Moderator: Redaktörer
JM skrev:Många möjligen en majoritet av medlemmarna på faktiskt.io verkar föredra att ha subbasarna invid framhögtalarna.
Finns det vetenskapliga belägg för att göra så? Har jag missat något?
Hittar inga övertygande artiklar i etablerade vetenskapliga tidskrifter att korrekt filtrerade subbasar bör placeras invid fronthögtalarna.
Nästan alla artiklarna och min egen erfarenhet är att det är vanligen bättre att sprida subbasarna i rummet.
JM
JM skrev:En subbas går ej att riktningsbestämma. Dvs brant lågpassfilter vid ca 80 Hz. Frågan handlar inte om stereobasar.
Jag vill se fakta på att subbasar invid fronthögtalarna är vetenskapligt förankrat.
JM
rajapruk skrev:Det hade varit väldigt kul att få kunna experimentera med sådant här själv. Förhoppningsvis ges chansen någon gång i livet.
Max_Headroom skrev:Det finns en hel del att gräva ned sig i för den som är intresserad. Bara att titta på hur trycket/vågen (beroende på frekvens, ju lägre frekvens, desto mer kommer trykkegenskaper istället för vågegenskaper att dominera) breder ut sig. Sedan är det ju upp till var och en att bedömma det passar med dom egna idéerna om det är bra att ha basarna ute i rummet. Jag själv tycker inte det, men det är ju jag det. Jag prioriterar så homogen tryckfördelning som det går att få och då hamnar basarna längs väggen bakom frontarna.
JM skrev:Max_Headroom skrev:Det finns en hel del att gräva ned sig i för den som är intresserad. Bara att titta på hur trycket/vågen (beroende på frekvens, ju lägre frekvens, desto mer kommer trykkegenskaper istället för vågegenskaper att dominera) breder ut sig. Sedan är det ju upp till var och en att bedömma det passar med dom egna idéerna om det är bra att ha basarna ute i rummet. Jag själv tycker inte det, men det är ju jag det. Jag prioriterar så homogen tryckfördelning som det går att få och då hamnar basarna längs väggen bakom frontarna.
Källa?
JM
Max_Headroom skrev:JM skrev:Max_Headroom skrev:Det finns en hel del att gräva ned sig i för den som är intresserad. Bara att titta på hur trycket/vågen (beroende på frekvens, ju lägre frekvens, desto mer kommer trykkegenskaper istället för vågegenskaper att dominera) breder ut sig. Sedan är det ju upp till var och en att bedömma det passar med dom egna idéerna om det är bra att ha basarna ute i rummet. Jag själv tycker inte det, men det är ju jag det. Jag prioriterar så homogen tryckfördelning som det går att få och då hamnar basarna längs väggen bakom frontarna.
Källa?
JM
Hur menar du? Källa på vad?
JM skrev:Max_Headroom skrev:JM skrev:Källa?
JM
Hur menar du? Källa på vad?
Jag var imponerad av att du skriver om tryckförändringar i rummet vid lägre frekvenser och inte vandrande ljudvågor. Hoppades tydligen felaktigt att du hade en för mig okänd extern källa.
Homogen tryckfördelning utan störande rumsrelaterade tryckmax/minima verkar enklare att erhålla med flera i rummet utspridda max 4 subbasar än med 4 subbasar invid framhögtalarna.
https://www.harman.com/sites/default/fi ... subs_0.pdf
Kolla referenslistan.
JM
JM skrev:Max_Headroom skrev:JM skrev:Källa?
JM
Hur menar du? Källa på vad?
Jag var imponerad av att du skriver om tryckförändringar i rummet vid lägre frekvenser och inte vandrande ljudvågor. Hoppades tydligen felaktigt att du hade en för mig okänd extern källa.
Homogen tryckfördelning utan störande rumsrelaterade tryckmax/minima verkar enklare att erhålla med flera i rummet utspridda max 4 subbasar än med 4 subbasar invid framhögtalarna.
https://www.harman.com/sites/default/fi ... subs_0.pdf
Kolla referenslistan.
JM
JM skrev:Max_Headroom skrev:JM skrev:Källa?
JM
Hur menar du? Källa på vad?
Jag var imponerad av att du skriver om tryckförändringar i rummet vid lägre frekvenser och inte vandrande ljudvågor. Hoppades tydligen felaktigt att du hade en för mig okänd extern källa.
Homogen tryckfördelning utan störande rumsrelaterade tryckmax/minima verkar enklare att erhålla med flera i rummet utspridda max 4 subbasar än med 4 subbasar invid framhögtalarna.
https://www.harman.com/sites/default/fi ... subs_0.pdf
Kolla referenslistan.
JM
JM skrev:Många möjligen en majoritet av medlemmarna på faktiskt.io verkar föredra att ha subbasarna invid framhögtalarna.
Finns det vetenskapliga belägg för att göra så? Har jag missat något?
Hittar inga övertygande artiklar i etablerade vetenskapliga tidskrifter att korrekt filtrerade subbasar bör placeras invid fronthögtalarna.
Nästan alla artiklarna och min egen erfarenhet är att det är vanligen bättre att sprida subbasarna i rummet.
JM
rajapruk skrev:Det hade varit väldigt kul att få kunna experimentera med sådant här själv. Förhoppningsvis ges chansen någon gång i livet.
Kraniet skrev:JM skrev:Max_Headroom skrev:
Hur menar du? Källa på vad?
Jag var imponerad av att du skriver om tryckförändringar i rummet vid lägre frekvenser och inte vandrande ljudvågor. Hoppades tydligen felaktigt att du hade en för mig okänd extern källa.
Homogen tryckfördelning utan störande rumsrelaterade tryckmax/minima verkar enklare att erhålla med flera i rummet utspridda max 4 subbasar än med 4 subbasar invid framhögtalarna.
https://www.harman.com/sites/default/fi ... subs_0.pdf
Kolla referenslistan.
JM
Det Harman utforskat är det jag ovan kallar den rumsakustiska vinkeln. De verkar inte ta någon hänsyn till (eller värdera väldigt lågt) eventuella psykoakustiska fenomen som kan påverka "känslan" i återgivningen. Alltså relation till det jag skulle kalla ursprungstrogenhet. Jag vet inte om det finns sådana mekanismer men jag håller det öppet.
Pratar vi om verkliga/naturliga ljud så har de mer eller mindre alltid en riktningskomponent. Att lyssna på bas som homogent trycksätter ett rum känns som en relativt ovanlig lyssningssituation i verkliga livet.
Ta tex en konsertsal där musikerna är längs fram på scen. I en konsertsal har man inte utspridda baskällor för att motverka stående vågor och homogent trycksätta rummet. Varför ska det då eftersträvas i lyssningsrummet?
JM skrev:Många möjligen en majoritet av medlemmarna på faktiskt.io verkar föredra att ha subbasarna invid framhögtalarna.
Finns det vetenskapliga belägg för att göra så? Har jag missat något?
Hittar inga övertygande artiklar i etablerade vetenskapliga tidskrifter att korrekt filtrerade subbasar bör placeras invid fronthögtalarna.
Nästan alla artiklarna och min egen erfarenhet är att det är vanligen bättre att sprida subbasarna i rummet.
JM
Max_Headroom skrev:rajapruk skrev:Det hade varit väldigt kul att få kunna experimentera med sådant här själv. Förhoppningsvis ges chansen någon gång i livet.
Det kan du. Du kan räkna på det, göra simuleringar etc. Redan nu. Helt gratis. Man kan skaffa massor av kunnskap om saken, om man vill. Fast man får ju mer motion av att baxa runt bashögtalare och provlyssna förståss.
Harryup skrev:Min åsikt är att jag vill ha stereobasar fram och fysiskt nära övre register. Hur nära har jag inte undersökt men väldigt när.
Utspridda basar eller basar som inte är tidskompenserade är jag inte intresserad av.
/Harryup
petersteindl skrev:Kraniet skrev:JM skrev:Jag var imponerad av att du skriver om tryckförändringar i rummet vid lägre frekvenser och inte vandrande ljudvågor. Hoppades tydligen felaktigt att du hade en för mig okänd extern källa.
Homogen tryckfördelning utan störande rumsrelaterade tryckmax/minima verkar enklare att erhålla med flera i rummet utspridda max 4 subbasar än med 4 subbasar invid framhögtalarna.
https://www.harman.com/sites/default/fi ... subs_0.pdf
Kolla referenslistan.
JM
Det Harman utforskat är det jag ovan kallar den rumsakustiska vinkeln. De verkar inte ta någon hänsyn till (eller värdera väldigt lågt) eventuella psykoakustiska fenomen som kan påverka "känslan" i återgivningen. Alltså relation till det jag skulle kalla ursprungstrogenhet. Jag vet inte om det finns sådana mekanismer men jag håller det öppet.
Pratar vi om verkliga/naturliga ljud så har de mer eller mindre alltid en riktningskomponent. Att lyssna på bas som homogent trycksätter ett rum känns som en relativt ovanlig lyssningssituation i verkliga livet.
Ta tex en konsertsal där musikerna är längs fram på scen. I en konsertsal har man inte utspridda baskällor för att motverka stående vågor och homogent trycksätta rummet. Varför ska det då eftersträvas i lyssningsrummet?
I en konsertsal behövs inte utspridda ljudkällor eftersom konsertsalar är tillräckligt stora. Schröderfrekvensen hamnar under instrumentens låga frekvenser. Säg att efterklangstiden i en konsertsal för musik är 2 sekunder. Volymen är ungefär 5000 kubikmeter eller snart något mer. Då hamnar Schröderfrekvensen på ungefär 40 Hz. Att jämföras med vanliga bostadsrum vars Schröderfrekvens är kring 150 - 300 Hz. De bör inte jämföras i sammanhanget.
Med vänlig hälsning
Peter
Harryup skrev:JM skrev:Max_Headroom skrev:
Hur menar du? Källa på vad?
Jag var imponerad av att du skriver om tryckförändringar i rummet vid lägre frekvenser och inte vandrande ljudvågor. Hoppades tydligen felaktigt att du hade en för mig okänd extern källa.
Homogen tryckfördelning utan störande rumsrelaterade tryckmax/minima verkar enklare att erhålla med flera i rummet utspridda max 4 subbasar än med 4 subbasar invid framhögtalarna.
https://www.harman.com/sites/default/fi ... subs_0.pdf
Kolla referenslistan.
JM
Skriver man något om tidkorrigeringar av Harman? Av de Harmanföretag som jobbar med digitala filter typ BSS och JBL så använder båda alltid tidskorrigering av basar. Här på faktiskt finns det ju inget lika med att tidskorrigera basar när man använder flera.
/Harryup
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 7 gäster