Den stora tråden om Jbl 305 - mätning med LTS sinussvep

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Den stora tråden om Jbl 305 - mätning med LTS sinussvep

Inläggav Tangband » 2018-10-31 19:42

Jbl 305 är en monitorhögtalare med aktiv drift ( två separata slutsteg i klass d inbyggt i varje högtalare ) samt digitala delningsfilter med en inbyggd A/D omvandlare . Det finns inga digitala ingångar på högtalaren men både analog xlr och Tele finns.

Jag hade nyss möjligheten att göra en snabb mätning hos en person som kör Jbl 305 som datorhögtalare . Dayton imm6 på stativ, mikrofonen i höjd med diskanten, avstånd 1,1 meter on axis och LTS logaritmiska sinussvep . Signalen finns här: http://www.lts.a.se/pub/test_tones/20-2 ... 0s_log.wav

Mätning på en högtalare, mono. Högtalaren står på ett likadant underlag som på bilden ( bilden är en annans högtalare ) . Högtalaren mättes på det vanliga kontorsbordet där den står vid vanlig lyssning. Därmed troligen lite reflexer från databordet och en skärm till höger om högtalaren. Skärmen är ungefär 10 cm bakom högtalarfronten.
Alla kontroller på monitorn på 0.

Övre bilden 1/12 smoothing
Under bilden 1/3 smoothing
Window- blackman 50 % i audiotools
Senast redigerad av Tangband 2018-10-31 20:45, redigerad totalt 6 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Jbl 305 - mätning med LTS sinussvep

Inläggav Tangband » 2018-10-31 19:52

Här är en norsk entusiast som mätt upp högtalaren. Osäkert på vilket avstånd.
Läs mer här. http://noaudiophile.com/JBL_LSR305/
Senast redigerad av Tangband 2018-10-31 20:29, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Den stora tråden om Jbl 305 - mätning med LTS sinussvep

Inläggav Tangband » 2018-10-31 19:57

Rajapruk mfl, posta gärna en onaxis-mätning på dina 305:or om du har möjlighet. :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Den stora tråden om Jbl 305 - mätning med LTS sinussvep

Inläggav Tangband » 2018-10-31 20:02

Här är recensioner av flera användare: https://www.gearslutz.com/board/reviews ... sr305.html

Här en annan uppmätt kurva, den blå är Jbl 305
https://www.superbestaudiofriends.org/i ... nter.2484/

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Den stora tråden om Jbl 305 - mätning med LTS sinussvep

Inläggav Tangband » 2018-10-31 20:26

Baselementet

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Den stora tråden om Jbl 305 - mätning med LTS sinussvep

Inläggav Tangband » 2018-10-31 20:53

Det finns de som skruvat isär alltihop och analyserat allting.
http://rdimitrov.twistedsanity.net/blog ... 20Analysis

”The JBL LSR305 has a space age looking waveguide that indeed does provide subjectively omnidirectional tweeter pressure, while the wide flared port has practically no wind noise. The resulting sound lacks a bit of detail, but is otherwise outstanding at its $130 price point. Surprisingly, the speaker does not offer over-power protection or any power saving capabilities, both of which could have been implemented using the existing chips. There is also a peculiar bug, which might be destructive. I am particularly interested in the design because of the switched mode power supply, digital filtering and class D power amplification.

Here are the guts, let's dive in!”

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Den stora tråden om Jbl 305 - mätning med LTS sinussvep

Inläggav Tangband » 2018-10-31 21:02

Lite närfältsmätningar

http://noaudiophile.com/JBL_LSR305/

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Den stora tråden om Jbl 305 - mätning med LTS sinussvep

Inläggav Tangband » 2018-10-31 21:33

Hur låter då jbl 305 på musik ? Jag har haft möjlighet att låna hem högtalarna och lyssnat i mitt rum en hel kväll och ställt upp dem på stativ så noggrant jag kunnat, så jag har en ganska klar bild om hur det låter. Jag använde då min Yamaha wxc50 kopplad direkt till högtalarna. Jag tycker de låter förvånansvärt bra för pengarna. De kostar ju bara kring 3000:- paret. Det finns switchar där du kan ställa basnivå och diskantnivå beroende på hur mycket dämpning du har i lyssningsrummet. Det gör att det går att få ett bra resultat i rummet ganska snabbt. Frekvensgångsmätningar man kan se på nätet , on axis och även i 15 och 30 grader uppvisar väldigt fina kurvor .

Bedömning av hur bra en högtalare låter är högst subjektivt och gäller därför endast mig :) men om jag skulle ge nån slags poäng på olika högtalare jag hört nyligen så blir det ungefär såhär:

Linn akudorik exakt med katalyst : 10 poäng av tio möjliga ( har inte hört något bättre ännu )
Jbl 530 aktiva med dsp filter : 8 poäng.
Dynaudio contour s1,4 : 7,5 poäng
Genelec 8040 : 7 poäng.
Magnepan 3.3 : 7 poäng. ( väldigt bra på allt utom tung rock )
Quad esl : 6 poäng. ( dynamikbegränsade men klangligt bra - klarar rock mindre bra)
Jbl 305 : 6 poäng ( väldigt bra för pengarna - det finns nog rätt många högtalare kring 5000:- som låter sämre )
B/W 704 s2 : 6 poäng. ( mäter krokigt men låter ändå bra på mycket )
Snell E3: 6 poäng. ( bra högtalare men saknar lite dynamik jämfört med en del alternativ)
Jbl 530 passiva. 5,5 poäng. ( har av en del recensenter ansetts vara en av den allra bästa stativhögtalaren i tester men sanningen är att de är värd 5,5 poäng i passivt utförande, inte mer. Jag rankar dem sämre än aktiva Jbl 305 även om vissa företräden finns)
Monitor audio rx6 : 5,5 poäng. (bra men har en ”metallfärgning” i övre mid-registret som är svår att stå ut med i längden )
B/W 603 : 5 poäng
Behringer thruth monitor : 5 poäng

Som närfältsmonitorer på ett skrivbord så verkar Jbl 305 fungera väldigt bra. Om jag skulle köpa något som jag vet låter en aning bättre och som kan spela lika starkt , och som skulle placeras vid en dataskärm skulle det nog bli Genelec 8030.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Den stora tråden om Jbl 305 - mätning med LTS sinussvep

Inläggav rajapruk » 2018-10-31 22:11

Prova att avlasta dem med sub så ska du få se på grejer. Alltså dela så de slipper spela låga frekvenser.

De är närfältsmonitorer. Låter grymt på nära håll. Men tappar det sen om de måste spela högre.
Senast redigerad av rajapruk 2018-10-31 22:14, redigerad totalt 1 gång.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Den stora tråden om Jbl 305 - mätning med LTS sinussvep

Inläggav rajapruk » 2018-10-31 22:13

Tangband skrev:Rajapruk mfl, posta gärna en onaxis-mätning på dina 305:or om du har möjlighet. :)


Ja det kan jag göra om det blir bra läge. Tyvärr är mina undanstuvade i förrådet, ganska svåråtkomligt

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Den stora tråden om Jbl 305 - mätning med LTS sinussvep

Inläggav Tangband » 2018-10-31 22:15

rajapruk skrev:Prova att avlasta dem med sub så ska du få se på grejer. Alltså dela så de slipper spela låga frekvenser.

De är närfältsmonitorer. Låter grymt på nära håll. Men tappar sen om de måste spela högre.


Kul att du hakar på i tråden :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Den stora tråden om Jbl 305 - mätning med LTS sinussvep

Inläggav Tangband » 2018-11-02 16:10

Jämförelse med mina jbl 530 och den kurva som jag ställt in så det både mäter och låter bra .
Mätningarna med samma mik och avstånd och svepton men i olika rum.

Jbl 305 har lite förhöjd energi vid drygt 3 khz och det märks en liten aning på musik- det låter lite vassare vid den frekvensen än vad man möjligen vill ha . Jag föredrar en svacka vid den frekvensen istället för en höjning, med ungefär 2 db och har därför ställt in jbl 530 så de får den frekvenskurvan.
Mätning 1.1 meter i höjd med diskanten, en högtalare, 1/3 smoothing.

Jbl 305 överst.
Jbl 530 aktiv underst.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Den stora tråden om Jbl 305 - mätning med LTS sinussvep

Inläggav Tangband » 2018-11-03 09:35

Här en jämförande subjektiv test. Då testaren är lyrisk över ljudet från 305, så klagar han på byggkvaliteten.
http://digitalstereophony.blogspot.com/ ... w.html?m=1

En upplagt enkel modifikation är troligen att köpa fårull från hifikit. Jag har gjort den modifikationen i mina jbl 530 och det låter mycket bättre och tydligare i mellanregistret. Täckjacksfoder, gullfiber eller filt låter sämre. Jbl verkar generellt använda alltför lite dämpmaterial i många av sina högtalare, något som har ljudmässiga konsekvenser. Jbl 305 är nästan tomma .

Nedan en bild på Hifikits fårull för 145:-, - värt varenda krona.
https://www.hifikit.se/tillbehor/akusti ... arull.html

En tråd på faktiskt där Allram testar olika dämpmaterial med mätningar: viewtopic.php?t=40658

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Den stora tråden om Jbl 305 - mätning med LTS sinussvep

Inläggav RogerGustavsson » 2018-11-03 09:59

Frågan är i vilket frekvensområde man vill dämpa? Gula kurvan är grymt effektiv vid lite högre frekvenser medans basen får mera "spelrum".

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Den stora tråden om Jbl 305 - mätning med LTS sinussvep

Inläggav Tangband » 2018-11-03 10:10

RogerGustavsson skrev:Frågan är i vilket frekvensområde man vill dämpa? Gula kurvan är grymt effektiv vid lite högre frekvenser medans basen får mera "spelrum".

Jo.
Jag har provat gullfiber och fårull- fårull passar bättre med mina högtalare och det låter mer naturligt . Jag har ingen aning varför , men jag har för mig att Peter Stendl skrev en möjlig förklaring i nån tråd att material med styvare fjädrande fibrer låter sämre i mellanregistret än det material som fårull består av ( äggen har fårull ) .
Hittar inte just det inlägget men ett annat: viewtopic.php?f=9&t=31814&hilit=Fårull+som+dämpmaterial

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Den stora tråden om Jbl 305 - mätning med LTS sinussvep

Inläggav RogerGustavsson » 2018-11-03 11:10

Tror att det också spelar roll hur man vänder dämpmaterialet. Vilken väg ljudet ska igenom, åtminstone i elementets närhet.
Den röda riktningen ger förmodligen mindre reflektion än den blå.

iso.jpg
iso.jpg (68.65 KiB) Visad 4060 gånger

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Den stora tråden om Jbl 305 - mätning med LTS sinussvep

Inläggav JM » 2018-11-03 11:25

RogerGustavsson skrev:Tror att det också spelar roll hur man vänder dämpmaterialet. Vilken väg ljudet ska igenom, åtminstone i elementets närhet.
Den röda riktningen ger förmodligen mindre reflektion än den blå.

iso.jpg

Hur tänker du här fysikaliskt/frekvensmässigt?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Den stora tråden om Jbl 305 - mätning med LTS sinussvep

Inläggav RogerGustavsson » 2018-11-03 13:27

Nja, den relativt släta ytan på isolerskivan brukar man vilja klä med en toppig skumplastskiva av något slag för att reducera reflektioner eller något. Det är i varje fall vanligt för många Öhman-ritade lyssningsrum. Hur dt blir inut en låda är väl osäkert men jag har själv satt isoleringen med "kanten" mot elementet när jag byggde pK-högtalarna. Den ytan kanske släpper in ljudet mera än den släta ytan? Tror det var Ingvar Öhman som tipsade om den egenskapen.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Den stora tråden om Jbl 305 - mätning med LTS sinussvep

Inläggav petersteindl » 2018-11-03 14:12

De stora ytorna är förseglade och ljudet reflekteras mer istället för att absorberas. Det pratade Stig Carlsson om 1970 och troligtvis redan på 40- och 50-talet d v s för ungefär 70 år sedan. Det bästa är att skära materialet och vrida bitarna 90 grader så att gradienten på ljudvågen ser kanten på materialet. Så har jag rekommenderat sedan 70-talet.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Den stora tråden om Jbl 305 - mätning med LTS sinussvep

Inläggav RogerGustavsson » 2018-11-03 14:14

Ser man på! Men vi vet inte hur Allrams test gjordes, eller?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Den stora tråden om Jbl 305 - mätning med LTS sinussvep

Inläggav petersteindl » 2018-11-03 15:11

Idag använder jag inget annat än 100 % ren fårull som dämpmaterial i högtalare.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Den stora tråden om Jbl 305 - mätning med LTS sinussvep

Inläggav STDI » 2018-11-03 15:58

petersteindl skrev:De stora ytorna är förseglade och ljudet reflekteras mer istället för att absorberas. Det pratade Stig Carlsson om 1970 och troligtvis redan på 40- och 50-talet d v s för ungefär 70 år sedan. Det bästa är att skära materialet och vrida bitarna 90 grader så att gradienten på ljudvågen ser kanten på materialet. Så har jag rekommenderat sedan 70-talet.

Mvh
Peter

Materialet är inte förseglat på något sätt. Men när skivan tillverkas hamnar de flesta fibrerna liggande på bandet och byggs sen upp i flera lager. Så de ytor som är nederst och överst vid tillverkningen har mest liggande fibrer. Alltså de båda storytorna. De fyra kanterna har därmed mest stående fibrer. Och därför är de sågade/klippta kanterna mer öppna än storytorna.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Den stora tråden om Jbl 305 - mätning med LTS sinussvep

Inläggav petersteindl » 2018-11-03 22:17

STDI skrev:
petersteindl skrev:De stora ytorna är förseglade och ljudet reflekteras mer istället för att absorberas. Det pratade Stig Carlsson om 1970 och troligtvis redan på 40- och 50-talet d v s för ungefär 70 år sedan. Det bästa är att skära materialet och vrida bitarna 90 grader så att gradienten på ljudvågen ser kanten på materialet. Så har jag rekommenderat sedan 70-talet.

Mvh
Peter

Materialet är inte förseglat på något sätt. Men när skivan tillverkas hamnar de flesta fibrerna liggande på bandet och byggs sen upp i flera lager. Så de ytor som är nederst och överst vid tillverkningen har mest liggande fibrer. Alltså de båda storytorna. De fyra kanterna har därmed mest stående fibrer. Och därför är de sågade/klippta kanterna mer öppna än storytorna.


Densiteten är mycket högre på utsidorna än inuti. På så sätt hålls materialet mer ihop. Skär man bort det yttersta lagret på respektive sida så håller biten inte samman på samma sätt. I och med den höga densiteten blir de mer akustiskt förseglade. Det är så jag menar då jag skriver förseglat. Om det beror på att fiberriktningen är annorlunda utanpå kontra inuti har jag inte reflekterat över.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Den stora tråden om Jbl 305 - mätning med LTS sinussvep

Inläggav Tangband » 2018-11-08 19:09

Här en intressant subjektiv test

http://arxmusica.com/yamaha-hs5-vs-jbl-lsr305/


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] och 20 gäster