Äntligen test av nätverkskablar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav jansch » 2018-11-10 18:10

sprudel skrev:Var petar du in andra störningar som från datorer och switchade nätbulor kopplade till samma kabel/nätverk?


Peters "angreppssätt" täcker väl in alla typer av störningar inklusive dom som kan finnas på nätverkskabeln oavsett var/hur störningen uppkommer?

Egentligen är det ju inte störningarna som sådana som är intressanta utan om det finns brister och områden där CRC ckecksummor och gud vet vad inte kontrollerar resultatet av överföringen.

Krasst kan det ju skapas så mycket fel av störningar tills FIFO buffrarna är tömda på godkänd/kontrollerad information (bitströmmar/records/paket). Först då blir det ju "fel", d v s det blir tillfälligt tyst då det inte längre finns någon data för D/A omvandlaren att hantera.
Personligen tycker jag det är viktigt att påpeka att störningar i den digitala överföringen aldrig(?) kan bli sämre ljud motsvarande störningar inom analog teknik. Det absolut vanligaste borde vara att det blir tyst eller "hackar".

En "sak" jag inte vet... Innehåller D/A omvandlar kretsen någon check? Eller förväntar man sig att den digitala informationen inte blir förvanskad i D/A omvandlaren? Man skulle ju kunna A/D omvandla direkt efter D/A omvandlaren för att kunna köra check på den analoga signalen... någon som vet?
Detta är ju egentligen off topic då kabeln roll är "överspelad".

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav petersteindl » 2018-11-10 18:23

sprudel skrev:Var petar du in andra störningar som från datorer och switchade nätbulor kopplade till samma kabel/nätverk?


Vet inte om jag förstår din fråga. Kan man ha flera apparater parallellt till samma nätverkskabel? Hur undviker man kabelreflexer i högfrekventa system med flera kablar till samma punkt?

Om flera apparater finnes i nätverket så är väl varje apparat ansluten med en och endast en kabel. Hur det ser ut inuti bulor, routrar och switchar vet jag inte. Jag har tagit för givet att varje apparat som ansluts till en apparat i ett nätverk bildar ett eget slutet överföringssystem skilt från andra apparaters överföringssystem.

Det kanske framgår i standarden för nätverk och i olika apparaters tekniska beskrivningar. Dali har ett inlägg som kanske förklarar om man läser och förstår det som står i länken om lager.

dali skrev:Jag har jobbat med IT i 20+ år och kan säga att om man tror att nätverkskablar kan påverka ljudkvaliteten på en digital överföring över ethernet så är man ute och cyklar. Det visar bara hur lite man vet om den underliggande tekniken.

Utan att gå in på detaljer så är datat som överförs i ett trådat nätverk kontrollerat och buffrat i flera lager, det som kommer fram är identiskt oavsett vilken (hel) kabel man använder. Använder man en kabel som uppfyller Cat 5e eller bättre så är det garanterat ingen skillnad mellan en dyr och en billig för musiköverföring.

Att det ska gå att höra skillnad på nätverkskablar är lika sannolikt som att man ska höra skillnad på två exemplar av en CD där den ena transporteras via en Volvo lastbil och den andra via en Scania lastbil. :roll:


Ett annat sätt är att använda professionella optiska länkar. Då har man ingen elektromagnetisk strålning utanför kabeln och helt separata jordsystem.

Då jag menar att det kan finnas störningar inifrån och ut så menar jag att dessa störningar kan leta sig in i stereons övriga apparater inklusive de analoga, t.ex. försteg eller slutsteg. Även störningar som går bakvägen via elnätet kan påverka.

Jag gick in på Dustin och kollade nätverkskablar och ser att det idag finns cat 8. Jag använder cat 6a. Det fanns cat 7 men det var inte riktigt standardiserat då jag valde nätverkskablar. Cat 8 vet jag inte vad det ger för fördel. Det är snabbare men klarar inte 100 m kabel.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav sprudel » 2018-11-10 19:12

Jag resonerade mer kring hela kedjan från digitalt lagrad fram till att dacen gör sitt, som Frank Andesson skulle uttryckt det.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav hifikg » 2018-11-10 19:21

sprudel skrev:Enormt trist tråd om trådar.
Hur mycket bättre framstår man själv av att trasha andra i en disciplin många av trådens deltagare är fullständigt noviser i? Jag är också novis vill jag tillägga men att uttrycka sin tvärsäkerhet om sakers tillstånd i ett ämne man inte behärskar grundligt är nog mer förekommande bland de med begränsade kunskaper än de mer insatta.
Min erfarenhet är grundiga och djupa studier inom en disciplin skapar en ödmjukhet inför allt man upptäcker sig inte veta, eller vara, som man föreställt sig.
Bara ettor och nollor har basunerats ut förut, inget kan gå fel.


Jag tycker att jag kallade in nödvändig expertis och blev övertygad om att kabelns beskaffenhet (förutsatt att den är hel osv) inte har något med vad som kommer fram till streamer/dac att göra. Sen får någon försöka förklara varför data som bär just ljud skulle skilja sig från andra dataströmmar. Inte f-n är det toner som hoppar o far i RJ45 snörena. Du kanske vet något som jag och min nätverkande polare inte vet? Upplys oss gärna.

Min DAC, ehuru påfylld med data/musik via USB och inte RJ45, lirar i fem sekunder ungefär om jag brutalt drar ur sladden.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav petersteindl » 2018-11-10 19:24

sprudel skrev:Jag resonerade mer kring hela kedjan från digitalt lagrad fram till att dacen gör sitt, som Frank Andesson skulle uttryckt det.


Jag tror jag redan gett ett komplett svar. Annars förstår jag inte vad du vill veta.

Jag har försökt redogöra för de problem som kan uppstå då man kopplar ihop apparater i nätverk med nätverkskabel.

Det enklaste sättet att gripa sig an problematiken är att koppla loss alla ingående apparater från varandra och mäta hur de påverkar varandra via elnätet eller kapacitiv eller induktiv överhörning mellan apparaterna.

Sedan kopplar man ihop 2 av dessa apparater med kabel och mäter hur de påverkar varandra vad gäller brus, brum, hf + eventuella andra störningar. Sedan jobbar man sig framåt i kedjan tills alla apparater är hopkopplade.

Vad är det jag har missat, tycker du?

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav sprudel » 2018-11-10 19:33

Blir säkert bra så Peter. Har du gjort det?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav petersteindl » 2018-11-10 20:37

sprudel skrev:Blir säkert bra så Peter. Har du gjort det?


Absolut. Alla stereoanläggningar jag tidigare haft har jag gjort vissa mätningar på varje enskild apparat innan jag kopplat ihop dessa. Sedan kopplade jag ihop dessa i etapper från källa till slutsteg för att se hur hopkopplingen tedde sig.

Då kunder hade problem så kopplade jag isär alla apparater från varandra och körde min procedur. Det blev alltid bäst så.

Det var på den analoga tiden och då var det mest jordströmmar mellan apparaterna jag ville minimera.

Sedan kom cd-mediet och cd-drive samt DAC. Det var ett rent helvete att få till hopkopplingen mellan cd-drive och DAC och därefter den kombon med försteg. Jag fixade helt enkelt inte det med mina uppsatta krav utan att helt frångå dåtidens kontaktstandard mellan cd-drive och dac. Det blev till slut en IBM-standard som kallades Twin-ax. Den var tillräckligt högfrekvent och den var balanserad och impedansmatchad, även i kontakterna. Det var dock inte 100 ohm som AES/EBU, men det var nära d v s 110 ohm karakteristisk impedans. Efter mycket om och men hittade jag en Beldenkabel med större avstånd från ledare till skärm än normalt och med flätad skärm av koppartråd samt skärm med aluminiumfolie. Då började saker mäta enligt mina önskemål och det blev roligt att lyssna på musik. Detta slutna överföringssystem fick duga och jag har kört så fram tills för några år sedan då min gamla Sony CD-drive la av. Idag kör jag optiskt fram till min nya DAC och buffrar i minne för nyutklockning av musikdata.

Mina första mätningar i CD-spelare gjorde mig mörkrädd. Att det överhuvudtaget kom musik ut kan man vara tacksam för. Att jag gjorde mätningar på cd-spelare var för att jag dessförinnan fick nöjet att hemma hos Bertil Alving jämföra hans digitala inspelningskedja kontra hans analoga inspelningskedja från samma signal från samma mikrofonpar. Det digitala vann klart. Men min erfarenhet av CD var att det duger inte som musikmedium. Då fick jag nöjet att höra att det analoga systemet faktisk lät sämre än det digitala på inspelningsnivå. Det räckte för mig för att få blodad tand och undersöka om jag kunde hitta något knas i cd-spelarna. Sedan jag mätt cd-spelare eliminerade jag störning efter störning och såg till så att jordströmmar blev så små som möjligt samt gick rätt väg, så att dessa jordströmmar påverkade musiksignalen minimalt. Stora bovar var motorn som snurrade CD-skivan och de gammaldags displayerna. Sony hade balanserad motorstyrning där ingen motorström gick via jordsystemet. Displayerna kunde man ändra ljusstyrkan på och även stänga av via fjärren.

Nu på gamla dar så är jag inte lika rabiat då jag kopplar ihop anläggningar, men det återkommer nog i pensionen. :)

Sedan undrar jag om det kan vara så att du missförstår det jag menar med öppet eller slutet överföringssystem?
Man kan ha ett helt öppet system där man kopplar ihop i princip en oändlig mängd apparater i nätverk, men där varje enskild koppling för överföring av signal mellan två apparater (överföringssystem) bildar en helt slutet system inklusive all elektromagnetisk strålning. Då måste saker vara skärmade inklusive kablar och vill man inte ha jordströmmar så måste saker vara galvaniskt åtskilda eller också har man balanserad signalöverföring med skilda jordsystem och där ingen signalström går via jord.

En gång i tiden då man jobbade med 48 kanals mixerbord och några km kabel i ett sammelsurium mellan apparater och mikrofoner så var det balanserat och helst med transformatorkoppling mellan apparaterna. Då blev störningar ett minimum.

Med den digitala tekniken är det hf + jordströmmar + tidsfel som kan vara svåra att upptäcka i jämförelse med bitfel. Oavsett vilka fel man har så har de ingen betydelse förrän i den punkt som digitalt övergår till analogt. Man kan tvätta bort störningarna och snygga till pulserna i den digitala domänen strax innan den där omslagspunkten där digitalt diskret blir analogt kontinuerligt.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav Laila » 2018-11-10 23:20

petersteindl skrev:....
(Nu på gamla dar så är jag inte lika rabiat då jag kopplar ihop anläggningar, men det återkommer nog i pensionen. :))* ....

Med den digitala tekniken är det hf + jordströmmar + tidsfel som kan vara svåra att upptäcka i jämförelse med bitfel. Oavsett vilka fel man har så har de ingen betydelse förrän i den punkt som digitalt övergår till analogt. Man kan tvätta bort störningarna och snygga till pulserna i den digitala domänen strax innan den där omslagspunkten där digitalt diskret blir analogt kontinuerligt.

Suverän slutsats/konklusion, på min ära** . . . typ. :)

*Min parentesmarkering.

** Sagt av en som förstår nada, men som inte desto mindre gillar rentvättade deduktioner.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff
 
Inlägg: 929
Blev medlem: 2009-04-12

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav KentLindqvist » 2018-11-11 00:00

Jag har en fråga till de som överväger att skaffa en TP-kabel med strumpa:

Författaren rekommenderar en gigabit-switch från Kjell o co som sista utpost innan finkabeln.
Varför (i hela hässelby) har inte nätverksspelaren (Som han konstaterar kostar i paritet med en årslön)
en likvärdig mottagare av data inbyggd, Så slapp man köpa en kabel för 50 lax!?!?!?
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav petersteindl » 2018-11-11 00:12

Jamen, . . . det går ju inte. Vad skall de skriva om då? . . . typ.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav hifikg » 2018-11-11 00:16

Det känns som att den där billiga switchen inte borde vara i paritet med en 50.000 kronorskabel, om kabeln hade någon betydelse alltså. Det har den inte, så då kan det kvitta förstås. Men nog känns det lite knepigt att peta in en plastpryl för 349 kronor i den ekvationen. Om det ändå varit aprilnumret.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav jonaz81a » 2018-11-11 00:18

petersteindl skrev:Jamen, . . . det går ju inte. Vad skall de skriva om då? . . . typ.



För att inte tala om problemet som uppstår för oss! Vad ska vi då diskutera? :D

Det är tur att vi har Hifi och Mystik att skratta åt och skriva om annars skulle vi få böna och be Patrick82 att komma tillbaka för att åter igen roa oss med sina tweaks!
Presentation kommer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav hifikg » 2018-11-11 00:37

jonaz81a skrev:
petersteindl skrev:Jamen, . . . det går ju inte. Vad skall de skriva om då? . . . typ.



För att inte tala om problemet som uppstår för oss! Vad ska vi då diskutera? :D

Det är tur att vi har Hifi och Mystik att skratta åt och skriva om annars skulle vi få böna och be Patrick82 att komma tillbaka för att åter igen roa oss med sina tweaks!


Är inte Patrick Chefredaktör??
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav Laila » 2018-11-11 00:41

jonaz81a skrev:
petersteindl skrev:Jamen, . . . det går ju inte. Vad skall de skriva om då? . . . typ.



För att inte tala om problemet som uppstår för oss! Vad ska vi då diskutera? :D

Det är tur att vi har Hifi och Mystik att skratta åt och skriva om annars skulle vi få böna och be Patrick82 att komma tillbaka för att åter igen roa oss med sina tweaks!

Jo, Patrick82 verkar ju ändå vara jämförelsevis mer seriös . . . typ. :evil: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav gopnik » 2018-11-11 01:56

sprudel skrev:Enormt trist tråd om trådar.
Hur mycket bättre framstår man själv av att trasha andra i en disciplin många av trådens deltagare är fullständigt noviser i?

Nu behöver man inte mer än elementärt förnuft för att förstå att hela vårat informationssamhälle vore omöjligt om det krävdes nätverkskablar för tiotusentals kronor snutten för att det inte ska hända saker med signalen. För den som till äventyrs saknar detta lilla förnuft är det extra viktigt att vi är tydliga med att produkterna är trams och inte öppnar för dessa skojare.

Det enda som är enormt trist är dina försök att relativisera och rättfärdiga att en facktidskrift vilseleder sina läsare och skriver upp rena bondfångeriprodukter.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav hifikg » 2018-11-11 02:03

Hur har testet tagits emot på andra forum? *nyfiken*
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav MagnusÖstberg » 2018-11-11 02:40

petersteindl skrev:Det finns skärmade nätverkskablar. Jag använder det som heter något med siffran 6. De är lite styvare. Färgen är vit, vilket passar bäst till vita väggar. Då blir ju feelgood-ljudet bättre. Jag har 100 meter nätverkskabel mellan 2 ställen och med den standarden på skärmad kabel jag använder så blir det bra fart. Det hörs klart och tydligt att violinerna blir mindre nasala vid ungefär 3184,57 Hz. Dessutom blir trumpeterna mer samspelta med oboerna. Trummisen får lättare att hålla takten.


Är du verkligen säker på att den är skärmad 8)

Tror nog att farten handlar om standarden på kabeln. Brukar faktiskt vara dumt med skärmad kabel mellan två lokationer som kan ha olika jordpotential.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav sprudel » 2018-11-11 02:59

gopnik skrev:
sprudel skrev:Enormt trist tråd om trådar.
Hur mycket bättre framstår man själv av att trasha andra i en disciplin många av trådens deltagare är fullständigt noviser i?

Nu behöver man inte mer än elementärt förnuft för att förstå att hela vårat informationssamhälle vore omöjligt om det krävdes nätverkskablar för tiotusentals kronor snutten för att det inte ska hända saker med signalen. För den som till äventyrs saknar detta lilla förnuft är det extra viktigt att vi är tydliga med att produkterna är trams och inte öppnar för dessa skojare.

Det enda som är enormt trist är dina försök att relativisera och rättfärdiga att en facktidskrift vilseleder sina läsare och skriver upp rena bondfångeriprodukter.


Du får tolka mitt inlägg hur du vill. Luften är fri.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav petersteindl » 2018-11-11 03:26

MagnusÖstberg skrev:
petersteindl skrev:Det finns skärmade nätverkskablar. Jag använder det som heter något med siffran 6. De är lite styvare. Färgen är vit, vilket passar bäst till vita väggar. Då blir ju feelgood-ljudet bättre. Jag har 100 meter nätverkskabel mellan 2 ställen och med den standarden på skärmad kabel jag använder så blir det bra fart. Det hörs klart och tydligt att violinerna blir mindre nasala vid ungefär 3184,57 Hz. Dessutom blir trumpeterna mer samspelta med oboerna. Trummisen får lättare att hålla takten.


Är du verkligen säker på att den är skärmad 8)

Tror nog att farten handlar om standarden på kabeln. Brukar faktiskt vara dumt med skärmad kabel mellan två lokationer som kan ha olika jordpotential.


Den är skärmad. Cat 6a eller möjligtvis cat 5e.

Dessutom är det så att om de har låg impedans mellan ledare på in och utgång men olika jordpotential så är detta nog det värsta scenariot för utstrålad och instrålad energi och värsta scenariot för blixtnedslag och värsta scenariot för allt, vad det än kan tänkas vara må, gällande överföring av energi utan störningar. Helt annat blir det om givarsidan och mottagarsidan är galvaniskt isolerade. Då skall även jordarna i respektive system vara galvaniskt isolerade från varandra. Då bör systemen tåla höga spänningsdifferenser mellan varandra.

Balanserad överföring innebär att signalen överförs i motfas med varandra mellan + och - och ingen signalöverföring går på jord som är referensen. Kommer det en störning in i kabeln så kommer den in på både + och - signalerna i samma fas. Har man transformator eller differentialsteg på mottagarsidans ingång så kancelleras störningen direkt på ingången genom så kallad common mode rejection. Finns det 2 skilda referenser (jordsystem) med väldigt hög impedans mellan dem d v s från ingång till utgång så går det endast lite ström mellan referenserna då de kopplas ihop som då blir till en och endast en gemensam referens. Då har man mycket bättre kontroll över spänningarna. Det är så jag ser på saken. I alla system med snabb överföring förordas balanserad överföring samt med skärmad kabel. Det beror på att det helt enkelt är bättre.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav MagnusÖstberg » 2018-11-11 04:02

Om du inte bytt kabel, så fanns inte cat6a när den las.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav petersteindl » 2018-11-11 20:23

MagnusÖstberg skrev:Om du inte bytt kabel, så fanns inte cat6a när den las.


Precis. Jag har nya cat 6a på alla ställen i nätverket utom på den 100 m långa kabeln som vad jag kan se är cat 6 SFTP. Med den nya bredbandsuppkopplingen nås 250 -270 Mb/s upp och 100-110 Mb/s ned med 100 m nätverkskabel. Det är samma hastighet som direkt från routern/apparaten från Bredbandsbolaget. Den långa kabeln är ungefär 10 mm grov d v s mycket grövre än de nya kablarna cat 6a jag har.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav Max_Headroom » 2018-11-11 20:54

hifikg skrev:Det känns som att den där billiga switchen inte borde vara i paritet med en 50.000 kronorskabel, om kabeln hade någon betydelse alltså. Det har den inte, så då kan det kvitta förstås. Men nog känns det lite knepigt att peta in en plastpryl för 349 kronor i den ekvationen. Om det ändå varit aprilnumret.


Du kan få köpa en switch för 267000 av mig som passar mycket bättre prismässigt till 50000 kronorskablen. Jättebra switch.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav Conan » 2018-11-11 22:08

Max_Headroom skrev:
hifikg skrev:Det känns som att den där billiga switchen inte borde vara i paritet med en 50.000 kronorskabel, om kabeln hade någon betydelse alltså. Det har den inte, så då kan det kvitta förstås. Men nog känns det lite knepigt att peta in en plastpryl för 349 kronor i den ekvationen. Om det ändå varit aprilnumret.


Du kan få köpa en switch för 267000 av mig som passar mycket bättre prismässigt till 50000 kronorskablen. Jättebra switch.


Burmester skissar just nu på switchen från Kjell i en jättefin aluminiumlåda i ungefär den prisklassen... :wink:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav hifikg » 2018-11-12 00:05

Max_Headroom skrev:
hifikg skrev:Det känns som att den där billiga switchen inte borde vara i paritet med en 50.000 kronorskabel, om kabeln hade någon betydelse alltså. Det har den inte, så då kan det kvitta förstås. Men nog känns det lite knepigt att peta in en plastpryl för 349 kronor i den ekvationen. Om det ändå varit aprilnumret.


Du kan få köpa en switch för 267000 av mig som passar mycket bättre prismässigt till 50000 kronorskablen. Jättebra switch.


Ja, håll den till jag köpt en sådan kabel. Ungefär när helvetet fryser till is :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav MagnusÖstberg » 2018-11-12 18:24

petersteindl skrev:
MagnusÖstberg skrev:Om du inte bytt kabel, så fanns inte cat6a när den las.


Precis. Jag har nya cat 6a på alla ställen i nätverket utom på den 100 m långa kabeln som vad jag kan se är cat 6 SFTP. Med den nya bredbandsuppkopplingen nås 250 -270 Mb/s upp och 100-110 Mb/s ned med 100 m nätverkskabel. Det är samma hastighet som direkt från routern/apparaten från Bredbandsbolaget. Den långa kabeln är ungefär 10 mm grov d v s mycket grövre än de nya kablarna cat 6a jag har.

Med vänlig hälsning
Peter

Låter som rimliga siffror och inget exceptionellt. Precis som det skall vara.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav petersteindl » 2018-11-12 18:55

MagnusÖstberg skrev:
petersteindl skrev:
MagnusÖstberg skrev:Om du inte bytt kabel, så fanns inte cat6a när den las.


Precis. Jag har nya cat 6a på alla ställen i nätverket utom på den 100 m långa kabeln som vad jag kan se är cat 6 SFTP. Med den nya bredbandsuppkopplingen nås 250 -270 Mb/s upp och 100-110 Mb/s ned med 100 m nätverkskabel. Det är samma hastighet som direkt från routern/apparaten från Bredbandsbolaget. Den långa kabeln är ungefär 10 mm grov d v s mycket grövre än de nya kablarna cat 6a jag har.

Med vänlig hälsning
Peter

Låter som rimliga siffror och inget exceptionellt. Precis som det skall vara.


Precis. Det gav det resultat jag ville ha. Hade jag istället valt cat 6 utan skärm så är det inte säkert att resultatet blivit lika bra. Dessutom är det mindre störningar på skärmat än oskärmat.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
rqu
 
Inlägg: 5173
Blev medlem: 2004-02-24
Ort: Mörtnäs/Värmdö

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav rqu » 2018-11-13 09:12

Det är väldigt knöligt med skärmade ethernetkablar och sällan värt besväret, utan snarare kan det introducera problem. Att det ofta blir fel kanske inte är ett bra argument till att inte använda skärmade kablar. Tycker artikel här beskriver det ganska bra.
http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-3507121/buy-shielded-unshielded-ethernet-cables.html

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav 2-ch » 2018-11-21 09:34

Vill bara reda ut begreppen lite.

Enligt standarden SS-EN 50173-4 (kabelnät i bostäder) så är max längd på en nätverkskabel 90 meter.
Men till det räknar inte patchen vid varken vid switch eller uttag. Så länken får vara 100m, men inte kabeln.
Det gäller alltså om man önskar uppfylla standardens krav vilket är vettigt att göra.
(jo jag skulle prova hemma med 100 meter om det behövdes hemma)

Men det skrivs lite slarvigt om cat 5 och cat 6 här tycker jag.
Båda finns som oskärmad och skärmad.

Här är beteckningen för de olika underkategorierna. Det ska stå på kabeln.

UTP Oskärmade tvinnade par
STP Parvis tvinnade och skärmade
FTP Samma som STP
S/UTP Som UTP men med skärm runt alla paren
F/UTP Samma som ovan
S/FTP Dubbelskärmad parvis och runt alla par

För den datatrafik som behövs till strömmad musik/film räcker alla mer än väl.
Men jag är öppen för att skillnader kan förekomma om man har yttre störningar.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav hifikg » 2018-11-23 00:50

Något Black Friday erbjudande på RJ45??
:lol:
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav petersteindl » 2018-11-23 01:09

hifikg skrev:Något Black Friday erbjudande på RJ45??
:lol:


Jag har en RJ45 liggandes som kostar 1000 €. Den är 2 meter. Ditt Black Friday pris är 500 €. Du kan swisha stålarna.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], dewpo och 13 gäster