Nätkablar - favoriten!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nätkablar - favoriten!

Inläggav hifikg » 2018-11-01 13:16

Specen för gamla NAD 208 säger inget om skillnad mellan 120 resp 240V
Brukade använda nätsladdar som följde med datorer och fanns i överflöd hemma, men så var det någon som sålde ett gäng Suprakablar för nästan ingenting så jag slog till för feelgoodeffektens skull. Skulle det behövas så har jag ju Coconut att ta till :)
Skillnad hör jag inte.
Bilagor
nad208data.jpg
nad208data.jpg (84.86 KiB) Visad 2584 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Nätkablar - favoriten!

Inläggav genstruktur » 2018-11-01 13:56

jansch skrev:
genstruktur skrev:
darkg skrev:
I någon mening visar man ju att den sista biten gör skillnad. Men istället för att förklara vad skillnaden innebär och hur relevant den är går man bananas och förvirrar kunderna på ett ganska tarvligt sätt.



Ja om förklaringen är som i jansch inlägg får man väl ändå säga att det saknas en del information från hifi-affären och företaget bakom kablarna.

Genstruktur - I mitt inlägg fokuserade jag på om det är rimligt att marknadsföra hur "strömkapabel" en nätsladd är och att ett slutsteg normalt lagrar energi i filterkondensatorerna för korta strömspikar.

Som jag uppfattar det är det oftast andra argument som används för att sälja exklusiva nätsladdar. Det är vanligt att ha en "bula" på kabeln som innehåller ett filter och som skall ta hand om "skräp" på nätspänningen. Detta "skräp" kommer från andra förbrukare, både i din egna lägenhet/hus och hus i din närhet. Om grannen t.ex. slår på dammsugaren kan det vara mätbart i ditt eluttag som stereon sitter i. En dammsugare som slås på är en typiskt "elak" förbrukare men det finns numer många andra, även dimmers och LED- lampor kan vara "elaka". Sedan många år finns det dock ett regelverk som tillverkarna ska hålla sig till för att minska problemen.
Även din stereo ska uppfylla dessa regler. Idag vet man alltså som konstruktör vad för "skräp" man får släppa igenom till elnätet och inte minst vilket "skräp" man kan förvänta sig som måste skydda konstruktionen för.
Men visst kan det ändå finnas "skräp" som kan störa. Frågan är bara hur mycket en "bula" med filter på kabeln kan tillföra.
MIN ÅSIKT är att om det behövs ett externt filter på t.ex. en kabel är det en konstruktionsmiss i stereon.

Ett annat säljargument för exklusiva kablar är själva stickkontakten. vår EU standard bygger numer på att kontaktstiften som går in i vägguttaget är solida, d v s kontakttrycket skapas i vägguttaget och då är det svårt att hitta argument för att en exklusiv sådan är bättre än en standard, gjuten med lödda eller klämda anslutningar skulle vara sämre.
Andra änden, som du sätter in i apparatuttaget om du har lös sladd har dock fjädring och är då testad för 2,5 A (platt stickpropp utan jord) eller 16 A (rund stickpropp).

Det finns säkert många andra säljargument för exklusiva kablar men du ska veta att 1,5 meter nätkabel är inget problemområde för audioutrustning. De största strömmatningsproblemen (som normalt är små) skapar man själv med massa skarvsladdar.
något som ibland kan skapa problem är att vissa förstärkare mm inte är helt "symmetriska", ibland kan man t.ex. få bort brum genom att vända på stickkontakten. Har man många nätanslutna saker till stereon ökar risken.
Alla "vet ju" att vi har 230V i vägguttaget men det är bara ena anslutningen som "har fasen" =230V i förhållande till jord = farlig, den andra är "nolla" (det är den som ha blå kabel i vägguttaget) och den har 0 volt.
I Sverige kan vi ju vända på stickkontakten vilket egentligen är en dålig lösning (i t.ex. Polen går det inte att vända på en stickkontakten om den har jordanslutning) men ibland kan detta som sagt vad minska brum. Alltså "fas" och "nolla" byter plats.

Den andra videon om att en "bit" motsvarar bara några mikrovolt (om jag minns rätt, jag antar att han menar i D/A omvandlaren) och att det då är väldigt känsliga grejor som behöver "ren ström" är bara dravel. Konstruerar man en apparat som inte tål normal nätanslutning är den felkonstruerad.

för övrigt - i Sverige har vi bra kvalitet på vår strömförsörjning med bl.a. väldigt få luftledningar. Jämfört med många andra länder är det "tvärlugnt".


Nu vet jag inte riktigt om jag feltolkade ditt inlägg men har funderat lite på det där själv. Jag tänkte inte så mycket utan satte i lite allt möjligt i strömlisten bakom hifi-bänken. Så som routern, Xbox, nvidia shield (utöver mina hifi-pryttlar). Men som jag förstår på ditt inlägg så är min hifi-utrsutning felkonstruerad om den inte klarar av detta, att inte störas - om det nu ens finns några störningar från dessa apparater (eller annat i hemmet eller hos grannen etc)?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
miaber
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2011-03-02
Ort: Vänersborg

Re: Nätkablar - favoriten!

Inläggav miaber » 2018-11-01 14:56

jansch skrev:
genstruktur skrev:
paa skrev:Att man "bara" får ut 590 A ur den klena apparatsladden suger väl?


Berätta hur och varför! :)

.
Genstruktur - i slutändan är man ute efter EFFEKT (watt). I detta fall kan man kategorisera effekt i kontinuerlig effekt och intermittent effekt, d v s att man ibland kortvarigt behöver mycket effekt. Typexempel på detta är elbas och framförallt baskagge. Exempel: Högtalaren OA6typ2 har en basförstärkare ("energizer") och där kontrolllampan på högtalaren är kopplad till slutstegets drivspänning vilket gör att lampan blinkar lite när slutstegets nätdel inte orkar hålla uppe matningsspänningen. (OBS! en dålig konstruktion på lampdrivningen, inget annat!)

Lite baskunskap (jag antar att du inte har läst ellära):
Elektrisk EFFEKT är Strömmen multiplicerat med spänningen vilket gör att USA:s 115volt behöver dubbelt så mycket ström för att uppnå samma effekt jämfört med vårt 230Volt system. Vi behöver alltså hälften så grova sladdar i Sverige (europa) då man även kan "skriva om" effektformeln från P= U x I (effekt=spänning x ström) till förlust i kabeln*: P = U x U/R. D v s Effekt = Spänning i kvadrat delat med resistans. Resistansen i kabeln är i princip hur grov kabeln är (t.ex. 2,5mm2).
För ordnings skull, det finns andra förluster än rent resistiva i en kabel men dej kan vi just nu bortse ifrån.

Du frågar om 590A - är det "bara"? I ett vanligt modernt hem med våra standardiserade eluttag avsäkrar vi med 10 A eller 16 A och då är det inte en säkring för varje ellutag utan en "grupp" som i bästa fall kan vara så få som t.ex. 4 uttag som då skall "dela" på tillgänglig effekt. Att "dela på effekt kan ju vara att en brödrost, någon lampa och en stereo är anslutna till samma "grupp" och är alla på samtidigt får man summera ihop den totala effekten.
Beroende på vilken typ av propp/automatsäkring du har hemma kan man "överbelasta" eluttagen. 30% mer typ 13 A istället för 10 A märkström går att ta ut "hur länge som helst" men om du belastar med 40 A skall automatsäkringen lösa ut på 1 hundradels sekund.
Om du nu har ett nybyggt hus/lägenhet kan du alltså ha 16 A säkring för ditt eluttag som du nyttjar till stereon vilket medför att du under en 100 dels sekund kan belasta med 64 A. Om du nu har ett rejält slutsteg, som tillfälligt skulle behöva den effekten (ca 15000 watt!!!!), så är slutstegen felkonstruerade. Om dom skulle behöva 590A d v s 590 x 230 = 136 000 watt(!) är det helt enkelt löjligt.

Ett Slutsteg som är rätt konstruerat för "hemmamiljö" borde inte vara dimensionerat för mer än 6A ellutag då 6A är fortfarande vanligt i äldre lägenheter, d v s max kontinuerlig effekt= ca 1400 Watt och "peak" 5600Watt.
Detta är LÖJLIGT MYCKET i alla normala sammanhang!!!!! Alltså ca 500W KONTINUERLIG effekt till högtalarna med klass B slutsteg.

Slutligen, det är SLUTSTEGETS NÄTDEL som skall kunna producera effekt för kortare effektstötar. I "klassiska" slutsteg görs det med rejäla filterkondensatorer i nätdelen som då lagrar energi . ett bra konstruerat slutsteg får inte vara känsligt för att spänningen varierar vi olika belastning.

Liknelse:
Om man tror att det är säkrare att förtöja ekan med en tross som har 30cm i diameter istället för ett nylonrep på 10 - 12mm diameter ska man nog satsa på en "590 Ampere" nätkabel. Då kanske man också bör satsa på 7 meter höga stoppklossar för hjulen så att inte bilen av misstag rullar ner för gatan . Och för säkerhets skull ett 3 meter tjockt armerat betongbjälklag till övervåningen i villan så man är säker på att inte trampar igenom golvet.....eller kanske 5 meter armerad betong...... bara för säkerhets skull, 3 meter kanske inte håller nu när jag har gått upp 2,5 kilo.....

* När ström flyter i kabeln kommer resistansen i kabeln att skapa förlust, en del av spänningen hamnar över kabeln så att inte slutsteget eller vad det nu är för strömförbrukare som är ansluten får inte hela 230 volt. Därför har kabelns ledare en viss grovlek för att förlusterna skall bli acceptabla = kabeln kommer att värmas upp litegran men inte så det blir brandfarligt..


En liten notering. P=U*I gäller för likspänning. För växelspänning får man multiplicera med fasförskjutningen också, vilket gör att P i praktiken alltid är något lägre (fasförskjutningen är max 1,0 vid 0 grader mellan I och U).

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Nätkablar - favoriten!

Inläggav jansch » 2018-11-01 15:52

genstruktur skrev:Nu vet jag inte riktigt om jag feltolkade ditt inlägg men har funderat lite på det där själv. Jag tänkte inte så mycket utan satte i lite allt möjligt i strömlisten bakom hifi-bänken. Så som routern, Xbox, nvidia shield (utöver mina hifi-pryttlar). Men som jag förstår på ditt inlägg så är min hifi-utrsutning felkonstruerad om den inte klarar av detta, att inte störas - om det nu ens finns några störningar från dessa apparater (eller annat i hemmet eller hos grannen etc)?


Genstruktur - Tyvärr finns det inget absolut svar på om du kan få störningar. Den är liten. Varför då kan man fråga sig? Jo, grejorna ska upp fylla kraven.
Routern, Xbox, nvidia shield osv. behöver väldigt lite effekt och chansen att dom skulle störa via nätanslutningarna är också därför lite mindre.

Vill du "leva säkrare" kan du använda grenuttag till de grejor som drar lite effekt och låta förstärkaren/slutsteget ha så lite sladd som möjligt direkt efter eluttaget. MEN! hör du några störningar nu? Troligtvis inte....
När det gäller modern elektronik kommer inte störningarna via elanslutningen i första hand utan från strålning. Du har säkert upplevt någon gång att mobiltelefonen kan störa radio/hifi grejor.
Se till att du inte har kabelhärvor som ser ut som ormbon.

Hör du inte störningar/brum oavsett vilken volym du lyssnar på så är det lugnt. Hör du lite brus i högtalarna så är det normalt ingen störning.
Exklusiva nätkablar kan ju ge "feel good" känsla och det är ju aldrig fel men mitt råd är att du ska lägga dina pengar på bra högtalare. Då kan du uppnå rejäla förbättringar-

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Nätkablar - favoriten!

Inläggav nuffe » 2018-11-01 15:57

nuffe skrev:
Johan_Lindroos skrev:
nuffe skrev:Bara en stilla undran, hur kommer det sig att i specifikationerna på flera förstärkare jag tittat på har HÖGRE uteffekt vid 115 V drivning.
Om nu det är så kass med 115 V känns detta orimligt. Nu rör det sig inte om några stora effekt skillnader men....

Nej jag är inte elingenjör, bara för ordningens skull.

Henrik


Visa gärna fakta på detta så är det lättare att eventuellt bemöta med ett slags svar. :idea:


Ska kolla på nåt gammalt NAD steg där jag har specen, men dröjer tills jag är hemma.

Henrik


Hittade det. Det var NAD 218,
http://erha.se/~ronny/hifi/nad218.pdf

Tycke det såg lite märkligt ut när jag såg det.

Henrik

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Nätkablar - favoriten!

Inläggav genstruktur » 2018-11-01 17:06

jansch skrev:
genstruktur skrev:Nu vet jag inte riktigt om jag feltolkade ditt inlägg men har funderat lite på det där själv. Jag tänkte inte så mycket utan satte i lite allt möjligt i strömlisten bakom hifi-bänken. Så som routern, Xbox, nvidia shield (utöver mina hifi-pryttlar). Men som jag förstår på ditt inlägg så är min hifi-utrsutning felkonstruerad om den inte klarar av detta, att inte störas - om det nu ens finns några störningar från dessa apparater (eller annat i hemmet eller hos grannen etc)?


Genstruktur - Tyvärr finns det inget absolut svar på om du kan få störningar. Den är liten. Varför då kan man fråga sig? Jo, grejorna ska upp fylla kraven.
Routern, Xbox, nvidia shield osv. behöver väldigt lite effekt och chansen att dom skulle störa via nätanslutningarna är också därför lite mindre.

Vill du "leva säkrare" kan du använda grenuttag till de grejor som drar lite effekt och låta förstärkaren/slutsteget ha så lite sladd som möjligt direkt efter eluttaget. MEN! hör du några störningar nu? Troligtvis inte....
När det gäller modern elektronik kommer inte störningarna via elanslutningen i första hand utan från strålning. Du har säkert upplevt någon gång att mobiltelefonen kan störa radio/hifi grejor.
Se till att du inte har kabelhärvor som ser ut som ormbon.

Hör du inte störningar/brum oavsett vilken volym du lyssnar på så är det lugnt. Hör du lite brus i högtalarna så är det normalt ingen störning.
Exklusiva nätkablar kan ju ge "feel good" känsla och det är ju aldrig fel men mitt råd är att du ska lägga dina pengar på bra högtalare. Då kan du uppnå rejäla förbättringar-


Skulle det vara någon idé och kunna motverka eventuella störningar, brus etc att ta bort övrig utrustning (router, Xbox Nvidia shield) från hifi-nätlisten och koppla in dessa på separat nätlist men från samma uttag?
Eller är det lite som att förtöja ekan med en stor tross som du talade om på förra sidan (overkill)? :) (Jag kan ju prova iofs :D)
Hur gör ni andra?

Jag måste annars säga att i detta boende och med denna utrustningen är det extremt tyst ur högtalarna när jag inte spelar något. Går jag fram och lägger örat mot diskanten kan jag ana ett litet litet brus, annars inget alls. Inget brum alls.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Nätkablar - favoriten!

Inläggav jansch » 2018-11-02 18:04

Henrik[/quote]

Hittade det. Det var NAD 218,
http://erha.se/~ronny/hifi/nad218.pdf

Tycke det såg lite märkligt ut när jag såg det.

Henrik[/quote]

Man kan ju GISSA varför det är så..
Jag kan se 2 skäl:
- Om man förutsätter att själva slutstegen är identiska på USA resp Europa modell är den enda skillnaden är primärlindningen på transformatorn. D v s att om man kopplar om till 120Volt är sekundärspänningen från transformatorn lite högre.
- Vid 60Hz växelspänning håller filterkondensatorerna efter likriktaren lite högre spänning då urladdningstiden är 20% kortare.

Jag har inte sett schemat men troligtvis innehåller NAD:en en traditionell nätdel med en omkopplingsbar trafo på primärsidan och oreglerad, filtrerad spänning till sluttransistorerna.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Nätkablar - favoriten!

Inläggav jansch » 2018-11-02 19:22

genstruktur skrev:Skulle det vara någon idé och kunna motverka eventuella störningar, brus etc att ta bort övrig utrustning (router, Xbox Nvidia shield) från hifi-nätlisten och koppla in dessa på separat nätlist men från samma uttag?
Eller är det lite som att förtöja ekan med en stor tross som du talade om på förra sidan (overkill)? :) (Jag kan ju prova iofs :D)
Hur gör ni andra?

Jag måste annars säga att i detta boende och med denna utrustningen är det extremt tyst ur högtalarna när jag inte spelar något. Går jag fram och lägger örat mot diskanten kan jag ana ett litet litet brus, annars inget alls. Inget brum alls.


Först och främst - Brus är normalt ingen "störning" utan skapas både i passiva (t.ex. motstånd) och aktiva komponenter (t.ex transistorer). Det finns även "mekaniska" komponenter som skapar brus, en mikrofon (mikrofonmembran) skapar brus genom att luftens molekyler/atomer rör sig (Värme är ju rörelse och alla molekyler/atomer rör sig över -273 grader celsius) och slår i membranet.

Det som skapar störningar är i första hand när ström slås på/av och att effekten som som slås på/av är relativt stor- Exempel på sådant är dimmers, switchade nätaggregat, helt vanliga strömbrytare som styr stor last,mm.
Exempel: Ju bättre en dimmer är desto större störningar skapas från själva kretsen (normalt en tyristor), sedan kan man lite elegant minska störningarna som då skapas på elnätet genom en bra konstruktion av helheten = dimmern som produkt.
Jag skriver ovan "slås på/av" vilket i praktiken, för en dimmer, betyder att det sker kontinuerligt med 50ggr eller 100ggr per sekund så länge lampan (eller vad det nu är) är tänd. Detta kan givetvis vara irriterande, om det stör, då det sker kontinuerligt. Att t.ex. slå på/av en dammsugare är ju en engångshändelse och den "knäppen" kan du ju leva med.

Svar på din fråga...
Det är ALLTID BÄTTRE att förlänga avståndet mellan mellan två strömförbrukare och om den ena strömförbrukaren är känslig för störningar. Detta gäller för nätkablar och i synnerhet för fysiskt avstånd mellan "burkarna".
frågan är dock väldigt komplex då även kablar kan störa varann.
En väldigt lång förlängningskabel till X-box etc. kommer att fungera som ett filter men å andra sidan kan den skapa en "antenn" som stör. därför skall inte kablar ligga som "härvor" och framförallt inte vara parallella.

Så.... Vad du skall utgå ifrån är din hörsel!
OM du inte upplever någon "störning" när du har din stereo på utan programmaterial (alltså CD spelaren, stream:ern, skivspelaren, mm är på och volymen på normal/hög lyssningsnivå). HÖR DU INGA STÖRNINGAR då är det "helt lugnt".
Störningar är alltså inte brus utan "knattrande", visslande ljud ,brum eller nåt annat konstigt.

OBSERVERA! Kvalite'n i ditt HiFi ljud påverkas normalt inte av störningar, du kommer bara att uppleva störningarna som något tillägg till ljudet.
Om du inte kan höra några störningar nu, skit i att "böka" med anläggningen.

PS. Det är lätt att lura sig själv när man utvärderar sin anläggning. Vad du skall vara vaksam mot är när du börjar "jittra" med känslor/ord som "svärta", "bättre dynamik", "cymbalerna framträder mer", "mer närvaro", mm.
En stereoanläggnings återgivning följer fysikens lagar och ger fullständigt faen i om det är röster, cymbaler, trumpeter eller snärtiga elbasar. Stereon återger (skall återge) ljudtrycksförändringar som motsvarar de ljudtrycksförändringarna som mikrofonerna tog upp vid inspelningstillfället.
Exempel:
Du har säkert hört talas om termisk kompression i högtalare.
Man kan då tro att den totala dynamiken minskar (sämre dynamik). Nu är det ju så att OM termisk kompression blir hörbar kommer du inte att uppleva det som "sämre dynamik" utan som något lägre diskant eller övre mellanregistret
tappar i nivå, etc. beroende på vilket högtalarelement i din högtalare som mest drabbas av termisk kompression. Alltså, termisk kompression kan förändra frekvensgången, inte dynamiken (ur din hörsels synvinkel)

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Nätkablar - favoriten!

Inläggav genstruktur » 2018-11-03 11:13

@jansch

Åter igen, fint och informativt inlägg! Nästan så att jag får lite prestationsångest att svara på ett lika fint sätt. Vilket jag naturligtvis inte kan :?.

Rannsakar jag mig själv är jag nog skyldig till att ha använt ord som "svärta" någon gång :oops:.

Angående störningar. Jag tror inte heller jag har några, jag har aldrig störts av något missljud i denna lägenheten och med denna utrustningen. Å andra sidan kan det vara kul att prova saker, för skojs skull. Om jag har tid över någon dag kan jag ju koppla om xbox, nvidia, tvbox och router på en separat nätlist(har en liggande) . Kanske kommer jag in i tråden igen och beskriver mer dynamik och svärta i ljudet och på cymbaler i synnerhet :wink:
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Nätkablar - favoriten!

Inläggav STDI » 2018-11-03 16:04

genstruktur använder ordet nätlist. Jag tror jag förstår vad som menas, nämligen det jag normalt kallar grendosa. Därför googlade jag på "nätlist". Jag får då upp främst bilder och text från hifi-sammanhang. Varför kallas det nätlist just i hifi-sammanhang?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Nätkablar - favoriten!

Inläggav paa » 2018-11-03 16:12

Jag tror att nätlisterna ofta innehåller ett filter.
Jag tror också att dessa filter kommer att minska max transientström till t.o.m under de 590 Ampere, som den dåliga kabeln uppvisade, oavsett vilken kabel som ansluts sedan!
:)
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Nätkablar - favoriten!

Inläggav genstruktur » 2018-11-03 16:28

Jag tänkte nog nätkabel - nätlist. Grendosa - grenkabel? :D
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Nätkablar - favoriten!

Inläggav jansch » 2018-11-03 16:52

Tjena STDI!
Jaha........blev nyfiken och googlade nu också. Trodde nätlister var sådana där "lister" med ellutag, mm som man har på kontor med "landskap".
Gick in på första sökresultatet. Citat:

Music Line - Nätlist
Bättre ström till i din anläggning


"Bra ström", jag undrar vad det är..... speciellt utvalda elektroner kanske?

Alltså, jag är inte emot att filtrera nätspänningen men skulle jag behöva det hemma (vilket jag hittills aldrig behövt) skulle jag satsa på riktiga EMC filter med dokumenterad prestanda. Dom kostar dessutom "ingenting" jämfört med många nätlister. Men helst måste man ju också konstatera vilken typ av störning det är annars kan man ju inte veta om man löser problemet .
Jag menar, bara som dåligt exempel:
Om det vibrerar i ratten har man ju flera val. T.ex. köpa 4 nya hjul (det kan ju vara fälgen som är skev) eller balansera om hjulen eller kanske bara byta framdäck med bakdäcken. Men inget av det löser problemen om det bara är vid bromsnings som det vibrerar i ratten.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nätkablar - favoriten!

Inläggav hifikg » 2018-11-04 00:25

Kan man inte beställa renare ström från sin elleverantör? De erbjuder el producerad med vindkraft, vattenkraft, solkraft eller ren kärnenergi (kanske inte?) borde de inte kunna leverera "tyst el" också?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nätkablar - favoriten!

Inläggav hifikg » 2018-11-04 03:33

H&M testar nätverkskablar i senaste numret, har inte brutit plasten än, men det ser spännande ut. Klart man inte kan använda vilken RJ45 kabel som helst om det ska ledas musik igenom den. För banköverföringar i miljardklassen däremot fungerar vilken snok som helst. Nätverkskablar kanske ska vara en egen tråd?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Nätkablar - favoriten!

Inläggav Conan » 2018-11-04 09:29

Jo den testen av nätverkssladdar var lite att bita i vill jag lova... :wink:

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Nätkablar - favoriten!

Inläggav RogerJoensson » 2018-11-04 10:45

Tunna nätkablar har fördelen att de ger en mjukare koppling till elnätet och mellan apparater. Det kan resultera i minskade störningar. Oftast bara lite och bara i särskilda situationer, med vissa apparater.
Man skulle kunna göra en demonstration som visar att brum och störningar minskar med tunnare kablar. Det skulle faktiskt kunna höras av envar, utan att de har blivit bearbetade av säljteknik innan. Det gäller bara att ha rätt prylar att dema med. -Sen är det bara att börja sälja.
-På självvald "semester".

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Nätkablar - favoriten!

Inläggav jansch » 2018-11-04 11:18

RogerJoensson skrev:Tunna nätkablar har fördelen att de ger en mjukare koppling till elnätet och mellan apparater. Det kan resultera i minskade störningar. Oftast bara lite och bara i särskilda situationer, med vissa apparater.
Man skulle kunna göra en demonstration som visar att brum och störningar minskar med tunnare kablar. Det skulle faktiskt kunna höras av envar, utan att de har blivit bearbetade av säljteknik innan. Det gäller bara att ha rätt prylar att dema med. -Sen är det bara att börja sälja.


Det känns "farligt".... dessutom måste man ju hålla sig till regelverken.
Att det blir en "mjukare koppling" är ju helt klart - man adderar ju ett motstånd. Men frågan är om man kan tillföra så mycket motstånd att det gör någon skillnad. Huvudproblemet är ju att kabeln blir varm, d v s den "egenskap" man vill nyttja har ju praktiska begränsningar.
Bortsett från regler tål ju kablar ganska lite förlusteffekt. Ett annat sätt skulle vara att ha en väldigt lång kabel (ett trådlindat motstånd är ju en lång "kabel") men en lång kabel ger också större EMC risker. En lång kabel tillför ju också reaktiva förluster

Vissa strömförbrukare, exempelvis sådant som innehåller elmotorer, såsom stora slaghammare kan ju lösa ut automatsäkringar p g a hög startström. Själv har jag då kopplat till en 25 meters förlängningskabel och då löser inte automatsäkringen ut.
Motsvarande kan ju också ske med ett kraftfullt slutsteg med stor transformator och stora kondingar som skall "fyllas på" vid tillslag. Vissa slutsteg har ju t o m "mjukstart".
Kabeln har ju då den funktion du beskriver just i startögonblicket (några millisekunder) sedan sjunker ju strömmen till rimlig nivå.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Nätkablar - favoriten!

Inläggav RogerJoensson » 2018-11-04 13:12

Om man t ex har jordslingeproblem, så hjälper det knappast att gå från 1,5mm2 till 10mm2, Då kan man säga att den tunnare kabeln är bättre och man kan sälja på det. Det var så jag tänkte.
Den tunnare kan även göra att något mindre störningar från likriktning eller switchning tar sig vidare in i andra apparater (gäller särskilt ungermåliga apparater). Och visst kan även en lång kabel hjälpa. Ytterligare en möjlighet. Det gäller bara att kombinera rätt grejor för att visa det man vill visa.
-På självvald "semester".

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Magnuz och 11 gäster