Bättre ljud från datorn

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav Baffel » 2018-12-14 00:43

Morello skrev:Torde varit Sontec, men butiken finns inte längre kvar.


Det tror jag det var. Sontec. Synd att den gick i graven. De var trevliga och seriösa lirare.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav Baffel » 2018-12-14 00:50

Tell skrev:
Ah nä jag menade bara på att du ratade equalizers där man kan påverka ljudet hur man vill, samtidigt som du kör en rörstärkare där man inte kan påverka ljudet alls. Blev lite skum dubbelmoral tyckte jag :)
Men visst, gillar du ljudet (och ljuset) i den så kör på!


Har nog ingen moral alls vad det gäller ljud. :D Skulle utan problem i denna lösning kunna lassa in en equalizer för att testa hur det påverkar ljudet. Men ljuset från rörförstärkaren det är en annan femma. Det kompromissar jag inte med. :D (jag talar om en anläggning för runt 3000 kr,aktiv beg sub, små högtalare,byte av rör, ev uppdatering ljudkort, ev dac billig sådan)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav Bill50x » 2018-12-14 02:20

Lite missvisande när man utgår ifrån att rör har ett speciellt ljud. Rörförstärkare låter lika olika som transistor-diton. Det finns givetvis rörsteg som låter mjukt och gosigt, men det finns det transistorsteg som också gör. Fast då kallar man ljudet odistinkt och bluddrigt ;-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav RogerGustavsson » 2018-12-14 11:04

dewpo skrev:
Morello skrev:Med risk för att bli tjatig - problemet med Spotify och TIdal är att de är nedlusade med dynamiskt stympade "remasters". För all populärmusik producerad före cirka 1990 gäller alltså CD, alternativt filer extraherade från CD.


Är Master-versionerna på Tidal lika illa Mastrade som standard-versionerna?
Lyssnar just nu på "VAN MORRISON - THE PROPHET SPEAKS" från Tidal via Roon och tycker att det låter okej :o

VanMorrison_MQA.png


The Prophet Speaks är trevlig. Ett mindre mått av modern mastring men jag tycker om albumet ändå. Master-versionerna kan vara samma som Hifi-versionerna. Har man inte MQA-avkodande DAC ska det bli Hifi av Master. Som alltid vet man inte om det är olika versioner.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav Baffel » 2018-12-15 18:48

Bill50x skrev:Lite missvisande när man utgår ifrån att rör har ett speciellt ljud. Rörförstärkare låter lika olika som transistor-diton. Det finns givetvis rörsteg som låter mjukt och gosigt, men det finns det transistorsteg som också gör. Fast då kallar man ljudet odistinkt och bluddrigt ;-)

/ B


Mjuk och gosigt med dessa lysande rör. Det missade du?

Hur är det med distorsion rör vs transistorsteg? Överspelat nu för tiden?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav Tangband » 2018-12-16 07:55

Baffel skrev:
Bill50x skrev:Lite missvisande när man utgår ifrån att rör har ett speciellt ljud. Rörförstärkare låter lika olika som transistor-diton. Det finns givetvis rörsteg som låter mjukt och gosigt, men det finns det transistorsteg som också gör. Fast då kallar man ljudet odistinkt och bluddrigt ;-)

/ B


Mjuk och gosigt med dessa lysande rör. Det missade du?

Hur är det med distorsion rör vs transistorsteg? Överspelat nu för tiden?


Tja, möjligen sönderdiskuterat här :)
Det finns bra rörförstärkare och det finns ännu bättre transistorsteg skulle man väl kunna kortfattat beskriva det.

Om du använder sök-funktionen så finns det en guldgruva med information om olika förstärkartyper, distorsionsformer, motkoppling, singel-end osv....

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav Baffel » 2018-12-16 18:35

Tangband skrev:
Baffel skrev:
Bill50x skrev:Lite missvisande när man utgår ifrån att rör har ett speciellt ljud. Rörförstärkare låter lika olika som transistor-diton. Det finns givetvis rörsteg som låter mjukt och gosigt, men det finns det transistorsteg som också gör. Fast då kallar man ljudet odistinkt och bluddrigt ;-)

/ B


Mjuk och gosigt med dessa lysande rör. Det missade du?

Hur är det med distorsion rör vs transistorsteg? Överspelat nu för tiden?


Tja, möjligen sönderdiskuterat här :)
Det finns bra rörförstärkare och det finns ännu bättre transistorsteg skulle man väl kunna kortfattat beskriva det.

Om du använder sök-funktionen så finns det en guldgruva med information om olika förstärkartyper, distorsionsformer, motkoppling, singel-end osv....


Det betvivlar jag inte en sekund på, men som sagt nya rör runt 500 kr. Små högtalare runt en tusing (kanske lite mer, varför inte lite mer vassa i tonen för att kompensera murrigheten hos förstärkaren?) ) , en sub runt 1000kr. (högtalarna kan vara beg) Ev uppdatering av ljudkort. Sen ut med ljudet från datan. Ett litet system för den lilla sommarstugan, Tänker mig en Audio Pro sub, småhögtalarna vet jag ej så länge. Detta är inte HiFi i den högre skolan, så jag kanske inte borde ventilerat detta med rör vs transistorer. Faller liksom lite utanför ramen.

p.s återigen. Tack för alla goa tips i denna tråd!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: genstruktur och 21 gäster