Lp till Cd bättre än Cd.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Helmut » 2018-10-17 22:36

Testade att kopiera över några lp skivor till Cd. Det var nya pressningar "första avspelningen" och äldre lp med texter som direktgraverade och direktgraverade digitalinspelningar.
Någon som gjort samma test. Mina vänner tyckte att lp skivor och hembrända Cd kopior av Lp skivorna lät bättre än köpta Cd skivor!

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav peterh » 2018-10-17 22:40

Helmut skrev:Testade att kopiera över några lp skivor till Cd. Det var nya pressningar "första avspelningen" och äldre lp med texter som direktgraverade och direktgraverade digitalinspelningar.
Någon som gjort samma test. Mina vänner tyckte att lp skivor och hembrända Cd kopior av Lp skivorna lät bättre än köpta Cd skivor!

Jo, den erfarenheten har jag med. LP, åtminstånde äldre sådana, var mindre påverkade av "ljudförbättrande åtgärder", någon som inte var så enkelt på den tiden.
De CD man kan köpa är många gånger rippade från en LP, knäppen borttagna och en massa "förbättringar".
Jag kan själv rippa, jag kan själv ta bort knäpp, och jag kan själv låta bli att "förbättra ljudet". Resultatet blir
en trogen kopia av LP'n.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11474
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav PekkaJohansson » 2018-10-17 23:28

Underlig tråd. Visst, det finns exempel på vinylskivor som är bättre mastrade än motsvarande cd men dem hittar man sällan bland tidiga digitalinspelningar som också överförts till cd. Tvärtom är dessa överföringar ofta fria från ljudpåverkande processning. Det vore intressant att höra mer om vilka inspelningar som åsyftas och hur jämförelserna har gjorts.

Påståendet "De CD man kan köpa är många gånger rippade från en LP, knäppen borttagna och en massa "förbättringar"." stämmer inte. Visst, har man en fetischistisk ådra för gamla tiders bensinmacksskivor och några dubiösa schweiziska återutgivningsbolag kan man hitta sådana exempel men att hävda att det handlar om "många gånger" är med varje rimlig tolkning av begreppet "många" fel. Det vore klädsamt med belägg för det svepande påståendet.

En allmän reflektion är att trådar som denna, med framhållande av vinylens förmenta fördelar och gnäll på cd-mediet, verkar bli allt fler. Två frågor inställer sig: hör ni verkligen inte oljuden från vinylsystemet och varifrån kommer detta intresse för att baktala det för musikåtergivning överlägsna cd-systemet?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Perfector » 2018-10-17 23:49

Jag har en Yamaha 565 vid stereon som bränner cd direkt och får genom brännarens inbyggda extrafunktioner som består av ett brusfilter samt en korrigering av basen cd-skivor som låter minst lika bra som köpeCD eller tom bättre.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav music4ever » 2018-10-18 00:28

Helmut skrev:Testade att kopiera över några lp skivor till Cd. Det var nya pressningar "första avspelningen" och äldre lp med texter som direktgraverade och direktgraverade digitalinspelningar.
Någon som gjort samma test. Mina vänner tyckte att lp skivor och hembrända Cd kopior av Lp skivorna lät bättre än köpta Cd skivor!


Antingen så:
1. Är dessa skivor bättre masterade på LP än CD
och/eller
2. Du föredrar ljudet som din skivspelare ger dessa skivorna.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav peterh » 2018-10-18 08:02

PekkaJohansson skrev:Underlig tråd. Visst, det finns exempel på vinylskivor som är bättre mastrade än motsvarande cd men dem hittar man sällan bland tidiga digitalinspelningar som också överförts till cd. Tvärtom är dessa överföringar ofta fria från ljudpåverkande processning. Det vore intressant att höra mer om vilka inspelningar som åsyftas och hur jämförelserna har gjorts.

Påståendet "De CD man kan köpa är många gånger rippade från en LP, knäppen borttagna och en massa "förbättringar"." stämmer inte. Visst, har man en fetischistisk ådra för gamla tiders bensinmacksskivor och några dubiösa schweiziska återutgivningsbolag kan man hitta sådana exempel men att hävda att det handlar om "många gånger" är med varje rimlig tolkning av begreppet "många" fel. Det vore klädsamt med belägg för det svepande påståendet.

En allmän reflektion är att trådar som denna, med framhållande av vinylens förmenta fördelar och gnäll på cd-mediet, verkar bli allt fler. Två frågor inställer sig: hör ni verkligen inte oljuden från vinylsystemet och varifrån kommer detta intresse för att baktala det för musikåtergivning överlägsna cd-systemet?

Med vänlig hälsning

Pekka

Visst: ett exempel av många :
The Paul Butterfield blues band & East West ( dubbelCD)
utgiven av warner music 8122-73571-2
På första CD kommer det halvt borttagna knäpp med 0.55s mellanrum. DVS lp'ns rotationshastighet.

Sedan tvivlar jag på att det finns användbara band > 40 år gamla, sannolikt har de kastats långt tidigare
åtminstånde för de mindre kända artisterna, och att dessa band är avspelningsbara med någon kvalitet om
de nu finns kvar. Vinyl däremot håller länge utan försämring.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Perfector » 2018-10-18 09:13

peterh skrev:
PekkaJohansson skrev:Underlig tråd. Visst, det finns exempel på vinylskivor som är bättre mastrade än motsvarande cd men dem hittar man sällan bland tidiga digitalinspelningar som också överförts till cd. Tvärtom är dessa överföringar ofta fria från ljudpåverkande processning. Det vore intressant att höra mer om vilka inspelningar som åsyftas och hur jämförelserna har gjorts.

Påståendet "De CD man kan köpa är många gånger rippade från en LP, knäppen borttagna och en massa "förbättringar"." stämmer inte. Visst, har man en fetischistisk ådra för gamla tiders bensinmacksskivor och några dubiösa schweiziska återutgivningsbolag kan man hitta sådana exempel men att hävda att det handlar om "många gånger" är med varje rimlig tolkning av begreppet "många" fel. Det vore klädsamt med belägg för det svepande påståendet.

En allmän reflektion är att trådar som denna, med framhållande av vinylens förmenta fördelar och gnäll på cd-mediet, verkar bli allt fler. Två frågor inställer sig: hör ni verkligen inte oljuden från vinylsystemet och varifrån kommer detta intresse för att baktala det för musikåtergivning överlägsna cd-systemet?

Med vänlig hälsning

Pekka

Visst: ett exempel av många :
The Paul Butterfield blues band & East West ( dubbelCD)
utgiven av warner music 8122-73571-2
På första CD kommer det halvt borttagna knäpp med 0.55s mellanrum. DVS lp'ns rotationshastighet.

Sedan tvivlar jag på att det finns användbara band > 40 år gamla, sannolikt har de kastats långt tidigare
åtminstånde för de mindre kända artisterna, och att dessa band är avspelningsbara med någon kvalitet om
de nu finns kvar. Vinyl däremot håller länge utan försämring.

Jag har kassetter som är mer än 40 år och fortfarande låter fantastiskt.
Fast dom har jag spelat in själv.
Har även några fabriksband med bla Robban Broberg som åxå låter utan försämrad kvalitet.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32024
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Bill50x » 2018-10-18 11:42

Jag köpte Stone the Crows "Ode to John Law" (1971) på CD hos Bengans i Göteborg. Den är absolut rippad från vinyl, med knaster och allt. Diskanten känns nerdragen, förmodligen för att dämpa artefakterna från vinylen.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Morello » 2018-10-18 11:58

Visst finns sådana exempel, men sådana är ingalunda vanligt förekommande - precis som Pekka redan påpekat.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
miaber
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2011-03-02
Ort: Vänersborg

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav miaber » 2018-10-18 12:14

PekkaJohansson skrev:Underlig tråd. Visst, det finns exempel på vinylskivor som är bättre mastrade än motsvarande cd men dem hittar man sällan bland tidiga digitalinspelningar som också överförts till cd. Tvärtom är dessa överföringar ofta fria från ljudpåverkande processning. Det vore intressant att höra mer om vilka inspelningar som åsyftas och hur jämförelserna har gjorts.

Påståendet "De CD man kan köpa är många gånger rippade från en LP, knäppen borttagna och en massa "förbättringar"." stämmer inte. Visst, har man en fetischistisk ådra för gamla tiders bensinmacksskivor och några dubiösa schweiziska återutgivningsbolag kan man hitta sådana exempel men att hävda att det handlar om "många gånger" är med varje rimlig tolkning av begreppet "många" fel. Det vore klädsamt med belägg för det svepande påståendet.

En allmän reflektion är att trådar som denna, med framhållande av vinylens förmenta fördelar och gnäll på cd-mediet, verkar bli allt fler. Två frågor inställer sig: hör ni verkligen inte oljuden från vinylsystemet och varifrån kommer detta intresse för att baktala det för musikåtergivning överlägsna cd-systemet?

Med vänlig hälsning

Pekka


+1

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32024
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Bill50x » 2018-10-18 13:04

Morello skrev:Visst finns sådana exempel, men sådana är ingalunda vanligt förekommande - precis som Pekka redan påpekat.

Helt rätt, ville bara ge ett exempel. Däremot finns det ju ett antal exempel på hur man har lagt in vinylknaster på digitala inspelningar, ofta på rap-skivor, men även i andra genrer. Oftast då lite överdrivet knastrande, (vinyl-)skivor som låter så illa spelar jag inte. Då föredrar jag tom en komprimerad cd...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Morello » 2018-10-18 13:08

Tur att man inte lyssnar på rap-skivor. :mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39797
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav petersteindl » 2018-10-18 13:17

Det är väl självklart att man på rapmusik kräver den rapaste överföringsfunktionen d v s med brus och knaster och distorsion.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav peterh » 2018-10-18 13:53

Morello skrev:Visst finns sådana exempel, men sådana är ingalunda vanligt förekommande - precis som Pekka redan påpekat.

Det beror nog på vilken typ av musik man lyssnar på.
Mina favoriter hade "bäst-före-datum" på -80 talet, vinylerna som gjordes då var tämligen fria från
klåfingriga ljudnördar. Alltså låter mina rip-ningar av dessa bättre än de CD som mastrats långt senare.
Och av de CD från favoriterna från den perioden så har nog merparten vinyl som ursprung.
Nu säger jag inte kategoriskt att alla cd kommer från vinyl, utan jag säger att de CD jag köper ofta härstammar
från vinyl, och oftast med klåfingriga ingrepp.

Att vara kategorisk visar ofta att man inte förstått!
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11474
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav PekkaJohansson » 2018-10-18 15:54

peterh skrev:Och av de CD från favoriterna från den perioden så har nog merparten vinyl som ursprung.
Nu säger jag inte kategoriskt att alla cd kommer från vinyl, utan jag säger att de CD jag köper ofta härstammar
från vinyl, och oftast med klåfingriga ingrepp.


Andelen vinylrippar är närmast försvinnande liten om man tittar på all seriös cd-utgivning. Jag vill minnas att du har skrivit om vinylknäppar på cd tidigare och jag börjar undra om din anläggning har problem att hantera fullt utstyrda cd-skivor alternativt har andra problem. Jag kollade skivan du skriver om ovan och den är utgiven 2001 och sannolikt nivåmaximerad. Har du möjlighet att jämföra skivan med en tidig cd-utgåva? Albumet kom första gången på cd 1987 och jag är övertygad om att det låter avgjort bättre på alla sätt och vis. Återkom annars gärna med fler exempel på vinylrippningar på cd!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav peterh » 2018-10-18 17:02

PekkaJohansson skrev:
peterh skrev:Och av de CD från favoriterna från den perioden så har nog merparten vinyl som ursprung.
Nu säger jag inte kategoriskt att alla cd kommer från vinyl, utan jag säger att de CD jag köper ofta härstammar
från vinyl, och oftast med klåfingriga ingrepp.


Andelen vinylrippar är närmast försvinnande liten om man tittar på all seriös cd-utgivning. Jag vill minnas att du har skrivit om vinylknäppar på cd tidigare och jag börjar undra om din anläggning har problem att hantera fullt utstyrda cd-skivor alternativt har andra problem. Jag kollade skivan du skriver om ovan och den är utgiven 2001 och sannolikt nivåmaximerad. Har du möjlighet att jämföra skivan med en tidig cd-utgåva? Albumet kom första gången på cd 1987 och jag är övertygad om att det låter avgjort bättre på alla sätt och vis. Återkom annars gärna med fler exempel på vinylrippningar på cd!

Med vänlig hälsning

Pekka

Jag har vinylen, köpt på tidigt 70-tal. Därav jämförelsen.

Och med att skriva "seriös cd-utgivning" så lägger du fram dina fördomar om vad som är seriöst och vad som
är skräp. I den musikvärld jag gillar så är verkar det vara vanligt att rip-a vinyl ( och dessutom släppa fram
allsköns ljudnördar) när man skall göra en cd.

Vi har olika utgångspunkter vad gäller musik.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav goat76 » 2018-10-18 18:23

PekkaJohansson skrev:En allmän reflektion är att trådar som denna, med framhållande av vinylens förmenta fördelar och gnäll på cd-mediet, verkar bli allt fler. Två frågor inställer sig: hör ni verkligen inte oljuden från vinylsystemet och varifrån kommer detta intresse för att baktala det för musikåtergivning överlägsna cd-systemet?

Med vänlig hälsning

Pekka


Pekka, jag tror du fått det här lite om bakfoten.
Var är alla trådar som framhåller vinylens fördelar och var är gnället och baktalandet av cd-mediet?
Om du syftar på tråden "Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?" så handlar inte den om cd vs vinyl, det som har konkurrerat ut cd är digital nedladdning och jämnfört med det så har inte cd några tekniska eller ljudliga fördelar att komma med. Därav blir det svårt för en återkomst.
Men nog om det, det hör till den tråden. :)


Om folk tycker LP rippat till CD låter bättre än samma musik släppt på CD så har det kanske mer med den specifika vinylmasteringen att göra. Kanske är det ett snällare ljud för öronen när de mest högfrekventa ljuden hålls nere och kanske gillar folk när de lågfrekventa ljuden är summerade i mono.

Här är några specifika detaljer vid vinylmastering för att komma runt vinylen och uppspelningsutrustningens tillkortakommanden:

SIBILANCE AND HIGH FREQUENCY DISTORTION:
Even when you are rocking the outside grooves and all should be well, you may find that something unpleasant happens on those heavy cymbal crashes or "S" vocal sounds which wasn't there on your mix. Excessive high frequency material is the Achilles' heel of record cutting.

In a (very small and incomplete) nutshell, when an especially intense burst of high frequency information is encountered by a playback stylus, it can actually end up making the needle begin to just bump up over the grooves, which is heard as distortion. Bursts of high-frequency material often have this problem. For this reason, one of the more common corrective processes in vinyl mastering is the use of the de-esser (also called a high-frequency limiter). This device (much as the name suggests) reduces "S" sounds and other excessive high frequency material. In the age of vinyl as the predominant format, recordings were often a good deal darker in tone partly to avoid this problem. In the current digital age, mixes are often made quite bright (sometimes ear-shreddingly so) and vocal sibilance is often accentuated rather than reduced.

If you are preparing a mix for either CD & vinyl or especially for vinyl only, working during mixing to keep excessive high frequency material under control will make it much easier to do a "flat cut" or to cut the disc without the use of additional eq or high-frequency limiting.

STEREO BASS MATERIAL:
A cutting stylus moves from side to side to cut material that is in-phase or mono. This makes for a groove of a relatively standard depth, which is easy to track. When low-frequency material contains a good deal of out of phase content (panned bass synthesizers or bass guitars perhaps), the groove must begin to make each wall of the groove do different things, which it can only do by cutting up and down rather than side to side. Excessive vertical motion makes for a groove that can be difficult for many turntables to track during playback and is usually compensated for for in a couple of different ways. One is the use of an elliptical equalizer, which uses an adjustable frequency, below which all frequencies (the bass material) are summed together into mono. This takes care of vertical groove cutting problems, but may do things to the program material that were not intended or desired. The other method is to split the signal into its mono and stereo components and then to use a limiter on the stereo portion to reduce movement in the out-of-phase portion of the signal. Both of these processes can be made to work, but ultimately, the best solution is to avoid the problem during mixing by keeping bass instruments more or less in mono when vinyl is a possible release format.
https://www.chicagomasteringservice.com/vinyl.html

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5191
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav dewpo » 2018-10-18 18:38

Bill50x skrev:
Morello skrev:Visst finns sådana exempel, men sådana är ingalunda vanligt förekommande - precis som Pekka redan påpekat.

Helt rätt, ville bara ge ett exempel. Däremot finns det ju ett antal exempel på hur man har lagt in vinylknaster på digitala inspelningar, ofta på rap-skivor, men även i andra genrer. Oftast då lite överdrivet knastrande, (vinyl-)skivor som låter så illa spelar jag inte. Då föredrar jag tom en komprimerad cd...

/ B

Vinylknaster på digital musik stör mig inte,
Om en låt att låta låter 50-tal ur en modern stereo,
För att man lagt på lite knaster och rördistortion, Det kan vara trevligt.
Men däremot så har jag LP skivor, Där CD versionen har artificiellt knaster,
Och producenten inte bemödat sig med att ta bort det artificiella knastret,
På LP utgåvan, Utan den har både artificiell och verkligt knaster, Det blir mycket :evil:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Svempa
 
Inlägg: 132
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Svempa » 2018-10-18 19:56

0.55s mellan käpparna. Om man antar en radiell repa som knäpper en gång per varv så motsvarar det ca109 varv per minut. Vilken vinyl snurrar så snabbt?!

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav peterh » 2018-10-18 22:21

Svempa skrev:0.55s mellan käpparna. Om man antar en radiell repa som knäpper en gång per varv så motsvarar det ca109 varv per minut. Vilken vinyl snurrar så snabbt?!

Fel av mig, var 1.8s skall det vara . Observant av dig att upptäcka detta! Källkritik är inte så vanligt som
det borde vara.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Helmut » 2018-10-19 13:42

Vi testade att kopiera över följande vinyler till cd skivor "utan att överstyra" och testade sedan att jämföra skivorna och våra brända cd med köpta cd skivor som vi fick tag i.
-The Bee Gees musik Digital master disk recording 1979 Orinda recording USA.
-Verite du clavecin sarasto SAR 4401 45 rpm
-Supertramp Crime of the century, Original master recording Haklf speed master laques A&M Records.
-Al Stewart Year of the cat. Mobil fidelity sound lab. half speedlaques
-Carlos Curley goes digital. Chalfont records 12 – 14 db abover 0 reference proceed with care.
-Guilty Streisand Half speed mastered. CBS audiophile pressing.
-Digital space The London symphony orchestra. 1979 Varese sarabande Records
-Diaham Carroll. With Duke Ellington orchestra. Digital master disc. Orinda records
-Pink floyd den med prismat. Original master recording. Half speed records. JVC.
-Latin- American symphonette London Symphony orchestra. Varese Sarabande digital recording 12-14 db over 0.
-Moussorgky Pictures at an Exhibition telarc digital .
-New years day concert in Viena. A Decca digital recording
-Franck Pourcel Grand orchestra, Classic in digital. Emi recording 1979.
-Manuel super natural Studio 2 EMI digital.
-Queen A night at the opera. Hollywood records.
-Queen innuendo. Hollywodds records.
-Mark Knopfler tracker. British Grove records.
Vi testade även att kopiera över gamla 19 cm/ sekund band från Europafilm till Cd och jämförde de med cd köpta hos Bengans i Stockholm.

Flera av dessa vinyler fick vi via vänner tag i på vanliga cd skivor som vi jämförde med.
Vi använde ortofon picupper och en hemmbyggd förstarkare konstruerad av Stan Curtis https://home.kpn.nl/a.van.waarde/Curtispre.htm
http://www.stancurtis.com/Moth%20pics/E ... rticle.pdf
Om jag inte misstar mig har jag för mig att kretskortet inte överensstämmer med schemat. Har för mig att det var kolektor anslutningen till tp 4 och 5 som inte stämmer
https://www.americanradiohistory.com/

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav goat76 » 2018-10-19 14:02

Helmut, kan du konvertera någon bra exempel-låt till flac av dina egna brända CDs från LP och även lägga upp samma låt i flac från orginal CD så får vi höra. Dropbox är lättanvänt och bra.
Det är mer intressant att höra själv än att bara prata om det.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9602
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav sprudel » 2018-11-10 15:16

music4ever skrev:
Helmut skrev:Testade att kopiera över några lp skivor till Cd. Det var nya pressningar "första avspelningen" och äldre lp med texter som direktgraverade och direktgraverade digitalinspelningar.
Någon som gjort samma test. Mina vänner tyckte att lp skivor och hembrända Cd kopior av Lp skivorna lät bättre än köpta Cd skivor!


Antingen så:
1. Är dessa skivor bättre masterade på LP än CD
och/eller
2. Du föredrar ljudet som din skivspelare ger dessa skivorna.


Väldigt viktiga och relevanta frågor.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39797
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav petersteindl » 2018-11-10 17:05

Rippa orginalcd till wav. Bränn sedan en ny cd med samma metod som du bränt cd från vinylfiler. :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9602
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav sprudel » 2018-11-10 17:50

Jag har lyckats få tag i ett antal rippade vinyl av Supertramp, Breakfast in America och Crime of the Century. Alla av högt ansedda vinyler, tidiga utgåvor. Resultatet är varierande, och orsakerna till variationen är många.
Jag har två rippade utgåvor av Speakers corner, 180 gram för ”Crime of the Century” där den ena är suverän, den andra helt OK!

Jag undrar hela tiden hur det skulle låta i en riktigt duktig vinylsvarv med originalutgåvan från Speakers corner...
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32024
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Bill50x » 2018-11-10 22:36

PekkaJohansson skrev:En allmän reflektion är att trådar som denna, med framhållande av vinylens förmenta fördelar och gnäll på cd-mediet, verkar bli allt fler. Två frågor inställer sig: hör ni verkligen inte oljuden från vinylsystemet och varifrån kommer detta intresse för att baktala det för musikåtergivning överlägsna cd-systemet?

Som du skert vet Pekka, så låter vinylspelare ganska olika. De artefakter du hör i din spelare kanske jag inte hör i min. Jag har spelat upp vinyler och motsvarande cd för några musiker och de är ofta förvånade över den naturliga återgivningen från vinylen (i jmf med cd'n). Jag är ganska övertygad om att det har med mastringen att göra. Det finns vinyler som låter f-dj-igt också, det ska villigt medges. Men hittar jag bra vinyl, tex Lisa Ekdahls senaste, rippar jag av den direkt och spelar från hårddisk.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav CODY » 2018-11-11 01:46

Bill50x skrev:
PekkaJohansson skrev:En allmän reflektion är att trådar som denna, med framhållande av vinylens förmenta fördelar och gnäll på cd-mediet, verkar bli allt fler. Två frågor inställer sig: hör ni verkligen inte oljuden från vinylsystemet och varifrån kommer detta intresse för att baktala det för musikåtergivning överlägsna cd-systemet?

Som du skert vet Pekka, så låter vinylspelare ganska olika. De artefakter du hör i din spelare kanske jag inte hör i min. Jag har spelat upp vinyler och motsvarande cd för några musiker och de är ofta förvånade över den naturliga återgivningen från vinylen (i jmf med cd'n). Jag är ganska övertygad om att det har med mastringen att göra. Det finns vinyler som låter f-dj-igt också, det ska villigt medges. Men hittar jag bra vinyl, tex Lisa Ekdahls senaste, rippar jag av den direkt och spelar från hårddisk.

/ B

En konstant över säkert 10 år, här på faktiskt, är signaturen Fleekka Johansso0ns oförmåga att förstå någonting alls av av någonting. En förklaring är förstås att Fleekka Johansso0n drömmer om att får vara med i Kalle Linds radioprogrom om personer som tänkt på detta vis. Men eftersom det brukar inträffa efter sisådär 20 år och i fråga om humorbefriade personer aldrig, så blir det nog inget för Fleekka Johansso0n.

Ett tydligt personangrepp. Känn dig varnad, cody! Per
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Laila » 2018-11-11 02:00

+1, med emfas . . . typ. :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9602
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav sprudel » 2018-11-11 03:02

Bill50x skrev:
PekkaJohansson skrev:En allmän reflektion är att trådar som denna, med framhållande av vinylens förmenta fördelar och gnäll på cd-mediet, verkar bli allt fler. Två frågor inställer sig: hör ni verkligen inte oljuden från vinylsystemet och varifrån kommer detta intresse för att baktala det för musikåtergivning överlägsna cd-systemet?

Som du skert vet Pekka, så låter vinylspelare ganska olika. De artefakter du hör i din spelare kanske jag inte hör i min. Jag har spelat upp vinyler och motsvarande cd för några musiker och de är ofta förvånade över den naturliga återgivningen från vinylen (i jmf med cd'n). Jag är ganska övertygad om att det har med mastringen att göra. Det finns vinyler som låter f-dj-igt också, det ska villigt medges. Men hittar jag bra vinyl, tex Lisa Ekdahls senaste, rippar jag av den direkt och spelar från hårddisk.

/ B


Lisa Ekdahls senaste är fin även via Tidal. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11474
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav PekkaJohansson » 2018-11-11 11:29

Bill50x skrev:
PekkaJohansson skrev:En allmän reflektion är att trådar som denna, med framhållande av vinylens förmenta fördelar och gnäll på cd-mediet, verkar bli allt fler. Två frågor inställer sig: hör ni verkligen inte oljuden från vinylsystemet och varifrån kommer detta intresse för att baktala det för musikåtergivning överlägsna cd-systemet?

Som du skert vet Pekka, så låter vinylspelare ganska olika. De artefakter du hör i din spelare kanske jag inte hör i min. Jag har spelat upp vinyler och motsvarande cd för några musiker och de är ofta förvånade över den naturliga återgivningen från vinylen (i jmf med cd'n). Jag är ganska övertygad om att det har med mastringen att göra. Det finns vinyler som låter f-dj-igt också, det ska villigt medges. Men hittar jag bra vinyl, tex Lisa Ekdahls senaste, rippar jag av den direkt och spelar från hårddisk.

/ B


Som du säkert förstår vet jag allt detta efter att själv ha spelat vinyl i drygt 40 år och efter att ha suttit igenom en lång rad demonstrationer. Faktum kvarstår: vinylsystemet är inte särskilt bra.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Perfector » 2018-11-11 11:51

Mitt intryck av vinyl vs CD är att CD kan nog låta klart och rent, men som UHT-behandlad mjölk saknar den dom eteriska livskvaliteterna.
Trots att jag har drygt 1200 vinyler så är det inte ofta jag spelar dessa då det är den late i mig som bestämmer hur mycket jag vill springa och vända plattor.
Musikaliskt är jag vinyldåre men av lathet har jag blivit CD lyssnare.
Dagens CD skiljer sig vesäntligt från då den kom och tex. Naxos spelade in klassisk musik som lät tunn och tråkig.
Sen tror jag inte någon gör en CD av vinylen utan går till mastertejpen för att få en antingen ren kopia av denna ( Teldec ) eller en nymix som de som man nu kan hitta på ÖoB i Södertälje för 195:- och som väger 180 gram jämförtmed de 40 till 50 gram som orginalpressningarna vägde.
Dessutom finns fler möjligheter att hitta udda utgåvor på vinyl, tex direktgravyr, DMM, halvfartsgravyrer och pressningar med så mycket gojs i att dom är helt miljöfientliga idag.
Lite som skillnaden att röka cigarett och pipa.
Ciggen bara tänder man (CD) medans man pysslar med pipan och rensar samt stoppar om den innan man kan tända den (vinyl) :-) .
Men det är jag det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav mx » 2018-11-11 11:58

PekkaJohansson skrev:
Bill50x skrev:
PekkaJohansson skrev:En allmän reflektion är att trådar som denna, med framhållande av vinylens förmenta fördelar och gnäll på cd-mediet, verkar bli allt fler. Två frågor inställer sig: hör ni verkligen inte oljuden från vinylsystemet och varifrån kommer detta intresse för att baktala det för musikåtergivning överlägsna cd-systemet?

Som du skert vet Pekka, så låter vinylspelare ganska olika. De artefakter du hör i din spelare kanske jag inte hör i min. Jag har spelat upp vinyler och motsvarande cd för några musiker och de är ofta förvånade över den naturliga återgivningen från vinylen (i jmf med cd'n). Jag är ganska övertygad om att det har med mastringen att göra. Det finns vinyler som låter f-dj-igt också, det ska villigt medges. Men hittar jag bra vinyl, tex Lisa Ekdahls senaste, rippar jag av den direkt och spelar från hårddisk.

/ B


Som du säkert förstår vet jag allt detta efter att själv ha spelat vinyl i drygt 40 år och efter att ha suttit igenom en lång rad demonstrationer. Faktum kvarstår: vinylsystemet är inte särskilt bra.

Med vänlig hälsning

Pekka

Jämfört med CD eller rent generellt mot alla andra medier?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Thomas_A » 2018-11-11 12:58

Vinylen har massor med brister, så jag förstår inte riktigt varför detta är uppe för diskussion. Däremot är det trevligt att köpa en vinyl + en digital version. Jag köpte precis Peter Gabriels So på vinyl och laddade ner wav-filen (24 bit/96 kHz). Har en gammal vinylkopia som är ganska illa behandlad så den går till återvinning. CD är oklart varför man ska ha för mig om man kan ladda ner filerna på en hårddisk.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav peterh » 2018-11-11 15:25

För att upprepa de argument som jag tycker har förbisetts :
Vinyler av äldre inspelningar är ofta fria från förstörande mixning. Man hade helt enkelt inga tekniska möjligheter att
"förbättra ljudet" utan fick ta det som det lät. Jag har t.ex. Sten & Stanleys "kända låter i stereo vol2 ( SDN 25) som var den
sista LP som speladen in med KM studios rörmixer innan den byttes ut. Bo Hansson köpte ett parti och delade ut
för att visa hur det faktiskt kan låta om man inte "pillar på några knappar".

När man gör CD kan man ibland hitta användbara mastertapar, men oftast är de kastade eller har fått både eko och
försvagats under åren. Band är inget bra arkivmedia! Därför görs många CS av vinyl som master.
Men oavsett vad man har som master när man numera gör en CD så drabbas den väldigt ofta av att någon skall
förbättra den, ofta med ett katastrofalt resultat.

Att själv göra en CD av sin gamla vinyl kan därför ge ett bättre resultat är köpa CD . Det tar några timmar att få bort alla
dammkorn och clicks, men det kan göras utan att komprimera eller "förbättra".
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav shifts » 2018-11-11 16:49

Herr Vinyl och herr CD får ta och mötas över en anläggningen eller två, lyssna och diskutera och se om de håller med varandra om lyssningen efteråt. Gemensamma erfarenheter brukar främja samtal och förståelse.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav mx » 2018-11-11 16:54

shifts skrev:Herr Vinyl och herr CD får ta och mötas över en anläggningen eller två, lyssna och diskutera och se om de håller med varandra om lyssningen efteråt. Gemensamma erfarenheter brukar främja samtal och förståelse.

Sådant är alltid givande. Älskar hifikvällar med folk från olika "läger". :)

Får några år sedan hade vi med oss en kille som säljer Linn. Det var en jättebra kväll. Mycket diskussioner.
Alea iacta est.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11474
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav PekkaJohansson » 2018-11-11 22:10

Thomas_A skrev:Vinylen har massor med brister, så jag förstår inte riktigt varför detta är uppe för diskussion.


Tack för detta klargörande från en av forumets vinylentusiaster vars ansträngningar för att ändå få fram det bästa ur vinylskivorna förtjänar en eloge.

Thomas_A skrev:Jag köpte precis Peter Gabriels So på vinyl och laddade ner wav-filen (24 bit/96 kHz). Har en gammal vinylkopia som är ganska illa behandlad så den går till återvinning. CD är oklart varför man ska ha för mig om man kan ladda ner filerna på en hårddisk.


Det finns flera goda argument! "So" kom ursprungligen på cd 1986 i fin och rak överföring och originalet är kul att äga i fysiskt format med bästa möjliga ljudkvalitet och konvolut. Det visar sig att den nya utgivningen är hoptryckt i jämförelse med originalet.

So 96 24 download 2016.JPG
So 96 24 download 2016.JPG (22.15 KiB) Visad 3823 gånger

So UK CD 1986.JPG
So UK CD 1986.JPG (19.71 KiB) Visad 3823 gånger


Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Morello » 2018-11-11 22:37

Läste nyss att senaste utgåvan av James Norton Howard & friends är mastrad från vinylen - dumheterna saknar helt gränser. CD-utgåvan från det tidiga 1980-talet låter givetvis utmärkt!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Thomas_A » 2018-11-11 23:03

PekkaJohansson skrev:
Thomas_A skrev:Vinylen har massor med brister, så jag förstår inte riktigt varför detta är uppe för diskussion.


Tack för detta klargörande från en av forumets vinylentusiaster vars ansträngningar för att ändå få fram det bästa ur vinylskivorna förtjänar en eloge.

Thomas_A skrev:Jag köpte precis Peter Gabriels So på vinyl och laddade ner wav-filen (24 bit/96 kHz). Har en gammal vinylkopia som är ganska illa behandlad så den går till återvinning. CD är oklart varför man ska ha för mig om man kan ladda ner filerna på en hårddisk.


Det finns flera goda argument! "So" kom ursprungligen på cd 1986 i fin och rak överföring och originalet är kul att äga i fysiskt format med bästa möjliga ljudkvalitet och konvolut. Det visar sig att den nya utgivningen är hoptryckt i jämförelse med originalet.

So 96 24 download 2016.JPG

So UK CD 1986.JPG


Med vänlig hälsning

Pekka


Det är ju tråkigt att läsa, dock har nog detta inte så mycket med vinyl att göra snarare att klåfingriga personer ska skruva på gamla inspelningar.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Morello » 2018-11-11 23:08

Skall man lyssna på populärmusik producerad före cirka 1995 är det CD som gäller pga loudness war. Nya utgåvor på CD , fil för nedladdning, streaming eller vinyl här inte sällan hemma i soptunnan. Självklart förekommer undantag!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tell
 
Inlägg: 2112
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Tell » 2018-11-11 23:46

Snark.. Erat eviga tjat om dynamik och era eviga grafer för att se om det låter bra eller inte. Klart att det föredras om dom låter den vara så stor som möjligt, men SÅ illa låter det inte bara för dom råkar ta bort några dB av den. Tänk om dom råkat slänga på en EQ eller nåt som gör att allt låter bättre trots att den också har blivit komprimerad? Eller skippar ni att lyssna då också?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Thomas_A » 2018-11-11 23:48

Morello skrev:Skall man lyssna på populärmusik producerad före cirka 1995 är det CD som gäller pga loudness war. Nya utgåvor på CD , fil för nedladdning, streaming eller vinyl här inte sällan hemma i soptunnan. Självklart förekommer undantag!


Så även för Peter Gabriel tydligen.

Sledgehammer, gammal vinyl:
Bild
Sledgehammer, digital nedladdning:
Bild
Don't give up, gammal vinyl
Bild
Don't give up, digital nedladdning:
Bild
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Laila » 2018-11-11 23:53

Köpte för några år sedan(2014) ett signerat dubbelalbum på vinyl(KIN)* av/med
Pat Metheny Unity Group . . . utmärkt plan å extratjock platta med god centrering
. . . har hitintills inte ens kommit igenom sida 1 av 4. Någon spelar visst bas men
det går svårligen att utskilja en endaste enskild baston . . . snacka om musikaliskt
mord + förnedring av kund . . . typ. :?

*Utgivet på Nonesuch
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Morello » 2018-11-11 23:58

Ser ut som alla utgåvor efter 1990 (då loudness war började) är att betrakta som fonogramavskräde.

http://dr.loudness-war.info/album/list/ ... l&album=so
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Laila » 2018-11-12 00:02

Tell skrev:Snark.. Erat eviga tjat om dynamik och era eviga grafer för att se om det låter bra eller inte. Klart att det föredras om dom låter den vara så stor som möjligt, men SÅ illa låter det inte bara för dom råkar ta bort några dB av den. Tänk om dom råkat slänga på en EQ eller nåt som gör att allt låter bättre trots att den också har blivit komprimerad? Eller skippar ni att lyssna då också?

Måste fråga . . . lyssnar du själv mestadels på ljud, eller på musik . . . typ ?
Senast redigerad av Laila 2018-11-12 00:08, redigerad totalt 1 gång.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Tell
 
Inlägg: 2112
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Tell » 2018-11-12 00:06

Thomas_A skrev:
Morello skrev:Skall man lyssna på populärmusik producerad före cirka 1995 är det CD som gäller pga loudness war. Nya utgåvor på CD , fil för nedladdning, streaming eller vinyl här inte sällan hemma i soptunnan. Självklart förekommer undantag!


Så även för Peter Gabriel tydligen.

Sledgehammer, gammal vinyl:
[ Bild ]
Sledgehammer, digital nedladdning:
[ Bild ]
Don't give up, gammal vinyl
[ Bild ]
Don't give up, digital nedladdning:
[ Bild ]


Uh, det där såg ju ut att vara vettigt, dom har normaliserat volymen lite mer utan att ha gjort nån antagligen hörbar skillnad. Är ju fortfarande masssa dynamik kvar.

Morello skrev:Ser ut som alla utgåvor efter 1990 (då loudness war började) är att betrakta som fonogramavskräde.

http://dr.loudness-war.info/album/list/ ... l&album=so

Lol? Om man nu fortfarande måste titta på siffrorna för att veta hur det låter så är det ju fortfarande bra siffror.

Laila skrev:
Tell skrev:Snark.. Erat eviga tjat om dynamik och era eviga grafer för att se om det låter bra eller inte. Klart att det föredras om dom låter den vara så stor som möjligt, men SÅ illa låter det inte bara för dom råkar ta bort några dB av den. Tänk om dom råkat slänga på en EQ eller nåt som gör att allt låter bättre trots att den också har blivit komprimerad? Eller skippar ni att lyssna då också?

Måste fråga . . . lyssnar du själv mestadels på ljud eller på musik . . . typ ?

Musik. Som låter fantastiskt najs. Själv då?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Thomas_A » 2018-11-12 00:10

Tänkte kolla hur den nya vinylen är mastrad också så småningom.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Laila » 2018-11-12 00:14

@Tell

Är faktiskt lite avis på daj, måste jag erkänna, då jag själver har svårt att njuta av det
mesta* av det jag hört som ges ut i dagsläget . . . typ. :(

*Åtminstone i populärmusikgenren
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Morello » 2018-11-12 00:21

Något får mig att tro att Tell är lite yngre och kanske indoktrinerats av loudness war sedan tidig ålder.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Thomas_A » 2018-11-12 00:25

Morello skrev:Ser ut som alla utgåvor efter 1990 (då loudness war började) är att betrakta som fonogramavskräde.

http://dr.loudness-war.info/album/list/ ... l&album=so


Lite oklart hur de beräknar, är det crest? Får 17 vs 15 för Sledgehammer och ca 17,5 vs 16,5 för Don't give up. Så 1-2 dB lägre crest men ska också göra en direkt jämförelse med nya vinylen för att se ev mätfel.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11474
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav PekkaJohansson » 2018-11-12 00:48

Sledgehammer, USA-cd 1986, ser ut så här. Inte superdynamiskt här heller - hela plattan lät för övrigt ganska trist vid kvällens genomlyssning - men histogrammet är åtminstone något rakare och toppfaktorn något högre än på nyutgåvan:

Peter Gabriel - So US 1986 -  - 02 - Sledgehammer.gif
Peter Gabriel - So US 1986 - - 02 - Sledgehammer.gif (31.1 KiB) Visad 3717 gånger


Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11474
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav PekkaJohansson » 2018-11-12 00:54

Å här är Peter och Kate - även den här bättre. "Don't give up" var också kvällens behållning vid lyssningen - se kortfattat omdöme i annan tråd:

Peter Gabriel - So US 1986 -  - 03 - Don't Give Up.gif
Peter Gabriel - So US 1986 - - 03 - Don't Give Up.gif (30.14 KiB) Visad 3714 gånger


Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Thomas_A » 2018-11-12 00:57

PekkaJohansson skrev:Sledgehammer, USA-cd 1986, ser ut så här. Inte superdynamiskt här heller - hela plattan lät för övrigt ganska trist vid kvällens genomlyssning - men histogrammet är åtminstone något rakare och toppfaktorn något högre än på nyutgåvan:

Peter Gabriel - So US 1986 - - 02 - Sledgehammer.gif


Med vänlig hälsning

Pekka


Tack, jo håller med inga jätteskillnader. Peter Gabriel är väl inte direkt känd för dynamisk musik, möjligen med undantag för albumet Security. Dock bör som som sagt hålla fingrarna borta när de gör nyutgåvor.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1488
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Ted_B » 2018-11-12 01:09

Laila skrev:@Tell

Är faktiskt lite avis på daj, måste jag erkänna, då jag själver har svårt att njuta av det
mesta* av det jag hört som ges ut i dagsläget . . . typ. :(

*Åtminstone i populärmusikgenren


Jag är däremot inte avis, tycker det är synd att folk inte vet hur bra ljudande inspelningar låter utan de nöjer sig med den skiten som släpps nuförtiden.
Man hör ju på en gång när det är komprimerat och nivåhöjt, det blir väldigt jobbigt att lyssna på och man får sänka volymen rejält.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav goat76 » 2018-11-12 01:26

skönt att man inte är speciellt intresserad av den mainstream-musik de flesta av er lyssnar på. Med min något udda smak av musik behöver man sällan gräva efter olika utgåvor då det oftast bara existerar en version och den är ofta bra.

En stor orsak till att det ofta låter bra är att ambitionen från banden inom noise rock, math rock och post rock aldrig har varit att slå igenom eller att låta högst (eller alls) på radion så mastringen har mest handlat om att anpassa nivåerna mellan låtarna.
Banden har i de flesta fall haft som mål att på skivorna låta så nära som de låter i verkligheten så det innebär minimalt hokus pokus i inspelning och mixning, ungefär samma inställning som verkar gälla inom inspelning av konstmusik.

Jag skulle även vilja påstå att banden inom dessa musikstilar har genomsnittligt bättre koll på inspelning av musik än vad de stora arena-artisterna har, eftersom de ofta till en början har gjort egna inspelningar. Budgeten finns sällan för att lämna över allt i händerna på någon som kallar sig för stjärnproducent (trots att han kanske inte ens kan stämma en gitarr), som sedan kladdar ihop bandets ursprungliga verkliga sound till en tillsmetad produkt som passar den genomsnittliga radio-lyssnaren.

Så mitt tips är att ni gräver djupare i eran favorit-genre för då hittar man välinspelad musik som de stora skivbolagen inte satt klorna i, vilket ofta kommer med ambitionen att låta högst för att bli storsäljare.
Det finns fortfarande musiker som gör musik främst för att de älskar musik och som inte har som mål att bli nästa stora musikexport.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11474
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav PekkaJohansson » 2018-11-12 01:50

Angående graferna ovan tänkte jag att det är bäst att gå till botten med Peter Gabriel. Därför har jag beställt den engelska originalutgåvan av "So" från 1986 på nytt. Jag ägde den för ett antal år sedan och vill minnas att den är extremt lik den amerikanska men har inte kvar skivan eller jämförelsen. Passade på att köpa även Paul Butterfield Blues Band för att med egna öron undersöka hur den första cd-utgåvan låter. Att använda senare års taffliga utgåvor som jämförelsematerial när man diskuterar ljudkvalitet på olika format är förstås inte rättvisande.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav CODY » 2018-11-12 02:06

goat76 skrev:skönt att man inte är speciellt intresserad av den mainstream-musik de flesta av er lyssnar på. Med min något udda smak av musik behöver man sällan gräva efter olika utgåvor då det oftast bara existerar en version och den är ofta bra.

En stor orsak till att det ofta låter bra är att ambitionen från banden inom noise rock, math rock och post rock aldrig har varit att slå igenom eller att låta högst (eller alls) på radion så mastringen har mest handlat om att anpassa nivåerna mellan låtarna.
Banden har i de flesta fall haft som mål att på skivorna låta så nära som de låter i verkligheten så det innebär minimalt hokus pokus i inspelning och mixning, ungefär samma inställning som verkar gälla inom inspelning av konstmusik.
.



I Mogwais studio Castle of Doom mixar man på Linn-monitorer och använder även ålderstigna Genelec-monitorer. Stuart är ju som bekant LP-entusiast.


Bild

Bild

http://www.castleofdoomstudios.com/gallery-1/
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav goat76 » 2018-11-12 02:24

CODY skrev:
goat76 skrev:skönt att man inte är speciellt intresserad av den mainstream-musik de flesta av er lyssnar på. Med min något udda smak av musik behöver man sällan gräva efter olika utgåvor då det oftast bara existerar en version och den är ofta bra.

En stor orsak till att det ofta låter bra är att ambitionen från banden inom noise rock, math rock och post rock aldrig har varit att slå igenom eller att låta högst (eller alls) på radion så mastringen har mest handlat om att anpassa nivåerna mellan låtarna.
Banden har i de flesta fall haft som mål att på skivorna låta så nära som de låter i verkligheten så det innebär minimalt hokus pokus i inspelning och mixning, ungefär samma inställning som verkar gälla inom inspelning av konstmusik.
.



I Mogwais studio Castle of Doom mixar man på Linn-monitorer och använder även ålderstigna Genelec-monitorer. Stuart är ju som bekant LP-entusiast.


Ett roligt sammanträffande att du tog upp Mogwai. För 30 minuter sen jag gjorde en masvis-analys på deras låt "R U still In 2 it?" från deras första skiva Young Team.

Den såg dock hyfsat konstig ut på analysen, helst högra kanalen som var mycket starkare än vänstra. Det var nog innan de hade en egen studio och framför allt innan Linn monitorerna. :D

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav CODY » 2018-11-12 02:48

Kul! Inte så bra ljud på alla Mogwai plattor 8) Men lyssnade idag på Zidane från 2006 och inspelade på Castle of Doom med Doogan som producent. Mycket bra producerad och bra ljud också.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav shifts » 2018-11-12 05:59

Har MasVis-undersökt en del Mogwai, men det brukar inte se så kul ut. Bäst har varit originalutgåvan av Fuck the Curfew-EP:n (som också låtit bäst ur ett dynamiskt perspektiv).
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav CODY » 2018-11-12 07:55

The devil will find work for idle hands to do :D
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav RogerGustavsson » 2018-11-12 08:34

Thomas_A skrev:
PekkaJohansson skrev:Sledgehammer, USA-cd 1986, ser ut så här. Inte superdynamiskt här heller - hela plattan lät för övrigt ganska trist vid kvällens genomlyssning - men histogrammet är åtminstone något rakare och toppfaktorn något högre än på nyutgåvan:

Bilagan Peter Gabriel - So US 1986 - - 02 - Sledgehammer.gif finns inte längre


Med vänlig hälsning

Pekka


Tack, jo håller med inga jätteskillnader. Peter Gabriel är väl inte direkt känd för dynamisk musik, möjligen med undantag för albumet Security. Dock bör som som sagt hålla fingrarna borta när de gör nyutgåvor.


Security är en höjdare. Körde Tidal's version av "Don¨t give up" från 2012 i MasVis. Lite naggad är den jämfört med Pekka's från 1986. Är det limitering man ser i "Loudest Part"-grafen?

don't give up 2012.gif
don't give up 2012.gif (30.76 KiB) Visad 4036 gånger

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Morello » 2018-11-12 09:43

Histrogramet tyder på svår misshandel - en ickevandaliserad mix uppvisar inte en vågform som "klistrats" mot +/- 1 (0 dBFS)
Runda arkivet nästa!

Känns som att man inte kan upprepa ofta nog att populärmusik producerad före cirka 1995 köper man på tidig CD-utgåva även anno 2018.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tell
 
Inlägg: 2112
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Tell » 2018-11-12 12:07

Laila skrev:@Tell

Är faktiskt lite avis på daj, måste jag erkänna, då jag själver har svårt att njuta av det
mesta* av det jag hört som ges ut i dagsläget . . . typ. :(

*Åtminstone i populärmusikgenren

Mja jag vet inte alls hur det låter inom poppen idag, men den elektroniska musiken jag lyssnar på ligger väl på runt 6-12 på dynamikmätarna o låter generellt sätt bra imo. Visst att det kan bli bättre, men så länge det inte pumpar för mycket eller distar så lyssnar jag på det så länge det är musikaliskt bra. Egentligen är det nog mest pumpande som jag kan störa mig mest på, kan bli jävligt distraherande..

Ted_B skrev:Jag är däremot inte avis, tycker det är synd att folk inte vet hur bra ljudande inspelningar låter utan de nöjer sig med den skiten som släpps nuförtiden.
Man hör ju på en gång när det är komprimerat och nivåhöjt, det blir väldigt jobbigt att lyssna på och man får sänka volymen rejält.

Jag vet hur välljudande inspelningar låter men jag lyssnar inte på dom själv då jag tycker inspelad musik är generellt sätt rätt tråkig ;) Men jag tycker ändå ni är överdrivna när ni kallar allting för "skit" så fort dom klippt nån eller några dB. För ärligt talat så tror jag inte ni hör skillnad EGENTLIGEN, bara det att ni är så upphakade i grejen att ni direkt måste konsultera MasVis för att antingen bekräfta eller dementera om ni hade rätt att det är nån kompressor igång.

Morello skrev:Något får mig att tro att Tell är lite yngre och kanske indoktrinerats av loudness war sedan tidig ålder.

Visst är jag nog det o kan acceptera komprimering bättre än er, men jag tycker ni är så förbannat jävla överdrivna i eran häxjakt av kompressorer. O det även fast jag som sagt håller med om att ju mer dynamik desto bättre :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Morello » 2018-11-12 12:27

Det är så att jag är heligt förbannad över att skivbolagen har vandaliserat framför allt populärmusik i närmare 30 års tid!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tell
 
Inlägg: 2112
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Tell » 2018-11-12 12:44

Morello skrev:Det är så att jag är heligt förbannad över att skivbolagen har vandaliserat framför allt populärmusik i närmare 30 års tid!

Mmm jag märker det, but still överdrivet ;)

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11474
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav PekkaJohansson » 2018-11-12 12:47

Låt oss bena upp problemet med de senaste 28 årens masteringhysteri:

- artister, teknikers och producenters intentioner förvrängs, liksom förstås det musikaliska skeendet på deras produktioner
- konsumenterna får inte en sann bild av hur musikproduktioner låter
- det är rent plågsamt att lyssna på de värsta exemplen
- bolagen betalar för att få förstörelsearbetet genomfört
- vi konsumenter får en sämre produkt.

Musik, liksom det mesta här i livet, ska vara njutningsfullt! Som med verklig musik ska det vara möjligt att lyssna starkt utan att distorsion, förvrängd dynamik, kompressionseffekter och knasig tonkurva får öronen att vika sig. Den beskrivna utvecklingen hindrar det och bör därför motverkas. Ett sätt är att inte köpa förstörda produktioner på ett bra medium (kompaktskivor efter omkring 1990 eller för den delen även många nedladdningstjänster) eller mindre processade mastrar på ett dåligt medium (vinyl) - utan att kräva bra produktioner på ett bra medium. Tills sådana tillhandahålls kan man med gott samvete köpa uteslutande kompaktskivor producerade före 1990 samt förstås leta reda på de goda nutida undantag som ändå finns.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Morello » 2018-11-12 12:52

Tell skrev:
Morello skrev:Det är så att jag är heligt förbannad över att skivbolagen har vandaliserat framför allt populärmusik i närmare 30 års tid!

Mmm jag märker det, but still överdrivet ;)


Du får naturligtvis tycka så och du får såklart även tycka att sönderkomprimerat avskräde låter trevligt - jag är dock av en annan och diametralt avvikande åsikt i frågan.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1488
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Ted_B » 2018-11-12 13:02

Tell skrev:
Ted_B skrev:Jag är däremot inte avis, tycker det är synd att folk inte vet hur bra ljudande inspelningar låter utan de nöjer sig med den skiten som släpps nuförtiden.
Man hör ju på en gång när det är komprimerat och nivåhöjt, det blir väldigt jobbigt att lyssna på och man får sänka volymen rejält.

Jag vet hur välljudande inspelningar låter men jag lyssnar inte på dom själv då jag tycker inspelad musik är generellt sätt rätt tråkig ;) Men jag tycker ändå ni är överdrivna när ni kallar allting för "skit" så fort dom klippt nån eller några dB. För ärligt talat så tror jag inte ni hör skillnad EGENTLIGEN, bara det att ni är så upphakade i grejen att ni direkt måste konsultera MasVis för att antingen bekräfta eller dementera om ni hade rätt att det är nån kompressor igång.


Du har fel där.
Jag har aldrig använt MasVis, det behöver jag inte för jag hör hur illa produktionerna ofta låter.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav ottovonkopp » 2018-11-12 17:11

Morello skrev:Det är så att jag är heligt förbannad över att skivbolagen har vandaliserat framför allt populärmusik i närmare 30 års tid!


Ja, det är nog ingen tillfällighet att inga album nyare än slutet på 90-talet är med på listan över de 50 mest sålda albumen genom tiderna.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav goat76 » 2018-11-12 17:27

ottovonkopp skrev:
Morello skrev:Det är så att jag är heligt förbannad över att skivbolagen har vandaliserat framför allt populärmusik i närmare 30 års tid!


Ja, det är nog ingen tillfällighet att inga album nyare än slutet på 90-talet är med på listan över de 50 mest sålda albumen genom tiderna.


Eller så är det för att de har funnits att köpa i minst 20 år längre tid. Därefter slog fildelning igenom för att sedan gå över till streaming.
Ljudkvalité står inte högst i kurs för allmänheten så det har nog inte påverkat skivinköpen i någon större uppfattning.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-11-12 18:57

ottovonkopp skrev:
Morello skrev:Det är så att jag är heligt förbannad över att skivbolagen har vandaliserat framför allt populärmusik i närmare 30 års tid!


Ja, det är nog ingen tillfällighet att inga album nyare än slutet på 90-talet är med på listan över de 50 mest sålda albumen genom tiderna.


Du får nog svårt att leda detta påstående i bevis.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav goat76 » 2018-11-12 19:42

goat76 skrev:
ottovonkopp skrev:
Morello skrev:Det är så att jag är heligt förbannad över att skivbolagen har vandaliserat framför allt populärmusik i närmare 30 års tid!


Ja, det är nog ingen tillfällighet att inga album nyare än slutet på 90-talet är med på listan över de 50 mest sålda albumen genom tiderna.


Eller så är det för att de har funnits att köpa i minst 20 år längre tid. Därefter slog fildelning igenom för att sedan gå över till streaming.
Ljudkvalité står inte högst i kurs för allmänheten så det har nog inte påverkat skivinköpen i någon större omfattning.


Jag citerar mig själv bara för att rätta till ett ord som blev väldigt fel. :)

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav music4ever » 2018-11-12 20:17

Nog för MasVis är bra men den säger inte allt. Man bör även lyssna. Det är inte ovanligt att tidiga CD utgåvor kommer från tvivelaktiga kopior som inte har dynamiskt komprimerats, men som låter rätt sunkigt i jämförelse med original LPn. Så öronen är viktiga att använda.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Thomas_A » 2018-11-12 21:24

RogerGustavsson skrev:
Thomas_A skrev:
PekkaJohansson skrev:Sledgehammer, USA-cd 1986, ser ut så här. Inte superdynamiskt här heller - hela plattan lät för övrigt ganska trist vid kvällens genomlyssning - men histogrammet är åtminstone något rakare och toppfaktorn något högre än på nyutgåvan:

Peter Gabriel - So US 1986 - - 02 - Sledgehammer.gif


Med vänlig hälsning

Pekka


Tack, jo håller med inga jätteskillnader. Peter Gabriel är väl inte direkt känd för dynamisk musik, möjligen med undantag för albumet Security. Dock bör som som sagt hålla fingrarna borta när de gör nyutgåvor.


Security är en höjdare. Körde Tidal's version av "Don¨t give up" från 2012 i MasVis. Lite naggad är den jämfört med Pekka's från 1986. Är det limitering man ser i "Loudest Part"-grafen?

don't give up 2012.gif


Ja denna verkar mer klippt. LP-nedladdningsversionen är inte så farligt klippt men den verkar istället vara lite mer hissad i diskantregionen. Den gamla LP-versionen ser lite mer ut som Pekkas, även om den är än något mer sänkt i diskantregionen. Man ska dock komma ihåg att min PU inte är exakt rak utan är +/-1 dB och ffa då lite lätt fallande mot högre frekvenser utom vid 10-20 kHz där den toppar lite.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav ottovonkopp » 2018-11-13 09:14

goat76 skrev:
ottovonkopp skrev:
Morello skrev:Det är så att jag är heligt förbannad över att skivbolagen har vandaliserat framför allt populärmusik i närmare 30 års tid!


Ja, det är nog ingen tillfällighet att inga album nyare än slutet på 90-talet är med på listan över de 50 mest sålda albumen genom tiderna.


Eller så är det för att de har funnits att köpa i minst 20 år längre tid. Därefter slog fildelning igenom för att sedan gå över till streaming.
Ljudkvalité står inte högst i kurs för allmänheten så det har nog inte påverkat skivinköpen i någon större uppfattning.


Ingen vill betala för skräp men vill ändå lyssna på musik så därför fildelade man och nu hyr musiken.

Som du säger så bryr sig inte de allra flesta om hur det låter, däremot så lyssnar man inte på musik på samma sätt längre. Musiken glöms bort snabbt och det vill jag gärna tro att det beror på det jobbiga ljudet. Det är helt enkelt inte kul att lyssna på musik. Man orkar inte lyssna på samma låt igen och undermedvetet hoppas på att nästa låt ska vara roligare.
Senast redigerad av ottovonkopp 2018-11-13 09:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav ottovonkopp » 2018-11-13 09:18

Johan_Lindroos skrev:
ottovonkopp skrev:
Morello skrev:Det är så att jag är heligt förbannad över att skivbolagen har vandaliserat framför allt populärmusik i närmare 30 års tid!


Ja, det är nog ingen tillfällighet att inga album nyare än slutet på 90-talet är med på listan över de 50 mest sålda albumen genom tiderna.


Du får nog svårt att leda detta påstående i bevis.


Om du menar listan så finns den här. https://nordic.businessinsider.com/50-b ... ?r=US&IR=T

Om du menar att det beror på överdriven dynamik-reducering så blir det svårt att bevisa men jag tar gärna hjälp av lite "fake news" för att få slut på eländet.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11474
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav PekkaJohansson » 2018-11-19 23:09

peterh skrev:Visst: ett exempel av många :
The Paul Butterfield blues band & East West ( dubbelCD)
utgiven av warner music 8122-73571-2
På första CD kommer det halvt borttagna knäpp med 0.55s mellanrum. DVS lp'ns rotationshastighet.


Jag fick i dag hem Butterfield Blues Band och ”East-West” på cd med katalognummer Elektra 7599-60751-2 från 1987. Jag konstaterar att det är en alldeles utmärkt överföring från masterband till cd utan alltför stora ingrepp. Dynamik, klang och brus är fint bevarade – som ofta var fallet på WEA (Warner, Elektra, Atlantic) på 1980-talet – även om man ser små tendenser till dynamisk komprimering på ett par spår i MasVis-analysen. Inget ljud når över 0,60 dB under full utstyrning vilket är ett sundhetstecken. Överföringen är för övrigt gjord av Paul Rotchild som var med och producerade albumet omkring 20 år tidigare. Här finns ingen vinyl så långt som örat når. Det närmaste man kommer vinylljud är en aggressivt överstyrd gitarr som fräser till i höger kanal emellanåt. Albumet är inte så tokigt, faktiskt. Några spår kan spelas skapligt starkt medan andra är mer än lovligt skramliga. Rolig kuriosa är att albumet startar med den mest typiska blues-raden av alla, ”I woke up this morning”. Som sagt, rättvisande jämförelsematerial är en förutsättning för att utsagor om olika medier ska låta sig göras. Jag kan rekommendera den här utgåvan!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav peterh » 2018-11-19 23:26

PekkaJohansson skrev:
peterh skrev:Visst: ett exempel av många :
The Paul Butterfield blues band & East West ( dubbelCD)
utgiven av warner music 8122-73571-2
På första CD kommer det halvt borttagna knäpp med 0.55s mellanrum. DVS lp'ns rotationshastighet.


Jag fick i dag hem Butterfield Blues Band och ”East-West” på cd med katalognummer Elektra 7599-60751-2 från 1987. Jag konstaterar att det är en alldeles utmärkt överföring från masterband till cd utan alltför stora ingrepp. Dynamik, klang och brus är fint bevarade – som ofta var fallet på WEA (Warner, Elektra, Atlantic) på 1980-talet – även om man ser små tendenser till dynamisk komprimering på ett par spår i MasVis-analysen. Inget ljud når över 0,60 dB under full utstyrning vilket är ett sundhetstecken. Överföringen är för övrigt gjord av Paul Rotchild som var med och producerade albumet omkring 20 år tidigare. Här finns ingen vinyl så långt som örat når. Det närmaste man kommer vinylljud är en aggressivt överstyrd gitarr som fräser till i höger kanal emellanåt. Albumet är inte så tokigt, faktiskt. Några spår kan spelas skapligt starkt medan andra är mer än lovligt skramliga. Rolig kuriosa är att albumet startar med den mest typiska blues-raden av alla, ”I woke up this morning”. Som sagt, rättvisande jämförelsematerial är en förutsättning för att utsagor om olika medier ska låta sig göras. Jag kan rekommendera den här utgåvan!

Med vänlig hälsning

Pekka

Men du har inte vinylerna ? Det har jag. EKS-7294 (electra 1965) resp ED212(edsel records 1987)
Och visst minns jag att det finns "vinylklick" på första Cd. Jag ber att få återkomma när jag identifierat det.
Senast redigerad av peterh 2018-11-19 23:34, redigerad totalt 1 gång.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Morello » 2018-11-19 23:32

Ni talar om olika utgåvor - du talar om ett remastrat fonogramavskräde från 2001 (här kan man hitta några av det värsta skräp som sett dagens ljus) - Pekka talar om den första CD-utgåvan anno 1987!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav peterh » 2018-11-19 23:35

Morello skrev:Ni talar om olika utgåvor - du talar om ett remastrat fonogramavskräde från 2001 (här kan man hitta några av det värsta skräp som sett dagens ljus) - Pekka talar om den första CD-utgåvan anno 1987!

Jag talar om vinylerna ! Och jämför med samma CD-kit som pekka just skaffat.

Men jag håller helt med om rubriken "remastrat fonogramavskräde från 2001", det var nog där denna tråd startade,
nämligen att det låter bättre om hemgjorda CD som man tillverkar från egna vinylskivor.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Morello » 2018-11-19 23:40

peterh skrev:
Morello skrev:

nämligen att det låter bättre om hemgjorda CD som man tillverkar från egna vinylskivor.



Bättre än vadå?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav peterh » 2018-11-19 23:42

Morello skrev:
peterh skrev:
Morello skrev:

nämligen att det låter bättre om hemgjorda CD som man tillverkar från egna vinylskivor.



Bättre än vadå?

Bättre än de nyutgivna CD som, precis som du säger, är söndermastrade. Och i många fall med en vinyl som master
då de gamla mastertaparna saknas/är oläsliga/kastade.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11474
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav PekkaJohansson » 2018-11-19 23:49

Poängen är just att det i en lp- kontra cd-diskussion är meningslöst att jämföra med remastrade skivor efter 1990 eftersom de senare närmast regelmässigt är utsatta för processering. Det är som att jämföra minutbiff med oxfilé där den senare är antingen prima eller härsken. Med samma källmaterial och minimal bearbetning är cd:n överlägsen. Utsagan "lp till cd bättre än cd" är därför missvisande.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav peterh » 2018-11-20 00:07

PekkaJohansson skrev:Poängen är dock att det i en lp- kontra cd-diskussion är meningslöst att jämföra med remastrade skivor efter 1990 eftersom de senare regelmässigt är utsatta för processering. Det är som att jämföra minutbiff med oxfilé där den senare är antingen prima eller härsken. Med samma källmaterial och minimal bearbetning är cd:n överlägsen. Rubriken "lp till cd bättre än cd" blir därför missvisande.

För övrigt görs fortfarande överföringar av femtio år gamla band och det går utmärkt. I andra fall har banden av kvalitetsskäl eller oförsiktig förvaring fallit samman. Det kan också noteras att även de tidigaste cd-skivorna använde åtminstone 25 år gamla band och de låter emellanåt fantastiskt.

Med vänlig hälsning

Pekka

Jo pekka, du har helt rätt om rubriken. Men trådskaparen och jag har envisats med att påstå att de CD vi
gör av vinylen låter ofta bättre än inköpta CD. Detta då vi inte "förbättrar" ljudet. Rätt titel skulle kanske
vara "hemgjorda CD gjorda från egen vinyl låter bättre än inköpta CD" . Jag hoppas att de som läser detta
ser till inläggen och inte enbart till rubriken på tråden. Ännu hellre hoppas jag att andra upprepar våra
hemgjorda rip's i den mån de har kvar spelbara vinyl och återkommer med erfarenheter.

Självklart är många nyutgivna CD av inspelningar gjorda för 50 år sedan "förbättrade" av klåfingriga
ljudpajare, om detta tycks det inte råda oenighet. Att det finns undantag är glädjande, men hur hitta dem ?

Vinyl är ett mera beständigt media än analoga band då de lagrar ljudet mekansikt, band försvagas och kan klibba
ihop, dessutom försvagas magnetiska informationen med tiden. ( det är i alla fall min erfarenhet)
CD är heller ingen perfekt media då de kan råka ut för fysiska skador mögen och liknande. Digitalt
lagrade (flac eller waw) på ett filsystem med blockcheck ( eller arkivfiler med checksumma) är däremot
säkert. Bitfel detekteras och man kan plocka fram en annan kopia.
Allt tal om fysiska arkivmaterial är lite udda och begränsade. Filer med detektionsmöjlighet kan
däremot lagras på godtyckligt digitalt medium utan risk för förvanskning.
Nog om arkiv-sidospår, tillbaka till de förvrängda CD som vräks ut.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav music4ever » 2018-11-20 01:40

Det är även svårt att föra en diskussion när det finns olika smak och olika syn på det hela.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-11-20 02:05

Det behöv nog nämnas (med emfas) att en LP-skiva tekniskt sett inte är möjlig att "rippa" som det skrivits på flera ställen i denna tråd.

Rent tekniskt behöver man spela upp LP- eller EP-skivan genom sedvanlig metod och sedan spela in ljudet på ett valfritt medieformat.

Att rippa en CD kan nog anses vara språkligt godtagbart genom att spela upp CD-skivan och i exakthet kunna extrahera dess datainnehåll.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32024
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Bill50x » 2018-11-20 10:31

Johan_Lindroos skrev:Det behöv nog nämnas (med emfas) att en LP-skiva tekniskt sett inte är möjlig att "rippa" som det skrivits på flera ställen i denna tråd.

Rent tekniskt behöver man spela upp LP- eller EP-skivan genom sedvanlig metod och sedan spela in ljudet på ett valfritt medieformat.

Att rippa en CD kan nog anses vara språkligt godtagbart genom att spela upp CD-skivan och i exakthet kunna extrahera dess datainnehåll.

Du har så rätt så. Men så länge folk envisas med att säga cd-skiva kommer jag rippa mina vinyl :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav peterh » 2018-11-20 11:44

Johan_Lindroos skrev:Det behöv nog nämnas (med emfas) att en LP-skiva tekniskt sett inte är möjlig att "rippa" som det skrivits på flera ställen i denna tråd.

Rent tekniskt behöver man spela upp LP- eller EP-skivan genom sedvanlig metod och sedan spela in ljudet på ett valfritt medieformat.

Att rippa en CD kan nog anses vara språkligt godtagbart genom att spela upp CD-skivan och i exakthet kunna extrahera dess datainnehåll.


Nu skall vi inte hänga upp oss på språkbruk. Vad jag menar med att RIP-a en lp är
- uppspelning på skivspelare
- lämplig RIAA
- lämpligt ljudkort
- lämpligt RIP program, i mitt fall audacity

Resultatet av RIP-ningen används att bränna en ljud-CD
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28079
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav PerStromgren » 2018-11-20 12:06

peterh skrev:- lämpligt RIP program, i mitt fall audacity


Nej, inte ska vi bråka så mycket om ord, men det är just denna användning av "rip" (som är ett verb, inte en akronym) som Johan vänder sig emot. Ingen kan nog missförstå dig när du skriver sådär, men detta är faktiskt! :)

"Ripping is extracting all or parts of digital contents from a container. " citat Wickan
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Perfector » 2018-11-20 12:30

Kan varmt rekommendera CDEX som plockar musik och gör till valfritt format i valfri kvalitet.
Finns på Google att hitta.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28079
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav PerStromgren » 2018-11-20 12:36

Perfector skrev:Kan varmt rekommendera CDEX som plockar musik och gör till valfritt format i valfri kvalitet.


Men inte från LP, va? :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav goat76 » 2018-11-20 13:20

peterh skrev:
Johan_Lindroos skrev:Det behöv nog nämnas (med emfas) att en LP-skiva tekniskt sett inte är möjlig att "rippa" som det skrivits på flera ställen i denna tråd.

Rent tekniskt behöver man spela upp LP- eller EP-skivan genom sedvanlig metod och sedan spela in ljudet på ett valfritt medieformat.

Att rippa en CD kan nog anses vara språkligt godtagbart genom att spela upp CD-skivan och i exakthet kunna extrahera dess datainnehåll.


Nu skall vi inte hänga upp oss på språkbruk. Vad jag menar med att RIP-a en lp är
- uppspelning på skivspelare
- lämplig RIAA
- lämpligt ljudkort
- lämpligt RIP program, i mitt fall audacity

Resultatet av RIP-ningen används att bränna en ljud-CD


peterh, kan du lägga upp ett eller flera exempel på DropBox med både den egna "rippade" filen och motsvarande fil från CD där du vet att de tillhör samma skivsläpp.
Då får vi alla möjlighet att analysera det vi hör, tycka till och se om vi tillsammans kan komma fram till en slutsats varför din rip låter bättre(?)

Det finns väl kanske lite olika möjliga orsaker till varför endel föredrar vinyl-mastringen. Kanske så pass små ingrepp som att all lågbas på LP ofta är summerade till mono för att kringgå eventuella problem vid själva "skärningen" av spåren.
En annan orsak kanske är för att man ibland begränsar högfrekventa ljud mer vid mastringen för vinyl då dessa annars kan orsaka fel vid uppspelning.

Dessa saker man tar hänsyn till när det kommer till mastringen av vinyl är ju för att komma runt de specifika problem just det formatet dras med, man behöver inte begränsa det på samma sätt när det kommer till mastringen för CD.

Kanske förvandlas dessa tillkortakommanden vinyl dras med istället till fördelar för många lyssnare, kanske uppfattas musiken mer sammanhängande p.g.a. summeringen av de basigare frekvenserna och kanske föredras det mindre vassa ljudet då man ofta begränsar de mest högfrekventa ljuden?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Perfector » 2018-11-20 14:03

PerStromgren skrev:
Perfector skrev:Kan varmt rekommendera CDEX som plockar musik och gör till valfritt format i valfri kvalitet.


Men inte från LP, va? :)

Nej tyvär, men där har jag en brännare vid stereon som gör CDA-formatet direkt.
Se'n kan man ju göra det till valfritt format med CDEX.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav RogerGustavsson » 2018-11-20 14:13

goat76 skrev:Det finns väl kanske lite olika möjliga orsaker till varför endel föredrar vinyl-mastringen. Kanske så pass små ingrepp som att all lågbas på LP ofta är summerade till mono för att kringgå eventuella problem vid själva "skärningen" av spåren.
En annan orsak kanske är för att man ibland begränsar högfrekventa ljud mer vid mastringen för vinyl då dessa annars kan orsaka fel vid uppspelning.

Dessa saker man tar hänsyn till när det kommer till mastringen av vinyl är ju för att komma runt de specifika problem just det formatet dras med, man behöver inte begränsa det på samma sätt när det kommer till mastringen för CD.

Kanske förvandlas dessa tillkortakommanden vinyl dras med istället till fördelar för många lyssnare, kanske uppfattas musiken mer sammanhängande p.g.a. summeringen av de basigare frekvenserna och kanske föredras det mindre vassa ljudet då man ofta begränsar de mest högfrekventa ljuden?


Det ligger en del i det du skriver och det står ofta i samband med vinylmastering. Mono-kopplingen är dock knappast begränsad till lågbas utan kan ofta göras upp till 300-400 Hz. Vanligt är att lågbasen skärs bort, typ under 40 Hz, på många inspelningar inte minst om man vill ha lång speltid.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav peterh » 2018-11-20 14:39

goat76 skrev:
peterh skrev:
Johan_Lindroos skrev:Det behöv nog nämnas (med emfas) att en LP-skiva tekniskt sett inte är möjlig att "rippa" som det skrivits på flera ställen i denna tråd.

Rent tekniskt behöver man spela upp LP- eller EP-skivan genom sedvanlig metod och sedan spela in ljudet på ett valfritt medieformat.

Att rippa en CD kan nog anses vara språkligt godtagbart genom att spela upp CD-skivan och i exakthet kunna extrahera dess datainnehåll.


Nu skall vi inte hänga upp oss på språkbruk. Vad jag menar med att RIP-a en lp är
- uppspelning på skivspelare
- lämplig RIAA
- lämpligt ljudkort
- lämpligt RIP program, i mitt fall audacity

Resultatet av RIP-ningen används att bränna en ljud-CD


peterh, kan du lägga upp ett eller flera exempel på DropBox med både den egna "rippade" filen och motsvarande fil från CD där du vet att de tillhör samma skivsläpp.
Då får vi alla möjlighet att analysera det vi hör, tycka till och se om vi tillsammans kan komma fram till en slutsats varför din rip låter bättre(?)

Det finns väl kanske lite olika möjliga orsaker till varför endel föredrar vinyl-mastringen. Kanske så pass små ingrepp som att all lågbas på LP ofta är summerade till mono för att kringgå eventuella problem vid själva "skärningen" av spåren.
En annan orsak kanske är för att man ibland begränsar högfrekventa ljud mer vid mastringen för vinyl då dessa annars kan orsaka fel vid uppspelning.

Dessa saker man tar hänsyn till när det kommer till mastringen av vinyl är ju för att komma runt de specifika problem just det formatet dras med, man behöver inte begränsa det på samma sätt när det kommer till mastringen för CD.

Kanske förvandlas dessa tillkortakommanden vinyl dras med istället till fördelar för många lyssnare, kanske uppfattas musiken mer sammanhängande p.g.a. summeringen av de basigare frekvenserna och kanske föredras det mindre vassa ljudet då man ofta begränsar de mest högfrekventa ljuden?


Jag skall vid tillfälle försöka ge access till exempel, dropbox är dock inget jag sysslat med. Det får bli min egen
ftp-server när det kommer sig.

De inspelningar jag ofta tänker på gjordes innan 1979 ( CD's uppkomst) och de enda format som var aktuella
var vinyl, och för vissa 1/4 tape( men hur många sådana band såldes ?). I vissa fall även kompactkassett( kompactkass ?),
men de räknar jag inte med. Paul butterfield ( den första i det dubbelalbum som diskuterats) t.ex. spelades in 1965.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav goat76 » 2018-11-20 15:26

RogerGustavsson skrev:
goat76 skrev:Det finns väl kanske lite olika möjliga orsaker till varför endel föredrar vinyl-mastringen. Kanske så pass små ingrepp som att all lågbas på LP ofta är summerade till mono för att kringgå eventuella problem vid själva "skärningen" av spåren.
En annan orsak kanske är för att man ibland begränsar högfrekventa ljud mer vid mastringen för vinyl då dessa annars kan orsaka fel vid uppspelning.

Dessa saker man tar hänsyn till när det kommer till mastringen av vinyl är ju för att komma runt de specifika problem just det formatet dras med, man behöver inte begränsa det på samma sätt när det kommer till mastringen för CD.

Kanske förvandlas dessa tillkortakommanden vinyl dras med istället till fördelar för många lyssnare, kanske uppfattas musiken mer sammanhängande p.g.a. summeringen av de basigare frekvenserna och kanske föredras det mindre vassa ljudet då man ofta begränsar de mest högfrekventa ljuden?


Det ligger en del i det du skriver och det står ofta i samband med vinylmastering. Mono-kopplingen är dock knappast begränsad till lågbas utan kan ofta göras upp till 300-400 Hz. Vanligt är att lågbasen skärs bort, typ under 40 Hz, på många inspelningar inte minst om man vill ha lång speltid.


Om basen summeras så pass högt är det inte konstigt om det blir hyfsat stora hörbara skillnader mellan vinyl- och CD-mastringen och kanske finns det de som föredrar det ljudet.
Det är nog inte ovanligt att det från början var precis samma mastring, men att dessa korrigeringar sedan gjorts där de gjorde vinylen.

Det där med att skära bort eller sätta ett högpassfilter omkring 40Hz är nog inte specifikt bara för vinyl, det görs nog ofta redan vid mixningen och hamnar då även på CD-utgåvan.
Argumentet för begränsningen brukar väl vara att det ändå är ohörbart så det stjäl bara plats. Jag har själv testat att göra det men då försvinner den där biten där man kan känna musiken i kroppen. :)

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11474
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav PekkaJohansson » 2018-11-20 15:34

Frågan kvarstår: varför krångla med att spela in lp och jämföra med sämsta sortens moderna cd-utgåvor? Utgången är oftast given - båda kommer att visa sig ha brister. Det känns som om vinylen ofta förflyttar fokus från lyssning till pyssel. Det är bortslösad tid, menar jag. Skaffa de bästa cd-utgåvorna utgivna från 1982 till 1990 och, i de fall sådana inte existerar, förstautgåvor av lp i bästa möjliga skick. Sätt därefter på en kanna kaffe, värm en kanelbulle och sätt dig ner och lyssna!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav goat76 » 2018-11-20 15:40

peterh skrev:
goat76 skrev:
peterh skrev:
Nu skall vi inte hänga upp oss på språkbruk. Vad jag menar med att RIP-a en lp är
- uppspelning på skivspelare
- lämplig RIAA
- lämpligt ljudkort
- lämpligt RIP program, i mitt fall audacity

Resultatet av RIP-ningen används att bränna en ljud-CD


peterh, kan du lägga upp ett eller flera exempel på DropBox med både den egna "rippade" filen och motsvarande fil från CD där du vet att de tillhör samma skivsläpp.
Då får vi alla möjlighet att analysera det vi hör, tycka till och se om vi tillsammans kan komma fram till en slutsats varför din rip låter bättre(?)

Det finns väl kanske lite olika möjliga orsaker till varför endel föredrar vinyl-mastringen. Kanske så pass små ingrepp som att all lågbas på LP ofta är summerade till mono för att kringgå eventuella problem vid själva "skärningen" av spåren.
En annan orsak kanske är för att man ibland begränsar högfrekventa ljud mer vid mastringen för vinyl då dessa annars kan orsaka fel vid uppspelning.

Dessa saker man tar hänsyn till när det kommer till mastringen av vinyl är ju för att komma runt de specifika problem just det formatet dras med, man behöver inte begränsa det på samma sätt när det kommer till mastringen för CD.

Kanske förvandlas dessa tillkortakommanden vinyl dras med istället till fördelar för många lyssnare, kanske uppfattas musiken mer sammanhängande p.g.a. summeringen av de basigare frekvenserna och kanske föredras det mindre vassa ljudet då man ofta begränsar de mest högfrekventa ljuden?


Jag skall vid tillfälle försöka ge access till exempel, dropbox är dock inget jag sysslat med. Det får bli min egen
ftp-server när det kommer sig.

De inspelningar jag ofta tänker på gjordes innan 1979 ( CD's uppkomst) och de enda format som var aktuella
var vinyl, och för vissa 1/4 tape( men hur många sådana band såldes ?). I vissa fall även kompactkassett( kompactkass ?),
men de räknar jag inte med. Paul butterfield ( den första i det dubbelalbum som diskuterats) t.ex. spelades in 1965.


Har du hittat igen de där vinylklicken på din CD-utgåva än?

Nog tycker jag det vore konstigt om man skulle ha varit tvungen att göra CD;n från någon vinyl, klart dom har/hade kvar rullbanden från inspelningarna från ett så pass stort band. De har säkerligen även digitaliserat allt för länge sen.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav goat76 » 2018-11-20 15:45

PekkaJohansson skrev:Frågan kvarstår: varför krångla med att spela in lp och jämföra med sämsta sortens moderna cd-utgåvor? Utgången är oftast given - båda kommer att visa sig ha brister. Det känns som om vinylen ofta förflyttar fokus från lyssning till pyssel. Det är bortslösad tid, menar jag. Skaffa de bästa cd-utgåvorna utgivna från 1982 till 1990 och, i de fall sådana inte existerar, förstautgåvor av lp i bästa möjliga skick. Sätt därefter på en kanna kaffe, värm en kanelbulle och sätt dig ner och lyssna!

Med vänlig hälsning

Pekka


Varför fortsätta lägga pussel?

Rippa CD;n till digitala filer så slipper du ställa ner koppen när du vill byta musik. :)

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11474
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav PekkaJohansson » 2018-11-20 16:11

Jag har rippat (i ordets rätta bemärkelse!) hundratals skivor och spelar dem ibland via Spotify i köket. Har också provat att spela via trådlöst och USB-sladd till huvudanläggningen men det är fruktansvärt tråkigt och tidskrävande. Den som inte vet vad han eller hon gör vet heller inte alltid vilka utgåvor som döljer sig bakom filnamnen. Slutligen är det omständligt att starta datorn, fibbla med pekplatta och markören och leta bland mappar. Det är kort sagt snabbare, roligare och bättre att spela de bästa skivorna i stället för att lyssna på musik från dator. Dessutom måste man ju ha något att göra dagen efter, det vill säga stoppa tillbaka alla skivor man spridit omkring sig i hyllan. Det enda problemet skulle vara att man helst äter upp bullen innan man byter skiva för att undvika att kladda ner skivorna med socker, smör och kanel.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav ottovonkopp » 2018-11-20 16:36

PekkaJohansson skrev:Jag har rippat (i ordets rätta bemärkelse!) hundratals skivor och spelar dem ibland via Spotify i köket. Har också provat att spela via trådlöst och USB-sladd till huvudanläggningen men det är fruktansvärt tråkigt och tidskrävande. Den som inte vet vad han eller hon gör vet heller inte alltid vilka utgåvor som döljer sig bakom filnamnen. Slutligen är det omständligt att starta datorn, fibbla med pekplatta och markören och leta bland mappar. Det är kort sagt snabbare, roligare och bättre att spela de bästa skivorna i stället för att lyssna på musik från dator. Dessutom måste man ju ha något att göra dagen efter, det vill säga stoppa tillbaka alla skivor man spridit omkring sig i hyllan. Det enda problemet skulle vara att man helst äter upp bullen innan man byter skiva för att undvika att kladda ner skivorna med socker, smör och kanel.

Med vänlig hälsning

Pekka


En Squeezebox och en Harmony-fjärr så räcker det med ETT tryck på fjärren så är du igång och lyssnar på exakt samma ställe där du slutade. Enklare kan det inte bli.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Morello » 2018-11-20 16:42

Så kan det vara, men det är pyramidalt jobb att läsa in tusentals kompaktskivor och sortera upp i mappar med katalognummer etc.
Det är helt enkelt enklare att lägga skivan i spelverket och trycka på "play".
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav ottovonkopp » 2018-11-20 16:46

Morello skrev:Så kan det vara, men det är pyramidalt jobb att läsa in tusentals kompaktskivor och sortera upp i mappar med katalognummer etc.
Det är helt enkelt enklare att lägga skivan i spelverket och trycka på "play".


Rippa cd och tagga dem är ju kul. Hittar massa bortglömda godsaker och när jobbet är klart kan man lyssna på en massa olika sätt. Listor hit och listor dit, blanda fritt, slumpa album, årtal o artister osv. Klart värt det.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav goat76 » 2018-11-20 17:02

PekkaJohansson skrev:Jag har rippat (i ordets rätta bemärkelse!) hundratals skivor och spelar dem ibland via Spotify i köket. Har också provat att spela via trådlöst och USB-sladd till huvudanläggningen men det är fruktansvärt tråkigt och tidskrävande. Den som inte vet vad han eller hon gör vet heller inte alltid vilka utgåvor som döljer sig bakom filnamnen. Slutligen är det omständligt att starta datorn, fibbla med pekplatta och markören och leta bland mappar. Det är kort sagt snabbare, roligare och bättre att spela de bästa skivorna i stället för att lyssna på musik från dator. Dessutom måste man ju ha något att göra dagen efter, det vill säga stoppa tillbaka alla skivor man spridit omkring sig i hyllan. Det enda problemet skulle vara att man helst äter upp bullen innan man byter skiva för att undvika att kladda ner skivorna med socker, smör och kanel.

Med vänlig hälsning

Pekka


Men Pekka, har tekniken stått still där du bor? Finns inte streamers, NAS, diverse kontrollprogam, Roon mm att välja och vraka bland, och exakt vad är det som är tidskrävande?

Man drar en sladd en gång från en NAS som alltid är påslagen eller väljer vilka tider den själv går igång och den har man tillgång till, trådat som trådlöst från alla enheter i hela hemmet (man kan t.o.m. komma åt den från andra sidan jorden).
Där har man alla sina musikfiler som man kan namnge hur man vill redan vid rippning, i de fallen jag har flera versioner av samma album så brukar jag inom parentes efter titeln skriva vilken det är.
Att fibbla med pekplattan är inte i närheten av lika bökigt som att fibbla med en massa plastiga CD-förpackningar och man slipper riskera repor och annat som kan göra skivan ospelbar.
Med flertalet hårddiskar i en NAS kan man ställa in så att det alltid automatiskt skapas en backup.

Det bästa med allt är kanske ändå att man kan äta bullar precis så som man vill, en pekplatta är lätt att torka av. :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Morello » 2018-11-20 17:13

Ponera att man har cirka 10 000 fonogram som skall läsas in. Ett fonogram inklusive katalogisering etc tar i runda slängar 10 minuter. Detta gör cirka 40 arbetsveckor!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav goat76 » 2018-11-20 17:34

Morello skrev:Så kan det vara, men det är pyramidalt jobb att läsa in tusentals kompaktskivor och sortera upp i mappar med katalognummer etc.
Det är helt enkelt enklare att lägga skivan i spelverket och trycka på "play".


Du måste tänka lite framåt här, det kanske kommer en tid då du för egen maskin inte kan ta dig till CD-hyllan.
Förstå hur frustrerande det blir att försöka styra den där personliga assistenten-odågan till rätt katalognummer och det enda du själv kan göra är att försöka peka på ett ungefär var den är med din käpp.

Ett bättre framtida händelseförlopp är att du rippat allt och styr det hela med en pekplatta, det må hända att den är 32 tum stor för att du ska kunna läsa texten men du kan iallafall styra allt själv.

Morello skrev:Ponera att man har cirka 10 000 fonogram som skall läsas in. Ett fonogram inklusive katalogisering etc tar i runda slängar 10 minuter. Detta gör cirka 40 arbetsveckor!


Ett tips är att du börjar med att rippa de skivor du tycker är allra viktigast, sen kan du ta det då och då när du känner för det. Du behöver ju inte sitta och glo på hela rippningsprocessen, den sköter sig ganska bra på egen hand. Det är lätt att göra annat samtidigt och mitt förslag är att du lyssnar på musik.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11474
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav PekkaJohansson » 2018-11-20 18:06

goat76 skrev:Men Pekka, har tekniken stått still där du bor? Finns inte streamers, NAS, diverse kontrollprogam, Roon mm att välja och vraka bland, och exakt vad är det som är tidskrävande?


Åtminstone min dator behöver ström för att alls ge ljud ifrån sig. Bara att starta den tar tid. Sedan ska nätverket ansluta, program starta och filer väljas via taffliga gränssnitt. Det erfar jag varje gång jag slölyssnar via Sonos som ändå startar förstärkaren automatiskt. Även rippning är tidskrävande och är man dessutom intresserad av att löpande köra skivorna i ett antal utgåvor i MasVis och detaljstudera dem så går det ytterligare tid. Allt detta kan jag ta när jag lagar mat och pysslar med annat men inte när jag helt vill försvinna in i musikens värld. Dessutom gillar jag hanteringen av de fysiska skivorna som är kulturföremål som likt ett bibliotek sprider en känsla av trevnad omkring sig. Samlandet och jakten på de bästa skivorna är en hobby som jag sannolikt kommer att odla under resten av livet och som dessutom, när urvalsprocessen är avklarad, säkerställer välljud av sällan hört slag. Det byter jag inte mot allt smör i Småland.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav shifts » 2018-11-20 18:59

Tycker PekkaJohansson motiverar sina argument väl och måste även hålla med honom på punkten att det tar tid att katalogisera rätt. Att rippning och katalogisering skulle göras "av sig självt" är uteslutet, det tar verkligen tid. Roon är hyfsat duktigt på att hålla reda på olika utgåvor själv, men när det inte blir som jag vill kan det vara ett rent helsike att få till korrekt.

Trots detta rippar jag och katalogiserar alla mina CD-skivor och har dem i mitt digitala musikbibliotek och finner nöje i processen. Har jag haft en dålig dag kan lite katalogisering få den inneboende harmonin tillbaka. :D
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Morello » 2018-11-20 19:12

PekkaJohansson skrev:
goat76 skrev:Men Pekka, har tekniken stått still där du bor? Finns inte streamers, NAS, diverse kontrollprogam, Roon mm att välja och vraka bland, och exakt vad är det som är tidskrävande?


Åtminstone min dator behöver ström för att alls ge ljud ifrån sig. Bara att starta den tar tid. Sedan ska nätverket ansluta, program starta och filer väljas via taffliga gränssnitt. Det erfar jag varje gång jag slölyssnar via Sonos som ändå startar förstärkaren automatiskt. Även rippning är tidskrävande och är man dessutom intresserad av att löpande köra skivorna i ett antal utgåvor i MasVis och detaljstudera dem så går det ytterligare tid. Allt detta kan jag ta när jag lagar mat och pysslar med annat men inte när jag helt vill försvinna in i musikens värld. Dessutom gillar jag hanteringen av de fysiska skivorna som är kulturföremål som likt ett bibliotek sprider en känsla av trevnad omkring sig. Samlandet och jakten på de bästa skivorna är en hobby som jag sannolikt kommer att odla under resten av livet och som dessutom, när urvalsprocessen är avklarad, säkerställer välljud av sällan hört slag. Det byter jag inte mot allt smör i Småland.

Med vänlig hälsning

Pekka


Kunde inte sammanfattat det bättre själv. Sedan får folk tycka att jag är konservativ eller till och med reaktionär - jag kunde inte bekymra mig mindre.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav goat76 » 2018-11-20 19:55

shifts skrev:Tycker PekkaJohansson motiverar sina argument väl och måste även hålla med honom på punkten att det tar tid att katalogisera rätt. Att rippning och katalogisering skulle göras "av sig självt" är uteslutet, det tar verkligen tid. Roon är hyfsat duktigt på att hålla reda på olika utgåvor själv, men när det inte blir som jag vill kan det vara ett rent helsike att få till korrekt.

Trots detta rippar jag och katalogiserar alla mina CD-skivor och har dem i mitt digitala musikbibliotek och finner nöje i processen. Har jag haft en dålig dag kan lite katalogisering få den inneboende harmonin tillbaka. :D


Men Pekka har inte yppat ett ord om någon katalogisering alls, han har bara sagt att det är svårt att veta vad som döljer sig bakom filnamnen, vilket kan tolkas som att han kanske inte katalogiserar eller namnger sina filer alls? Kanske förlitar han sig rakt av på de databanker som är kopplade till rippnings-programmet?

Jag har inte sagt att rippning och katalogisering skulle göras "av sig självt". Det jag däremot sa var att rippningen sköter sig ganska bra på egen hand, så till vida att man inte aktivt behöver göra mycket annat än att starta processen och namnge filerna.

Jag använder inte Roon själv men har du kollat i inställningarna om det går att bestämma vad programmet ska göra? Kanske går det att stänga av den automatiska namngivningen av album så att programmet rakt av bara förhåller sig till det namn du har gett filerna.
Det program jag använder är inte så där avancerat som Roon, det presenterar bara musikfilerna precis så som jag själv namnger dem.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav darkg » 2018-11-20 20:23

PekkaJohansson skrev:... Dessutom gillar jag hanteringen av de fysiska skivorna ...


Ja se där, det är ett tillräckligt och möjligen nödvändigt villkor.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav shifts » 2018-11-20 23:10

goat76 skrev:Men Pekka har inte yppat ett ord om någon katalogisering alls, han har bara sagt att det är svårt att veta vad som döljer sig bakom filnamnen, vilket kan tolkas som att han kanske inte katalogiserar eller namnger sina filer alls? Kanske förlitar han sig rakt av på de databanker som är kopplade till rippnings-programmet?


Jag läste in det här, men kanske tolkade jag för välvilligt (det tar ju defakto tid och än mer tid om man dessutom katalogiserar [vilket man bör]):
PekkaJohansson skrev:Jag har rippat (i ordets rätta bemärkelse!) hundratals skivor och spelar dem ibland via Spotify i köket. Har också provat att spela via trådlöst och USB-sladd till huvudanläggningen men det är fruktansvärt tråkigt och tidskrävande. Den som inte vet vad han eller hon gör vet heller inte alltid vilka utgåvor som döljer sig bakom filnamnen.


goat76 skrev:Jag har inte sagt att rippning och katalogisering skulle göras "av sig självt". Det jag däremot sa var att rippningen sköter sig ganska bra på egen hand, så till vida att man inte aktivt behöver göra mycket annat än att starta processen och namnge filerna.


Att bara digitalisera samlingen ger inte så mycket, utan det är ju när man börja jobba med metadata som styrkan i en helt digital samling växer. Därmed min intolkning att Pekka tyckte det var en hel del jobb för att få det rätt, men det kan vara heltolkat fel av mig. Pekka får svara om han tycker det är viktigt.

goat76 skrev:Jag använder inte Roon själv men har du kollat i inställningarna om det går att bestämma vad programmet ska göra? Kanske går det att stänga av den automatiska namngivningen av album så att programmet rakt av bara förhåller sig till det namn du har gett filerna.
Det program jag använder är inte så där avancerat som Roon, det presenterar bara musikfilerna precis så som jag själv namnger dem.


Jag brukade använda Swinsian som just enbart presenterar filerna som jag själv namngett dem. Ett fantastiskt bra program för Mac om man vill ha bra koll och massredigeringsmöjligheter av sin samling. Roon är något annat och dess styrka ligger i mycket av dess automatisering. Man kan välja mellan att använda Roons data eller filtaggarna. Har valt det första för att få det mesta rätt och justera på några ställen (och helt misslyckas på några ännu färre). Använder jag mig av filtaggarna måste jag importera i annat program först och sköta taggningen, för att sedan importera till Roon. Valde jag det sättet kunde jag ha stannat i Swinsian.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav goat76 » 2018-11-21 00:34

shifts skrev:
goat76 skrev:Jag har inte sagt att rippning och katalogisering skulle göras "av sig självt". Det jag däremot sa var att rippningen sköter sig ganska bra på egen hand, så till vida att man inte aktivt behöver göra mycket annat än att starta processen och namnge filerna.


Att bara digitalisera samlingen ger inte så mycket, utan det är ju när man börja jobba med metadata som styrkan i en helt digital samling växer. Därmed min intolkning att Pekka tyckte det var en hel del jobb för att få det rätt, men det kan vara heltolkat fel av mig. Pekka får svara om han tycker det är viktigt.


Jag lämnar också öppet för att jag kanske misstolkar Pekkas katalogiserings-vanor. :)

Det var nog ungefär nio år sen jag rippade hela min skivsamling till flac. Alla album och låtar är taggade och innehåller metadata som låtnamn, album, artist, år, genre, låtnummer och omslag.
Sen ligger allt snyggt och prydligt i mappar, Musik - Bandnamn - Album och detta är lagrat på min NAS med dubbla hårddiskar där den ena enbart speglar den andra för backup. Sen har jag en extern hårddisk för ytterligare backup.

Jag tycker allt detta går fort att göra när man kan alla moment. Man kör igång en rippning, man gör något annat under tiden, upptäcker att det är färdigt och taggar metadatan, klart.
Nu är det på sin höjd en skiva/år jag rippar då i stort sett all min musik köps digitalt på Bandcamp eller direkt från artistens/skivbolagets internet-sida.

Är det något annat du gör med dina filer utöver det jag gjort?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav shifts » 2018-11-21 09:08

Jag brukar föra in skivbolag samt lägga specifika taggar i vissa fall (exempelvis: flygplansdrone, basss, blås, producentens namn). Brukar använda dynamiska spellistor en hel del som jag vill ska byggas upp automatiskt efter hur jag använt metadatat. Lät sig göras mycket bra i Swinsian.

shifts skrev:...kan vara heltolkat fel av mig.


:lol:

Korrigering: Helt feltolkat.

Moderatorer: Kan vi inte få fulla redigeringsmöjligheter tillbaka nu?
2021 maj på Spotify

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11474
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav PekkaJohansson » 2018-11-21 10:41

Intressant diskussion om katalogiseringsvanor - eller inte! Själv har jag nästan inga sådana. Jag startar EAC, hämtar den vettigaste innehållsförteckningen från dess databas, kompletterar filnamnet med ursprungsland, utgivningsår och eventuellt presseri, väljer mapp och rippar. Taggar är för mig ett okänt begrepp. Associerar gör jag i huvudet och genom att söka manuellt i hyllorna.

Apropå diskussionen om hemmet kan man göra som framlidne SME-chefen Sir Alastair Robertson-Aikman som hade sina musikkällor, försteg och ett gäng skivor på armlängds avstånd i en möbel framför lyssningsfåtöljerna. Med en sådan lösning kan man ha kvar glädjen med skivpyssel och -lyssning i stort sett tills det är dags att checka ut. Jag föreställer mig att de hundra viktigaste skivorna därefter får följa med till hemmet tillsammans med en kompaktanläggning. Innan dess ser jag fram emot ytterligare minst 25 års lyssning på högsta kvalitetsnivå.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav peterh » 2018-12-13 22:11

PekkaJohansson skrev:
peterh skrev:Visst: ett exempel av många :
The Paul Butterfield blues band & East West ( dubbelCD)
utgiven av warner music 8122-73571-2
På första CD kommer det halvt borttagna knäpp med 0.55s mellanrum. DVS lp'ns rotationshastighet.


Jag fick i dag hem Butterfield Blues Band och ”East-West” på cd med katalognummer Elektra 7599-60751-2 från 1987. Jag konstaterar att det är en alldeles utmärkt överföring från masterband till cd utan alltför stora ingrepp. Dynamik, klang och brus är fint bevarade – som ofta var fallet på WEA (Warner, Elektra, Atlantic) på 1980-talet – även om man ser små tendenser till dynamisk komprimering på ett par spår i MasVis-analysen. Inget ljud når över 0,60 dB under full utstyrning vilket är ett sundhetstecken. Överföringen är för övrigt gjord av Paul Rotchild som var med och producerade albumet omkring 20 år tidigare. Här finns ingen vinyl så långt som örat når. Det närmaste man kommer vinylljud är en aggressivt överstyrd gitarr som fräser till i höger kanal emellanåt. Albumet är inte så tokigt, faktiskt. Några spår kan spelas skapligt starkt medan andra är mer än lovligt skramliga. Rolig kuriosa är att albumet startar med den mest typiska blues-raden av alla, ”I woke up this morning”. Som sagt, rättvisande jämförelsematerial är en förutsättning för att utsagor om olika medier ska låta sig göras. Jag kan rekommendera den här utgåvan!

Med vänlig hälsning

Pekka

Nu har jag rip-at ( eller digitaliserat om ni föredrar det uttrycket) paul butterfields första LP.
Jag gör den gärna tillgänglig för analys, berätta vilken ab låtarna och hur jag skall göra. ( kan tänka mig att lägga upp den på
en ftp-server, i alla fall en låt)
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Perfector » 2018-12-13 22:16

peterh skrev:
PekkaJohansson skrev:
peterh skrev:Visst: ett exempel av många :
The Paul Butterfield blues band & East West ( dubbelCD)
utgiven av warner music 8122-73571-2
På första CD kommer det halvt borttagna knäpp med 0.55s mellanrum. DVS lp'ns rotationshastighet.


Jag fick i dag hem Butterfield Blues Band och ”East-West” på cd med katalognummer Elektra 7599-60751-2 från 1987. Jag konstaterar att det är en alldeles utmärkt överföring från masterband till cd utan alltför stora ingrepp. Dynamik, klang och brus är fint bevarade – som ofta var fallet på WEA (Warner, Elektra, Atlantic) på 1980-talet – även om man ser små tendenser till dynamisk komprimering på ett par spår i MasVis-analysen. Inget ljud når över 0,60 dB under full utstyrning vilket är ett sundhetstecken. Överföringen är för övrigt gjord av Paul Rotchild som var med och producerade albumet omkring 20 år tidigare. Här finns ingen vinyl så långt som örat når. Det närmaste man kommer vinylljud är en aggressivt överstyrd gitarr som fräser till i höger kanal emellanåt. Albumet är inte så tokigt, faktiskt. Några spår kan spelas skapligt starkt medan andra är mer än lovligt skramliga. Rolig kuriosa är att albumet startar med den mest typiska blues-raden av alla, ”I woke up this morning”. Som sagt, rättvisande jämförelsematerial är en förutsättning för att utsagor om olika medier ska låta sig göras. Jag kan rekommendera den här utgåvan!

Med vänlig hälsning

Pekka

Nu har jag rip-at ( eller digitaliserat om ni föredrar det uttrycket) paul butterfields första LP.
Jag gör den gärna tillgänglig för analys, berätta vilken ab låtarna och hur jag skall göra. ( kan tänka mig att lägga upp den på
en ftp-server, i alla fall en låt)

Jag har den plattan på vinyl.
Överförd till datorn via Yamahabrännare vid stereon.
Kan ju sprenda som wav-filer om du vill jämföra.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11474
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav PekkaJohansson » 2018-12-13 22:42

Vänligt av er att överföra vinylen till digitalt format men det är nog mest peterh:s cd-version med enligt uppgift vinylknäppar som jag är mest intresserad av att höra. Det var ju den som låg till grund för den flera sidor långa diskussionen om att lp till cd skulle vara bättre än cd. Jag betvivlar som sagt inte för ett ögonblick att en utgåva på Rhino från 2000-talet är sämre än motsvarande tidiga cd-utgåva men det vore intressant att höra ett exempel. Men visst, ett smakprov från originalvinylen kan vi förstås höra också. Bring 'em on!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Perfector » 2018-12-14 00:03

PekkaJohansson skrev:Vänligt av er att överföra vinylen till digitalt format men det är nog mest peterh:s cd-version med enligt uppgift vinylknäppar som jag är mest intresserad av att höra. Det var ju den som låg till grund för den flera sidor långa diskussionen om att lp till cd skulle vara bättre än cd. Jag betvivlar som sagt inte för ett ögonblick att en utgåva på Rhino från 2000-talet är sämre än motsvarande tidiga cd-utgåva men det vore intressant att höra ett exempel. Men visst, ett smakprov från originalvinylen kan vi förstås höra också. Bring 'em on!

Med vänlig hälsning

Pekka

Ge mig din E-post i pm så kommer sprend med musik.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11474
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav PekkaJohansson » 2018-12-14 00:23

Perfector skrev:Ge mig din E-post i pm så kommer sprend med musik.


Du har pm!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Tell
 
Inlägg: 2112
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Tell » 2018-12-14 00:43

OT: Appropå vinyl-rippar, vet ni om att det finns en del riktiga fina torrent-sidor fullllla med vinylrippar av alla möjliga skivor? O iofs även massa CD-rippar också, o båda delas även upp i exakt vilka utgåvor det är. Riktigt smutt för den som vill ha tag på en exakt utgåva av nåt gammalt album :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Perfector » 2018-12-14 00:46

Tell skrev:OT: Appropå vinyl-rippar, vet ni om att det finns en del riktiga fina torrent-sidor fullllla med vinylrippar av alla möjliga skivor? O iofs även massa CD-rippar också, o båda delas även upp i exakt vilka utgåvor det är. Riktigt smutt för den som vill ha tag på en exakt utgåva av nåt gammalt album :)

Det jag rippar själv känner jag kvaliteten på, spelaren tonarmen, pickup'en brännaren vid stereon och de övriga stegen.
Om det som finns som torrent vet jag ingenting och kan därför inte få nå'n riktig koll på hur det är gjort.
Men det är jag det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Tell
 
Inlägg: 2112
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Tell » 2018-12-14 01:33

Perfector skrev:
Tell skrev:OT: Appropå vinyl-rippar, vet ni om att det finns en del riktiga fina torrent-sidor fullllla med vinylrippar av alla möjliga skivor? O iofs även massa CD-rippar också, o båda delas även upp i exakt vilka utgåvor det är. Riktigt smutt för den som vill ha tag på en exakt utgåva av nåt gammalt album :)

Det jag rippar själv känner jag kvaliteten på, spelaren tonarmen, pickup'en brännaren vid stereon och de övriga stegen.
Om det som finns som torrent vet jag ingenting och kan därför inte få nå'n riktig koll på hur det är gjort.
Men det är jag det.


Dom flesta torrentar med vinylrippar jag hittar (även på en rysk torrentsida jag hänger lite på) så brukar dom skriva exakt vilken setup dom har. Ligger lite prestige i sånt där tydligen så folk skryter ju gärna :P

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11474
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav PekkaJohansson » 2018-12-14 01:42

Tack till Perfector för vänligheten att skicka över sin vinylversion! Jag har masvisat hela albumet och lyssnat på 2-3 spår och mest noggrant på balladen ”Never say no” som ligger näst sist. Det är fråga om en bra vinylversion och en bra cd-version! De två utgåvorna är likvärdiga dynamiskt när man tittar på de spår som inte knäpper och därmed ger felvisande toppfaktor. Även klangen är väldigt lik men Perfectors avspelning har något högre nivå över 10 kHz än cd-skivan och klingar därför något ljusare i toppen. Det kan bero på till exempel pick-up/RIAA-anpassning eller olika mastrar på de två utgåvorna. Jag har dock inte upplevt cd:n som mörkt klingande. Lyssningsmässigt är skivorna också rimligt lika med den nämnda lilla klangskillnaden samt att man på cd:n förstås slipper knaster, knäppar och spårningsdistorsion som hörs på lp:n som fräser till då och då även om det inte ska överdrivas. Slutsatsen är den vanliga när man jämför bra lp-avspelning med bra cd-avspelning, nämligen att cd:n vinner i kraft av sin störningsfrihet. Jag kunde inte spela superstarkt i kväll men gissar på goda grunder att öronen skulle föredra cd i än högre grad när man spelar så starkt som inspelningen tillåter. Därmed har jag också fått bekräftat vad jag tidigare har erfarit och hållit för sannolikt även i det här fallet, nämligen att 80-tals-cd från WEA generellt håller mycket god kvalitet och i de allra flesta fall kan ersätta motsvarande historiska lp-skivor.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav peterh » 2018-12-14 07:49

Perfector skrev:
PekkaJohansson skrev:Vänligt av er att överföra vinylen till digitalt format men det är nog mest peterh:s cd-version med enligt uppgift vinylknäppar som jag är mest intresserad av att höra. Det var ju den som låg till grund för den flera sidor långa diskussionen om att lp till cd skulle vara bättre än cd. Jag betvivlar som sagt inte för ett ögonblick att en utgåva på Rhino från 2000-talet är sämre än motsvarande tidiga cd-utgåva men det vore intressant att höra ett exempel. Men visst, ett smakprov från originalvinylen kan vi förstås höra också. Bring 'em on!

Med vänlig hälsning

Pekka

Ge mig din E-post i pm så kommer sprend med musik.


pm till mig också ( vi har ju olika sätt att digitalisera skivan )
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11474
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav PekkaJohansson » 2018-12-14 10:16

Det är absolut intressant att höra hur både Perfector och peterh digitaliserar, men när vi nu fått en vinylöverföring är det mer intressant att veta mer om Rhino-utgåvan som låg till grund för påståendet att vinyl till cd skulle vara bättre än cd. Kanske kan peterh köra den i MasVis?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav peterh » 2018-12-14 16:15

PekkaJohansson skrev:Det är absolut intressant att höra hur både Perfector och peterh digitaliserar, men när vi nu fått en vinylöverföring är det mer intressant att veta mer om Rhino-utgåvan som låg till grund för påståendet att vinyl till cd skulle vara bättre än cd. Kanske kan peterh köra den i MasVis?

Med vänlig hälsning

Pekka

Jag kan försöka att köra min digitaliserade vinyl i masvis. Hur gör man ?
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11474
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav PekkaJohansson » 2018-12-14 16:41

Programmet och bruksanvisning finns på http://lts.a.se/lts/masvis.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav peterh » 2018-12-14 16:57

PekkaJohansson skrev:Programmet och bruksanvisning finns på http://lts.a.se/lts/masvis.

Med vänlig hälsning

Pekka

Jag har ingen windowsmiljö. Fanns det inte webbaserat någonstans ?
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11474
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav PekkaJohansson » 2018-12-17 10:33

Med reservation för att det mesta på sidan är grekiska för mig tror jag att du ska titta här: https://github.com/joakimfors/PyMasVis.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Perfector » 2018-12-17 10:38

peterh skrev:
Perfector skrev:
PekkaJohansson skrev:Vänligt av er att överföra vinylen till digitalt format men det är nog mest peterh:s cd-version med enligt uppgift vinylknäppar som jag är mest intresserad av att höra. Det var ju den som låg till grund för den flera sidor långa diskussionen om att lp till cd skulle vara bättre än cd. Jag betvivlar som sagt inte för ett ögonblick att en utgåva på Rhino från 2000-talet är sämre än motsvarande tidiga cd-utgåva men det vore intressant att höra ett exempel. Men visst, ett smakprov från originalvinylen kan vi förstås höra också. Bring 'em on!

Med vänlig hälsning

Pekka

Ge mig din E-post i pm så kommer sprend med musik.


pm till mig också ( vi har ju olika sätt att digitalisera skivan )

Vill du ha den?
Kan inte pm'a dig av okänd orsak.
Du får pm'a mig i så fall med din E-post
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: dewpo, Magnuz och 6 gäster