HEM 2019

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tänker du besöka HEM 2019

Omröstningen slutade 2019-02-11 11:50

Ja
6
29%
Nej
15
71%
 
Antal röster : 21

Användarvisningsbild
NonMorales
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2009-07-30

Re: HEM 2019

Inläggav NonMorales » 2019-02-22 00:00

Baffel skrev:
hifikg skrev:
Peter kanske inte vill skriva det själv, men lyssna på hans ägg så får du se att det finns moderna högtalare som levererar i klass med Carlsson, direkt i mitt "livliga" rum dessutom.


Visst, men för att spetsa till det låt säga att HM i varje nummer hade stående sektion om tja låt säga Dynaudio. Du tror inte det skulle påverka läsarna på något sätt? Om nu INO och Carlsson är de absolut, objektivt sätt, bästa högtalarna . Prismässigt bästa osv , då ger jag mig.

Första gången jag besökte detta forum så var min uppfattning , aha här ventileras Hifi men det underliggande syftet med siten är att marknadsföra INO och Carlsson (vem nu tjänar ekonomiskt på det senare kan man ju undra).

Som om du var intresserad av smink och kommer in på en sida som har olika kategorier om smink , och en som heter vänner av.....Hum Hum nu måste jag tänka till lancome (är väl ett sminkmärke). Skulle du inte fundera ett varv då?

Astroturfing?
Frasses fulflyttar

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: HEM 2019

Inläggav IngOehman » 2019-02-22 01:20

Har inte sett någon överhuvudtaget marknadsföra varken Carlsson eller Ino här.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: HEM 2019

Inläggav Almen » 2019-02-22 09:59

Baffel skrev:Vet inte riktigt hur ni får till det nu. Jag betvivlar inte en sekund på att INO är riktigt bra högtalare.

Men finns det inte andra högtalare , i samma prisklass , som kan matcha dem? Det är väl egentligen det enda jag ville ha sagt. Men de läser man knappt aldrig om här, samtidigt som INO har en egen sektion. Är inte det lite mysko?

Inte så mysko, direkt. Sektionerna för Carlsson och Ino kom till efter klagomål på att det var "ett så'nt jävla tjat" om just dem i övriga forumet.

Som av dig här, till exempel.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: HEM 2019

Inläggav Morello » 2019-02-22 10:11

Tillverkas Carlsson-högtalare i dagsläget?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: HEM 2019

Inläggav Almen » 2019-02-22 10:28

NonMorales skrev:Astroturfing?


Vi vet, vi vet... :roll:

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?
Inlägg av NonMorales » fre 1 maj, 2015 08:17

Faktiskt.se = http://en.m.wikipedia.org/wiki/Astroturfing
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: HEM 2019

Inläggav hifikg » 2019-02-22 12:01

Almen skrev:
NonMorales skrev:Astroturfing?


Vi vet, vi vet... :roll:

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?
Inlägg av NonMorales » fre 1 maj, 2015 08:17

Faktiskt.se = http://en.m.wikipedia.org/wiki/Astroturfing


Bra term, men nu har fabrikören själv fastslagit att det inte förekommer någon marknadsföring här på Faktiskt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: HEM 2019

Inläggav Baffel » 2019-02-22 18:07

hifikg skrev:
Baffel skrev:Vet inte riktigt hur ni får till det nu. Jag betvivlar inte en sekund på att INO är riktigt bra högtalare.

Men finns det inte andra högtalare , i samma prisklass , som kan matcha dem? Det är väl egentligen det enda jag ville ha sagt. Men de läser man knappt aldrig om här, samtidigt som INO har en egen sektion. Är inte det lite mysko? Eller så finns det inga andra högtalare som kan matcha INO, vad vet jag.


Jag skrev ju det, Carlsson (men de nytillverkas inte så de räcker inte till alla), Peters Ägg och Larsen som gör en hel serie högtalare i olika prisklasser och så nämnde jag MBL, men då steppar vi upp i pris. Quad ESL är inte så tokiga de heller, men de som nytillverkas idag kostar en slant, även om de ändå är billiga om man betänker att man säkert kan njuta av dem i 30-40 år. Finska Gradient gör utsökta högtalare, ja listan kan göras hur lång som helst, men eftersom IÖ härjar här så samlas många av hans fans och kunder här för att få goda råd. Tänk om Stig levat än idag! En som jag gärna skulle se mer av i forumet är Erik Andersson, en egen sektion för rör kanske?


Oki. Kanske finns variation. För de dyrare tillverkarna är det väl bara att ta fram kappsäcken med guld, för dem som har dem.

Ang Carlsson blev jag förvånad , finns det ingen snickerifirma i landet som smackar ihop lådor? Sen är det väl bara att skruva i nya element, delningsfilter och isolering och tuta och köra.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: HEM 2019

Inläggav Baffel » 2019-02-22 18:09

Almen skrev:Inte så mysko, direkt. Sektionerna för Carlsson och Ino kom till efter klagomål på att det var "ett så'nt jävla tjat" om just dem i övriga forumet.

Som av dig här, till exempel.


Aha men då kommer ju allt i en annan dager. Det visste jag inte.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: HEM 2019

Inläggav Baffel » 2019-02-22 18:10

IngOehman skrev:Har inte sett någon överhuvudtaget marknadsföra varken Carlsson eller Ino här.


Vh, iö


Hade inte historien kring utvecklingen av forumet klart för mig. Almen berättade det för mig.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: HEM 2019

Inläggav Baffel » 2019-02-22 18:17

Morello skrev:Tillverkas Carlsson-högtalare i dagsläget?


Det trodde jag. Dvs att det fanns någon snickerifirma som byggde ihop lådorna sen får du likt IKEA montera element , koppla in delningsfilter (som du kanske får mecka ihop själv, om det inte finns de som gör det med), samt slänga in isoleringsmatrial. Om nu Carlsson är så pass bra så torde väl inte den extra kostnaden för att låta någon annan, proffs, bygga lådan och även ev delningsfilter ändå göra den reljält prisvärd?

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: HEM 2019

Inläggav PerStromgren » 2019-02-22 18:30

Baffel skrev:
Morello skrev:Tillverkas Carlsson-högtalare i dagsläget?


Det trodde jag. Dvs att det fanns någon snickerifirma som byggde ihop lådorna sen får du likt IKEA montera element , koppla in delningsfilter (som du kanske får mecka ihop själv, om det inte finns de som gör det med), samt slänga in isoleringsmatrial. Om nu Carlsson är så pass bra så torde väl inte den extra kostnaden för att låta någon annan, proffs, bygga lådan och även ev delningsfilter ändå göra den reljält prisvärd?


Du kanske tänker på OA-5 MMX?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: HEM 2019

Inläggav Baffel » 2019-02-22 18:37

Ett exempel. Varför inte skapa en kommersiell produkt av :

viewtopic.php?f=17&t=68496

Tex.

Med andra ord att det sinar med högtalarlådor borde inte sätta käppar i hjulen. Bara bygga nya lådor.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: HEM 2019

Inläggav RogerGustavsson » 2019-02-22 19:04

Nu var det inte helt enkelt att sälja de ursprungliga OA-51, de producerades en relativt kort tid och antalet var rätt beskedligt. De stora volymer som gällde de tidigare Carlsson-konstruktionerna under Sonab-namnet lär vi knappast uppleva igen.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: HEM 2019

Inläggav Baffel » 2019-02-22 19:10

Men jag talar inte om då utan nu. Vad skulle en snickerifirma ta för att smacka ihop ett par lådor? (Om du inte bygger dem själv). Finns efterfrågan så löser det sig :) dvs det begränsade antalet original som finns kvar. Bara bygga nytt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: HEM 2019

Inläggav hifikg » 2019-02-22 19:25

Kanske en diskussion som hör hemma i Carlssondelen o där har jag sett ritningar vill jag minnas. Att göra kopior för egen del är inget problem, men om någon börjar serietillverka lär de skaffa licens från Stiftelsen (?)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: HEM 2019

Inläggav paa » 2019-02-22 19:26

Baffel skrev:Men jag talar inte om då utan nu. Vad skulle en snickerifirma ta för att smacka ihop ett par lådor? (Om du inte bygger dem själv). Finns efterfrågan så löser det sig :) dvs det begränsade antalet original som finns kvar. Bara bygga nytt.

Låter enkelt, tänker du försöka?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: HEM 2019

Inläggav Baffel » 2019-02-22 19:36

hifikg skrev:Kanske en diskussion som hör hemma i Carlssondelen o där har jag sett ritningar vill jag minnas. Att göra kopior för egen del är inget problem, men om någon börjar serietillverka lär de skaffa licens från Stiftelsen (?)


Om du som tillverkare , på uppdrag av någon snickrar ihop ett par högtalarlådor , för hemmabruk inga problem. Å andra sidan marknadsför du att du säljer lådor med just Carlssondesign tja det är en annan femma. Beror på detta med patent , upphovsrätt osv. I fallet Carlsson tror jag det går att förhandla fram något vettigt. Patent , finns de ens på konstruktionerna på lådorna. Nu gällande patent dvs. I vilket fall , du har rätt denna diskussion passar bättre i sektionen här om just Carlsson.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: HEM 2019

Inläggav Baffel » 2019-02-22 19:37

paa skrev:
Baffel skrev:Men jag talar inte om då utan nu. Vad skulle en snickerifirma ta för att smacka ihop ett par lådor? (Om du inte bygger dem själv). Finns efterfrågan så löser det sig :) dvs det begränsade antalet original som finns kvar. Bara bygga nytt.

Låter enkelt, tänker du försöka?


Absolut inte. Kan inget om branschen. Bara lite nyfiken på möjligheterna.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: HEM 2019

Inläggav IngOehman » 2019-02-22 19:41

Det här är väl en fråga som borde ligga på Carlsson-avdelningen?

Som svar på frågan finns både OA-5-MMX (HiFi-Kit) och OD-11 (Teenage Engineering) och fler är på G. :)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1628
Blev medlem: 2012-05-13

Re: HEM 2019

Inläggav gflar » 2019-02-22 19:43

IngOehman skrev:Det här är väl en fråga som borde ligga på Carlsson-avdelningen?

Som svar på frågan finns både OA-5-MMX (HiFi-Kit) och OD-11 (Teenage Engineering) och fler är på G. :)


Vh, iö


Fler på G?
Något du kan dela med dig av? :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: HEM 2019

Inläggav Baffel » 2019-02-22 20:05

IngOehman skrev:Det här är väl en fråga som borde ligga på Carlsson-avdelningen?

Som svar på frågan finns både OA-5-MMX (HiFi-Kit) och OD-11 (Teenage Engineering) och fler är på G. :)


Vh, iö


Spänningen stiger. IÖ skapar den perfekta Cliff hangern . :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: HEM 2019

Inläggav RogerGustavsson » 2019-02-22 20:50

Baffel skrev:
hifikg skrev:Kanske en diskussion som hör hemma i Carlssondelen o där har jag sett ritningar vill jag minnas. Att göra kopior för egen del är inget problem, men om någon börjar serietillverka lär de skaffa licens från Stiftelsen (?)


Om du som tillverkare , på uppdrag av någon snickrar ihop ett par högtalarlådor , för hemmabruk inga problem. Å andra sidan marknadsför du att du säljer lådor med just Carlssondesign tja det är en annan femma. Beror på detta med patent , upphovsrätt osv. I fallet Carlsson tror jag det går att förhandla fram något vettigt. Patent , finns de ens på konstruktionerna på lådorna. Nu gällande patent dvs. I vilket fall , du har rätt denna diskussion passar bättre i sektionen här om just Carlsson.


Patenten utgångna men designen av Lars Lallerstedt kan möjligen vara skyddad.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: HEM 2019

Inläggav petersteindl » 2019-02-22 21:23

RogerGustavsson skrev:
Baffel skrev:
hifikg skrev:Kanske en diskussion som hör hemma i Carlssondelen o där har jag sett ritningar vill jag minnas. Att göra kopior för egen del är inget problem, men om någon börjar serietillverka lär de skaffa licens från Stiftelsen (?)


Om du som tillverkare , på uppdrag av någon snickrar ihop ett par högtalarlådor , för hemmabruk inga problem. Å andra sidan marknadsför du att du säljer lådor med just Carlssondesign tja det är en annan femma. Beror på detta med patent , upphovsrätt osv. I fallet Carlsson tror jag det går att förhandla fram något vettigt. Patent , finns de ens på konstruktionerna på lådorna. Nu gällande patent dvs. I vilket fall , du har rätt denna diskussion passar bättre i sektionen här om just Carlsson.


Patenten utgångna men designen av Lars Lallerstedt kan möjligen vara skyddad.


Till all design finns ett copyright och det har Lars Lallerstedt. Inget mönsterskydd finns.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: HEM 2019

Inläggav Baffel » 2019-02-22 21:32

Peter, av ren nyfikenhet. Inte för att jag ska dra igång någon byggnation men vad betyder copyright i högtalarvärlden? Hur får man det? Knappast om du skruvar ihop en "vanlig" högtalare. Eller är det kombination av design och element (och övrigt).

Copyrights vs patent. Hur funkar det ?
Senast redigerad av Baffel 2019-02-22 21:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: HEM 2019

Inläggav NADifierad » 2019-02-22 21:41

Intressant :) .
Blev nyfiken och hittade detta:
https://www.carlssonplanet.com/hogtalar ... -historia/
Säkert old news, men för mig var det nytt :)
Senast redigerad av NADifierad 2019-02-22 21:59, redigerad totalt 1 gång.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: HEM 2019

Inläggav Baffel » 2019-02-22 21:57


Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: HEM 2019

Inläggav petersteindl » 2019-02-22 22:12

Baffel skrev:Peter, av ren nyfikenhet. Inte för att jag ska dra igång någon byggnation men vad betyder copyright i högtalarvärlden? Hur får man det? Knappast om du skruvar ihop en "vanlig" högtalare. Eller är det kombination av design och element (och övrigt).

Copyrights har dessutom ett bäst före datum.


Högtalarvärlden eller ej. Det är Industridesigner Professor Lars Lallerstedt som designat och han har därigenom copyright på designen d v s på yttre formgivningen. Det är inte att förväxlas med patent. Patent måste man söka hos patentverk. Copyright har man automatiskt och kan aldrig överlåtas. Det är konstnärens sigill.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lars_Lallerstedt

Wiki skrev:Upphovsrätt bygger på idén att den person som har skapat ett verk av en viss verkshöjd också ska ha ensamrätt att bestämma hur detta verk får användas. Upphovsrätten kan skyddas genom bestämmelser om straff för den som utan upphovsmannens medgivande nyttjar verket. Lagstiftning eller praxis kan också medge skadestånd till upphovsmannen och förbud för annan att nyttja verket.

Ensamrätten innebär att upphovsmannen äger en ekonomisk rätt och kan äga en ideell rätt. Den ekonomiska rätten innebär rätt att trycka eller framföra verket för allmänheten och att åtnjuta ekonomisk ersättning därav. Den ideella rätten innebär att den som skapat ett verk har rätt att bli omnämnd som upphovsman och ett skydd att inte verket används på ett sätt som kränker upphovsmannens goda namn. Ensamrätten innebär också att personen har en ekonomisk rätt och kan få skadestånd om någon bryter mot lagen.

För att ett alster ska anses vara ett verk måste det ha uppnått verkshöjd. Det innebär att verket ska visa upp originalitet eller individuell särprägel som ett resultat av upphovsmannens personliga skapande. Det är med andra ord upphovsmannens säregna sätt att uttrycka något som skyddas, inte de idéer eller fakta som verket kan innehålla. Upphovsrätten gäller endast det som skapas av människor. Djur, till exempel målande schimpanser, har således ingen upphovsrätt.


Jag har för mig att tidsperioden är betydligt längre än för patent. Tippar, kanske 50-70 år. Är det 50 år så är det bara något år kvar på 70-talarna.
Fast, vad jag kan se i lagen https://lagen.nu/1960:729#K4 så verkar det vara 70 år som gäller. Det är bara att vänta. Tiden går fort.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: HEM 2019

Inläggav Baffel » 2019-02-22 22:19

Hum , om du läser min länk så är det 20 år (jag är en fullständig ickejurist) för patent.

Sen svenska vs internationella patent , vet i tusan .

Kruxet är väl vad i så fall ett copyright är vs patent (en konstruktion). Är det copyright att det är viss färg på högtalaren? Målar man den i annan färg så funkar det. Vi talar om en trälåda. Inte ett konstverk .
Senast redigerad av Baffel 2019-02-22 22:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: HEM 2019

Inläggav petersteindl » 2019-02-22 22:24

Baffel skrev:Hum , om du läser min länk om så är det 20 år (jag är en fullständig ickejurist) . För konstnärliga verk så är väl det längre tid.

Sen svenska vs internationella patent , vet i tusan .


Det är patent och det är något helt annat.

Om du fotograferar så har du copyright på varje bild du är fotograf till.

Om du under en semesterresa lämnar ut din mobil eller kamera till någon för att ta en bild på dig så är det fortfarande fotografen som har copyright till bilden och inte kameraägaren.

Lägger du upp bilden på nätet utan tillstånd från copyrightinnehavaren så kan denne stämma dig i domstol och vinner garanterat. Det finns prejudikat på det. :)

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: HEM 2019

Inläggav Baffel » 2019-02-22 22:30

Då leker vi med tanken . Jag investerar x kr för att nyproducra OA51, jag gör det efter tycke och smak . Varierar lite i konfig . men grunden är just OA51. Vad jag förstår så finns det inget som hindrar mig att göra det.

Detta ang diskussion ang att det finns få Carlsson lådor kvar på marknaden .Bara bygga lådor. Uppmana snickerifirmor att bygga lådor och sälja dem som kit. :D

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: eljulio, Magnuz och 11 gäster