Dolby A på inspelningar före 1990 på CD?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Dolby A på inspelningar före 1990 på CD?

Inläggav Thomas_A » 2018-12-29 20:38

Varit inne på några trådar kring att det finns en hel del inspelningar som man använt Dolby A men verkar ha använt master utan decoding när man gjorde CD (eller LP). Hör bland annat Suzanne Vega's Solitude standing som dekodats digitalt och den låter klart annorlunda än både Spotify och LP versioner. Det är betydligt tystare när det ska vara tyst, mer dynamiskt och det "brus" som finns på både spotify och LP-versionen finns knappt. Det verkar också finnas flera Abba-utgåvor som är felaktiga.

Är detta allmänt känt? Verkar röra CD-utgåvor före 1990.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Dolby A på inspelningar före 1990 på CD?

Inläggav Thomas_A » 2018-12-29 20:56

Här är exempel Luka som dekodats:

https://www.dropbox.com/s/ua4xodnmi10iv ... 1.wav?dl=0

Här är vinylversion (som är jämförbar med Spotify 1987):

https://www.dropbox.com/s/104fbxrjhx6jlee/OM40.wav?dl=0
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57180
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Dolby A på inspelningar före 1990 på CD?

Inläggav Nattlorden » 2018-12-29 21:23

Spännande....

kan tyvärr inte lyssna på dem eftersom jag inte vill strula med dropbox...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Dolby A på inspelningar före 1990 på CD?

Inläggav Thomas_A » 2018-12-29 22:46

Ok, förstod inte riktigt det där med dropbox men om ovan är sant och rör en hel del inspelningar så är det väldigt tråkigt för oss alla som tror att CD-produktioner före 1990 är det som gäller. Om man inte lyckas överföra dem korrekt, vad är det då för mening? Nu vet jag inte hur många detta kan röra sig om, men det verkar vara en hel del.

Men detta borde väl i så fall vara ganska känt problem???
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57180
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Dolby A på inspelningar före 1990 på CD?

Inläggav Nattlorden » 2018-12-29 23:12

Det var ju du som länkade till dropbox.... mysko om du inte vet då...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Dolby A på inspelningar före 1990 på CD?

Inläggav Thomas_A » 2018-12-29 23:20

Nattlorden skrev:Det var ju du som länkade till dropbox.... mysko om du inte vet då...


Jo men det är väl bara att klicka och spela eller vad är det du menar är strul?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57180
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Dolby A på inspelningar före 1990 på CD?

Inläggav Nattlorden » 2018-12-30 00:08

Thomas_A skrev:
Nattlorden skrev:Det var ju du som länkade till dropbox.... mysko om du inte vet då...


Jo men det är väl bara att klicka och spela eller vad är det du menar är strul?


Nej, jag fick en begäran om inloggning.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Dolby A på inspelningar före 1990 på CD?

Inläggav jonaz81a » 2018-12-30 00:11

Nattlorden skrev:
Thomas_A skrev:
Nattlorden skrev:Det var ju du som länkade till dropbox.... mysko om du inte vet då...


Jo men det är väl bara att klicka och spela eller vad är det du menar är strul?


Nej, jag fick en begäran om inloggning.


Jag kunde lyssna och ladda ner utan inloggning. :)

Jag äger själv skivan så inga moraliska problem heller, dessutom betalar vi redan för vår ytterst begränsade privatkopiering vänner emellan.
Senast redigerad av jonaz81a 2018-12-30 00:13, redigerad totalt 2 gånger.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Dolby A på inspelningar före 1990 på CD?

Inläggav Thomas_A » 2018-12-30 00:12

Nattlorden skrev:
Thomas_A skrev:
Nattlorden skrev:Det var ju du som länkade till dropbox.... mysko om du inte vet då...


Jo men det är väl bara att klicka och spela eller vad är det du menar är strul?


Nej, jag fick en begäran om inloggning.


Märkligt. Så ska det inte vara. Bara klicka och vänta så dyker ljudfilen upp.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Dolby A på inspelningar före 1990 på CD?

Inläggav Thomas_A » 2018-12-30 00:21

jonaz81a skrev:
Nattlorden skrev:
Thomas_A skrev:
Jo men det är väl bara att klicka och spela eller vad är det du menar är strul?


Nej, jag fick en begäran om inloggning.


Jag kunde lyssna och ladda ner utan inloggning. :)

Jag äger själv skivan så inga moraliska problem heller, dessutom betalar vi redan för vår ytterst begränsade privatkopiering vänner emellan.


Vad tyckte du om den digitala versionen som du lyssnade till i jämförelse med den du har?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Dolby A på inspelningar före 1990 på CD?

Inläggav PekkaJohansson » 2018-12-30 00:32

Det är bara att ignorera begäran om inloggning och ladda ned. Jag gjorde det och rippade dessutom original-cd:n och lyssnade därefter nivåanpassat i MasVis. På Thomas icke-vinyl-version hörs direkt i inledningen ett fel som består i att de två inledande cymbal-slagen i stort sett har filtrerats bort vilket tyder på aggressiv högfrekvensfiltrering. Original-cd:n och vinylen låter mycket lika! Om sådant här susar runt på internet och ligger till grund för ljudkvalitetsdiskussioner - Dolby A eller inte - är vi illa ute. Som vanligt är det bra att ta en hel del som rör ljudkvalitet på nätet med en nypa salt - och hellre utvärdera själv.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Dolby A på inspelningar före 1990 på CD?

Inläggav Michael » 2018-12-30 00:41

Thomas_A skrev:Märkligt. Så ska det inte vara. Bara klicka och vänta så dyker ljudfilen upp.

Nje, det kommer upp en möjlighet att logga in (i alla fall ibland, i tiden eller alltid, eller beroende på något annat). Detta gör de väl för att de vill locka in flera användare. De få gånger jag gjort detta, så har det inte krävts att logga in... bara att klicka någonstans på skärmen (kommer inte ihåg hur det serut, eventuellt står det download, eller så kanske det finns en cancel knapp på inloggningen). ...men jag förstår att många blir inlurade att skaffa dropbox (som t.ex. min syster).

PS. Med reservation att det har ändrats.

Edit: "No thanks, continue to view" stog det där man bör klicka - i alla fall på min surfplatta nyss!

//Michael

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Dolby A på inspelningar före 1990 på CD?

Inläggav jonaz81a » 2018-12-30 00:52

Thomas_A skrev:Vad tyckte du om den digitala versionen som du lyssnade till i jämförelse med den du har?



Min version är denna.

Suzanne Vega - Solitude Standing 395136-1.jpg
Suzanne Vega - Solitude Standing 395136-1.jpg (318.36 KiB) Visad 2282 gånger




Jag har ingen skivspelare kopplad till samma förstärkare som en dator så jag kan inte jämföra rakt av men om jag lyssnar på dina två filer så känns det som medelnivån kanske är aningen högre i den digitala jämfört med vinylrippen men det är ingen stor skillnad. Datorljudanläggningen är inte så bra och jag är förkyld så andra skillnader vågar jag inte uttala mig om ikväll.

Bortfiltrerad cymbal som Pekka direkt hittade missade jag helt, jag fokuserade på ett parti runt 2 minuter in och växlade fram och tillbaka. Nu när jag vet om det hör jag det och stör mig på det. :)
Presentation kommer

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Dolby A på inspelningar före 1990 på CD?

Inläggav PekkaJohansson » 2018-12-30 01:04

Jag har utan förkylning och med i övrigt goda förutsättningar lyssnat några gånger ytterligare. I MasVis ser min cd och Thomas digitala ripp väldigt lika ut och måste ha samma digitala master som grund. Rippen tappar någon dB från ca 5 kHz och faktiskt någon dB mer i höger kanal - möjligen förvånande eftersom de utraderade cymbalerna i inledningen ligger i vänster kanal. När jag lyssnar vidare på låten - utan snabba växlingar - låter rippningen processerad. Kan den ha passerat mp3-konvertering och därefter återomvandlats till wav på vägen? Medelnivån är i vänster kanal för cd:n -18,91, för digitalrippen -17,53 och för vinylöverföringen -18,77 dBFs.

Här är jämförelsen för alla vetgiriga:

animation.gif
animation.gif (88.94 KiB) Visad 2276 gånger


Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Dolby A på inspelningar före 1990 på CD?

Inläggav Thomas_A » 2018-12-30 01:32

PekkaJohansson skrev:Jag har utan förkylning och med i övrigt goda förutsättningar lyssnat några gånger ytterligare. I MasVis ser min cd och Thomas digitala ripp väldigt lika ut och måste ha samma digitala master som grund. Rippen tappar någon dB från ca 5 kHz och faktiskt någon dB mer i höger kanal - möjligen förvånande eftersom de utraderade cymbalerna i inledningen ligger i vänster kanal. När jag lyssnar vidare på låten - utan snabba växlingar - låter rippningen processerad. Kan den ha passerat mp3-konvertering och därefter återomvandlats till wav på vägen? Medelnivån är i vänster kanal för cd:n -18,91, för digitalrippen -17,53 och för vinylöverföringen -18,77 dBFs.

Här är jämförelsen för alla vetgiriga:

animation.gif


Med vänlig hälsning

Pekka


Den digitala versionen som jag lade upp (och kommer att ta bort så småningom) är alltså Dolby-A omkodad från originalet. Versionen som finns på CD och vinyl är alltså enligt de som kollat detta felaktig gjord och har en ej omkokad Dolby-A kodning. Det finns ett brus på den vanliga CD-versionen som hörs en del i höger kanal (med hörlurar) som inte finns i denna. Bruset är lite pumpande i karaktär och följer övrigt ljud. Oklart hur sant detta är. Det finns enligt utsago flera andra skivor som är felaktiga, bland annat flera Abba-skivor. Felen finns ffa hos skivor före 1990.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Dolby A på inspelningar före 1990 på CD?

Inläggav PekkaJohansson » 2018-12-30 02:25

Men den rippade versionen och de enligt uppgift icke Dolby A-avkodade versionerna är ju närmast identiska. De korrektionskurvor (bland annat lågpassfiltrering vid både 3 och 9 kHz) som Dolby A föreskriver borde ge rejäla skillnader om de inte hade korrigerats för. Cd:n och vinylen skulle med detta resonemang låta betydligt ljusare än den enstaka dB som har konstaterats här. Som tidigare påtalats finns tvärtom hörbara artefakter i den rippade digitalversionen även om de är förhållandevis små om än väl hörbara. Jag ska lyssna i hörlurar i morgon.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Dolby A på inspelningar före 1990 på CD?

Inläggav petersteindl » 2018-12-30 03:04

Spännande. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Dolby A på inspelningar före 1990 på CD?

Inläggav Thomas_A » 2018-12-30 12:40

Har försökt söka lite mer kring detta och oklart för mig om det är något eller om det kan röra sig om sämre kalibrerade Dolby-A kalibreringar när om man kodar om som i så fall justerats för. En fullt kodad Dolby A skulle låta mycket dåligt. Eller så är det bara struntprat.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Magnuz och 9 gäster