Moderator: Redaktörer
JB skrev:Fast räknas verkligen högtalare som man bytt element + filter och eventuellt dämpning i till moderna komponenter fortfarande som gamla?
Perfector skrev:JB skrev:Fast räknas verkligen högtalare som man bytt element + filter och eventuellt dämpning i till moderna komponenter fortfarande som gamla?
Vet inte, därför frågar jag.
Det är ändå samma element fast nytillverkade.
JB skrev:Perfector skrev:JB skrev:Fast räknas verkligen högtalare som man bytt element + filter och eventuellt dämpning i till moderna komponenter fortfarande som gamla?
Vet inte, därför frågar jag.
Det är ändå samma element fast nytillverkade.
Tänkte mer på hifikg's burkar
hifikg skrev:Se där ja, Per leder... eller ska vi räkna köksradio?
schmutziger skrev:hifikg skrev:Se där ja, Per leder... eller ska vi räkna köksradio?
Den har ett bredbandselement så varför inte? popboxen är ju oxå monohögisar
spiii skrev:Ett par OA5 typ2, okänd årsmodell (kan man läsa ut hur gamla dom är?) -första halvan av 70-talet?
Ett par Voigthorn modifierade enligt Bjarne Bäckström. Alltså troligen omkring 1976 när hans modifiering publicerades.
Kanske flyttar 9710:orna från hornen som är i strålande skick till OA5:orna och sätter något annat i hornen som nu är ganska trevliga på moderat volym, men som skrålar väldigt från 9710:orna när man vrider på. Bra tjong i dunka- området!
/Sam
spiii skrev:
Ett par OA5 typ2, okänd årsmodell (kan man läsa ut hur gamla dom är?) -första halvan av 70-talet?
Ett par Voigthorn modifierade enligt Bjarne Bäckström. Alltså troligen omkring 1976 när hans modifiering publicerades.
Kanske flyttar 9710:orna från hornen som är i strålande skick till OA5:orna och sätter något annat i hornen som nu är ganska trevliga på moderat volym, men som skrålar väldigt från 9710:orna när man vrider på. Bra tjong i dunka- området!
/Sam
MacBruce Skrev:
Man blir nästan tårögd...
Mvh,
/Bjarne.
grannilsson skrev:spiii skrev:
Ett par OA5 typ2, okänd årsmodell (kan man läsa ut hur gamla dom är?) -första halvan av 70-talet?
/Sam
MacBruce Skrev:
Man blir nästan tårögd...
Mvh,
/Bjarne.
Lite off Topic i denna tråd, men ändå måste jag nämna detta, Voigt-hornen som flera verkar ha haft, eller har kvar var mina fösta högtalare som byggdes
1978, enligt Modifieringsanvisningar i HiFi & Musik 1976 "Modifiering av Voigt-Hornet" av dig Bjarne (McBruce), tack för denna optimering![]()
Dessa var betydligt bättre än orginal konstruktionen framför allt i basåtergivningen, högtalaren jag byggde var bestyckad med JBL 2110 element som var riktigt bra
för den tiden, klart bättre än alla andra billigare element som var tänkta för konstruktionen, och enligt mätningar jag gjort själv idag står de sig mycket väl även med
dagens mått mätt.
Nu kliar det i fingrarna att bygga något (kanske Voigt-Hornet) med JBL 2110 element då jag har fått tag i 6 st sådana element från ett Surplus lager som Ericsson haft,
och som vad jag har förstått blev över när de installerades en massa sådana bredbandselement i taket på Arlandas avgångshallar vid terminal 5.
Jag har ju ritningar på dessa som jag fick av paa förra året, tack paafår se om det blir något av med detta ....
Annars spelar jag dagligen på en gammal Rör-Radio med inbyggd högtalare från 1957 Löwe Bella...
Mvh Göran Nilsson
avr7000 skrev:Jag kör QLN One dagligen nu.... sent 80 tal.
Ibland kör jag mina JPW Ruby2 tidigt 90 tal.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 39 gäster