I lurarna på jobbet

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff
 
Inlägg: 929
Blev medlem: 2009-04-12

I lurarna på jobbet

Inläggav KentLindqvist » 2018-10-19 15:19

...Lyssnar jag på en massa sjukt bra musik!

Hemma på primäranläggningen lyssnar jag bara på en massa skit. Hjälp!!!
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: I lurarna på jobbet

Inläggav goat76 » 2018-10-19 15:53

KentLindqvist skrev:...Lyssnar jag på en massa sjukt bra musik!

Hemma på primäranläggningen lyssnar jag bara på en massa skit. Hjälp!!!


Kan du ge ett flertal exempel på musik som fungerar i lurarna men som inte gör sig rättvisa i anläggningen hemma?
Vad består ljudanläggningen av och vilka hörlurar använder du på jobbet?

Jag hade själv en ljudanläggning som lät hifi och fint men den tog mig längre och längre från min huvudsakliga musiksmak, det enda som gick att lyssna på var fina snälla inspelningar, allt annat lät illa.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: I lurarna på jobbet

Inläggav hifikg » 2018-10-19 18:10

eller när som helst utanför lyssningsrummet lyssnar jag på ljudböcker, nyheter och dokumentärer. Musik lyssnar jag bara på i HD 650 o dem går jag inte ut i!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: I lurarna på jobbet

Inläggav goat76 » 2018-10-19 19:01

hifikg skrev:eller när som helst utanför lyssningsrummet lyssnar jag på ljudböcker, nyheter och dokumentärer. Musik lyssnar jag bara på i HD 650 o dem går jag inte ut i!


:D ...missförstod jag den här tråden, trodde han behövde hjälp???

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: I lurarna på jobbet

Inläggav hifikg » 2018-10-19 19:08

Jag trodde den handlade om vad man lyssnar på i sina lurar, sorry, skriver inget mer :oops:
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff
 
Inlägg: 929
Blev medlem: 2009-04-12

Re: I lurarna på jobbet

Inläggav KentLindqvist » 2018-10-20 08:45

Hej!

Problemet är inte att det låter dåligt hemma. "problemet" är att det låter bra.

Hemma hamnar jag dock ofta i "HIFI-mode", och vill gärna, skall vi säga verifiera att jag träffat rätt ljudmässigt.
Ofta hamnar jag på min spellista "hifi of the hifi".
Inte bara blir det då samma låtar hela tiden, många tycker jag egentligen inte om(!!!!)
Än värre är det att det blir snuttspelning. När jag konstaterat att just det instrumentet, sångerskan,
eller annan begivenhet på aktuellt spår, låter som det skall -hoppar jag till nästa!

Lika ofta slappnar jag av, väljer en annan lista eller discover weekly. Då är allt som det skall.

Det är väl så att jag på något plan även uppskattar, skall jag säga det tekniska(?) i lyssnandet också.
Annars skulle jag väl inte ägna mig åt det. Men igår så kände jag enough is enough. Det kändes som ett tvång.

Får väl bli KBT...
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19061
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: I lurarna på jobbet

Inläggav Max_Headroom » 2018-10-20 10:22

KentLindqvist skrev:Hej!

Problemet är inte att det låter dåligt hemma. "problemet" är att det låter bra.

Hemma hamnar jag dock ofta i "HIFI-mode", och vill gärna, skall vi säga verifiera att jag träffat rätt ljudmässigt.
Ofta hamnar jag på min spellista "hifi of the hifi".
Inte bara blir det då samma låtar hela tiden, många tycker jag egentligen inte om(!!!!)
Än värre är det att det blir snuttspelning. När jag konstaterat att just det instrumentet, sångerskan,
eller annan begivenhet på aktuellt spår, låter som det skall -hoppar jag till nästa!

Lika ofta slappnar jag av, väljer en annan lista eller discover weekly. Då är allt som det skall.

Det är väl så att jag på något plan även uppskattar, skall jag säga det tekniska(?) i lyssnandet också.
Annars skulle jag väl inte ägna mig åt det. Men igår så kände jag enough is enough. Det kändes som ett tvång.

Får väl bli KBT...


Säkett vanligt problem bland audiofiler. Jag har hållit på likadant, för en massa år sedan. Tillfrisknade med Drum 'n' Bass, LTS (Ljudtekniska sällskapet) och diverse annan musik (hade dille på singer/songwriter-damer ett tag.).

Lyssna på bra musik istället, skit i hur det låter. Ibland är det både bra musik och bra ljud. Kul! Ofta är det bra musik och OK ljud, ibland bra musik och dåligt ljud. OK det också. Dålig musik och bra ljud - nej tack.

Kolla mina inlägg i musik och skivrekomendartioner, där finns tips på musik av den allra högsta klass.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: I lurarna på jobbet

Inläggav goat76 » 2018-10-20 12:48

Jag utmanar dig!

Radera spellistan ”hifi of the hifi” så är problemet delvist löst. Sen är det bara att låta dig uppslukas av all den musik du lyssnade på i lurarna på jobbet.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff
 
Inlägg: 929
Blev medlem: 2009-04-12

Re: I lurarna på jobbet

Inläggav KentLindqvist » 2018-10-20 15:11

goat76 skrev:Jag utmanar dig!

Radera spellistan ”hifi of the hifi” så är problemet delvist löst. Sen är det bara att låta dig uppslukas av all den musik du lyssnade på i lurarna på jobbet.


Så oerhört enkelt och smart!
Jag skall följa ditt tips. Det bär delvis emot. Så som en dålig vana kan bita sig fast. Den ryker ikväll!!
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: I lurarna på jobbet

Inläggav Conan » 2018-10-25 20:34

Annat tips: lyssna inte i sweetspotten hemma; lägg dig på snedden i soffan eller nåt. Sitter/ligger du så är det ju redan borta från naturtrogen återgifvning, perspektiv och annat hifi-dravel :) , och kan kanske lyssna mer på musiken än på "hifi-ljudet". Jag lyssnar så ibland och tycker det blir mer musik och mindre hifi ofta.

Sen vill man lyssna på "hifi-låtarna" så är det så bara att sätta sig som man "ska" och nörda på... :wink:


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Mirage och 15 gäster