Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav rajapruk » 2019-01-18 10:39

IngOehman skrev:Inte en siffra rätt där! :)

Den enda siffra jag nämnde var 4. 4 är kategoriskt fel alltså?
(skojar bara, jag har inte Aspberger)

IngOehman skrev:Du triggar INGEN fundamental resonans på det viset i två dimensioner. Bara sekundära (delvåg) och dubbla, trippla.. av dem. Med åtta basar så triggar man ingen fundamentalresonans i någon dimension, men fortfarande högre ordningens.

Vill du trigga många resonanser så placerar du bara EN bas i ett hörn (där alla resonanser är representerade som tryck).

Och precis som du antyder så hävdade/trodde många högtalarkonstruktörer (före sekelskiftet) att det skulle ge en utjämnande effekt och skapa ett välartikulerat ljud (Ken Kantor var häpnadsväxkande nog en av dem).

Men det är snaraste den sämsta placering av en subwoofer som går att åstadkomma, eftersom det ger en extremt oartikulerad basåtergivning. Maximalt höng i basen.

Man skall ha många basar för att INTE trigga basresonanser. Och låter man dem samarbeta med lämpligt byggda och placerade basabsorbenter så kan det bli fantastiskt bra både enligt en mätmikrofon och enligt öronen.


Vh, iö


I see.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav rajapruk » 2019-01-18 10:49

IÖ, om jag har 4 basar i hörnen fram (2 i vänster hörn och 2 i höger hörn), placerade på 1/4 och 3/4 av rummet höjdmässigt. Vilka rumsresonanser har jag maximerat, och vilka har jag undertryckt?
Resonans mellan golv och tak är då kancellerad, men övriga maximerade?
Teoretiskt alltså.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav Tangband » 2019-01-18 11:29

matssvensson skrev:
JM skrev:Meningslösa erfarenheter utan förankring i verkligheten från vissa självutnämnda auktoriteter upphöjs till sanning om de upprepas tillräckligt ofta och har en pseudovetenskaplig knorr.

JM, är detta en beskrivning på vad du försöker åstadkomma med att återkommande hänvisa till samma studier och källor i denna och andra trådar? :?

Tråden som helhet har gett i alla fall mig nya insikter om vad som kan vara viktigt att beakta för att få till bra subbas återgivning i ett rum, så tack för att du startat den JM. Och tack alla ni andra som bidrar med egen kunskap och erfarenheter om vad som funkar och inte funkar hemma hos er och i era egna analyser av trådämnet.

IngOehman skrev:Jag kan inte lova detta, men jag tror min artikel om multipla basmoduler placerade i rummets hörn som jag skrev på 1900-talet, var en av de första.

Jag var då jag skrev den mindre kritisk till de problem som den sortens möblering ställer till med, eftersom jag hade erfarenhet av den sortens möblering i för få rum. Och stirrar man sig blind på mätningar och inte varken gör vettiga lyssningstester eller kontemplerar själva återgivningsuppgiften, är det lätt att bli förförd av siffror och kurvor på ett papper.

Men det är aldrig för sent att lära sig.

Uppfriskande reflektion om värdet att hela tiden söka ny kunskap och aldrig bli mätt på nya erfarenheter.

mvh, mats


+1.

Jag har lärt mig en hel del, kanske mest av praktiska tester, framförallt att det är väldigt svårt att på vettigt sätt mäta sig fram hur basen uppfattas under 200 Hz, genom att själv göra en massa olika mätningar.
Tooles studie med 4 basmoduler i hörnen är tyvärr helt värdelös. Han förstår inte hur musik fungerar :? .

Jag anser att fyra basmoduler i vardera hörnet rentav är sämre än en enda basmodul placerad mellan topparna. Jag grundar detta efter hur det låter, en del praktiska tester och hur musik fungerar- instrumenten har frekvenser då de spelar som går över hela registret samtidigt, därför blir fas och riktning extremt viktigt.
Testar man däremot med sinustoner eller sinussvep med 4 moduler placerade i varsitt hörn ser det däremot kanske bra ut på mätpapperet. Men vad spelar det för roll, då sinustoner inte har något alls gemensamt med hur musik fungerar. :?

Eftersom människan kan avgöra riktningen till ett ljud med extremt kort intervall, och att rummets schröderfrekvens inte sker abrupt, i kombination med defekter i riktiga basmoduler som stör ovanför delningen, så inser jag att det jag hör, också stämmer.
Två stereokopplade basmoduler placerade i närhet av topparna blir enligt MIN erfarenhet bäst- om man använder musik då man testar.

Skulle jag vara med om en ytterligare verklig test med musik som skulle visa annorlunda, att fyra basmoduler utplacerade i rummet skulle blir bättre, skulle jag ändra åsikt. Det har inte hänt ännu.
Senast redigerad av Tangband 2019-01-18 11:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav IngOehman » 2019-01-18 11:37

Håller med om att en ensam basmodul på framväggen (1/4-1/3 från en av sidoväggarna) KAN låta bättre än en bas i varje hörn. Men det kan även låta sämre. Det beror på. Har man fyra basmoduler eller flera att leka med så kan man som regel åstadkomma ett mycket bättre resultat, och har man möjlighet stt bygga basfälla blir det ännu bättre. Även en parametrisk eq (perfekt injusterad singelnotch) eller delay som skapar liknande dipp, kan förbättra ytterligare.

rajapruk skrev:IÖ, om jag har 4 basar i hörnen fram (2 i vänster hörn och 2 i höger hörn), placerade på 1/4 och 3/4 av rummet höjdmässigt. Vilka rumsresonanser har jag maximerat, och vilka har jag undertryckt?
Resonans mellan golv och tak är då kancellerad, men övriga maximerade?
Teoretiskt alltså.

Det beror på hur rummet ser ut i övrigt.

Men med fyra basar på främre väggen (alla 1/4 rumsmått från sina närmaste två väggar/golv/tak) så exiteras inga resonanser vertikalt eller horisontellt under dubbelvågsresonansen (två våglängder mellan parallella ytor) som exiterss ganska starkt, men dessa är resonanser långt över 80 Hz. Om de sidledes är i hörn så exiteras även helvågsresonansen sidledes. Den kan hamna under 80 Hz om rummet är stort (>4,3 meter brett).

I djupled exiteras alla resonanser, med den styrka som rummets egendämpning släpper fram.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav solhaga » 2019-01-20 18:49

Jag har märkt att jag har lyssnat mindre och mindre på musik i min CAB-anläggning.
Denna tråden har övertygat mig att nu överge den implementationen.

Sagt och gjort, det gick att knö ihop subbar med frontarna:

Bild Bild

Woofers och AMT:er är fördröjda 1 ms.

Nu är det roligt att lyssna på musik igen.

Mäter bra gör det också. Mätresultat nedan med Subbar LP 240 Hz, Woofer LP 600 Hz samt ingen EQ.

Bild

Knappast lönt att gå in och EQ:a, även om det finns kandidater, mätmässigt då alltså.

Tack IngOehman, Tangband med flera.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav Kraniet » 2019-01-20 19:25

Coolt. Mätningen ser ju riktigt fin ut.
Inte för att sätta griller i huvudet på dig men det skulle eventuellt kunna bli något bättre om de inre basarna bytte plats så att strålningskällorna blev mer utspridda längst väggen.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav Morello » 2019-01-20 19:28

Man brukar ha 50 dB vertikalt och inte 90! Ser ju ut att gå riktigt djupt i basen. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav solhaga » 2019-01-20 20:05

Morello skrev:Man brukar ha 50 dB vertikalt och inte 90! Ser ju ut att gå riktigt djupt i basen. :)

Inte om man vill kunna se distorsionen:

Bild

Ja, de gräver djupt och distinkt.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav solhaga » 2019-01-20 20:10

Kraniet skrev:Coolt. Mätningen ser ju riktigt fin ut.
Inte för att sätta griller i huvudet på dig men det skulle eventuellt kunna bli något bättre om de inre basarna bytte plats så att strålningskällorna blev mer utspridda längst väggen.


Nja, jag går på Tangbands utsagor:

Tangband skrev:

snip

...övergången från subwoofer till boomer- avståndet bör understiga 1/4 av våglängden vid delningen vilket innebär max 60 cm avstånd vid en delning 24 db/okt vid 100 Hz. Naturligtvis kopplat i stereo.

snip


Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav Almen » 2019-01-21 08:30

solhaga skrev:
Morello skrev:Man brukar ha 50 dB vertikalt och inte 90!

Inte om man vill kunna se distorsionen

Hahaha, kaxigt! :D Touché, som man säger.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav Harryup » 2019-01-21 10:47

solhaga skrev:
Woofers och AMT:er är fördröjda 1 ms.



Hej, hur kom du framtill att du skall försena Woofers 1ms?

/Harryup

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav solhaga » 2019-01-21 11:08

Harryup skrev:
solhaga skrev:
Woofers och AMT:er är fördröjda 1 ms.



Hej, hur kom du framtill att du skall försena Woofers 1ms?

/Harryup

Subbarna står 35 cm bakom woofers och AMT:er.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav IngOehman » 2019-01-21 11:41

Det kan verka logiskt, men det kan också vara så att det inte är det...

Det beror på.

Är det så att de arbetar tillsammans, eller finns det någon delning inblandad? Vilket/vilka register talar vi om?

Beroende på det ena och det andra kan både en avsevärt mycket större fördröjning, eller ingen alls, vars ”troligen bäst”. Återkom så berättar jag mera sedan.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav solhaga » 2019-01-21 11:52

De överlappar: Subbar LP 24 db/oktav 240 Hz, Woofer LP 24 dB/oktav 600 Hz

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav IngOehman » 2019-01-21 13:19

Så.... subwoofrarna arbetar alltså tillsammans med woofrarna under 240 Hz?

Och LP-filtret för subwoofrarna är fjärde ordningens?


Okej, då skall jag försöka reda ut det hela (utan att veta att jag träffar rätt, detta är bara resonemang) genom att gå igenom faktorerna var för sig:

1. Båda systemhalvorna arbetar alltså förbi det område så bakre väggens reflex hamnar i motfas med respektive högtalare. Det betyder att det är bra att de står på olika avstånd från bakre väggen. Det gör interferenserna mindre våldsamma.

2. Avståndet till BÅDA systemen kan approximeras som avståndet till väggen bakom dem! Skälet till det är att man hör både högtalarna och högtalarens spegelbild från väggen bakom dem. Och medelavståndet sammanfaller med väggens position.

3. Ett LP-filter av fjärde ordningen som skär av över 240 Hz genererar en signifikant grupplöptid. Skall det samarbeta perfekt med ett annat bassystem som inte är LP-filtrerat i samma register (utan betydligt högre upp) kan topparna behöva fördröjas så det motsvarar grupplöptiden från basarnas LP-filter. Nu är den dösenare delayen förvisso frekvensberoende över Fc (om filtret är L-R), men under är den ganska konstant, så vad utgår man ifrån då? Svaret är att man kan utgå framförallt från delayen under delningen, eftersom registret över har fallande nivå och därför allt mindre betydelse ju högre upp i frekvens man går. Men man måste ta hänsyn till båda, villet betyder att man bör fördröja bassystemet mindre en grupplöptiden i dess passband indikerar. Hur mycket är då lagom? Well... storleksordningen blir 3 ms.


Men det finns MÅNGA faktorer som kan komma in ytterligare. Jag kan inte säga något specifikt utan att ha satt mig in i systemet via mätnkngar. Men att ”rätt delay” skulle vara det som motsvarar skillnaden mellan de mätbara avstånden till lyssnaren, FÖR att detta den avståndsskillnaden råder, är inte troligt. Däremot kan optimal delay råka sammanfalla med det måttet. Konstiga saker händer!

Men mest av allt skulle en övergång till ett Besselfilter (om du inte redan använder det) för 240 Hz-lågpassfunktionen kunna vara ett bra experiment för att se om det kan signifikant förbättra samarbetet. Detta är dock ett problem med MÅNGA okända variabler, såsom t ex vilka HP-funktioner de olika högtalardelarna har.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav rajapruk » 2019-01-21 13:50

Det enkla svaret för att hitta rätt delay är såhär:
Fasvänd subbarna och prova sedan fram den delay som ger mest utsläckning när du spelar en testton mitt i det frekvensregistret som subbar+frontar spelar tillsammans.
Börja på 1ms delay och steppa fram mot 3ms och lyssna med örat när det blir tystast.

Jag röstar också på Bessel, och att använda lägre ordningar, för denna typen av överlappning. För fasens skull.
Senast redigerad av rajapruk 2019-01-21 14:22, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav Morello » 2019-01-21 13:56

Problemet med en Linkwitz-Riley-funktion (två sektioner av ordning två med Q1=Q2=rt(2)/2) av ordning fyra är att fasen, vid delningen, retarderas 180 grader, vilket medför att de tvenne elementen interfererar destruktivt. Jag skulle nog hitta på en annan lösning, tex en seriedrossel och sedan en LCR-shunt som griper in vid litet högre frekvens.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav paa » 2019-01-21 14:23

Morello skrev:Problemet med en Linkwitz-Riley-funktion (två sektioner av ordning två med Q1=Q2=rt(2)/2) av ordning fyra är att fasen, vid delningen, retarderas 180 grader, vilket medför att de tvenne elementen interfererar destruktivt. Jag skulle nog hitta på en annan lösning, tex en seriedrossel och sedan en LCR-shunt som griper in vid litet högre frekvens.

Men det är väl så att både högpass och lågpass får samma fasvridning med ett tvåvägs fjärde ordningens LR-filter?
Det är vid flrevägsfilter som man får lite olika fasvridning mellan elementen som delas med fjärde ordningens LR-filter.
Duelunds synchronfilter har dock en lösning på detta.
Edit, jag läste inte precis allt finstilta, ursäkta för detta.
Senast redigerad av paa 2019-01-21 14:29, redigerad totalt 2 gånger.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav rajapruk » 2019-01-21 14:24

Solhaga har tillgång till delay per element digtalt.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav IngOehman » 2019-01-21 14:29

paa skrev:
Morello skrev:Problemet med en Linkwitz-Riley-funktion (två sektioner av ordning två med Q1=Q2=rt(2)/2) av ordning fyra är att fasen, vid delningen, retarderas 180 grader, vilket medför att de tvenne elementen interfererar destruktivt. Jag skulle nog hitta på en annan lösning, tex en seriedrossel och sedan en LCR-shunt som griper in vid litet högre frekvens.

Men det är väl så att både högpass och lågpass får samma fasvridning med ett tvåvägs fjärde ordningens LR-filter?
Det är vid flrevägsfilter som man får lite olika fasvridning mellan elementen som delas med fjärde ordningens LR-filter.
Duelunds synchronfilter har dock en lösning på detta.

Tror du missade det kritiska inlägget i tråden - det handlar är INTE om en delning utan om ett bredbandigt system till vilket det adderas ett bassystem som är LP-filtrerat. Då är faslöptiden för det LP-filtrerade systemet värt att kontempleras och kompenseras för, om möjligheten finns.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav paa » 2019-01-21 14:31

IngOehman skrev:
paa skrev:
Morello skrev:Problemet med en Linkwitz-Riley-funktion (två sektioner av ordning två med Q1=Q2=rt(2)/2) av ordning fyra är att fasen, vid delningen, retarderas 180 grader, vilket medför att de tvenne elementen interfererar destruktivt. Jag skulle nog hitta på en annan lösning, tex en seriedrossel och sedan en LCR-shunt som griper in vid litet högre frekvens.

Men det är väl så att både högpass och lågpass får samma fasvridning med ett tvåvägs fjärde ordningens LR-filter?
Det är vid flrevägsfilter som man får lite olika fasvridning mellan elementen som delas med fjärde ordningens LR-filter.
Duelunds synchronfilter har dock en lösning på detta.

Tror du missade det kritiska inlägget i tråden - det handlar är INTE om en delning utan om ett bredbandigt system till vilket det adderas ett bassystem som är LP-filtrerat. Då är faslöptiden för det LP-filtrerade systemet värt att kontempleras och kompenseras för, om möjligheten finns.


Vh, iö

Jo, jag lade nyss in en ursäkt för detta.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav solhaga » 2019-01-21 14:47

IngOehman skrev:Så.... subwoofrarna arbetar alltså tillsammans med woofrarna under 240 Hz?

Och LP-filtret för subwoofrarna är fjärde ordningens?


Okej, då skall jag försöka reda ut det hela (utan att veta att jag träffar rätt, detta är bara resonemang) genom att gå igenom faktorerna var för sig:

1. Båda systemhalvorna arbetar alltså förbi det område så bakre väggens reflex hamnar i motfas med respektive högtalare. Det betyder att det är bra att de står på olika avstånd från bakre väggen. Det gör interferenserna mindre våldsamma.

2. Avståndet till BÅDA systemen kan approximeras som avståndet till väggen bakom dem! Skälet till det är att man hör både högtalarna och högtalarens spegelbild från väggen bakom dem. Och medelavståndet sammanfaller med väggens position.

3. Ett LP-filter av fjärde ordningen som skär av över 240 Hz genererar en signifikant grupplöptid. Skall det samarbeta perfekt med ett annat bassystem som inte är LP-filtrerat i samma register (utan betydligt högre upp) kan topparna behöva fördröjas så det motsvarar grupplöptiden från basarnas LP-filter. Nu är den dösenare delayen förvisso frekvensberoende över Fc (om filtret är L-R), men under är den ganska konstant, så vad utgår man ifrån då? Svaret är att man kan utgå framförallt från delayen under delningen, eftersom registret över har fallande nivå och därför allt mindre betydelse ju högre upp i frekvens man går. Men man måste ta hänsyn till båda, villet betyder att man bör fördröja bassystemet mindre en grupplöptiden i dess passband indikerar. Hur mycket är då lagom? Well... storleksordningen blir 3 ms.


Men det finns MÅNGA faktorer som kan komma in ytterligare. Jag kan inte säga något specifikt utan att ha satt mig in i systemet via mätnkngar. Men att ”rätt delay” skulle vara det som motsvarar skillnaden mellan de mätbara avstånden till lyssnaren, FÖR att detta den avståndsskillnaden råder, är inte troligt. Däremot kan optimal delay råka sammanfalla med det måttet. Konstiga saker händer!

Men mest av allt skulle en övergång till ett Besselfilter (om du inte redan använder det) för 240 Hz-lågpassfunktionen kunna vara ett bra experiment för att se om det kan signifikant förbättra samarbetet. Detta är dock ett problem med MÅNGA okända variabler, såsom t ex vilka HP-funktioner de olika högtalardelarna har.


Vh, iö


rajapruk skrev:Det enkla svaret för att hitta rätt delay är såhär:
Fasvänd subbarna och prova sedan fram den delay som ger mest utsläckning när du spelar en testton mitt i det frekvensregistret som subbar+frontar spelar tillsammans.
Börja på 1ms delay och steppa fram mot 3ms och lyssna med örat när det blir tystast.

Jag röstar också på Bessel, och att använda lägre ordningar, för denna typen av överlappning. För fasens skull.


rajapruk skrev:Solhaga har tillgång till delay per element digtalt.



Ja, det blir ju lätt att testa i JRivers DSP. Tack alla.

adagio
 
Inlägg: 927
Blev medlem: 2004-02-05
Ort: Östergötland

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav adagio » 2019-01-21 14:51

Följer denna tråd med intresse. Då jag för en tid sedan köpte till två REL T7i till mina magnepan 3,7.
Resultatet blev långt över förväntan. Även mätningar visar på ett bra resultat.
https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/12879-svart-kubism-skakar-om/&#
Resultatet är så övertygande att jag funderar på ytterligare två st och ”stacka” dessa bredvid maggisarna?
Vad skulle jag vinna på det? Mer lådvolym, större membranyta samt mer sammanlagd effekt. Med andra ord kunna ställa subbarna ännu ”snålare” och dessutom låta den övre gå lite längre upp i frekvens men med väldigt låg volym för att hjälpa 3.7 upp till 70hz medans de undre paret kan få lite mer output och jobba upp till 40hz.
Tänker jag rätt här?
Senast redigerad av adagio 2019-01-21 14:54, redigerad totalt 2 gånger.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

adagio
 
Inlägg: 927
Blev medlem: 2004-02-05
Ort: Östergötland

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav adagio » 2019-01-21 14:52

Kan tyvärr inte få in några bilder längre.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav Morello » 2019-01-21 15:04

Har du inte något högpassfilter till panelerna?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

adagio
 
Inlägg: 927
Blev medlem: 2004-02-05
Ort: Östergötland

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav adagio » 2019-01-21 15:07

Nej jag låter panelerna jobba på fullrange. I mitt stora rum med den volym det har krävs dock extra bas. Jag vet att det är två olika vägar att gå men jag vill ha en mycket smooth, överlappande karaktär. Så det inte blir så tydligt när de aktiva subbasarna spelar vs panelerna.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav Morello » 2019-01-21 15:12

Vill man maximera kvaliteten med avseende på integration, distorsion och kapacitet så måste man nästan ha såväl HP- som LP-filter - som givetvis måste anpassas till systemet i övrigt.

Nu driver du ju u panelerna i det register de fungerar sämst (med avseende på distorsion och kapacitet), dvs i basen - jag tror du har massor att vinna med ett lämpligt delningsfilter.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

adagio
 
Inlägg: 927
Blev medlem: 2004-02-05
Ort: Östergötland

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav adagio » 2019-01-21 15:13

Jo i så fall aktiv delning såklart.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav Tangband » 2019-01-21 16:16

Tips:
Prova fasvända dina maggisar och låt rel-subbarna spela i fas. Kanske måste du kontrollera om inte rel redan fasvänder signalen. Om så är fallet behöver du inte fasvända topparna. Dina rel subbar har antagligen 12 db okt filter inbyggt för att kunna fungera hyfsat med slutna toppar som faller 12 db/okt akustiskt helt utan externt filter. 12 db filter åt båda hållen kräver som du vet att ett av registren bör fasvändas. Phil Budd rekommenderar denna lösning om det inte finns tillgång till något riktigt högpassfilter för topparna.

Kompromiss javisst men resultatet kan bli ganska bra- under de förutsättningar som finns. Största nackdelen är att du inte avlastar maggisarna nedåt .

Med det tipset sagt- 18/30 db/okt filter med slutna toppar och externt digitalfilter (eller Ino cr80 ) låter säkerligen bättre än ovanstående lösning.

Adagio: angående fyra Rel t7i- jag skulle istället för fyra gå på två större t9i som är väldigt artikulerade.
Du sabbar fasen om du delar fyra t7i subbasar med 12 db filter vid olika frekvenser, som du funderade att göra.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav goat76 » 2019-01-21 18:40

Morello skrev:Vill man maximera kvaliteten med avseende på integration, distorsion och kapacitet så måste man nästan ha såväl HP- som LP-filter - som givetvis måste anpassas till systemet i övrigt.

Nu driver du ju u panelerna i det register de fungerar sämst (med avseende på distorsion och kapacitet), dvs i basen - jag tror du har massor att vinna med ett lämpligt delningsfilter.


RELs sub-bass system är byggda för att ta vid precis där frontarna ger upp, de är inte byggda med samma grundtanke som andra subwoofers som delas vid en specifik frekvens, typiskt 80Hz eller liknande.
Det handlar alltså inte om att avlasta frontarna med deras bassystem.

Det är på den punkten REL inte accepteras av den grupp HIFI-människor som hellre tar till mätmikrofoner och diverse mätprogram istället för att lyssna sig fram vid vilken frekvens subwoofern ska börja hjälpa frontarna att ta ljudet ytterligare ”längre ner i källarn”.
RELs subbar riktar sig till den skara människor som är helt nöjd med hur deras frontar presterar så långt ner i registret de nu mäktar med, men vill ta ljudet ännu djupare. Eftersom subwoofern tar vid vid (i de flesta fall) en väldigt låg frekvens så blir det svårare att upptäcka när det sker.

Det här är egentligen helt lönlöst att debattera om då de som bara lyssnar sig fram till bästa resultat alltid kommer anses vara lite ”flummiga” av de som hellre vill förlita sig på mätningar, och de som väljer att lyssna sig fram till bästa resultat kommer alltid tycka att de som hellre mäter är något ”kantiga” i sitt tillvägagångssätt. :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: spiii och 13 gäster