Bättre ljud från datorn

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav Tangband » 2018-12-13 08:27

dewpo skrev:
Tell skrev:
dewpo skrev:Nej, Mjukvaran kan spöka vid uppspelning. Windows samplar nog om 16/44 till 16/48 ganska rutinmässigt, Och med ganska ruttna algoritmer :evil:

Ja det där har jag läst förr om typ Windows Vista. Dom har ju uppdaterat sin ljudhantering sen dess, så VET du att det fortfarande är "ganska ruttna algoritmer" eller är det nånting som bara råkar hänga med från förr? Själv hör jag iaf inga problem oavsett vilken samplerate musiken jag spelar upp är i och oavsett vad Windows är inställt på.

Min källa är denna http://archimago.blogspot.com/2015/11/measurements-windows-10-audio-stack.html, Jag vet inte hur pålitlig den är eller om Microsoft har uppdaterat ljudkjedjan dock.


Ja, den där länken är ju talande :? Hur de lyckats göra detta så dåligt måste bero på att de inte bryr sig det minsta om ljudkvalitet. :?
Jag har väldigt svårt att lita på Windows då det gäller ljud, så har det varit sedan 90-talet - man vet aldrig riktigt vad som händer efter varje uppgradering. Det sker en massa processing i bakgrunden som man absolut inte vill ha vid inspelning.
Kommer det en lösning som sägs vara ”bra” så är den ofta värdelöst implementerad. :? Precis som länken visar.
Detta gör att de flesta ljudtekniker föredrar Apple datorer .
Dethär har sin historia- Steve Jobs var en kräsen audiophile och krävde att apples grejor skulle låta bra från första början.

Själv skulle jag aldrig ens överväga att använda Windows vid avspelning eller uppspelning.
Senast redigerad av Tangband 2018-12-13 08:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav RogerGustavsson » 2018-12-13 08:35

Tycker det blivit lite stora utsvävningar som svar till frågeställaren/trådskaparen.

1. Pröva att köra analogt ut från laptopen. Det är numera inte så kass ljudkort i datorer som tidigare. Det test Ljudtekniska Sällskapet gjorde på mobiltelefoner tycker jag säger en del om hur långt tekniken utvecklats i många vardagsprylar. Jag liksom många andra kör ju via TV:ns hörlursuttag till extern förstärkare.

2. Om det skulle visa sig att det inte låter bra via hörlursutgången kan det var idé att köpa en USB-ansluten extern grunka. Det finns enkla/billiga sådana som presterar bra. Ett exempel: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=551304 (fast jag vet inte om den går att ställa in för t.ex. 16/44.1 men har för mig att den kan köra ASIO drivrutin)

3. Ett alternativ är möjligen att köpa en apparat som innehåller flera av komponenterna. USB från datorn till en extern förstärkare med DAC (eller om vi nu kallar det ljudkort?). Ett exempel: https://tinyurl.com/ycuufrbu

4. Datorernas operativsystem kan ställa till en del, främst äldre operativsystem. I regel vill man undvika att det görs så mycket förändringar av signaler genom datorn, att de konverteras i onödan mellan olika format och liknande. Om man kör Spotify eller Tidal, ställer man in 16/44.1 och så stänger man av "förbättringar" i ljudinställningar.

Rekommenderas att först testa med punkt 1! För det krävs en passande kabel mellan dator och förstärkare.

Själv kör jag med en Apple Airport Express kopplad till min anläggning. Kör både Windows och MAC till den. Det finns skillnader i hur de hanteras men det låter inte olika. De flesta som spelar in seriöst gör det inte med datorer som gör allt annat också. Det görs en massa i bakgrunden på alla datorer. Dedikerade in-/uppspelare är oftast de som ger minst krångel och det som används av proffsen.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav Tangband » 2018-12-13 08:44

RogerGustavsson skrev:
4. Datorernas operativsystem kan ställa till en del, främst äldre operativsystem. I regel vill man undvika att det görs så mycket förändringar av signaler genom datorn, att de konverteras i onödan mellan olika format och liknande. Om man kör Spotify eller Tidal, ställer man in 16/44.1 och så stänger man av "förbättringar" i ljudinställningar.

.


Dewpos länk till archimagos blog visar ju att detta inte stämmer.
http://archimago.blogspot.com/2015/11/m ... stack.html

Operativsystemet i Windows 10 verkar vara lika dåligt implementerat för musik som Windows vista på 90-talet. Och vem vet om det blivit bättre sen 2015- det är fortfarande Windows 10...

Man kan ju köra, som någon skrev ASIO men det är bedrövligt att man ens ska behöva göra detta- tycker jag.
Senast redigerad av Tangband 2018-12-13 08:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav RogerGustavsson » 2018-12-13 08:51

Fast den länken handlar väl om uppsampling?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav Tangband » 2018-12-13 08:53

RogerGustavsson skrev:Fast den länken handlar väl om uppsampling?

Läs gärna hela artikeln.

Rogergustavsson- jag menade inte att dissa Windows men jag blir så förbannad att saker och ting inte blivit bättre på 30 år. Windows hör inte hemma i ett seriöst ljudsystem.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav ottovonkopp » 2018-12-13 09:12

En Brik DAC. Går nog att få en beg för några hundralappar.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav RogerGustavsson » 2018-12-13 09:45

Tangband skrev:
RogerGustavsson skrev:Fast den länken handlar väl om uppsampling?

Läs gärna hela artikeln.

Rogergustavsson- jag menade inte att dissa Windows men jag blir så förbannad att saker och ting inte blivit bättre på 30 år. Windows hör inte hemma i ett seriöst ljudsystem.


Jag tror inte det är så svart-vitt. Författaren till testet skriver i en kommentar:
"Realize that although I can demonstrate and say that OS X is better in terms of the digital audio filter used, this would not explain claims by all the audiophiles who seem to have an affinity for Apple computers as preferred over a similar quality Windows computer using a properly configured set-up. I have certainly not noticed any difference in audible or measurable quality compared to my ASUS and Microsoft Surface portables when playing through a good asynchronous USB DAC in bit-perfect manner."

Jag kör ljud genom Apple iPad och Microsoft Surface via Apple Airport Express till DAC:en i Audiolab 8200 CDQ. I den kedjan gör iPad:en förmodligen en "extra tur" eftersom volymkontrollen på den är aktiv. Genom Surface:n är volymkontrollen avaktiverad. Surface:en kräver förstås en extra programvara för att strömma trådlöst till Airport:en. Där kan man välja om man vill göra något i DSP:n. J

ag är ju ingen storanvändare av Mac och har lite svårt för att man inte är lika delaktig i processerna där. Känns som att man överlåter mycket av bestämmandet till maskinen, var saker hamnar eller när det gäller inställningar. Ingen i familjen har orkat bry sig om "paddan" då den inte används på samma sätt som våra Windows-maskiner som är mera kompatibla till det vi gör. "Paddan" används för enklare surf och musikuppspelning.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav Baffel » 2018-12-13 13:48

Mycket intressant. Tackar för alla svar!

Nu har jag att fundera på. Steg 1 efter inköp av rör en kabel, sen tar jag det därifrån. Smarta idéer och förslag i denna tråd! Som jag kanske sa, detta är inte ämnat att vara en lösning för finlir i de högre HiFi sfärerna. Trots det så vill jag att det ska låta hyfsat. Det blir rörförstärkaren, några små högtalare och en aktiv liten sub.

Hur är egentligen kvalitén på ljudet som Spotify levererar (finns säkert redan en tråd om det) ? Har för mig att det varit snack om det. Allmänt gällande kvalitén på moderna ljud in och uppspelningar (från tex radiostationer,även nyproducerade cd- skivor) tror jag Ingvar Öhman var förbannad på. Fast IÖ är väl förbannad på det mesta verkar det som. Jag fick mig en åthutning igår av nämnde när jag kommenterade att de flesta människor vill placera sin soffa i vardagsrummet nära en vägg. :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav Morello » 2018-12-13 13:54

Med risk för att bli tjatig - problemet med Spotify och TIdal är att de är nedlusade med dynamiskt stympade "remasters". För all populärmusik producerad före cirka 1990 gäller alltså CD, alternativt filer extraherade från CD.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav RogerGustavsson » 2018-12-13 14:00

När det gäller strömmade tjänster som Spotify, Tidal m.fl. kan det variera lite beoroende på vilken nivå man köpt. Största flaskhalsen är att många av de fonogram som ligger där inte är de bästa utgåvorna. Nästan undantagslöst ligger där de senaste och hårdast mastrade utgåvorna. Det gäller pop/rock. När det gäller klassisk musik är det bättre men då är å andra sidan utbudet mera begränsat och sökfunktionerna är för klena. Jazz kan låta helt okej men även där finns numera en stor andel hårdmastrade utgåvor. För den som bara är slölyssnare är det mesta vi talar om på detta forum knappast på agendan... Där hann Morello före.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav Tangband » 2018-12-13 14:13

Baffel skrev:Mycket intressant. Tackar för alla svar!

Nu har jag att fundera på. Steg 1 efter inköp av rör en kabel, sen tar jag det därifrån. Smarta idéer och förslag i denna tråd! Som jag kanske sa, detta är inte ämnat att vara en lösning för finlir i de högre HiFi sfärerna. Trots det så vill jag att det ska låta hyfsat. Det blir rörförstärkaren, några små högtalare och en aktiv liten sub.

Hur är egentligen kvalitén på ljudet som Spotify levererar (finns säkert redan en tråd om det) ? Har för mig att det varit snack om det. Allmänt gällande kvalitén på moderna ljud in och uppspelningar (från tex radiostationer,även nyproducerade cd- skivor) tror jag Ingvar Öhman var förbannad på. Fast IÖ är väl förbannad på det mesta verkar det som. Jag fick mig en åthutning igår av nämnde när jag kommenterade att de flesta människor vill placera sin soffa i vardagsrummet nära en vägg. :)

Mina åsikter:
Högsta bitraten på Spotify premium är 320 Kbit . Riktigt bra inspelningar från Spotify och hemmavid på cd/FLAC går det enligt min erfarenhet alltid att skilja på om anläggningen är tillräckligt bra. Cd:n vinner alltid-även om det är exakt samma master. Jag har inte hittat en enda skiva som låter bättre på Spotify än de jag har på min NAS i FLAC. Ibland låter Spotify dessutom onödigt dåligt pga tok-komprimerad mastring.
Därmed inte sagt att det finns möjligheter att få bra musikupplevelser via spotify- för klassisk musik och jazz är det en guldgruva eftersom det finns så mycket musik att välja på.

Hur dåligt är då Spotify? Om man använder material som låter bra och är inspelat bra ?

Exempel: Kör du en ikea eneby 30 för 900:- som högtalare kan du troligen inte höra nån direkt skillnad mellan Spotify premium och CD- här är högtalaren för dålig. Att köpa ett abonnemang på TIDAL är här bortkastade pengar.

Sitter du med en bra uppställd anläggning för 20000:- och uppåt är det enligt min mening ingen tvekan att Spotify låter lite sämre än cd. Lite sämre kraft i ljudet, lite blekare klangfärger, mindre djupbas osv. Dvs precis de artefakter det kan förväntas bli med mp3 .

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav dewpo » 2018-12-13 14:21

Morello skrev:Med risk för att bli tjatig - problemet med Spotify och TIdal är att de är nedlusade med dynamiskt stympade "remasters". För all populärmusik producerad före cirka 1990 gäller alltså CD, alternativt filer extraherade från CD.


Är Master-versionerna på Tidal lika illa Mastrade som standard-versionerna?
Lyssnar just nu på "VAN MORRISON - THE PROPHET SPEAKS" från Tidal via Roon och tycker att det låter okej :o

VanMorrison_MQA.png
VanMorrison_MQA.png (829.84 KiB) Visad 1947 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav Tangband » 2018-12-13 14:29

Baffel- det finns bra alternativ till att köpa separata dacar- en hel streamer. viewtopic.php?f=9&t=66599&hilit=Yamaha+wxc50

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav sprudel » 2018-12-13 14:52

dewpo skrev:
Morello skrev:Med risk för att bli tjatig - problemet med Spotify och TIdal är att de är nedlusade med dynamiskt stympade "remasters". För all populärmusik producerad före cirka 1990 gäller alltså CD, alternativt filer extraherade från CD.


Är Master-versionerna på Tidal lika illa Mastrade som standard-versionerna?
Lyssnar just nu på "VAN MORRISON - THE PROPHET SPEAKS" från Tidal via Roon och tycker att det låter okej :o

VanMorrison_MQA.png


Min erfarenhet är att det är just mastringen som skiljer upplevelsen i kvalitet, inte mqa-kodningen. Standard är alltså ofta sämre.
På Tidal finns ofta fler versioner av samma album så där kan man leta guldkorn ibland.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav Tell » 2018-12-13 15:06

Baffel: Ta det folk skriver med en liten nypa salt. Det här med "dynamiskt stympande remasters" kan såklart låta sämre, men inte så illa som folk här får det att låta som. Och 320kbps OGG vorbis är transparent i 98 fall av 100, finns såvitt jag sett inga vettiga studier som visar att det skulle vara ens i närheten av lätt att höra skillnad på Spotify och CD (sålänge det är samma master) ens på en apdyr anläggning. Så alltså, lyssna inte på vad dom lite skadade gubbarna här tycker o bilda en uppfattning efter vad dom säger, utan dra igång spotify lyssna själv, och är du nöjd så är det bah köra på! :)
För egentligen så är det som spelar absolut mest roll för din njutning är hur det musikaliska låter, sen i andra hand är det högtalarna och rummet, i tredje hand mastern, i femtonde hand så är det förstärkare, DAC och bitrate, och i trettionde hand kommer nog dom där kablarna.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav JB » 2018-12-13 16:37

Medhåll!
Är det något som eventuellt kommer att hörbart flaska så är det inbyggda ljudkortet, men som någon nämnde tidigare så har inbyggda ljudkort blivit bättre på senare år så det kan mycket väl vara fullt tillräckligt bra.
Din rörförstärkare kommer garanterat att färga ljudet 10 ggr mer än resterande steg i kedjan så att slänga tiotusentals kronor på uppgraderingar som förmodligen knappt kommer att ge en 1% (och av dom flesta inte ens hörbar) förbättring skulle jag påstå vore att slänga pengarna i sjön iaf.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav Morello » 2018-12-13 16:42

Tell skrev:Baffel: Ta det folk skriver med en liten nypa salt. Det här med "dynamiskt stympande remasters" kan såklart låta sämre, men inte så illa som folk här får det att låta som. Och 320kbps OGG vorbis är transparent i 98 fall av 100, finns såvitt jag sett inga vettiga studier som visar att det skulle vara ens i närheten av lätt att höra skillnad på Spotify och CD (sålänge det är samma master) ens på en apdyr anläggning. Så alltså, lyssna inte på vad dom lite skadade gubbarna här tycker o bilda en uppfattning efter vad dom säger, utan dra igång spotify lyssna själv, och är du nöjd så är det bah köra på! :)
För egentligen så är det som spelar absolut mest roll för din njutning är hur det musikaliska låter, sen i andra hand är det högtalarna och rummet, i tredje hand mastern, i femtonde hand så är det förstärkare, DAC och bitrate, och i trettionde hand kommer nog dom där kablarna.



Den som inte tycker att remasters(loudness war) låter illa behöver garanterat inte bekymra sig om snålkodning (som spotify använder) och inte heller välja elektronik med större omsorg; det vore att sila mygg och svälja elefanter!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav Baffel » 2018-12-13 16:58

JB skrev:Medhåll!
Är det något som eventuellt kommer att hörbart flaska så är det inbyggda ljudkortet, men som någon nämnde tidigare så har inbyggda ljudkort blivit bättre på senare år så det kan mycket väl vara fullt tillräckligt bra.
Din rörförstärkare kommer garanterat att färga ljudet 10 ggr mer än resterande steg i kedjan så att slänga tiotusentals kronor på uppgraderingar som förmodligen knappt kommer att ge en 1% (och av dom flesta inte ens hörbar) förbättring skulle jag påstå vore att slänga pengarna i sjön iaf.


Måste ändå förvara lillbettan, rörförstärkaren. Visst, det är inte många watt hon producerar, men de är rena och balanserade. Byggt av någon känd rörpulis som bodde i Hallonbergen, sthlm (en välkänd gube i rörkretsar ). Den har spelat skiten ur förstärkare för typ 5000 kr, så helt kattskit är det inte. Färga ljudet gör väl alla rörförstärkare? Men det övervägs, i alla fall för min del, av att rummet färgas av lyset från rören. Det där med subjektivitet är lurigt. :D

Ska väl dessutom lura vidare på små högtalare, med en utgång för extern aktiv sub. Det är en annan tråd.

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav Tell » 2018-12-13 17:18

Morello skrev:
Tell skrev:Baffel: Ta det folk skriver med en liten nypa salt. Det här med "dynamiskt stympande remasters" kan såklart låta sämre, men inte så illa som folk här får det att låta som. Och 320kbps OGG vorbis är transparent i 98 fall av 100, finns såvitt jag sett inga vettiga studier som visar att det skulle vara ens i närheten av lätt att höra skillnad på Spotify och CD (sålänge det är samma master) ens på en apdyr anläggning. Så alltså, lyssna inte på vad dom lite skadade gubbarna här tycker o bilda en uppfattning efter vad dom säger, utan dra igång spotify lyssna själv, och är du nöjd så är det bah köra på! :)
För egentligen så är det som spelar absolut mest roll för din njutning är hur det musikaliska låter, sen i andra hand är det högtalarna och rummet, i tredje hand mastern, i femtonde hand så är det förstärkare, DAC och bitrate, och i trettionde hand kommer nog dom där kablarna.



Den som inte tycker att remasters(loudness war) låter illa behöver garanterat inte bekymra sig om snålkodning (som spotify använder) och inte heller välja elektronik med större omsorg; det vore att sila mygg och svälja elefanter!

Jag säger inte att det är optimalt, utan jag säger att det finns vissa här som överdriver vissa problem så förbannat mycket. Men det är väl iofs ganska vanligt inom hifi då folk på nåt höger måste förvara sina extremt dyra (och ur ljudsynpunkt tämligen onödiga) inköp.

Baffel skrev:Ska väl dessutom lura vidare på små högtalare, med en utgång för extern aktiv sub. Det är en annan tråd.

Ett par Ino Audio piP kanske? Fast det kanske ligger lite över budget för en datoranläggning?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav Baffel » 2018-12-13 17:29

Tell skrev:Ett par Ino Audio piP kanske? Fast det kanske ligger lite över budget för en datoranläggning?


Du skojar. Nop. Nya rör för en 500 kr för att sparka igång lillbettan, någon aktiv liten beg sub typ Audio Pro för en tusing . Några små närfältshögtalare för en dryg tusing, kanske lite mer. Så Ino Audio piP finns inte på kartan.

Detta är ett projekt enbart för att igång hyfsad kvalitet på musik i min lilla sommarstuga.Det handlar inte om det yppersta HiFI ljudet. Dyra ljudkort och dito DACar finns inte på kartan. Är bara nyfiken på om det finns något billigt som kan förbättra, och jag har fått massvis av bra tips!
Senast redigerad av Baffel 2018-12-13 17:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav JB » 2018-12-13 17:40

Baffel skrev:
JB skrev:Medhåll!
Är det något som eventuellt kommer att hörbart flaska så är det inbyggda ljudkortet, men som någon nämnde tidigare så har inbyggda ljudkort blivit bättre på senare år så det kan mycket väl vara fullt tillräckligt bra.
Din rörförstärkare kommer garanterat att färga ljudet 10 ggr mer än resterande steg i kedjan så att slänga tiotusentals kronor på uppgraderingar som förmodligen knappt kommer att ge en 1% (och av dom flesta inte ens hörbar) förbättring skulle jag påstå vore att slänga pengarna i sjön iaf.


Måste ändå förvara lillbettan, rörförstärkaren. Visst, det är inte många watt hon producerar, men de är rena och balanserade. Byggt av någon känd rörpulis som bodde i Hallonbergen, sthlm (en välkänd gube i rörkretsar ). Den har spelat skiten ur förstärkare för typ 5000 kr, så helt kattskit är det inte. Färga ljudet gör väl alla rörförstärkare?.


Absolut, jag påstår inget annat, hade rörförstärkare bara varit skit och ingen gillat färgningen som dom ger så hade knappast någon köpt dom heller. Det jag syftade på var att om man gillar rörförstärkare så har man förmodligen inte den inställningen att ljudet måste vara helt 100% transparent för att vara acceptabelt, och därmed behöver det förmodligen inte vara en dealbreaker ifall några andra delar i kedjan färgar ljudet minimalt också. Även jag har den inställningen att inte dissa saker som färgar ljudet innan jag lyssnat ifall jag gillar färgningen eller inte :)

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav Tell » 2018-12-13 17:51

Baffel skrev:
Tell skrev:Ett par Ino Audio piP kanske? Fast det kanske ligger lite över budget för en datoranläggning?


Du skojar. Nop. Nya rör för en 500 kr för att sparka igång lillbettan, någon aktiv liten beg sub typ Audio Pro för en tusing . Några små närfältshögtalare för en dryg tusing, kanske lite mer. Så Ino Audio piP finns inte på kartan.

Detta är ett projekt enbart för att igång hyfsad kvalitet på musik i min lilla sommarstuga.Det handlar inte om det yppersta HiFI ljudet. Dyra ljudkort och dito DACar finns inte på kartan. Är bara nyfiken på om det finns något billigt som kan förbättra, och jag har fått massvis av bra tips!


Ah jag fattar! Kan väl i så fall tipsa att leta runt lite på second hand, hittade själv ett par Audio Pro A2.14 för en hundring som låter hyfsat likt piP på lägre volymer. Så har du tur kan du säkert hitta nåt liknande också till din rörstärkare :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav Baffel » 2018-12-13 17:58

JB skrev:
Baffel skrev: Det jag syftade på var att om man gillar rörförstärkare så har man förmodligen inte den inställningen att ljudet måste vara helt 100% transparent för att vara acceptabelt, och därmed behöver det förmodligen inte vara en dealbreaker ifall några andra delar i kedjan färgar ljudet minimalt också. Även jag har den inställningen att inte dissa saker som färgar ljudet innan jag lyssnat ifall jag gillar färgningen eller inte :)


Minns du dessa bisarra Equalizer som var så poppis på 80-talet i Hifianläggnigar? Man meckade som tusan men dem. Helt borta idag av den mycket enkla anledningen att vi vill ha ett ren opåvekrad signal till högtalarna. Finns ens loudnessknappen kvar på moderna förstärkare?

Ren opåverkad signal vs en billig lösning där rören lyser på bordet , tänk i dessa juletider. Ljuset sprider sin glans. Självklart färgat ljud, men om man gillar det ljudet, så? Jag gillar det och bryr mig inte så mycket om det är "äkta HiFi"

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav JB » 2018-12-13 23:01

Baffel skrev:
JB skrev:
Baffel skrev: Det jag syftade på var att om man gillar rörförstärkare så har man förmodligen inte den inställningen att ljudet måste vara helt 100% transparent för att vara acceptabelt, och därmed behöver det förmodligen inte vara en dealbreaker ifall några andra delar i kedjan färgar ljudet minimalt också. Även jag har den inställningen att inte dissa saker som färgar ljudet innan jag lyssnat ifall jag gillar färgningen eller inte :)


Minns du dessa bisarra Equalizer som var så poppis på 80-talet i Hifianläggnigar? Man meckade som tusan men dem. Helt borta idag av den mycket enkla anledningen att vi vill ha ett ren opåvekrad signal till högtalarna. Finns ens loudnessknappen kvar på moderna förstärkare?


Jodå dom minns jag, inte från när dom var poppis eftersom jag föddes 1984, men folk har ju använt dom som garageanläggningar och liknande på senare år, för det är väl där alla 80-tals grejer finns nuförtiden då nästan allt som tillverkades på 80-talet var plastigt och billigt med "back to the future" design? :roll:
Ingenting folk vill ha i vardagsrummet längre kanske.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav Baffel » 2018-12-13 23:54

JB skrev:
Jodå dom minns jag, inte från när dom var poppis eftersom jag föddes 1984, men folk har ju använt dom som garageanläggningar och liknande på senare år, för det är väl där alla 80-tals grejer finns nuförtiden då nästan allt som tillverkades på 80-talet var plastigt och billigt med "back to the future" design? :roll:
Ingenting folk vill ha i vardagsrummet längre kanske.


Fast gamla , fungerande förstärkare , eller främst receivers (för er unga så kan farbror berätta att en receiver var en förstärkare och radio i ett) från 70-80 talet säljs för ett ganska så högt pris nu. De kan säkerligen inte matcha det som finns idag, till samma pris , men nostalgin vinner väl i många fall över det. Finns ju tom en egen sektion här på detta forum där man hyllar gammalt skräp.

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav Tell » 2018-12-13 23:55

Baffel skrev:
JB skrev:
Baffel skrev: Det jag syftade på var att om man gillar rörförstärkare så har man förmodligen inte den inställningen att ljudet måste vara helt 100% transparent för att vara acceptabelt, och därmed behöver det förmodligen inte vara en dealbreaker ifall några andra delar i kedjan färgar ljudet minimalt också. Även jag har den inställningen att inte dissa saker som färgar ljudet innan jag lyssnat ifall jag gillar färgningen eller inte :)


Minns du dessa bisarra Equalizer som var så poppis på 80-talet i Hifianläggnigar? Man meckade som tusan men dem. Helt borta idag av den mycket enkla anledningen att vi vill ha ett ren opåvekrad signal till högtalarna. Finns ens loudnessknappen kvar på moderna förstärkare?

Ren opåverkad signal vs en billig lösning där rören lyser på bordet , tänk i dessa juletider. Ljuset sprider sin glans. Självklart färgat ljud, men om man gillar det ljudet, så? Jag gillar det och bryr mig inte så mycket om det är "äkta HiFi"


Nä dom är inte kvar för folk har uppgraderat till digitala och bättre motsvarigheter istället för att påverka o snygga till ljudet med. Min MiniDSP gör mer för mitt ljud än nåt annat i musikkedjan!
O varför är det bättre med en rörförstärkare som påverkar ljudet på ett sätt som man egentligen inte har kontroll på mot att ha en EQ som påverkar ljudet på exakt det sättet man själv vill? :)

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav JB » 2018-12-14 00:07

Baffel skrev:
JB skrev:
Jodå dom minns jag, inte från när dom var poppis eftersom jag föddes 1984, men folk har ju använt dom som garageanläggningar och liknande på senare år, för det är väl där alla 80-tals grejer finns nuförtiden då nästan allt som tillverkades på 80-talet var plastigt och billigt med "back to the future" design? :roll:
Ingenting folk vill ha i vardagsrummet längre kanske.


Fast gamla , fungerande förstärkare , eller främst receivers (för er unga så kan farbror berätta att en receiver var en förstärkare och radio i ett) från 70-80 talet säljs för ett ganska så högt pris nu. De kan säkerligen inte matcha det som finns idag, till samma pris , men nostalgin vinner väl i många fall över det. Finns ju tom en egen sektion här på detta forum där man hyllar gammalt skräp.


Hehe ja recievers har jag två stycken av faktiskt, det var ju inte sååååå länge sedan dom började försvinna :wink:
60 och 70-tals grejer var ofta väldigt välbyggda och mycket står sig ganska bra än idag om man byter ut trötta elektrolyter och sprayar vridpottarna, och när det gäller utseendet så spöar dom ofta nytillverkade prylar imo :!:
Finns ju såklart välbyggda grejer från 80-talet också, även om det i överlag gick lite (ganska mycket) utför jämfört med de välbyggda 70-talsprylarna.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav Baffel » 2018-12-14 00:25

Tell skrev:O varför är det bättre med en rörförstärkare som påverkar ljudet på ett sätt som man egentligen inte har kontroll på mot att ha en EQ som påverkar ljudet på exakt det sättet man själv vill? :)


Har du kontroll över levande ljus? Som sagt se vad jag prismässigt ska satsa i detta system. Det handlar inte om HiFi på hög nivå. Ska bara låta hyfsat. Ljuset från de fyra små rören som glöder när det är mörkt ute väger upp det mesta för min del. Jag ska sitta i lilla sommarstugan och lyssna på klipp från Youtube, fulströmma filmer, och så Spotify.

Testade rörförstärkaren hos en seriös butik på Odengatan , sthlm, för en 20 år sedan. Minns inte namnet på HiFIbutiken men i vilket fall,Den lirade då jämnt med förstärkare i 5000 kr klassen (så länge man inte drog på volymen för mycket) . Så helt EPA skräp är det ändå då inte. Självklart inte HigEnd men ändå. Jo en annan fördel med den lilla förstärkaren . Den har ett behagligt ljud . Den kan spela timme efter timme utan att man på något sätt irriterar sig på ljudet. Murrigt och varmt. :D

Ljudet är väl inte exakt, men ljudet tilltalar i alla fall mig.
Senast redigerad av Baffel 2018-12-14 00:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav Morello » 2018-12-14 00:38

Torde varit Sontec, men butiken finns inte längre kvar.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Bättre ljud från datorn

Inläggav Tell » 2018-12-14 00:38

Baffel skrev:
Tell skrev:O varför är det bättre med en rörförstärkare som påverkar ljudet på ett sätt som man egentligen inte har kontroll på mot att ha en EQ som påverkar ljudet på exakt det sättet man själv vill? :)


Har du kontroll över levande ljus? Som sagt se vad jag prismässigt ska satsa i detta system. Det handlar inte om HiFi på hög nivå. Ska bara låta hyfsat. Ljuset från de fyra små rören som glöder när det är mörkt ute väger upp det mesta för min del. Jag ska sitta i lilla sommarstugan och lyssna på klipp från Youtube, fulströmma filmer, och så Spotify.

Testade rörförstärkaren hos en seriös butik på Odengatan , sthlm, för en 20 år sedan. Minns inte namnet på HiFIbutiken men i vilket fall,Den lirade då jämnt med förstärkare i 5000 kr klassen (så länge man inte drog på volymen för mycket) . Så helt EPA skräp är det ändå då inte. Självklart inte HigEnd men ändå. Jo en annan fördel med den lilla förstärkaren . Den är ett behagligt ljud i den. Den kan spela timme efter timme utan att man på något sätt irriterar sig på ljudet. Murrigt och varmt. :D


Ah nä jag menade bara på att du ratade equalizers där man kan påverka ljudet hur man vill, samtidigt som du kör en rörstärkare där man inte kan påverka ljudet alls. Blev lite skum dubbelmoral tyckte jag :)
Men visst, gillar du ljudet (och ljuset) i den så kör på!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 16 gäster