Lp till Cd bättre än Cd.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav PekkaJohansson » 2018-12-14 00:23

Perfector skrev:Ge mig din E-post i pm så kommer sprend med musik.


Du har pm!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Tell » 2018-12-14 00:43

OT: Appropå vinyl-rippar, vet ni om att det finns en del riktiga fina torrent-sidor fullllla med vinylrippar av alla möjliga skivor? O iofs även massa CD-rippar också, o båda delas även upp i exakt vilka utgåvor det är. Riktigt smutt för den som vill ha tag på en exakt utgåva av nåt gammalt album :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Perfector » 2018-12-14 00:46

Tell skrev:OT: Appropå vinyl-rippar, vet ni om att det finns en del riktiga fina torrent-sidor fullllla med vinylrippar av alla möjliga skivor? O iofs även massa CD-rippar också, o båda delas även upp i exakt vilka utgåvor det är. Riktigt smutt för den som vill ha tag på en exakt utgåva av nåt gammalt album :)

Det jag rippar själv känner jag kvaliteten på, spelaren tonarmen, pickup'en brännaren vid stereon och de övriga stegen.
Om det som finns som torrent vet jag ingenting och kan därför inte få nå'n riktig koll på hur det är gjort.
Men det är jag det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Tell » 2018-12-14 01:33

Perfector skrev:
Tell skrev:OT: Appropå vinyl-rippar, vet ni om att det finns en del riktiga fina torrent-sidor fullllla med vinylrippar av alla möjliga skivor? O iofs även massa CD-rippar också, o båda delas även upp i exakt vilka utgåvor det är. Riktigt smutt för den som vill ha tag på en exakt utgåva av nåt gammalt album :)

Det jag rippar själv känner jag kvaliteten på, spelaren tonarmen, pickup'en brännaren vid stereon och de övriga stegen.
Om det som finns som torrent vet jag ingenting och kan därför inte få nå'n riktig koll på hur det är gjort.
Men det är jag det.


Dom flesta torrentar med vinylrippar jag hittar (även på en rysk torrentsida jag hänger lite på) så brukar dom skriva exakt vilken setup dom har. Ligger lite prestige i sånt där tydligen så folk skryter ju gärna :P

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav PekkaJohansson » 2018-12-14 01:42

Tack till Perfector för vänligheten att skicka över sin vinylversion! Jag har masvisat hela albumet och lyssnat på 2-3 spår och mest noggrant på balladen ”Never say no” som ligger näst sist. Det är fråga om en bra vinylversion och en bra cd-version! De två utgåvorna är likvärdiga dynamiskt när man tittar på de spår som inte knäpper och därmed ger felvisande toppfaktor. Även klangen är väldigt lik men Perfectors avspelning har något högre nivå över 10 kHz än cd-skivan och klingar därför något ljusare i toppen. Det kan bero på till exempel pick-up/RIAA-anpassning eller olika mastrar på de två utgåvorna. Jag har dock inte upplevt cd:n som mörkt klingande. Lyssningsmässigt är skivorna också rimligt lika med den nämnda lilla klangskillnaden samt att man på cd:n förstås slipper knaster, knäppar och spårningsdistorsion som hörs på lp:n som fräser till då och då även om det inte ska överdrivas. Slutsatsen är den vanliga när man jämför bra lp-avspelning med bra cd-avspelning, nämligen att cd:n vinner i kraft av sin störningsfrihet. Jag kunde inte spela superstarkt i kväll men gissar på goda grunder att öronen skulle föredra cd i än högre grad när man spelar så starkt som inspelningen tillåter. Därmed har jag också fått bekräftat vad jag tidigare har erfarit och hållit för sannolikt även i det här fallet, nämligen att 80-tals-cd från WEA generellt håller mycket god kvalitet och i de allra flesta fall kan ersätta motsvarande historiska lp-skivor.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav peterh » 2018-12-14 07:49

Perfector skrev:
PekkaJohansson skrev:Vänligt av er att överföra vinylen till digitalt format men det är nog mest peterh:s cd-version med enligt uppgift vinylknäppar som jag är mest intresserad av att höra. Det var ju den som låg till grund för den flera sidor långa diskussionen om att lp till cd skulle vara bättre än cd. Jag betvivlar som sagt inte för ett ögonblick att en utgåva på Rhino från 2000-talet är sämre än motsvarande tidiga cd-utgåva men det vore intressant att höra ett exempel. Men visst, ett smakprov från originalvinylen kan vi förstås höra också. Bring 'em on!

Med vänlig hälsning

Pekka

Ge mig din E-post i pm så kommer sprend med musik.


pm till mig också ( vi har ju olika sätt att digitalisera skivan )
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav PekkaJohansson » 2018-12-14 10:16

Det är absolut intressant att höra hur både Perfector och peterh digitaliserar, men när vi nu fått en vinylöverföring är det mer intressant att veta mer om Rhino-utgåvan som låg till grund för påståendet att vinyl till cd skulle vara bättre än cd. Kanske kan peterh köra den i MasVis?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav peterh » 2018-12-14 16:15

PekkaJohansson skrev:Det är absolut intressant att höra hur både Perfector och peterh digitaliserar, men när vi nu fått en vinylöverföring är det mer intressant att veta mer om Rhino-utgåvan som låg till grund för påståendet att vinyl till cd skulle vara bättre än cd. Kanske kan peterh köra den i MasVis?

Med vänlig hälsning

Pekka

Jag kan försöka att köra min digitaliserade vinyl i masvis. Hur gör man ?
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav PekkaJohansson » 2018-12-14 16:41

Programmet och bruksanvisning finns på http://lts.a.se/lts/masvis.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav peterh » 2018-12-14 16:57

PekkaJohansson skrev:Programmet och bruksanvisning finns på http://lts.a.se/lts/masvis.

Med vänlig hälsning

Pekka

Jag har ingen windowsmiljö. Fanns det inte webbaserat någonstans ?
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav PekkaJohansson » 2018-12-17 10:33

Med reservation för att det mesta på sidan är grekiska för mig tror jag att du ska titta här: https://github.com/joakimfors/PyMasVis.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Lp till Cd bättre än Cd.

Inläggav Perfector » 2018-12-17 10:38

peterh skrev:
Perfector skrev:
PekkaJohansson skrev:Vänligt av er att överföra vinylen till digitalt format men det är nog mest peterh:s cd-version med enligt uppgift vinylknäppar som jag är mest intresserad av att höra. Det var ju den som låg till grund för den flera sidor långa diskussionen om att lp till cd skulle vara bättre än cd. Jag betvivlar som sagt inte för ett ögonblick att en utgåva på Rhino från 2000-talet är sämre än motsvarande tidiga cd-utgåva men det vore intressant att höra ett exempel. Men visst, ett smakprov från originalvinylen kan vi förstås höra också. Bring 'em on!

Med vänlig hälsning

Pekka

Ge mig din E-post i pm så kommer sprend med musik.


pm till mig också ( vi har ju olika sätt att digitalisera skivan )

Vill du ha den?
Kan inte pm'a dig av okänd orsak.
Du får pm'a mig i så fall med din E-post
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 12 gäster