Hifi-tumregler skapar bättre ljud för nybörjare - vilka?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Hifi-tumregler skapar bättre ljud för nybörjare - vilka?

Inläggav matssvensson » 2018-10-31 13:45

Ok då, ta vederbörandes råd och ge dig inte förrän vederbörande hjälpt dig få till det så bra som du vill :).
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Hifi-tumregler skapar bättre ljud för nybörjare - vilka?

Inläggav Conan » 2018-10-31 18:57

Allmänt goda råd är enligt min mening inte att betrakta som tumregler. Inte heller är det en tumregel att ta hjälp av en person som man har förtroende för har goda kunskaper och gott omdöme i en specifik fråga.

Tumregel: "Lägg minst 10% av anläggningens totala budget på kablar!"

Gott råd: "Lyssna mycket och ta hjälp av en person du litar på i valet av ljudutrustning!"

Man behöver inte skaffa sig och förstå all detaljkunskap som finns i ett visst ämne. Men därmed inte sagt att man måste kapitulera inför detta och falla tillbaka på dumma tumregler. Man kan fråga nån annan med detaljkunskap och man kan "lägga bort" jobbet helt & hålet till den som vet. Om man däremot saknar kunskap och använder tumregeln, hur ska man veta om tumregeln var bra och om man fick ett resultat som är så bra det borde kunna bli?

Så vad finns det för bra riktiga tumregler inom HiFi att välja på? :)

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Hifi-tumregler skapar bättre ljud för nybörjare - vilka?

Inläggav PerStromgren » 2018-10-31 19:15

Conan skrev:Så vad finns det för bra riktiga tumregler inom HiFi att välja på? :)


Välja högtalare först och förstärkare sedan?

Lägga förhållandevis mer pengar på högtalare än på elektronik?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Hifi-tumregler skapar bättre ljud för nybörjare - vilka?

Inläggav Conan » 2018-10-31 20:34

PerStromgren skrev:
Conan skrev:Så vad finns det för bra riktiga tumregler inom HiFi att välja på? :)


Välja högtalare först och förstärkare sedan?

Lägga förhållandevis mer pengar på högtalare än på elektronik?


1. Om det är en jätterea just den här helgen på den stärkaren man har sneglat länge på? Måste jag springa ut och ta lån för att köpa högtalare i morrn eller på fredag då? Gäller det alla högtalare förresten eller bara frontar eller centern eller de som ska sitta i taket också..?

2. Om jag av en gammal bekant får köpa hans tidigare högtalare för en tvåtusing? Det blir väl då ganska snålt för skivspelare, streamer, bluray-spelare och stärkare? Och om jag verkligen gillar feta, maffiga skivspelare och vill lägga 30 tusen på en fin vintage Pioneer Exclusive P10, måste jag lägga en massa pengar på högtalarna nu?

Nä, dom tumreglerna är inget att ha utan kan göra mer skada än nytta.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Hifi-tumregler skapar bättre ljud för nybörjare - vilka?

Inläggav Harryup » 2018-10-31 20:57

Att ni orkar hålla på och prata tumregler, grundregler, goda råd, svammelregler etc. Imponerade. Personligen så ser jag inte att någon har riktigt rätt utan alla får tycka och tro det som passar var och en.

/Harryup

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Hifi-tumregler skapar bättre ljud för nybörjare - vilka?

Inläggav darkg » 2018-10-31 21:56

Harryup skrev:Att ni orkar hålla på och prata tumregler, grundregler, goda råd, svammelregler etc. Imponerade. Personligen så ser jag inte att någon har riktigt rätt utan alla får tycka och tro det som passar var och en.

/Harryup


Ja, men vad orden betyder är intressant (principiellt) om vi ska prata.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Hifi-tumregler skapar bättre ljud för nybörjare - vilka?

Inläggav paa » 2018-10-31 23:26

Harryup skrev:Att ni orkar hålla på och prata tumregler, grundregler, goda råd, svammelregler etc. Imponerade. Personligen så ser jag inte att någon har riktigt rätt utan alla får tycka och tro det som passar var och en.

/Harryup

Ja det var en riktig tumregel.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Hifi-tumregler skapar bättre ljud för nybörjare - vilka?

Inläggav Harryup » 2018-11-01 00:51

darkg skrev:
Harryup skrev:Att ni orkar hålla på och prata tumregler, grundregler, goda råd, svammelregler etc. Imponerade. Personligen så ser jag inte att någon har riktigt rätt utan alla får tycka och tro det som passar var och en.

/Harryup


Ja, men vad orden betyder är intressant (principiellt) om vi ska prata.


Ingen annanstans i galaxen så är tumregler samma sak som en regel som inte alls stämmer och är alltid skitdålig att följa.
I begreppet ingår att den inte är exakt och ibland inte stämmer med använder man tumregeln så i regel så kommer det tillräckligt ofta att någorlunda stämma så att man kan ha det som ett vagt riktmärke. Dock får man ta höjd för att den inte stämmer just i detta fallet.
Följer man det så funkar tumregler precis som det är tänkt, nämligen rimligt rätt men inte exakt.
Förstås använder man inte tumregler om man kan på ett säkert sätt få fram lösningen ändå.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Hifi-tumregler skapar bättre ljud för nybörjare - vilka?

Inläggav darkg » 2018-11-01 01:10

Harryup skrev:
darkg skrev:
Harryup skrev:Att ni orkar hålla på och prata tumregler, grundregler, goda råd, svammelregler etc. Imponerade. Personligen så ser jag inte att någon har riktigt rätt utan alla får tycka och tro det som passar var och en.

/Harryup


Ja, men vad orden betyder är intressant (principiellt) om vi ska prata.


Ingen annanstans i galaxen så är tumregler samma sak som en regel som inte alls stämmer och är alltid skitdålig att följa.
I begreppet ingår att den inte är exakt och ibland inte stämmer med använder man tumregeln så i regel så kommer det tillräckligt ofta att någorlunda stämma så att man kan ha det som ett vagt riktmärke. Dock får man ta höjd för att den inte stämmer just i detta fallet.
Följer man det så funkar tumregler precis som det är tänkt, nämligen rimligt rätt men inte exakt.
Förstås använder man inte tumregler om man kan på ett säkert sätt få fram lösningen ändå.


Du ser, även du orkar hålla på och prata tumregler. Inget konstigt med det alltså väl.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Hifi-tumregler skapar bättre ljud för nybörjare - vilka?

Inläggav Conan » 2018-11-01 08:19

Kom faktiskt på en ganska bra (och ofarlig) tumregel som många använder och har nytta av. Tumregeln ger dessutom gott resultat med hög tillförlitlighet. Trumvirvel....trumvirvel.... trumvirvel:

"Gör med klockan vintertid/sommartid på samma sätt som med trädgårdsmöblerna: ställ fram (på altanen) på våren och ställ tillbaka (i förrådet) på hösten."

Alternativet till tumregeln är att man kanske får tänka till 5 sekunder; "Ja hur f.. var det nu... vår... vi ska tjäna lite dagsljus...om det nu blir mörkt kl 6 så ska det bli mörkt kl 7 på söndag... då måste klockan fram en timme! Japp fram!". Så man tjänar 5 sekunder och/eller slipper frågan nån som vet och/eller behöver inte alls bry sig om varför man ställer om klockan för sommar-/vintertid, men kan ändå utföra den nödvändiga omställningen av klockorna. Klockrent! :)

Men den tumundantagsregeln är ju svårligen applicerbar på HiFi… så exempel på bra tumregler inom detta område efterfrågan fortfarande.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Hifi-tumregler skapar bättre ljud för nybörjare - vilka?

Inläggav Almen » 2018-11-01 09:14

Conan skrev:Kom faktiskt på en ganska bra (och ofarlig) tumregel som många använder och har nytta av. Tumregeln ger dessutom gott resultat med hög tillförlitlighet. Trumvirvel....trumvirvel.... trumvirvel:

"Gör med klockan vintertid/sommartid på samma sätt som med trädgårdsmöblerna: ställ fram (på altanen) på våren och ställ tillbaka (i förrådet) på hösten."


Men om en tumregel är något som stämmer under vissa premisser så kan väl en regel som alltid stämmer inte kallas för en tumregel? Är inte det en, typ... minnesregel? En tumregel är väl mera av typen "tag en tsk salt i soppan".

Därav min fråga till TS angående att om en tumregel definieras av att den gäller approximativt, eller under vissa premisser, så måste man kunna vända på det och hitta förekomster där den inte stämmer:

Almen skrev:
JM skrev:Tumregler används med vissa förbehåll för förenkla och snabba på förståelsen/tillämpningen av vissa mer komplexa företeelser.
---
Hifi-tumregel:
- initialt satsa pengarna på bra högtalare och inte dyra kablar.

Om nu en tumregel bara gäller under vissa premisser så kan man ju fråga sig under vilka premisser motsatsen gäller. Alltså, när skall man satsa på dåliga högtalare och dyra kablar?
Senast redigerad av Almen 2018-11-01 09:41, redigerad totalt 1 gång.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Hifi-tumregler skapar bättre ljud för nybörjare - vilka?

Inläggav JM » 2018-11-01 09:32

Bra fråga Almen. Som jag ser det ,utan vara någon expert på området, är att en tumregel mer är en ansats att hitta det regelrätta. Det regelrätta kan var en delmängd av initiala mängden möjligheter som tumregeln omfattar. Det är här omdömet och abstrakt tänkandet kommer in.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Hifi-tumregler skapar bättre ljud för nybörjare - vilka?

Inläggav PerStromgren » 2018-11-01 13:23

Jag använder tumregler som approximationer för att slippa undersöka alla detaljer. Eller räkna ordentligt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Hifi-tumregler skapar bättre ljud för nybörjare - vilka?

Inläggav darkg » 2018-11-01 18:28

Almen skrev:
Conan skrev:Kom faktiskt på en ganska bra (och ofarlig) tumregel som många använder och har nytta av. Tumregeln ger dessutom gott resultat med hög tillförlitlighet. Trumvirvel....trumvirvel.... trumvirvel:

"Gör med klockan vintertid/sommartid på samma sätt som med trädgårdsmöblerna: ställ fram (på altanen) på våren och ställ tillbaka (i förrådet) på hösten."


Men om en tumregel är något som stämmer under vissa premisser så kan väl en regel som alltid stämmer inte kallas för en tumregel? Är inte det en, typ... minnesregel? En tumregel är väl mera av typen "tag en tsk salt i soppan".


Eller "Tag en tsk för varje liter vatten", eller nåt sånt.
Jag tänkte så också, Conans exempel kändes lite avigt. SAOL ger faktiskt betydelsen "Enkel minnesregel", medan SO tycker "Enkel regel som stämmer någor­lunda i normal­fallet". SAOB slår till med "praktisk (ungefärlig) regel som är lätt att minnas o. tillämpa."

Cambridge Dictionary säger om rule of thumb "a practical and approximate way of doing or measuring something" och "a method of judging a situation or condition that is not exact but is based on experience" för engelska respektive 'amerikanska'.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Hifi-tumregler skapar bättre ljud för nybörjare - vilka?

Inläggav Conan » 2018-11-01 20:48

darkg skrev:
Almen skrev:
Conan skrev:Kom faktiskt på en ganska bra (och ofarlig) tumregel som många använder och har nytta av. Tumregeln ger dessutom gott resultat med hög tillförlitlighet. Trumvirvel....trumvirvel.... trumvirvel:

"Gör med klockan vintertid/sommartid på samma sätt som med trädgårdsmöblerna: ställ fram (på altanen) på våren och ställ tillbaka (i förrådet) på hösten."


Men om en tumregel är något som stämmer under vissa premisser så kan väl en regel som alltid stämmer inte kallas för en tumregel? Är inte det en, typ... minnesregel? En tumregel är väl mera av typen "tag en tsk salt i soppan".


Eller "Tag en tsk för varje liter vatten", eller nåt sånt.
Jag tänkte så också, Conans exempel kändes lite avigt. SAOL ger faktiskt betydelsen "Enkel minnesregel", medan SO tycker "Enkel regel som stämmer någor­lunda i normal­fallet". SAOB slår till med "praktisk (ungefärlig) regel som är lätt att minnas o. tillämpa."

Cambridge Dictionary säger om rule of thumb "a practical and approximate way of doing or measuring something" och "a method of judging a situation or condition that is not exact but is based on experience" för engelska respektive 'amerikanska'.


Conans exempel är en perfekt tumregel. Enkel regel som är lätt att minnas & tillämpa och nåt man ska utföra. "Ta en tesked för varje liter vatten!" eller "Ta en tesked salt i soppan!"... Vad är det för sunkregler? Man kommer ju efter att inte använt regeln på ett ta att undra; var det en te- eller matsked det skulle vara, eller ett kryddmått kanske..? Och vad var det egentligen man ville åstadkomma från början? Var det en tesked salt för ett fotbad eller för akvariefiskarna eller..?

Nä kom igen nu! Bra tumregler och gärna inom HiFi tack! :D

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hifi-tumregler skapar bättre ljud för nybörjare - vilka?

Inläggav Tangband » 2018-11-02 18:04

Tänk om det är så (ve och fasa 8O ) att tumregler inte hjälper någon, inte ens nybörjare ? Det ser så ut om man läser tråden :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hifi-tumregler skapar bättre ljud för nybörjare - vilka?

Inläggav distad » 2018-11-02 23:38

paa skrev:Nu har ju ingoehman semester, så tråden kanske missar sitt mål?

Har inte varit här på länge så hur länge har han semester ?
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hifi-tumregler skapar bättre ljud för nybörjare - vilka?

Inläggav petersteindl » 2018-11-03 01:11

FBK skrev:
paa skrev:Nu har ju ingoehman semester, så tråden kanske missar sitt mål?

Har inte varit här på länge så hur länge har han semester ?


Ingvar är väl på någon badstrand och solar sig till den 11e november 2018. Bild

Bild

Bild Bild

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Hifi-tumregler skapar bättre ljud för nybörjare - vilka?

Inläggav Conan » 2018-11-03 10:01

Tangband skrev:Tänk om det är så (ve och fasa 8O ) att tumregler inte hjälper någon, inte ens nybörjare ? Det ser så ut om man läser tråden :)


Så är det. För en riktig nybörjare räcker nog hifi-handlarens hjälp & råd med införskaffande och installation av den första anläggningen. Är men sen en normal hifi-ointresserad person så räcker det säkert för att man ska ha god behållning av anläggningen. Om intresset sen finns för att ta sig längre än denna nivå, är det införskaffandet av egen kunskap & förståelse eller att fråga nån entusiast man känner och har förtroende för som gäller.

Ingenstans här har tumregler nån vettig plats.

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Hifi-tumregler skapar bättre ljud för nybörjare - vilka?

Inläggav Tell » 2018-11-04 18:47

Det är väl klart det finns vettiga tumregler. T ex skulle jag säga att viktigaste att lägga pengar på i anläggningen är högtalare och akustik, resten av grejerna i kedjan spelar inte allllls lika stor del i hur det faktiskt kommer låta.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Hifi-tumregler skapar bättre ljud för nybörjare - vilka?

Inläggav Belker » 2018-11-04 19:35

Tell skrev:Det är väl klart det finns vettiga tumregler. T ex skulle jag säga att viktigaste att lägga pengar på i anläggningen är högtalare och akustik, resten av grejerna i kedjan spelar inte allllls lika stor del i hur det faktiskt kommer låta.

Håller med, men jag tror inte den tumregeln gäller hos hifihandlare, apropå Conans inlägg ovan. Så en annan tumregel skulle vara: Om du är nybörjare på hifi med begränsad budget, be inte hifihandlare om råd. De kommer suboptimera med onödigt dyr elektronik och kablar. Men det kanske bara är min fördom.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Hifi-tumregler skapar bättre ljud för nybörjare - vilka?

Inläggav Conan » 2018-11-05 18:15

Tell skrev:Det är väl klart det finns vettiga tumregler. T ex skulle jag säga att viktigaste att lägga pengar på i anläggningen är högtalare och akustik, resten av grejerna i kedjan spelar inte allllls lika stor del i hur det faktiskt kommer låta.


"Om det är kallt ute så ta på dig en varm jacka!" Är det också en tumregel? :wink:

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Hifi-tumregler skapar bättre ljud för nybörjare - vilka?

Inläggav PerStromgren » 2018-11-05 18:19

Conan skrev:
Tell skrev:Det är väl klart det finns vettiga tumregler. T ex skulle jag säga att viktigaste att lägga pengar på i anläggningen är högtalare och akustik, resten av grejerna i kedjan spelar inte allllls lika stor del i hur det faktiskt kommer låta.


"Om det är kallt ute så ta på dig en varm jacka!" Är det också en tumregel? :wink:


Nej, den är för enkel. "Om ljudet är för starkt, vrid ned volymen" är av samma typ. Det krävs nog mer höjd för att kvala in som tumregel.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Hifi-tumregler skapar bättre ljud för nybörjare - vilka?

Inläggav Conan » 2018-11-05 18:19

Belker skrev:
Tell skrev:Det är väl klart det finns vettiga tumregler. T ex skulle jag säga att viktigaste att lägga pengar på i anläggningen är högtalare och akustik, resten av grejerna i kedjan spelar inte allllls lika stor del i hur det faktiskt kommer låta.

Håller med, men jag tror inte den tumregeln gäller hos hifihandlare, apropå Conans inlägg ovan. Så en annan tumregel skulle vara: Om du är nybörjare på hifi med begränsad budget, be inte hifihandlare om råd. De kommer suboptimera med onödigt dyr elektronik och kablar. Men det kanske bara är min fördom.


Det där kan ju vara ett gott råd, men tumregel vete honnan… Jag tycker definitionen om att en tumregel är en enkel minnesregel är bra. "Lägg en tiondel på kablarna!" är en tumregel men en dålig sådan. :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 11 gäster