Mastring - En form av slutmix

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Mastring - En form av slutmix

Inläggav Conan » 2019-01-02 13:14

Nattlorden skrev:
Conan skrev:Jag skulle som skivbolag aldrig våga ta steget direkt från inspelningsstudio till tillverkning av fonogram eller distribution av musik på annat sätt, utan att ha dubbelkollat vad det är du skickar på "pressning".


Fast det rimligaste där vore väl att skivbolaget satt på lyssningskompetensen själv i stället för att skicka det till tredje part? Eller skivbolagen har bara marknadsförings/försäljningskompetens nuförtiden?


Det är väl ingen skillnad i princip på att ha kompetensen in-house eller utlagd på en extern firma? Det finns nog fördelar med båda. Frågan var ställd om mastring/kvalitetskontroll helt kunde skippas och det inspelade materialet därmed kunde gå direkt från inspelningsstudion till distribution.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Mastring - En form av slutmix

Inläggav music4ever » 2019-01-02 18:48

Conan skrev:Ljudteknikern i studion har mer en koppling till musiken och musikerna. Mastringsteknikern skulle kunna ha ett övergripande kvalitetsansvar för ljudkvaliteten och länken mot slutmediat och distributionen av musiken. Kunskapsnivån på mastringssidan skulle kunna vara avsevärt högre än i inspelningsstudion också vad gäller sånt som har med ren ljudkvalitet att göra, samt man skulle kunna ha avsevärt bättre monitorlyssning. Jag skulle som skivbolag aldrig våga ta steget direkt från inspelningsstudio till tillverkning av fonogram eller distribution av musik på annat sätt, utan att ha dubbelkollat vad det är du skickar på "pressning".


Ja, vi ser ju hur bra kvalité som mastringsteknikerna levererar idag...
Den delen av processen behövs ej.
Om det behövs en kontroll så görs det bäst av skivbolaget själv, att lyssna och ev ge kommentarer till de som sitter med multikanalsmixen = de som spelade in den.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Mastring - En form av slutmix

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-02 19:31

music4ever skrev:Ja, vi ser ju hur bra kvalité som mastringsteknikerna levererar idag...
Den delen av processen behövs ej.
Om det behövs en kontroll så görs det bäst av skivbolaget själv, att lyssna och ev ge kommentarer till de som sitter med multikanalsmixen = de som spelade in den.


Låter rimligt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57235
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Mastring - En form av slutmix

Inläggav Nattlorden » 2019-01-04 12:01

Conan skrev:
Nattlorden skrev:
Conan skrev:Jag skulle som skivbolag aldrig våga ta steget direkt från inspelningsstudio till tillverkning av fonogram eller distribution av musik på annat sätt, utan att ha dubbelkollat vad det är du skickar på "pressning".


Fast det rimligaste där vore väl att skivbolaget satt på lyssningskompetensen själv i stället för att skicka det till tredje part? Eller skivbolagen har bara marknadsförings/försäljningskompetens nuförtiden?


Det är väl ingen skillnad i princip på att ha kompetensen in-house eller utlagd på en extern firma? Det finns nog fördelar med båda. Frågan var ställd om mastring/kvalitetskontroll helt kunde skippas och det inspelade materialet därmed kunde gå direkt från inspelningsstudion till distribution.


Om man litar på sina artister och sina mixare och ser till att de har kompetens att leverera en produkt till fysiskt skivproduktion som följer standard, så går det att skippa.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Mastring - En form av slutmix

Inläggav Conan » 2019-01-04 12:30

music4ever skrev:
Conan skrev:Ljudteknikern i studion har mer en koppling till musiken och musikerna. Mastringsteknikern skulle kunna ha ett övergripande kvalitetsansvar för ljudkvaliteten och länken mot slutmediat och distributionen av musiken. Kunskapsnivån på mastringssidan skulle kunna vara avsevärt högre än i inspelningsstudion också vad gäller sånt som har med ren ljudkvalitet att göra, samt man skulle kunna ha avsevärt bättre monitorlyssning. Jag skulle som skivbolag aldrig våga ta steget direkt från inspelningsstudio till tillverkning av fonogram eller distribution av musik på annat sätt, utan att ha dubbelkollat vad det är du skickar på "pressning".


Ja, vi ser ju hur bra kvalité som mastringsteknikerna levererar idag...
Den delen av processen behövs ej.
Om det behövs en kontroll så görs det bäst av skivbolaget själv, att lyssna och ev ge kommentarer till de som sitter med multikanalsmixen = de som spelade in den.


Vi pratar nu inte mastring i den "dåliga" betydelsen där de trixar och fixar med tvåkanalsmixen för att få fram ett hot & tätt sound med maximal medelnivå, utan en förnuftigare användning som kvalitetskontroll och specialistkompetens.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Mastring - En form av slutmix

Inläggav Conan » 2019-01-04 12:44

Nattlorden skrev:
Conan skrev:
Nattlorden skrev:
Fast det rimligaste där vore väl att skivbolaget satt på lyssningskompetensen själv i stället för att skicka det till tredje part? Eller skivbolagen har bara marknadsförings/försäljningskompetens nuförtiden?


Det är väl ingen skillnad i princip på att ha kompetensen in-house eller utlagd på en extern firma? Det finns nog fördelar med båda. Frågan var ställd om mastring/kvalitetskontroll helt kunde skippas och det inspelade materialet därmed kunde gå direkt från inspelningsstudion till distribution.


Om man litar på sina artister och sina mixare och ser till att de har kompetens att leverera en produkt till fysiskt skivproduktion som följer standard, så går det att skippa.


"Litar på" säger du. Man får då fråga sig vad konsekvensen blir av ett allvarligt fel och vem/vilka som då får stå för fiolerna? Säg att det kommer ut en hel stor första batch av fysiska skivor och släpp på strömmande media med skivbolagets största artist och att dessa muikfiler är behäftat med ett fel på ljudet eller indexeringen av låtarna. "Hoppsan hejsan" säger studion... "Sorry för det - vi får göra om... " och skickar nya filer på vändande post. Vad säger skivbolaget med miljonkostnader och förbannade musikkonsumenter, som undrar "Vaffan, är det ingen hos er som lyssnar innan ni släpper musiken på skiva eller Spotify?".

Har en vinyplatta med Adele (fråga inte... :wink: ) som jag hör är nåt skitskumt med ljudet som klipper & frasar. Misstänker att nån inte kollat av slutresultatet efter pressning innan det skickades ut till kund.

"Man ska lita på sina underleverantörer"... det är en cynisk fras på min arbetsplats som plockas fram när man vill visa hur t.ex. vissa inköpare resonerar, men som rimmar illa med verkligheten och vem det är som får ta smällen när det skiter sig... och skiter sig gör det med jämna mellanrum.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Mastring - En form av slutmix

Inläggav music4ever » 2019-01-04 14:18

Conan skrev:Vi pratar nu inte mastring i den "dåliga" betydelsen där de trixar och fixar med tvåkanalsmixen för att få fram ett hot & tätt sound med maximal medelnivå, utan en förnuftigare användning som kvalitetskontroll och specialistkompetens.


Mastringtekniker och "specialistkompetens" i samma mening. :lol:
Igen, steget behövs inte längre för digital distribution. Om inspelningsteknikern är en sådan sopa att han inte klarar ha en kvalitekontroll för det han spelar in, så är inte lösningen ett dyrt extra steg. Det är att byta inspelningstekniker.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Mastring - En form av slutmix

Inläggav Conan » 2019-01-04 14:34

music4ever skrev:
Conan skrev:Vi pratar nu inte mastring i den "dåliga" betydelsen där de trixar och fixar med tvåkanalsmixen för att få fram ett hot & tätt sound med maximal medelnivå, utan en förnuftigare användning som kvalitetskontroll och specialistkompetens.


Mastringtekniker och "specialistkompetens" i samma mening. :lol:
Igen, steget behövs inte längre för digital distribution. Om inspelningsteknikern är en sådan sopa att han inte klarar ha en kvalitekontroll för det han spelar in, så är inte lösningen ett dyrt extra steg. Det är att byta inspelningstekniker.


Precis lika tokigt som "Inspelningstekniker" och "specialistkompetens"...

Hursom... hade jag ansvarat för ett albumsläpp på skivbolaget hade jag aldrig vågat ta det som kom från inspelningsstudion och skickat det direkt till skivtillverkning eller Spotify/Tidal/Apple Music utan att kolla materialet noga först.

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Mastring - En form av slutmix

Inläggav Tell » 2019-01-04 14:39

music4ever skrev:Igen, steget behövs inte längre för digital distribution. Om inspelningsteknikern är en sådan sopa att han inte klarar ha en kvalitekontroll för det han spelar in, så är inte lösningen ett dyrt extra steg. Det är att byta inspelningstekniker.

Fascinerande att du FORTFARANDE inte har förstått vad mastering innebär..

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Mastring - En form av slutmix

Inläggav ottovonkopp » 2019-01-04 15:33

Conan skrev:
music4ever skrev:
Conan skrev:Vi pratar nu inte mastring i den "dåliga" betydelsen där de trixar och fixar med tvåkanalsmixen för att få fram ett hot & tätt sound med maximal medelnivå, utan en förnuftigare användning som kvalitetskontroll och specialistkompetens.


Mastringtekniker och "specialistkompetens" i samma mening. :lol:
Igen, steget behövs inte längre för digital distribution. Om inspelningsteknikern är en sådan sopa att han inte klarar ha en kvalitekontroll för det han spelar in, så är inte lösningen ett dyrt extra steg. Det är att byta inspelningstekniker.


Precis lika tokigt som "Inspelningstekniker" och "specialistkompetens"...

Hursom... hade jag ansvarat för ett albumsläpp på skivbolaget hade jag aldrig vågat ta det som kom från inspelningsstudion och skickat det direkt till skivtillverkning eller Spotify/Tidal/Apple Music utan att kolla materialet noga först.


När det kommer till inspelad rock\pop är det verkligen någon som kollar på materialet "noga"? Känns högst tveksamt. De få grupper\artister som orkat svara på mitt gnäll har inte granskat det färdiga resultatet (efter master) noga eller överhuvudtaget.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Mastring - En form av slutmix

Inläggav petersteindl » 2019-01-04 16:07

Beatlesmedlemmarna lyssnade inte ens på stereoutgåvorna, före Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band. Då monomixen var klar så lämnade Beatlesmedlemmarna studion.
Med Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band inleddes en ny era eftersom de inte längre ville uppträda live och då kunde de experimentera med soundet och ljudet i inspelningen. Fler omtagningar gjordes tills respektive medlem blev nöjd.

Att göra musikalbum är ett teamwork. Var och en gör sitt. Musikerna lirar och sjunger. Inspelningstekniker håller i spakarna. Producenten producerar, osv. Att lägga över allt teknikarbete på musikerna är ju ganska korkat, anser jag.
De lirar musik, that's it. Trummisen spelar trummor, sångaren sjunger, gitarristerna spelar gitarr.
En del musiker gör mer än vanligt och efter 30 år i branschen så lyckas de lära sig lite. Det de kanske lärt sig mest är att låta de olika experterna sköta sitt.

Med vänlig hälsning
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2019-01-04 16:14, redigerad totalt 1 gång.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Mastring - En form av slutmix

Inläggav music4ever » 2019-01-04 16:12

Conan skrev:Precis lika tokigt som "Inspelningstekniker" och "specialistkompetens"...

Hursom... hade jag ansvarat för ett albumsläpp på skivbolaget hade jag aldrig vågat ta det som kom från inspelningsstudion och skickat det direkt till skivtillverkning eller Spotify/Tidal/Apple Music utan att kolla materialet noga först.


För att?
Att mastringteknikerna inte kan göra fel? Något som är skrattretande med tanke på vilket mög du släppt fram senaste 20 åren. :lol:

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Mastring - En form av slutmix

Inläggav music4ever » 2019-01-04 16:13

Tell skrev:
music4ever skrev:Igen, steget behövs inte längre för digital distribution. Om inspelningsteknikern är en sådan sopa att han inte klarar ha en kvalitekontroll för det han spelar in, så är inte lösningen ett dyrt extra steg. Det är att byta inspelningstekniker.

Fascinerande att du FORTFARANDE inte har förstått vad mastering innebär..


Ja, det är jag som inte förstått... :lol:

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Mastring - En form av slutmix

Inläggav Conan » 2019-01-04 18:01

music4ever skrev:
Conan skrev:Precis lika tokigt som "Inspelningstekniker" och "specialistkompetens"...

Hursom... hade jag ansvarat för ett albumsläpp på skivbolaget hade jag aldrig vågat ta det som kom från inspelningsstudion och skickat det direkt till skivtillverkning eller Spotify/Tidal/Apple Music utan att kolla materialet noga först.


För att?
Att mastringteknikerna inte kan göra fel? Något som är skrattretande med tanke på vilket mög du släppt fram senaste 20 åren. :lol:


Jo dom kan göra fel och har gjort mycket fel med att tokmastra sönder många album. Men OM dom kunde fås att släppa det där med söndermastring så kunde mastringen tjäna som en kvalitetscheck istället. Det är ju inte precis så att studiotekniker alltid släpper ifrån sig "audiofil-kvalitet" på allt heller.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57235
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Mastring - En form av slutmix

Inläggav Nattlorden » 2019-01-04 19:08

petersteindl skrev:Beatlesmedlemmarna lyssnade inte ens på stereoutgåvorna, före Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band. Då monomixen var klar så lämnade Beatlesmedlemmarna studion.


Ja, det var en "skarv" i historiken... och som så många gånger ser inte alla var framtiden kommer att bära.... hade Beatles förstått var stereo skulle innebära så hade de troligen gjort en helt ny mix... eller spelat in annorlunda!

Konversationen från skivbolag till Beatles var nog av typen "vi behöver släppa en stereoutgåva också" med svaret "ok, gör det då"....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15187
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Mastring - En form av slutmix

Inläggav Harryup » 2019-01-04 19:39

Man skall nog inte glömma bort i diskussionen att mastringsteknikerna arbetar på uppdrag av skivbolagen och utför de uppdrag dom får. Mastrarna har ju inte trängt sig in i produktionsledet som någon slags fristående enhet. Så skulle dom inte lämna ett jobb som andra i leden gillar så skulle dom ju inte få fortsätta.
Jag tror nog att kritik emot mastrarna inte kommer leda någonstans eftersom dom bara gör sitt jobb åt sina beställare. Om det var så enkelt så att dom missköter sitt jobb hade dom inte varit kvar.

/Harryup

Användarvisningsbild
Bagaget
 
Inlägg: 627
Blev medlem: 2012-09-13
Ort: Helsingborg

Re: Mastring - En form av slutmix

Inläggav Bagaget » 2019-01-04 19:51

petersteindl skrev:Beatlesmedlemmarna lyssnade inte ens på stereoutgåvorna, före Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band. Då monomixen var klar så lämnade Beatlesmedlemmarna studion.
Med Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band inleddes en ny era eftersom de inte längre ville uppträda live och då kunde de experimentera med soundet och ljudet i inspelningen. Fler omtagningar gjordes tills respektive medlem blev nöjd.

Att göra musikalbum är ett teamwork. Var och en gör sitt. Musikerna lirar och sjunger. Inspelningstekniker håller i spakarna. Producenten producerar, osv. Att lägga över allt teknikarbete på musikerna är ju ganska korkat, anser jag.
De lirar musik, that's it. Trummisen spelar trummor, sångaren sjunger, gitarristerna spelar gitarr.
En del musiker gör mer än vanligt och efter 30 år i branschen så lyckas de lära sig lite. Det de kanske lärt sig mest är att låta de olika experterna sköta sitt.

Med vänlig hälsning
Peter

Eller så blandar de sig i ... ;)

http://loudwire.com/missing-bass-metall ... -thompson/

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Mastring - En form av slutmix

Inläggav goat76 » 2019-01-04 20:11

Harryup skrev:Man skall nog inte glömma bort i diskussionen att mastringsteknikerna arbetar på uppdrag av skivbolagen och utför de uppdrag dom får. Mastrarna har ju inte trängt sig in i produktionsledet som någon slags fristående enhet. Så skulle dom inte lämna ett jobb som andra i leden gillar så skulle dom ju inte få fortsätta.
Jag tror nog att kritik emot mastrarna inte kommer leda någonstans eftersom dom bara gör sitt jobb åt sina beställare. Om det var så enkelt så att dom missköter sitt jobb hade dom inte varit kvar.

/Harryup


+20 på den!!!

Jag funderade ett långt tag på att skriva ett liknande inlägg som ditt men kom aldrig fram till hur jag skulle formulera det.

Som Harryup skriver, man måste se vilket ansvar beställaren av jobbet har också, det är väl de som vill att det ska låta precis så starkt som övrig musik för att deras produkt ska kunna mäta sig med resten.
Så, var började egentligen denna jakt på att låta starkast, var det skivbolagen eller var det mastringsingenjören som hittade på detta?

Jag misstänker iallafall att mastringsteknikern bara försöker uppnå de mål som beställaren vill ha och att den trenden numera tragiskt nog har blivit en norm.
Förhoppningsvis kommer vi se ett slut på denna skit om fler och fler musikleverantörer normaliserar nivån. Det hänger då på att de enas om en BRA standard.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Mastring - En form av slutmix

Inläggav petersteindl » 2019-01-04 20:14

Bagaget skrev:
petersteindl skrev:Beatlesmedlemmarna lyssnade inte ens på stereoutgåvorna, före Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band. Då monomixen var klar så lämnade Beatlesmedlemmarna studion.
Med Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band inleddes en ny era eftersom de inte längre ville uppträda live och då kunde de experimentera med soundet och ljudet i inspelningen. Fler omtagningar gjordes tills respektive medlem blev nöjd.

Att göra musikalbum är ett teamwork. Var och en gör sitt. Musikerna lirar och sjunger. Inspelningstekniker håller i spakarna. Producenten producerar, osv. Att lägga över allt teknikarbete på musikerna är ju ganska korkat, anser jag.
De lirar musik, that's it. Trummisen spelar trummor, sångaren sjunger, gitarristerna spelar gitarr.
En del musiker gör mer än vanligt och efter 30 år i branschen så lyckas de lära sig lite. Det de kanske lärt sig mest är att låta de olika experterna sköta sitt.

Med vänlig hälsning
Peter

Eller så blandar de sig i ... ;)

http://loudwire.com/missing-bass-metall ... -thompson/

Jag tänkte skriva i inlägget att vid de tillfällen respektive musiker blandar sig i brukar vara att de vill höras mer och det betyder att de vill höras mer i förhållande till övriga i bandet. Det är det som blir kontentan och går man igenom samtliga musiker landar man tillbaka till origo. Musikerna lyssnar på sitt instrument och om det hörs tillräckligt tydligt och starkt.
Ofta uppstår schismer. Då är det bra med en inspelningstekniker och producent och manager som bestämmer.

Musiker skall lira och hålla sig borta från knapparna. Undantaget är om musikern i princip är bandet och dessutom har skrivit låtarna själv, typ Kate Bush. Då är det Kate som skapar soundet.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Mastring - En form av slutmix

Inläggav hcl » 2019-01-04 20:15

Conan skrev:
music4ever skrev:
Conan skrev:Vi pratar nu inte mastring i den "dåliga" betydelsen där de trixar och fixar med tvåkanalsmixen för att få fram ett hot & tätt sound med maximal medelnivå, utan en förnuftigare användning som kvalitetskontroll och specialistkompetens.


Mastringtekniker och "specialistkompetens" i samma mening. :lol:
Igen, steget behövs inte längre för digital distribution. Om inspelningsteknikern är en sådan sopa att han inte klarar ha en kvalitekontroll för det han spelar in, så är inte lösningen ett dyrt extra steg. Det är att byta inspelningstekniker.


Precis lika tokigt som "Inspelningstekniker" och "specialistkompetens"...

Hursom... hade jag ansvarat för ett albumsläpp på skivbolaget hade jag aldrig vågat ta det som kom från inspelningsstudion och skickat det direkt till skivtillverkning eller Spotify/Tidal/Apple Music utan att kolla materialet noga först.


Trist attityd! Det är nog betydligt lättare att veta hur detta skall göras om man inte har begränsad praktisk erfarenhet?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Mastring - En form av slutmix

Inläggav CODY » 2019-01-04 20:20

Harryup skrev:Man skall nog inte glömma bort i diskussionen att mastringsteknikerna arbetar på uppdrag av skivbolagen och utför de uppdrag dom får. Mastrarna har ju inte trängt sig in i produktionsledet som någon slags fristående enhet. Så skulle dom inte lämna ett jobb som andra i leden gillar så skulle dom ju inte få fortsätta.
Jag tror nog att kritik emot mastrarna inte kommer leda någonstans eftersom dom bara gör sitt jobb åt sina beställare. Om det var så enkelt så att dom missköter sitt jobb hade dom inte varit kvar.

/Harryup



Mycket bra. Det är fåfängt att tro att det finns eller skulle kunna finnas någon slags lagfäst plikt för dem att mastrarra så att de med störst stereoanläggningar gillar resultatet.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3499
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Mastring - En form av slutmix

Inläggav peterh » 2019-01-04 20:44

CODY skrev:
Harryup skrev:Man skall nog inte glömma bort i diskussionen att mastringsteknikerna arbetar på uppdrag av skivbolagen och utför de uppdrag dom får. Mastrarna har ju inte trängt sig in i produktionsledet som någon slags fristående enhet. Så skulle dom inte lämna ett jobb som andra i leden gillar så skulle dom ju inte få fortsätta.
Jag tror nog att kritik emot mastrarna inte kommer leda någonstans eftersom dom bara gör sitt jobb åt sina beställare. Om det var så enkelt så att dom missköter sitt jobb hade dom inte varit kvar.

/Harryup



Mycket bra. Det är fåfängt att tro att det finns eller skulle kunna finnas någon slags lagfäst plikt för dem att mastrarra så att de med störst stereoanläggningar gillar resultatet.

Sant, motsatsen gäller : mixa så det låter behagligt för de sämsta anläggningarna. Det verkar vara trenden numera.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Mastring - En form av slutmix

Inläggav music4ever » 2019-01-05 03:49

Conan skrev:Jo dom kan göra fel och har gjort mycket fel med att tokmastra sönder många album. Men OM dom kunde fås att släppa det där med söndermastring så kunde mastringen tjäna som en kvalitetscheck istället. Det är ju inte precis så att studiotekniker alltid släpper ifrån sig "audiofil-kvalitet" på allt heller.


De flesta tidiga CD utgåvorna kommer från "raka överföringar". Stort sett alla senare "remastring" som kommit har varit sämre. Konstigt, med tanke på hur du och andra höjer ett gäng klåpare till skyn som borde tas bort ur tillverkningsledet sedan längre.
De. Behövs. Inte. längre. Punkt.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Mastring - En form av slutmix

Inläggav hcl » 2019-01-05 09:47

music4ever skrev:
Conan skrev:Jo dom kan göra fel och har gjort mycket fel med att tokmastra sönder många album. Men OM dom kunde fås att släppa det där med söndermastring så kunde mastringen tjäna som en kvalitetscheck istället. Det är ju inte precis så att studiotekniker alltid släpper ifrån sig "audiofil-kvalitet" på allt heller.


De flesta tidiga CD utgåvorna kommer från "raka överföringar". Stort sett alla senare "remastring" som kommit har varit sämre. Konstigt, med tanke på hur du och andra höjer ett gäng klåpare till skyn som borde tas bort ur tillverkningsledet sedan längre.
De. Behövs. Inte. längre. Punkt.


I dagsläget är sannolikt de flesta produktioner redan dynamiskt ihoptryckta redan i slutmix och det kan man ju inte lasta mastringsledet för, men du har onekligen en viktig poäng avs. äldre utgåvor. Återkommer till det.

- - - - -

Men först:

Att det behövs både div. administration av det som lämnar mix är nog utom all tvivel.

Att det behövs någon form av kvalitetskontroll av det som lämnar studion borde också framstå som rimligt, önskvärt.

För de fall då en platta kommit till som ett resultat av att olika låtar mixats av olika personer, i olika studios eller helt enkelt inte i direkt anslutning till varandra så behövs också någon form av kontroll och justering så att låtarna harmonierar då de läggs efter varandra i albumform.

Arbetet kan göras där erf. utrustning, kompetens och talang finns, men att mastra i samma anläggning som musiken mixas och av samma person som mixat ökar risken för att det slinker igenom oönskade ”fel” i materialet, som senare råkar framträda i andra anläggningar.

- - - - -

Hur det ligger till med kompetens, kvalitet på utrustning och allmän talang generellt i ”mastringsledet” kan man spelulera kring, men vad man på goda grunder kan kritisera (tycker jag) är hur det ligger till med integriteten hos de som jobbar med mastring. Om de nu står för kvalitetskontroll och värnar sin status som kvalitetsinstans så kan man tycka att de borde sagt ifrån för länge sedan och aldrig drivit utvecklingen så som de faktiskt tycks ha gjort. Bara det faktum du trycker på, att varje re-master som släpps av äldre album är allt mer komprimerad och faktiskt i det närmaste ”förstört” är beklämmande och att borde anses som rent skamligt bland de som mastrar.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Mastring - En form av slutmix

Inläggav Conan » 2019-01-05 10:14

music4ever skrev:
Conan skrev:Jo dom kan göra fel och har gjort mycket fel med att tokmastra sönder många album. Men OM dom kunde fås att släppa det där med söndermastring så kunde mastringen tjäna som en kvalitetscheck istället. Det är ju inte precis så att studiotekniker alltid släpper ifrån sig "audiofil-kvalitet" på allt heller.


De flesta tidiga CD utgåvorna kommer från "raka överföringar". Stort sett alla senare "remastring" som kommit har varit sämre. Konstigt, med tanke på hur du och andra höjer ett gäng klåpare till skyn som borde tas bort ur tillverkningsledet sedan längre.
De. Behövs. Inte. längre. Punkt.


Jag höjer inte mastringsskrået till skyarna. Har flera gånger skrivit till skivbolagen och klagat på hopkomprimerat och nivåhöjt ljud när jag har köpt en skiva som låter på det sättet. Mastring behövs men inte loudness-war-mastring. Tror inte heller att det bara är skivbolaget som har tryckt på och mastraren bara gjort som han/hon blivit tillsagd. Hade dom haft mer integritet och kompetens så hade dom kunnat stå på sig och hävda att det inte ska mastras så hårt och surt. Det är ju inte speciellt svårt att påvisa att det låter som helvete om sönderkomprimerad och nivåmaximerad musik.

Men om skivbolaget själva hade en tjänst för kvalitetskontroll och en slutavsyning av materialet innan det går på tillverkning och distribution så var det OK? Dom får inte kalla det mastring bara..? :wink:

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3499
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Mastring - En form av slutmix

Inläggav peterh » 2019-01-05 11:35

Conan skrev:
music4ever skrev:
Conan skrev:Jo dom kan göra fel och har gjort mycket fel med att tokmastra sönder många album. Men OM dom kunde fås att släppa det där med söndermastring så kunde mastringen tjäna som en kvalitetscheck istället. Det är ju inte precis så att studiotekniker alltid släpper ifrån sig "audiofil-kvalitet" på allt heller.


De flesta tidiga CD utgåvorna kommer från "raka överföringar". Stort sett alla senare "remastring" som kommit har varit sämre. Konstigt, med tanke på hur du och andra höjer ett gäng klåpare till skyn som borde tas bort ur tillverkningsledet sedan längre.
De. Behövs. Inte. längre. Punkt.


Jag höjer inte mastringsskrået till skyarna. Har flera gånger skrivit till skivbolagen och klagat på hopkomprimerat och nivåhöjt ljud när jag har köpt en skiva som låter på det sättet. Mastring behövs men inte loudness-war-mastring. Tror inte heller att det bara är skivbolaget som har tryckt på och mastraren bara gjort som han/hon blivit tillsagd. Hade dom haft mer integritet och kompetens så hade dom kunnat stå på sig och hävda att det inte ska mastras så hårt och surt. Det är ju inte speciellt svårt att påvisa att det låter som helvete om sönderkomprimerad och nivåmaximerad musik.

Men om skivbolaget själva hade en tjänst för kvalitetskontroll och en slutavsyning av materialet innan det går på tillverkning och distribution så var det OK? Dom får inte kalla det mastring bara..? :wink:

Vilket slutresultat mastringen syftar till beror på målgruppen. Dagens målgrupp verkar ha den allra sämsta
ljudanläggningen, alltså mastras det för detta.
Antalet skivköpare som har en bra anläggning är litet, så det är inget mål vid mastering. Dessutom saknar mycket
nutida musik naturliga referenser, inte ens sångröster får framföras "as is" utan manipuleras för att (hålla tonen | bli fylligare | få vibrato | etc).
Köper man däremot en inspeling av barockmusik på cembalo så kan man få en utmärkt produkt.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Mastring - En form av slutmix

Inläggav Conan » 2019-01-05 11:54

peterh skrev:
Conan skrev:
music4ever skrev:
De flesta tidiga CD utgåvorna kommer från "raka överföringar". Stort sett alla senare "remastring" som kommit har varit sämre. Konstigt, med tanke på hur du och andra höjer ett gäng klåpare till skyn som borde tas bort ur tillverkningsledet sedan längre.
De. Behövs. Inte. längre. Punkt.


Jag höjer inte mastringsskrået till skyarna. Har flera gånger skrivit till skivbolagen och klagat på hopkomprimerat och nivåhöjt ljud när jag har köpt en skiva som låter på det sättet. Mastring behövs men inte loudness-war-mastring. Tror inte heller att det bara är skivbolaget som har tryckt på och mastraren bara gjort som han/hon blivit tillsagd. Hade dom haft mer integritet och kompetens så hade dom kunnat stå på sig och hävda att det inte ska mastras så hårt och surt. Det är ju inte speciellt svårt att påvisa att det låter som helvete om sönderkomprimerad och nivåmaximerad musik.

Men om skivbolaget själva hade en tjänst för kvalitetskontroll och en slutavsyning av materialet innan det går på tillverkning och distribution så var det OK? Dom får inte kalla det mastring bara..? :wink:

Vilket slutresultat mastringen syftar till beror på målgruppen. Dagens målgrupp verkar ha den allra sämsta
ljudanläggningen, alltså mastras det för detta.
Antalet skivköpare som har en bra anläggning är litet, så det är inget mål vid mastering. Dessutom saknar mycket
nutida musik naturliga referenser, inte ens sångröster får framföras "as is" utan manipuleras för att (hålla tonen | bli fylligare | få vibrato | etc).
Köper man däremot en inspeling av barockmusik på cembalo så kan man få en utmärkt produkt.


Film avtittas på mindre än optimala anläggningar och miljöer (surfplattor, mobiler, 42-tums TV i halvljust vardagsrum en fredagskväll framför taco-middan). Ändå är materialet på bluray-skivan inte "mastrad" för dessa halv-sunkiga miljöer, utan materialet tål att visas med god behållning på en högpresterande hemmabio med nedsläckt ljus och på en flera meter bred duk.

Jag tror inte anpassning till lyssnaren och lyssningsmiljön är huvudsakliga anledning till loudness-war; inte i alla fall för att man tror att lyssnaren skulle få en bättre upplevelse. Det är nån annan hund begraven.

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Mastring - En form av slutmix

Inläggav Tell » 2019-01-05 19:22

Conan skrev:Film avtittas på mindre än optimala anläggningar och miljöer (surfplattor, mobiler, 42-tums TV i halvljust vardagsrum en fredagskväll framför taco-middan). Ändå är materialet på bluray-skivan inte "mastrad" för dessa halv-sunkiga miljöer, utan materialet tål att visas med god behållning på en högpresterande hemmabio med nedsläckt ljus och på en flera meter bred duk.

Jag tror inte anpassning till lyssnaren och lyssningsmiljön är huvudsakliga anledning till loudness-war; inte i alla fall för att man tror att lyssnaren skulle få en bättre upplevelse. Det är nån annan hund begraven.

Jag är nyfiken, hur tänker du att film skulle mastras om man skulle vilja optimera det för just surfplattor, mobiler (som generellt sett har VÄLDIGT bra bildkvalle) och 42"-tv i halvljusa vardagsrum?


Appropå just mastering och dynamik så finns Ian Shepard, en herre som står bakom "dynamic range day", är allmänt drivande för att få mer dynamik i ny musik samtidigt som han är en mastering engineer. Går väl emot vad många här i tråden tänker om masternubbarna ;)
Han driver en podcast om mastering också som ni kan lyssna på om ni vill höra lite mer om hur han tycker o tänker om mastering och annat relaterat.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Mastring - En form av slutmix

Inläggav music4ever » 2019-01-05 20:33

Conan skrev:Jag höjer inte mastringsskrået till skyarna. Har flera gånger skrivit till skivbolagen och klagat på hopkomprimerat och nivåhöjt ljud när jag har köpt en skiva som låter på det sättet. Mastring behövs men inte loudness-war-mastring. Tror inte heller att det bara är skivbolaget som har tryckt på och mastraren bara gjort som han/hon blivit tillsagd. Hade dom haft mer integritet och kompetens så hade dom kunnat stå på sig och hävda att det inte ska mastras så hårt och surt. Det är ju inte speciellt svårt att påvisa att det låter som helvete om sönderkomprimerad och nivåmaximerad musik.

Men om skivbolaget själva hade en tjänst för kvalitetskontroll och en slutavsyning av materialet innan det går på tillverkning och distribution så var det OK? Dom får inte kalla det mastring bara..? :wink:


Mastring behövs lika mycket som en konstnär behöver en "fixare" i nästa steg som gör om verket.
Alltså, vad är det som är så svårt att förstå? De sakerna man behöver göra för digital distribution kan inspelningsteknikerna göra. Och han kan göra det väsentligt bättre då han var med under inspelningen och vet om artisten/gruppens syn och han har flerkanalsmixen.
Makalöst att detta ska vara så svårt att förstå.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Mastring - En form av slutmix

Inläggav music4ever » 2019-01-05 20:37

peterh skrev:Vilket slutresultat mastringen syftar till beror på målgruppen. Dagens målgrupp verkar ha den allra sämsta
ljudanläggningen, alltså mastras det för detta.


Fast detta är ju inte sant. Dagens mög från mastringsteknikerna låter sämre på alla sorters anläggningar. Från högtalaren i en mobiltelefon till en dedikerad hifianläggning. Skräpet de levererar är resultatet att de har tävlat om vem som kan "låta högst". En anledning de haft för rättfärdiga deras jobb, att förstöra ljudet med kompressorer.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: MSN [Bot] och 20 gäster