AI och musikskapande - blir människan besegrad?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

AI och musikskapande - blir människan besegrad?

Inläggav JM » 2018-10-20 08:31

Kan självlärande algoritmer utifrån en databas med värdens alla framgångsrika musikstycken skapa bättre musik än människan?

Kan artificiell intelligens hopkok av stelbenta tumregler ge känslan som kännetecknar bra musik?
Bygger bra nyskapad musik på avvikelser från tumregler?

Här exempel på hur AI används för att skapa musik.
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... gD9y9aBhSc
https://www.redbull.com/gb-en/SKYGGE-ar ... -pop-songs

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6690
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: AI och musikskapande - blir människan besegrad?

Inläggav ChristianAndersson » 2018-10-20 10:53

Max Tegmarks topografi över vilka områden AI tros behärska, i turordning nerifrån och upp...

Bild

Flowmachines, intressant. Bra video från 2014:
http://www.flow-machines.com/

Intressanta perspektiv för människan och mänskligheten från AI-insiders
https://www.nytimes.com/2018/10/19/business/five-artificial-intelligence-insiders-in-their-own-words.html
Senast redigerad av ChristianAndersson 2018-10-20 11:17, redigerad totalt 1 gång.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: AI och musikskapande - blir människan besegrad?

Inläggav Max_Headroom » 2018-10-20 11:07

JM skrev:Kan självlärande algoritmer utifrån en databas med värdens alla framgångsrika musikstycken skapa bättre musik än människan?

Kan artificiell intelligens hopkok av stelbenta tumregler ge känslan som kännetecknar bra musik?
Bygger bra nyskapad musik på avvikelser från tumregler?

Här exempel på hur AI används för att skapa musik.
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... gD9y9aBhSc
https://www.redbull.com/gb-en/SKYGGE-ar ... -pop-songs

JM


Blir väl mest muzak av det. Visst, det går ju att sälja det också, men dom stora poplåtarna är dom som har avvikit mer eller mindre från mallen. Det kan man i och för sig säga åt AIn att göra. Men det är ändå en maskin, den gör det den blir satt.

Ju mer som är gjort, desto svårare blir det också att göra något nytt. Även om möjligheterna är oändliga, så får det inte avvika FÖR mycket. Då går det inte hem i stugorna.

Något man tänka sig är ju Dom Stora Mediabolagen börjar med AI-komposition i större utsträckning eftersom det blir billigare.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: AI och musikskapande - blir människan besegrad?

Inläggav petersteindl » 2018-10-20 18:55

Rekommenderas att lyssna på.



Det är flera av kommentarerna som är helt skeptiska att det skulle röra sig om AI. Även kommentarer från musiker och fysiker. Det är helt enkelt för bra och snarast kusligt.

Men jag lyssnar just nu på Max Tegmark som sommarvärd 1 augusti 2018 och han håller på med AI och han spelade Op. 22, så jag sökte på tuben och fann detta.

Om Max Tegmark använder denna musik så har jag ingen anledning att betvivla. Det är faktiskt lite kusligt.

Nu läser jag vidare att orkestreringen är gjord av människohand. Då är det inte fullt så kusligt, men ändå.

En kommentator skrev:Hold onto your hats people. Artificial intelligence is going to change the world drastically in 1, max 2 decades. As an R&D manager, I was recently integrating a ridiculously simple neural network of only 10 layers and couple of thousand neurons into the processing core of a machine used for automated quality inspections. Even this 'primitive' neural netwerk only needed a learning phase of 16 minutes and was able to performs better, more accurate and faster than humans.


Då jag läser detta så förstår jag att framtiden inom automation ligger i AI. Tegmarks sommarprogram är mycket intressant.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6690
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: AI och musikskapande - blir människan besegrad?

Inläggav ChristianAndersson » 2018-10-20 19:19

Hur låter det med egen musik, var och en?

Shatterer of words

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: AI och musikskapande - blir människan besegrad?

Inläggav petersteindl » 2018-10-20 19:28

ChristianAndersson skrev:Hur låter det med egen musik, var och en?

[ YouTube ]


Jättebra. Det är faktiskt AIVA på videon från tuben som även jag har i mitt inlägg ovan. Denna snutt ger en hel del svar. :)

Här är en länk till Max Tegmark. https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1077305?programid=2071

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: AI och musikskapande - blir människan besegrad?

Inläggav Max_Headroom » 2018-10-20 19:56

petersteindl skrev:Rekommenderas att lyssna på.

[ YouTube ]


Det är flera av kommentarerna som är helt skeptiska att det skulle röra sig om AI. Även kommentarer från musiker och fysiker. Det är helt enkelt för bra och snarast kusligt.


Detta var mycket bättre än jag trodde. Jag har dock bara lyssnat lite, inte riktigt min tekopp, så jag orkar nog inte igenom hela timmen. Inte nu i alla fall. Men hitills låter det väldigt snyggt. Inte revolutionerande på något sätt.

När kommer första punkrocken komponerad och framförd av en AI-maskin?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: AI och musikskapande - blir människan besegrad?

Inläggav RogerJoensson » 2018-10-20 20:55

petersteindl skrev:Nu läser jag vidare att orkestreringen är gjord av människohand. Då är det inte fullt så kusligt, men ändå.

Jag tycker att hela kusligheten ångar bort fullständigt när man inte vet hur mycket man sållat, klippt och klistrat, lagt till, skalat bort, format om och dränkt i komp. -Eftersom jag gissar att det är vad man gjort och inte berättar hela sanningen.

Det finns ett projekt där man låter AI-skapa nya folklåtar uifrån en stor databas med sådana. -Där man själv kan ange lite parametrar och få loss en ny låt. Det mesta låter sketkonstigt och meningslöst. Ungefär som när en katt går på pianotangenterna. Det mesta som låter vettigt är kopieringsrester och en och annan lyckad slumpgrej. Jag skulle varken kalla det för intelligens eller att komponera. Än. Det är väldigt långt ifrån förståelse. Ingen riktig känsla för varken harmonier, rytm eller stil. Inte mycket till förmåga att avgöra om resultatet är rimligt eller inte.
Likväl, så går det att ta nästan vad för skit som helst som genererats och forma om det till något intressant och meninsfullt, icke slumpaktigt/kopiemekansikt, men den som gör det jobbet är då enligt mitt sätt att se det den verkliga kompositören.
Tekniken blir förmodligen bättre med tiden, men det förefaller som att AI än har lång väg att vandra innan den klarar att göra låtar som låter mänskligt skapade. Visst om den får göra hundratals försök, så kanske något av dem kommer hyggligt nära något vettigt. Om man letar fraser, fragment och idéer att utgå ifrån, så kan man säkert ha nytta av tekniken redan nu när det råder idétorka. -Användbara fragment (till stor del kopierade) verkar komma ur processen frekvent.
-På självvald "semester".


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster