HEM 2019

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tänker du besöka HEM 2019

Omröstningen slutade 2019-02-11 11:50

Ja
6
29%
Nej
15
71%
 
Antal röster : 21

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: HEM 2019

Inläggav paa » 2019-02-22 22:53

Det som inte kommer att funka är att kalla högtalarna för Carlssonhögtalare om det inte är sanktionerat av Stiftelsen Stig Carlsson. Det finns det domstolsutslag på.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: HEM 2019

Inläggav darkg » 2019-02-22 22:54

Det är väl när de ska säljas det krockar med copyright och varumärkesskydd. Om man inte har avtalat med Stiftelsen.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: HEM 2019

Inläggav petersteindl » 2019-02-22 23:01

Baffel skrev:Hum , om du läser min länk om så är det 20 år (jag är en fullständig ickejurist) . För konstnärliga verk så är väl det längre tid.

Sen svenska vs internationella patent , vet i tusan .

Kruxet är väl vad i så fall ett copyright är vs patent (en konstruktion). Är det copyright att det är viss färg på högtalaren? Målar man den i annan färg så funkar det. Vi talar om en trälåda. Inte ett konstverk .


Nej, det är inte färgen. Åtminstone normalt sett inte. Man har alltid ritningar i svart-vit och då gäller samtliga färger.

Bild

Så här kan en copyright se ut. Detta är även ett registrerat mönsterskydd i EU, USA, Hong Kong och Ryssland.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: HEM 2019

Inläggav petersteindl » 2019-02-22 23:05

Baffel skrev:Då leker vi med tanken . Jag investerar x kr för att nyproducra OA51, jag gör det efter tycke och smak . Varierar lite i konfig . men grunden är just OA51. Vad jag förstår så finns det inget som hindrar mig att göra det.

Detta ang diskussion ang att det finns få Carlsson lådor kvar på marknaden .Bara bygga lådor. Uppmana snickerifirmor att bygga lådor och sälja dem som kit. :D


Lars Lallerstedt skulle möjligtvis kunna sätta käppar i hjulet om han så önskar. Det räcker inte att göra små förändringar så länge det är förväxlingsbart.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: HEM 2019

Inläggav Baffel » 2019-02-22 23:54

Nu blev jag nyfiken. Vad jag förstår så har patenten gått ut. Jag kallar dem för Nilsson högtalare. Då får man stiftelsen på sig men vad är deras legala argumentet?

Återigen, nej jag söker inte möjlighet att kapitalisera . Mest bara nyfiken på hur detta fungerar lagligt med patent osv. 20 år gäller för ett patent , vad jag kan se .
Senast redigerad av Baffel 2019-02-22 23:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: HEM 2019

Inläggav Baffel » 2019-02-22 23:56

petersteindl skrev:
Baffel skrev:Då leker vi med tanken . Jag investerar x kr för att nyproducra OA51, jag gör det efter tycke och smak . Varierar lite i konfig . men grunden är just OA51. Vad jag förstår så finns det inget som hindrar mig att göra det.

Detta ang diskussion ang att det finns få Carlsson lådor kvar på marknaden .Bara bygga lådor. Uppmana snickerifirmor att bygga lådor och sälja dem som kit. :D


Lars Lallerstedt skulle möjligtvis kunna sätta käppar i hjulet om han så önskar. Det räcker inte att göra små förändringar så länge det är förväxlingsbart.

Med vänlig hälsning
Peter


Förväxlingbart med vad då? Patentet har ju gått ut.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: HEM 2019

Inläggav hifikg » 2019-02-23 00:01

Utseendet. Om du inte skapar en egen design. Men kommer det då att låta lika bra?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: HEM 2019

Inläggav Laila » 2019-02-23 00:14

Baffel skrev:
petersteindl skrev:
Baffel skrev:Då leker vi med tanken . Jag investerar x kr för att nyproducra OA51, jag gör det efter tycke och smak . Varierar lite i konfig . men grunden är just OA51. Vad jag förstår så finns det inget som hindrar mig att göra det.

Detta ang diskussion ang att det finns få Carlsson lådor kvar på marknaden .Bara bygga lådor. Uppmana snickerifirmor att bygga lådor och sälja dem som kit. :D


Lars Lallerstedt skulle möjligtvis kunna sätta käppar i hjulet om han så önskar. Det räcker inte att göra små förändringar så länge det är förväxlingsbart.

Med vänlig hälsning
Peter


Förväxlingbart med vad då? Patentet har ju gått ut.


Skit i patentet, det är ju copyright:en som fortfarande gäller . . . om du ändrar designen radikalt så kommer det garanterat inte att låta som ursprunget, gissar jag . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: HEM 2019

Inläggav Baffel » 2019-02-23 00:23

Kruxet blir då olika immatriella rättigheter ställda mot varandra. Säger bara svenska myndigheter. Fy tusan vad kassa de kan vara . Ska de inte verka i medborgarnas tjänst? Här finns svaren : https://www.prv.se/sv/mer-tjanster/prv- ... ialratter/

Men inte fan kan jag läsa mer om det. Verkar vara låst. Eller kommer ni vidare?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: HEM 2019

Inläggav darkg » 2019-02-23 00:25

Tja, med andra element (och därför antagligen annat filter) och annorlunda låda och annat namn blir det ju inte så jättemycket kvar.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: HEM 2019

Inläggav hifikg » 2019-02-23 00:27

Det var väl väldigt pedagogiskt. Den särskilda knäppningen, filter och elementplacering skyddades av patent som sägs ha gått ut, så de delarna får du kopiera idag, men utseendet ligger under upphovsrätt i många år till (tänker nu på 80-talarna), så efter 2050 så där kan du börja kopiera. De kommer fortfarande vara världens bästa högtalare, så ha tålamod bara!
Bilagor
hjalm.jpg
hjalm.jpg (71.32 KiB) Visad 3087 gånger
Senast redigerad av hifikg 2019-02-23 00:28, redigerad totalt 1 gång.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: HEM 2019

Inläggav Baffel » 2019-02-23 00:28

darkg skrev:Tja, med andra element (och därför antagligen annat filter) och annorlunda låda och annat namn blir det ju inte så jättemycket kvar.


Fast det får du ju använda , vad jag förstår patenten har gått ut.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: HEM 2019

Inläggav Baffel » 2019-02-23 00:29

hifikg skrev:Det var väl väldigt pedagogiskt. Den särskilda knäppningen, filter och elementplacering skyddades av patent som sägs ha gått ut, så de delarna får du kopiera idag, men utseendet ligger under upphovsrätt i många år till (tänker nu på 80-talarna), så efter 2050 så där kan du börja kopiera. De kommer fortfarande vara världens bästa högtalare, så ha tålamod bara!


Måla dem gröna?

Ähä jag vet inte. Är inte jurist. Kommer man till finlir , där olika lagar och tolkning/ praxis av dem kolliderar blir det kruxigt. Jag har ingen avsikt åt något håll. Bara roligt att tjöta lite om.
Senast redigerad av Baffel 2019-02-23 00:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: HEM 2019

Inläggav Laila » 2019-02-23 00:41

Inget illa menat Baffel, men "driver" du med forumet . . . Typ. 8O :roll:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: HEM 2019

Inläggav Baffel » 2019-02-23 00:49

Har tyvärr en benägenhet att vilja leka djävulens advokat , trots att jag inte har en aning om vad jag talar om och framstår som en kokosnöt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: HEM 2019

Inläggav hifikg » 2019-02-23 00:53

Baffel skrev:Har tyvärr en benägenhet att vilja leka djävulens advokat , trots att jag inte har en aning om vad jag talar om och framstår som en kokosnöt.


Du råkar inte heta Patrick?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: HEM 2019

Inläggav Laila » 2019-02-23 00:55

Baffel skrev:Har tyvärr en benägenhet att vilja leka djävulens advokat , trots att jag inte har en aning om vad jag talar om och framstår som en kokosnöt.

Tack för klargörandet . . .typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: HEM 2019

Inläggav Laila » 2019-02-23 00:56

hifikg skrev:
Baffel skrev:Har tyvärr en benägenhet att vilja leka djävulens advokat , trots att jag inte har en aning om vad jag talar om och framstår som en kokosnöt.


Du råkar inte heta Patrick?

Knappast . . . typer. 8O
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: HEM 2019

Inläggav Baffel » 2019-02-23 00:57

Bara för att klargöra . Såvitt jag sett hitintills så har vi inga juridiska experter på immateriella rättigheter som uttalat sig här. Jag kan åtminstone erkänna att jag inte är expert.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: HEM 2019

Inläggav hifikg » 2019-02-23 01:04

Laila skrev:
hifikg skrev:
Baffel skrev:Har tyvärr en benägenhet att vilja leka djävulens advokat , trots att jag inte har en aning om vad jag talar om och framstår som en kokosnöt.


Du råkar inte heta Patrick?

Knappast . . . typer. 8O


Tänkte på kokosnöten :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: HEM 2019

Inläggav hifikg » 2019-02-23 01:05

Baffel skrev:Bara för att klargöra . Såvitt jag sett hitintills så har vi inga juridiska experter på immateriella rättigheter som uttalat sig här. Jag kan åtminstone erkänna att jag inte är expert.


Jag är hyfsat bra på upphovsrätt, men patent & mönsterskydd är jag inte lika inläst på.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: HEM 2019

Inläggav Baffel » 2019-02-23 01:15


Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: HEM 2019

Inläggav Laila » 2019-02-23 01:21

hifikg skrev:
Laila skrev:
hifikg skrev:
Du råkar inte heta Patrick?

Knappast . . . typer. 8O


Tänkte på kokosnöten :)

Vilket ja åsså gjorde . . . typ. :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: HEM 2019

Inläggav Baffel » 2019-02-23 01:24

Kan inte låta bli , vem tusan är Patrik?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: HEM 2019

Inläggav Baffel » 2019-02-23 01:25

hifikg skrev:
Baffel skrev:Bara för att klargöra . Såvitt jag sett hitintills så har vi inga juridiska experter på immateriella rättigheter som uttalat sig här. Jag kan åtminstone erkänna att jag inte är expert.


Jag är hyfsat bra på upphovsrätt, men patent & mönsterskydd är jag inte lika inläst på.


Kruxet är hur de samverkar.
Senast redigerad av Baffel 2019-02-23 01:29, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: HEM 2019

Inläggav hifikg » 2019-02-23 01:28

Baffel skrev:
hifikg skrev:
Baffel skrev:Bara för att klargöra . Såvitt jag sett hitintills så har vi inga juridiska experter på immateriella rättigheter som uttalat sig här. Jag kan åtminstone erkänna att jag inte är expert.


Jag är hyfsat bra på upphovsrätt, men patent & mönsterskydd är jag inte lika inläst på.


Kruxet är hur de samverkar.


Räcker med att du blockas av en rättighet så får du stilla dig, eller göra så stora förändringar att du kommer runt det, men frågan är, som sagt, om det låter sig göras utan att du påverkar ljudet, för det är väl ändå det enda som är viktigt. Fast för personligt bruk kan du kopiera så mycket du vill. Och skulle du sälja dina kopior privat lär det inte vara något problem heller. Du kan skriva OA52 liknande högtalare eller egentillverkade högtalare inspirerade av Stig. Bara du inte påstår att det är äkta Carlsson, då hamnar du i klammeri med köplagarna istället :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: HEM 2019

Inläggav Baffel » 2019-02-23 01:40

hifikg skrev:
Baffel skrev:
hifikg skrev:
Jag är hyfsat bra på upphovsrätt, men patent & mönsterskydd är jag inte lika inläst på.


Kruxet är hur de samverkar.


Räcker med att du blockas av en rättighet så får du stilla dig, eller göra så stora förändringar att du kommer runt det, men frågan är, som sagt, om det låter sig göras utan att du påverkar ljudet, för det är väl ändå det enda som är viktigt. Fast för personligt bruk kan du kopiera så mycket du vill. Och skulle du sälja dina kopior privat lär det inte vara något problem heller. Du kan skriva OA52 liknande högtalare eller egentillverkade högtalare inspirerade av Stig. Bara du inte påstår att det är äkta Carlsson, då hamnar du i klammeri med köplagarna istället :)


För privat bruk en annan femma. Klart du får snickra ihop vad du vill, för eget bruk, utan att pappa staten kommer och knackar på dörren.


Men du talar om upphovsrätt som om det är att likställa med patent. Upphovsrätt omfattar konstnärliga alster . Har inget med en högtalarkonstruktion att göra.

https://www.prv.se/sv/upphovsratt/

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: HEM 2019

Inläggav hifikg » 2019-02-23 01:43

Baffel skrev:
hifikg skrev:
Baffel skrev:
Kruxet är hur de samverkar.


Räcker med att du blockas av en rättighet så får du stilla dig, eller göra så stora förändringar att du kommer runt det, men frågan är, som sagt, om det låter sig göras utan att du påverkar ljudet, för det är väl ändå det enda som är viktigt. Fast för personligt bruk kan du kopiera så mycket du vill. Och skulle du sälja dina kopior privat lär det inte vara något problem heller. Du kan skriva OA52 liknande högtalare eller egentillverkade högtalare inspirerade av Stig. Bara du inte påstår att det är äkta Carlsson, då hamnar du i klammeri med köplagarna istället :)


För privat bruk en annan femma. Klart du får snickra ihop vad du vill, för eget bruk, utan att pappa staten kommer och knackar på dörren.


Men du talar om upphovsrätt som om det är att likställa med patent. Upphovsrätt omfattar konstnärliga alster . Har inget med en högtalarkonstruktion att göra.


Det gör jag inte alls. Jag säger att du får serietillverka o konstruera högtalaren med samma komponenter o sno hela filterdesignen om patenten har gått ut. MEN du får inte kopiera det konstnärliga alster som högtalarlådan utgör.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: HEM 2019

Inläggav IngOehman » 2019-02-23 01:56

hifikg skrev:
Baffel skrev:
hifikg skrev:
Jag är hyfsat bra på upphovsrätt, men patent & mönsterskydd är jag inte lika inläst på.


Kruxet är hur de samverkar.


Räcker med att du blockas av en rättighet så får du stilla dig, eller göra så stora förändringar att du kommer runt det, men frågan är, som sagt, om det låter sig göras utan att du påverkar ljudet, för det är väl ändå det enda som är viktigt. Fast för personligt bruk kan du kopiera så mycket du vill. Och skulle du sälja dina kopior privat lär det inte vara något problem heller. Du kan skriva OA52 liknande högtalare eller egentillverkade högtalare inspirerade av Stig. Bara du inte påstår att det är äkta Carlsson, då hamnar du i klammeri med köplagarna istället :)

Även att antyda någon sorts koppling till Carlsson kan falla på att vara snyltning på annans renommé. Rennomésnyltning är en sorts bedrägeri. Inte tillåtet.

Det man säljer måste vila på sådant man betalat för (licens t ex) eller som man själv skapat och beskriver idéen med. Lite förenklat. Men kan inte bara antyda att man är representant för någon annans idéer.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: HEM 2019

Inläggav Baffel » 2019-02-23 01:56

hifikg skrev:Det gör jag inte alls. Jag säger att du får serietillverka o konstruera högtalaren med samma komponenter o sno hela filterdesignen om patenten har gått ut. MEN du får inte kopiera det konstnärliga alster som högtalarlådan utgör.


1. Patenten har gått ut.
2. Design gäller bara 25 år
https://www.prv.se/sv/design/varfor-ska ... in-design/
3. Upphovsrätt gäller bara konstnärliga alster. Och ett konstnärligt alster är inte en högtalare.

Vad återstår då?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: eljulio, HakanC och 25 gäster