petersteindl skrev:Nu läser jag vidare att orkestreringen är gjord av människohand. Då är det inte fullt så kusligt, men ändå.
Jag tycker att hela kusligheten ångar bort fullständigt när man inte vet hur mycket man sållat, klippt och klistrat, lagt till, skalat bort, format om och dränkt i komp. -Eftersom jag gissar att det är vad man gjort och inte berättar hela sanningen.
Det finns ett projekt där man låter AI-skapa nya folklåtar uifrån en stor databas med sådana. -Där man själv kan ange lite parametrar och få loss en ny låt. Det mesta låter sketkonstigt och meningslöst. Ungefär som när en katt går på pianotangenterna. Det mesta som låter vettigt är kopieringsrester och en och annan lyckad slumpgrej. Jag skulle varken kalla det för intelligens eller att komponera. Än. Det är väldigt långt ifrån förståelse. Ingen riktig känsla för varken harmonier, rytm eller stil. Inte mycket till förmåga att avgöra om resultatet är rimligt eller inte.
Likväl, så går det att ta nästan vad för skit som helst som genererats och forma om det till något intressant och meninsfullt, icke slumpaktigt/kopiemekansikt, men den som gör det jobbet är då enligt mitt sätt att se det den verkliga kompositören.
Tekniken blir förmodligen bättre med tiden, men det förefaller som att AI än har lång väg att vandra innan den klarar att göra låtar som låter mänskligt skapade. Visst om den får göra hundratals försök, så kanske något av dem kommer hyggligt nära något vettigt. Om man letar fraser, fragment och idéer att utgå ifrån, så kan man säkert ha nytta av tekniken redan nu när det råder idétorka. -Användbara fragment (till stor del kopierade) verkar komma ur processen frekvent.
-På självvald "semester".