Moderator: Redaktörer
Tangband skrev:Rajapruk mfl, posta gärna en onaxis-mätning på dina 305:or om du har möjlighet.
rajapruk skrev:Prova att avlasta dem med sub så ska du få se på grejer. Alltså dela så de slipper spela låga frekvenser.
De är närfältsmonitorer. Låter grymt på nära håll. Men tappar sen om de måste spela högre.
RogerGustavsson skrev:Frågan är i vilket frekvensområde man vill dämpa? Gula kurvan är grymt effektiv vid lite högre frekvenser medans basen får mera "spelrum".
RogerGustavsson skrev:Tror att det också spelar roll hur man vänder dämpmaterialet. Vilken väg ljudet ska igenom, åtminstone i elementets närhet.
Den röda riktningen ger förmodligen mindre reflektion än den blå.
petersteindl skrev:De stora ytorna är förseglade och ljudet reflekteras mer istället för att absorberas. Det pratade Stig Carlsson om 1970 och troligtvis redan på 40- och 50-talet d v s för ungefär 70 år sedan. Det bästa är att skära materialet och vrida bitarna 90 grader så att gradienten på ljudvågen ser kanten på materialet. Så har jag rekommenderat sedan 70-talet.
Mvh
Peter
STDI skrev:petersteindl skrev:De stora ytorna är förseglade och ljudet reflekteras mer istället för att absorberas. Det pratade Stig Carlsson om 1970 och troligtvis redan på 40- och 50-talet d v s för ungefär 70 år sedan. Det bästa är att skära materialet och vrida bitarna 90 grader så att gradienten på ljudvågen ser kanten på materialet. Så har jag rekommenderat sedan 70-talet.
Mvh
Peter
Materialet är inte förseglat på något sätt. Men när skivan tillverkas hamnar de flesta fibrerna liggande på bandet och byggs sen upp i flera lager. Så de ytor som är nederst och överst vid tillverkningen har mest liggande fibrer. Alltså de båda storytorna. De fyra kanterna har därmed mest stående fibrer. Och därför är de sågade/klippta kanterna mer öppna än storytorna.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] och 20 gäster