matssvensson skrev:JM skrev:Meningslösa erfarenheter utan förankring i verkligheten från vissa självutnämnda auktoriteter upphöjs till sanning om de upprepas tillräckligt ofta och har en pseudovetenskaplig knorr.
JM, är detta en beskrivning på vad du försöker åstadkomma med att återkommande hänvisa till samma studier och källor i denna och andra trådar?
Tråden som helhet har gett i alla fall mig nya insikter om vad som kan vara viktigt att beakta för att få till bra subbas återgivning i ett rum, så tack för att du startat den JM. Och tack alla ni andra som bidrar med egen kunskap och erfarenheter om vad som funkar och inte funkar hemma hos er och i era egna analyser av trådämnet.
IngOehman skrev:Jag kan inte lova detta, men jag tror min artikel om multipla basmoduler placerade i rummets hörn som jag skrev på 1900-talet, var en av de första.
Jag var då jag skrev den mindre kritisk till de problem som den sortens möblering ställer till med, eftersom jag hade erfarenhet av den sortens möblering i för få rum. Och stirrar man sig blind på mätningar och inte varken gör vettiga lyssningstester eller kontemplerar själva återgivningsuppgiften, är det lätt att bli förförd av siffror och kurvor på ett papper.
Men det är aldrig för sent att lära sig.
Uppfriskande reflektion om värdet att hela tiden söka ny kunskap och aldrig bli mätt på nya erfarenheter.
mvh, mats
+1.
Jag har lärt mig en hel del, kanske mest av praktiska tester, framförallt att det är väldigt svårt att på vettigt sätt mäta sig fram hur basen uppfattas under 200 Hz, genom att själv göra en massa olika mätningar.
Tooles studie med 4 basmoduler i hörnen är tyvärr helt värdelös. Han förstår inte hur musik fungerar
.
Jag anser att fyra basmoduler i vardera hörnet rentav är sämre än en enda basmodul placerad mellan topparna. Jag grundar detta efter hur det låter, en del praktiska tester och hur musik fungerar- instrumenten har frekvenser då de spelar som går över hela registret samtidigt, därför blir fas och riktning extremt viktigt.
Testar man däremot med sinustoner eller sinussvep med 4 moduler placerade i varsitt hörn ser det däremot kanske bra ut på mätpapperet. Men vad spelar det för roll, då sinustoner inte har något alls gemensamt med hur musik fungerar.
Eftersom människan kan avgöra riktningen till ett ljud med extremt kort intervall, och att rummets schröderfrekvens inte sker abrupt, i kombination med defekter i riktiga basmoduler som stör ovanför delningen, så inser jag att det jag hör, också stämmer.
Två stereokopplade basmoduler placerade i närhet av topparna blir enligt MIN erfarenhet bäst- om man använder musik då man testar.
Skulle jag vara med om en ytterligare verklig test med musik som skulle visa annorlunda, att fyra basmoduler utplacerade i rummet skulle blir bättre, skulle jag ändra åsikt. Det har inte hänt ännu.