Direktljud - Reflexer - Maskering - Precedence

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Direktljud - Reflexer - Maskering - Precedence

Inläggav JM » 2018-11-30 07:22

Sammanställning av flera relaterade inlägg:

However, there are remarkable perceptual differences between halls having the same objective measures.
Engaging concert hall acoustics is made up of temporal envelope preserving reflections.
The Journal of the Acoustical Society of America 129, EL223 (2011); https://doi.org/10.1121/1.3579145
Tapio Lokkia), Jukka Pätynen, Sakari Tervo, Samuel Siltanen, and Lauri Savioja, 2011


Viktigt att klart skilja ut psykologiska variabler från mätbara fysiskaliska variabler för att korrekt förstå hur vi hör i olika rum.
Slutsatser från vissa studier i konsertsalar kan extrapoleras till det lilla rummet med beaktande av att det är samma hjärna som lyssnar. Stimuli och kontexten måste vara relevanta.

Återigen en mycket bra artikel av Lokkia där han visar på betydelsen av att precedence effekten bör vara intakt för att skapa spatial "närhet" i ljudet av musik (inte korta klickljud). Musik har längre tidsfönster under vilken precedence effekter är intakt.
Kommer reflexerna för tidigt/är för dominerande/frekvensolikt/fasolikt/felriktat minskar precedence effekten och direktljudet maskeras delvis av reflexerna. Reflexerna maskerar det enda ljudet vi identifierar - direktljudet. Minst destruktiv maskering av direktljudet sker vid ca 20 ms fördröjning av tal o gles musik. Mer kompakt musik har optimal precedens effekt vid längre fördröjning => 50 -100 ms.

Har erfarenheterna från dessa konserthalls simuleringar med högtalare någon betydelse för det upplevda ljudet i det lilla rummet?
Till viss del är det så. Hjärnans perception av fenomenen precedence och maskering är lika men utifrån olika referensramar som talar till lilla rummets nackdel. Lilla rummet har betydligt flera svåra maskerande reflexer.

Slutsatsen utifrån denna studie är som jag ser det att icke dominerande sidoreflexer (minst svagare -6 dB relativt direktljudet) o har liknande tonkurva mm med direktljudet där precedence effekten bibehålls utan dominerande maskerande reflexer ger ett spatiellt nära ljud.
Kan vi skapa detta i det lilla rummet. Sannolikt till viss del men det blir svårt.

En slutsats blir att dipoler har bättre förutsättningar än monopoler att bibehålla mer av precedence effekten och minska TED-reflexer pga laterala destruktiva av interferenser.

Missa inte att lyssna i hörlurar på Lokkis konserthalls simuleringar där många av reflextyperna påvisas.

Lokki video med liknande tema.
Video http://dx.doi.org/10.1121/1.3579145.1

-----

Lokki visar att huvudsakligen vissa laterala reflexer bidrar med något positivt i ljudupplevelsen.
https://asa.scitation.org/doi/10.1121/1.3579145#v1
Övriga reflexer minskar precedens effekten och uppfattas av hjärnan som väsensskilda ljud och maskerar direktljudet i olika grad.

Väggen bakom bör vara ca 5 m bakom högtalaren - då har reflexerna minskat med ca 30 dB och är ohörbara.
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 5508001561

Eller väggnära som Peter S, föreslår med beaktande av baslyftet och att ingen spatial precedenseffekt skapas från bakvägen. Sannolikt skapas i ett vanligt litet lyssningsrum för starka o för tidiga reflexer från ffa sidoväggar och till viss del tak. Dessa för tidiga och för starka reflexer upplevs som ett annat ljud än direktljudet och maskerar direktljudet till viss del. Endast partiell precedenseffakt skapas.
Ljudtrycket hos de laterala reflexerna kan dämpas med absorbanter men skapar frekvensolika reflexer. Frekvensolikheten och tidsproblemet kvarstår. Reflexerna upplevs delvis som ett separat ljud och maskerar dierktljudet till viss del. Endast partiell precedenseffakt skapas.
Dvs vanligen sämre direktljud i litet rum pga maskerande reflexer än i ett stort rum.
...

Intressant artikel map undre hörbara gränser för reflexer.
The data presented here can be used, for many applications, to form a “rule of thumb” that states that early reflections will be inaudible when less than 21 dB below the direct sound at 3 ms, and less than 30 dB below the direct sound at 15-30 ms. Listeners are 5-8 dB less sensitive to speech compared to tone burst stimuli. A small amount of reverberation added to anechoic speech stimuli (reverberant-direct ratio of –20 dB) increases thresholds by up to 10 dB. As found previously in [3], reflections are more audible when they originate from directions other than the direct sound. Across all stimuli types and conditions, the lowest thresholds corresponded to stimuli with the maximum lateral difference between the direct sound and reflection.

EARLY REFLECTION THRESHOLDS FOR VIRTUAL SOUND SOURCES
http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.23.5007&rep=rep1&type=pdf

-----

Ospecifikt buller och ljudreflexer upplevs som mer störande vid hörselnedsättning. Även lindrig hörselnedsättning ger nedsatt och ofta utebliven precedenseffekt map lokalisation och förstärkt störande maskeringseffekt.
Vid hörselnedsättning minskar den selektiva förstärkningen, normalt på max 40 dB, från de yttre hårcellerna och samtidigt ökar maskeringseffekterna av reflexer och andra ljud. Även tiden till identifiering av ett ljud förlängs markant.
Således bör högtalarna var närmare den hörselnedsatte för att minska maskeringseffekterna och öka precedence effekten. Sannolikt minskar spatiala upplevelsen men upplevda tydligheten ökar.
S Likwitz sannolikt med åldersrelaterad hörselnedsättning har noterat att högtalare nära lyssnaren ger bättre ljud. Han nämner inte att hörselnedsättningen i texten.
WATSON - Stereo Enhancement Loudspeakers http://www.linkwitzlab.com/Watson/watson.htm

Perceptual integration between target speech and target-speech reflection reduces masking for target-speech recognition in younger adults and older adults.
The age-related reduction of the ITI range for releasing speech from speech masking may be one of the causes for the speech-recognition difficulties experienced by older listeners in such adverse environments.
YingHuangQiangHuang Hearing Research Volume 244, Issues 1–2, October 2008, Pages 51-65
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 5508001561

-----
Precedens effekten, Haas effekten, första våg effekten mfl är specialfall av hur hjärnan upplever ljudreflexer relativt direktljudet vilket varierar beroende på lyssanaren/kontexten/rummet/stimuli. Moore beskriver detta mer generellt.

Toole: Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms (Audio Engineering Society Presents) läs andra o tredje upplagan då de är komplementära
Barron, M. (1971). “The Subjective Effects of First Reflections in Concert Halls—The Need for Lateral Reflections,” J. Sound Vib., 15, pp. 475–494.
Moores bok, An Introduction to the Psychology of Hearing: Sixth Edition, är som jag ser det bästa introduktionen till att förklara hur vi hör i akustikens fysik. Lite svårsmält men ge Moore lite tid så skingras dimman. https://www.amazon.com/Introduction-Psy ... 9004252428


Räcker inte detta bör du läsa denna metastudie angående precedence effekten:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4310855/

-----

Blauerts uppställning har inget med verkliga ljudreflexer att göra. Bägge ljudkällorna har samma ljudstyrka. Det är bara tiden som varierar.
I verklighetens lyssningsrum är aldrig reflexljudet lika starkt som direktljudet. Reflexljudet är alltid svagare än direktljudet.

Antag att lyssnaren och högtalarna befinner sig i var sitt hörn i en liksidig triangel med sidan 3.5 m och att ljudet i högtalarna är lika starkt och kommer utan fördröjning likt i Blauerts testuppställning i ett ekofritt rum. Lyssnaren kommer då att uppleva att ljudet kommer mittemellan högtalarna på samma sätt som i Blauerts testsituation.
Om lyssnaren förflyttar sig mer än 60 cm åt sidan, parallellt med en linje dragen mellan högtalarna och ljudet i högtalarna är oförändrat, kommer upplevda ljudet att förflytta sig till närmste högtalaren. Faktiska tidsskillnaden mellan ljudkällorna överstiger då 1 ms.

Blauerts forskning i detta exempel visar:
1. Lyssningspositionen vid lyssnande på stereohögtlare är ytterst begränsad. Dvs sweetspot är bara ca +/- 60 cm i detta fall.
2. Stereoupplevelsen av ljud är vanligen inte skapad av tidsvariationer utan av ljudtrycksskillnader i högtalarna.

Många upplever att sweetspot är större och detta är korrekt för icke transienta och icke prominenta ljud. Precedence effekten gäller inte för diffusa ljud. (Litorvski el al 1999)
----

Reflexers maskering av direktljudet är den bakomliggande variabeln till hur spatiala komponenten av ljud upplevs i rum. Inga reflexer typ i ekofrittrum ger ingen spatial upplevelse. Precedens effekten, Haas effekten, första vågfronten mm är bara specialfall av upplevd maskering och upplevd aktivt undertryckande av reflexer.
Maskeringen sker på flera ställen i hjärnan. Hos individer vid vissa kroniska sjukdomar (viss schitzofreni/autism) och vid skadad hörsel är maskeringen mer framträdande och störande dvs precedence effekten är sänkt. Maskering sker i innerörat via yttre hårcellerna, i hjärnstammen, i frontalloberna mfl ställen.

Maskeringen har två sidor - en ljudoptimerande sida och en ljudförstörande sida. I hjärnan dominerar den första och i små rum dominerar den senare.
Tyvärr har många audiofiler redan skadad hörsel (bla hyperakusi - ökad känslighet för vissa frekvenser med normalt audiogram, fokala ljudkänslighetsdippar typ hör inte de högsta frekvenserna mm) och maskeringen blir aldrig optimal.
I verklighetens rum är maskeringen av direktljudet flytande från dominerande till mindre dominerande. I vanliga rum sker alltid olika grader av maskering. Konsten är att kunna minimera ljudförstörande maskering i varje enskilt rum och framhäva ljudförbättrande maskering för optimal spatial upplevelse.

Läs Barrons originalartikel. Den har sina begränsningar men är som jag ser det genialisk i sin uppställning.
Vore kul om någon hittar begränsningarna/felaktigher i uppställningen. Begränsningarna gör att figuren borde se ut på ett annat sätt.
Image shift kan grovt förklaras med det område där maskeringen är klart ljudförstörande.
https://www.researchgate.net/publicatio ... eflections
Barron tar upp hur detta kan sammanfattas i nedanstående figur:

Skärmklipp 2019-09-26 19.47.56.png
Skärmklipp 2019-09-26 19.47.56.png (1.08 MiB) Visad 4880 gånger

-----
I princip ger alla reflexer maskering lite olika varifrån de kommer och hur.
Alla reflexer av tal o gles musik starkare -6 dB och inom 10 ms o bortom 50 ms har ljudförstörande effekt på direktljudet i varierande grad enligt Barron.
Mer kompakt och diffus musik utan tydliga upplevda luckor i musiken ger mindre framträdande maskering och ekoeffekter senare i tiden.
I princip bör endast laterala reflexer kring 20 ms finnas ett optimalt lyssningsrum. Blir ganska stort rum.
-----
Maskering finns även av direktljudet i sig på andra sätt än av reflexer. Mest framträdande är lågfrekvent ljud med hög ljudstyrka. Högre frekvenser i närområdet blir ohörbara.
Jag brukar ibland ta bort basen för att höra nyanser som annars inte är hörbara.
Tidigare i mitt liv var jag basmissbrukare. Gamla skivor nu uppspelade utan alltför mycket bas har nu exponerat helt nya detaljer.
På samma sätt kan SPL sänkning av selektiva frekvenser högre upp i frekvensbandet (med EQ) lyfta fram detaljer som annars är maskerade av frekvenser med relativt hög ljudstyrka. Se bild.
Inget jag gör permanent men kan vid speciella tillfällen vara intressant att ta fram annars dold information.
Observera att perceptuella maskeringen både sker ffa över men även under maskeringens frekvens och att maskeringen är ljudnivåberoende.

Kryddar du med volymratten får du med ökande SPL ökande upplevd frekvensmaskering.

Således en form av SPL relaterad psykologiskt upplevd distorsion ej mätbar i fysikdimensionen.


i) I ett rum med vanliga stereolådhögtalare lyssnar person A och B i samma lyssningsplats på samma musik. Ljudet/fysiken/stimuli är identisk.
Person A hör musiken som optimal map lokalisation, stereobreddning, klarhet, närhet mm.
Person B hör musiken som svårbedömd och suboptimal map lokalisation, stereobreddning, klarhet, närhet mm.

Upprepas lyssningstestet i ett ekofritt rum upplever både A och B ljudet lika map lokalisation, stereobreddning, klarhet, närhet mm.

Person A har normal hörsel medans person B har normalt lätt åldersförändrat hörande.
Neurofysiologiskt saknar B något som A har. A kan aktivt inom ms sannolikt redan i hjärnstammen identifiera reflexerna som relaterade till direktljudet. Neuropsykologiskt kan B inte aktivt positivt undertrycka reflexljudet från direktljudet på samma sätt som normalhörande A kan. Reflexerna maskerar direktljudet när B lyssnar dvs ger ett förvrängt hörande.

ii) Reflexerna kan även i ett litet vanligt lyssningsrum negativt maskera stora delar av identiskt uppmätt direktljud som i exemplet ovan även hos en normalhörande om de är relativt starka, har avvikande frekvenskurva, eller kommer vid fel tidpunkt. Ljudet upplevs som förvrängt.

Reflexerna skapar i de två senarierna en temporal maskering av direktljudet dvs en förvrängning av hörandet.

Således två exempel på psykologiskt upplevd distorsion.

Skärmklipp 2019-09-21 10.04.57.png
Skärmklipp 2019-09-21 10.04.57.png (96.53 KiB) Visad 4880 gånger

....
Våra öron är mycket lika shimpansens. Även våra förfäder levde i träden utan tak men med viss inte helt ofarlig vistelse på marken (golv) likt andra däggdjur. Lokki et at har visat att även takreflexen maskerar direktljudet negativt se tidigare referens i denna tråd.

Min personliga skattade rangordning av olika reflexers betydelse på negativ spatial upplevelse vilka når lyssningspositionen men en tonkurva liknade direktljudets efter ca 20 ms blir - väggreflex bakom fronthögtalarna - väggreflex bakom lyssningspositionen - takreflex - latral reflex - golvreflex.
Vid MBL demostrationen på senaste mässan i Stockholm kom väggreflexerna ca 20 ms till en bra lyssningsposition. Takreflexen dämpades av taket och högtalarnas utformning men kom för tidigt. Vi var många som gillade ljudet enligt tidigare tråd här på faktiskt.io.
----

20190923_071659.jpeg
20190923_071659.jpeg (736.68 KiB) Visad 4880 gånger


Moore
I!!! CTD-ICLD kurva +-1 ms 15 dB.png
I!!! CTD-ICLD kurva +-1 ms 15 dB.png (107.68 KiB) Visad 135 gånger



https://arxiv.org/pdf/1907.11425.pdf

Results show that intensity methods achieve a slightly lower localization uncertainty for a listener positionedexactly in the center of the sweet spot. As soon as the listener moves away from that position, the situation reverses, withtime-intensity methods achieving a lower localization uncertainty

Stereolyssnande i ett av hörnen i en liksidig triangel på tex 3 m, dvs i sweetspot, ger minsta osäkerhets lokalisation med intensitets metoden. Tidslokalisations metoden verkar vara bättre utanför sweetspot. Men redan vid 60 cm förflyttning utanför sweetspot upphör stereo-illusionen när ljudet förflyttas till närmaste högtalare. Att lyssna utanför +/- 60 cm är inte att rekommendera. Detta gäller inte under 80 Hz eller för rumsresonanser.
Moore - Psychology of hearing. uppl 6 - s 270.

I!!! CTD-ICLD kurva +-1 ms 15 dB.png
I!!! CTD-ICLD kurva +-1 ms 15 dB.png (107.68 KiB) Visad 4880 gånger



Franssen effekten:

När du hör omätbart ljud och samtidigt inte hör mätbart ljud.

There are two speakers to the left and right of the listener. Each is about 1 meter in distance from the listener, at approximately 45° angles.

The Franssen effect is obtained with two loudspeakers in a room. If a sine tone is abruptly turned on at the left loudspeaker, then slowly faded off while the right loudspeaker is slowly faded on, a listener will judge that the tone continues to come from the left loudspeaker, even though the left loudspeaker is not sounding at all.
https://asa.scitation.org/doi/10.1121/1.2026485

Inside a room (auditorium) there are two loudspeakers at different positions. At the beginning of the presentation, loudspeaker 1 emits a sinusoidal signal with a steep attacking slope. Subsequently the power of this loudspeaker remains constant. The listeners can localize this loudspeaker easily. During the stationary part of the envelope the signal is very smoothly faded over from loudspeaker 1 to loudspeaker 2. Although loudspeaker 2 emits all the sound at the end, the listener's auditory events remain at the position of loudspeaker 1. This mislocalization remains, even if the test supervisor plugs off the cables of loudspeaker 1 demonstratively.
https://en.wikipedia.org/wiki/Franssen_effect'

Häromdagen fick jag en annan effekt demonstrerad för mig. Den hade ett namn som jag inte kommer ihåg. Det var en ton på 1200Hz (ganska viktigt) som startade omedelbart i ena kanalen, men som dämpades helt med en ramp under de första 500 millisekuderna. I den andra kanalen rampade det upp under samma 500 ms till full volym. Därefter fortsatte tonen enbart i den andra kanalen. När man lyssnade på ljudet var det helt övertygande att det kom ljud från båda högtalarna även efter 500 ms. Man blir ganska häpen när demonstratören drar ur sladden på den första högtalaren och det fortfarande låter från mitten.
Svante
viewtopic.php?f=9&t=4533&p=78356&hilit=franssen#p78356

Även andra ryggradsljud uppvisar samma effekt. Sannolikt evolutionellt viktig effekt att kunna bibehålla initial lokalisationen på plötsligt ljud i en kontext med andra efterföljande frekvensmässigt lika ljud. Franssen effekten fungerar inte i ett ekofritt rum eller med avvikande frekvenser från ljudkällorna.

Således påvisar precedence effekten över tiden upplevd låsbar lokalisation av plötsligt ljud och att precedence effekten under denna tid maskerar andra ljud så länge det finns reflexer och bägge ljudkällorna har samma frekvens.
Detta specialfall av precedence effekten påvisar tydligt hur avgörande reflexernas är för ljudperceptionen med avseende på frekvens i relation till direktljudet.

----------

Summationslokalisation sker redan i hjärnstammen ffa i nedre fyrhögsplattorna genom hämning ej utsläckning av kontralaterala örats aktionspotentialer. Sannolikt exat lokalisering av ljudkällan mha av nyansering av synapssvaret i nedre collikeln genom stimmulering från örat närmast ljudkällan och hämning från andra örat. Precedenseffekten initieras här.
Speech intelligibility är mer beroende av högre hjärnfunktioner likt Franzen effekten.
Functional role of the human inferior colliculus in binaural hearing a b Ruth Y. Litovsky.

Summing localization occurs when two or more coherent sound waves arrive within a limited time interval and only one sound sensation is perceived. If the time variations are smaller than 1 ms, the time and level variations of all sound sources contribute to the direction of the perceived sound. The resulting auditory event is called a phantom source.

Summing localization is the basis of stereophony.
https://en.wikipedia.org/wiki/Summing_localization

The precedence effect appears if the subsequent wave fronts arrive between 2 ms and about 50 ms later than the first wave front. This range is signal dependent. For speech the precedence effect disappears for delays above 50 ms, but for music the precedence effect can also appear for delays of some 100 ms.[8]
https://en.wikipedia.org/wiki/Precedence_effect

Observera att det absolut avgörande här att särskilja på vad som är upplevt direktljud och vad som är fysikaliskt direktljud.
Upplevt direktljud sampals med ca 1 ms intervall. Klickljud med ca 2 ms intervall upplevs som två ljud. Ljud 2 upplevs som eko.Tal upplevs som ekon med ca 50 ms fördröjning. Komplex musik upplevs som ekon över ca 200 ms.

Vid lyssning på stereoljud under optimala förhållanden sker i fysikalisk mening lyssning på 2 mätbara direktljudkällor med multipla associerade mätbara reflexer.

Vid lyssning på stereoljud under optimala förhållanden sker i neuropsykologisk mening lyssning på ett upplevt ljud. Detta enda ljud är en integration fysikens två direktljud samt alla mätbara reflexer till ett enda upplevt ljud.

I neurofysiologisk mening sker en integration av fysikens alla ovannämnda ljud i hjärnstammen (bägge inferiora colliculi) till ett neurofysiologiskt mätbart svar. Detta svar skickas via bägge hörselcentra i temporalloberna till frontalloberna där det sker en medvetenhet/kognitiv reaktion. Allt detta är mätbart med fMRI/PET/fNIRS/med flera andra metoder.
https://bhsl.waisman.wisc.edu/wp-conten ... search.pdf

Således kommer vi inom en inte för avlägsen framtid kunna objektivt mäta hur bra vi upplever tex högtalare i absoluta tal och inte som nu med psykologiska tests relativa tal.

Den mest lovande neurofysiologiska metoden för stunden bygger likt fMRI på att i realtid mäta syreförbrukningen i små relevanta områden i hjärnan mha av ljus - Functional near-infrared spectroscopy (fNIRS)
Metoden kräver inte fMRIs multimiljon apparater. I princip kan LTS göra objektiva neurofysiologiska mätningar, utan komplicerade psykologiska uppställningar, för att objektivt avgöra i realtid viken tex förstärkare är bäst. Apparater går idag att köpa från bla Japan. Men det behövs bla betydande neuroanatomiska/neurofysiologiska kunskaper för att realisera mätningarna.
Frestande tanke att några miljoner i fickan, några FNIRS-apparater och med mina neurofysiologiska/neuroanatomiska kunskaper sätta upp en objektiv mätstation av hifi-apparater.
https://handwiki.org/wiki/Biology:Funct ... ectroscopy

Glöm subjektiva dubbel blindstudier. Går ej att göra kontrollerat utan att undvika systematisk bias om du inte har massor med pengar och tid.

1 Objektiva distorsionsmätningar över hela hörbara frekvensområdet vid olika ljudnivåer samt uppmätta tonkurvor är enklare och har stort värde.
Personligen menar jag att distorsionsmätningarna är helt avgörande efter levt med lågdistorderande Quad-dipoler i många år.
Det är för mig helt omöjligt att gå till baka att åter lyssna på högtalare med högre distorsion vid normala lyssningsnivåer.
- Ljudet hos högtalare med mer distorsion än jag är van vid upplevs som beslöjat och viktiga detaljer i musiken saknas.

2 Därefter är ljudspridningsmönstret i rummet den näst viktigaste variabeln. Här spelar dipolen i en helt annan division än lådhögtalaren. Här duger simpel analys av skattade tider, frekvensfördelning och ljudstyrka för olika reflexers ankomst till lyssningspositionen. Uppmätta "rumskurvor" (typ Toole) i lyssningspositionen har här inget värde pga hörseln registrerar inte reflexerna typ en mikrofon.
- Ljudet utan adekvata reflexer upplevs som artificiellt och utan spatiala komponenter.

3 Med dessa två variabler underkontroll kan subjektiva icke dubbel blindlyssningar med PEQ fixad rak tonkurva hos direktljudet i en lyssningsposition vara av värde.

Tidigare var jag för mycket fixerad vid raka tonkurvor, djup bas och högtalaren förmåga att återge höga ljudnivåer utan större distorsion. Viktningen av dessa variabler har visat sig vara en kraftig felbedömning. I åratal har jag pga bristande kunskap om vad som är viktigt vid lyssnandet på högtalare missat viktiga detaljer i musiken.
- Det är en njutning att plocka fram en äldre CD/LP och upptäcka nyanser i musiken jag missat i årtionden.

Således finner jag objektiva distorsionsfaktorn uppmätt över hela hörbara frekvensområdet vid olika ljudnivåer vara den enskilt viktigaste variabeln för utvärdering av högtalare.

JM
Bilagor
Skärmklipp 2019-09-21 10.04.57.png
Skärmklipp 2019-09-21 10.04.57.png (96.53 KiB) Visad 4880 gånger
Senast redigerad av JM 2021-07-05 17:25, redigerad totalt 30 gånger.
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Precedence - maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav JM » 2018-11-30 07:42

matssvensson skrev:
JM skrev:En slutsats blir att dipoler har bättre förutsättningar än monopoler att bibehålla mer av precedence effekten och minska TED-reflexer.

Som i andra studier tolkar jag att resultatet förespråkar direktljudslika reflexer från sidan och att försöka undvika dem i direktljudsriktningen. Hur får du till slutsatsen att dipoler med sin koncentrerade spridning framåt/bakåt och begränsad spridning åt sidorna med det skulle ha bättre förutsättningar att bibehålla precedence effekten och minska TED-reflexer för återgivningen? I Tooles bok som du gillar att referera till faller väl just Quad ESL-63 illa ut i deras kontrollerade blinda lyssningutvärdering.

mvh, mats


Linkwitz har vid upprepade tillfällen illustrerat hur dipolen med vinklade högtalare ger mindre skadliga maskerande reflexer än monopolen utan att använda orden precedence och maskering. Dipolen ger knappt 5 dB lägre ljud än monopolen pga destruktiva interferenser ffa vinkelrät mot direktljudet. Dipolens 8-utbredning. Mängden tidiga laterala reflexer blir på detta sätt mindre med den vinklade dipolen än monopolen vilket ger färre maskerande reflexer.
Dipolens frekvenslika reflexer ffa bakåt ger mer precedence vänliga reflexer än monopolen.

JM
Senast redigerad av JM 2018-11-30 08:05, redigerad totalt 3 gånger.
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Precedence - maskering är helt avgörande för bra ett lju

Inläggav JM » 2018-11-30 07:49

petersteindl skrev:Uppriktigt sagt, förstår ni vad ni läser? Jag menar faktiskt alla. Finnarnas studier är bra och på rätt väg. Jag rekommenderar att lusläsa artikeln och gå till botten med varje enskilt uttalande som står i artikeln. Deras största fel är att de använder ordet envelope för två olika separata fenomen. Ordet betyder i och för sig omslutande men det är å ena sidan ett matematiskt begrepp inom vågrörelseläran, gällande funktioner frekvens som funktion av tiden t, och använder man det på så sätt vid ett tillfälle bör man inte senare använda ordet för ett annan begrepp.

Om det finns någon högtalarprincip som uppfyller kravet på att dess ljudspridning/riktningskarakteristik hos de olika vinklarna ovillkorligen skall ha identiskt och exakt samma fas som direktljudet och exakt samma amplitud som direktljudet oavsett frekvens, så får ni gissa vilken högtalarprincip som motsvarar detta villkor och därefter härleda vilken högtalarprincip som är raka motsatsen.

Facit: Den högtalare som är totalt och i sin helhet rundstrålande motsvarar villkoren d v s en monopol. Den högtalare som principiellt är motsatsen till en monopol är en dipol. Den har riktningsmässigt ett fassprång på 180 grader vilket är helt förkastligt. På något annat sätt är det inte! Antingen har de fel i sin undersökning eller också är det bara att gilla läget. Jag gillar läget eftersom jag vet att de d v s våra östra grannar är på rätt spår.

Däremot krävs det förklaringsmodeller till deras resultat och de finns. Varför är det så såsom de beskriver? Jag har svaren sedan 2008 och jag konstruerar mina högtalare utifrån den förklaringsmodellen.

Jag väljer nu att abrupt avsluta detta inlägg istället för att skriva ett långt förklarande inlägg som inte verkar ge någon respons hos läsaren, annat än från Tarzan och matssvensson. Jag har faktiskt redan tidigare gett förklaringsmodellen i denna tråd. Just det. Jag har i princip redan berättat för mycket, men jag ser att ingen troligtvis förstått. Det är helt ok. Det kanske till och med är bra.

Bra tyska lärare i skolorna i Tyskland uppmanar till: Machen Sie sich Gedanken!

Med vänlig hälsning
Peter


Håller med om att nomenklaturen är förvirrande men inte resultaten. Artikeln är nu lite gammal - 2011. I senare publikationer, vilka jag har tidigare refererat till, har de delvis ändrat och infört tydligare nomenklatur.

Jag måste ha missat att du har koll på reflexerna, Som jag uppfattar det har du mest fokuserat på direkt ljiudet.

Förklaringsmodellen som jag ser det finns primärt inom den psykologiska domänen och inte den fysikaliska. Precedens och maskering är primära psykologiska fenomen som helt styr hur vi hör i det lilla rummet utifrån fysikalisk akustik.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Precedence - maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav matssvensson » 2018-11-30 09:29

JM skrev:Mängden tidiga laterala reflexer blir på detta sätt mindre med den vinklade dipolen än monopolen vilket ger färre maskerande reflexer.
Dipolens frekvenslika reflexer ffa bakåt ger mer precedence vänliga reflexer än monopolen.

Jag läser Lokkios artikel precis tvärtom, att frekvenslika laterala reflexer skulle gagna precedenceeffekten medans reflexer från samma riktning som direktljudet försvårar. petersteindl belyser också fassprånget på 180 grader mellan fram och bakstrålning hos en dipol som en graverande egenskap för att uppnå positiva effekter.

Jag förstår inte hur du kommer fram till slutsatsen att dipoler på något vis per definition skulle vara bättre återgivare än monopoler. Jag änvänder själv dipoler och är nöjd med resultatet. Men jag vill gärna tro att ett potentiellt framgångsrikt resultat främst beror på en lyckad balans av en mängd olika förmågor, snarare än att just en egenskap skulle vara principiellt bättre än alla andra.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Precedence - maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav JM » 2018-11-30 10:04

matssvensson skrev:
JM skrev:Mängden tidiga laterala reflexer blir på detta sätt mindre med den vinklade dipolen än monopolen vilket ger färre maskerande reflexer.
Dipolens frekvenslika reflexer ffa bakåt ger mer precedence vänliga reflexer än monopolen.

Jag läser Lokkios artikel precis tvärtom, att frekvenslika laterala reflexer skulle gagna precedenceeffekten medans reflexer från samma riktning som direktljudet försvårar. petersteindl belyser också fassprånget på 180 grader mellan fram och bakstrålning hos en dipol som en graverande egenskap för att uppnå positiva effekter.

Jag förstår inte hur du kommer fram till slutsatsen att dipoler på något vis per definition skulle vara bättre återgivare än monopoler. Jag änvänder själv dipoler och är nöjd med resultatet. Men jag vill gärna tro att ett potentiellt framgångsrikt resultat främst beror på en lyckad balans av en mängd olika förmågor, snarare än att just en egenskap skulle vara principiellt bättre än alla andra.

mvh, mats

Mitt fel. Det är underförstått att vinklad dipol fungerar bättre i små rum.
I stora rum där reflexerna aldrig blir kortare ca 20 ms kan monopoler låta ganska bra med laterala reflexer. Typ i Harmans högalartestrum där det är långt till väggarna. Tyvärr kommer de laterala reflexerna i våra små rum för tidigt och maskerar direktljudet.
Med vinklade dipoler mot lyssningspositionen reflekteras huvudparten ljudet bakåt flera gånger innan ljudet når lyssningspositionen. Endast en marginell del av reflexljudet är parallellt med direkt ljudet.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav matssvensson » 2018-11-30 10:29

Jag använder själv en vinklad dipollösning till högtalarna i mitt inte helt lilla rum och gillar resultatet. Men hur kommer du fram till att den principen på något vis alltid skulle vara bättre i små rum?

Jag menar att det finns många andra högtalare med andra konstruktionsprinciper som fungerar minst lika bra i små rum, om de bara ges vettiga förutsättningar där att låta så bra som möjligt. Precis på samma sätt som om en välkonstruerad dipolär högtalare får rätt förutsättningar. Inte minst petersteindls egna ägg har gett mig en av mina starkaste holografiska ljudupplevelser någonsin, och de får väl klassas som monopoler, eller?

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav paa » 2018-11-30 10:39

Det speciella med äggen (och andra väggnära lösningar) är att de avsevärt kan minska problemen med interferensen från närmaste vägg, vilket inte monopoler som är placerade en bit ut ifrån väggen, eller dipoler kan.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav matssvensson » 2018-11-30 11:11

Precis. Ett exempel på hur man kan utnyttja en konstruktionslösning till något man vill uppnå, som inte alls har med den grundläggande återgivningsprincipen att göra. Utan hur man kan använda egenskaper - oavsett vilka - att tjäna ett syfte.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav JM » 2018-11-30 11:47

paa skrev:Det speciella med äggen (och andra väggnära lösningar) är att de avsevärt kan minska problemen med interferensen från närmaste vägg, vilket inte monopoler som är placerade en bit ut ifrån väggen, eller dipoler kan.

Med lyssningspositionen 3 m framför äggen på motstående vägg, med äggen ca 3 m från varandra, bör första laterala reflexerna gå ca 6 m. I detta fall bör sidoväggarna bör ej ha dämpmaterial utan reflekteras frekvenslikt. Först anlända laterala reflexen torde då om jag räknat rätt i huvudet vara fördröjd med 18 ms och ljudtrycket sänkts med ca 6 dB relativt direktljudet - vilket ger bra precedence effekt utan för många maskerande reflexer.

Dvs ett mycket bra ljud.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav paa » 2018-12-01 01:11

Det finns ett klassiskt sätt att se till att akustiken i ett kontrollrum medger att högtalarna kan förmedla klangen från inspelningsstudion på ett bra sätt.
Det kallas LEDE, vilket uttyds: Live End Dead End.
Tyvärr har förvirringen kring det begreppet varit besläktat med förvirringen kring vad "bakväggen" betyder vid diskussioner om hifi, om det är bakom lyssnaren eller bakom högtalarna som menas.
I vilket fall är det den del av rummet som omsluter lyssnaren som skall vara "live", dock gärna diffuserat, och den delen av rummet som omsluter högtalarna som ska vara "dead", dvs dämpat.
Öhmans loge-tänkande är såvitt jag förstår en vidareutveckling av LEDE-principen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav Tangband » 2018-12-07 10:14

Paa- insikten vid egna inspelningar att det mycket lätt kan bli " kala på kaka" med avseende på dubbel akustik ( inspelningens och lyssningsrummets ) har väl lett till det dämpade logetänkandet i lyssningsrummet och i studion. Och det är mycket logiskt.

Vid inspelningar spelas ju inte bara instrumenten in, utan även rummet och reflektionerna från golvet finns på inspelningen.
En violinist eller konsertpianist, eller kör står inte på en heltäckningsmatta då de sjunger. Mikrofonen tar upp reflexerna från de stora odämpade ytorna i konsertlokalen vid inspelningen - även golvet.

Bör man då lägga till ytterligare ett odämpat golv då man sedan lyssnar till inspelningen?
Svaret är: naturligtvis inte !

Har man stora odämpade ytor i rummet där man lyssnar så blir resultatet därför väldigt olikt den verklighet som fanns på inspelningen.

Lyssningsrum med stora odämpade golvytor har därför, efter min insikt med dessa inspelningar, inget med High fidelity att göra.

Edit: en fråga.

Finns det i Tooles skrifter något alls skrivet om dubbel akustik, mikrofonteknik och förståelse för hur inspelningar påverkar det slutliga resultatet i ett lyssningsrum? Om det inte gör det, anser jag att det är en mycket stor brist i det tänkande Harmangruppen presenterat.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav petersteindl » 2018-12-07 15:51

Tangband skrev:Paa- insikten vid egna inspelningar att det mycket lätt kan bli " kala på kaka" med avseende på dubbel akustik ( inspelningens och lyssningsrummets ) har väl lett till det dämpade logetänkandet i lyssningsrummet och i studion. Och det är mycket logiskt.

Vid inspelningar spelas ju inte bara instrumenten in, utan även rummet och reflektionerna från golvet finns på inspelningen.
En violinist eller konsertpianist, eller kör står inte på en heltäckningsmatta då de sjunger. Mikrofonen tar upp reflexerna från de stora odämpade ytorna i konsertlokalen vid inspelningen - även golvet.

Bör man då lägga till ytterligare ett odämpat golv då man sedan lyssnar till inspelningen?
Svaret är: naturligtvis inte !

Har man stora odämpade ytor i rummet där man lyssnar så blir resultatet därför väldigt olikt den verklighet som fanns på inspelningen.

Lyssningsrum med stora odämpade golvytor har därför, efter min insikt med dessa inspelningar, inget med High fidelity att göra.

Edit: en fråga.

Finns det i Tooles skrifter något alls skrivet om dubbel akustik, mikrofonteknik och förståelse för hur inspelningar påverkar det slutliga resultatet i ett lyssningsrum? Om det inte gör det, anser jag att det är en mycket stor brist i det tänkande Harmangruppen presenterat.


Hur definierar du dubbel akustik?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav Tangband » 2018-12-07 18:56

Jag menar den dubbla akustiken som kan fås, om man inte är försiktig , både på inspelningen och även hemma - läs vardagsrumsgolvet odämpat utan matta.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav petersteindl » 2018-12-08 01:08

Tangband skrev:Jag menar den dubbla akustiken som kan fås, om man inte är försiktig , både på inspelningen och även hemma - läs vardagsrumsgolvet odämpat utan matta.


Jag förstår fortfarande inte vad du menar. Menar du att man får både inspelningens och uppspelningens akustik där dessa bådas akustik summeras med varandra och att det är denna summering som du kallar för dubbla akustiken, eller menar du något annat?

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav Tangband » 2018-12-08 08:23

petersteindl skrev:
Tangband skrev:Jag menar den dubbla akustiken som kan fås, om man inte är försiktig , både på inspelningen och även hemma - läs vardagsrumsgolvet odämpat utan matta.


Jag förstår fortfarande inte vad du menar. Menar du att man får både inspelningens och uppspelningens akustik där dessa bådas akustik summeras med varandra och att det är denna summering som du kallar för dubbla akustiken, eller menar du något annat?

Med vänlig hälsning
Peter


Nej, inte nåt annat, utan som du beskriver.
Spelar jag in en tvärflöjt får jag med en massa reflexer från golvet i kyrkan på inspelningen. Spelar jag sedan upp den inspelade musiken i anläggningen hemma får jag även med golvreflexen från lyssningrummet- om golvet är odämpat utan matta. Då låter det inte lika bra som i kyrkan där inspelningen ägde rum.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav petersteindl » 2018-12-08 16:30

Tangband skrev:
petersteindl skrev:
Tangband skrev:Jag menar den dubbla akustiken som kan fås, om man inte är försiktig , både på inspelningen och även hemma - läs vardagsrumsgolvet odämpat utan matta.


Jag förstår fortfarande inte vad du menar. Menar du att man får både inspelningens och uppspelningens akustik där dessa bådas akustik summeras med varandra och att det är denna summering som du kallar för dubbla akustiken, eller menar du något annat?

Med vänlig hälsning
Peter


Nej, inte nåt annat, utan som du beskriver.
Spelar jag in en tvärflöjt får jag med en massa reflexer från golvet i kyrkan på inspelningen. Spelar jag sedan upp den inspelade musiken i anläggningen hemma får jag även med golvreflexen från lyssningrummet- om golvet är odämpat utan matta. Då låter det inte lika bra som i kyrkan där inspelningen ägde rum.


Ok, då kan jag ge ett svar vid senare tillfälle då lite mer tid ges.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav jansch » 2018-12-11 20:57

JM skrev:Viktigt att klart skilja ut psykologiska variabler från mätbara fysiska variabler för att korrekt förstå hur vi hör i olika och fysikt lika rum.

Återigen en mycket bra artikel av Lokkia där han visar på betydelsen av att precedence effekten bör vara intakt för att skapa spatial "närhet" i ljudet av musik (inte korta klickljud). Musik har längre tidsfönster under vilken precedence effekter är intakt.
Kommer reflexerna för tidigt/är för dominerande/frekvensolikt/fasolikt/felriktat minskar precedence effekten och direktljudet maskeras delvis av reflexerna........

---------Kan vi skapa detta i det lilla rummet. Sannolikt till viss del men det blir svårt.........
JM


Precendence effekten är ju väl studerad och definierad och kan därför t o m beskrivas med "fysiska variabler". "Psykologi" som det går att räkna på....det är ovanligt!
I normala lyssningsrum handlar det ju "bara" om att reflexen, som kommer från en annan vinkel än direktljudet är minst (ungefär) 2 millisekunder fördröjda.

Under 2 millisekunder kommer "fantomprojicering" att uppstå, alltifrån att ljudkällan panoreras ut i ljudbilden till ett "mellanläge" där det låter "luddigt" och inte tillför något positivt.
Alltså mata INTE hörseln med fördröjningar som varken tolkas som panorerad ljudbild eller "rumslighet" (reflexer som inte ger presendence effekt.)

Du skriver: "musik har längre tidsfönster under vilken presendence effekten är intakt". Detta förstår jag inte...
- Nästan alla musik instrument och även i viss mån röster har en transient (ett anslag)
- Vår största känslighet för riktning ligger i övre mellanregistret/presensområdet, ganska höga toner om vi talar om grundtoner. Däremot har de flesta musikinstrument ett övertonsrikt anslag som ligger i detta område.
- När väl vår hörsel har bestämt sig för en riktning är det svårt att "lura hörseln " att ändra riktning. Jag har ingen aning om HUR LÄNGE "låsningen" till en riktning gäller men det handlar åtminstone om 1 sekund. Jag brukar se det som en målsökande robot - har hörseln "låst" på målet så gäller den riktningen.

Jag har många gånger kört elbas via stereon (typiskt Fender P-bas ljud med plektrum) för att testa och mäta olika saker och då märker man hur väl hörseln "låser" på anslaget, sedan kan man vrida på balansen och riktningen som hörseln pekat ut kvarstår.
För väldigt många år sedan gjorde jag en hörsel/riknings-test med universitetsstuderande i Dortmund, Tyskland. Har beskrivit det i en annan tråd för länge sedan där jag hävdade att det är extremt svårt att definiera riktning i ett normalt lyssningsrum under 200Hz (fick massa skit för det!).
Nåväl, det visade sig först att alla studenter kunde identifiera riktning väldigt bra i ett frifältsrum för alla toner ner till 32Hz (frifältsrummets undre gränsfrekvens var då knappt 30Hz). Problemet var att varje ton som spelades upp startade med en typisk "elektronikknäpp". Vi fick spela in alla toner på en Studer B77 (tror jag bandmaskinen hette) och utsignalen filterades via ett tersfilter innan den gick till högtalarna (4 eller 6 st. JBL K140 i kort horn som var vända från testpersonen). Vi fick då bort "knäpparna". Efter denna modifikation av utrustningen visade sig att de flesta hade problem att peka ut någorlunda rätt riktning uppåt 200Hz och var extremt "lättlurade" med knäppar från högtalarna. På den tiden hade jag inte studerat presendece effekten annat än som en lagom trist läxa, nu inser jag "kraften" i första vågfront.

En sak jag inte har läst om /hittat forskning om är att presendece effekten inte bara gäller rena toner utan som jag nämnt ovan - "känner igen" musikinstrument. Alltså, när hörseln har "låst" riktning på t.ex. en elbas verkar hörseln känna igen instrumentet utan transient. Transienterna har ju klingat ut och likt förbannat så uppfattar hörseln att det är elbasen som ger reflexer från t.ex. väggar.
Detta för mej är väldigt "fantastiskt". Gör en test med t.ex en Fender Stratocaster - Dra av volymen på gitarren, slå an en sträng och dra på volymen.... Hur många kan identifiera att tonen kommer från en gitarr?

Vad jag egentligen ville säga - undvik/minimera alla reflexer under (helst) 2ms så blir det bra, även i ett litet lyssningsrum. Dock det kan ju vara fysikaliskt svårt...

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav Tangband » 2019-09-15 21:05

jansch skrev:
JM skrev:Viktigt att klart skilja ut psykologiska variabler från mätbara fysiska variabler för att korrekt förstå hur vi hör i olika och fysikt lika rum.

Återigen en mycket bra artikel av Lokkia där han visar på betydelsen av att precedence effekten bör vara intakt för att skapa spatial "närhet" i ljudet av musik (inte korta klickljud). Musik har längre tidsfönster under vilken precedence effekter är intakt.
Kommer reflexerna för tidigt/är för dominerande/frekvensolikt/fasolikt/felriktat minskar precedence effekten och direktljudet maskeras delvis av reflexerna........

---------Kan vi skapa detta i det lilla rummet. Sannolikt till viss del men det blir svårt.........
JM


Precendence effekten är ju väl studerad och definierad och kan därför t o m beskrivas med "fysiska variabler". "Psykologi" som det går att räkna på....det är ovanligt!
I normala lyssningsrum handlar det ju "bara" om att reflexen, som kommer från en annan vinkel än direktljudet är minst (ungefär) 2 millisekunder fördröjda.

Under 2 millisekunder kommer "fantomprojicering" att uppstå, alltifrån att ljudkällan panoreras ut i ljudbilden till ett "mellanläge" där det låter "luddigt" och inte tillför något positivt.
Alltså mata INTE hörseln med fördröjningar som varken tolkas som panorerad ljudbild eller "rumslighet" (reflexer som inte ger presendence effekt.)

Du skriver: "musik har längre tidsfönster under vilken presendence effekten är intakt". Detta förstår jag inte...
- Nästan alla musik instrument och även i viss mån röster har en transient (ett anslag)
- Vår största känslighet för riktning ligger i övre mellanregistret/presensområdet, ganska höga toner om vi talar om grundtoner. Däremot har de flesta musikinstrument ett övertonsrikt anslag som ligger i detta område.
- När väl vår hörsel har bestämt sig för en riktning är det svårt att "lura hörseln " att ändra riktning. Jag har ingen aning om HUR LÄNGE "låsningen" till en riktning gäller men det handlar åtminstone om 1 sekund. Jag brukar se det som en målsökande robot - har hörseln "låst" på målet så gäller den riktningen.

Jag har många gånger kört elbas via stereon (typiskt Fender P-bas ljud med plektrum) för att testa och mäta olika saker och då märker man hur väl hörseln "låser" på anslaget, sedan kan man vrida på balansen och riktningen som hörseln pekat ut kvarstår.
För väldigt många år sedan gjorde jag en hörsel/riknings-test med universitetsstuderande i Dortmund, Tyskland. Har beskrivit det i en annan tråd för länge sedan där jag hävdade att det är extremt svårt att definiera riktning i ett normalt lyssningsrum under 200Hz (fick massa skit för det!).
Nåväl, det visade sig först att alla studenter kunde identifiera riktning väldigt bra i ett frifältsrum för alla toner ner till 32Hz (frifältsrummets undre gränsfrekvens var då knappt 30Hz). Problemet var att varje ton som spelades upp startade med en typisk "elektronikknäpp". Vi fick spela in alla toner på en Studer B77 (tror jag bandmaskinen hette) och utsignalen filterades via ett tersfilter innan den gick till högtalarna (4 eller 6 st. JBL K140 i kort horn som var vända från testpersonen). Vi fick då bort "knäpparna". Efter denna modifikation av utrustningen visade sig att de flesta hade problem att peka ut någorlunda rätt riktning uppåt 200Hz och var extremt "lättlurade" med knäppar från högtalarna. På den tiden hade jag inte studerat presendece effekten annat än som en lagom trist läxa, nu inser jag "kraften" i första vågfront.

En sak jag inte har läst om /hittat forskning om är att presendece effekten inte bara gäller rena toner utan som jag nämnt ovan - "känner igen" musikinstrument. Alltså, när hörseln har "låst" riktning på t.ex. en elbas verkar hörseln känna igen instrumentet utan transient. Transienterna har ju klingat ut och likt förbannat så uppfattar hörseln att det är elbasen som ger reflexer från t.ex. väggar.
Detta för mej är väldigt "fantastiskt". Gör en test med t.ex en Fender Stratocaster - Dra av volymen på gitarren, slå an en sträng och dra på volymen.... Hur många kan identifiera att tonen kommer från en gitarr?

Vad jag egentligen ville säga - undvik/minimera alla reflexer under (helst) 2ms så blir det bra, även i ett litet lyssningsrum. Dock det kan ju vara fysikaliskt svårt...


Jansch- ditt inlägg var helt suvveränt formulerat, såhär i efterhand då jag lärt mig mer. Hjärnan och hörseln fungerar verkligen annorlunda än tex hur mikrofonen ”hör”.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav JM » 2019-09-15 22:16

Tangband skrev:
jansch skrev:
JM skrev:Viktigt att klart skilja ut psykologiska variabler från mätbara fysiska variabler för att korrekt förstå hur vi hör i olika och fysikt lika rum.

Återigen en mycket bra artikel av Lokkia där han visar på betydelsen av att precedence effekten bör vara intakt för att skapa spatial "närhet" i ljudet av musik (inte korta klickljud). Musik har längre tidsfönster under vilken precedence effekter är intakt.
Kommer reflexerna för tidigt/är för dominerande/frekvensolikt/fasolikt/felriktat minskar precedence effekten och direktljudet maskeras delvis av reflexerna........

---------Kan vi skapa detta i det lilla rummet. Sannolikt till viss del men det blir svårt.........
JM


Precendence effekten är ju väl studerad och definierad och kan därför t o m beskrivas med "fysiska variabler". "Psykologi" som det går att räkna på....det är ovanligt!
I normala lyssningsrum handlar det ju "bara" om att reflexen, som kommer från en annan vinkel än direktljudet är minst (ungefär) 2 millisekunder fördröjda.

Under 2 millisekunder kommer "fantomprojicering" att uppstå, alltifrån att ljudkällan panoreras ut i ljudbilden till ett "mellanläge" där det låter "luddigt" och inte tillför något positivt.
Alltså mata INTE hörseln med fördröjningar som varken tolkas som panorerad ljudbild eller "rumslighet" (reflexer som inte ger presendence effekt.)

Du skriver: "musik har längre tidsfönster under vilken presendence effekten är intakt". Detta förstår jag inte...
- Nästan alla musik instrument och även i viss mån röster har en transient (ett anslag)
- Vår största känslighet för riktning ligger i övre mellanregistret/presensområdet, ganska höga toner om vi talar om grundtoner. Däremot har de flesta musikinstrument ett övertonsrikt anslag som ligger i detta område.
- När väl vår hörsel har bestämt sig för en riktning är det svårt att "lura hörseln " att ändra riktning. Jag har ingen aning om HUR LÄNGE "låsningen" till en riktning gäller men det handlar åtminstone om 1 sekund. Jag brukar se det som en målsökande robot - har hörseln "låst" på målet så gäller den riktningen.

Jag har många gånger kört elbas via stereon (typiskt Fender P-bas ljud med plektrum) för att testa och mäta olika saker och då märker man hur väl hörseln "låser" på anslaget, sedan kan man vrida på balansen och riktningen som hörseln pekat ut kvarstår.
För väldigt många år sedan gjorde jag en hörsel/riknings-test med universitetsstuderande i Dortmund, Tyskland. Har beskrivit det i en annan tråd för länge sedan där jag hävdade att det är extremt svårt att definiera riktning i ett normalt lyssningsrum under 200Hz (fick massa skit för det!).
Nåväl, det visade sig först att alla studenter kunde identifiera riktning väldigt bra i ett frifältsrum för alla toner ner till 32Hz (frifältsrummets undre gränsfrekvens var då knappt 30Hz). Problemet var att varje ton som spelades upp startade med en typisk "elektronikknäpp". Vi fick spela in alla toner på en Studer B77 (tror jag bandmaskinen hette) och utsignalen filterades via ett tersfilter innan den gick till högtalarna (4 eller 6 st. JBL K140 i kort horn som var vända från testpersonen). Vi fick då bort "knäpparna". Efter denna modifikation av utrustningen visade sig att de flesta hade problem att peka ut någorlunda rätt riktning uppåt 200Hz och var extremt "lättlurade" med knäppar från högtalarna. På den tiden hade jag inte studerat presendece effekten annat än som en lagom trist läxa, nu inser jag "kraften" i första vågfront.

En sak jag inte har läst om /hittat forskning om är att presendece effekten inte bara gäller rena toner utan som jag nämnt ovan - "känner igen" musikinstrument. Alltså, när hörseln har "låst" riktning på t.ex. en elbas verkar hörseln känna igen instrumentet utan transient. Transienterna har ju klingat ut och likt förbannat så uppfattar hörseln att det är elbasen som ger reflexer från t.ex. väggar.
Detta för mej är väldigt "fantastiskt". Gör en test med t.ex en Fender Stratocaster - Dra av volymen på gitarren, slå an en sträng och dra på volymen.... Hur många kan identifiera att tonen kommer från en gitarr?

Vad jag egentligen ville säga - undvik/minimera alla reflexer under (helst) 2ms så blir det bra, även i ett litet lyssningsrum. Dock det kan ju vara fysikaliskt svårt...


Jansch- ditt inlägg var helt suvveränt formulerat, såhär i efterhand då jag lärt mig mer. Hjärnan och hörseln fungerar verkligen annorlunda än tex hur mikrofonen ”hör”.

Kan du förklara vad som är så bra.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav Thomas_A » 2019-09-17 12:18

Åter ett par påstånden så de reds ut.

1 Laterala reflexer är bra om de inte kommer för tidig inte är för starka och är frekvensmässigt likartat direktljudet. De bidrar till en bättre spatial upplevelse och minskar stereosystemfelen.

2 Reflexer från där ljudet kommer ifrån dvs högtalaren bidrar inte med något positivt även om de är > 2 ms. Det som händer är att direktljudet blir färgat eftersom väggreflexen 1) inte är frekvenslik direktljudet 2) den orsakar kamfilterreflexer som släcker ut bas vid en viss frekvens i princip likartat oavsett om du rör på dig lite vid lyssningspoaitionen.

En väggnära högtalarposition i kombination med rätt dämpning bakom högtalaren torde minska problemen med 2. Övrig akustikfix i rummet bör göras med föriskighet och eftertanke.

Fel eller rätt?

Edit. Gäller en konventionell högtalare och inte en rundstrålande.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav JM » 2019-09-17 21:48

Intressant artikel map undre hörbara gränser för reflexer.

EARLY REFLECTION THRESHOLDS FOR VIRTUAL SOUND SOURCES
http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.23.5007&rep=rep1&type=pdf

Vad gäller?
Vid vilket SPL/avstånd blir reflexer vid 0, 72 resp 180 grader ohörbara vid 16 o 30 ms?
Skippa vad de påstår om vid 3 ms - nya rön gör att data inte är att lita på.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

hummaan
Semesterfirare
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 2019-08-29

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav hummaan » 2019-09-18 01:32

Här är det för avancerat för denna sena timma, nu får det räcka med mellan 90-95db här, är lite emot för mycket djup. Man kanske kommer till ett sådant stadium när man är nöjd och anser att det är tillräckligt bra, då kan man skita i resten.

Jag saknar Drömlådan än om den bara var mono. För dom som inte var med så hade jag basen till öronen genom slangar från en ytterst stabil lådan. Det var på den tiden då man var extra snål. Nu har jag maskerat drömlådan med duvbajs helt ofrivilligt.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav JM » 2019-09-18 08:57

Ytterligare en studie där tiden till simulerad tal-reflex och ljudstyrkan påverkar precedence upplevelsen till den hörselnedsattes nackdel och där maskeringen av ospecifikt buller är mer okänsligt för hörselnedsättning.
Således bör högtalarna var närmare den hörselnedsatte för att minska maskeringseffekterna och öka precedence effekten. Sannolikt minskar spatiala upplevelsen men upplevda tydligheten ökar. S Likwitz testade högtalare nära lyssnaren för att .... Hittar inte.

https://www.sciencedirect.com/science/a ... 5508001561

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav JM » 2019-09-18 10:07

Thomas_A skrev:Åter ett par påstånden så de reds ut.

1 Laterala reflexer är bra om de inte kommer för tidig inte är för starka och är frekvensmässigt likartat direktljudet. De bidrar till en bättre spatial upplevelse och minskar stereosystemfelen.

2 Reflexer från där ljudet kommer ifrån dvs högtalaren bidrar inte med något positivt även om de är > 2 ms. Det som händer är att direktljudet blir färgat eftersom väggreflexen 1) inte är frekvenslik direktljudet 2) den orsakar kamfilterreflexer som släcker ut bas vid en viss frekvens i princip likartat oavsett om du rör på dig lite vid lyssningspoaitionen.

En väggnära högtalarposition i kombination med rätt dämpning bakom högtalaren torde minska problemen med 2. Övrig akustikfix i rummet bör göras med föriskighet och eftertanke.

Fel eller rätt?

Edit. Gäller en konventionell högtalare och inte en rundstrålande.


En konventionell högtalarlåda 30 cm från bakomvarande vägg är rundstrålande under ca 1000 Hz. Dvs massor med icke önskade reflexer kommer från bakväggen för tidigt, för frekvensolikt och med för hög ljudstyrka. Inom 1-2 ms adderas reflexerna till direktljudet utan precedens effekt. Dvs en simpel summering. Direktljud + reflexljud = nytt väsensskilt ljud med vanligen försämrat direktljud.
Upplevda direktljudet blir väsentligen likt mikrofonens tonkurva förutsatt att inga andra senare reflexer når mikrofonen.
Det är inte så att direktljudet upplevs som förbättrat direktljud som vid precedens effekten.
Direktljud + spatial upplevelse = bättre direktljud.


Lokki visar att huvudsakligen vissa laterala reflexer bidrar med något positivt i ljudupplevelsen.
https://asa.scitation.org/doi/10.1121/1.3579145#v1
Övriga reflexer uppfattas av hjärnan som väsensskilda ljud och maskerar direktljudet i olika grad.

Väggen bakom bör vara ca 5 m bakom högtalaren - då har reflexerna minskat med ca 30 dB och är ohörbara.
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 5508001561

Eller väggnära som du föreslår med beaktande av baslyftet och att ingen spatial precedenseffekt skapas från bakvägen. Sannolikt skapas i ett vanligt litet lyssningsrum för starka o för tidiga reflexer från ffa sidoväggar och till viss del tak. Ljudtrycket kan dämpas men skapar frekvensolika reflexer och tidsproblemet kvarstår.
Dvs vanligen sämre direktljud i litet rum pga maskerande reflexer än i ett stort rum.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

hummaan
Semesterfirare
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 2019-08-29

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav hummaan » 2019-09-18 10:47

Citat:Nej, inte nåt annat, utan som du beskriver.
Spelar jag in en tvärflöjt får jag med en massa reflexer från golvet i kyrkan på inspelningen. Spelar jag sedan upp den inspelade musiken i anläggningen hemma får jag även med golvreflexen från lyssningrummet- om golvet är odämpat utan matta. Då låter det inte lika bra som i kyrkan där inspelningen ägde rum.


Då gäller det att man gillar dessa reflexer så är väl allt frid och fröjd? Gillar man inte inspelningen så spelar man den inte rätt enkel att följa.
I många fall borde man nog slänga ut högtalarna om sanningen skall fram, detta kan kosta guld och det vill man ju inte.
Så vad göra? Jo man får dansa runt med dom i rummet.

Kom på att:Det behöver inte komma in så mycket reflexer om micken är nära flöjten och då kan man gilla ljudet från den lite extra i vissa fall.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav dewpo » 2019-09-18 16:56

JM skrev:Intressant artikel map undre hörbara gränser för reflexer.

EARLY REFLECTION THRESHOLDS FOR VIRTUAL SOUND SOURCES
[url]http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.23.5007&rep=rep1&type=pdf[/url]

Vad gäller?
Vid vilket SPL/avstånd blir reflexer vid 0, 72 resp 180 grader ohörbara vid 16 o 30 ms?
Skippa vad de påstår om vid 3 ms - nya rön gör att data inte är att lita på.

JM


Fråga till JM, Vad borde åtgärdas först i exempelrummet "Mitt Rum :oops: " nedan?

Reflexer03.jpg
Reflexer03.jpg (199.11 KiB) Visad 5199 gånger


Refelxer03-30.jpg
Refelxer03-30.jpg (207.84 KiB) Visad 5199 gånger


Reflexer30-.jpg
Reflexer30-.jpg (206.63 KiB) Visad 5199 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav Tangband » 2019-09-18 18:11

JM skrev:
Thomas_A skrev:Åter ett par påstånden så de reds ut.

1 Laterala reflexer är bra om de inte kommer för tidig inte är för starka och är frekvensmässigt likartat direktljudet. De bidrar till en bättre spatial upplevelse och minskar stereosystemfelen.

2 Reflexer från där ljudet kommer ifrån dvs högtalaren bidrar inte med något positivt även om de är > 2 ms. Det som händer är att direktljudet blir färgat eftersom väggreflexen 1) inte är frekvenslik direktljudet 2) den orsakar kamfilterreflexer som släcker ut bas vid en viss frekvens i princip likartat oavsett om du rör på dig lite vid lyssningspoaitionen.

En väggnära högtalarposition i kombination med rätt dämpning bakom högtalaren torde minska problemen med 2. Övrig akustikfix i rummet bör göras med föriskighet och eftertanke.

Fel eller rätt?

Edit. Gäller en konventionell högtalare och inte en rundstrålande.


En konventionell högtalarlåda 30 cm från bakomvarande vägg är rundstrålande under ca 1000 Hz. Dvs massor med icke önskade reflexer kommer från bakväggen för tidigt, för frekvensolikt och med för hög ljudstyrka. Inom 1-2 ms adderas reflexerna till direktljudet utan precedens effekt. Dvs en simpel summering. Direktljud + reflexljud = nytt väsensskilt ljud med vanligen försämrat direktljud.
Upplevda direktljudet blir väsentligen likt mikrofonens tonkurva förutsatt att inga andra senare reflexer når mikrofonen.
Det är inte så att direktljudet upplevs som förbättrat direktljud som vid precedens effekten.
Direktljud + spatial upplevelse = bättre direktljud.


Lokki visar att huvudsakligen vissa laterala reflexer bidrar med något positivt i ljudupplevelsen.
https://asa.scitation.org/doi/10.1121/1.3579145#v1
Övriga reflexer uppfattas av hjärnan som väsensskilda ljud och maskerar direktljudet i olika grad.

Väggen bakom bör vara ca 5 m bakom högtalaren - då har reflexerna minskat med ca 30 dB och är ohörbara.
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 5508001561

Eller väggnära som du föreslår med beaktande av baslyftet och att ingen spatial precedenseffekt skapas från bakvägen. Sannolikt skapas i ett vanligt litet lyssningsrum för starka o för tidiga reflexer från ffa sidoväggar och till viss del tak. Ljudtrycket kan dämpas men skapar frekvensolika reflexer och tidsproblemet kvarstår.
Dvs vanligen sämre direktljud i litet rum pga maskerande reflexer än i ett stort rum.

JM


JM- du bör läsa på om critical distance vid inspelningar och prova göra lite egna inspelningar. Mikrofonen och örat fungerar helt olika. Lokkis test är intressant men vilseledande om du för över denna kunskap till ett vanligt, litet lyssningsrum.

Du skriver att högtalaren bör vara minst 5 meter framför bakväggen. Det stämmer inte heller. Avståndet kan vara mycket kortare. Precedenceeffekten som kickar in vid avstånd större än 2 ms och upp till 50 ms gör att reflektioner som inte tillhör högtalarens direktljud behöver minst 10 dB förstärkning (mellan 5 ms-30 ms avstånd ) för att upplevas likvärdigt som direktljudet. Hörselns uppmärksamhet styrs mot första ljudvågen.

De mätningar med mikrofon som görs från lyssningsplats ( långt, långt från critical distance ) tar ingen hänsyn till precedenceeffekten (mikrofonen fungerar inte så, den tar upp allt ljud ) och är därför väldigt vilseledande- kan bara trovärdigt användas för mätningar av rumsresonanser som alltid bara uppträder under 80 Hz.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Precedence_effect

”Haas found that humans localize sound sources in the direction of the first arriving sound despite the presence of a single reflection from a different direction. A single auditory event is perceived. A reflection arriving later than 1 ms after the direct sound increases the perceived level and spaciousness (more precisely the perceived width of the sound source). A single reflection arriving within 5 to 30 ms can be up to 10 dB louder than the direct sound without being perceived as a secondary auditory event (echo). This time span varies with the reflection level. If the direct sound is coming from the same direction the listener is facing, the reflection's direction has no significant effect on the results. A reflection with attenuated higher frequencies expands the time span that echo suppression is active.[clarification needed] Increased room reverberation time also expands the time span of echo suppression.[7]
Senast redigerad av Tangband 2019-09-18 19:23, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav Tangband » 2019-09-18 19:17

jansch skrev:
JM skrev:Viktigt att klart skilja ut psykologiska variabler från mätbara fysiska variabler för att korrekt förstå hur vi hör i olika och fysikt lika rum.

Återigen en mycket bra artikel av Lokkia där han visar på betydelsen av att precedence effekten bör vara intakt för att skapa spatial "närhet" i ljudet av musik (inte korta klickljud). Musik har längre tidsfönster under vilken precedence effekter är intakt.
Kommer reflexerna för tidigt/är för dominerande/frekvensolikt/fasolikt/felriktat minskar precedence effekten och direktljudet maskeras delvis av reflexerna........

---------Kan vi skapa detta i det lilla rummet. Sannolikt till viss del men det blir svårt.........
JM


Precendence effekten är ju väl studerad och definierad och kan därför t o m beskrivas med "fysiska variabler". "Psykologi" som det går att räkna på....det är ovanligt!
I normala lyssningsrum handlar det ju "bara" om att reflexen, som kommer från en annan vinkel än direktljudet är minst (ungefär) 2 millisekunder fördröjda.

Under 2 millisekunder kommer "fantomprojicering" att uppstå, alltifrån att ljudkällan panoreras ut i ljudbilden till ett "mellanläge" där det låter "luddigt" och inte tillför något positivt.
Alltså mata INTE hörseln med fördröjningar som varken tolkas som panorerad ljudbild eller "rumslighet" (reflexer som inte ger presendence effekt.)

Du skriver: "musik har längre tidsfönster under vilken presendence effekten är intakt". Detta förstår jag inte...
- Nästan alla musik instrument och även i viss mån röster har en transient (ett anslag)
- Vår största känslighet för riktning ligger i övre mellanregistret/presensområdet, ganska höga toner om vi talar om grundtoner. Däremot har de flesta musikinstrument ett övertonsrikt anslag som ligger i detta område.
- När väl vår hörsel har bestämt sig för en riktning är det svårt att "lura hörseln " att ändra riktning. Jag har ingen aning om HUR LÄNGE "låsningen" till en riktning gäller men det handlar åtminstone om 1 sekund. Jag brukar se det som en målsökande robot - har hörseln "låst" på målet så gäller den riktningen.

Jag har många gånger kört elbas via stereon (typiskt Fender P-bas ljud med plektrum) för att testa och mäta olika saker och då märker man hur väl hörseln "låser" på anslaget, sedan kan man vrida på balansen och riktningen som hörseln pekat ut kvarstår.
För väldigt många år sedan gjorde jag en hörsel/riknings-test med universitetsstuderande i Dortmund, Tyskland. Har beskrivit det i en annan tråd för länge sedan där jag hävdade att det är extremt svårt att definiera riktning i ett normalt lyssningsrum under 200Hz (fick massa skit för det!).
Nåväl, det visade sig först att alla studenter kunde identifiera riktning väldigt bra i ett frifältsrum för alla toner ner till 32Hz (frifältsrummets undre gränsfrekvens var då knappt 30Hz). Problemet var att varje ton som spelades upp startade med en typisk "elektronikknäpp". Vi fick spela in alla toner på en Studer B77 (tror jag bandmaskinen hette) och utsignalen filterades via ett tersfilter innan den gick till högtalarna (4 eller 6 st. JBL K140 i kort horn som var vända från testpersonen). Vi fick då bort "knäpparna". Efter denna modifikation av utrustningen visade sig att de flesta hade problem att peka ut någorlunda rätt riktning uppåt 200Hz och var extremt "lättlurade" med knäppar från högtalarna. På den tiden hade jag inte studerat presendece effekten annat än som en lagom trist läxa, nu inser jag "kraften" i första vågfront.

En sak jag inte har läst om /hittat forskning om är att presendece effekten inte bara gäller rena toner utan som jag nämnt ovan - "känner igen" musikinstrument. Alltså, när hörseln har "låst" riktning på t.ex. en elbas verkar hörseln känna igen instrumentet utan transient. Transienterna har ju klingat ut och likt förbannat så uppfattar hörseln att det är elbasen som ger reflexer från t.ex. väggar.
Detta för mej är väldigt "fantastiskt". Gör en test med t.ex en Fender Stratocaster - Dra av volymen på gitarren, slå an en sträng och dra på volymen.... Hur många kan identifiera att tonen kommer från en gitarr?

Vad jag egentligen ville säga - undvik/minimera alla reflexer under (helst) 2ms så blir det bra, även i ett litet lyssningsrum. Dock det kan ju vara fysikaliskt svårt...


Det här inlägget var mycket bra av Jansch. Läs det noggrant. Och testa själv :) det stämmer väl med egna erfarenheter.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav JM » 2019-09-18 19:56

Tangband skrev:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Precedence_effect

”Haas found that humans localize sound sources in the direction of the first arriving sound despite the presence of a single reflection from a different direction. A single auditory event is perceived. A reflection arriving later than 1 ms after the direct sound increases the perceived level and spaciousness (more precisely the perceived width of the sound source). A single reflection arriving within 5 to 30 ms can be up to 10 dB louder than the direct sound without being perceived as a secondary auditory event (echo). This time span varies with the reflection level. If the direct sound is coming from the same direction the listener is facing, the reflection's direction has no significant effect on the results. A reflection with attenuated higher frequencies expands the time span that echo suppression is active.[clarification needed] Increased room reverberation time also expands the time span of echo suppression.[7]

Glöm det som står i wikipedia det är felaktigt och grovt överförenklat. Verkar inte ens vara kontrolläst. Referenserna saknar flera tunga studier. Baron saknas mfl. Jansch verkar i sitt inlägg referera till samma felaktiga wikipedia sida. Läs riktiga böcker och kontrollerade studier.
Precedens effekten, Haas effekten, första våg effekten mfl är specialfall av hur hjärnan upplever ljudreflexer relativt direktljudet vilket varierar beroende på kontexten/rummet/stimuli. Moore beskriver detta mer generellt.
Har du läst F Toole, Moore, Barron kommer du ha en helt annan uppfattning än den felaktiga bilden du framför.

Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms (Audio Engineering Society Presents) läs andra o tredje upplagan de är komplementära
Barron, M. (1971). “The Subjective Effects of First Reflections in Concert Halls—The Need for Lateral Reflections,” J. Sound Vib., 15, pp. 475–494.
Moores bok, An Introduction to the Psychology of Hearing: Sixth Edition, är som jag ser det bästa introduktionen till att förklara hur vi hör i akustikens fysik. Lite svårsmält men ge Moore lite tid så skingras dimman. https://www.amazon.com/Introduction-Psy ... 9004252428

Slutsatser från vissa studier i konsertsalar kan extrapoleras till det lilla rummet med beaktande av att det är samma hjärna. Stimuli och kontexten måste vara relevanta.

Räcker inte detta bör du läsa denna metastudie angående precedence effekten:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4310855/
Kan du det som står i sista studien kan du mer än de flesta neuropsykologer.

JM
Senast redigerad av JM 2019-09-18 20:06, redigerad totalt 1 gång.
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav Tangband » 2019-09-18 20:00

JM. Jag anser inte att du har rätt, men jag uppskattar den hövliga tonen. Och självklart läser jag vidare. :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster