Absorbenter provade

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Absorbenter provade

Inläggav Max_Headroom » 2003-10-15 00:06

Jaha, då har jag provat mina halvfärdiga berdbandsabsorbenter. Dom ska kläs med tyg, sen är dom klar! Jag vill prova först innan jag lägger pengar på tyg. Absorbenterna är byggda av trä och gullfiber + diverse stoff för att få dom att sitta ihop. Utsidan är nu klädd med syntetiskt möbel-stoff, ca 25mm tjockt. Storleken är 40x40 cm, höjd 115 cm.

Hur låter då? Klart annorlund än tidigare. Framför allt tydligare. Inte så att upplösnmingen upplevs bättre, men ljudet känns inte lika "ivrigt" och "ystert". Sånna här grunkor ska ju inte påverka basen direkt, och det gör nog inte dom här heller. Men div. andra resonanser dämpas så nu hörs basen mycket tydligare. Klar förbättring. Mycket prisvärt att bygga sånna här tycker jag, dom här kommer att ha kostat ca 700 inkl. tyg när det är klart. Då har jag dessutom massor av gullfiber över till högtalrbyggen och med absorbenter och grejjor. + lite lim, tejp och sånt som blev över. Vill man inte bygga själv kan man köpa runda sånna här från t.ex. svanå.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-10-15 00:42

Akustiken är så otroligt viktig.

Själv föredrar jag att möblera det rätt, men om man kan få absorbenter att smälta in på ett snyggt sätt så kan jag tänka mig att prova. Vad är fördelen med bredbandsabsorbenter mot t.ex hyfsat fyllda bokhyllor? Om det är skillnad i frekvenserna, kan man då inte placera böckerna på ett sätt att man får det att bli lika bra? Jag bara undrar för oss som vill ha lite WAF :)

Vill du, hade du gärna fått göra en artikel till oss, med bilder från när du sätter ihop absorberna till när de står i rummet. :) Hade varit kul att se.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-10-15 09:34

"Vad är fördelen med bredbandsabsorbenter mot t.ex hyfsat fyllda bokhyllor?"

Om jag har förstått rätt (men det är inte säkert eller ens troligt) så fungerar bokhyllor mer som diffusorer. Dessutom kan jag inte gärna fylla hela rummet med bokhyllor, jag har redan 2 varav en är ganska stor.
Jag har modellerat upp hela rummet i 3D så jag kan prova hur olika möbleringsgrejjor ser ut. Det var bra i det här fallet då jag från början tänkte göra dom 56x56 i fyrkant. Men det hade blivit för blaffigt.

En artikel kan komma senare, jag ska köpa tyg i dag, sedan dröjer det ett tag innan jag får tag i en symaskin så jag kan sy ihop lite snygga överdrag.

Återgå till Generellt om hifi