Birger skrev:Hmm utanför hifikretsarna finns det väl inte många som vet vad LTS är??![]()
Trådens fråga om vem som häcklas på detta forum (på andra fora får inte branschen kritiseras what so ever..) så kan jag svara att jag gärna "häcklar" :
-Överdriven propaganda för vissa märken
-Ovetenskapliga, ogrundade påståenden
-Fullständigt sanslösa produkter som påstås höja ljudkvaliteten eller får musiken att svänga bättre...
-Makalösa märkliga specar på vissa tillverkares produkter
Vissa butiker i detta land klarar sig dåligt på alla tre punkterna överst medans andra är riktigt vettiga
Ett fantastiskt sätt att hjälpa butikerna att kunna vara duktiga på dessa tre punkter vore att ändra lagstiftningen. Nämligen den som gör att en butik som är registrerad som återförsäljare av hifi-utrustning ändå inte är berättagad att sälja de apparater de önskar, utan de är i generalagenters och distributörers våld och nåd.
Idag finns alltså ett regelsystem som buktikerna är illa "drabbade av" och som gör det avsevärt mycket svårare för dem att vara ärliga - nämligen det faktum att de inte fritt kan välja ut de apparater de vill sälja!
Detta låter kanske märkligt, men många generalagenter/distributörer agerar på endera av två sätt:
1. De väljer ut ett antal återförsäljare, och som "tjänst" till dessa får ingen annan sälja produkterna ifråga.
2. De kräver i förekommande fall att en återförsäljare av apparaten A även måste sälja apparaten B, C och D från samma tillverkare!
Klart som tusan att en butik som vill överleva tvingas att agera bedrägligt mot kunderna. För vilken butiksanställd, som tycker att apparat X (som de inte får sälja) är bättre än apparat Y (som finns i butiken) kommer att förmedla denna information till den potentiella köparen?
Svar: Praktiskt taget ingen, och de undantagen som (faktiskt) finns riskerar eventuellt sitt arbete om butiksägaren får veta om det.
Det finns förvisso ett undantag jag känner till som ALLTID tycks vara ärlig, och som dessutom är butiksägaren själv, nämligen Robban på LW-ljudteknik, men han är rätt unik.
Vh, iö