DVD-brännare som CD-spelare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fralle
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 2010-01-28

DVD-brännare som CD-spelare

Inläggav Fralle » 2018-10-28 16:28

Hej,

Jag har inte ägt en CD-spelare på flera år då jag endast spelar vinyl och när det blir digitalt kör jag oftast Tidal. Nu har jag dock ett par skivor som jag funderar på att införskaffa och där är det bara CD som gäller.

Vad tror ni om att koppla en DVD-brännare som denna: https://www.elgiganten.se/product/dator ... lsrc=aw.ds

och sedan koppla datorn direkt till min Dac. Kan det ersätta en CD-spelare eller kommer ljudet att bli sämre?

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: DVD-brännare som CD-spelare

Inläggav Maccis » 2018-10-28 17:13

Varför krångla?
Kika på Blocket och andra begagnat-siter.
En ren CD kostar inte många hudralappar idag.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: DVD-brännare som CD-spelare

Inläggav RogerGustavsson » 2018-10-28 17:29

Fast DVD-brännaren kan ju användas för att rippa om det är aktuellt. Jag har både ock...

Användarvisningsbild
Fralle
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 2010-01-28

Re: DVD-brännare som CD-spelare

Inläggav Fralle » 2018-10-28 18:12

Maccis skrev:Varför krångla?
Kika på Blocket och andra begagnat-siter.
En ren CD kostar inte många hudralappar idag.


Jag har inte plats för mer elektronik och datorn står ändå alltid där vid min dac. Därav att jag undrar hur ljudkvalitén skulle bli om man gör på det här sättet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: DVD-brännare som CD-spelare

Inläggav Nattlorden » 2018-10-28 18:55

Datorspelare är mer optimerade för att läsa rätt data än att läsa data i rätt tid... Rippa musiken till datorn och spela sedan upp musiken från datorn.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: DVD-brännare som CD-spelare

Inläggav Tell » 2018-10-28 19:04

Att 2018 tro att det finns nån CD eller DVD-spelare som inte klarar av att spela upp en gammal CD på ett korrekt sätt tycker jag är så himla skumt. Tekniken är 40 år gammal, borde den inte ha blivit så gott som optimal även i det billigaste skiktet för rätt länge sen nu? ;)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: DVD-brännare som CD-spelare

Inläggav Nattlorden » 2018-10-28 19:19

Tell skrev:Att 2018 tro att det finns nån CD eller DVD-spelare som inte klarar av att spela upp en gammal CD på ett korrekt sätt tycker jag är så himla skumt. Tekniken är 40 år gammal, borde den inte ha blivit så gott som optimal även i det billigaste skiktet för rätt länge sen nu? ;)


Klart den kan ... men vi talar väl inte normalanvändare här, utan på folk som kikar på ned på hur många pikosekunder exakt en DAC är.... :wink: Rent generellt vill man säkert inte använda dator alls, eftersom OS kan få för sig att hitta på annat precis när som.... få OS som byggts med QoS för ljud i åtanke....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: DVD-brännare som CD-spelare

Inläggav Michael » 2018-10-30 22:25

Tell skrev:Att 2018 tro att det finns nån CD eller DVD-spelare som inte klarar av att spela upp en gammal CD på ett korrekt sätt tycker jag är så himla skumt. Tekniken är 40 år gammal, borde den inte ha blivit så gott som optimal även i det billigaste skiktet för rätt länge sen nu? ;)

Jomen, nu var det ju inte cd/dvd-spelare som det skrevs om. Utan en dator-dvd och då är det en helt annan sak. Förr så var det många som inte klarade av att läsa audio CD korrekt. Minns min första NEC cd brännare (scsi!), den klarade inte läsa skivor som den själv bränt. Senare så gjorde jag nytt försök, då var det dvd-brännare som gällde. Den fixade inte läsa audio skivor rätt. Så det blev Plextor brännare, som var konstruerade för att även läsa audio skivor.

//Michael

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: DVD-brännare som CD-spelare

Inläggav Tell » 2018-10-31 03:10

Michael skrev:
Tell skrev:Att 2018 tro att det finns nån CD eller DVD-spelare som inte klarar av att spela upp en gammal CD på ett korrekt sätt tycker jag är så himla skumt. Tekniken är 40 år gammal, borde den inte ha blivit så gott som optimal även i det billigaste skiktet för rätt länge sen nu? ;)

Jomen, nu var det ju inte cd/dvd-spelare som det skrevs om. Utan en dator-dvd och då är det en helt annan sak. Förr så var det många som inte klarade av att läsa audio CD korrekt. Minns min första NEC cd brännare (scsi!), den klarade inte läsa skivor som den själv bränt. Senare så gjorde jag nytt försök, då var det dvd-brännare som gällde. Den fixade inte läsa audio skivor rätt. Så det blev Plextor brännare, som var konstruerade för att även läsa audio skivor.

//Michael

Förr kanske ja, men nu nä. Det är ju inte direkt rocket science att läsa av en ljud-CD.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: DVD-brännare som CD-spelare

Inläggav Bill50x » 2018-10-31 10:38

Tell skrev:Förr kanske ja, men nu nä. Det är ju inte direkt rocket science att läsa av en ljud-CD.

Jag förstår inte riktigt "problemet". Jag har en (intern) dvd-brännare för 149:- som spelar av CD's hur galant som helst. Jag har dock inte jämfört den ljudmässigt mot min stationära CD-spelare utan använder den huvudsakligen för att rippa av CD's och att kontrollyssna eventuella kopior på CD'n som jag gör någon enstaka gång.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: DVD-brännare som CD-spelare

Inläggav Nattlorden » 2018-10-31 11:45

Går väl inte att förutsätta hur gammal en drive är, den kan ha hängt med hur länge som helst.... nuvarande generation datorer här hemma är den första jag inte återmonterat gammal 3,5"-floppy i. Har man en första generationend DVD-brännare kan man väl säkerligen fortfarande nyttja den om den är i livet?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: DVD-brännare som CD-spelare

Inläggav Michael » 2018-10-31 13:28

Tell skrev:Förr kanske ja, men nu nä. Det är ju inte direkt rocket science att läsa av en ljud-CD.

Förr (några/flera år sedan) när det fanns de som bl.a. på detta forum skrev att det inte var några problem. Då vet jag/vi med 100% säkerhet att det fanns problem, även med ny hårdvara. T.ex. försökte en kompis läsa en skiva i en ny Dell dator, nä blev inte rätt.

Hur det är nu för tiden vet jag inte. Hur vet du det? Är verkligen alla cd/dvd-datorenheter så bra (konstruerade för det) i dagens läge? Även de billigaste från Kina?? Som sagt jag vet inte, men är väldigt tveksam.

Nä - det är inte rocket science, men är inte hårdvaran konstruerad för det och det inte ingår i kravspecen - så är det inte säkert att den funktionaliteten funkar helt bra.

PS. Sedan finns det ju audio skivor med medvetna fel (kopieringsskydd), måste ju också fixas rätt/bra.

//Michael

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: DVD-brännare som CD-spelare

Inläggav mx » 2018-11-01 22:58

RogerGustavsson skrev:Fast DVD-brännaren kan ju användas för att rippa om det är aktuellt. Jag har både ock...

Ja, det låter som en bra lösning.

Det där om att vissa CD-spelare skulle vara bättre eller sämre på att spela skivor till en D/A idag tror jag inte så mycket på.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: DVD-brännare som CD-spelare

Inläggav mx » 2018-11-01 22:59

Michael skrev:
Tell skrev:Förr kanske ja, men nu nä. Det är ju inte direkt rocket science att läsa av en ljud-CD.

Förr (några/flera år sedan) när det fanns de som bl.a. på detta forum skrev att det inte var några problem. Då vet jag/vi med 100% säkerhet att det fanns problem, även med ny hårdvara. T.ex. försökte en kompis läsa en skiva i en ny Dell dator, nä blev inte rätt.

Hur det är nu för tiden vet jag inte. Hur vet du det? Är verkligen alla cd/dvd-datorenheter så bra (konstruerade för det) i dagens läge? Även de billigaste från Kina?? Som sagt jag vet inte, men är väldigt tveksam.

Nä - det är inte rocket science, men är inte hårdvaran konstruerad för det och det inte ingår i kravspecen - så är det inte säkert att den funktionaliteten funkar helt bra.

PS. Sedan finns det ju audio skivor med medvetna fel (kopieringsskydd), måste ju också fixas rätt/bra.

//Michael

Jag har rippat massor med CD-skivor och lyssnat på massor också via DVD-brännare av olika sort. Har fungerat jättebra.
Alea iacta est.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster