Moderator: Redaktörer
__10 skrev:Matix skrev:Klart underskattat märke i vårt land, tycker jag.
Det kan väl bero på att de knappt har gått (går?) att få tag på här. Då tenderar märken att inte bli så stora av nån anledning...
Flint skrev:Jag har lyssnat på en Thiel i butik en gång. Minns inte modellbetäckningen men den var dyr. Ca. ett kvartals bruttolön. Jag gillade det mesta utom basen. Blöt och hängig men det kanske berodde på elektroniken. Den drevs med en stor Rotel.
soderberg skrev:Givet att Thiels högtalare har en konstant grupplöptid så måste Q-värdet vara ganska lågt, jag skulle gissa på 0,6-0,7 ungefär, lite olika på olika modeller förmodligen. Med största sannolikhet var det inte högtalaren som hade "blöt" bas, utan det var förmodligen rummet det var fel på.
soderberg skrev:Det är väldigt få högtalare som överhuvudtaget återger flygel som flygel och inte som leksakspiano eller kanske hemorgel med pianoljud. Spår 10 är särskilt tufft, men vilket som går bra. Köp f.ö. skivan, den är ruskigt bra.
IngOehman skrev:soderberg skrev:Givet att Thiels högtalare har en konstant grupplöptid så måste Q-värdet vara ganska lågt, jag skulle gissa på 0,6-0,7 ungefär, lite olika på olika modeller förmodligen. Med största sannolikhet var det inte högtalaren som hade "blöt" bas, utan det var förmodligen rummet det var fel på.
Jaha, vad betyder det? (Alltså: "Givet att...")
Menar du "om de skulle ha", eller menar du att de HAR konstant grupplöptid? (Samma vid 30 Hz som vid t ex 10 000 Hz.)
Isåfall kan jag upplysa dig om att någon har framfört osanningar till dig. Grupplöptiden är många gånger större vid 30 Hz än vid högre frekvenser från dessa högtalare.
IngOehman skrev:Att specificera högtalarens beteende i basområdet med en angivelse av "ett Q-värde" är ännu konstigare med tanke på att de flesta Thiel-högtalare mig veterligt är basreflexsystem (eller slavbasystem).
De har således minst två relevanta Q-värden i basområdet, varav jag råkar veta att det ena är signifikant högre än 1 på flera av Thiels högtalare..
Vh, iö
Morello skrev:Nej, ett basreflexsystem har två komplexa polpar och således två Q-värden, vilket IÖ mycket riktigt påpekat. Sammafaller polparens polfrekvens, blir produkten av dessa tvenne Q-värden detsamma som nivån vid resonans. Ett 4:e ordningens Butterworthsystem (som ju har polerna på en halvcirkel och därmed har polerna exakt samma polfrekvens, dvs polvektorernas magnitud är lika) har tex. Q1=0.707 och Q2=1.0, vilket ger produkten 0.707, dvs -3dB vid resonans.
Morello skrev:Ett 4:e ordningens Butterworthsystem (som ju har polerna på en halvcirkel och därmed har polerna exakt samma polfrekvens, dvs polvektorernas magnitud är lika) har tex. Q1=0.707 och Q2=1.0, vilket ger produkten 0.707, dvs -3dB vid resonans.
Flint skrev:Morello skrev:Nej, ett basreflexsystem har två komplexa polpar och således två Q-värden, vilket IÖ mycket riktigt påpekat. Sammafaller polparens polfrekvens, blir produkten av dessa tvenne Q-värden detsamma som nivån vid resonans. Ett 4:e ordningens Butterworthsystem (som ju har polerna på en halvcirkel och därmed har polerna exakt samma polfrekvens, dvs polvektorernas magnitud är lika) har tex. Q1=0.707 och Q2=1.0, vilket ger produkten 0.707, dvs -3dB vid resonans.
Hur räknar man ut Q-värdet på själva basreflexbidraget? Det som resulterar i "Twin peaks".
IngOehman skrev:Flint skrev:Morello skrev:Nej, ett basreflexsystem har två komplexa polpar och således två Q-värden, vilket IÖ mycket riktigt påpekat. Sammafaller polparens polfrekvens, blir produkten av dessa tvenne Q-värden detsamma som nivån vid resonans. Ett 4:e ordningens Butterworthsystem (som ju har polerna på en halvcirkel och därmed har polerna exakt samma polfrekvens, dvs polvektorernas magnitud är lika) har tex. Q1=0.707 och Q2=1.0, vilket ger produkten 0.707, dvs -3dB vid resonans.
Hur räknar man ut Q-värdet på själva basreflexbidraget? Det som resulterar i "Twin peaks".
Det är praktiskt taget omäjligt att räkna ut detta Q-värde, men att mäta upp det är lätt, liksom att uppskatta det.
I princip kan man säga att det är en konsekvens av resonansfaktorerna (massan i porten samt fjädringen i lådan) delat med dämpningsfaktorerna. I en basreflexhögtalare kan man dela upp dämpningen i t ex tre delar:
Portförluster, inre dämpning, samt drivningsdämpning.
Den sistnämnda är en konsekvens av att baselementets mekaniska drivimpedans inte är oändligt högohmig (inte är helt styv), och denna förlust dominerar fullständigt i varje välgjord högtalarkonstruktion.
Med endast portförusten inräknad är det inte ovanligt med Q-värden på uppåt 7 eller högre.
Vh, iö
Flint skrev:IngOehman skrev:Flint skrev:Morello skrev:Nej, ett basreflexsystem har två komplexa polpar och således två Q-värden, vilket IÖ mycket riktigt påpekat. Sammafaller polparens polfrekvens, blir produkten av dessa tvenne Q-värden detsamma som nivån vid resonans. Ett 4:e ordningens Butterworthsystem (som ju har polerna på en halvcirkel och därmed har polerna exakt samma polfrekvens, dvs polvektorernas magnitud är lika) har tex. Q1=0.707 och Q2=1.0, vilket ger produkten 0.707, dvs -3dB vid resonans.
Det är praktiskt taget omäjligt att räkna ut detta Q-värde, men att mäta upp det är lätt, liksom att uppskatta det.
I princip kan man säga att det är en konsekvens av resonansfaktorerna (massan i porten samt fjädringen i lådan) delat med dämpningsfaktorerna. I en basreflexhögtalare kan man dela upp dämpningen i t ex tre delar:
Den sistnämnda är en konsekvens av att baselementets mekaniska drivimpedans inte är oändligt högohmig (inte är helt styv), och denna förlust dominerar fullständigt i varje välgjord högtalarkonstruktion.
Med endast portförusten inräknad är det inte ovanligt med Q-värden på uppåt 7 eller högre.
Vh, iö
Du kanske inte vill avslöja det men vad har du för tumregler (som du givetvis inte har i övrigt eftersom det är dumt) när du konstruerar en basreflexlåda?
IngOehman skrev:Flint skrev:IngOehman skrev:Flint skrev:Morello skrev:Nej, ett basreflexsystem har två komplexa polpar och således två Q-värden, vilket IÖ mycket riktigt påpekat. Sammafaller polparens polfrekvens, blir produkten av dessa tvenne Q-värden detsamma som nivån vid resonans. Ett 4:e ordningens Butterworthsystem (som ju har polerna på en halvcirkel och därmed har polerna exakt samma polfrekvens, dvs polvektorernas magnitud är lika) har tex. Q1=0.707 och Q2=1.0, vilket ger produkten 0.707, dvs -3dB vid resonans.
Vh, iö
Du kanske inte vill avslöja det men vad har du för tumregler (som du givetvis inte har i övrigt eftersom det är dumt) när du konstruerar en basreflexlåda?
Som du gissar har jag inga tumregler.
Jag börjar med att för mig själv klargöra kraven på lådan (ljudtryck och bandbredd primärt, men även några tiotal ytterligare aspekter av konstruktionen måste genomtänkas). Dessa lådkrav är dessutom inklusive hur den skall möbleras med i rummet, hur den skal stråla, hur den skall samarbeta med system för de högre registren och liknande. Ur denna information kan man lista ut hur den måste bete sig tonkurvemässigt, för att klinga korrekt (det vill säga återge inspelningen).
Sen gör man förstås en analys av vilket grupplöptid systemet kommer att ge, och modifierar det tills den differentiella grupplöptiden blir så låg att artikulationen blir tillräckligt bra.
[Med undantag av ett register mellan sisådär 120 och 240 Hz (eller om man vill ange 100 - 300 Hz) gäller sambandet: mxDly = 0,8/f]
Nästa steg är att omvandla all denna information till en konstruktion, varur undergrupperna; konstuera själva högtalarelement, konstruera kabinettet och konstruera porten (eller i förekommande fall välja den sistnämnda) måste hanteras.
Några års prototyparbetande brukar vara oundvikligt om allt skall bli perfekt.
När konstruktionen är klar bygger man den, lyssnar väldigt länge. Kanske ändrar man någon detalj pyttelite för att allt verkligen skall bli helt fantastiskt bra.
Sedan är allt klart!![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:
Som du gissar har jag inga tumregler.
Jag börjar med att för mig själv klargöra kraven på lådan (ljudtryck och bandbredd primärt, men även några tiotal ytterligare aspekter av konstruktionen måste genomtänkas). Dessa lådkrav är dessutom inklusive hur den skall möbleras med i rummet, hur den skal stråla, hur den skall samarbeta med system för de högre registren och liknande. Ur denna information kan man lista ut hur den måste bete sig tonkurvemässigt, för att klinga korrekt (det vill säga återge inspelningen).
Sen gör man förstås en analys av vilket grupplöptid systemet kommer att ge, och modifierar det tills den differentiella grupplöptiden blir så låg att artikulationen blir tillräckligt bra.
[Med undantag av ett register mellan sisådär 120 och 240 Hz (eller om man vill ange 100 - 300 Hz) gäller sambandet: mxDly = 0,8/f]
Nästa steg är att omvandla all denna information till en konstruktion, varur undergrupperna; konstuera själva högtalarelement, konstruera kabinettet och konstruera porten (eller i förekommande fall välja den sistnämnda) måste hanteras.
Några års prototyparbetande brukar vara oundvikligt om allt skall bli perfekt.
När konstruktionen är klar bygger man den, lyssnar väldigt länge. Kanske ändrar man någon detalj pyttelite för att allt verkligen skall bli helt fantastiskt bra.
Sedan är allt klart!![]()
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 28 gäster