Bose mini II med mätningar LTS sinus-svep

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Bose mini II med mätningar LTS sinus-svep

Inläggav Tangband » 2018-10-26 14:47

Gjorde en mätning på Bose mini mk II. En portabel bluetooth apparat med förvånadsvärt bra ljud ( för storleken )
Det är väl tveksamt om detta ska kallas hifi- men den låter bra för sitt ändamål tycker jag.
Senast redigerad av Tangband 2018-10-26 14:58, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bose mini II med mätningar LTS sinus-svep

Inläggav Tangband » 2018-10-26 14:51

50 db fönster, mätning en bit ovanför Bose med miken riktad mot högtalaren, Lts sinussvep med audiotools. Dayton imm6 mikrofon. 1,2 meters avstånd.
Senast redigerad av Tangband 2018-10-26 15:18, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bose mini II med mätningar LTS sinus-svep

Inläggav Tangband » 2018-10-26 14:55

Såhär ser det ut.
Några konstaterande- det är väldigt hörbar 2:tons dist under 250 hz, säkert minst 50% med de nivåer jag mäter på. Men ovanför den frekvensen låter det ganska rent. 1/12 smoothing.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bose mini II med mätningar LTS sinus-svep

Inläggav Tangband » 2018-10-26 15:10

Av kurvan kan man kanske misstänka att det skulle bli bättre med lite stöd från väggen bakom, sagt och gjort...

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bose mini II med mätningar LTS sinus-svep

Inläggav Tangband » 2018-10-26 15:12

Nej det blev krokigare närmare väggen. Denna mätning är 3 db svagare , eftersom det var hög dist under 250 hz vid den första mätningen.

Det är möjligt att bose kör med nån slags variabel loudness. Högtalaren strålar ljud både bakåt och framåt.
Kommentarer ?

Kurvan är inom +-7,5 db mellan 1 kHz-12 kHz . Inte bra, inte hifi men det finns ett litet antal dyra högtalare som mäter lika illa eller värre om man läser stereophile.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Bose mini II med mätningar LTS sinus-svep

Inläggav dewpo » 2018-10-26 17:34

När vi ändå mäter på "mini" anläggningar :D

PHILIPS Fidelio =>

PHOTO_20181026_171330.jpg
PHOTO_20181026_171330.jpg (163.68 KiB) Visad 4721 gånger


Fidelio.png
Fidelio.png (159.17 KiB) Visad 4721 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bose mini II med mätningar LTS sinus-svep

Inläggav Tangband » 2018-10-26 17:57

Kul. :)
Nu väntar vi bara att nån ska ta fram mätmicken till ikea ENEBY :D

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bose mini II med mätningar LTS sinus-svep

Inläggav Thomas_A » 2018-10-26 20:35

Tangband skrev:Nej det blev krokigare närmare väggen. Denna mätning är 3 db svagare , eftersom det var hög dist under 250 hz vid den första mätningen.

Det är möjligt att bose kör med nån slags variabel loudness. Högtalaren strålar ljud både bakåt och framåt.
Kommentarer ?

Kurvan är inom +-7,5 db mellan 1 kHz-12 kHz . Inte bra, inte hifi men det finns ett litet antal dyra högtalare som mäter lika illa eller värre om man läser stereophile.


Du har väl både reflektion från vägg, bänk och golv som krokar till kurvan. Kan det tänka att dippen vid 5-6 kHz är bänkreflexen?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Bose mini II med mätningar LTS sinus-svep

Inläggav dewpo » 2018-10-26 21:48

Om en högtalare uppenbart är gjord för att stå på en bänk, Är det inte rimligt att mäta den stående på en bänk då?

Här är Fidelio igen med två olika fönster, Jag skulle vilja påstå att den ligger ±3 dB 200-10000 Hz, För att sedan spika i diskanten.
Tyvärr är inte distorsionen så rolig om man höjer volymen lite :| I denna mätningen står den på en kudde :oops:

FIDELIO_Gate.png
FIDELIO_Gate.png (34.56 KiB) Visad 4632 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Bose mini II med mätningar LTS sinus-svep

Inläggav Tell » 2018-10-26 21:49

Tangband, varför får vi aldrig se några basmätningar från dig?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bose mini II med mätningar LTS sinus-svep

Inläggav Thomas_A » 2018-10-26 22:45

dewpo skrev:Om en högtalare uppenbart är gjord för att stå på en bänk, Är det inte rimligt att mäta den stående på en bänk då?


Jo syftet med en sådan är att den ska vara portabel och kan stå på väldigt många ställen. Kommentaren var mest för att peka på varför kurvorna ser så annorlunda ut.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bose mini II med mätningar LTS sinus-svep

Inläggav Tangband » 2018-10-26 23:32

Tell skrev:Tangband, varför får vi aldrig se några basmätningar från dig?

Du menar subbasar- Har jag redan gjort och redovisat i en tråd.
viewtopic.php?f=10&t=68137
Senast redigerad av Tangband 2018-10-26 23:42, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bose mini II med mätningar LTS sinus-svep

Inläggav Tangband » 2018-10-26 23:39

dewpo skrev:Om en högtalare uppenbart är gjord för att stå på en bänk, Är det inte rimligt att mäta den stående på en bänk då?

Här är Fidelio igen med två olika fönster, Jag skulle vilja påstå att den ligger ±3 dB 200-10000 Hz, För att sedan spika i diskanten.
Tyvärr är inte distorsionen så rolig om man höjer volymen lite :| I denna mätningen står den på en kudde :oops:

FIDELIO_Gate.png


Nej, det där sista du skriver är svårt att mäta fram- hur illa eller bra det låter då man spelar högt och hur elak disten är för örat

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Bose mini II med mätningar LTS sinus-svep

Inläggav Tell » 2018-10-26 23:42

Tangband skrev:
Tell skrev:Tangband, varför får vi aldrig se några basmätningar från dig?

Har jag redan gjort och redovisat i en tråd


I en tråd har du gjort en basmätning? Det hjälper väl inte den här tråden speciellt mycket då jag antar att det inte är samma högtalare det handlar om?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bose mini II med mätningar LTS sinus-svep

Inläggav Tangband » 2018-10-27 07:31

dewpo skrev:Om en högtalare uppenbart är gjord för att stå på en bänk, Är det inte rimligt att mäta den stående på en bänk då?

Här är Fidelio igen med två olika fönster, Jag skulle vilja påstå att den ligger ±3 dB 200-10000 Hz, För att sedan spika i diskanten.
Tyvärr är inte distorsionen så rolig om man höjer volymen lite :| I denna mätningen står den på en kudde :oops:

FIDELIO_Gate.png



Intressanta mätningar- dewpo, vilka olika fönster har du använt i denna mätning. Är nån av dem blackman/Harris?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bose mini II med mätningar LTS sinus-svep

Inläggav Tangband » 2018-10-27 09:48

Tell skrev:
Tangband skrev:
Tell skrev:Tangband, varför får vi aldrig se några basmätningar från dig?

Har jag redan gjort och redovisat i en tråd


I en tråd har du gjort en basmätning? Det hjälper väl inte den här tråden speciellt mycket då jag antar att det inte är samma högtalare det handlar om?


En mätning i rum under 200 Hz säger väl mest bara hur rummet är beskaffat- inte hur högtalaren beter sig. När jag mätte mina subbasar provade jag både närfält ( 0,5 cm från baskonen ) och i lyssningsposition. De både kurvorna hade inte mycket gemensamt.

I fallet Bose mini mkII så är andratonsdisten under ungefär 250 Hz väldigt hög om man drar på lite, det är inte så stor mening att börja närfältsmäta dessa känns det som.

Men jag skulle kunna göra om mätningen med basregistret också på Bose, men då vill jag först ha en mätning av dig i gengäld- tex från 1 meter inroom med dina Pip med 50 db fönster, 1/12 smoothing, -det vore intressant. :)

Men du kanske saknar möjlighet att mäta ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bose mini II med mätningar LTS sinus-svep

Inläggav Tangband » 2018-10-27 09:53

Thomas_A skrev:
Tangband skrev:Nej det blev krokigare närmare väggen. Denna mätning är 3 db svagare , eftersom det var hög dist under 250 hz vid den första mätningen.

Det är möjligt att bose kör med nån slags variabel loudness. Högtalaren strålar ljud både bakåt och framåt.
Kommentarer ?

Kurvan är inom +-7,5 db mellan 1 kHz-12 kHz . Inte bra, inte hifi men det finns ett litet antal dyra högtalare som mäter lika illa eller värre om man läser stereophile.


Du har väl både reflektion från vägg, bänk och golv som krokar till kurvan. Kan det tänka att dippen vid 5-6 kHz är bänkreflexen?



Jo, det blir lite olika reflexer beroende om Bose :n står mot väggen eller längre ut på bänken. Det är stora skillnader.
Jag skulle nog säga att Bose distar ganska snyggt och låter klangligt bättre än mätningarna visar- vilket man inte kan tro då man ser hur spretiga och oregelbundna dessa ser ut.
Bose sprider ju ljudet 360 grader runt högtalaren med många element så det ger ett helt annat intryck än en direktstrålande högtalare.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Bose mini II med mätningar LTS sinus-svep

Inläggav dewpo » 2018-10-27 11:04

Tangband skrev:
dewpo skrev:Om en högtalare uppenbart är gjord för att stå på en bänk, Är det inte rimligt att mäta den stående på en bänk då?

Här är Fidelio igen med två olika fönster, Jag skulle vilja påstå att den ligger ±3 dB 200-10000 Hz, För att sedan spika i diskanten.
Tyvärr är inte distorsionen så rolig om man höjer volymen lite :| I denna mätningen står den på en kudde :oops:

FIDELIO_Gate.png



Intressanta mätningar- dewpo, vilka olika fönster har du använt i denna mätning. Är nån av dem blackman/Harris?


Båda är med "Blackman Harris 4" fönster, Den gröna 15 ms och den blå 4,4 ms.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Bose mini II med mätningar LTS sinus-svep

Inläggav Tell » 2018-10-27 15:24

Tangband skrev:
Tell skrev:
Tangband skrev:Har jag redan gjort och redovisat i en tråd


I en tråd har du gjort en basmätning? Det hjälper väl inte den här tråden speciellt mycket då jag antar att det inte är samma högtalare det handlar om?


En mätning i rum under 200 Hz säger väl mest bara hur rummet är beskaffat- inte hur högtalaren beter sig. När jag mätte mina subbasar provade jag både närfält ( 0,5 cm från baskonen ) och i lyssningsposition. De både kurvorna hade inte mycket gemensamt.

I fallet Bose mini mkII så är andratonsdisten under ungefär 250 Hz väldigt hög om man drar på lite, det är inte så stor mening att börja närfältsmäta dessa känns det som.

Men jag skulle kunna göra om mätningen med basregistret också på Bose, men då vill jag först ha en mätning av dig i gengäld- tex från 1 meter inroom med dina Pip med 50 db fönster, 1/12 smoothing, -det vore intressant. :)

Men du kanske saknar möjlighet att mäta ?


En mätning i rum visar väl hur en högtalare är beskaffat i rummet? Det är iaf det jag är intresserad av när jag mäter. Har alltså egentligen bara mätt mina högtalare vid min lyssningsposition o sen justerat allting någorlunda därefter. Har dock micen nerpackat nånstans på nåt smart ställe så kan inte göra några mätningar på piParna tyvärr.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bose mini II med mätningar LTS sinus-svep

Inläggav Thomas_A » 2018-10-27 20:15

Det har varit en hel del mätningar på sistone på olika högtalare/rum. Dock inte så många som mäter på högtalarna. Det är sagt tidigare men jag skulle rekommendera att mäta på högtalarna först och sedan hur de mäter med rummets bidrag. Svårt att veta annars om det är rummet eller högtalarna som ska åtgärdas.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Bose mini II med mätningar LTS sinus-svep

Inläggav Cortado » 2018-10-27 20:26

Thomas_A skrev:Det har varit en hel del mätningar på sistone på olika högtalare/rum. Dock inte så många som mäter på högtalarna. Det är sagt tidigare men jag skulle rekommendera att mäta på högtalarna först och sedan hur de mäter med rummets bidrag. Svårt att veta annars om det är rummet eller högtalarna som ska åtgärdas.


+1.

Direktljudet är ju ändå det dominanta vid lyssning.. åtminstone med "vanliga" högtalare.. :)

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Bose mini II med mätningar LTS sinus-svep

Inläggav PerStromgren » 2018-10-27 21:43

Tangband skrev:Kul. :)
Nu väntar vi bara att nån ska ta fram mätmicken till ikea ENEBY :D


Det är redan gjort! Se senaste MoLT.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Bose mini II med mätningar LTS sinus-svep

Inläggav dewpo » 2018-10-27 22:15

PerStromgren skrev:
Tangband skrev:Kul. :)
Nu väntar vi bara att nån ska ta fram mätmicken till ikea ENEBY :D


Det är redan gjort! Se senaste MoLT.


Går MoLT köpa som lösnummer? Eller är den exklusiv för LTS medlemmar?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bose mini II med mätningar LTS sinus-svep

Inläggav Tangband » 2018-10-28 08:38

PerStromgren skrev:
Tangband skrev:Kul. :)
Nu väntar vi bara att nån ska ta fram mätmicken till ikea ENEBY :D


Det är redan gjort! Se senaste MoLT.


Hur var kurvan 500-20000 Hz +- db då ? Mätte den rakare än Bose mini mkII ?

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2506
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Bose mini II med mätningar LTS sinus-svep

Inläggav STDI » 2018-10-28 12:08

Tangband skrev:
PerStromgren skrev:
Tangband skrev:Kul. :)
Nu väntar vi bara att nån ska ta fram mätmicken till ikea ENEBY :D


Det är redan gjort! Se senaste MoLT.


Hur var kurvan 500-20000 Hz +- db då ? Mätte den rakare än Bose mini mkII ?


Hur ska man kunna veta det? Såvida inte LTS mätt även på Bose. Det jag menar är att man inte kan jämföra mätningar från dig och från LTS, dvs med helt olika förutsättningar.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Bose mini II med mätningar LTS sinus-svep

Inläggav Tell » 2018-10-28 14:17

Thomas_A skrev:Det har varit en hel del mätningar på sistone på olika högtalare/rum. Dock inte så många som mäter på högtalarna. Det är sagt tidigare men jag skulle rekommendera att mäta på högtalarna först och sedan hur de mäter med rummets bidrag. Svårt att veta annars om det är rummet eller högtalarna som ska åtgärdas.


Well för min egen del kan jag inte göra så mycket mer åt rummet, så därför mäter jag där jag sitter o drar lite i EQn för att få till det som jag vill ha. Fast det är väl just dom nedre frekvenserna jag justerar mest då det är dom som jag vet är både svajjiga i högtalaren och i rummet.

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Bose mini II med mätningar LTS sinus-svep

Inläggav Kraniet » 2018-10-29 10:32

Tangband skrev:Kul. :)
Nu väntar vi bara att nån ska ta fram mätmicken till ikea ENEBY :D


Eneby testas i senaste Molt med väldigt bra betyg. Speciellt Eneby 30 verkar vara en riktigt prisvärd manick. Mäter väldigt rakt. Enda som är synd är att de är i mono ..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Bose mini II med mätningar LTS sinus-svep

Inläggav goat76 » 2018-10-29 12:21

Kraniet skrev:
Tangband skrev:Kul. :)
Nu väntar vi bara att nån ska ta fram mätmicken till ikea ENEBY :D


Eneby testas i senaste Molt med väldigt bra betyg. Speciellt Eneby 30 verkar vara en riktigt prisvärd manick. Mäter väldigt rakt. Enda som är synd är att de är i mono ..


Framgick det i testet om man hade reglerat båda modellerna i bas respektive diskant för att uppnå så rak kurva som möjligt eller var det out of the box inställningar som mättes på båda.

Jag har inte hört den större modellen men kan säga att den mindre låter riktigt bra, basen är dock hyfsat dominerande om man inte tar ner den några snäpp från fabriksinställningarna.

En viktig aspekt man måste ta hänsyn till i valet mellan modellerna är att den mindre går att driva med ett uppladdningsbart batteri (tillval) vilket gör den portabel på ett helt annat sätt. Min dotter släpar runt på den i olika rum och jag använder den i badrummet. Till sommaren drar man kanske med den till stranden.

Jag förstår att era mätningar på dessa bluetooth-högtalare är för skojs skull och det är nog få (även här på faktiskt) som skulle basera sitt köp på ett ljudtekniskt sällskaps mätningar eller hur rak frekvenskurvan är. :)

För trådens ämne har jag tyvärr inga egna mätningar att komma med.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Bose mini II med mätningar LTS sinus-svep

Inläggav PerStromgren » 2018-10-29 12:49

För några år sedan publicerade jag några mätningar på små apparater. Dessa kan kanske intressera någon. Möjligen... :oops:
Mätningar på små apparaters tonkurva.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Bose mini II med mätningar LTS sinus-svep

Inläggav dewpo » 2018-10-29 16:22

PerStromgren skrev:För några år sedan publicerade jag några mätningar på små apparater. Dessa kan kanske intressera någon. Möjligen... :oops:
Mätningar på små apparaters tonkurva.


+1 Det var en rolig tråd, Med god stämning!
Mätningar kan man inte få för mycket av :twisted:
Det gäller bara att lära sig tolka dom :oops:
Och att kunna se när något gått galet i mätningen,
Jag lärde mig nyss att något blir galet i min mät kedja -
om om jag försöker mäta IMD på ljudkortet och har för hög ut signal,
Och det helt utan att jag får någon klipp varning :?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Trassel och 9 gäster