Är lägenhet förenligt med bra ljud?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Är lägenhet förenligt med bra ljud?

Inläggav Belker » 2018-11-04 19:48

Fru Belker hotar med att vi ska flytta in till stan. Hej då biogrotta. Hej då spela högt. Hej då livet. Eller? Ni som bor i lägenhet, hur funkar det? Vilken byggnadsepok/-teknik är bäst akustiskt och störmässigt? Måste man ha ett jätteloft a la Warhols Factory med flytande rum i rum (=hyfsat ouppnåligt) eller funkar en sketen lya i mellanplan?

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Är lägenhet förenligt med bra ljud?

Inläggav Conan » 2018-11-04 19:56

Bor i lägenhet som har öppen planlösning och väggar i lättbetong eller gips. Tycker jag har mer än hyggligt ljud men största nackdelen är såklart att inte kunna spela speciellt högt. Det är väldigt lyhört.

Åtgärder för att få till återgivningen är "tillsatser" till huvudhögtalarna (bc/bs60 samt es2), akustikelemet på väggen bakom högtalarna samt allmänt en hel del mjuka möbler (stor U-soffa) samt ryamatta på golvet.

Men som sagt det största problemet är att inte kunna spela ut som jag skulle önska.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Är lägenhet förenligt med bra ljud?

Inläggav Belker » 2018-11-04 20:01

Ja, det är det jag är rädd för. Akustiken löser sig nog som du säger. Kommer nog att kräva ett dedikerat rum som villkor för flytt :evil: Vilken årsmodell är ditt hus?

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11462
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Är lägenhet förenligt med bra ljud?

Inläggav PekkaJohansson » 2018-11-04 20:28

Har kanske du något att säga till om i ärendet? Det undrar min sambo när jag nu inför söndagsmiddagen för saken på tal.

Mitt svar utifrån egna erfarenheter är att det är kört om du inte hittar en tvåplanslägenhet med möjlighet att inreda separat ljudrum i källaren eller etagevåning med ljudrum högst upp. Jag själv hade turen att ha en lägenhet med vardagsrum/lyssningsrum i ett hörn med kök och sovrum på ömse sida mot trapphuset. Grannarna finns förstås fortfarande över och under.

Även jag känner ibland lockelsen av storstadens brusande ljudlöshet men påminner mig då om att merkostnaden för att bo med sämre standard i innerstaden är väldigt stor jämfört med några taxiresor hem varje månad.

Mitt tips är att kämpa med näbbar och klor för att få bo kvar.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Är lägenhet förenligt med bra ljud?

Inläggav Belker » 2018-11-04 20:41

Jo, jag har viss talan såklart. Jag hade väl tänkt flytta också, men kanske inte så snart. Har åtta höjdmeter trappor till entréplan, så det är inget ålderdomshem jag bor i. Min fru hittade faktiskt ett objekt i etage, just med tanke på mina behov, och det var utan att jag sagt något om det, så hon verkar ha viss koll på vad som krävs för att få mig på tåget. Känns som detta kommer bli dyrt...

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11462
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Är lägenhet förenligt med bra ljud?

Inläggav PekkaJohansson » 2018-11-04 21:10

Det låter ju omtänksamt! Jag hoppas själv att kunna vänta åtminstone tio år innan det är dags att planera nästa ljudrum och då blir det förhoppningsvis ett enplanshus i vinkel. Önskar er lycka till!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15355
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Är lägenhet förenligt med bra ljud?

Inläggav DVD-ai » 2018-11-04 21:16

Att bo i lägenhet är att dö lite när det kommer till intresset för musik, tyvärr...
Man kan inte göra som man vill och när man hamnar i rätt mode så få man passa sig för att njuta för mycket för det kan störa någon.
Nej jag ska bo i hus inom några år så att jag kan utöva mitt musik och ljudintresse mer på det sätt som jag själv vill :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34913
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Är lägenhet förenligt med bra ljud?

Inläggav Morello » 2018-11-04 21:19

Innan jag flyttade till villan jag bor idag, hade jag en lägenhet o Charlottenberg, Danderyd. Det var en stålstomme, vilket gjode flanktransmissionen minimal. De mjuka väggarna i vardagsrummet medförde en helt sanslös basåtergivning. Därtill kunde jag spela hur som helst, när som helst. Fick inte ett endaste klagomål trots många sena spisarkvällar!
Bjälklaget var 360 mm - 180 mm betong och 180 mm luft.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Är lägenhet förenligt med bra ljud?

Inläggav Conan » 2018-11-04 21:29

Belker skrev:Ja, det är det jag är rädd för. Akustiken löser sig nog som du säger. Kommer nog att kräva ett dedikerat rum som villkor för flytt :evil: Vilken årsmodell är ditt hus?


Byggt 1958. Källare/skyddsrum i bottenplanet och tre våningar bostäder uppe på det.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Är lägenhet förenligt med bra ljud?

Inläggav Tangband » 2018-11-04 21:52

Belker skrev:Fru Belker hotar med att vi ska flytta in till stan. Hej då biogrotta. Hej då spela högt. Hej då livet. Eller? Ni som bor i lägenhet, hur funkar det? Vilken byggnadsepok/-teknik är bäst akustiskt och störmässigt? Måste man ha ett jätteloft a la Warhols Factory med flytande rum i rum (=hyfsat ouppnåligt) eller funkar en sketen lya i mellanplan?

Varför så negativ? :D
Nu kan du ju passa på att downsiza och samtidigt möjligen kanske förbättra ljudet.
Jag säger välkommen constant directivity och välkommen att möblera mer normalt och använda mindre dämplattor överallt.
Betong i lägenshetsväggar är bra för basåtergivningen- bland det värsta som finns är enkelgips :P
Senast redigerad av Tangband 2018-11-04 22:00, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Är lägenhet förenligt med bra ljud?

Inläggav Tangband » 2018-11-04 21:57

Morello skrev:Innan jag flyttade till villan jag bor idag, hade jag en lägenhet o Charlottenberg, Danderyd. Det var en stålstomme, vilket gjode flanktransmissionen minimal. De mjuka väggarna i vardagsrummet medförde en helt sanslös basåtergivning. Därtill kunde jag spela hur som helst, när som helst. Fick inte ett endaste klagomål trots många sena spisarkvällar!
Bjälklaget var 360 mm - 180 mm betong och 180 mm luft.


Jo man kan inte säga att bo i lägenhet alltid är sämre för ljudet. Det beror ju på rummets geometri, möbleringen, placeringen och materialet i väggarna. Ofta behövs det dessutom mindre effekt om rummet är mindre med väggar av högre densitet än enkelgips i en villa med stort rum.

Är väggarna väldigt reflekterande i en betonglägenhet kanske det inte fungerar så bra med bredstrålande högtalare ( om man inte dämpar överallt ).

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Är lägenhet förenligt med bra ljud?

Inläggav Tarzan » 2018-11-04 22:03

Jag bor vägg i vägg med ungdomens hus, som spelar musik högt ibland. Så jag tänker att folk tror att det är därifrån när det låter högt. Ingen har klagat hittills, men jag spelar å andra sidan inte jättestarkt så värst ofta.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Är lägenhet förenligt med bra ljud?

Inläggav Belker » 2018-11-04 22:10

Tarzan skrev:Jag bor vägg i vägg med ungdomens hus, som spelar musik högt ibland. Så jag tänker att folk tror att det är därifrån när det låter högt. Ingen har klagat hittills, men jag spelar å andra sidan inte jättestarkt så värst ofta.

Den var bra! Att liksom gömma sig in plain sight!

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Är lägenhet förenligt med bra ljud?

Inläggav Belker » 2018-11-04 22:12

Tangband skrev:
Morello skrev:Innan jag flyttade till villan jag bor idag, hade jag en lägenhet o Charlottenberg, Danderyd. Det var en stålstomme, vilket gjode flanktransmissionen minimal. De mjuka väggarna i vardagsrummet medförde en helt sanslös basåtergivning. Därtill kunde jag spela hur som helst, när som helst. Fick inte ett endaste klagomål trots många sena spisarkvällar!
Bjälklaget var 360 mm - 180 mm betong och 180 mm luft.


Jo man kan inte säga att bo i lägenhet alltid är sämre för ljudet. Det beror ju på rummets geometri, möbleringen, placeringen och materialet i väggarna. Ofta behövs det dessutom mindre effekt om rummet är mindre med väggar av högre densitet än enkelgips i en villa med stort rum.

Är väggarna väldigt reflekterande i en betonglägenhet kanske det inte fungerar så bra med bredstrålande högtalare ( om man inte dämpar överallt ).

Jag är inte så orolig för ljudkvalitet, den kan nog bli minst lika bra som mitt ickeoptimala men fixade källarrum. Det är störandet och vetskapen att grannarna hör vad jag spelar som känns svårt.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Är lägenhet förenligt med bra ljud?

Inläggav Belker » 2018-11-04 22:14

Morello skrev:Innan jag flyttade till villan jag bor idag, hade jag en lägenhet o Charlottenberg, Danderyd. Det var en stålstomme, vilket gjode flanktransmissionen minimal. De mjuka väggarna i vardagsrummet medförde en helt sanslös basåtergivning. Därtill kunde jag spela hur som helst, när som helst. Fick inte ett endaste klagomål trots många sena spisarkvällar!
Bjälklaget var 360 mm - 180 mm betong och 180 mm luft.

Det inger hopp! När var denna kåk byggd?

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Är lägenhet förenligt med bra ljud?

Inläggav Adhoc » 2018-11-04 23:04

Det kan bli såväl bra som dåligt med lägenhet om det handlar om att kunna spela starkt med mycket bas. Kolla noga så gott det går och hör med grannar hur dom upplever lyhördheten.

Förra lyan var byggd ca 1940. Ca 30 m² vardagsrum med ungefär 60 cm betong / tegel och brandvägg mot grannfastigheten, övriga innerväggar i betong / tegel ca 25 cm mot eget sovrum och toa / hall och längre bort kök. Ytterdörren var en säkerhetsdörr i stål med bra ljudklassning. Fönster var ganska enkla original men med ca 8 cm mellan glasen så isolerade dom ändå bra mot ljud utifrån. Ytterväggar ca 40 cm betong + tegel. Hade godståg och 3-filig infartsled ca 30-40 m bort som inte störde nämnvärt med stängda fönster. Golv och tak verkade vara överdimensionerade i tjock betong med sandfyllning under brädor + parkett. Hörde aldrig ett knäpp från grannar eller fick klagomål från dom. Enda undantag från lyhördhet var spolning på toan, den kunde höras i rören.

Lyan före det var byggd 1960 strax före miljonprogrambyggenas start. Standard betongväggar överallt, gissar 22 cm utan luftmellanrum mot granne. Välbyggt men här var det annorlunda med lyhördheten och flanktransmission. Spela normalstarkt så att det att fortfarande gick att prata med någon bredvid gick väl, men inte särskilt mycket starkare eller partyvolym utan att störa grannar.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34913
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Är lägenhet förenligt med bra ljud?

Inläggav Morello » 2018-11-04 23:16

Belker skrev:
Morello skrev:Innan jag flyttade till villan jag bor idag, hade jag en lägenhet o Charlottenberg, Danderyd. Det var en stålstomme, vilket gjode flanktransmissionen minimal. De mjuka väggarna i vardagsrummet medförde en helt sanslös basåtergivning. Därtill kunde jag spela hur som helst, när som helst. Fick inte ett endaste klagomål trots många sena spisarkvällar!
Bjälklaget var 360 mm - 180 mm betong och 180 mm luft.

Det inger hopp! När var denna kåk byggd?


2003
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Är lägenhet förenligt med bra ljud?

Inläggav jonaz81a » 2018-11-04 23:33

Jag bor i miljonprojekt-hus. Här hör man när grannen släpper en fis!

Om jag vill spela starkt får jag begränsa mig till enstaka låtar dagtid. Att det är lyhört stoppar dock inte de studenter som bor i huset från att underhålla oss andra om nätterna.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Lofi-Rabiat
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2011-08-19
Ort: Ljusdal

Re: Är lägenhet förenligt med bra ljud?

Inläggav Lofi-Rabiat » 2018-11-04 23:51

Betongväggar plus toleranta grannar är bra, men på det negativa begränsas jag av planlösningen så det är bara att gilla läget.
Stereotypisk prylnisse.

Användarvisningsbild
Erahjar
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2014-04-18
Ort: Tyskbagarbergen

Re: Är lägenhet förenligt med bra ljud?

Inläggav Erahjar » 2018-11-04 23:58

Ska Du spela högt o bo i lägenhet kan det kanske vara ide o se till att lägenheten är byggd i enlighet med standard SS 25267 klass A, längre kommer man nog inte.
https://omvarldsbevakning.byggtjanst.se ... -bostader/

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Är lägenhet förenligt med bra ljud?

Inläggav Belker » 2018-11-05 00:05

Erahjar skrev:Ska Du spela högt o bo i lägenhet kan det kanske vara ide o se till att lägenheten är byggd i enlighet med standard SS 25267 klass A, längre kommer man nog inte.
https://omvarldsbevakning.byggtjanst.se ... -bostader/

Bra tips! Klassas gamla lägenheter också? Vore ju fint om ljudklassen stod med i prospekt. Eftersom det är Stockholms innerstad vi talar om här är nybyggen lätträknade. Och ofta lite trist, om jag ska vara ärlig.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Är lägenhet förenligt med bra ljud?

Inläggav hifikg » 2018-11-05 01:32

Du hyr ett rum i källarplanet med nära fyra meter i takhöjd o sen är det bara att ösa på. Så gör jag. I själva lägenheten använder jag hörlurar.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Är lägenhet förenligt med bra ljud?

Inläggav Belker » 2018-11-05 07:58

Ja, det kan ju vara ett alternativ!

Användarvisningsbild
Erahjar
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2014-04-18
Ort: Tyskbagarbergen

Re: Är lägenhet förenligt med bra ljud?

Inläggav Erahjar » 2018-11-05 08:27

Belker skrev:
Erahjar skrev:Ska Du spela högt o bo i lägenhet kan det kanske vara ide o se till att lägenheten är byggd i enlighet med standard SS 25267 klass A, längre kommer man nog inte.
https://omvarldsbevakning.byggtjanst.se ... -bostader/

Bra tips! Klassas gamla lägenheter också? Vore ju fint om ljudklassen stod med i prospekt. Eftersom det är Stockholms innerstad vi talar om här är nybyggen lätträknade. Och ofta lite trist, om jag ska vara ärlig.


Alla nybyggen i Sthlms innerstad behöver inte vara tråkiga. Själv bor jag i en nybyggd vindsvåning ovanpå äldre fastighet, där man ”skalat av” gamla vinden/taket, dragit upp hissen och byggt nytt, höjt, tak. Det är byggt enligt ljudklass A. Vi hör ingenting av några grannar och ingen har klagat på hög musik. Jag har även ”dragit på” o varit ute i trapphuset o lyssnat. Tyst! Faktum är att det generellt är tystare än i villan vi bodde i tidigare.

Vad gäller prospekt är jag tveksam till om ljudklass tas med, äldre hus byggdes ju utan och är ofta rätt lyhörda.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Är lägenhet förenligt med bra ljud?

Inläggav Max_Headroom » 2018-11-05 09:02

Det verkar som att hus byggda från typ 50-talet och fram till ganksa nyligen är mycket lyhörda. I nyare hus verkar det vara mycket stor skillnad i kvalitet. En del har mycket bra ljudisloering mellan lägenheterna och ut i trapphuset, andra så dåliga att man undrar om det är någon vägg till grannen alls.
Själv bor jag i nederdelen på en villa. Lyhört som fan, men som tur är så är värdfamiljen ofta bortrest så då kan man spela på lite vettigare ljudnivåer.

Ett tips är ju att skaffa högtalare som låter bra även om man inte spelar starkt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Är lägenhet förenligt med bra ljud?

Inläggav 2-ch » 2018-11-05 09:09

Belker skrev:Det är störandet och vetskapen att grannarna hör vad jag spelar som känns svårt.

Precis så känner jag också när det kommer till tanken om att flytta till lägenhet.
Även idag begränsar jag hur högt och vilka tider jag spelande trots villa. Men inte så mycket.
Att tänka ännu mer på att begränsa sig känns väldigt jobbigt.

Välljud går nog däremot att få till bra om förutsättningarna skapas.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13670
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Är lägenhet förenligt med bra ljud?

Inläggav Kronkan » 2018-11-05 10:04

Det finns väl bättre och sämre lägenheter gällande överhörning mellan lägenheterna. Det gäller ju att inte störa eller att höra andra.

För oss var det en del av beslutet att köpa den lägenhet som vi idag bor i. Fastigheten är byggd i betong. Men framförallt har vi bara en granne under oss. Huset är lika djupt som en lägenhet och befinner sig längst upp.

Dock är det så att kraftig och högt spelad bas sprids via stommen. Så att busa på med fullt ös går inte mer än korta stunder.

Lycka till med sökandet.

Användarvisningsbild
shaft
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2006-09-13
Ort: Stockholm

Re: Är lägenhet förenligt med bra ljud?

Inläggav shaft » 2018-11-05 11:22

Byggår 1906 med bjälklag. Bra ljud, men det går inte att spela värst högt. Jag spelar ganska lågt för det mesta. Min princip brukar var att ju mer jag spelar desto lägre volym för att inte störa. Är man fler personer på en mindre yta så spelar också man lägre då man annars stör varandra.

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: Är lägenhet förenligt med bra ljud?

Inläggav RobotKeso » 2018-11-05 15:50

Tycker det fungerar bra med att bo i lägenhet samt spela musik. Dock får man förvarna sina grannar om man skall göra det sent förstås. Spelar högt ganska ofta men inte hört någon klaga, fått klagomål när jag bott innan, men det beror mer på vilka som bodde i det huset. Bor i en gammal arbetarbostad som är ombyggd med "vardagsrummet" i "mitten" av lägenheten och har då grannar under och över, däremot så är inte vardagsrummet den bästa formen för musiklyssning. En annan nackdel är att vinylspelaren måste upp på väggen om man skall kunna lyssna på den då golvet svajar mycket.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
sladdbarn
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 2009-12-05

Re: Är lägenhet förenligt med bra ljud?

Inläggav sladdbarn » 2018-11-05 16:15

Max_Headroom skrev:Det verkar som att hus byggda från typ 50-talet och fram till ganksa nyligen är mycket lyhörda. I nyare hus verkar det vara mycket stor skillnad i kvalitet. En del har mycket bra ljudisloering mellan lägenheterna och ut i trapphuset, andra så dåliga att man undrar om det är någon vägg till grannen alls.
Själv bor jag i nederdelen på en villa. Lyhört som fan, men som tur är så är värdfamiljen ofta bortrest så då kan man spela på lite vettigare ljudnivåer.

Ett tips är ju att skaffa högtalare som låter bra även om man inte spelar starkt.


Jag har bott i två 50-tals hus, ingen av dom har varit särskilt lyhörda men det säger ju ingenting om hur det är generellt.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster