Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav Frisk » 2020-09-13 22:14

Hur ser begagnat-marknaden ut på köpt musik på fil? Det kanske inte är så vanligt än, men måste ju förekomma att en tidigare god utgåva på köpt fil ersätts av en sämre master i butikerna, vad finns det för möjligheter för handel med dessa?

Läste för ett tag sedan en recension kring ett nytt album i lokaltidningen, nämnde enbart tillgång på någon av streamingtjänstrna. Jag svarade på artikeln med frågan hur jag köpte albumet. Fick svar från skribenten med frågan vidare ställd till artisten (något mindre lokalt band med debutalbum om jag minns rätt)

Ännu inte fått svar, det var nog i början av våren. Ännu inte hört artisten och därtill nu helt tappat namnet.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav goat76 » 2020-09-13 22:19

petersteindl skrev:
goat76 skrev:
Conan skrev:
Jag tror inte den dåliga mastringen har sabbat CD-försäljningen nämnvärt, utan det är nog den smidiga lyssningen med strömmande tjänster som helt enkelt har konkurrerat ut polykarbonat-bitarna. Den stora massan lyssnare hade inget stort bibliotek av CD-skivor heller, handen på hjärtat, utan medelsvensson lägger nog mer pengar på musik nu (en hundring för Spotify/Tidal/Apple Music eller ett par hundra för ett familjeabonnemang) än man nånsin gjorde på CD eller vinylskivor.

Vinyl är för glada (& köpstarka) nördar som sagt och musik på CD måste nog också försöka bli mera exklusivt med inriktning på köpstarka grupper. Kanske SACD kan bli räddningen här och också om musiken kan ges ut i "audiofil-utgåvor" med bättre ljud än de strömmade versionerna. Att sälja CD till stora massan lyssnare är helt kört.


Jag håller med dig om det mesta där, MEN...

För vem på produktionssidan/musikersidan är CD ett viktigt format och varför skulle just det formatet behöva räddas? Vem gagnas egentligen av ett format som inte har några ljudliga fördelar alls jämfört med samma version på flac-fil, är dyrare att producera och därmed dyrare för slutkund, mer problematisk att distribuera vilket gör musiken mindre tillgänglig i stora delar av världen, vilket i sin tur begränsar aristernas möjligheter att skapa sig en publik även i delar där de ändå inte skulle dyka upp någon CD av deras album?

Varför behövs en plastbit som inte för med sig några som helst fördelar?


Om jag lägger ned tid av mitt liv på att göra något så vill jag inte att det skall vara bortkastad tid. Därför vill jag ha kontrollen över i vilket skick musiken är som jag lyssnar till. Jag köper då den mastering/pressning/gravering som jag anser vara bäst. Med streaming blir det andra som prackar på mig deras befintliga alster av burkförpackad musik. Det kan i och för sig vara ok under förutsättning att jag ser det som ett konsultjobb som jag kan ta betalt för, typ 1500 kr i timmen för att lyssna på deras musikutbud. Då ställer jag upp. :D Jag kanske skall fråga Spotify och Tidal om de accepterar mina villkor. Betalningsvillkor är 50% i förskott 0ch resterande 50 % på faktura 30 dagar netto.

Mvh
Peter


Vad är det som hindrar dig från att ha den versionen du anser vara bäst på digital fil lagrad på hårddisk, varför är det viktigt att den är lagrad på en plastbit?

Och vad har streaming med formatet att göra?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav goat76 » 2020-09-13 22:50

Conan skrev:
goat76 skrev:
Conan skrev:
Jag tror inte den dåliga mastringen har sabbat CD-försäljningen nämnvärt, utan det är nog den smidiga lyssningen med strömmande tjänster som helt enkelt har konkurrerat ut polykarbonat-bitarna. Den stora massan lyssnare hade inget stort bibliotek av CD-skivor heller, handen på hjärtat, utan medelsvensson lägger nog mer pengar på musik nu (en hundring för Spotify/Tidal/Apple Music eller ett par hundra för ett familjeabonnemang) än man nånsin gjorde på CD eller vinylskivor.

Vinyl är för glada (& köpstarka) nördar som sagt och musik på CD måste nog också försöka bli mera exklusivt med inriktning på köpstarka grupper. Kanske SACD kan bli räddningen här och också om musiken kan ges ut i "audiofil-utgåvor" med bättre ljud än de strömmade versionerna. Att sälja CD till stora massan lyssnare är helt kört.


Jag håller med dig om det mesta där, MEN...

För vem på produktionssidan/musikersidan är CD ett viktigt format och varför skulle just det formatet behöva räddas? Vem gagnas egentligen av ett format som inte har några ljudliga fördelar alls jämfört med samma version på flac-fil, är dyrare att producera och därmed dyrare för slutkund, mer problematisk att distribuera vilket gör musiken mindre tillgänglig i stora delar av världen, vilket i sin tur begränsar aristernas möjligheter att skapa sig en publik även i delar där de ändå inte skulle dyka upp någon CD av deras album?

Varför behövs en plastbit som inte för med sig några som helst fördelar?


För skivbolagen är väl CD inte ett format som behöver räddas egentligen. Det är ju vi som tycker om att spela CD som blir lidande bara. Men jag tror att skivbolagen skulle kunna tjäna pengar på att ge ut skivorna om man skulle erbjuda kunderna nåt extra. Kör ut musiken på CD/SACD-hybrid som är belagda med guld i.st.f. aluminium och gör "audiofila" utgåvor som är mer dynamiskt mastrat från originalbanden. Kanske t.o.m. i multikanal. 299:- för en skiva och jag tror det skulle sälja som smör till ljudnördar.


Men varför då inte bara släppa samma audiofil-version i flac-format (kanske t.o.m. i multikanal) vilket når ut till en betydligt större kundkrets, kanske till något lägre pris men trots det få ut betydligt större vinst?

Utöver det kan musiken släppas i den upplösning som musikproduktionen hade i sin ursprungliga form, vilket inte går med CD p.g.a de tekniska begränsningarna. Som ljudnörd vill man väl komma åt den maximalt bästa möjliga versionen?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav hifikg » 2020-09-13 22:53

goat76 skrev:
Conan skrev:
goat76 skrev:
Jag håller med dig om det mesta där, MEN...

För vem på produktionssidan/musikersidan är CD ett viktigt format och varför skulle just det formatet behöva räddas? Vem gagnas egentligen av ett format som inte har några ljudliga fördelar alls jämfört med samma version på flac-fil, är dyrare att producera och därmed dyrare för slutkund, mer problematisk att distribuera vilket gör musiken mindre tillgänglig i stora delar av världen, vilket i sin tur begränsar aristernas möjligheter att skapa sig en publik även i delar där de ändå inte skulle dyka upp någon CD av deras album?

Varför behövs en plastbit som inte för med sig några som helst fördelar?


För skivbolagen är väl CD inte ett format som behöver räddas egentligen. Det är ju vi som tycker om att spela CD som blir lidande bara. Men jag tror att skivbolagen skulle kunna tjäna pengar på att ge ut skivorna om man skulle erbjuda kunderna nåt extra. Kör ut musiken på CD/SACD-hybrid som är belagda med guld i.st.f. aluminium och gör "audiofila" utgåvor som är mer dynamiskt mastrat från originalbanden. Kanske t.o.m. i multikanal. 299:- för en skiva och jag tror det skulle sälja som smör till ljudnördar.


Men varför då inte bara släppa samma audiofil-version i flac-format (kanske t.o.m. i multikanal) vilket når ut till en betydligt större kundkrets, kanske till något lägre pris men trots det få ut betydligt större vinst?

Utöver det kan musiken släppas i den upplösning som musikproduktionen hade i sin ursprungliga form, vilket inte går med CD p.g.a de tekniska begränsningarna. Som ljudnörd vill man väl komma åt den maximalt bästa möjliga versionen?


Är inte risken för "fildelning" väldigt stor? Då blir inkomsterna decimerade. SACD är ganska bra på det viset (för producenterna) det är svår-rippat och därmed sprids (tror jag) inte SACD-filer lika flitigt som vanliga CD-filer.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav goat76 » 2020-09-13 23:10

hifikg skrev:
goat76 skrev:
Conan skrev:
För skivbolagen är väl CD inte ett format som behöver räddas egentligen. Det är ju vi som tycker om att spela CD som blir lidande bara. Men jag tror att skivbolagen skulle kunna tjäna pengar på att ge ut skivorna om man skulle erbjuda kunderna nåt extra. Kör ut musiken på CD/SACD-hybrid som är belagda med guld i.st.f. aluminium och gör "audiofila" utgåvor som är mer dynamiskt mastrat från originalbanden. Kanske t.o.m. i multikanal. 299:- för en skiva och jag tror det skulle sälja som smör till ljudnördar.


Men varför då inte bara släppa samma audiofil-version i flac-format (kanske t.o.m. i multikanal) vilket når ut till en betydligt större kundkrets, kanske till något lägre pris men trots det få ut betydligt större vinst?

Utöver det kan musiken släppas i den upplösning som musikproduktionen hade i sin ursprungliga form, vilket inte går med CD p.g.a de tekniska begränsningarna. Som ljudnörd vill man väl komma åt den maximalt bästa möjliga versionen?


Är inte risken för "fildelning" väldigt stor? Då blir inkomsterna decimerade. SACD är ganska bra på det viset (för producenterna) det är svår-rippat och därmed sprids (tror jag) inte SACD-filer lika flitigt som vanliga CD-filer.


Men hur stor är marknaden för SACD tror du, hur många procent betalande kunder av den digitala filen tror du det behövs för att överskrida den totala försäljningsvinsten av en SACD-utgåva? :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav hifikg » 2020-09-13 23:20

goat76 skrev:
hifikg skrev:
goat76 skrev:
Men varför då inte bara släppa samma audiofil-version i flac-format (kanske t.o.m. i multikanal) vilket når ut till en betydligt större kundkrets, kanske till något lägre pris men trots det få ut betydligt större vinst?

Utöver det kan musiken släppas i den upplösning som musikproduktionen hade i sin ursprungliga form, vilket inte går med CD p.g.a de tekniska begränsningarna. Som ljudnörd vill man väl komma åt den maximalt bästa möjliga versionen?


Är inte risken för "fildelning" väldigt stor? Då blir inkomsterna decimerade. SACD är ganska bra på det viset (för producenterna) det är svår-rippat och därmed sprids (tror jag) inte SACD-filer lika flitigt som vanliga CD-filer.


Men hur stor är marknaden för SACD tror du, hur många procent betalande kunder av den digitala filen tror du det behövs för att överskrida den totala försäljningsvinsten av en SACD-utgåva? :)


Vet inte. Vet du?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav goat76 » 2020-09-13 23:25

hifikg skrev:
goat76 skrev:
hifikg skrev:
Är inte risken för "fildelning" väldigt stor? Då blir inkomsterna decimerade. SACD är ganska bra på det viset (för producenterna) det är svår-rippat och därmed sprids (tror jag) inte SACD-filer lika flitigt som vanliga CD-filer.


Men hur stor är marknaden för SACD tror du, hur många procent betalande kunder av den digitala filen tror du det behövs för att överskrida den totala försäljningsvinsten av en SACD-utgåva? :)


Vet inte. Vet du?


Nej, men skulle gissa på att det endast skulle krävas sisådär 0.1% betalande kunder av den digitala filen för att totalt slakta försäljningen av en SACD-utgåva. :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39772
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav petersteindl » 2020-09-14 00:26

goat76 skrev:
petersteindl skrev:
goat76 skrev:
Jag håller med dig om det mesta där, MEN...

För vem på produktionssidan/musikersidan är CD ett viktigt format och varför skulle just det formatet behöva räddas? Vem gagnas egentligen av ett format som inte har några ljudliga fördelar alls jämfört med samma version på flac-fil, är dyrare att producera och därmed dyrare för slutkund, mer problematisk att distribuera vilket gör musiken mindre tillgänglig i stora delar av världen, vilket i sin tur begränsar aristernas möjligheter att skapa sig en publik även i delar där de ändå inte skulle dyka upp någon CD av deras album?

Varför behövs en plastbit som inte för med sig några som helst fördelar?


Om jag lägger ned tid av mitt liv på att göra något så vill jag inte att det skall vara bortkastad tid. Därför vill jag ha kontrollen över i vilket skick musiken är som jag lyssnar till. Jag köper då den mastering/pressning/gravering som jag anser vara bäst. Med streaming blir det andra som prackar på mig deras befintliga alster av burkförpackad musik. Det kan i och för sig vara ok under förutsättning att jag ser det som ett konsultjobb som jag kan ta betalt för, typ 1500 kr i timmen för att lyssna på deras musikutbud. Då ställer jag upp. :D Jag kanske skall fråga Spotify och Tidal om de accepterar mina villkor. Betalningsvillkor är 50% i förskott 0ch resterande 50 % på faktura 30 dagar netto.

Mvh
Peter


1. Vad är det som hindrar dig från att ha den versionen du anser vara bäst på digital fil lagrad på hårddisk,

2. varför är det viktigt att den är lagrad på en plastbit?

3. Och vad har streaming med formatet att göra?


1. Inget.

2. Då är det min egendom som jag förfogar över och som jag valt och som jag betalat. Det handlar om legal verksamhet och att artister får betalt enligt föreskriven lag. Sedan kan jag rippa mina CD till HD och spela musiken från HD.

3. Streaming som företeelse ser jag som en tjänst, där där denna tjänst tillhandahålls av olika konkurrerande företag, t.ex. Spotify och/eller Tidal.
Om du vill ha utförligare svar på 3. så definiera vad du anser företeelsen 'streaming' vara och även begreppet 'format'.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav music4ever » 2020-09-14 00:52

hifikg skrev:Det beror inte på att vinyl ökar särskilt drastiskt, det är CD som är på väg att försvinna. Musikindustrin har lyckats mastra sönder musiken till den grad att det inte längre är lönt att köpa plastbitar längre. Vinyl är för glada nördar :) (lirar själv vinyl några timmar om året o har köpt en o annan LP)


Nja, senaste 10 åren så har väl vinyl ökat med två siffrigt stort sett varje år. Så nog har det ökat, men självklart så har även CD minskat. Tror CD ligger på 2-3% av sin topp som var 2000.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav hifikg » 2020-09-14 00:56

music4ever skrev:
hifikg skrev:Det beror inte på att vinyl ökar särskilt drastiskt, det är CD som är på väg att försvinna. Musikindustrin har lyckats mastra sönder musiken till den grad att det inte längre är lönt att köpa plastbitar längre. Vinyl är för glada nördar :) (lirar själv vinyl några timmar om året o har köpt en o annan LP)


Nja, senaste 10 åren så har väl vinyl ökat med två siffrigt stort sett varje år. Så nog har det ökat, men självklart så har även CD minskat. Tror CD ligger på 2-3% av sin topp som var 2000.


Jo, men från en låg nivå är det inte så svårt att öka procentuellt stort. Lite kul är det ändå, för jag inbillar mig att de som köper vinyl gör det för att de tror att de får bättre ljud och det tyder på att det finns lite intresse för sådant därute.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav music4ever » 2020-09-14 00:59

Att ha en fil på en hårddisk är en sak. Men att förlita sig på streaming tjänst är naivt. Ingen vet om skivor/bolag försvinner pga av förändrade villkor. Än värre, du styr inte över vilken version som finns att streama. Skivor kan masteras om, remixas etc utan att originalversionen finns kvar. Skivor kan censureras eller ändras pga vad som är politiskt korrekt i framtiden.

Streaming är smidigt men att helt förlita sig på det är för mig främmande.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav goat76 » 2020-09-14 08:25

petersteindl skrev:
goat76 skrev:
petersteindl skrev:
Om jag lägger ned tid av mitt liv på att göra något så vill jag inte att det skall vara bortkastad tid. Därför vill jag ha kontrollen över i vilket skick musiken är som jag lyssnar till. Jag köper då den mastering/pressning/gravering som jag anser vara bäst. Med streaming blir det andra som prackar på mig deras befintliga alster av burkförpackad musik. Det kan i och för sig vara ok under förutsättning att jag ser det som ett konsultjobb som jag kan ta betalt för, typ 1500 kr i timmen för att lyssna på deras musikutbud. Då ställer jag upp. :D Jag kanske skall fråga Spotify och Tidal om de accepterar mina villkor. Betalningsvillkor är 50% i förskott 0ch resterande 50 % på faktura 30 dagar netto.

Mvh
Peter


1. Vad är det som hindrar dig från att ha den versionen du anser vara bäst på digital fil lagrad på hårddisk,

2. varför är det viktigt att den är lagrad på en plastbit?

3. Och vad har streaming med formatet att göra?


1. Inget.

2. Då är det min egendom som jag förfogar över och som jag valt och som jag betalat. Det handlar om legal verksamhet och att artister får betalt enligt föreskriven lag. Sedan kan jag rippa mina CD till HD och spela musiken från HD.

3. Streaming som företeelse ser jag som en tjänst, där där denna tjänst tillhandahålls av olika konkurrerande företag, t.ex. Spotify och/eller Tidal.
Om du vill ha utförligare svar på 3. så definiera vad du anser företeelsen 'streaming' vara och även begreppet 'format'.

Mvh
Peter


1. Precis, plastbiten behövs inte.

2. All musik jag köper är digitala filer kommer från olika affärer på nätet, dessa filer är lika mycket min egendom som om de hade köpts i ett fysiskt format. Jag kan med minimal ansträngning kopiera dessa filer från sin ursprungliga form i hur många exemplar som helst för backup. En ytterligare fördel är att ifall jag skulle förlora alla mina exemplar så jan jag i de flesta fall logga in på ett konto där jag köpt musiken och ladda ner den igen.
Det är i överlag långt många fler artister som nu har möjlighet att tjäna pengar på försäljningen av sin musik då det inte längre är ett fysiskt format som behöver produceras och distribueras. Inget svinn och inget behov av lagerhållning.

3. Det är du som pratar om streaming i form av streamingtjänster som Tidal och Spotify, själv blandar jag inte in dessa plattformar alls när man som vi nu diskuterar format mot format, jämförelsen är då CD mot en lokalt lagrad musikfil på hårddisk, exempelvis flac.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav Frisk » 2020-09-14 08:32

Som min fråga ovan,
Hur fungerar begagnat-marknaden med filer som inte sålts på fysisk media?

Jag gillar också att köpa musik på fil, men köper också en del äldre CD i bättre utgåvor än vad som är tillgängligt nytt idag.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15187
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav Harryup » 2020-09-14 09:25

Jag ser försäljning av nya CD som ett hot mot gamla bra inspelningar.
OM man istället kunde köpa den version av filen man vill ha så skulle artister fortfarande få betalt för gamla "skivor" som inte finns till försäljning längre.
Vill man ha nya versionen, välj den, vill man ha den gamla välj den.
Att jaga gammal plast är så förlegat när det är filversionen som är intressant.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav Conan » 2020-09-14 10:35

Harryup skrev:Jag ser försäljning av nya CD som ett hot mot gamla bra inspelningar.
OM man istället kunde köpa den version av filen man vill ha så skulle artister fortfarande få betalt för gamla "skivor" som inte finns till försäljning längre.
Vill man ha nya versionen, välj den, vill man ha den gamla välj den.
Att jaga gammal plast är så förlegat när det är filversionen som är intressant.


Historiskt sett har väl CD med gamla "digitally remastered" inte inneburit nån fördel vad gäller ljudkvalitet, men kanske kan det bli annat när CD inte hittar ut till massorna längre utan kan bli ett "audiofil-format". Men mindre utgåvor men högre pris kan CD/SACD-hybrider som är nyutgåvor av gamla alster nog sälja bra och ge klirr i kassan på skivbolagen.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav Conan » 2020-09-14 10:46

Kolla bara hur det gick med LP-skivorna från de lövtunna, sladdriga sakerna på 80-talet när formatet var döende till 180 g-utgåvorna nu med nya konvolut och tillhörande nedladdningsbara filer. Det gäller bara att hitta kunder som är beredda att betala vad det kostar.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34905
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav Morello » 2020-09-14 11:06

Har köpt 90 begagnade kompaktskivor senaste 20 dagarna. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15187
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav Harryup » 2020-09-14 11:26

Conan skrev:
Harryup skrev:Jag ser försäljning av nya CD som ett hot mot gamla bra inspelningar.
OM man istället kunde köpa den version av filen man vill ha så skulle artister fortfarande få betalt för gamla "skivor" som inte finns till försäljning längre.
Vill man ha nya versionen, välj den, vill man ha den gamla välj den.
Att jaga gammal plast är så förlegat när det är filversionen som är intressant.


Historiskt sett har väl CD med gamla "digitally remastered" inte inneburit nån fördel vad gäller ljudkvalitet.


Nä och därför så kunde bolagen billigt lägga ut alla varianter på nätet för köp eller streaming. Då skulle dom kunna få betalt av de som fick välja vad de vill ha.
Att köpa beggad plast ger inga pengar till några musiker.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34905
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav Morello » 2020-09-14 12:21

Nej, men nya kompaktskivor renderar intäkter fört musiker.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav goat76 » 2020-09-14 12:47

Morello skrev:Nej, men nya kompaktskivor renderar intäkter fört musiker.


Mycket sällan, de flesta omkostnader brukar i regel tas från artistens ”vinst”-del, har jag hört en insatt säga.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39772
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav petersteindl » 2020-09-14 13:04

goat76 skrev:
petersteindl skrev:
goat76 skrev:
1. Vad är det som hindrar dig från att ha den versionen du anser vara bäst på digital fil lagrad på hårddisk,

2. varför är det viktigt att den är lagrad på en plastbit?

3. Och vad har streaming med formatet att göra?


1. Inget.

2. Då är det min egendom som jag förfogar över och som jag valt och som jag betalat. Det handlar om legal verksamhet och att artister får betalt enligt föreskriven lag. Sedan kan jag rippa mina CD till HD och spela musiken från HD.

3. Streaming som företeelse ser jag som en tjänst, där där denna tjänst tillhandahålls av olika konkurrerande företag, t.ex. Spotify och/eller Tidal.
Om du vill ha utförligare svar på 3. så definiera vad du anser företeelsen 'streaming' vara och även begreppet 'format'.

Mvh
Peter


1. Precis, plastbiten behövs inte.

2. All musik jag köper är digitala filer kommer från olika affärer på nätet, dessa filer är lika mycket min egendom som om de hade köpts i ett fysiskt format. Jag kan med minimal ansträngning kopiera dessa filer från sin ursprungliga form i hur många exemplar som helst för backup. En ytterligare fördel är att ifall jag skulle förlora alla mina exemplar så jan jag i de flesta fall logga in på ett konto där jag köpt musiken och ladda ner den igen.
Det är i överlag långt många fler artister som nu har möjlighet att tjäna pengar på försäljningen av sin musik då det inte längre är ett fysiskt format som behöver produceras och distribueras. Inget svinn och inget behov av lagerhållning.

3. Det är du som pratar om streaming i form av streamingtjänster som Tidal och Spotify, själv blandar jag inte in dessa plattformar alls när man som vi nu diskuterar format mot format, jämförelsen är då CD mot en lokalt lagrad musikfil på hårddisk, exempelvis flac.


1. Njae, behövs och behövs? Vad är det? Du vill blanda in begreppet 'behovsrelaterat'. Då kontrar jag med att ingen musik behövs. Människan behöver inte musik. Men, så enkelt är det inte. Att inget hindrar från något är inte samma sak som att man ovillkorligen är tvungen att föra över plastbiten på HD. Finns inga sådana villkor. Plastbiten, d v s CD eller vinyl behövs för dem som anser att de behöver plastbiten och är då ett nödvändigt villkor för dem som skall lyssna på musik och inte vill använda streamingtjänster och inte vill vill spela via dator eller via HD eller lyssna via radio. Du sätter saker mot varandra som att man måste skippa CD. Det är inget tvång. Det är heller inte något tvång att använda streamingtjänster eller att inte använda streamingtjänster. Jag skulle kunna lägga den musik jag har på CD på HD, men ännu har jag inte gjort så. Jag kan ha HD som backup på min musik eller lägga all min musik på nätet genom en nättjänst, typ Dropbox. Oavsett, så behövs i så fall nämligen ett slags interface mellan vilken musik som jag har i mitt musikbibliotek d v s information med katalogisering och en skärm att titta på. Det steget är jag för tillfället inte intresserad av. Jag vill heller inte betala för det. Så, jag väljer att spela mina CD via en CD-transport/spelare. Då kan jag välja vad jag vill höra där urvalet är vad jag själv valt för version av musik och ljudkvalitet utan att behöva ha en dator eller läsplatta till förfogande.

2. Ja, och? Vet du vilken mastering du får? Om jag väljer att köpa musik på nätet genom nedladdning så gör jag det. Det är en tjänst som jag uppskattar. Bara för att jag haft vinylspelare eller CD-spelare så betyder inte det att jag valt bort lyssning av musik via radio. Streaming är ju lyssning av musik via radio där jag som konsument väljer musiken jag i realtid lyssnar på. Radiostationen har musikbiblioteket precis som dagens streamingtjänster. Skillnaden dem emellan ligger i vem som är discjockey. Jag eller någon annan, där 'jag' är varje lyssnarindivid för sig.

3. Diskussionen har inget som helst att göra med format. Inte som jag ser det. Formatet finns inte med i diskussionen. Formatet är fullständigt ointressant i sammanhanget. Det är inte ens en parameter i sammanhanget. Musikkonsumenten har ingen aning om vilket format som används på den lagrade musik de konsumerar. Fast det beror ju på hur du definierar ordet 'format' och hur jag definierar ordet 'format'. Format kan vara olika saker beroende på vad man menar med format. Vad har den lagrade musiken för format som distribueras via radiokanaler? Vem bryr sig? I vilket format distribueras musiken via radio? Vem bryr sig? Bryr sig konsumenten om i vilka olika format musiken gått igenom på vägen till vinyl som lagringsmedia. Samma gäller CD. Samma gäller streamingtjänst. Fast, med vissa av dagens format blir ljudet lidande för vissa konsumenter. För dessa konsumenter kan formatet spela roll.

Självklart är dagens definition på begreppet 'streaming' = En tjänst som tillhandahåller lagrad musik och distribuerar denna musik till konsument direkt i real(o)tid då konsument vill/skall lyssna på vald musik via digital streaming till konsumentens apparatur. Exempel på streamingtjänst är Tidal och Spotify.
Tjänsten har 2 funktioner.
A. Tjänsten går ut på att leverera lagrad musik till den musikkonsument som utnyttjar tjänsten. I praktiken handlar det inte om vilket ljudformat som används vid paketering av musik, utan på vilket sätt man som konsument får musiken fram till sina öron.
Det betyder - fram till sin ljudåtergivningsapparatur - oavsett vilken ljudåtergivningsapparatur man har. Dessutom handlar det om ett musikbibliotek med lagrad musik och hur man kan söka musiken i detta bibliotek. Hur får man dit musiken och i vilket skick finns musiken i i detta bibliotek och vad krävs av kunden för att få musiken till sina öron och vad kostar det för kunden i form av pengar och tid.
B. Den andra delen är hur de som har copyright på musiken skall få betalt för sin musik. De vill distribuera sin musik och få betalt för musiken. Då kan de välja att nyttja denna streamingtjänst som lagringsmedia för distribution till konsument. Musikern tillhandahåller musiken till musikbiblioteket som lagrar musiken och distribuerar musiken 'on demand' , 'on the fly' i realtid till musikkonsumenten då musikkonsumenten väljer att lyssna. Själva musiken lagras i ett musikbibliotek hos musikoperatören som tillhandahåller musikbibliotekstjänsten. Själva musikmenyn d v s informationen om vilken musik som finns tillgängligt i biblioteket är också en tjänst som musikdistributören tillhandahåller. Den tjänsten kan vara olika bra. Är den inte tillräckligt bra i konsumentens ögon så finns det ytterligare andra informationsstrukturer med söktjänst från informationsstrukturleverantörer som visar musikbibliotek på annat specifikt sätt och där olika söktjänster ingår.

Musiker kan även välja andra distributionsformer, som t.ex. nedladdning av musiken där konsument betalar en gång och endast en gång för nedladdningen. Musikbiblioteket finns då hos konsument.

Personligen vill jag själv utforma mitt bibliotek där jag har kontrollen över vilken version av respektive musik jag vill lyssna på. Den punkten kan inte dagens streamingtjänster erbjuda.

Själva katalogiseringen över digitala musikbibliotek vill jag först sätta mig in i innan jag tar framtida beslut i frågan. Skulle Roon vara gratis så skulle jag titta på det som ett möjligt alternativ.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21062
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav E » 2020-09-14 14:06

Varför startar inte någon en strömningstjänst med endast fina originalutgåvor?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15187
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav Harryup » 2020-09-14 15:25

"Självklart är dagens definition på begreppet 'streaming' = En tjänst som tillhandahåller lagrad musik och distribuerar denna musik till konsument direkt i real(o)tid då konsument vill/skall lyssna på vald musik via digital streaming till konsumentens apparatur. Exempel på streamingtjänst är Tidal och Spotify."

Njaee, man streamar även ifrån sin NAS t.ex. Skulle snarare säga att definitionen borde innehålla att man spelar upp musik som ligger lagrat på något sätt som går att nå över ett nätverk eller via en lokal disk.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22691
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav RogerGustavsson » 2020-09-14 15:29

E skrev:Varför startar inte någon en strömningstjänst med endast fina originalutgåvor?

Mvh E*



Tror inte det är så enkelt. Ny musik är alltför ofta endast tillgänglig i rätt "förstörda" utgåvor.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39772
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav petersteindl » 2020-09-14 15:35

Harryup skrev:"Självklart är dagens definition på begreppet 'streaming' = En tjänst som tillhandahåller lagrad musik och distribuerar denna musik till konsument direkt i real(o)tid då konsument vill/skall lyssna på vald musik via digital streaming till konsumentens apparatur. Exempel på streamingtjänst är Tidal och Spotify."

Njaee, man streamar även ifrån sin NAS t.ex. Skulle snarare säga att definitionen borde innehålla att man spelar upp musik som ligger lagrat på något sätt som går att nå över ett nätverk eller via en lokal disk.


Jo, jag vet det. Men om Bremen skulle börja marknadsföra högtalaren 3D8 som streaminghögtalare så skulle det nog bli ett domstolsärende på den marknadsföringen eftersom det nog skulle anses lura konsumenten. Jag skulle kunna säga att Bremen 3D8 är speciellt utvecklad för att vara en streaminghögtalare för Spotify och Tidal och all tänkbar streaming. Det enda som behövs är en extern streamer + förstärkare. :)

Jag vill nog påstå att streaming som företeelse är idag synonymt med tjänsten streaming.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav Conan » 2020-09-14 15:47

RogerGustavsson skrev:
E skrev:Varför startar inte någon en strömningstjänst med endast fina originalutgåvor?

Mvh E*



Tror inte det är så enkelt. Ny musik är alltför ofta endast tillgänglig i rätt "förstörda" utgåvor.


Det var ju diskussion om ett album med Celin Dion (stavas det så?) där det fanns en CD från 2002 (när skivan släpptes), samt samma album nu på Tidal respektive Spotífy. Här hade CD:n sämst dynamik, bättre var Spotify och bäst var Tidal. Så nån på skivbolaget verkar ha mastrat om albumet (till det bättre tack och lov) för de strömmande tjänsterna.

Jag vet inte hur det ligger till men kanske har skivbolaget tillgång till flerkanalsbanden (-filerna) från inspelningen och skulle kunna mixa och mastra om i dag. Skulle nog kunna tänka mig att förstautgåvan på CD från 80-talet på nåt album, även det skulle kunna förbättras. Ta dom där Sting-albumen som många tyckte var lite väl slanka i basen. Finns väl inget som hindrar att man mixar om dessa till att bli mer balanserade och välljudande t.ex?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22691
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav RogerGustavsson » 2020-09-14 16:21

Conan skrev:Jag vet inte hur det ligger till men kanske har skivbolaget tillgång till flerkanalsbanden (-filerna) från inspelningen och skulle kunna mixa och mastra om i dag. Skulle nog kunna tänka mig att förstautgåvan på CD från 80-talet på nåt album, även det skulle kunna förbättras. Ta dom där Sting-albumen som många tyckte var lite väl slanka i basen. Finns väl inget som hindrar att man mixar om dessa till att bli mer balanserade och välljudande t.ex?


De gånger jag köper gamla CD, brukar jag sikta in mig på så tidigt utgivningsdatum som möjligt. Det tricket fungerar inte på album utgivna efter ca 1995. Det finns ommixade album som Beatles utgivna 2009. Det är sällsynt. Finns även senare utgåvor av CD som låter bättre än de första t.ex. Nina Hagen som är slanka i basen. Numera är även jazz drabbat av mastringseländet. Klassisk musik kan låta lite hur som helst. Har gått igenom ett antal olika utgåvor av samma musik och ibland är det väldigt stora skillnader på hur det låter. En del äldre inspelningar kan vara riktig bra eller tvärtom!

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav Conan » 2020-09-14 17:29

RogerGustavsson skrev:
Conan skrev:Jag vet inte hur det ligger till men kanske har skivbolaget tillgång till flerkanalsbanden (-filerna) från inspelningen och skulle kunna mixa och mastra om i dag. Skulle nog kunna tänka mig att förstautgåvan på CD från 80-talet på nåt album, även det skulle kunna förbättras. Ta dom där Sting-albumen som många tyckte var lite väl slanka i basen. Finns väl inget som hindrar att man mixar om dessa till att bli mer balanserade och välljudande t.ex?


De gånger jag köper gamla CD, brukar jag sikta in mig på så tidigt utgivningsdatum som möjligt. Det tricket fungerar inte på album utgivna efter ca 1995. Det finns ommixade album som Beatles utgivna 2009. Det är sällsynt. Finns även senare utgåvor av CD som låter bättre än de första t.ex. Nina Hagen som är slanka i basen. Numera är även jazz drabbat av mastringseländet. Klassisk musik kan låta lite hur som helst. Har gått igenom ett antal olika utgåvor av samma musik och ibland är det väldigt stora skillnader på hur det låter. En del äldre inspelningar kan vara riktig bra eller tvärtom!


Stämmer med mina erfarenheter också och visst skulle det finnas utrymme för ännu ett omtag på många album om nån med gott omdöme, god hörsel och god monitorlyssning gjorde albumen så välljudande som möjligt för musikälskare och audiofiler som faktiskt är intresserade av såna saker.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav hifikg » 2020-09-14 17:38

När CD var något nytt, och nästan svårt att få tag i, var utgåvor märkta med DDD extra attraktiva, idag köper jag hellre AAD om jag får välja.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Snart går vinyl om CD i försäljning i USA, också.

Inläggav goat76 » 2020-09-14 18:34

Conan skrev:
RogerGustavsson skrev:
Conan skrev:Jag vet inte hur det ligger till men kanske har skivbolaget tillgång till flerkanalsbanden (-filerna) från inspelningen och skulle kunna mixa och mastra om i dag. Skulle nog kunna tänka mig att förstautgåvan på CD från 80-talet på nåt album, även det skulle kunna förbättras. Ta dom där Sting-albumen som många tyckte var lite väl slanka i basen. Finns väl inget som hindrar att man mixar om dessa till att bli mer balanserade och välljudande t.ex?


De gånger jag köper gamla CD, brukar jag sikta in mig på så tidigt utgivningsdatum som möjligt. Det tricket fungerar inte på album utgivna efter ca 1995. Det finns ommixade album som Beatles utgivna 2009. Det är sällsynt. Finns även senare utgåvor av CD som låter bättre än de första t.ex. Nina Hagen som är slanka i basen. Numera är även jazz drabbat av mastringseländet. Klassisk musik kan låta lite hur som helst. Har gått igenom ett antal olika utgåvor av samma musik och ibland är det väldigt stora skillnader på hur det låter. En del äldre inspelningar kan vara riktig bra eller tvärtom!


Stämmer med mina erfarenheter också och visst skulle det finnas utrymme för ännu ett omtag på många album om nån med gott omdöme, god hörsel och god monitorlyssning gjorde albumen så välljudande som möjligt för musikälskare och audiofiler som faktiskt är intresserade av såna saker.


De där senaste ommixade utgåvorna av The Beatles fullängdsalbum som går under namnet ”Super Delux” från 2018 och 2019 låter ju riktigt bra, så det finns helt klart möjligheten att göra det bättre än de första utgåvorna.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 7 gäster