sprudel skrev:Blir säkert bra så Peter. Har du gjort det?
Absolut. Alla stereoanläggningar jag tidigare haft har jag gjort vissa mätningar på varje enskild apparat innan jag kopplat ihop dessa. Sedan kopplade jag ihop dessa i etapper från källa till slutsteg för att se hur hopkopplingen tedde sig.
Då kunder hade problem så kopplade jag isär alla apparater från varandra och körde min procedur. Det blev alltid bäst så.
Det var på den analoga tiden och då var det mest jordströmmar mellan apparaterna jag ville minimera.
Sedan kom cd-mediet och cd-drive samt DAC. Det var ett rent helvete att få till hopkopplingen mellan cd-drive och DAC och därefter den kombon med försteg. Jag fixade helt enkelt inte det med mina uppsatta krav utan att helt frångå dåtidens kontaktstandard mellan cd-drive och dac. Det blev till slut en IBM-standard som kallades Twin-ax. Den var tillräckligt högfrekvent och den var balanserad och impedansmatchad, även i kontakterna. Det var dock inte 100 ohm som AES/EBU, men det var nära d v s 110 ohm karakteristisk impedans. Efter mycket om och men hittade jag en Beldenkabel med större avstånd från ledare till skärm än normalt och med flätad skärm av koppartråd samt skärm med aluminiumfolie. Då började saker mäta enligt mina önskemål och det blev roligt att lyssna på musik. Detta slutna överföringssystem fick duga och jag har kört så fram tills för några år sedan då min gamla Sony CD-drive la av. Idag kör jag optiskt fram till min nya DAC och buffrar i minne för nyutklockning av musikdata.
Mina första mätningar i CD-spelare gjorde mig mörkrädd. Att det överhuvudtaget kom musik ut kan man vara tacksam för. Att jag gjorde mätningar på cd-spelare var för att jag dessförinnan fick nöjet att hemma hos Bertil Alving jämföra hans digitala inspelningskedja kontra hans analoga inspelningskedja från samma signal från samma mikrofonpar. Det digitala vann klart. Men min erfarenhet av CD var att det duger inte som musikmedium. Då fick jag nöjet att höra att det analoga systemet faktisk lät sämre än det digitala på inspelningsnivå. Det räckte för mig för att få blodad tand och undersöka om jag kunde hitta något knas i cd-spelarna. Sedan jag mätt cd-spelare eliminerade jag störning efter störning och såg till så att jordströmmar blev så små som möjligt samt gick rätt väg, så att dessa jordströmmar påverkade musiksignalen minimalt. Stora bovar var motorn som snurrade CD-skivan och de gammaldags displayerna. Sony hade balanserad motorstyrning där ingen motorström gick via jordsystemet. Displayerna kunde man ändra ljusstyrkan på och även stänga av via fjärren.
Nu på gamla dar så är jag inte lika rabiat då jag kopplar ihop anläggningar, men det återkommer nog i pensionen.
Sedan undrar jag om det kan vara så att du missförstår det jag menar med öppet eller slutet överföringssystem?
Man kan ha ett helt öppet system där man kopplar ihop i princip en oändlig mängd apparater i nätverk, men där varje enskild koppling för överföring av signal mellan två apparater (överföringssystem) bildar en helt slutet system inklusive all elektromagnetisk strålning. Då måste saker vara skärmade inklusive kablar och vill man inte ha jordströmmar så måste saker vara galvaniskt åtskilda eller också har man balanserad signalöverföring med skilda jordsystem och där ingen signalström går via jord.
En gång i tiden då man jobbade med 48 kanals mixerbord och några km kabel i ett sammelsurium mellan apparater och mikrofoner så var det balanserat och helst med transformatorkoppling mellan apparaterna. Då blev störningar ett minimum.
Med den digitala tekniken är det hf + jordströmmar + tidsfel som kan vara svåra att upptäcka i jämförelse med bitfel. Oavsett vilka fel man har så har de ingen betydelse förrän i den punkt som digitalt övergår till analogt. Man kan tvätta bort störningarna och snygga till pulserna i den digitala domänen strax innan den där omslagspunkten där digitalt diskret blir analogt kontinuerligt.
Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.