Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav Tangband » 2019-01-21 19:33

Goat 76: min erfarenhet (hittills ) är att det är rätt svårt att lita på mikrofonen vid frekvenser under ca 200 Hz. Det blir en massa frågor som: -var ska mikrofonen placeras ?, på lyssningsplatsen,? en meter från högtalaren ? Hur ska kurvan se ut? osv osv. Jag har testat LTAS metoden med rörlig mikrofon och rosa brus vid lyssningsplats och gillade inte riktigt ljudet då jag korrigerade i dsp :n för att det skulle vara rakt i lyssningspositionen.

Människan hör riktningar på ljudet vilket inte en mikrofon gör. Det är en stor skillnad.

HAAS-effekten ( tack Jansch ! ) ger denna effekt:

”Precedenseffekten visar att hörselsystemet beaktar direktljudet mera vid riktningsbestämningen, än vad det gör den senare ankommande reflexen. Reflexer som anländer (några) få millisekunder efter direktljudet blir därför inte uppfattat som åtskilt från direktljudet. ” https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Haas-effekten

Det du skriver om REL stämmer på så vis att deras inbyggda filter ( om de inte ändrat nyss ) är 12 dB/okt och därmed kan fungera hjälpligt med ett par slutna högtalare utan elektriskt filter som rullar av akustiskt vid lägre frekvenser.

Har topp-högtalarna tex en naturlig akustisk avrullning vid 55 Hz med 12 dB okt så går det rätt bra att koppla in en rel-sub med 12 dB okt filter vid ungefär samma frekvens. Det rel missar ( de skriver inget om det ) är att ett av registren måste inverteras för att summeras korrekt. Endera topparna eller subbasen.

Subbasar med ett flackt 12 dB filter upplevs mer som en ”Bass reinforcement speaker” som spelar en bra bit upp i lägre mellanregistret, än som en renodlad subbas.
Det innebär att relsubbarna bör stå rätt nära topphögtalarna, gärna stereokopplade med två basmoduler.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav Tangband » 2019-01-22 07:52

Här finns en väldigt intressant tråd om våglängder, avstånd subbar och toppar samt olika ordningstal på delningar :)
Används jämna ordningens filter, ( thx- delning? ) så bör subbasen stå inom 0,5 meter från toppen. Med udda ordningens filter blir det lättare att få till rak tonkurva på både direktljudet och energikurvan.

viewtopic.php?f=10&t=18368&hilit

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav rajapruk » 2019-01-22 10:12

Tangband skrev:Med udda ordningens filter blir det lättare att få till rak tonkurva på både direktljudet och energikurvan.


Du är fortsatt förvirrad om vad elektrisk och akustisk delning är för något, känns det som. Jag är det i alla fall nu, vilket du pratar om. Menar du elektriskt eller akustiskt i denna meningen?

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav IngOehman » 2019-01-22 11:33

Akustisk delning är per definition summan av delningsfiltrets och högtalarnas överföringsfunktion (eller rättare sagt produkt).

Och det han skriver är (om han med filter avser den akustiska delningen, alltså alltings sammanlagda filterfuktioner) helt riktigt.

Med odda ordningens delning (Butterworth) så blir blir både direktljudet (samma avstånd till basmodul och topp) och medelvärdet av alla andra utstrålningsvinklar, en rak tonkurva.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav IngOehman » 2019-01-22 11:48

PS. För den som inte vet det - THX-normen anger 24/12-elektronisk delning och toppsystem med 12 dB/oktav avrullning under 80 Hz. Alltså 24/24.

Jag förespråkar 80 Hz-delning med 30/18 plus 12 dB/oktav avrullning för topparna (under 50 till 80 Hz, det blir mindre känsligt med brantare filter) ELLER ett ”toppsystem” med liknande fasgång, t ex fullregisterhögtalare av basreflextyp.

Det blir en delning som i allt väsentligt beter sig som 30/30. Dock har jag även implementerat en fasväxlingsmöjlighet och en eq för LP-funktionens knä, som väsentligt förbättrar möjligheten att optimera integrationen under varierande omständigheter.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2019-01-22 13:09, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav Tangband » 2019-01-22 12:57

IngOehman skrev:Akustisk delning är per definition summan av delningsfiltrets och högtalarnas överföringsfunktion (eller rättare sagt produkt).

Och det han skriver är (om han med filter avser den akustiska delningen, alltså alltings sammanlagda filterfuktioner) helt riktigt.

Med odda ordningens delning (Butterworth) så blir blir både direktljudet (samma avstånd till basmodul och topp) och medelvärdet av alla andra utstrålningsvinklar, en rak tonkurva.


Vh, iö


Tack för förtydligande. :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav goat76 » 2019-01-22 13:45

Tangband skrev:Det du skriver om REL stämmer på så vis att deras inbyggda filter ( om de inte ändrat nyss ) är 12 dB/okt och därmed kan fungera hjälpligt med ett par slutna högtalare utan elektriskt filter som rullar av akustiskt vid lägre frekvenser.

Har topp-högtalarna tex en naturlig akustisk avrullning vid 55 Hz med 12 dB okt så går det rätt bra att koppla in en rel-sub med 12 dB okt filter vid ungefär samma frekvens. Det rel missar ( de skriver inget om det ) är att ett av registren måste inverteras för att summeras korrekt. Endera topparna eller subbasen.

Subbasar med ett flackt 12 dB filter upplevs mer som en ”Bass reinforcement speaker” som spelar en bra bit upp i lägre mellanregistret, än som en renodlad subbas.
Det innebär att relsubbarna bör stå rätt nära topphögtalarna, gärna stereokopplade med två basmoduler.


Jag tror inte fronthögtalarnas konstruktion är speciellt viktig och knappt heller hur avrullningen ser ut när delningen är så pass långt ner i frekvens där en REL tar vid från ett par så kallade Full Range Speakers.
Ju lägre ned i frekvens som delningen sker desto mindre betydelse tror jag en exakt delning har, helst om delningen sker så pass lågt där subben mer bidrar med fundament än med toner.

Min REL har inga graderingar vid crossover-reglaget annat än att det lägsta är 30Hz och det högsta är 120Hz, troligtvis just för att man ska reglera det hela med hjälp av hörseln istället för att försöka pricka in någon viss frekvens som fronthögtalarnas specifikation säger att de går ner till, vilket är klokt eftersom det aktuella lyssningsrum man befinner sig i har en stor del i hur frontarna presterar.

Placeringen REL förespråkar är hörnen bakom frontarna oavsett om det är en eller två subbar som används och de ska placeras med precision precis där man hör och uppfattar att de alstrar mest energi i rummet.


En kort beskrivning hur man placerar och justerar inställningarna på en REL:

1. Man placerar den kloss mot hörnets två väggar i diagonal riktning ut mot rummet.
2. Med hjälp av musik med mycket djupbas lyssnar man i vilket fasläge subben låter starkast, 0 eller 180 grader.
3. Man drar sakta ut subben från hörnet och stannar där den uppenbart skapar mest tryck i rummet. Det är väldigt tydligt vid vilket avstånd det sker, sen vrider man den till den position där den låter starkast och mest basigt.
4. Nu sätter man crossover-reglaget i lägsta läge och höjer volymen tills man tycker det uppstår en bra volymbalans mellan subben och frontarna, sen höjer man stegvis crossover-reglaget tills man uppenbart överlappat frontarna för att sedan steg för steg backa tillbaka tills man hittar det hörbart bästa läget.
5. Nu kan man finjustera volymbalansen. Klart.

En, två eller fler REL subwoofers avgörs av vad som behövs i det specifika rum man befinner sig i. Jag har bara en vilket räcker för mig i min lägenhet och den fyller rummet utan problem, jag märker inte av någon obalans vilket jag tror har med den låga "delningen" att göra.
Den ensamma subben står ungefär 50cm snett bakom en av frontarna och får genom high level-kabel samma signal som båda frontarna vilket jag inte märker några konstigheter av alls trots att avstådet då är runt 3 meter till den andra fronthögtalaren. Men som sagt, med den låga crossovern så är omöjligt att höra någon obalans då det ändå är så pass stor marginal till frekvensområdet man kan riktningsbestämma.


Jag är inte motståndare till andra sätt än det REL förespråkar och det går såklart att få till det med mer "rena delningar", men placeringen av subbasarnas avstånd till frontarna blir ju onekligen ett större problem att handskas med ju högre delning i registret sker, en bieffekt kan då vara att subbasarna inte får den mest optimala placeringen för det aktuella rummet för att prestera på bästa möjliga sätt.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav IngOehman » 2019-01-22 13:56

Är av i princip motsatt uppfattning. Ju längre ned i frekvens man delar, desto längre är våglängden, och därmed ökar risken för att systemhalvorn skall motarbeta varandra i alla utstrålningsriktningar. :(

Delar man högre upp i frekvens och har lite avstånd mellan systemhalvorna, så sker en utjämning och det kan bli något mindre kritiskt, möjligen. Men bättre är ju alltid bättre än sämre. :)

Men delar man vid säg 25 Hz så är våglängden knappt 14 meter och fasförhållandena blir lika kritiska som för en delning mellan t e x ett baselement och ett mellanregisterelement. De fasfel som finns påverkar lätt alla strålningsriktningar.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2019-01-22 15:28, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav IngOehman » 2019-01-22 14:22

Men - frågan kvarstår - vad har lämpliga lyssningspositioner i ett rum med akustisk levitation att göra?

OM tråden nu var avsedd att handla om lämpliga lyssningspositioner och skälen till att de är det, så borde den frågan kunna diskuteras utan att blanda in akustisk levitation.

Min uppfattning i frågan (om någon missat det) är att det är en komplex fråga, och att det därför inte finns några enkla tumregelsvar på vad som utgör optimal lyssningsposition i rum. Det beror på, och det beror på mycket. Något det INTE beror på är akustisk levitation. ;)


Att levitera människor är för övrigt svårt, men visst kan de krafter som påverkar dem från ljud märkas av, om man placerar dem i hastighetsmaximum:

https://www.youtube.com/watch?v=zIRPDU9ZUXA&app=desktop


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2019-01-22 14:32, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav Tangband » 2019-01-22 14:29

Goat 76- har du testat att plugga och invertera dina majik 140 ? Alltså kasta om -och + .
Kan bli bättre- testa :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav IngOehman » 2019-01-22 14:36

Kan även bli sämre - testa! ;)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav Morello » 2019-01-22 15:07

Eller ingen/liten skillnad om dom råkar lira 90 ur fas idag - testa. :D
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav goat76 » 2019-01-22 15:11

IngOehman skrev:Är av i princip motsatt uppfattning. Ju längre ned i frekvens man delar, desto längre är våglängden, och därmed ökar risken för att systemhalvorn skall motarbeta varandra i alla ustrålnkngsriktningar.

Delar man högre upp i frekvens och har lite avstånd mellan systemhalvorna, så sker en utjämning och det kan bli något mindre kritiskt, möjligen. Men bättre är alltid bättre än sämre.

Men delar man vid säg 25 Hz så är våglängden knappt 14 meter och fasförhållandena blir lika kritiska som för en delning mellan t e x ett baselement och ett mellanregisterelement. De fasfel som finns påverkar lätt alla strålningsriktningar.


Vh, iö


Jag har en fråga på det.

Hur kan systemhalvorna motarbeta varandra då de inte spelar samma frekvenser, oavsett var delningen sker och förutsatt då att crossovern inte är väldigt slarvigt utförd med tydlig överlappning?

Då crossovern sker i de frekvensområden som känns mer än vad de hörs så tycker jag det borde vara svårare att upptäcka felen vid vanlig musiklyssning.
Jag har iallafall inte hört de fel du beskriver i mitt ljudsystem/lyssningsrum.

Om de låga frekvenserna subbasarna i ett delat system spelar upp på något sätt motarbetar de högre frekvenserna frontarna spelar upp, så skulle jag vilja tillskriva det som ett akustikproblem i det aktuella rummet snarare än något annat?

-----

På trådfrågan så skulle jag iallafall vilja tro att subbasar i de allra flesta lägen bör vara lättare att integrera i ljudsystemet om de befinner sig i närheten av fronthögtalarna spelandes i samma fas och i någorlunda samma riktning.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav Morello » 2019-01-22 15:14

Eftersom frekvensen är låg (och våglängden stor relativt högtalarnas inbördes avstånd)) så kommer de tvenne högtalarna (sub och sidosystem) att stråla med samma relativa fasläge i hela rymden. Är delningen inte adekvat implementerad så får det till konsekvens att det relativa fasläget blir fel i hela rymden, dvs energikurvan blir korrupt, vilket är ungefär vad Ingvar skrev om jag tolkade det hela riktigt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav Morello » 2019-01-22 15:17

goat76 skrev:På trådfrågan så skulle jag iallafall vilja tro att subbasar i de allra flesta lägen bör vara lättare att integrera i ljudsystemet om de befinner sig i närheten av fronthögtalarna spelandes i samma fas och i någorlunda samma riktning.


Om våglängden är stor i förhållande till högtalarens fysiska dimensioner blir det nonsens att tala om riktning - burken blir rundstrålande.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav goat76 » 2019-01-22 15:28

Tangband skrev:Goat 76- har du testat att plugga och invertera dina majik 140 ? Alltså kasta om -och + .
Kan bli bättre- testa :)

IngOehman skrev:Kan även bli sämre - testa! ;)

Morello skrev:Eller ingen/liten skillnad om dom råkar lira 90 ur fas idag - testa. :D


:lol: :lol: :lol:

Fas-reglaget på min REL förenklar det där lite Tangband och min syn på det hela är att frontarna är huvudhögtalarna i mitt system, subben får rätta sig efter det.
Fasvändning 180 grader blir klart sämre Ingvar, och favören mot 0 (noll) grader är tydligt bättre än det omvända vilket visar att dom inte spelar 90 grader ur fas till Morellos stora glädje? :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-22 15:36

adagio skrev:Nej jag låter panelerna jobba på fullrange. I mitt stora rum med den volym det har krävs dock extra bas. Jag vet att det är två olika vägar att gå men jag vill ha en mycket smooth, överlappande karaktär. Så det inte blir så tydligt när de aktiva subbasarna spelar vs panelerna.



Morello skrev:Vill man maximera kvaliteten med avseende på integration, distorsion och kapacitet så måste man nästan ha såväl HP- som LP-filter - som givetvis måste anpassas till systemet i övrigt.

Nu driver du ju u panelerna i det register de fungerar sämst (med avseende på distorsion och kapacitet), dvs i basen - jag tror du har massor att vinna med ett lämpligt delningsfilter.



Jo, peaken i basen (ca 42 Hz) hos Magnepan stjäl en massa membranutslag. Antingen kapar man basen från 80-100 Hz och/eller kör en PEQ som tar ned peaken. Ju lägre membranutslag desto mindre distorsion för basen i Magnepan. Eventuella resonanser från ramen hos Magnepan reduceras också genom att befria dem från den lägre basen.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav IngOehman » 2019-01-22 15:51

goat76 skrev:Hur kan systemhalvorna motarbeta varandra då de inte spelar samma frekvenser, oavsett var delningen sker och förutsatt då att crossovern inte är väldigt slarvigt utförd med tydlig överlappning?

På trådfrågan så skulle jag iallafall vilja tro att subbasar i de allra flesta lägen bör vara lättare att integrera i ljudsystemet om de befinner sig i närheten av fronthögtalarna spelandes i samma fas och i någorlunda samma riktning.

Först och främst - systemhalvorna spelar alltid samma frekvens(er), nämligen de som finns på fonogrammet. De spelar förvisso olika register i betydelsen de har olika frekvensvägningar, vilket är vad ett delningsfilter är.

En systemhalva dominerar i ett lågt register, i ett högre (olika stort beroende på delningsbrantheten) så är de mera jämnstarka, och sen dominerar den andra systemhalvan.

Och när man talar om integration/samarbete/motarbetande så är det JUST registret där de spelar tillsammans som man talar om. Delningsområdet.

- - -

Lättare att integrera om de spelar i samma fas skriver du...

Det är som att skriva att det är lättare att prata med någon som pratar samma språk. Det är sant men också självklart och därför information utan värde att berätta för den som vill prata med en person som talar ett annat språk.

Frågan är ju hur man åstadkommer överensstämmelsen (fas/språk). Att den måste åstadkommas för att uppnå integration/dialog är ju en självklarhet.

Integration ÄR ju överensvarande mellan systemhalvorna! Per definition liksom.

Så egentligen är bara frågan - vill man att systemhalvorna skall addera till +6 dB eller till +3? Och hur åstadkommer man det man vill uppnå?


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2019-01-22 16:01, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav Morello » 2019-01-22 15:56

Eller ur ett fasperspektiv - skall vi summera med en relativ fas om 0 eller 90 grader?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav IngOehman » 2019-01-22 16:38

Precis.

Om högtalarna står nära varandra så blir allt mycket lättare - då blir systemet rundstrålande runt delningen och allt annat än 0 grader blir bara dumt, men å andra sidan går man ju då miste om de möjligheter ett delat system har, i kraft av optimal rumsanpassning för respektive halva.

Liksom förstås att använda multipla basmoduler.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2019-01-22 16:49, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav Morello » 2019-01-22 16:42

Fasligt intressant.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav goat76 » 2019-01-22 17:02

Morello skrev:Fasligt intressant.

Ja visst är det!!! :D

Jag har ett utmärkt instrument som tar hänsyn till alla matematiska problem som kan tänkas uppstå vid installationen av en subwoofer. Det bästa med instrumentet är att det aldrig utelämnar någon matematisk uträkning då alla tänkbara parametrar alltid är påslagna.

Samma överlägsna instrument kommer sedan även användas vid själva musiklyssnandet. :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav IngOehman » 2019-01-22 18:04

Höronen!


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Prat
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2018-03-10

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav Prat » 2020-06-12 23:19

Ser ut som Floyd Toole inte gillar subwoofers: https://www.thescreeningroomav.com/sing ... ening-Room
Väldigt påkostat, men dock inga subbar. Lät det skit när han testade?

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav hcl » 2020-06-13 09:37

Tangband skrev:...
De (många ) experiment jag gjort med min betydligt prisbilligare dsp-anläggning visar att mina stereokopplade subbasar låter bättre än monokoppling- oavsett hur delningen ser ut. Det beror troligen på att inga subbasar är perfekta trots att filtreringen är brant med tex 48 db okt elektroniskt. Baselementet skickar ut dist i övertoner vilket kan höras och avgöra riktningen- dvs störa återgivningen.

Återigen- med väldigt goda låg- distorderande element borde monokoppling inte vara sämre om delningen sker tillräckligt brant. Men i praktiken bör man nog testa och lyssna på olika kopplingsalternativ. Tumregler suger ju.


Även jag använder (en) sub som stöd i huvudsystemet och tillika stereokopplad. Det gjorde även en väsentlig skillnad att bryta jorden på en av kablarna till subben så för att undvika jordslinga mellan försteg och sub. Bör givetvis testas innan man klipper några kablar, men skillnaden var påtagli i mitt system.

Denna enda sub står placerad ca. mittemellan huvudhögtalarna och dessplacering är minst lika kritisk som placering av huvudhögtalarna (d.v.s. med chockerande hög precision). Att placeringen är viktig hänger kanske ihop med vilken branthet filtret i subben har och där vill man kanske ha hög branthet för att möjliggöra friare placering, men samtidigt så låg branhtet som möjligt för att undvika allt för stor fördröjning mellan huvudsystem och sub?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav Alexi » 2020-06-13 10:55

Prat skrev:Ser ut som Floyd Toole inte gillar subwoofers: https://www.thescreeningroomav.com/sing ... ening-Room
Väldigt påkostat, men dock inga subbar. Lät det skit när han testade?

På ritningen så står det sub 1 i vänster hörn och sub 2 i höger.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Niclas57
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 2003-07-25

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav Niclas57 » 2020-06-13 12:36

Alexi skrev:
Prat skrev:Ser ut som Floyd Toole inte gillar subwoofers: https://www.thescreeningroomav.com/sing ... ening-Room
Väldigt påkostat, men dock inga subbar. Lät det skit när han testade?

På ritningen så står det sub 1 i vänster hörn och sub 2 i höger.


Och sub3 & 4 i de bakre hörnen..

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav JM » 2020-06-13 12:57

JM skrev:Många möjligen en majoritet av medlemmarna på faktiskt.io verkar föredra att ha subbasarna invid framhögtalarna.
Finns det vetenskapliga belägg för att göra så? Har jag missat något?
Hittar inga övertygande artiklar i etablerade vetenskapliga tidskrifter att korrekt filtrerade subbasar bör placeras invid fronthögtalarna.
Nästan alla artiklarna och min egen erfarenhet är att det är vanligen bättre att sprida subbasarna i rummet.

JM

Nå - var säger fakta?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Prat
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2018-03-10

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav Prat » 2020-06-13 15:51

Niclas57 skrev:
Alexi skrev:
Prat skrev:Ser ut som Floyd Toole inte gillar subwoofers: https://www.thescreeningroomav.com/sing ... ening-Room
Väldigt påkostat, men dock inga subbar. Lät det skit när han testade?

På ritningen så står det sub 1 i vänster hörn och sub 2 i höger.


Och sub3 & 4 i de bakre hörnen..


Stämmer. Jag läste inte artikeln utan kollade bara bilderna och grejorna som listades upp. Där saknas subborna.

Användarvisningsbild
Prat
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2018-03-10

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav Prat » 2020-06-13 16:09

JM skrev:
JM skrev:Många möjligen en majoritet av medlemmarna på faktiskt.io verkar föredra att ha subbasarna invid framhögtalarna.
Finns det vetenskapliga belägg för att göra så? Har jag missat något?
Hittar inga övertygande artiklar i etablerade vetenskapliga tidskrifter att korrekt filtrerade subbasar bör placeras invid fronthögtalarna.
Nästan alla artiklarna och min egen erfarenhet är att det är vanligen bättre att sprida subbasarna i rummet.

JM

Nå - var säger fakta?

JM


Jag har testat olika konfigurationer med Room sim i REW. Bäst resultat fick jag med subborna rakt fram mellan fronthögtalarna. Simulatorn verkar stämma rätt bra.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Conny och 16 gäster