Finns konkurrenter till Emotivas slutsteg

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Finns konkurrenter till Emotivas slutsteg

Inläggav JonasB » 2018-12-31 16:22

Tjo!
Som Ämnet lyder, finns det andra "hemma"-slutsteg med liknande pris/effekt/prestanda? Tänker främst på XPA-serien.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Finns konkurrenter till Emotivas slutsteg

Inläggav dewpo » 2019-01-01 15:34

Bild
https://www.fyndborsen.se/Hemmabio/iotavx-avxp1-7-kanals-slutsteg#&gid=null&pid=3
Bild
https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/hembioslutsteg/260610-emotiva-xpa-gen3-7-kanal/

iotavx kan kanske konkurrera?
Bara 110 Watt med alla kanaler drivna dock.

Fast jag har dock inte hört något av stegen så det är rena spekulationer :oops:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Finns konkurrenter till Emotivas slutsteg

Inläggav JonasB » 2019-01-01 17:52

Absolut många watt per peng! Dock mindre än halva effekten per steg. Deras försteg är också väldigt likt Emotivas nånting-700

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Finns konkurrenter till Emotivas slutsteg

Inläggav DVD-ai » 2019-01-05 14:25

Nytt så vet jag ingen, men ett beggat Rotel RB1095 är ju mycket prestanda och väljud för pengarna. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Finns konkurrenter till Emotivas slutsteg

Inläggav Michael » 2019-01-06 10:19

JonasB skrev:Deras försteg är också väldigt likt Emotivas nånting-700

Nähe, säger du det!

Bild

Bild

Inte lika, men snarlika!

//Michael

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Finns konkurrenter till Emotivas slutsteg

Inläggav JonasB » 2019-01-06 11:18

DVD-ai skrev:Nytt så vet jag ingen, men ett beggat Rotel RB1095 är ju mycket prestanda och väljud för pengarna. :)

Ja, men det är svårt att jämföra nytt med begagnat. Garanti m.m.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Finns konkurrenter till Emotivas slutsteg

Inläggav JonasB » 2019-01-06 11:19

Michael skrev:
JonasB skrev:Deras försteg är också väldigt likt Emotivas nånting-700

Nähe, säger du det!

[ Bild ]

[ Bild ]

Inte lika, men snarlika!

//Michael


Ja, se där! :D

Användarvisningsbild
dali
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Luleå

Re: Finns konkurrenter till Emotivas slutsteg

Inläggav dali » 2019-01-06 18:38

Nuforce AVP-18 ser i princip likadant ut också på insidan. Läst någonstans att alla är baserade på plattform från ToneWinner i Kina.

IOTAVX såldes tidigare under namnet Nakamichi.

Bild
Har ingen relation till danska högtalare.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Finns konkurrenter till Emotivas slutsteg

Inläggav dewpo » 2019-01-06 19:01

Bild
https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/stereoforsteg/260720-emotiva-xsp-1-g2/

Jag trodde det var Jade Design som låg bakom Emotiva´s produkter.
https://jadedesign.com/

Detta med outsourcad design och produktion verkar vara en riktig djungel :?
Det har blivit svårare och svårare att som konsument veta något om en produkts ursprung.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Finns konkurrenter till Emotivas slutsteg

Inläggav Mirage » 2019-01-06 21:58

JonasB skrev:
DVD-ai skrev:Nytt så vet jag ingen, men ett beggat Rotel RB1095 är ju mycket prestanda och väljud för pengarna. :)

Ja, men det är svårt att jämföra nytt med begagnat. Garanti m.m.


Är garanti på slutsteg verkligen en viktig fråga?

Jag har sex slutsteg hemma som används i lite varierande grad, från Anthem, Dynamic Precision, h/k, Sony och QSC. De flesta är mer än 20 år gamla, inget av dem har krånglat en enda gång.

Äldre slutsteg från tillverkare som Adcom, Anthem, h/k, NAD, Rotel m.fl. brukar vara stabila grejer som går att hitta till bra priser begagnade. Jag tror att de står sig bra mot billiga nya, även om man inte får nån garanti.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Finns konkurrenter till Emotivas slutsteg

Inläggav JonasB » 2019-01-06 23:51

Mirage skrev:
JonasB skrev:
DVD-ai skrev:Nytt så vet jag ingen, men ett beggat Rotel RB1095 är ju mycket prestanda och väljud för pengarna. :)

Ja, men det är svårt att jämföra nytt med begagnat. Garanti m.m.


Är garanti på slutsteg verkligen en viktig fråga?

Jag har sex slutsteg hemma som används i lite varierande grad, från Anthem, Dynamic Precision, h/k, Sony och QSC. De flesta är mer än 20 år gamla, inget av dem har krånglat en enda gång.

Äldre slutsteg från tillverkare som Adcom, Anthem, h/k, NAD, Rotel m.fl. brukar vara stabila grejer som går att hitta till bra priser begagnade. Jag tror att de står sig bra mot billiga nya, även om man inte får nån garanti.


Garanti känns tryggt. Jag skulle bli sjukt besviken om jag kom hem med ett begagnat slutsteg som t.ex. glappar i någon kontakt eller börjar brumma när det stått på någon timme.

Jag är lite misstänksam av mig. Varför ska personen sälja? Många säljer t.ex. sin bil när det dyker upp ett problem (som kanske är svårt att upptäcka med detsamma för en ny köpare). Tycker dessutom det är konstigt att det finns så pass många begangnade slutsteg till försäljning. Ett slutsteg är ju ett slutsteg. Dessa har en "uppgift" som säkert de flesta tillverkare fixar galant.

Jag saknar dock praktisk erfarenhet och behöver jobba på att bli mer godtrogen :)

Användarvisningsbild
UffeH
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 2007-08-05

Re: Finns konkurrenter till Emotivas slutsteg

Inläggav UffeH » 2019-01-07 16:15

dewpo skrev:[ Bild ]
https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/stereoforsteg/260720-emotiva-xsp-1-g2/

Jag trodde det var Jade Design som låg bakom Emotiva´s produkter.
https://jadedesign.com/

Detta med outsourcad design och produktion verkar vara en riktig djungel :?
Det har blivit svårare och svårare att som konsument veta något om en produkts ursprung.


Jade Design är moderbolag till Emotiva och också Shearbourn samt Bob Carver.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Finns konkurrenter till Emotivas slutsteg

Inläggav goat76 » 2019-01-07 19:49

dali skrev:Nuforce AVP-18 ser i princip likadant ut också på insidan. Läst någonstans att alla är baserade på plattform från ToneWinner i Kina.

IOTAVX såldes tidigare under namnet Nakamichi.

[ Bild ]


Lite tråkigt hur det har blivit. Jag tror jag skulle känna mig aningen lurad om jag köpt ett hyfsat dyrt slutsteg från ett väletablerat företag och sen inser att jag kunnat köpa samma produkt i en annan låda betydligt billigare.
Nu vet jag inte hur prisbilden skiljer sig på just på dessa slutsteg ni pratar om nu här och nu, är dom prismässigt på samma nivå eller skiljer dom sig åt hyfsat mycket?

En till sak jag funderat på. Är det någon som vet hur det egentligen går till när i stort sett samma produkt lanseras av flertalet tillverkare? Går det till på så sätt att ett av dessa (ofta) kinesiska företagen visar upp en produkt för diverse kända företag som i sin tur tar ställning till om produkten passar in i deras sortiment?
Eller är det tvärtom, är det de stora företagen som letar upp produkter från dessa mindre tillverkare som passar in i deras kanske lägre serier för att det är mer kostnadseffektivt då man slipper alla r&d-kostnader?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Finns konkurrenter till Emotivas slutsteg

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-08 08:50

Emotiva var noga med att påpeka när deras produkter började bli "made in the USA", vad det nu innebär. Texten som nu finns på deras hemsida kan tolkas olika. "Assembled" kan t.ex. vara att sätta ihop delar komna från en underleverantör i Asien. Att en stor del av komponenttillverkarna har tillverkning utanför sina ursprungliga fabriker i Europa/Nordamerika/Japan är väldigt vanligt.

"Designed and Assembled in the USA with Globally Sourced Components
All of our new Third Generation XPA power amplifiers, including the XPA-2, are designed, assembled, and tested in the USA. Assembling products here in the USA gives us exceptional control over every facet of the design and production process, which helps us build the highest quality products for our customers while minimizing unnecessary complications and production delays. Each Emotiva amplifier is carefully designed with premium components to deliver a stunningly capable, reliable, and refined system.

Note: To ensure that amplifier channels are always installed properly, and function to our specifications, amplifier modules must be installed by Emotiva, or by your local authorized Emotiva service representative."

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Finns konkurrenter till Emotivas slutsteg

Inläggav Vinylcalle » 2019-01-10 04:37

Assembled kan vara väldigt lite arbete som jag förstått det ifrån en insider som jobbade med hifiproduktion för ett europeiskt bolag i Kina.

Om det nu har någon betydelse. För mig representerar inte direkt USA ett land med väldigt hög produktionsstandard.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Finns konkurrenter till Emotivas slutsteg

Inläggav Morello » 2019-01-10 10:41

Pratar vi om slutmontering nu?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Finns konkurrenter till Emotivas slutsteg

Inläggav nuffe » 2019-01-10 11:00

Det räcker ju att de skruvar på locket för att leva upp till vad som skrivs.

Henrik

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Finns konkurrenter till Emotivas slutsteg

Inläggav JonasB » 2019-01-10 13:51

Jag har jobbat med fläktar tidigare och där räckte det med att koppla motorn till en sockerbit och provköra för att bli "made in Sweden" :D

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Finns konkurrenter till Emotivas slutsteg

Inläggav dewpo » 2019-01-10 14:03

Sånt där gör mig förbannad faktiskt,
Utan krav på korrekt varudeklaration så kan ju konsumenter aldrig göra medvetet avvägda val :?
Och då sitter vi fast i ett system där samhället skall garantera att all produkter är okej :evil:
Och det klara de ju inte av :twisted:

OT: Detta som min nya vänsterflygel :oops:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Finns konkurrenter till Emotivas slutsteg

Inläggav Michael » 2019-01-10 23:29

"Made in" skall (regel/lagkrav) vara det land där det tillförs mest värde till produkten. Så trycka i ett par moduler och skruva dit ett par skruv, kanske inte blir mer än inköps priset för kina modulerna.

Lite trixit med flashning av mjukvaran. Kan ligga mycket jobb (kostnad) bakom mjukvaran, så hur slå ut den på alla enheterna.

PS. Med reservation för att USA kan tänkas ha andra regler för Made in.

//Michael

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Finns konkurrenter till Emotivas slutsteg

Inläggav dewpo » 2019-01-10 23:41

USA verkar ha andra regler.

https://www.ftc.gov/tips-advice/business-center/advertising-and-marketing/made-in-usa skrev:According to the Federal Trade Commission, “Made in USA” means that “all or virtually
all” the product has been made in America. That is, all significant parts, processing and labor
that go into the product must be of U.S. origin.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Finns konkurrenter till Emotivas slutsteg

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-11 08:06

Nu står det inte "Made in the USA" på Emotiva-lådorna, åtminstone inte på produktbilder på hemsidan. Däremot står det så här:

quote]This product is assembled to order in the USA and will be on its way to you within 11-14 business days.[/quote]

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Finns konkurrenter till Emotivas slutsteg

Inläggav nuffe » 2019-01-11 10:32

Juristerna har fått jobba hårt för att komma runt "made in" o ändå få folk att tro att det är tillverkat i USA :evil:

Henrik


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Calleberg och 19 gäster