10 000/år dör av buller enligt akustik-konsultfirman?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

10 000/år dör av buller enligt akustik-konsultfirman?

Inläggav JM » 2018-11-27 05:38

Trafikbuller orsakar varje år 10.000 fall av för tidig död i Europa, enligt en rapport från Sweco.
https://www.dn.se/insidan/trafikbuller- ... re-nivaer/

Har någon länk till rapporten?

JM
Senast redigerad av JM 2018-11-28 08:02, redigerad totalt 2 gånger.
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Tengil
 
Inlägg: 2456
Blev medlem: 2005-08-04
Ort: Fiskebäck

Re: 10 000/år dör av buller.

Inläggav Tengil » 2018-11-27 08:03

Vad har det med generellt om hifi att göra, dessutom låst, flytta till övrig eller ta bort.

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: 10 000/år dör av buller.

Inläggav JM » 2018-11-27 09:16

Om buller är dödligt är hifi-lyssnare en riskgrupp.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13681
Blev medlem: 2010-11-05

Re: 10 000/år dör av buller.

Inläggav Kronkan » 2018-11-27 10:10

Eventuellt kan det med enkla åtgärder gå att minska buller i sitt boende. Detta om fönstren är inåtgående.

Om man är musik och ljudintresserad kan man ju vara intressen av att minska störningar oavsett när man vill ha det tyst ellerlyssna på något.



Varför just leta efter vad Sveco skrivit. Fiinns en del forskning.om buller och hälsa. Här en något äldre länk till Karolinska I stitutet. Men oönskade ljud/buller har negativa effekter på hälsan.

https://ki.se/forskning/oonskat-ljud-ne ... for-halsan

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: 10 000/år dör av buller.

Inläggav Kraniet » 2018-11-27 15:57

men är det ens sant? låter lite otroligt.
Vad är mekanismen till att man dör? Stress?

Musiklyssning är väl avstressande så kopplingen till Hifi borde isf vara negativ.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: 10 000/år dör av buller.

Inläggav Almen » 2018-11-27 15:59

Om buller är dödligt och hifi-lyssnare är en riskgrupp är pimpelfiskare en riskgrupp. Och ortopeder.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: 10 000/år dör av buller.

Inläggav genstruktur » 2018-11-27 17:10

JM skrev:Om buller är dödligt är hifi-lyssnare en riskgrupp.

JM


Buller måste väl ändå vara oönskade ljud? 8)

Fast du kanske lyssnar på musik du inte gillar? :wink:
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: 10 000/år dör av buller.

Inläggav Nattlorden » 2018-11-27 17:11

JM-post av normal kvalité.... inget att bry sig angående alltså....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13681
Blev medlem: 2010-11-05

Re: 10 000/år dör av buller.

Inläggav Kronkan » 2018-11-27 20:01

Kraniet skrev:men är det ens sant? låter lite otroligt.
Vad är mekanismen till att man dör? Stress?

Musiklyssning är väl avstressande så kopplingen till Hifi borde isf vara negativ.



JM:s koppling till hifi-lyssnare känns ju inte seriös.

Men det är ju inte skadligt för ljudintresserade att reflektera över olika perspektiv på buller. Därför gjorde jag ett inlägg.

Under hela mitt vuxna liv har jag känt till att buller är hälsovådligt. En mekanism (kanske av många) är att blodtrycket ökar. Så något stresshormon är inblandat.

Här är ett exempel på Trafikverket och deras sammanställning över olika typer av effekter av buller

https://www.trafikverket.se/for-dig-i-b ... opaverkan/

Jag vill själv undvika att behöva leta på engelska i epidemiologisk forskning kring hälsa och buller. Detta just nu.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13681
Blev medlem: 2010-11-05

Re: 10 000/år dör av buller.

Inläggav Kronkan » 2018-11-27 20:10

Kraniet skrev:men är det ens sant? låter lite otroligt.
Vad är mekanismen till att man dör? Stress?

Musiklyssning är väl avstressande så kopplingen till Hifi borde isf vara negativ.



Här en studie från Danmark, typ

För min del kan tråden stängas eller flyttas.

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: 10 000/år dör av buller.

Inläggav Kraniet » 2018-11-27 21:33

Fast nog är det lite underligt ändå. Jag har bara hört på TV hur det låter i regnskog men de som varit där säger att det låter som attan. Hur hänger det ihop med detta? Lite skumt.. Lite som det här att rött kött skulle vara skadligt. Jobbigt för alla lejon liksom..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: 10 000/år dör av buller.

Inläggav music4ever » 2018-11-27 23:08

Vad har buller med musik att göra?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: 10 000/år dör av buller.

Inläggav petersteindl » 2018-11-27 23:36

Ingenting, för då skulle tråden vara i Musikstugan.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: 10 000/år dör av buller.

Inläggav music4ever » 2018-11-27 23:48

Då har det knappast något med "generellt om hifi" att göra.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: 10 000/år dör av buller.

Inläggav petersteindl » 2018-11-28 00:40

music4ever skrev:Då har det knappast något med "generellt om hifi" att göra.


Jo, enligt JM har det synnerligen mycket med generellt om hifi att göra.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: 10 000/år dör av buller.

Inläggav Laila » 2018-11-28 00:53

Någon mer än jag som hört en skånsk näktergal vid pass 05-rycket en sen junimorgon . . . typ ? :?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: 10 000/år dör av buller.

Inläggav JM » 2018-11-28 07:54

Dödligt buller?

Ljudnivåer typ när Saturn V startade mot månen på 1960-talet på 220 dB var dödligt. Enligt NASAs djurörsök slits trumhinnor, ögon, lungor, tarmar mm sönder av ljudtrycket.

Mellan buller, musik och icke dödliga sjukdomar finns kopplingar.

Till viss del är det en myt att önskat ljud är mindre skadligt än oönskat buller.


Hörseln skiljer inte på oönskat ljud - buller och önskat ljud i vissa avseenden. Önskat ljud kan vara tex live musik eller reproducerad musik.
Långvarig exponering av bullrande maskiner eller dagligt jobbande i en konsertorkester på nivåer kring 85 dB kan leda till överkänslighet för vissa frekvenser - hyperakusi - utan tonkurvan i ett audiogram får dippar.

Konsertmusiker är faktiskt överrepresenterade i populationen med hyperakusi.

Därefter utvecklas inte sällan tinnitus.

Men att mer modest buller leder till döden är okänt för mig. Hittar inga bra källor.

Är inte det bara ett desperat oetiskt sätt att för konsultfirman i akustik att få nya kunder?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13681
Blev medlem: 2010-11-05

Re: 10 000/år dör av buller enligt akustik-konsultfirman?

Inläggav Kronkan » 2018-11-28 08:30

Ovanstående är ju bara tyck och tänk.
Du får väl börja med att läsa wiki.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Health_ ... from_noise

Användarvisningsbild
PeterAkemark
 
Inlägg: 1967
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Dalarna

Re: 10 000/år dör av buller enligt akustik-konsultfirman?

Inläggav PeterAkemark » 2018-11-28 08:50

Vad jag kommer ihåg så bedrevs det forskning om buller (infraljud) och dess påverkan på människokroppen redan under 80-talet vid något universitet norr-över. Det handlade mycket om lastbilshytter och liknande.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13681
Blev medlem: 2010-11-05

Re: 10 000/år dör av buller enligt akustik-konsultfirman?

Inläggav Kronkan » 2018-11-28 09:19

Här är en undersökning från sista sekelskiftet omkring infraljud.
https://ntp.niehs.nih.gov/ntp/htdocs/ch ... nd_508.pdf

Säkert inte riktigt intressant men den har en gedigen källhänvisningar. Dessa går tillbaka till 70-talet. Så det är säkert så att man studerat infraljuds påverkan på människan och detta även i Sverige och i lastbilar på 80-talet. Men det går ju inte att hitta så gammalt material via nätet.

Det jag själv minns av någon tidig studie är infraljud, vind och höga byggnader.

................

Min egen insats i området är inte enorm. Jag kom dock att kraftigt stödja ett arbete omkring buller i förskola och skola. Det startade som ett arbetsmiljöproblem men blev mycket mer genom att barn och ungas ljudmiljö sattes i focus. Det här var 90-tal.

Men tyvärr fanns det inte med någon bra akustiker. Vi sysslade mest med att exempelvis få personal och fastighetsförvaltare att uppmärksamma källor till buller. Men även i någon mån så fanns det med hörbarhet vilket ju man måste ha om man alla skall kunna höra vad som sägs.

Men det togs nog bl a fram världens första bullerdämpande bord till matsalar. Perstorpsskivor var väl då förhärskande.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19061
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: 10 000/år dör av buller enligt akustik-konsultfirman?

Inläggav Max_Headroom » 2018-11-28 11:19

Tids nog dör ju folk med eller utan buller.
Men att buller skulle orsaka att 10000 kastar in handduken tidigare än dom skulle ha gjort utan, låter rimligt.
Buller har en massa negativa effekter på folk och fä, det är känt senda länge. Höjd stressnivå, högre puls etc.

Hifi kan används till att motverka buller, på flera sätt. Dels kan man överrösta bullret med annat ljud, som är trevligt och behagligt och lugnar nerverna. Dels kan man använda Hifi-n till avkoppling och nöje, som motverkar dom negativa sinnestämningar som buller orsaker. Koppla av efter det bullriga jobbet med lite ljuv musik, t.ex.. Trevlig bakrunds musak som får en på gott humör skall inte föraktas.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13681
Blev medlem: 2010-11-05

Re: 10 000/år dör av buller enligt akustik-konsultfirman?

Inläggav Kronkan » 2018-11-28 12:02

Håller med.

Här har vi en helt undermålig trådstart utan egentlig start. En länk efterfrågas såsom att TS saknar kunskap om hur man söker. Ingen egentlig fråga.

Sedan ett helt plötsligt ett utfall mot akustiker 8O som ju egentligen inte sysslar med bullerbekämpning åtminstone inte i sitt centrala yrkesutövande.

Finns det en dold agenda blir ju min fundering.

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: 10 000/år dör av buller enligt akustik-konsultfirman?

Inläggav bassman » 2018-11-28 12:38

Innan jag akustikreglerade mitt rum kan jag säga att i dom värsta stunder kan jag nog kalla den återgivninigen för buller. :?
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: 10 000/år dör av buller enligt akustik-konsultfirman?

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-11-28 18:43

Kronkan skrev:Håller med.

Här har vi en helt undermålig trådstart utan egentlig start. En länk efterfrågas såsom att TS saknar kunskap om hur man söker. Ingen egentlig fråga.

Sedan ett helt plötsligt ett utfall mot akustiker 8O som ju egentligen inte sysslar med bullerbekämpning åtminstone inte i sitt centrala yrkesutövande.

Finns det en dold agenda blir ju min fundering.


Mnaäe, inte riktigt så. Om man tar och kikar på akustikkonsultbranschen som helhet, är det mångdubbelt fler som jobbar med buller/oljud och vibrationer än de som jobbar med välljud (typ konsertsalar, kyrkor, studior). ;)
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: 10 000/år dör av buller.

Inläggav Bill50x » 2018-11-28 20:27

music4ever skrev:Vad har buller med musik att göra?

Absolut relevant. Buller är, enkelt uttryckt, oönskat ljud - och sådant råkar man ut för i hissar, varuhus, restauranger , butiker etc. Det värsta buller man kan råka ut för är väl skränig musik med hög ljudnivå på ett ställe som är avsett för att umgås på.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: 10 000/år dör av buller enligt akustik-konsultfirman?

Inläggav Morello » 2018-11-28 22:52

Sönderkomprimerat fonogramavskräde av typen Robyn Honey är enligt mitt ringa förmenande att betrakta som buller. :mrgreen:

Skämt åsido, men jag blir mentalt stressad när jag tex åker bil med någon som spelar reklamradio (eller annat liknande sönderkomprimerat skräp); jag ber alltid att få sänka eller sätta av helt. Jag står inte ut.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13681
Blev medlem: 2010-11-05

Re: 10 000/år dör av buller enligt akustik-konsultfirman?

Inläggav Kronkan » 2018-11-28 22:58

Johan_Lindroos skrev:
Kronkan skrev:Håller med.

Här har vi en helt undermålig trådstart utan egentlig start. En länk efterfrågas såsom att TS saknar kunskap om hur man söker. Ingen egentlig fråga.

Sedan ett helt plötsligt ett utfall mot akustiker 8O som ju egentligen inte sysslar med bullerbekämpning åtminstone inte i sitt centrala yrkesutövande.

Finns det en dold agenda blir ju min fundering.


Mnaäe, inte riktigt så. Om man tar och kikar på akustikkonsultbranschen som helhet, är det mångdubbelt fler som jobbar med buller/oljud och vibrationer än de som jobbar med välljud (typ konsertsalar, kyrkor, studior). ;)


Utryckte mig säkert lite slarvigt eftersom jag var lite irriterad.

Buller tillhör det akademiska ämnet akustik och om detta är vi säkert eniga om. Det kan också säkert vara så att de flesta som har detta som huvudämne arbetar med buller och vibrationer.


Men är det så att det mesta av arbetet kring vägbuller utförs av akustiker? Det är inte den bild jag har.

Frågor kring buller inför i civilingengörsprogrammet för samhällsbyggnadsteknik
https://www.chalmers.se/sv/utbildning/p ... k-300.aspx

Ringer jag kommunen och klagar på vägbuller så skickas jag till miljö och hälsa och får tala med en inspektör. Han loggar in på datan och säger omedelbart vilken decibel som beräknas finnas vid min fasad. Samma sak om jag bygger en fastighet som ligger nära väg. Inspektören igen med dataprogram.

Min fortsatta misstanke är att den absolut största praktiska arbetet kring vägbuller och eventuella åtgärder görs av andra än renodlade akustiker.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], dewpo, doppler, juanth, ottovonkopp och 19 gäster