat på.

Jag har även gjort mätningar på dessa och min mätning ser identisk ut som den Stereophile gjort.

Med vänlig hälsning
Peter

Ser ju också lite resonansrik ut 100-300 Hz:
[ Bild ]
Fig.9 JBL 1400 Array, cumulative spectral-decay plot on tweeter axis at 50" (0.15ms risetime).

Jag skulle snarast säga 170-500 Hz. Dock förstår jag inte riktigt mätningen. Är endast basen inkopplad? Hur undviker de vattenfallsmätningars karakteristiska resultat i basen under 100 Hz?

Mvh
Peter


Almen, du hade fel text under kurvan som du lade upp. Se inläggen ovan som förklarar. I Fig. 9 ser det ut så här:

Bild
Fig.9 JBL 1400 Array, cumulative spectral-decay plot on tweeter axis at 50" (0.15ms risetime).

Denna mätning förstår jag också. :) Ordning återställd. Vattenfallsmätningens karakteristiska resultat mot lägre frekvens kommer med. Det ger dock ett synnerligen missvisande resultat mot lägre frekvens. Det tar en viss tid att bygga upp en baston vilket innebär att tidsfönstret blir längre.

Lilltroll och jag har istället gått över på att studera Wavelets i Vattenfallsmätning. Då måste man noga välja Wavelets i kombination med hur man gör vattenfallsmätningen. Då blev det otroligt intressanta resultat som direkt kan förklara lyssningsresultat. Då ser man hur frekvenskurvan ändras i tidsdomänen på ett betydligt korrektare sätt än med vanligt fönstrad och integrerad sinus. Man ser exempelvis direkt hur fasdistorsionen påverkar tonkurvan i varje tidsögonblick t.ex. vid delning beroende på delningsfilter. Om man t.ex. får +6dB topp under första halvperioden åtföljt av en dip på -6dB på efterföljande halvperiod i tidsdomänen så syns detta med wavelets men blir rak frekvensgång med sinus eftersom den integrerar åtminstone 1 helperiod. Jag har alltid förundrat mig över att rak frekvensgång i vissa fall låter allt annat än rakt trots att spridningen också uppvisar rak tonkurva och inget konstigt syns i distorsionsmätning. Då måste man dra slutsatser. Antingen är det fel på skivan eller så är det fel på hörseln eller så saknas det någon mätning som ger ytterligare information. Jag väljer alltid det sistnämnda alternativet och söker mätmetoder som korresponderar med lyssning.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Jbl synthesis 1400 array

Inläggav petersteindl » 2018-10-18 14:32

Nattlorden skrev:Och du får haturligtvis inte berätta vem "han" är....


Syftar du på konstruktören på JBL som konstruerat Jbl synthesis 1400 Array? Jag vet inte vad han heter, men min kompis som äger dessa har pratat med honom vid åtskilliga tillfällen. Han vet vad konstruktören heter.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Jbl synthesis 1400 array

Inläggav Almen » 2018-10-18 14:45

petersteindl skrev:
petersteindl skrev:
Almen skrev:Ser ju också lite resonansrik ut 100-300 Hz:
[ Bild ]
Fig.9 JBL 1400 Array, cumulative spectral-decay plot on tweeter axis at 50" (0.15ms risetime).

Jag skulle snarast säga 170-500 Hz. Dock förstår jag inte riktigt mätningen. Är endast basen inkopplad? Hur undviker de vattenfallsmätningars karakteristiska resultat i basen under 100 Hz?

Mvh
Peter


Almen, du hade fel text under kurvan som du lade upp. Se inläggen ovan som förklarar. I Fig. 9 ser det ut så här:

[ Bild ]
Fig.9 JBL 1400 Array, cumulative spectral-decay plot on tweeter axis at 50" (0.15ms risetime).

Denna mätning förstår jag också. :) Ordning återställd. Vattenfallsmätningens karakteristiska resultat mot lägre frekvens kommer med. Det ger dock ett synnerligen missvisande resultat mot lägre frekvens. Det tar en viss tid att bygga upp en baston vilket innebär att tidsfönstret blir längre.

Ajdå, tack för det, Peter! Gick lite snabbt med copy/paste, där...
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Jbl synthesis 1400 array

Inläggav Kraniet » 2018-10-18 14:51

Greg Timbers är konstruktören

The use of exposed, vertically oriented, constant-directivity horns for greater accuracy of reproduction at high listening levels has long been a staple of JBL installations in concert venues around the world. When JBL's chief systems designer, Greg Timbers—see —applied vertical horns to the design of speakers for the home, he found that they increased the three-dimensionality of the speakers' soundstaging. However, as Japanese audio critics dislike the appearance of vertical horns, the horns were arrayed horizontally in the flagship K2 models. But, as JBL's Synthesis line was designed for the US market, Timbers was free to stand the midrange horn up again: it stands atop the 1400 Array BG, though the tweeter is still loaded by a horizontal horn.
Read more at https://www.stereophile.com/floorloudsp ... HJsKBVM.99
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Jbl synthesis 1400 array

Inläggav petersteindl » 2018-10-18 15:11

VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Jbl synthesis 1400 array

Inläggav Thomas_A » 2018-10-18 15:12

petersteindl skrev:
Tangband skrev:
petersteindl skrev:
Väldigt bra högtalare. Lite för fet vid 100 Hz. Det passar bra till mycket musik. Viss musik blir det dock lite färgat på.

Jag har även gjort mätningar på dessa och min mätning ser identisk ut som den Stereophile gjort.

Med vänlig hälsning
Peter


Det var intressant :) .

En fråga: du tycker inte de klingade lite ljust vid lyssningen ? De mäter rakt men enligt en del konstruktörer som du vet, bör en högtalare ha en något sluttande kurva mot diskanten ( som tex revel salon 2 ).

Blir den klangliga upplevelsen annorlunda med en hornhögtalare pga mer riktad spridning ? Dvs de kanske inte låter ljust fast de mäter rakt ?


De låter inte för ljust. Sedan förstår jag inte varför man skall eftersträva en färgning vilket det ovillkorligen blir om direktljudstonkurvan på en konventionell högtalare är sluttande mot högre frekvens. Tonkurvan elektriskt in i högtalaren är spikrak och en naturlig återgivning sker med en överföringsfunktion i ett linjärt system som inte ändrar denna tonkurva.

Är systemet hörbart olinjärt så kan hörseln subjektivt möjligtvis vilja ha en kompromiss.

Men om inte ens direktljudstonkurvan ges en chans att vara rak då man vet att totalljudet mörkar till det ännu mer så blir högtalaren inte ofärgad. På viss typ av musik och inspelningar kan det kanske ge en snällare karaktär som är mer lättlyssnat.

Så om Harman vill ha en sluttande tonkurva på direktljudet så tolkar jag det som att de kompenserar för ett annat fel i sina högtalare.

Mvh
Peter


JAs kurvor avser rumsresponsen, inte direktljudet.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Jbl synthesis 1400 array

Inläggav Harryup » 2018-10-18 15:43

petersteindl skrev:
Nattlorden skrev:Och du får haturligtvis inte berätta vem "han" är....


Syftar du på konstruktören på JBL som konstruerat Jbl synthesis 1400 Array? Jag vet inte vad han heter, men min kompis som äger dessa har pratat med honom vid åtskilliga tillfällen. Han vet vad konstruktören heter.

Med vänlig hälsning
Peter



ägde

mvh/Harryup

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Jbl synthesis 1400 array

Inläggav Tangband » 2018-10-18 16:23

petersteindl skrev:
Tangband skrev:
petersteindl skrev:
Väldigt bra högtalare. Lite för fet vid 100 Hz. Det passar bra till mycket musik. Viss musik blir det dock lite färgat på.

Jag har även gjort mätningar på dessa och min mätning ser identisk ut som den Stereophile gjort.

Med vänlig hälsning
Peter


Det var intressant :) .

En fråga: du tycker inte de klingade lite ljust vid lyssningen ? De mäter rakt men enligt en del konstruktörer som du vet, bör en högtalare ha en något sluttande kurva mot diskanten ( som tex revel salon 2 ).

Blir den klangliga upplevelsen annorlunda med en hornhögtalare pga mer riktad spridning ? Dvs de kanske inte låter ljust fast de mäter rakt ?


De låter inte för ljust. Sedan förstår jag inte varför man skall eftersträva en färgning vilket det ovillkorligen blir om direktljudstonkurvan på en konventionell högtalare är sluttande mot högre frekvens. Tonkurvan elektriskt in i högtalaren är spikrak och en naturlig återgivning sker med en överföringsfunktion i ett linjärt system som inte ändrar denna tonkurva.

Är systemet hörbart olinjärt så kan hörseln subjektivt möjligtvis vilja ha en kompromiss.

Men om inte ens direktljudstonkurvan ges en chans att vara rak då man vet att totalljudet mörkar till det ännu mer så blir högtalaren inte ofärgad. På viss typ av musik och inspelningar kan det kanske ge en snällare karaktär som är mer lättlyssnat.

Så om Harman vill ha en sluttande tonkurva på direktljudet så tolkar jag det som att de kompenserar för ett annat fel i sina högtalare.

Mvh
Peter


Tack Peter för väldigt intressant information :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Jbl synthesis 1400 array

Inläggav petersteindl » 2018-10-18 16:29

Harryup skrev:
petersteindl skrev:
Nattlorden skrev:Och du får haturligtvis inte berätta vem "han" är....


Syftar du på konstruktören på JBL som konstruerat Jbl synthesis 1400 Array? Jag vet inte vad han heter, men min kompis som äger dessa har pratat med honom vid åtskilliga tillfällen. Han vet vad konstruktören heter.

Med vänlig hälsning
Peter



ägde

mvh/Harryup


Jag vet. Lars skall packa ner JBL-högtalarna och skicka dessa till ny glad ägare och lånar äggen tills leverans på Klipschorn generation 6 kommer. De är beställda. Skall bli spännande.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Jbl synthesis 1400 array

Inläggav DVD-ai » 2018-10-18 16:34

Jag har lyssnat till högtalarna ifråga i ett obekant med helt okey rum (inte bara kalt) och jag tyckte det var trevligt.
Dom hade karaktär i ljudet så jag skulle inte säga att dom är naturliga och transparenta, men helt klart trevliga att lyssna på musik med och jag skulle absolut vilja ha ett par i en andra anläggning.
jag gillar deras design och ljudet var fint och har alltid haft en liten "ooooh dom där vill jag ha" känsla över dessa.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: -micke- och 14 gäster