IngOehman skrev:goat76 skrev:music4ever skrev:
Mastring behövs lika mycket som en konstnär behöver en "fixare" i nästa steg som gör om verket.
Alltså, vad är det som är så svårt att förstå? De sakerna man behöver göra för digital distribution kan inspelningsteknikerna göra. Och han kan göra det väsentligt bättre då han var med under inspelningen och vet om artisten/gruppens syn och han har flerkanalsmixen.
Makalöst att detta ska vara så svårt att förstå.
Du som är så pass insatt, kan du vara snäll och hänvisa mig till några erkänt duktiga inspelningstekniker som även ser till att just de utför de nödvändiga slutgiltiga stegen till en leveransklart album?
Irrbloss.
Du vet lika bra som alla andra som deltar i tråden att mastringsdiskussionen handlat om mastringsprocessning, inte om pq-kodning och allt sådant som har lika lite med musikens kodning/mixning att göra som t ex boklet och omslagets utformning.
Vh, iö
Jag vet inte vilken tråd du tror att det här är?
Den här tråden handlar om mastring i sin helhet och behandlar allt som ingår i det steget i en musikproduktion.
Berätta gärna varför vi andra som diskuterar ämnet måste begränsa diskussionen till just din begränsade syn på vad mastring är?
Lyssna på de två första pod-avsnitten med Ian Shepherd, han berättar kortfattat och väldigt tydligt vad mastring innebär.
Avsnitt 1: http://themasteringshow.com/episode-1/
Avsnitt 2: http://themasteringshow.com/episode-2/
När du har lyssnat på avsnitten skulle det vara trevligt att höra om du fortfarande kvarstår vid din syn på vad mastring är. Annars får du gärna berätta varför Ian Shepherd inte har förstått det hela.