Äntligen test av nätverkskablar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav hifikg » 2018-11-23 01:13

petersteindl skrev:
hifikg skrev:Något Black Friday erbjudande på RJ45??
:lol:


Jag har en RJ45 liggandes som kostar 1000 €. Den är 2 meter. Ditt Black Friday pris är 500 €. Du kan swisha stålarna.

Med vänlig hälsning
Peter


Schyrre, eller så byter du mot min Biltemacertifierade USB kabel. Du står för fraktkostnaderna enbart!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav 2-ch » 2018-11-23 11:57

petersteindl skrev:
hifikg skrev:Något Black Friday erbjudande på RJ45??
:lol:


Jag har en RJ45 liggandes som kostar 1000 €. Den är 2 meter.

Vill man verkligen ligga på topp när det kommer till RJ45 kostar det lite mer.
En AudioQuest's Diamond kostar10,500 USD.
Vet inte om dom har den på rea under dagens black friday.

Det här står att läsa: (ultra-performance låter tryggt)
AudioQuest's Diamond RJ/E is a directional Ethernet cable made with the same hallmark materials, philosophy, care and attention that is applied to all their interconnects, whether it's an entry level introduction to hi-fi or a died-in-the-wool music connoisseur. Another upgrade with Diamond is a complete plug redesign, opting for an ultra-performance RJ45 connector made from silver with tabs that are virtually unbreakable. The plug comes with added strain relief and firmly lock into place ensuring no critical data is lost.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav Max_Headroom » 2018-11-23 12:06

2-ch skrev:
Det här står att läsa: (ultra-performance låter tryggt)
AudioQuest's Diamond RJ/E is a directional Ethernet cable made with the same hallmark materials, philosophy, care and attention that is applied to all their interconnects, whether it's an entry level introduction to hi-fi or a died-in-the-wool music connoisseur. Another upgrade with Diamond is a complete plug redesign, opting for an ultra-performance RJ45 connector made from silver with tabs that are virtually unbreakable. The plug comes with added strain relief and firmly lock into place ensuring no critical data is lost.


Aha. Ingen kritisk data förloras. Men data som det inte är så noga med kan alltså ramla ur när man minst anar det.
Hur vet kablen i förväg vilka data om är kritiska då? Helt otroligt vad dom får till nu för tiden.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav 2-ch » 2018-11-23 14:05

Max_Headroom skrev:Aha. Ingen kritisk data förloras. Men data som det inte är så noga med kan alltså ramla ur när man minst anar det.
Hur vet kablen i förväg vilka data om är kritiska då? Helt otroligt vad dom får till nu för tiden.

:lol: :lol: :lol:

Kul att dom har en kabel som heter Vodka tycker jag.
För det vet ju alla att det låter bättre med lite vodka :wink:

Såg nu att priset på 10500 USD var för den på 20 meter.
Den finns för ynka 1195 USD om du klarar dig med 1,5m.

Snömoset fortsätter.
Denna expert (Michael Lavorgna) beskriver skillnaden så här:
The perceived differences between the Vodka, Diamond, Cinnamon, and Cat. 5 cable are plainly apparent and easy to hear. I'd sum up these differences as more. You get an increasingly large sound picture as you move up the line, greater differentiation between sonic elements, and a greater sense of clarity. I would classify these changes as being better in each case.


Ljudbilden blir alltså större och större när man vandrar uppåt i prisklass på dessa kablar.
Undrar hur nästa utgåva blir och när passerar vi larger than life?

Allt enligt den här sidan.
https://www.audiostream.com/content/audioquest-vodka-ethernet-cable-and-diamond-ethernet-cable

Nu har vi sparat en massa tid till hifikg. Det fanns ju redan en test av nätverkskablar :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav hifikg » 2018-11-23 21:45

Jag ägnar mina dagar o nätter åt att jämföra olika lagringsmedia, har du hört skillnad på en musikfil som är lagrad på en Microdrive och en vanlig HDD?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1486
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav Ted_B » 2018-11-24 01:24

Jag slog ju till på en prenumeration på tidningen innan prishöjningen, ser att första numret jag får handlar om de här kablarna och har inte ens börjat bläddra i tidningen. Tappade helt lusten att läsa den :(
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav hifikg » 2018-11-24 01:50

Ted_B skrev:Jag slog ju till på en prenumeration på tidningen innan prishöjningen, ser att första numret jag får handlar om de här kablarna och har inte ens börjat bläddra i tidningen. Tappade helt lusten att läsa den :(

Gör inte det, det finns gott om bra musiktips i den. Kabeltestet är säkert ett skämt för att kolla om läsarna är vakna :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1486
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav Ted_B » 2018-11-24 01:55

Ok, jag ska bara läsa ut boken jag håller på med så tar jag tidningen sen, läser den på jobbet isåfall :)
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav 2-ch » 2018-11-26 08:09

hifikg skrev:Jag ägnar mina dagar o nätter åt att jämföra olika lagringsmedia, har du hört skillnad på en musikfil som är lagrad på en Microdrive och en vanlig HDD?

Nej, men jag kan tänka mig att HDD låter lite snurrigt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav hifikg » 2018-11-26 14:19

2-ch skrev:
hifikg skrev:Jag ägnar mina dagar o nätter åt att jämföra olika lagringsmedia, har du hört skillnad på en musikfil som är lagrad på en Microdrive och en vanlig HDD?

Nej, men jag kan tänka mig att HDD låter lite snurrigt.

En Microdrive är en HDD i mikroformat :) Så det låter lite mindre snurrigt, kan man anta...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Äntligen test av nätverkskablar

Inläggav 2-ch » 2018-11-26 15:08

hifikg skrev:En Microdrive är en HDD i mikroformat :) Så det låter lite mindre snurrigt, kan man anta...

Ah.. jag snurrade till begreppen.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster