Bättre ljud från datorn

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Bättre ljud från datorn

Inläggav Baffel » 2018-12-12 17:24

Vanlig laptop. Några år gammal. Vill bara kunna få ut det mesta av ljudet ur datan. Vad rekommenderar ni? Vad ska man satsa på? Hur mycket välljud kan man kräma ut ur en laptop när man tex lyssnar på Spotify? Kostnad , sett i relation till datorhögtalare runt 1500 kr paret, en aktiv beg. sub typ Audio Pro ala 500-800 kr (begpris ) ? Systemet för en liten sommarstuga, vardagsrum typ 15 kvadrat.

I ljuset av det, vad göra med signal från dator? Byte av ljudkort? Lägga till...? Erfarenheter av olika pryttlar och lösningar välkomnas.

Jo, jag är helt novis, så grundkurs. Säger du byte av ljudkort, jaha säger jag då hur gör man det`?

Ta det från grunden.
Senast redigerad av Baffel 2018-12-12 18:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav Baffel » 2018-12-12 17:42

Jo , jag tänkte koppla in en liten rörförstärkare (ska bara byta rör i den) till datorn.
Bilagor
Rör 1.JPG
Rör 1.JPG (1.85 MiB) Visad 2187 gånger

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav JB » 2018-12-12 17:57

Det är bara att handla ett trevligt externt USB-ljudkort och installera drivrutinerna som följer med, alternativt ladda hem dom från tillverkarens hemsida, sedan väljer du bara i "Inställningar / System / Ljud" (ifall du kör Windows 10) att ditt nya ljudkort ska vara standarduppspelningsenhet så bör allt fungera. Vissa musikuppspelare har dessutom stöd för ASIO och WASAPI (brukar gå att välja i listan för val av uppspelningsenhet i programmet isåfall) för att få bästa möjliga ljudkvalitet.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav darkg » 2018-12-12 17:59

Det kan hända att analogutgången duger bra. Om inte så kan du ta ut signalen digitalt till en DAC, via usb (potentiellt bäst) eller optiskt (ingen risk för jordloopar å sånt). Man byter nog sällan det interna ljudkortet, som nog inte är en separat komponent ens.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav Baffel » 2018-12-12 18:28

JB skrev:Det är bara att handla ett trevligt externt USB-ljudkort och installera drivrutinerna som följer med, alternativt ladda hem dom från tillverkarens hemsida, sedan väljer du bara i "Inställningar / System / Ljud" (ifall du kör Windows 10) att ditt nya ljudkort ska vara standarduppspelningsenhet så bör allt fungera. Vissa musikuppspelare har dessutom stöd för ASIO och WASAPI (brukar gå att välja i listan för val av uppspelningsenhet i programmet isåfall) för att få bästa möjliga ljudkvalitet.


Yes Windows 10 har jag . Du beskriver föredömligt hur detta ska installeras. Tack! Tänk tiden när man var tvungen att skapa välljudande HiFi med fysiska produkter är över (jag siktar by the way inte på hög HiFi med detta projekt , var bara lite ironisk). JB , är det värt penningar detta externa ljudkort? Vad tycker du?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav Baffel » 2018-12-12 18:32

darkg skrev:Det kan hända att analogutgången duger bra. Om inte så kan du ta ut signalen digitalt till en DAC, via usb (potentiellt bäst) eller optiskt (ingen risk för jordloopar å sånt). Man byter nog sällan det interna ljudkortet, som nog inte är en separat komponent ens.


Nu blir det lurigt. Den lilla rörförstärkaren. så analog det kan bli , kan enbart gå via analogutgången (hörluraruttaget) vad jag vet, men kan man ta ut signalen digitalt via en DAC och sedan konvertera den analogt? Ha ha sorry missade , det finns något som heter Google. Nu vet jag vad en DAC gör :D

Så DAC ut från en usbport och nytt ljudkort? Kostar multum i förhållande till mina övriga pryttlar, se ovan?
Senast redigerad av Baffel 2018-12-12 18:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav darkg » 2018-12-12 18:40

Baffel skrev:
darkg skrev:Det kan hända att analogutgången duger bra. Om inte så kan du ta ut signalen digitalt till en DAC, via usb (potentiellt bäst) eller optiskt (ingen risk för jordloopar å sånt). Man byter nog sällan det interna ljudkortet, som nog inte är en separat komponent ens.


Nu blir det lurigt. Den lilla rörförstärkaren. så analog det kan bli , kan enbart gå via analogutgången (hörluraruttaget) vad jag vet, men kan man ta ut signalen digitalt via en DAC och sedan konvertera den analogt?

DAC vs nytt ljudkort? Som sagt beskriv gärna grundligt.


Ja, det är i det här fallet väsentligen samma sak! En "låda" mellan dator och förstärkaren. DAC betyder just digital-analog-omvandlare (converter). Men det kan ju hända att analogutgången på datorn är bra nog. Då behövs / hjälper inte externt ljudkort (dac).

(Digital till analog-omvandling sker ju nånstans, antingen i datorn innan hörlursuttaget eller i ett externt ljudkort (som inte är ett "kort") / en DAC (som ju är som ett ljudkort) eller inuti en förförstärkare som har digitala ingångar eller i en integrerad förstärkare. Eller i vissa aktiva högtalare. Så en dac har man, fast man inte behöver tänka på det.)
Senast redigerad av darkg 2018-12-12 18:53, redigerad totalt 1 gång.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav Baffel » 2018-12-12 18:50

darkg skrev:
Baffel skrev:
darkg skrev:Det kan hända att analogutgången duger bra. Om inte så kan du ta ut signalen digitalt till en DAC, via usb (potentiellt bäst) eller optiskt (ingen risk för jordloopar å sånt). Man byter nog sällan det interna ljudkortet, som nog inte är en separat komponent ens.


Nu blir det lurigt. Den lilla rörförstärkaren. så analog det kan bli , kan enbart gå via analogutgången (hörluraruttaget) vad jag vet, men kan man ta ut signalen digitalt via en DAC och sedan konvertera den analogt?

DAC vs nytt ljudkort? Som sagt beskriv gärna grundligt.


Ja, det är i det här fallet väsentligen samma sak! En "låda" mellan dator och förstärkaren. DAC betyder just digital-analog-omvandlare (converter). Men det kan ju hända att analogutgången på datorn är bra nog. Då behövs / hjälper inte ljudkort (dac).


Kollade just upp detta med DAC. , reviderade mitt inlägg ovan. Nu hänger jag med.

Men då är vi ju tillbaka till ruta 1 igen. Hur ska jag veta om analogutgången duger utan uppgradering av DAC?
Senast redigerad av Baffel 2018-12-12 18:52, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav JB » 2018-12-12 18:50

DAC och ljudkort är ungefär samma sak, både en DAC och ett ljudkort har inbyggd DAC, men ett ljudkort har lite mer funktioner inkl DSP och ofta även Line/Mick ingång (vilket är bra om du även vill kunna spela in på datorn från tex en skivspelare eller CD-spelare eller liknande). Men rena DAC'ar brukar vara rätt dyra då jag gissar på att det är en smalare målgrupp som köper dom?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav darkg » 2018-12-12 18:54

Baffel skrev:
darkg skrev:
Baffel skrev:
Nu blir det lurigt. Den lilla rörförstärkaren. så analog det kan bli , kan enbart gå via analogutgången (hörluraruttaget) vad jag vet, men kan man ta ut signalen digitalt via en DAC och sedan konvertera den analogt?

DAC vs nytt ljudkort? Som sagt beskriv gärna grundligt.


Ja, det är i det här fallet väsentligen samma sak! En "låda" mellan dator och förstärkaren. DAC betyder just digital-analog-omvandlare (converter). Men det kan ju hända att analogutgången på datorn är bra nog. Då behövs / hjälper inte ljudkort (dac).


Kollade just upp detta med DAC. , reviderade mitt inlägg ovan. Nu hänger jag med.

Men då är vi ju tillbaka till ruta 1 igen. Hur ska jag veta om analogutgången duger utan uppgradering av DAC?


Prova!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav Baffel » 2018-12-12 18:54

JB skrev:DAC och ljudkort är ungefär samma sak, både en DAC och ett ljudkort har inbyggd DAC, men ett ljudkort har lite mer funktioner inkl DSP och ofta även Line/Mick ingång (vilket är bra om du även vill kunna spela in på datorn från tex en skivspelare eller CD-spelare eller liknande). Men rena DAC'ar brukar vara rätt dyra då jag gissar på att det är en smalare målgrupp som köper dom?


DAC vs....Men duger den analoga utgången, hörlursutgången på datorn, för att få hyfsat ljud i högtalarna om man installerar nytt ljudkort i datorn? Är en DAC då överflödig? (sett till min övriga utrustning beskrivet ovan, jag satsar max 1000 kr en DAC by the way)
Senast redigerad av Baffel 2018-12-12 19:08, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav JB » 2018-12-12 19:05

Baffel skrev:
JB skrev:DAC och ljudkort är ungefär samma sak, både en DAC och ett ljudkort har inbyggd DAC, men ett ljudkort har lite mer funktioner inkl DSP och ofta även Line/Mick ingång (vilket är bra om du även vill kunna spela in på datorn från tex en skivspelare eller CD-spelare eller liknande). Men rena DAC'ar brukar vara rätt dyra då jag gissar på att det är en smalare målgrupp som köper dom?


DAC vs....Men duger den analoga utgången, hörlursutgången på datorn, för att få hyfsat ljud i högtalarna om man installerar nytt ljudkort i datorn? Är en DAC då överflödig?


Yes, antingen nöjer du dig med att koppla rörförstärkaren direkt till analoga utgången på din laptop (vilket jag tycker att du först ska prova eftersom det är gratis/väldigt billigt beroende på om du har en kabel redan eller inte). Är du inte nöjd med ljudet så får du antingen skaffa dig en DAC eller ett externt ljudkort.
Största problemet med att köra analogt från inbyggda ljudkort brukar vara rätt hög brusnivå samt störningar från andra komponenter i datorn, speciellt grafikkortet. Man brukar tex kunna höra när man flyttar runt muspekaren eller maximerar fönster osv. Men det kan såklart skilja en hel del på kvalitet mellan olika inbyggda ljudkort också, så du får helt enkelt testa och se hur det presterar. Om du har en kontrollpanel för ljudet (klicka på "pil upp" ikonen längst ner till höger på startmenyn och kolla om det dyker upp något där) så brukar man ibland kunna välja om den analoga utgången ska fungera som hörlursutgång eller line-out, välj isåfall line-out.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav Baffel » 2018-12-12 19:16

Jag säger bara grabbar grabbar (misstänker ni är grabbar) stort tack från min sida gällande era tips och förklaringar. :D

Huj uj vad DACar kan kosta multum. Googlade runt. Humbug eller tillför de något väsentligt? De som kostar över 10 000 kr. Tja det finns kanske ingen genväg till det perfekta ..... :D
Senast redigerad av Baffel 2018-12-12 19:22, redigerad totalt 1 gång.

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav Tell » 2018-12-12 19:19

JB skrev:Största problemet med att köra analogt från inbyggda ljudkort brukar vara rätt hög brusnivå samt störningar från andra komponenter i datorn, speciellt grafikkortet. Man brukar tex kunna höra när man flyttar runt muspekaren eller maximerar fönster osv. Men det kan såklart skilja en hel del på kvalitet mellan olika inbyggda ljudkort också, så du får helt enkelt testa och se hur det presterar. Om du har en kontrollpanel för ljudet (klicka på "pil upp" ikonen längst ner till höger på startmenyn och kolla om det dyker upp något där) så brukar man ibland kunna välja om den analoga utgången ska fungera som hörlursutgång eller line-out, välj isåfall line-out.


Det där är ju sällan dock ett problem. Det är säkert 10-15 år sen jag hörde störningar ifrån nåt datorljudkort. O den DACen som sitter i datorer nuförtiden (och mobilen för den delen också) är ju så bra som det kan gå, så tycker TS bah kan köra på o koppla in valfri anläggning i datorn o njuta av sin musik :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav Baffel » 2018-12-12 20:21

Tell skrev:
JB skrev:Största problemet med att köra analogt från inbyggda ljudkort brukar vara rätt hög brusnivå samt störningar från andra komponenter i datorn, speciellt grafikkortet. Man brukar tex kunna höra när man flyttar runt muspekaren eller maximerar fönster osv. Men det kan såklart skilja en hel del på kvalitet mellan olika inbyggda ljudkort också, så du får helt enkelt testa och se hur det presterar. Om du har en kontrollpanel för ljudet (klicka på "pil upp" ikonen längst ner till höger på startmenyn och kolla om det dyker upp något där) så brukar man ibland kunna välja om den analoga utgången ska fungera som hörlursutgång eller line-out, välj isåfall line-out.


Det där är ju sällan dock ett problem. Det är säkert 10-15 år sen jag hörde störningar ifrån nåt datorljudkort. O den DACen som sitter i datorer nuförtiden (och mobilen för den delen också) är ju så bra som det kan gå, så tycker TS bah kan köra på o koppla in valfri anläggning i datorn o njuta av sin musik :)


Jag kommer testa mig fram. Uppgradering av internt ljudkort kan jag ju pröva. DAC mja. DAC som kostar över 10 000 kr. Ja hua hua. Grundsignalen från datorn till DACen är väl vad den är. 10 000 kr, vad skulle hjälpa till den signalen? I framtiden när datorer/internet blir vassare så kanske men i dagsläget?

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav Tell » 2018-12-12 20:34

Baffel skrev:
Tell skrev:
JB skrev:Största problemet med att köra analogt från inbyggda ljudkort brukar vara rätt hög brusnivå samt störningar från andra komponenter i datorn, speciellt grafikkortet. Man brukar tex kunna höra när man flyttar runt muspekaren eller maximerar fönster osv. Men det kan såklart skilja en hel del på kvalitet mellan olika inbyggda ljudkort också, så du får helt enkelt testa och se hur det presterar. Om du har en kontrollpanel för ljudet (klicka på "pil upp" ikonen längst ner till höger på startmenyn och kolla om det dyker upp något där) så brukar man ibland kunna välja om den analoga utgången ska fungera som hörlursutgång eller line-out, välj isåfall line-out.


Det där är ju sällan dock ett problem. Det är säkert 10-15 år sen jag hörde störningar ifrån nåt datorljudkort. O den DACen som sitter i datorer nuförtiden (och mobilen för den delen också) är ju så bra som det kan gå, så tycker TS bah kan köra på o koppla in valfri anläggning i datorn o njuta av sin musik :)


Jag kommer testa mig fram. Uppgradering av internt ljudkort kan jag ju pröva. DAC mja. DAC som kostar över 10 000 kr. Ja hua hua. Grundsignalen från datorn till DACen är väl vad den är. 10 000 kr, vad skulle hjälpa till den signalen? I framtiden när datorer/internet blir vassare så kanske men i dagsläget?


Njä inte ens i framtiden. Det är ju inte datorer eller internet som behöver bli bättre, det är våra öron o det lär ju inte ske på ett rätt bra tag om man säger så.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav Baffel » 2018-12-12 20:48

Tell skrev:
Baffel skrev:
Tell skrev:
Det där är ju sällan dock ett problem. Det är säkert 10-15 år sen jag hörde störningar ifrån nåt datorljudkort. O den DACen som sitter i datorer nuförtiden (och mobilen för den delen också) är ju så bra som det kan gå, så tycker TS bah kan köra på o koppla in valfri anläggning i datorn o njuta av sin musik :)


Jag kommer testa mig fram. Uppgradering av internt ljudkort kan jag ju pröva. DAC mja. DAC som kostar över 10 000 kr. Ja hua hua. Grundsignalen från datorn till DACen är väl vad den är. 10 000 kr, vad skulle hjälpa till den signalen? I framtiden när datorer/internet blir vassare så kanske men i dagsläget?


Njä inte ens i framtiden. Det är ju inte datorer eller internet som behöver bli bättre, det är våra öron o det lär ju inte ske på ett rätt bra tag om man säger så.


Ett citat värdig musikutrustning ala 1920, 30, 40, 50, 60 - tal osv. Har det inte skett ganska så radikala förändringar de senaste 20 åren?

Det du säger rätt bra tag har ju visat sig vara att ett rätt så kort tag vad det gäller IT utvecklingen gäller.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav dewpo » 2018-12-12 21:56

Ljudkvalitén från en dator brukar vara i paritet men kvalitén i övrigt :D
Med andra ord premiumdator ’moderkort’, Premium kvalité på det inbyggdaljudet,
Skräpdator, Skräpkvalité på ljudet :twisted:

En DAC behöver inte kosta 10K det finns för ett par hundralappar.
Men för att det skall bli en uppgradering så behöver det förstås vara bättre än det inbyggda ljudet,
Och för att veta vad som krävs för att toppa din dator’s inbyggda ljud så behöver man veta vad det är för modell.
Men iprincip alla datorer utom de allra billigaste har duglig kvalité på ljudet. I vart fall stationära :roll:
Men en riktigt billig bärbar saknar nog till och med linje nivå på utgången och kan bara driva lätdrivna inear lurar.

OT: Jag har noterat att ESS Sabre DAC’ar har börjat smyga sig in på premium moderkorten...
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav Tell » 2018-12-12 22:01

Baffel skrev:
Tell skrev:
Baffel skrev:
Jag kommer testa mig fram. Uppgradering av internt ljudkort kan jag ju pröva. DAC mja. DAC som kostar över 10 000 kr. Ja hua hua. Grundsignalen från datorn till DACen är väl vad den är. 10 000 kr, vad skulle hjälpa till den signalen? I framtiden när datorer/internet blir vassare så kanske men i dagsläget?


Njä inte ens i framtiden. Det är ju inte datorer eller internet som behöver bli bättre, det är våra öron o det lär ju inte ske på ett rätt bra tag om man säger så.


Ett citat värdig musikutrustning ala 1920, 30, 40, 50, 60 - tal osv. Har det inte skett ganska så radikala förändringar de senaste 20 åren?

Det du säger rätt bra tag har ju visat sig vara att ett rätt så kort tag vad det gäller IT utvecklingen gäller.


Det jag menar är att den mycket av ljudprodukter nuförtiden så som DACar är så pass bra att eventuella förbättringar inte går att höra av ett mänskligt öra. T ex så finns det ju inge praktisk skillnad på en DAC med SNR på 95dB o en på 120dB då ingen ändå sitter i ett så extremt tyst rum o lyssnar så extremt högt. Vi är alltså uppe på diminishing returns-området när det gäller många prylar.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav Baffel » 2018-12-12 22:13

dewpo skrev:Ljudkvalitén från en dator brukar vara i paritet men kvalitén i övrigt :D
Med andra ord premiumdator ’moderkort’, Premium kvalité på det inbyggdaljudet,
Skräpdator, Skräpkvalité på ljudet :twisted:


Men har olika datorer , standard till premium ,samma grundkod för ljudet dock att premiummodellerna av dator har bättre ljudkort?. Ett ljudkort som du på ett billigt sätt kan uppgradera, externt, eller internt i den billigaste av datorer. ? Dvs finns det en grundstandard för en ursprunglig signal i datorer eller inte? Alltså det som sker innan ljudkortet,. Eller är den signalen likt en traditionell förförstärkare , som kan vara olika i kvalité (ja jag vet det låter helt knas det jag säger nu men jag undrar bara)
Senast redigerad av Baffel 2018-12-12 22:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav Baffel » 2018-12-12 22:17

Tell skrev:
Baffel skrev:
Tell skrev:
Njä inte ens i framtiden. Det är ju inte datorer eller internet som behöver bli bättre, det är våra öron o det lär ju inte ske på ett rätt bra tag om man säger så.


Ett citat värdig musikutrustning ala 1920, 30, 40, 50, 60 - tal osv. Har det inte skett ganska så radikala förändringar de senaste 20 åren?

Det du säger rätt bra tag har ju visat sig vara att ett rätt så kort tag vad det gäller IT utvecklingen gäller.


Det jag menar är att den mycket av ljudprodukter nuförtiden så som DACar är så pass bra att eventuella förbättringar inte går att höra av ett mänskligt öra. T ex så finns det ju inge praktisk skillnad på en DAC med SNR på 95dB o en på 120dB då ingen ändå sitter i ett så extremt tyst rum o lyssnar så extremt högt. Vi är alltså uppe på diminishing returns-området när det gäller många prylar.



Oki, men varför denna enorma prisskillnad mellan olika DACar?

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav Tell » 2018-12-12 22:22

Baffel skrev:
Tell skrev:
Baffel skrev:
Ett citat värdig musikutrustning ala 1920, 30, 40, 50, 60 - tal osv. Har det inte skett ganska så radikala förändringar de senaste 20 åren?

Det du säger rätt bra tag har ju visat sig vara att ett rätt så kort tag vad det gäller IT utvecklingen gäller.


Det jag menar är att den mycket av ljudprodukter nuförtiden så som DACar är så pass bra att eventuella förbättringar inte går att höra av ett mänskligt öra. T ex så finns det ju inge praktisk skillnad på en DAC med SNR på 95dB o en på 120dB då ingen ändå sitter i ett så extremt tyst rum o lyssnar så extremt högt. Vi är alltså uppe på diminishing returns-området när det gäller många prylar.



Oki, men varför denna enorma prisskillnad mellan olika DACar?


För att det säljer. Folk tror fortfarande att ju mer pengar om slänger på nåt desto bättre blir det. Placebon kickar in alltså.
O sen finns det iofs DACar med fler funktioner, bättre byggkvalle osv o det brukar ju också kunna kosta lite extra.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav Baffel » 2018-12-12 22:26

Tell skrev:
Baffel skrev:
Tell skrev:
Det jag menar är att den mycket av ljudprodukter nuförtiden så som DACar är så pass bra att eventuella förbättringar inte går att höra av ett mänskligt öra. T ex så finns det ju inge praktisk skillnad på en DAC med SNR på 95dB o en på 120dB då ingen ändå sitter i ett så extremt tyst rum o lyssnar så extremt högt. Vi är alltså uppe på diminishing returns-området när det gäller många prylar.



Oki, men varför denna enorma prisskillnad mellan olika DACar?


För att det säljer. Folk tror fortfarande att ju mer pengar om slänger på nåt desto bättre blir det. Placebon kickar in alltså.
O sen finns det iofs DACar med fler funktioner, bättre byggkvalle osv o det brukar ju också kunna kosta lite extra.


Dessa kejsarens nya kläder :)

Är det inte vansinnigt dyra högtalarkablar så är det något annat. :)

p.s Har någonsin någon genomfört blindtest av DACar? Inte det kommersiella HiFi aktörer gör ,sätter betyg efter pris (det litar jag inte en sekund på. De lever på annonser ) utan helt oberoende aktörer utan kommersiella intressen?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav Tangband » 2018-12-12 23:20

LTS har ju testat en massa dacar och streamers och de testar med F/E metoden.
Det är skillnad mellan olika dacar men skillnaden är oftast liten. Dyra dacar för 10000:- kan vara sämre än en dac för 3000:-. Tidningen finns på biblioteket i närmsta stad. :)
Hifitidningar lever på annonser och skriver fantasifulla tester om dacar med fantasipriser.

Nu tänker du ju koppla en rörförstärkare efter dacen så jag antar att absolut neutralitet inte är så viktigt .
Kanske viktigare att du är nöjd med ljudet ?
Testa därför helt förutsättningslöst olika lösningar och se vad du gillar.
Bli inte förvånad om en lösning för 1000:- låter bättre än en dac för 10000:-.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav dewpo » 2018-12-13 00:17

Baffel skrev:
dewpo skrev:Ljudkvalitén från en dator brukar vara i paritet men kvalitén i övrigt :D
Med andra ord premiumdator ’moderkort’, Premium kvalité på det inbyggdaljudet,
Skräpdator, Skräpkvalité på ljudet :twisted:


Men har olika datorer , standard till premium ,samma grundkod för ljudet dock att premiummodellerna av dator har bättre ljudkort?. Ett ljudkort som du på ett billigt sätt kan uppgradera, externt, eller internt i den billigaste av datorer. ? Dvs finns det en grundstandard för en ursprunglig signal i datorer eller inte? Alltså det som sker innan ljudkortet,. Eller är den signalen likt en traditionell förförstärkare , som kan vara olika i kvalité (ja jag vet det låter helt knas det jag säger nu men jag undrar bara)


Nej, Mjukvaran kan spöka vid uppspelning. Windows samplar nog om 16/44 till 16/48 ganska rutinmässigt, Och med ganska ruttna algoritmer :evil:
För att undvika detta så måste du använda uppspelnings mjukvara som talar direkt till hårdvaran, Eller använda ett bättre system 'aka Linux' :twisted: Med högre kvalitet på ljudhanteringen!
Fast standarder finns förstås, Men det är oftast inget man gräver ner sig i som slutanvändare. Jag har inte mer är ringa kunskaper om dessa :oops: Men vill du läsa på så =>
https://www.usb.org/documents?search=&type%5B0%5D=55&items_per_page=50
Ett ljudkort eller en DAC som är usb 2.0 class compliant fungerar på de flesta plattforma!
Men det är fritt för tillverkarna att avvika från standard på ett sätt som gör att deras produkt endast fungerar på vissa plattformar med deras egna drivrutiner.
Interna ljudkort kan vara krångligare att få till att fungera om man skippar Windows, Men oftast fungerar det bra!
Självklart finns det standarder även för ljudformat, En del är öppna standarder, En del proprietära,
Kvalitets standarder på slut produkten, ljudet? Även det finns det en uppsjö utav!

En del purister vill inte ha med switchade nätaggregat att göra :) Vilket är mer eller mindre standard i datorer,
De menar att det smutsar ner ljudsignalen, Jag vet inte om det är hörbart :roll: Men vill man så kan man bygga en dator med samma typ av linjärt nätaggregat som används i ljud produkter =>
https://www.hdplex.com/hdplex-fanless-400w-atx-linear-power-supply-with-modular-atx-output.html
Jag personligen hör inte några missljud från min förstärkare som har inbyggd DAC trots att den spelar via USB uttaget i min Router 8)
Kanske har jag dålig hörsel, Men det tror jag inte, Jag hör att min Hörlurar anslutna till min dator susar lätt när det skall vara tyst :(
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav JB » 2018-12-13 00:34

Fast även Linux omsamplar till en fast bitrate, alla operativsystem gör det (brukar gå att välja vad den ska sampla om till format, så lyssnar man mest på vanlig musik från spotify/CD så är det vettigast att ställa in den på 16/44), det är så operativet kan spela upp flera ljud samtidigt som har olika samplingsfrekvens/bitrate, sedan kan såklart omsamplingsmetoden skilja mellan olika OS. Men som sagt om det finns tillgängligt i musikprogrammet så är det en bra ide att välja WASAPI eller ASIO (men dom flesta hör förmodligen ingen skillnad mellan Windows mixern inställd på 16/44 och ASIO heller, jag gör iaf inte, däremot är ASIO ett måste om man använder musikprogram ihop med midi-keyboard för att få låg latency)

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav Tell » 2018-12-13 00:45

dewpo skrev:Nej, Mjukvaran kan spöka vid uppspelning. Windows samplar nog om 16/44 till 16/48 ganska rutinmässigt, Och med ganska ruttna algoritmer :evil:

Ja det där har jag läst förr om typ Windows Vista. Dom har ju uppdaterat sin ljudhantering sen dess, så VET du att det fortfarande är "ganska ruttna algoritmer" eller är det nånting som bara råkar hänga med från förr? Själv hör jag iaf inga problem oavsett vilken samplerate musiken jag spelar upp är i och oavsett vad Windows är inställt på.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav dewpo » 2018-12-13 01:05

Tell skrev:
dewpo skrev:Nej, Mjukvaran kan spöka vid uppspelning. Windows samplar nog om 16/44 till 16/48 ganska rutinmässigt, Och med ganska ruttna algoritmer :evil:

Ja det där har jag läst förr om typ Windows Vista. Dom har ju uppdaterat sin ljudhantering sen dess, så VET du att det fortfarande är "ganska ruttna algoritmer" eller är det nånting som bara råkar hänga med från förr? Själv hör jag iaf inga problem oavsett vilken samplerate musiken jag spelar upp är i och oavsett vad Windows är inställt på.

Min källa är denna http://archimago.blogspot.com/2015/11/measurements-windows-10-audio-stack.html, Jag vet inte hur pålitlig den är eller om Microsoft har uppdaterat ljudkjedjan dock.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav JB » 2018-12-13 01:22

dewpo skrev:
Tell skrev:
dewpo skrev:Nej, Mjukvaran kan spöka vid uppspelning. Windows samplar nog om 16/44 till 16/48 ganska rutinmässigt, Och med ganska ruttna algoritmer :evil:

Ja det där har jag läst förr om typ Windows Vista. Dom har ju uppdaterat sin ljudhantering sen dess, så VET du att det fortfarande är "ganska ruttna algoritmer" eller är det nånting som bara råkar hänga med från förr? Själv hör jag iaf inga problem oavsett vilken samplerate musiken jag spelar upp är i och oavsett vad Windows är inställt på.

Min källa är denna http://archimago.blogspot.com/2015/11/measurements-windows-10-audio-stack.html, Jag vet inte hur pålitlig den är eller om Microsoft har uppdaterat ljudkjedjan dock.


Fast det där är ju vid upsampling, spelar man bara upp 16/44 på datorn via Spotify så är det vettigast att ställa in Windows mixern på 16/44 också så det inte blir någon onödig omsampling, och ska man även spela upp material med högre samplingsfrekvens så får man se till att göra det med en spelare som har stöd för WASAPI eller ASIO om man vill ha perfekt ljud.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav Tangband » 2018-12-13 08:13

En Apple AirPort express direkt in i rörförstärkaren kanske blir bäst och billigast ? Finns begagnat och du kan styra volymen med en app från din iPhone, tex mcconnect som kan spela allt du har i datorn , även FLAC.
Den är riktigt bra- även analogt ut: https://kenrockwell.com/apple/airport-e ... y-2014.htm
Fördelen med denna lösning- eller streamer är att du kan ha datorn var som helst.

Apple express är bitkorrekt vid 16 bit 44 kHz och gör inget Windows-fuffens med signalen.
Senast redigerad av Tangband 2018-12-13 08:35, redigerad totalt 1 gång.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 22 gäster