Ljudisolerande fönster

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Ljudisolerande fönster

Inläggav music4ever » 2018-11-29 00:00

Så här ser det ut nu i vardagsrummet.
Fönster.jpg
Fönster.jpg (165.09 KiB) Visad 4786 gånger


Tanken är att byta fönster som ljudisolerar "så mycket som möjligt" utåt och stärka upp väggen så den också dämpar utåt.
Fönstren sitter ca 50 cm upp, är 150 cm höga och börjar ca 65 cm från hörnen. Djupet för väggen är bara ca 10 cm (minus panelen utanför).

Ett mål som jag siktar mot (dvs är lite flexibelt) är att fönstren istället börjar vid ca 80 cm. Annars så är det rätt så flexibelt.

Vad kan man göra?
-Till exempel, skulle man kanske riva väggen utifrån och stärka upp den och ev göra den så mycket djupare som det går att göra utan att det ser konstigt ut? Och samtidigt bygga en ny vägg framför den och lämna en lite spalt mellan väggarna? Eller spelar det ingen större roll?

-Eller bygga en helt ny vägg, som är väsentligt djupare?

-Vad för fönster ska man kunna ha för bästa dämpning utåt?

-Fönstrens storlek, antal och när de börjar från hörnet är flexibla.

-Själv så skulle jag gilla att ha lite "vägg" mellan varje fönster, som också kan användas för dämpning. T ex gillar jag Storyboards fönstervägg (nu säger jag inte att det är just exakt dessa måtten jag är ute efter).
storyboard.jpg
storyboard.jpg (83.79 KiB) Visad 4786 gånger


-Om man bygger en ny vägg med lite mer djup, finns det någon fördel att ha två "separata" fönster? T ex ljudisolerande 3-glas längst ut (fasta?) och en till där "fönsterkarmen" slutar in mot rummet?

Förslag?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Ljudisolerande fönster

Inläggav petersteindl » 2018-11-29 00:25

music4ever skrev:Så här ser det ut nu i vardagsrummet.
Fönster.jpg


Tanken är att byta fönster som ljudisolerar "så mycket som möjligt" utåt och stärka upp väggen så den också dämpar utåt.
Fönstren sitter ca 50 cm upp, är 150 cm höga och börjar ca 65 cm från hörnen. Djupet för väggen är bara ca 10 cm (minus panelen utanför).

Ett mål som jag siktar mot (dvs är lite flexibelt) är att fönstren istället börjar vid ca 80 cm. Annars så är det rätt så flexibelt.

Vad kan man göra?
-Till exempel, skulle man kanske riva väggen utifrån och stärka upp den och ev göra den så mycket djupare som det går att göra utan att det ser konstigt ut? Och samtidigt bygga en ny vägg framför den och lämna en lite spalt mellan väggarna? Eller spelar det ingen större roll?

-Eller bygga en helt ny vägg, som är väsentligt djupare?

-Vad för fönster ska man kunna ha för bästa dämpning utåt?

-Fönstrens storlek, antal och när de börjar från hörnet är flexibla.

-Själv så skulle jag gilla att ha lite "vägg" mellan varje fönster, som också kan användas för dämpning. T ex gillar jag Storyboards fönstervägg (nu säger jag inte att det är just exakt dessa måtten jag är ute efter).
storyboard.jpg


-Om man bygger en ny vägg med lite mer djup, finns det någon fördel att ha två "separata" fönster? T ex ljudisolerande 3-glas längst ut (fasta?) och en till där "fönsterkarmen" slutar in mot rummet?

Förslag?


Som jag ser det finns det principiellt 2 sätt att ljudisolera fönster. Det ena sättet använder man på flygplatser. Man kan sitta i byggnaden och vara rätt nära flygplanet som startar sina jetmotorer och ha extrem ljuddämpning med 1 specialfönster där flygplansmotorerna knappt hörs. Jag tror man har en gas mellan 2 rutor som gör att ljudvågor reflekteras istället för att gå in i fönstret. Det andra sättet är att skapa en luftspalt mellan 2 fönster. Ju större spalt desto bättre, om jag minns rätt. Det finns färdiga formler att använda. Jag har dock inte dessa formler men de kanske finns på internet. Alternativ 2 är betydligt billigare. Åtminstone var det så på 70-talet och på 80-talet. Vill minnas att vi använde metod 2 på Ljudbutiken på Scheelegatan. Vi hade någon/några dm spalt. På Scheelegatan hade vi en busshållplats utanför butiken och det var inte speciellt kul. Efter att fixa innerfönster i skyltfönstren så blev det helt ok. D v s metoden funkade bra även för låga frekvenser. Harryup kanske minns mer/bättre?

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Ljudisolerande fönster

Inläggav darkg » 2018-11-29 02:29

Tjockare glas ska vara bra, men kräver att bågarna håller (om de måste vara öppningsbara). Jag var ett tag inne på att eftermontera extra (tjock) ruta i befintliga bågar, men det blev inget av det.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Ljudisolerande fönster

Inläggav galder » 2018-11-29 08:02

Jag har satt in tjockare (ljuddämpande) innerglas. Det dämpar trafikbullret rätt bra faktiskt. Steg 2 hade varit att byta båda fönstren.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Ljudisolerande fönster

Inläggav RogerGustavsson » 2018-11-29 08:23

På mitt jobb gjorde de ett fönsterbyte. Ut med de gamla kopplade fönstren och in med nya med isolerglas, ser ut som 2-glas men det är svårt att avgöra nu i mörkret. Utanför är en av de stora busshållplatserna och det har blivit markant tystare. Jag har fått lära mig att bäst ljudisolering kräver att glas inte är parallella, typ i ljudstudio. Isolerglas har gas mellan glasen, argon är väl det vanligaste, krypton är dyrare men värmeisolerar lite bättre. Antagligen ljudämpar större fönster sämre, man brukar se på hur stora skyltfönster buktar sig när dörrar öppnar och stängs.

SGG Climaplus Silence och Climatop Silence är exempel på ljudisolerande glas, ju tjockare (totalmåttet) desto bättre. https://glassolutions.se/sites/default/ ... ence_1.pdf

Om jag ska gå efter din beskrivning av ytterväggen, släpper den igenom en hel del, förmodligen mera än standard isolerglasfönster. Om det nu är en tunn träregelstomme med lätt fasad. Blir liksom lite annat med en källarvägg i betonghålsten under mark.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Ljudisolerande fönster

Inläggav PerStromgren » 2018-11-29 09:09

Vad vill uppnå? Att inte störa grannarna, eller att ha svärta i tystnaden mellan låtar?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17897
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Ljudisolerande fönster

Inläggav Almen » 2018-11-29 09:22

PerStromgren skrev:Vad vill uppnå? Att inte störa grannarna, eller att ha svärta i tystnaden mellan låtar?


music4ever skrev:Tanken är att byta fönster som ljudisolerar "så mycket som möjligt" utåt och stärka upp väggen så den också dämpar utåt.


"utåt" refererar rimligen till grannarna.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Ljudisolerande fönster

Inläggav STDI » 2018-11-29 09:25

Ditt fönsterparti påminner väldigt mycket om det vi har i ett Hultfredshus byggt 1968. Hos oss är det också original.

Men en kompis till mig hade ett likadant hus som han bytte fönster i. Om jag förstod hans berättelse rätt så hade han problem eftersom det inte var "lösa" fönster uppsatta i ett hål i väggen. Det visades sig att de mellanliggande karmarna inte bara var fönsterkarmar utan de var reglar som gick i hela väggens höjd. En speciell lösning som var möjlig eftersom huset var fabriksbyggt. Det blev alltså betydligt mer arbete än att bara byta fönster.

Det sagt som ett tips till dig innan du går för långt i ditt funderande/arbete. Kolla först om det bara går att byta fönster eller om du måste fixa med det bärande också.

Googla "fönsterbyte Hultfredshus" så hittar du lite mer att läsa.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Ljudisolerande fönster

Inläggav PerStromgren » 2018-11-29 12:40

Almen skrev:
PerStromgren skrev:Vad vill uppnå? Att inte störa grannarna, eller att ha svärta i tystnaden mellan låtar?


music4ever skrev:Tanken är att byta fönster som ljudisolerar "så mycket som möjligt" utåt och stärka upp väggen så den också dämpar utåt.


"utåt" refererar rimligen till grannarna.


Tack, Almen, jag missade det.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Empa
 
Inlägg: 1976
Blev medlem: 2007-02-13
Ort: Karlstad

Re: Ljudisolerande fönster

Inläggav Empa » 2018-11-29 14:19

music4ever skrev:Så här ser det ut nu i vardagsrummet.

Tanken är att byta fönster som ljudisolerar "så mycket som möjligt" utåt och stärka upp väggen så den också dämpar utåt.
Fönstren sitter ca 50 cm upp, är 150 cm höga och börjar ca 65 cm från hörnen. Djupet för väggen är bara ca 10 cm (minus panelen utanför).

Ett mål som jag siktar mot (dvs är lite flexibelt) är att fönstren istället börjar vid ca 80 cm. Annars så är det rätt så flexibelt.


Om det var jag hade jag nog gått på det som blir mest estetiskt och funktionellt för mig, ska du ända byta fönster men stör dig på att de är börjar 50cm från golv så välj 80cm och hur de ska sitta så får du försöka lösa det andra sen :)
Tex. om du vill ha tre fönsterpartier så kör på det, lättast är väl sedan att bygga ut väggen inåt om du inte har lite vattenrör och sånt såklart. Är det panel på utsidan så behöver den målas och kommer kanske skilja i nyans mot resten av huset så vill du kanske måla resten också. Men är panelen på utsidan lite halvt dålig så kanske det är värt att ta utsidan och passa på att byta panel också.

-Vad för fönster ska man kunna ha för bästa dämpning utåt?


En gissning är tre glas med varierande tjocklek på glasen för att ta olika frekvenser, glöm inte tätningen runt fönstret också.
Ett fönster som dämpar buller utifrån borde dämpa åt andra hållet också.

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Ljudisolerande fönster

Inläggav 2-ch » 2018-11-29 15:32

PerStromgren skrev:
Almen skrev:
PerStromgren skrev:Vad vill uppnå? Att inte störa grannarna, eller att ha svärta i tystnaden mellan låtar?


music4ever skrev:Tanken är att byta fönster som ljudisolerar "så mycket som möjligt" utåt och stärka upp väggen så den också dämpar utåt.


"utåt" refererar rimligen till grannarna.


Tack, Almen, jag missade det.

Rimligen ger det ena det andra. Isolerar det utåt så gör det det även inåt.
I det här fallet blir det grädde på moset.

Ja, väggen släpper också igenom ljud.
Jag byggde (i och för sig en innervägg) där reglarna för in och utsida är separata.
Sen la jag ett lager gips och ett lager plyfa på varje sida. Med en ljudklassad dörr + lite annat så blev det riktigt bra.
Med det större avstånd som din ytter/innervägg har med mer isolering mellan borde det kunna bli ännu bättre.

Om konstruktionen görs på ut eller insida spelar nog mindre roll tror jag.

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Re: Ljudisolerande fönster

Inläggav bakerman22 » 2018-11-29 16:25

Jag har bara tvåglas i mina fönster. Fast gasfyllda vikfönster.
Köpte dom på Skånska. Kunde inte motivera prisskillnaden mot SP eller Elit då det inte skiljde mycket i värde på dom.
När jag satte in dom hade jag inte en tanke på ljudisolationen.

Jag har gått en sväng runt huset när mitt relativt stora system har spelat på full sprutt.
Det hörs ytterst lite ut.
Vi har haft fester här hemma där systemet har fått jobba rejält långt in på småtimmarna, och det har aldrig varit en granne som klagat.

Tror att om man har vanliga kopplade fönster kan man byta till i princip vad som helst.
Dom kopplade fönstren är så usla ur ljudisoleringssynpunkt att allt blir ett megalyft.

Ventilation glömde jag sätta in när jag byggde om från garage till biorum. Det var dock bra ur just den här synpunkten. :D
Om man har ventilation in/ut ur väggen lär den läcka mer ljud än fönstren.
Det är nog en första grej att kolla över.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Ljudisolerande fönster

Inläggav music4ever » 2018-11-29 18:07

STDI skrev:Ditt fönsterparti påminner väldigt mycket om det vi har i ett Hultfredshus byggt 1968. Hos oss är det också original.

Men en kompis till mig hade ett likadant hus som han bytte fönster i. Om jag förstod hans berättelse rätt så hade han problem eftersom det inte var "lösa" fönster uppsatta i ett hål i väggen. Det visades sig att de mellanliggande karmarna inte bara var fönsterkarmar utan de var reglar som gick i hela väggens höjd. En speciell lösning som var möjlig eftersom huset var fabriksbyggt. Det blev alltså betydligt mer arbete än att bara byta fönster.

Det sagt som ett tips till dig innan du går för långt i ditt funderande/arbete. Kolla först om det bara går att byta fönster eller om du måste fixa med det bärande också.

Googla "fönsterbyte Hultfredshus" så hittar du lite mer att läsa.


Jupps, det är ett hultfredshus från 70-talet. Tackar.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Ljudisolerande fönster

Inläggav music4ever » 2018-11-29 18:08

Empa skrev:
music4ever skrev:Så här ser det ut nu i vardagsrummet.

Tanken är att byta fönster som ljudisolerar "så mycket som möjligt" utåt och stärka upp väggen så den också dämpar utåt.
Fönstren sitter ca 50 cm upp, är 150 cm höga och börjar ca 65 cm från hörnen. Djupet för väggen är bara ca 10 cm (minus panelen utanför).

Ett mål som jag siktar mot (dvs är lite flexibelt) är att fönstren istället börjar vid ca 80 cm. Annars så är det rätt så flexibelt.


Om det var jag hade jag nog gått på det som blir mest estetiskt och funktionellt för mig, ska du ända byta fönster men stör dig på att de är börjar 50cm från golv så välj 80cm och hur de ska sitta så får du försöka lösa det andra sen :)
Tex. om du vill ha tre fönsterpartier så kör på det, lättast är väl sedan att bygga ut väggen inåt om du inte har lite vattenrör och sånt såklart. Är det panel på utsidan så behöver den målas och kommer kanske skilja i nyans mot resten av huset så vill du kanske måla resten också. Men är panelen på utsidan lite halvt dålig så kanske det är värt att ta utsidan och passa på att byta panel också.

-Vad för fönster ska man kunna ha för bästa dämpning utåt?


En gissning är tre glas med varierande tjocklek på glasen för att ta olika frekvenser, glöm inte tätningen runt fönstret också.
Ett fönster som dämpar buller utifrån borde dämpa åt andra hållet också.


80 cm är en önskan från ritningen...

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Ljudisolerande fönster

Inläggav music4ever » 2018-11-29 18:09

Någon som kan tipsa om ett bra företag som verkligen kan med detta?

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Re: Ljudisolerande fönster

Inläggav bakerman22 » 2018-11-29 18:45

Oftast blir det billigast och bäst om du kan ta den lilla lokala snickarfirman.
Hör runt med släkt och vänner om dom har anlitat någon som dom har varit nöjda med.

Speciella fönsterfirmor typ Mockfjärds brukar vara svindyra. Det brukar gå snabbt, men inte bli speciellt bra.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Ljudisolerande fönster

Inläggav Adhoc » 2018-11-29 22:42

music4ever skrev:Någon som kan tipsa om ett bra företag som verkligen kan med detta?


Jag har för mig jag lade in någon länk till "fönsterfirma med pejl" i din husköpartråd. Eller ... så minns jag fel. :mrgreen:
Tjockare glas än normalt + 2 glas (i.s.t.f. 3) + största acceptabla avstånd emellan dom 2 glasen skulle jag tro ger bäst ljudisolering. En limmad bit gummiduk som täcker det drevade gapet mellan husreglar och fönsterramen i stället för enbart drevning i gapet. Finns även expanderade gummilist som alternativ och har bra mätvärden från f.d. SP.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Ljudisolerande fönster

Inläggav i » 2018-11-29 22:59

Jag vill inte vara glädjeförstörare men tänk efter innan du förminskar fönstren. De har stor betydelse för trevnaden s a s.
Men tycke och smak...
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Ljudisolerande fönster

Inläggav music4ever » 2018-11-30 05:15

i skrev:Jag vill inte vara glädjeförstörare men tänk efter innan du förminskar fönstren. De har stor betydelse för trevnaden s a s.
Men tycke och smak...


Trevnaden att titta in i grannen bakgård?
Jag köpte huset för att kunna bygga rummet, så det säger väl en hel del om vilka prioriteringar jag har.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Ljudisolerande fönster

Inläggav music4ever » 2018-11-30 05:17

Adhoc skrev:
music4ever skrev:Någon som kan tipsa om ett bra företag som verkligen kan med detta?


Jag har för mig jag lade in någon länk till "fönsterfirma med pejl" i din husköpartråd. Eller ... så minns jag fel. :mrgreen:
Tjockare glas än normalt + 2 glas (i.s.t.f. 3) + största acceptabla avstånd emellan dom 2 glasen skulle jag tro ger bäst ljudisolering. En limmad bit gummiduk som täcker det drevade gapet mellan husreglar och fönsterramen i stället för enbart drevning i gapet. Finns även expanderade gummilist som alternativ och har bra mätvärden från f.d. SP.


Den tråden ska jag kolla upp men om du vet någon firma som verkligen kan detta med ljudisolerade fönster, hojta till. Har ingen tid/lust/intresse att själv få ihop något, vill bara få till det så bra det rimligen går att göra med mina förutsättningar.

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Ljudisolerande fönster

Inläggav 2-ch » 2018-11-30 08:32

music4ever skrev:Har ingen tid/lust/intresse att själv få ihop något, vill bara få till det så bra det rimligen går att göra med mina förutsättningar.

En jobbarkompis bor alldeles intill tågspåret.
I den föreningen hade dom satt in ett tjockare (typ 5mm) glas i en ram med tätningslist innanför det befintliga fönstret.
Enligt honom är det väldigt effektivt.
En kostnadseffektiv lösningen om de befintliga fönstren inte nått slutet av sin livscykel.

Jag är fortfarande inne på att dämpning innåt/ utåt blir desamma.
Har någon kunnig avvikande åsikt?

Du har säkert dammsugit nätet efter information.
Hittade det här från Växjö kommun som kan vara intressant.

https://vaxjo.se/download/18.20e332cb15e5148b9225a6bb/1505118639635/F%C3%B6nster-%20och%20ljudreduktion_V%C3%84XJ%C3%96.pdf

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Ljudisolerande fönster

Inläggav i » 2018-11-30 16:13

music4ever skrev:
i skrev:Jag vill inte vara glädjeförstörare men tänk efter innan du förminskar fönstren. De har stor betydelse för trevnaden s a s.
Men tycke och smak...


Trevnaden att titta in i grannen bakgård?
Jag köpte huset för att kunna bygga rummet, så det säger väl en hel del om vilka prioriteringar jag har.


Ja då är det inget problem, vet man vad man vill så. :)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Empa
 
Inlägg: 1976
Blev medlem: 2007-02-13
Ort: Karlstad

Re: Ljudisolerande fönster

Inläggav Empa » 2018-11-30 17:08

2-ch skrev:Jag är fortfarande inne på att dämpning innåt/ utåt blir desamma.
Har någon kunnig avvikande åsikt?


Håller helt med, det är ju inget filter som öppnar sig åt ena hållet direkt :)

music4ever skrev:Någon som kan tipsa om ett bra företag som verkligen kan med detta?


Kolla med Henrik på https://nyaglasmasteriet.se/startsida, han är gammal kompis från tonåren och var då iaf hifi & musik intresserad så han kanske har någon ide eller teori.

Kraniet
 
Inlägg: 12542
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ljudisolerande fönster

Inläggav Kraniet » 2018-11-30 17:54

Hör med en snickare som kan bygga ett ordentligt fönster med inner och ytterbåge.

Redan 1998 visades i en forskningsstudie vid Lunds Tekniska Högskola att äldre fönster kunde få betydligt bättre u-värde genom att renoveras och förses med lågemissionsglas så kallade LE-glas. Tre fönster jämfördes. Det första var ett orenoverat 1880-talsfönster med enkla ytterbågar och lösa innerbågar, det andra ett lika orenoverat 1930-talsfönster med kopplade bågar och det tredje ett isolerfönster från 1980-talet med tre glas och luftspalter. Mätningen visade att enkelfönstret med lös innerbåge hade bättre energivärden än det kopplade, detta tack vare den breda luftspalten mellan bågarna. Anmärkningsvärt var att skillnaden mellan de båda äldre fönstren och 1980-talsfönstren minskade betydligt bara genom att de gamla renoverades. När de båda äldre fönstren försågs med LE-glas i innerbågen förbättrades U-värdena avsevärt och de gamla fönstren fick till och med en bättre energiprestanda än det nyare.


https://byggnadsvard.se/kunskapsbanken/ ... ensterbyte
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3623
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Ljudisolerande fönster

Inläggav HenrikTornquist » 2018-11-30 18:52

Om du sätter ett tjockt enkelglas på insidan så får du också en bättre värmeisolering. Det är inte att förakta.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Ljudisolerande fönster

Inläggav Helmut » 2018-12-12 01:28

Bytte till treglasfönster eftersom jag bor nära en järnväg och bangård där man ställer upp godståg nattetid. Hemma hos mej är det nästan helt tyst och det är bara mc knuttarna som hörs. När jag ser ditt fönster skulle jag nog rekommendera att du konsulterar en expert eftersom jag får en känsla av att fönsterbågarna tillhör en bärande konstruktion och att ditt tak kommer att rasa in om du har otur.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Ljudisolerande fönster

Inläggav music4ever » 2019-02-04 18:12

Det lutar åt Elit fönster's Harmoni 2+1. För det första så vill jag ha ett känt och bra märke. Det är fönster som skall hålla i årtionde så vill inte ta det billigaste jag hitta.
Det visar sig att Harmoni 2+1 dämpar rätt bra. I faktabladet så har MSE1-A 2+1 kr-130 (med 6 mm innerglas, och 8 mm ytterglas) en dämpning på Rw 48 dB/Rw+Ctr 44 dB.
Enligt dennatexten så är "Rw (utan anpassningsterm) används när ljudet är medelfrekvent, till exempel vid allmänt bullerutsatta miljöer som från tal, musik, radio och TV, landsvägs- och tågtrafik". Än mer intressant för mig är RW+Ctr som är "Mätetalet Rw+Ctr används när ljudet är lågfrekvent, till exempel från stadstrafik med inslag av tung trafik, propellerflyg, discomusik med kraftig bas eller från fabriker med mycket låg- och mellanfrekvent buller.".
Värstingen, MSE1-A 2+1 kr-210 (6 mm innerglas, 8 ytterglas) dämpar Rw 51 dB/Rw+Ctr 47 dB!
Jag antar att skillnaden mellan kr-130 och kr-210 är djupet på fönstret (130 mm vs 210 mm).

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Ljudisolerande fönster

Inläggav STDI » 2019-02-04 20:50

Hur löses det med konstruktionen då? Jag tänker på att fönstren är bärande i originalkonstruktionen.
Det är inget ifrågasättande av vad du gör eller får gjort. Utan det är en egoistisk fråga eftersom jag så småningom också måste byta.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Ljudisolerande fönster

Inläggav music4ever » 2019-02-04 22:10

STDI skrev:Hur löses det med konstruktionen då? Jag tänker på att fönstren är bärande i originalkonstruktionen.
Det är inget ifrågasättande av vad du gör eller får gjort. Utan det är en egoistisk fråga eftersom jag så småningom också måste byta.


Har en firma som byter det hela, så det är de som styr upp det.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Ljudisolerande fönster

Inläggav STDI » 2019-02-04 22:27

Återkoppla gärna när du vet mer.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster