Upp till vilken frekvens kan en DSP korrigera rumsresonanser

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Upp till vilken frekvens kan en DSP korrigera rumsresonanser

Inläggav Tangband » 2018-12-22 22:10

Detta skrev JM:

"Över 80 Hz påverkar du direktljudet med en DSP - absolut förbjudet att med DSP korrigera rumsresonanser där det finns upplevd ljudriktning!. Om det är klart att det är rumsresonanser som stör i lyssningspositionen är det enklast att flytta lyssningspositionen dit inga rumsresonanser 80 - 300 Hz stör. Under 80 Hz ok att med DSP korrigera toppar o dalar då det inte finns någon riktningskänslighet och inget egentligt direktljud."

Slut på citat.

Fråga: stämmer detta? Är verkligen gränsen så pass låg som 80 hz vid dsp korrigering för rumsresonanser ?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Upp till vilken frekvens kan en DSP korrigera rumsresona

Inläggav Morello » 2018-12-22 22:30

Fundamentala rumsmoder hamnar sällan över cirka 70 Hz, dvs då avståndet mellan tvenne ytor är cirka 2,5 meter.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bagaget
 
Inlägg: 627
Blev medlem: 2012-09-13
Ort: Helsingborg

Re: Upp till vilken frekvens kan en DSP korrigera rumsresona

Inläggav Bagaget » 2018-12-23 00:07

Min fråga är tvärt om är verkligen gränsen för ”upplevd ljudriktning” så hög, och strikt som 80 Hz? Har fått intrycket att det mest är en defakto ”standard” för delning mellan sub och toppar utan större vetenskapligt stöd...

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Upp till vilken frekvens kan en DSP korrigera rumsresona

Inläggav JM » 2018-12-23 06:31

Bagaget skrev:Min fråga är tvärt om är verkligen gränsen för ”upplevd ljudriktning” så hög, och strikt som 80 Hz? Har fått intrycket att det mest är en defakto ”standard” för delning mellan sub och toppar utan större vetenskapligt stöd...

Det finns flera artiklar där ljudriktning påvisas under 80 hz på öppna fält men inga i lyssningsrum.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Upp till vilken frekvens kan en DSP korrigera rumsresona

Inläggav jansch » 2018-12-23 06:57

Bagaget skrev:Min fråga är tvärt om är verkligen gränsen för ”upplevd ljudriktning” så hög, och strikt som 80 Hz? Har fått intrycket att det mest är en defakto ”standard” för delning mellan sub och toppar utan större vetenskapligt stöd...


Man bör skilja på teori och verklighet.

Vid STATISKA toner är riktning svårt att höra i vanliga lyssningsrum.
I många lyssningsrum kan 200Hz vara ”hopplöst” att i praktiken höra riktning på.(som i mitt hobbyrum.)
Vid höga frekvenser, ett par kHz och över, är det ju ännu svårare (!) att höra riktning i ett normalt lyssningsrum.

Vid musiklyssning blir det lättare men det beror ju på att musiinstrument och röster är övertonsrika och de flesta ”musikljud” har ett anslag, en transient. Även en kontrabas eller elbas kan ha ju rejält med övertoner i ”bästa frekvensområdet” för riktning, dvs presensområdet. Haaseffekten (första vågfront) bestämmer då riktning och det spelar ingen roll att grundtonen är t.ex. ett E1.

Brantheten på lågpssfiltret spelar givetvis stor roll. Vad man ofta inte tänker på är att vid t.ex. 2:a ordningens filter minskar inte upplevd ljudnivå. 160Hz låter mer än dubbelt så högt som 80Hz vid samma ljudtryck.
En ”halvbra” sub kan ju också ha uppåt 10 procent 2:a tons dist vid 80Hz och då spelar ju filtrets branthet inte någon roll.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Upp till vilken frekvens kan en DSP korrigera rumsresona

Inläggav JM » 2018-12-23 07:26

Specialfall är om det finns en klart hörbar rumsresonans under ca 300 Hz som stör - ovanligt - då kan DSP användas - ty vid rumsresonanser finns ingen upplevd riktning. Det måste då vara bortom varje tvivel att det är en rumsresonans och inte någon annan resonans.
Över ca 300 Hz finns i praktiken inga hörbara rumsresonanser.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Upp till vilken frekvens kan en DSP korrigera rumsresona

Inläggav Tangband » 2018-12-23 08:20

Morello skrev:Fundamentala rumsmoder hamnar sällan över cirka 70 Hz, dvs då avståndet mellan tvenne ytor är cirka 2,5 meter.


Jo, tak/ golv avståndet är ju ofta detta .

Användarvisningsbild
Bagaget
 
Inlägg: 627
Blev medlem: 2012-09-13
Ort: Helsingborg

Re: Upp till vilken frekvens kan en DSP korrigera rumsresona

Inläggav Bagaget » 2018-12-23 09:13

JM skrev:
Bagaget skrev:Min fråga är tvärt om är verkligen gränsen för ”upplevd ljudriktning” så hög, och strikt som 80 Hz? Har fått intrycket att det mest är en defakto ”standard” för delning mellan sub och toppar utan större vetenskapligt stöd...

Det finns flera artiklar där ljudriktning påvisas under 80 hz på öppna fält men inga i lyssningsrum.

JM


Beror det då på ljudet, örat eller rummet?

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Upp till vilken frekvens kan en DSP korrigera rumsresona

Inläggav JM » 2018-12-23 09:25

Bagaget skrev:
JM skrev:
Bagaget skrev:Min fråga är tvärt om är verkligen gränsen för ”upplevd ljudriktning” så hög, och strikt som 80 Hz? Har fått intrycket att det mest är en defakto ”standard” för delning mellan sub och toppar utan större vetenskapligt stöd...

Det finns flera artiklar där ljudriktning påvisas under 80 hz på öppna fält men inga i lyssningsrum.

JM


Beror det då på ljudet, örat eller rummet?

Primärt rummet eller avsaknad av rum att skapa rumsresonanser.
Det finns mätbara rumsresonanser över 300 Hz - vanligen helt ohörbara pga låga ljudtryck.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Bagaget
 
Inlägg: 627
Blev medlem: 2012-09-13
Ort: Helsingborg

Re: Upp till vilken frekvens kan en DSP korrigera rumsresona

Inläggav Bagaget » 2018-12-23 09:53

JM skrev:
Bagaget skrev:
JM skrev:Det finns flera artiklar där ljudriktning påvisas under 80 hz på öppna fält men inga i lyssningsrum.

JM


Beror det då på ljudet, örat eller rummet?

Primärt rummet eller avsaknad av rum att skapa rumsresonanser.
Det finns mätbara rumsresonanser över 300 Hz - vanligen helt ohörbara pga låga ljudtryck.

JM


Så med tillräckligt ”bra” rum så behövs stereobas?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Upp till vilken frekvens kan en DSP korrigera rumsresona

Inläggav Harryup » 2018-12-23 11:20

Jag tycker inte att en dsp låter på ett visst sätt precis som förstärkare inte låter på ett visst sätt. Och dessutom påverkar ju en dsp ljudet på det sättet som den är inställd. Dsp motståndare har enligt min erfarenhet alltid hört något som låtit illa oavsett orsak och skyllt på att grejorna haft en dsp installerad. Eftersom så få här inne använder dsp så blir dessa diskussioner lite väl teoretiska kan jag tycka.

/Harryup

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Upp till vilken frekvens kan en DSP korrigera rumsresona

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-12-23 12:12

JM skrev:
Bagaget skrev:
JM skrev:Det finns flera artiklar där ljudriktning påvisas under 80 hz på öppna fält men inga i lyssningsrum.

JM


Beror det då på ljudet, örat eller rummet?

Primärt rummet eller avsaknad av rum att skapa rumsresonanser.
Det finns mätbara rumsresonanser över 300 Hz - vanligen helt ohörbara pga låga ljudtryck.

JM


Nej, så är det inte.

Anledningen är desto mer att modtätheteten har ökat så att enskilda resonansmoder inte längre kan urskiljas. Detta kan enkelt ses vid mätning med långsamt svept sinuston alternativt FFT-baserad frekvenssvarsfunktion med hög frekvensupplösning.
//Johan Lindroos

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Upp till vilken frekvens kan en DSP korrigera rumsresona

Inläggav JM » 2018-12-23 12:50

Johan_Lindroos skrev:
JM skrev:
Bagaget skrev:
Beror det då på ljudet, örat eller rummet?

Primärt rummet eller avsaknad av rum att skapa rumsresonanser.
Det finns mätbara rumsresonanser över 300 Hz - vanligen helt ohörbara pga låga ljudtryck.

JM


Nej, så är det inte.

Anledningen är desto mer att modtätheteten har ökat så att enskilda resonansmoder inte längre kan urskiljas. Detta kan enkelt ses vid mätning med långsamt svept sinuston alternativt FFT-baserad frekvenssvarsfunktion med hög frekvensupplösning.


Källa tack!

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Upp till vilken frekvens kan en DSP korrigera rumsresona

Inläggav Nattlorden » 2018-12-23 13:19

JM skrev:
Johan_Lindroos skrev:
JM skrev:Primärt rummet eller avsaknad av rum att skapa rumsresonanser.
Det finns mätbara rumsresonanser över 300 Hz - vanligen helt ohörbara pga låga ljudtryck.

JM


Nej, så är det inte.

Anledningen är desto mer att modtätheteten har ökat så att enskilda resonansmoder inte längre kan urskiljas. Detta kan enkelt ses vid mätning med långsamt svept sinuston alternativt FFT-baserad frekvenssvarsfunktion med hög frekvensupplösning.


Källa tack!


Utför den enkla mätningen själv istället för ditt evinnerliga tjat om källor.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Upp till vilken frekvens kan en DSP korrigera rumsresona

Inläggav RogerGustavsson » 2018-12-23 13:33

Precis. Johan är ju ingen lekman på detta område och måste han ifrågasättas med automatik?

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Upp till vilken frekvens kan en DSP korrigera rumsresona

Inläggav Kronkan » 2018-12-23 13:39

Johan har helt rätt.

Det tillhör den grunläggande akustiken. Jag tar på påfå ett häfte där man börjar beskriva stående vågor och desss beroende av rummets olika mått. Olika frekvenser och dess våglängd har olika längd och olika rum har olika mått.

När noder och bukar uppträder tillräckligt tätt så uppträder per definition och i verkligen inga sådana. De så att säga växer ihop.



Alltså typ

http://apachepersonal.miun.se/~gorthu/L ... nik3b1.pdf
Senast redigerad av Kronkan 2018-12-23 13:44, redigerad totalt 1 gång.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Upp till vilken frekvens kan en DSP korrigera rumsresona

Inläggav JM » 2018-12-23 13:40

RogerGustavsson skrev:Precis. Johan är ju ingen lekman på detta område och måste han ifrågasättas med automatik?

Fakta är det enda som räknas. Varje påstående måste kunna bevisas när så önskas.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Upp till vilken frekvens kan en DSP korrigera rumsresona

Inläggav matssvensson » 2018-12-23 13:45

JM skrev:
Johan_Lindroos skrev:Nej, så är det inte.

Anledningen är desto mer att modtätheteten har ökat så att enskilda resonansmoder inte längre kan urskiljas. Detta kan enkelt ses vid mätning med långsamt svept sinuston alternativt FFT-baserad frekvenssvarsfunktion med hög frekvensupplösning.


Källa tack!

JM

Du hittar läsning, mätgrafer och uträkningar om detta i princip i varenda grundläggande bok om rumsakustik.

Snälla JM, kan du inte sluta tjata om källor för allt och ingenting. Det är tröttsamt. Jag föreslår istället att du sätter dig ner med ett av de boktips om akustik du får här med frekventa mellanrum - och läser, läser om och läser om tills du känner att du lärt dig vad som står där. Jag tycker i alla fall det har hjälpt mig i mitt sökande efter kunskap.

Många gånger har sen dessa tråddiskussioner fått mig att gå tillbaks till mina böcker och läsa ett stycke igen, och ibland trillar ytterligare en polett ner. Det är en härlig känsla, tycker jag.

Med vänliga julhälsningar, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Upp till vilken frekvens kan en DSP korrigera rumsresona

Inläggav Kronkan » 2018-12-23 13:47

Du får läsa på. Det är inte mitt ansvar utan ditt.

Det hela blir som att ifrågasätta att rumsmått och våglängder existerar.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Upp till vilken frekvens kan en DSP korrigera rumsresona

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-12-23 13:51

JM skrev:
Johan_Lindroos skrev:
JM skrev:Primärt rummet eller avsaknad av rum att skapa rumsresonanser.
Det finns mätbara rumsresonanser över 300 Hz - vanligen helt ohörbara pga låga ljudtryck.

JM


Nej, så är det inte.

Anledningen är desto mer att modtätheteten har ökat så att enskilda resonansmoder inte längre kan urskiljas. Detta kan enkelt ses vid mätning med långsamt svept sinuston alternativt FFT-baserad frekvenssvarsfunktion med hög frekvensupplösning.


Källa tack!

JM


Var har du för källa på ditt eget påstående då? Det är ditt uttalande om "vanligen helt ohörbara på grund av låga ljudtryck" som du behöver motivera.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Upp till vilken frekvens kan en DSP korrigera rumsresona

Inläggav matssvensson » 2018-12-23 14:00

JM skrev:Varje påstående måste kunna bevisas när så önskas.

Nej JM, det tycker jag inte. Det kan möjligtvis vara vara gällande i en akademisk värld, när nya rön ska försvaras. Men du kan inte mena att om någon säger/skriver att summan av två plus två är fyra, så måste samma person också bevisa att så är fallet om någon undrar hur det kunde bli så? 8O

Dessutom ser jag Faktisk.io som ett diskussionsforum fritt att dela med sig av sina tankar och funderingar så länge vi följer forumreglerna. Jag ser inga krav i det.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Upp till vilken frekvens kan en DSP korrigera rumsresona

Inläggav mx » 2018-12-23 14:43

matssvensson skrev:
JM skrev:Varje påstående måste kunna bevisas när så önskas.

Nej JM, det tycker jag inte. Det kan möjligtvis vara vara gällande i en akademisk värld, när nya rön ska försvaras. Men du kan inte mena att om någon säger/skriver att summan av två plus två är fyra, så måste samma person också bevisa att så är fallet om någon undrar hur det kunde bli så? 8O

Dessutom ser jag Faktisk.io som ett diskussionsforum fritt att dela med sig av sina tankar och funderingar så länge vi följer forumreglerna. Jag ser inga krav i det.

mvh, mats

Gamla bevisade saker brukar man inte behöva källhänvisa ständigt i den akademiska världen. Förstå hur många sidnoter det skulle vara i varje rapport i så fall. Det är ju bara aktuellt om det kan ifrågasättas, är nytt, ingår i en annan beviskedja och så vidare.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Upp till vilken frekvens kan en DSP korrigera rumsresona

Inläggav petersteindl » 2018-12-23 15:16

Johan_Lindroos skrev:
JM skrev:
Bagaget skrev:
Beror det då på ljudet, örat eller rummet?

Primärt rummet eller avsaknad av rum att skapa rumsresonanser.
Det finns mätbara rumsresonanser över 300 Hz - vanligen helt ohörbara pga låga ljudtryck.
JM


Nej, så är det inte.

Anledningen är desto mer att modtätheteten har ökat så att enskilda resonansmoder inte längre kan urskiljas. Detta kan enkelt ses vid mätning med långsamt svept sinuston alternativt FFT-baserad frekvenssvarsfunktion med hög frekvensupplösning.


Undrar om du inte bör vara tydligare. Först skriver du att "enskilda resonansmoder inte längre kan urskiljas" för att i nästa mening skriva "kan enkelt ses vid mätning ". Om de inte kan urskiljas, hur kan man då mäta dem? Alternativt, om de inte kan urskiljas så kan man heller inte mäta dem och kurvan skulle i så fall bli rak. :)

Menar du så här: modtätheteten har ökat tillräckligt mycket så att enskilda resonansmoder inte längre kan urskiljas med hörseln. Detta kan å andra sidan enkelt ses vid mätning med långsamt svept sinuston alternativt FFT-baserad frekvenssvarsfunktion med hög frekvensupplösning.

I så fall markerar du skillnad på lyssning (perception) kontra mätning.

Fenomenet med Schröderfrekvensen är strikt stokastiskt om jag förstått saken rätt.
Hörseln fungerar inte som en mikrofon som mäter ljudtryck i en punkt eftersom hörseln har frekvensband, så kallade barkband. Bandbredden på dessa barkband i förhållande till bandbredden på resonanserna bör komma in i bilden.


@ JM:

Svante har tidigare skrivit följande:
Svante skrev:. . . över Schröder så ligger resonanserna så tätt att de inte går att särskilja. Flyttar man sig i rummet, eller flyttar man frekvensen så kommer nya resonanser att exciteras, och vid Schröders gränsfrekvens ligger det ungefär fem resonanser inom resonansernas bandbredd. En frekvens exciterar alltså flera resonanser och det gör att man kan betrakta rummet med statisktiska modeller som ha samma väntevärde för ljudtrycket (i ett frekvensintervall eller rumsligt intervall) överallt i rummet.

Men om man verkligen vill veta hur starkt ljudtrycket blir i en punkt vid en viss frekvens så måste man räkna med massor av reflexer och addera massor av ljudkällor inklusive fas. Det finns egentligen inget stokastiskt över hur summationen blir. Den är bara så ruskigt känslig för placering och frekvens att den exakta beräkningen inte är så meningsfull.

Det är alltså egentligen ingen väsensskillnad i hur ljudet från källa och spegelkällor adderas, det är bara så att olika betraktelsesätt fungerar olika bra över och under Schröders gränsfrekvens.


Jag väljer att även citera Linkwitz.
Linkwitz skrev:Example 2
Take a room with L = 25', W = 16' and H = 9' (7.62m x 4.88m x 2.74m), then
V = 3600 ft3 = 102 m3
S = 1537 ft2 = 143 m2
Le = 200 ft = 61 m
Below fm = 100 Hz, 200, 300 and 400 Hz the number of modes N and their average separation df at fm are respectively

fm ............N ........... df
100 Hz...... 22 ..........3.2 Hz
200 Hz.... 126 ...........0.8 Hz
300 Hz ....375 ...........0.4 Hz
400 Hz ....832 ...........0.2 Hz

If we assume that the modes in this room decay at T60 = 630 ms, then each resonance occupies a 3 dB bandwidth BW = 3.5 Hz from (3) above. Somewhere between 100 Hz and 200 Hz the average separation df between modes is 1.2 Hz and thus 3 modes fall within the 3.5 Hz bandwidth resulting from T60. This occurs at fs = 157 Hz as calculated from the simple formula for 3 overlapping modes per BW:

fs = 2000 ( T60 / V )1/2 [Hz] (8)

The frequency fs is also called the Schroeder frequency and denotes approximately the boundary between reverberant room behavior above and discrete room modes below.


Det är definitionen på Schröderfrekvensen som ligger som grund. Fenomenet över Scröderfrekvensen blir stokastiskt och uttrycks snarast som efterklang. Man kan gå djupare i teorierna och då bör man söka på Schröderfrekvens och läsa på.

JM, du skriver: "Det finns mätbara rumsresonanser över 300 Hz - vanligen helt ohörbara pga låga ljudtryck." Kan du utveckla detta!

Jag vill slutligen inflika med att q-värdet på resonanser bestäms av dämpning vid resonans och dämpningen varierar med frekvens i rum vilket t.ex. innebär att rum med högre dämpning mot högre frekvens får lägre q-värden på rumsresonanser vid högre frekvenser.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Upp till vilken frekvens kan en DSP korrigera rumsresona

Inläggav petersteindl » 2018-12-23 15:17

mx skrev:
matssvensson skrev:
JM skrev:Varje påstående måste kunna bevisas när så önskas.

Nej JM, det tycker jag inte. Det kan möjligtvis vara vara gällande i en akademisk värld, när nya rön ska försvaras. Men du kan inte mena att om någon säger/skriver att summan av två plus två är fyra, så måste samma person också bevisa att så är fallet om någon undrar hur det kunde bli så? 8O

Dessutom ser jag Faktisk.io som ett diskussionsforum fritt att dela med sig av sina tankar och funderingar så länge vi följer forumreglerna. Jag ser inga krav i det.

mvh, mats

Gamla bevisade saker brukar man inte behöva källhänvisa ständigt i den akademiska världen. Förstå hur många sidnoter det skulle vara i varje rapport i så fall. Det är ju bara aktuellt om det kan ifrågasättas, är nytt, ingår i en annan beviskedja och så vidare.


+1
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Upp till vilken frekvens kan en DSP korrigera rumsresona

Inläggav Kronkan » 2018-12-23 16:54

Visst kan man bli trött på krav på länk när det finns möjligheter att söka själv. Men här lite kring min egen förståelse av Schroeder frekvensen.

Bilden ger en bild av hur en frekvenskurva kan se ut i ett rum. De kraftigaste bukarna/noderna är beroende av den långa rumslängderna i små rum. De långa rumslängderna ger utsläckningar och stöd för låga frekvenser. Sedan växer bukar/noder ihop vid kortare våglängder. Detta på grund av att dessa får ett mera komplext stöd av olika de olika rumsmåtten.

När jag insåg detta så påverkade det hur jag skulle utforma akustiken i mitt eget vardagsrum. Det är ju en öppen planlösning med en hel del varierande långa rumslängder. Genom att mixtra med soffan kunde jag i någon mån balansera stöden mellan de olika längderna så att jag fick en något bättre akustik. Men den innhåller ju också både absorberande material samt diffusorer.
I princip är det bara i basområdet jag är riktigt nöjd idag och det med två 8 - tumselement.
Bild

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Upp till vilken frekvens kan en DSP korrigera rumsresona

Inläggav JM » 2018-12-23 19:09

petersteindl skrev:

Det finns mätbara rumsresonanser över 300 Hz - vanligen helt ohörbara pga låga ljudtryck.
JM


Kan du utveckla detta!

Med vänlig hälsning
Peter

Jag erkänner att jag varit slarvig att läsa vad jag skrivit och vad andra skrivit! Pinsamt!
Jag skrev:
Det finns mätbara rumsresonanser över 300 Hz - vanligen helt ohörbara pga låga ljudtryck.
Skall vara:
Det finns ett stort antal rumresonanser över Schröderfrekvesen (teoretiskt möjliga att räkna fram o under vissa omständigheter mätbara) - vanligen öhörbara pga att ingen avgörande påverkan på direktljudet med toppar och dalar. Dvs resonansernas nettobidrag map ljudtryck är lågt och ohörbart relativt direktljudet.
Tack för nedlagd tid och engagemang!

Pudel Pudel Pudel JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster