genstruktur skrev:paa skrev:Att man "bara" får ut 590 A ur den klena apparatsladden suger väl?
Berätta hur och varför!
.
Genstruktur - i slutändan är man ute efter EFFEKT (watt). I detta fall kan man kategorisera effekt i kontinuerlig effekt och intermittent effekt, d v s att man ibland kortvarigt behöver mycket effekt. Typexempel på detta är elbas och framförallt baskagge. Exempel: Högtalaren OA6typ2 har en basförstärkare ("energizer") och där kontrolllampan på högtalaren är kopplad till slutstegets drivspänning vilket gör att lampan blinkar lite när slutstegets nätdel inte orkar hålla uppe matningsspänningen. (OBS! en dålig konstruktion på lampdrivningen, inget annat!)
Lite baskunskap (jag antar att du inte har läst ellära):
Elektrisk EFFEKT är Strömmen multiplicerat med spänningen vilket gör att USA:s 115volt behöver dubbelt så mycket ström för att uppnå samma effekt jämfört med vårt 230Volt system. Vi behöver alltså hälften så grova sladdar i Sverige (europa) då man även kan "skriva om" effektformeln från P= U x I (effekt=spänning x ström) till förlust i kabeln*: P = U x U/R. D v s Effekt = Spänning i kvadrat delat med resistans. Resistansen i kabeln är i princip hur grov kabeln är (t.ex. 2,5mm2).
För ordnings skull, det finns andra förluster än rent resistiva i en kabel men dej kan vi just nu bortse ifrån.
Du frågar om 590A - är det "bara"? I ett vanligt modernt hem med våra standardiserade eluttag avsäkrar vi med 10 A eller 16 A och då är det inte en säkring för varje ellutag utan en "grupp" som i bästa fall kan vara så få som t.ex. 4 uttag som då skall "dela" på tillgänglig effekt. Att "dela på effekt kan ju vara att en brödrost, någon lampa och en stereo är anslutna till samma "grupp" och är alla på samtidigt får man summera ihop den totala effekten.
Beroende på vilken typ av propp/automatsäkring du har hemma kan man "överbelasta" eluttagen. 30% mer typ 13 A istället för 10 A märkström går att ta ut "hur länge som helst" men om du belastar med 40 A skall automatsäkringen lösa ut på 1 hundradels sekund.
Om du nu har ett nybyggt hus/lägenhet kan du alltså ha 16 A säkring för ditt eluttag som du nyttjar till stereon vilket medför att du under en 100 dels sekund kan belasta med 64 A. Om du nu har ett rejält slutsteg, som tillfälligt skulle behöva den effekten (ca 15000 watt!!!!), så är slutstegen felkonstruerade. Om dom skulle behöva 590A d v s 590 x 230 = 136 000 watt(!) är det helt enkelt löjligt.
Ett Slutsteg som är rätt konstruerat för "hemmamiljö" borde inte vara dimensionerat för mer än 6A ellutag då 6A är fortfarande vanligt i äldre lägenheter, d v s max kontinuerlig effekt= ca 1400 Watt och "peak" 5600Watt.
Detta är LÖJLIGT MYCKET i alla normala sammanhang!!!!! Alltså ca 500W KONTINUERLIG effekt till högtalarna med klass B slutsteg.
Slutligen, det är SLUTSTEGETS NÄTDEL som skall kunna producera effekt för kortare effektstötar. I "klassiska" slutsteg görs det med rejäla filterkondensatorer i nätdelen som då lagrar energi . ett bra konstruerat slutsteg får inte vara känsligt för att spänningen varierar vi olika belastning.
Liknelse:
Om man tror att det är säkrare att förtöja ekan med en tross som har 30cm i diameter istället för ett nylonrep på 10 - 12mm diameter ska man nog satsa på en "590 Ampere" nätkabel. Då kanske man också bör satsa på 7 meter höga stoppklossar för hjulen så att inte bilen av misstag rullar ner för gatan . Och för säkerhets skull ett 3 meter tjockt armerat betongbjälklag till övervåningen i villan så man är säker på att inte trampar igenom golvet.....eller kanske 5 meter armerad betong...... bara för säkerhets skull, 3 meter kanske inte håller nu när jag har gått upp 2,5 kilo.....
* När ström flyter i kabeln kommer resistansen i kabeln att skapa förlust, en del av spänningen hamnar över kabeln så att inte slutsteget eller vad det nu är för strömförbrukare som är ansluten får inte hela 230 volt. Därför har kabelns ledare en viss grovlek för att förlusterna skall bli acceptabla = kabeln kommer att värmas upp litegran men inte så det blir brandfarligt..