Lp till Cd bättre än Cd.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav CODY » 2018-11-12 07:55

The devil will find work for idle hands to do :D
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav RogerGustavsson » 2018-11-12 08:34

Thomas_A skrev:
PekkaJohansson skrev:Sledgehammer, USA-cd 1986, ser ut så här. Inte superdynamiskt här heller - hela plattan lät för övrigt ganska trist vid kvällens genomlyssning - men histogrammet är åtminstone något rakare och toppfaktorn något högre än på nyutgåvan:

Bilagan Peter Gabriel - So US 1986 - - 02 - Sledgehammer.gif finns inte längre


Med vänlig hälsning

Pekka


Tack, jo håller med inga jätteskillnader. Peter Gabriel är väl inte direkt känd för dynamisk musik, möjligen med undantag för albumet Security. Dock bör som som sagt hålla fingrarna borta när de gör nyutgåvor.


Security är en höjdare. Körde Tidal's version av "Don¨t give up" från 2012 i MasVis. Lite naggad är den jämfört med Pekka's från 1986. Är det limitering man ser i "Loudest Part"-grafen?

don't give up 2012.gif
don't give up 2012.gif (30.76 KiB) Visad 3964 gånger

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Morello » 2018-11-12 09:43

Histrogramet tyder på svår misshandel - en ickevandaliserad mix uppvisar inte en vågform som "klistrats" mot +/- 1 (0 dBFS)
Runda arkivet nästa!

Känns som att man inte kan upprepa ofta nog att populärmusik producerad före cirka 1995 köper man på tidig CD-utgåva även anno 2018.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Tell » 2018-11-12 12:07

Laila skrev:@Tell

Är faktiskt lite avis på daj, måste jag erkänna, då jag själver har svårt att njuta av det
mesta* av det jag hört som ges ut i dagsläget . . . typ. :(

*Åtminstone i populärmusikgenren

Mja jag vet inte alls hur det låter inom poppen idag, men den elektroniska musiken jag lyssnar på ligger väl på runt 6-12 på dynamikmätarna o låter generellt sätt bra imo. Visst att det kan bli bättre, men så länge det inte pumpar för mycket eller distar så lyssnar jag på det så länge det är musikaliskt bra. Egentligen är det nog mest pumpande som jag kan störa mig mest på, kan bli jävligt distraherande..

Ted_B skrev:Jag är däremot inte avis, tycker det är synd att folk inte vet hur bra ljudande inspelningar låter utan de nöjer sig med den skiten som släpps nuförtiden.
Man hör ju på en gång när det är komprimerat och nivåhöjt, det blir väldigt jobbigt att lyssna på och man får sänka volymen rejält.

Jag vet hur välljudande inspelningar låter men jag lyssnar inte på dom själv då jag tycker inspelad musik är generellt sätt rätt tråkig ;) Men jag tycker ändå ni är överdrivna när ni kallar allting för "skit" så fort dom klippt nån eller några dB. För ärligt talat så tror jag inte ni hör skillnad EGENTLIGEN, bara det att ni är så upphakade i grejen att ni direkt måste konsultera MasVis för att antingen bekräfta eller dementera om ni hade rätt att det är nån kompressor igång.

Morello skrev:Något får mig att tro att Tell är lite yngre och kanske indoktrinerats av loudness war sedan tidig ålder.

Visst är jag nog det o kan acceptera komprimering bättre än er, men jag tycker ni är så förbannat jävla överdrivna i eran häxjakt av kompressorer. O det även fast jag som sagt håller med om att ju mer dynamik desto bättre :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Morello » 2018-11-12 12:27

Det är så att jag är heligt förbannad över att skivbolagen har vandaliserat framför allt populärmusik i närmare 30 års tid!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Tell » 2018-11-12 12:44

Morello skrev:Det är så att jag är heligt förbannad över att skivbolagen har vandaliserat framför allt populärmusik i närmare 30 års tid!

Mmm jag märker det, but still överdrivet ;)

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav PekkaJohansson » 2018-11-12 12:47

Låt oss bena upp problemet med de senaste 28 årens masteringhysteri:

- artister, teknikers och producenters intentioner förvrängs, liksom förstås det musikaliska skeendet på deras produktioner
- konsumenterna får inte en sann bild av hur musikproduktioner låter
- det är rent plågsamt att lyssna på de värsta exemplen
- bolagen betalar för att få förstörelsearbetet genomfört
- vi konsumenter får en sämre produkt.

Musik, liksom det mesta här i livet, ska vara njutningsfullt! Som med verklig musik ska det vara möjligt att lyssna starkt utan att distorsion, förvrängd dynamik, kompressionseffekter och knasig tonkurva får öronen att vika sig. Den beskrivna utvecklingen hindrar det och bör därför motverkas. Ett sätt är att inte köpa förstörda produktioner på ett bra medium (kompaktskivor efter omkring 1990 eller för den delen även många nedladdningstjänster) eller mindre processade mastrar på ett dåligt medium (vinyl) - utan att kräva bra produktioner på ett bra medium. Tills sådana tillhandahålls kan man med gott samvete köpa uteslutande kompaktskivor producerade före 1990 samt förstås leta reda på de goda nutida undantag som ändå finns.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Morello » 2018-11-12 12:52

Tell skrev:
Morello skrev:Det är så att jag är heligt förbannad över att skivbolagen har vandaliserat framför allt populärmusik i närmare 30 års tid!

Mmm jag märker det, but still överdrivet ;)


Du får naturligtvis tycka så och du får såklart även tycka att sönderkomprimerat avskräde låter trevligt - jag är dock av en annan och diametralt avvikande åsikt i frågan.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Ted_B » 2018-11-12 13:02

Tell skrev:
Ted_B skrev:Jag är däremot inte avis, tycker det är synd att folk inte vet hur bra ljudande inspelningar låter utan de nöjer sig med den skiten som släpps nuförtiden.
Man hör ju på en gång när det är komprimerat och nivåhöjt, det blir väldigt jobbigt att lyssna på och man får sänka volymen rejält.

Jag vet hur välljudande inspelningar låter men jag lyssnar inte på dom själv då jag tycker inspelad musik är generellt sätt rätt tråkig ;) Men jag tycker ändå ni är överdrivna när ni kallar allting för "skit" så fort dom klippt nån eller några dB. För ärligt talat så tror jag inte ni hör skillnad EGENTLIGEN, bara det att ni är så upphakade i grejen att ni direkt måste konsultera MasVis för att antingen bekräfta eller dementera om ni hade rätt att det är nån kompressor igång.


Du har fel där.
Jag har aldrig använt MasVis, det behöver jag inte för jag hör hur illa produktionerna ofta låter.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav ottovonkopp » 2018-11-12 17:11

Morello skrev:Det är så att jag är heligt förbannad över att skivbolagen har vandaliserat framför allt populärmusik i närmare 30 års tid!


Ja, det är nog ingen tillfällighet att inga album nyare än slutet på 90-talet är med på listan över de 50 mest sålda albumen genom tiderna.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav goat76 » 2018-11-12 17:27

ottovonkopp skrev:
Morello skrev:Det är så att jag är heligt förbannad över att skivbolagen har vandaliserat framför allt populärmusik i närmare 30 års tid!


Ja, det är nog ingen tillfällighet att inga album nyare än slutet på 90-talet är med på listan över de 50 mest sålda albumen genom tiderna.


Eller så är det för att de har funnits att köpa i minst 20 år längre tid. Därefter slog fildelning igenom för att sedan gå över till streaming.
Ljudkvalité står inte högst i kurs för allmänheten så det har nog inte påverkat skivinköpen i någon större uppfattning.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-11-12 18:57

ottovonkopp skrev:
Morello skrev:Det är så att jag är heligt förbannad över att skivbolagen har vandaliserat framför allt populärmusik i närmare 30 års tid!


Ja, det är nog ingen tillfällighet att inga album nyare än slutet på 90-talet är med på listan över de 50 mest sålda albumen genom tiderna.


Du får nog svårt att leda detta påstående i bevis.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav goat76 » 2018-11-12 19:42

goat76 skrev:
ottovonkopp skrev:
Morello skrev:Det är så att jag är heligt förbannad över att skivbolagen har vandaliserat framför allt populärmusik i närmare 30 års tid!


Ja, det är nog ingen tillfällighet att inga album nyare än slutet på 90-talet är med på listan över de 50 mest sålda albumen genom tiderna.


Eller så är det för att de har funnits att köpa i minst 20 år längre tid. Därefter slog fildelning igenom för att sedan gå över till streaming.
Ljudkvalité står inte högst i kurs för allmänheten så det har nog inte påverkat skivinköpen i någon större omfattning.


Jag citerar mig själv bara för att rätta till ett ord som blev väldigt fel. :)

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav music4ever » 2018-11-12 20:17

Nog för MasVis är bra men den säger inte allt. Man bör även lyssna. Det är inte ovanligt att tidiga CD utgåvor kommer från tvivelaktiga kopior som inte har dynamiskt komprimerats, men som låter rätt sunkigt i jämförelse med original LPn. Så öronen är viktiga att använda.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Thomas_A » 2018-11-12 21:24

RogerGustavsson skrev:
Thomas_A skrev:
PekkaJohansson skrev:Sledgehammer, USA-cd 1986, ser ut så här. Inte superdynamiskt här heller - hela plattan lät för övrigt ganska trist vid kvällens genomlyssning - men histogrammet är åtminstone något rakare och toppfaktorn något högre än på nyutgåvan:

Peter Gabriel - So US 1986 - - 02 - Sledgehammer.gif


Med vänlig hälsning

Pekka


Tack, jo håller med inga jätteskillnader. Peter Gabriel är väl inte direkt känd för dynamisk musik, möjligen med undantag för albumet Security. Dock bör som som sagt hålla fingrarna borta när de gör nyutgåvor.


Security är en höjdare. Körde Tidal's version av "Don¨t give up" från 2012 i MasVis. Lite naggad är den jämfört med Pekka's från 1986. Är det limitering man ser i "Loudest Part"-grafen?

don't give up 2012.gif


Ja denna verkar mer klippt. LP-nedladdningsversionen är inte så farligt klippt men den verkar istället vara lite mer hissad i diskantregionen. Den gamla LP-versionen ser lite mer ut som Pekkas, även om den är än något mer sänkt i diskantregionen. Man ska dock komma ihåg att min PU inte är exakt rak utan är +/-1 dB och ffa då lite lätt fallande mot högre frekvenser utom vid 10-20 kHz där den toppar lite.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav ottovonkopp » 2018-11-13 09:14

goat76 skrev:
ottovonkopp skrev:
Morello skrev:Det är så att jag är heligt förbannad över att skivbolagen har vandaliserat framför allt populärmusik i närmare 30 års tid!


Ja, det är nog ingen tillfällighet att inga album nyare än slutet på 90-talet är med på listan över de 50 mest sålda albumen genom tiderna.


Eller så är det för att de har funnits att köpa i minst 20 år längre tid. Därefter slog fildelning igenom för att sedan gå över till streaming.
Ljudkvalité står inte högst i kurs för allmänheten så det har nog inte påverkat skivinköpen i någon större uppfattning.


Ingen vill betala för skräp men vill ändå lyssna på musik så därför fildelade man och nu hyr musiken.

Som du säger så bryr sig inte de allra flesta om hur det låter, däremot så lyssnar man inte på musik på samma sätt längre. Musiken glöms bort snabbt och det vill jag gärna tro att det beror på det jobbiga ljudet. Det är helt enkelt inte kul att lyssna på musik. Man orkar inte lyssna på samma låt igen och undermedvetet hoppas på att nästa låt ska vara roligare.
Senast redigerad av ottovonkopp 2018-11-13 09:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav ottovonkopp » 2018-11-13 09:18

Johan_Lindroos skrev:
ottovonkopp skrev:
Morello skrev:Det är så att jag är heligt förbannad över att skivbolagen har vandaliserat framför allt populärmusik i närmare 30 års tid!


Ja, det är nog ingen tillfällighet att inga album nyare än slutet på 90-talet är med på listan över de 50 mest sålda albumen genom tiderna.


Du får nog svårt att leda detta påstående i bevis.


Om du menar listan så finns den här. https://nordic.businessinsider.com/50-b ... ?r=US&IR=T

Om du menar att det beror på överdriven dynamik-reducering så blir det svårt att bevisa men jag tar gärna hjälp av lite "fake news" för att få slut på eländet.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav PekkaJohansson » 2018-11-19 23:09

peterh skrev:Visst: ett exempel av många :
The Paul Butterfield blues band & East West ( dubbelCD)
utgiven av warner music 8122-73571-2
På första CD kommer det halvt borttagna knäpp med 0.55s mellanrum. DVS lp'ns rotationshastighet.


Jag fick i dag hem Butterfield Blues Band och ”East-West” på cd med katalognummer Elektra 7599-60751-2 från 1987. Jag konstaterar att det är en alldeles utmärkt överföring från masterband till cd utan alltför stora ingrepp. Dynamik, klang och brus är fint bevarade – som ofta var fallet på WEA (Warner, Elektra, Atlantic) på 1980-talet – även om man ser små tendenser till dynamisk komprimering på ett par spår i MasVis-analysen. Inget ljud når över 0,60 dB under full utstyrning vilket är ett sundhetstecken. Överföringen är för övrigt gjord av Paul Rotchild som var med och producerade albumet omkring 20 år tidigare. Här finns ingen vinyl så långt som örat når. Det närmaste man kommer vinylljud är en aggressivt överstyrd gitarr som fräser till i höger kanal emellanåt. Albumet är inte så tokigt, faktiskt. Några spår kan spelas skapligt starkt medan andra är mer än lovligt skramliga. Rolig kuriosa är att albumet startar med den mest typiska blues-raden av alla, ”I woke up this morning”. Som sagt, rättvisande jämförelsematerial är en förutsättning för att utsagor om olika medier ska låta sig göras. Jag kan rekommendera den här utgåvan!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav peterh » 2018-11-19 23:26

PekkaJohansson skrev:
peterh skrev:Visst: ett exempel av många :
The Paul Butterfield blues band & East West ( dubbelCD)
utgiven av warner music 8122-73571-2
På första CD kommer det halvt borttagna knäpp med 0.55s mellanrum. DVS lp'ns rotationshastighet.


Jag fick i dag hem Butterfield Blues Band och ”East-West” på cd med katalognummer Elektra 7599-60751-2 från 1987. Jag konstaterar att det är en alldeles utmärkt överföring från masterband till cd utan alltför stora ingrepp. Dynamik, klang och brus är fint bevarade – som ofta var fallet på WEA (Warner, Elektra, Atlantic) på 1980-talet – även om man ser små tendenser till dynamisk komprimering på ett par spår i MasVis-analysen. Inget ljud når över 0,60 dB under full utstyrning vilket är ett sundhetstecken. Överföringen är för övrigt gjord av Paul Rotchild som var med och producerade albumet omkring 20 år tidigare. Här finns ingen vinyl så långt som örat når. Det närmaste man kommer vinylljud är en aggressivt överstyrd gitarr som fräser till i höger kanal emellanåt. Albumet är inte så tokigt, faktiskt. Några spår kan spelas skapligt starkt medan andra är mer än lovligt skramliga. Rolig kuriosa är att albumet startar med den mest typiska blues-raden av alla, ”I woke up this morning”. Som sagt, rättvisande jämförelsematerial är en förutsättning för att utsagor om olika medier ska låta sig göras. Jag kan rekommendera den här utgåvan!

Med vänlig hälsning

Pekka

Men du har inte vinylerna ? Det har jag. EKS-7294 (electra 1965) resp ED212(edsel records 1987)
Och visst minns jag att det finns "vinylklick" på första Cd. Jag ber att få återkomma när jag identifierat det.
Senast redigerad av peterh 2018-11-19 23:34, redigerad totalt 1 gång.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Morello » 2018-11-19 23:32

Ni talar om olika utgåvor - du talar om ett remastrat fonogramavskräde från 2001 (här kan man hitta några av det värsta skräp som sett dagens ljus) - Pekka talar om den första CD-utgåvan anno 1987!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav peterh » 2018-11-19 23:35

Morello skrev:Ni talar om olika utgåvor - du talar om ett remastrat fonogramavskräde från 2001 (här kan man hitta några av det värsta skräp som sett dagens ljus) - Pekka talar om den första CD-utgåvan anno 1987!

Jag talar om vinylerna ! Och jämför med samma CD-kit som pekka just skaffat.

Men jag håller helt med om rubriken "remastrat fonogramavskräde från 2001", det var nog där denna tråd startade,
nämligen att det låter bättre om hemgjorda CD som man tillverkar från egna vinylskivor.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Morello » 2018-11-19 23:40

peterh skrev:
Morello skrev:

nämligen att det låter bättre om hemgjorda CD som man tillverkar från egna vinylskivor.



Bättre än vadå?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav peterh » 2018-11-19 23:42

Morello skrev:
peterh skrev:
Morello skrev:

nämligen att det låter bättre om hemgjorda CD som man tillverkar från egna vinylskivor.



Bättre än vadå?

Bättre än de nyutgivna CD som, precis som du säger, är söndermastrade. Och i många fall med en vinyl som master
då de gamla mastertaparna saknas/är oläsliga/kastade.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav PekkaJohansson » 2018-11-19 23:49

Poängen är just att det i en lp- kontra cd-diskussion är meningslöst att jämföra med remastrade skivor efter 1990 eftersom de senare närmast regelmässigt är utsatta för processering. Det är som att jämföra minutbiff med oxfilé där den senare är antingen prima eller härsken. Med samma källmaterial och minimal bearbetning är cd:n överlägsen. Utsagan "lp till cd bättre än cd" är därför missvisande.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav peterh » 2018-11-20 00:07

PekkaJohansson skrev:Poängen är dock att det i en lp- kontra cd-diskussion är meningslöst att jämföra med remastrade skivor efter 1990 eftersom de senare regelmässigt är utsatta för processering. Det är som att jämföra minutbiff med oxfilé där den senare är antingen prima eller härsken. Med samma källmaterial och minimal bearbetning är cd:n överlägsen. Rubriken "lp till cd bättre än cd" blir därför missvisande.

För övrigt görs fortfarande överföringar av femtio år gamla band och det går utmärkt. I andra fall har banden av kvalitetsskäl eller oförsiktig förvaring fallit samman. Det kan också noteras att även de tidigaste cd-skivorna använde åtminstone 25 år gamla band och de låter emellanåt fantastiskt.

Med vänlig hälsning

Pekka

Jo pekka, du har helt rätt om rubriken. Men trådskaparen och jag har envisats med att påstå att de CD vi
gör av vinylen låter ofta bättre än inköpta CD. Detta då vi inte "förbättrar" ljudet. Rätt titel skulle kanske
vara "hemgjorda CD gjorda från egen vinyl låter bättre än inköpta CD" . Jag hoppas att de som läser detta
ser till inläggen och inte enbart till rubriken på tråden. Ännu hellre hoppas jag att andra upprepar våra
hemgjorda rip's i den mån de har kvar spelbara vinyl och återkommer med erfarenheter.

Självklart är många nyutgivna CD av inspelningar gjorda för 50 år sedan "förbättrade" av klåfingriga
ljudpajare, om detta tycks det inte råda oenighet. Att det finns undantag är glädjande, men hur hitta dem ?

Vinyl är ett mera beständigt media än analoga band då de lagrar ljudet mekansikt, band försvagas och kan klibba
ihop, dessutom försvagas magnetiska informationen med tiden. ( det är i alla fall min erfarenhet)
CD är heller ingen perfekt media då de kan råka ut för fysiska skador mögen och liknande. Digitalt
lagrade (flac eller waw) på ett filsystem med blockcheck ( eller arkivfiler med checksumma) är däremot
säkert. Bitfel detekteras och man kan plocka fram en annan kopia.
Allt tal om fysiska arkivmaterial är lite udda och begränsade. Filer med detektionsmöjlighet kan
däremot lagras på godtyckligt digitalt medium utan risk för förvanskning.
Nog om arkiv-sidospår, tillbaka till de förvrängda CD som vräks ut.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav music4ever » 2018-11-20 01:40

Det är även svårt att föra en diskussion när det finns olika smak och olika syn på det hela.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-11-20 02:05

Det behöv nog nämnas (med emfas) att en LP-skiva tekniskt sett inte är möjlig att "rippa" som det skrivits på flera ställen i denna tråd.

Rent tekniskt behöver man spela upp LP- eller EP-skivan genom sedvanlig metod och sedan spela in ljudet på ett valfritt medieformat.

Att rippa en CD kan nog anses vara språkligt godtagbart genom att spela upp CD-skivan och i exakthet kunna extrahera dess datainnehåll.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Bill50x » 2018-11-20 10:31

Johan_Lindroos skrev:Det behöv nog nämnas (med emfas) att en LP-skiva tekniskt sett inte är möjlig att "rippa" som det skrivits på flera ställen i denna tråd.

Rent tekniskt behöver man spela upp LP- eller EP-skivan genom sedvanlig metod och sedan spela in ljudet på ett valfritt medieformat.

Att rippa en CD kan nog anses vara språkligt godtagbart genom att spela upp CD-skivan och i exakthet kunna extrahera dess datainnehåll.

Du har så rätt så. Men så länge folk envisas med att säga cd-skiva kommer jag rippa mina vinyl :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav peterh » 2018-11-20 11:44

Johan_Lindroos skrev:Det behöv nog nämnas (med emfas) att en LP-skiva tekniskt sett inte är möjlig att "rippa" som det skrivits på flera ställen i denna tråd.

Rent tekniskt behöver man spela upp LP- eller EP-skivan genom sedvanlig metod och sedan spela in ljudet på ett valfritt medieformat.

Att rippa en CD kan nog anses vara språkligt godtagbart genom att spela upp CD-skivan och i exakthet kunna extrahera dess datainnehåll.


Nu skall vi inte hänga upp oss på språkbruk. Vad jag menar med att RIP-a en lp är
- uppspelning på skivspelare
- lämplig RIAA
- lämpligt ljudkort
- lämpligt RIP program, i mitt fall audacity

Resultatet av RIP-ningen används att bränna en ljud-CD
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav PerStromgren » 2018-11-20 12:06

peterh skrev:- lämpligt RIP program, i mitt fall audacity


Nej, inte ska vi bråka så mycket om ord, men det är just denna användning av "rip" (som är ett verb, inte en akronym) som Johan vänder sig emot. Ingen kan nog missförstå dig när du skriver sådär, men detta är faktiskt! :)

"Ripping is extracting all or parts of digital contents from a container. " citat Wickan
... tycker jag!

Per

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 7 gäster