För mig har "stenkakor" tillfälligtvis gått om vinyl, sedan jag i en massa ärvda jazz-stenkakor från en morbror bl.a upptäckte originalet av "Dutch Swing College Blues, with Dutch Swing College Band and Sidney Bechet". Har sedan tidigare en "samlings-LP" (över Sidney Bechet) på vinyl med samma låt. Tyvärr är den senare försedd med en sådan mängd artificiella ekon, att den är olyssningsbar. Morbrodern, under sin aktiva tid en råbarkad kriminalare, har tydligen varit mycket ömsint när det gäller hantering av stenkakorna: det är ytterst sällan som jag kan upptäcka ett endaste "rasp" eller "sprak" på hans stenkakor...
Undrar om det är tillåtet att lägga upp några "megabajs" (för att citera styrelseordföranden i mitt förra företag) av stenkakekopior på forummedlemmens ftp-utrymme? Så småningom avser jag att dedikera någon av mina Mac-maskiner till sådant, men det kan ta lite tid. (Hade tidigare en sådan server, konfigurerad som terminalserver för betrodda medlemmar av fufug (Flex & UniFlex User Group, (otroligt nog är "hemsidan" fortfarande intakt
http://www.flexusergroup.com/flexusergroup/default.htm )), så att de via den kunde ansluta till en maskin med FLEX/UniFLEX OS). Det verkade
faktiskt som om jag var den ende på hela "klotet", som hade en fungerande UniFLEX-maskin i original...)
Har tidigare påpekat, hurusom stenkakor ofta förmedlar en "naturlig rumsinformation" som ofta(st) saknas i processade vinylkopior. Har varit tvungen att påpeka det i tidigare sammanhang i detta forum: stereo-information finns naturligtvis inte i monoinspelningar, men — "o-processad" rumsinformation är någonting annat: rummet självt informerar avståndet mellan instrument och mikrofon. Det känns mera "naturligt" så.