HEM 2019

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tänker du besöka HEM 2019

Omröstningen slutade 2019-02-11 11:50

Ja
6
29%
Nej
15
71%
 
Antal röster : 21

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: HEM 2019

Inläggav IngOehman » 2019-02-23 01:58

Att du inte får snylta på någons rennomé.

Bortsett ifrån det så finns inte något som motsvarar originalelementen köpbart idag.
Så oddsen att få till en god kopia på original-OA-51 är typ noll.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: HEM 2019

Inläggav hifikg » 2019-02-23 02:00

Baffel skrev:
hifikg skrev:Det gör jag inte alls. Jag säger att du får serietillverka o konstruera högtalaren med samma komponenter o sno hela filterdesignen om patenten har gått ut. MEN du får inte kopiera det konstnärliga alster som högtalarlådan utgör.


1. Patenten har gått ut.
2. Design gäller bara 25 år
https://www.prv.se/sv/design/varfor-ska ... in-design/
3. Upphovsrätt gäller bara konstnärliga alster. Och ett konstnärligt alster är inte en högtalare.

Vad återstår då?


Vem säger att en högtalare inte är ett konstnärligt alster?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: HEM 2019

Inläggav hifikg » 2019-02-23 02:02

IngOehman skrev:
hifikg skrev:
Baffel skrev:
Kruxet är hur de samverkar.


Räcker med att du blockas av en rättighet så får du stilla dig, eller göra så stora förändringar att du kommer runt det, men frågan är, som sagt, om det låter sig göras utan att du påverkar ljudet, för det är väl ändå det enda som är viktigt. Fast för personligt bruk kan du kopiera så mycket du vill. Och skulle du sälja dina kopior privat lär det inte vara något problem heller. Du kan skriva OA52 liknande högtalare eller egentillverkade högtalare inspirerade av Stig. Bara du inte påstår att det är äkta Carlsson, då hamnar du i klammeri med köplagarna istället :)

Även att antyda någon sorts koppling till Carlsson kan falla på att vara snyltning på annans renommé. Rennomésnyltning är en sorts bedrägeri. Inte tillåtet.

Det man säljer måste vila på sådant man betalat för (licens t ex) eller som man själv skapat och beskriver idéen med. Lite förenklat. Men kan inte bara antyda att man är representant för någon annans idéer.


Vh, iö


Säljer jag ett hemmabygge under de premisserna så klarar jag mig, men börjar jag marknadsföra dem i större skala kan jag hamna i trubbel, men hur skyddat är "Carlsson" idag? håller Stiftelsen varumärket skyddat än?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: HEM 2019

Inläggav Baffel » 2019-02-23 02:03

IngOehman skrev:Att du inte får snylta på någons rennomé.

Bortsett ifrån det så finns inte något som motsvarar originalelementen köpbart idag.
Så oddsen att få till en god kopia på original-OA-51 är typ noll.


Vh, iö



Inte på existerande näringsidkare . Där får du inte snylta.

Va, finns det inte erättningselement av samma eller bättre kvalité ? Utvecklingen går bakåt isf.

P.s sen kommer finlir in i spelet vad har denna Carlsson stiftelse för juridisk status.
Senast redigerad av Baffel 2019-02-23 02:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: HEM 2019

Inläggav Baffel » 2019-02-23 02:05

hifikg skrev:
Baffel skrev:
hifikg skrev:Det gör jag inte alls. Jag säger att du får serietillverka o konstruera högtalaren med samma komponenter o sno hela filterdesignen om patenten har gått ut. MEN du får inte kopiera det konstnärliga alster som högtalarlådan utgör.


1. Patenten har gått ut.
2. Design gäller bara 25 år
https://www.prv.se/sv/design/varfor-ska ... in-design/
3. Upphovsrätt gäller bara konstnärliga alster. Och ett konstnärligt alster är inte en högtalare.

Vad återstår då?


Vem säger att en högtalare inte är ett konstnärligt alster?



Troligtvis varje domstol i Sverige.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: HEM 2019

Inläggav hifikg » 2019-02-23 02:07

Baffel skrev:
hifikg skrev:
Baffel skrev:
1. Patenten har gått ut.
2. Design gäller bara 25 år
https://www.prv.se/sv/design/varfor-ska ... in-design/
3. Upphovsrätt gäller bara konstnärliga alster. Och ett konstnärligt alster är inte en högtalare.

Vad återstår då?


Vem säger att en högtalare inte är ett konstnärligt alster?



Troligtvis varje domstol i Sverige.


Det skulle jag inte slå vad om, är designen tillräckligt säregen så kan den nog anses utgöra ett konstnärligt alster av samma sort som en skulptur t ex, om det sedan är värt att strida om vet jag inte, men säker skulle jag inte vara, alla som ser ett par OA52 vet att det är Stig Carlssons verk (fast det är Lallerstedts design) så den designen är lika unik som Reutersvärds knutna pistol.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: HEM 2019

Inläggav Baffel » 2019-02-23 02:19

Ty om detta vet vi inget , innan det prövats :)

Det kommer såklart aldrig att ske i praktiken. Vi diskuterar bara lite fram och tillbaka gällande olika lagar.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: HEM 2019

Inläggav darkg » 2019-02-23 02:29

Brukskonst kan omfattas, dvs formgivna möbler, bestick, kläder, ficklampor. Och, rimligtvis, högtalare av en sån egenart som OA51.

tillräckligt mycket originalitet, självständighet och individualitet .. prov på en konsekvent och välavvägd formgivningsinsats sa Högsta domstolen om en ficklampa och ansåg den vara skyddad av upphovsrätt.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 2016-08-01

Re: HEM 2019

Inläggav dewpo » 2019-02-23 03:01

Olik nog eller för lik?

54.jpg
54.jpg (39.93 KiB) Visad 3020 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: HEM 2019

Inläggav hifikg » 2019-02-23 03:04

dewpo skrev:Olik nog eller för lik?

54.jpg


Den kan nog juristerna tjäna en slant på :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: HEM 2019

Inläggav petersteindl » 2019-02-23 04:10

För lik. Förväxlingsbar. Det skulle jag säga.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör
 
Inlägg: 2721
Blev medlem: 2003-03-18
Ort: Åhus

Re: HEM 2019

Inläggav Ranefjord » 2019-02-23 13:46

Baffel skrev:
IngOehman skrev:Det här är väl en fråga som borde ligga på Carlsson-avdelningen?

Som svar på frågan finns både OA-5-MMX (HiFi-Kit) och OD-11 (Teenage Engineering) och fler är på G. :)


Vh, iö


Spänningen stiger. IÖ skapar den perfekta Cliff hangern . :)


En ny riktigt riktigt bra oa52a hade man ju inte tackat nej till. Man kan ju drömma. :) Cliffhanger är ju kul, men det uppföljande inlägget kan inte väntas för länge! Då glöms det bort och cliffhangern tappar sin kraft. Har man sagt A måste man säga B! 8)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör
 
Inlägg: 2721
Blev medlem: 2003-03-18
Ort: Åhus

Re: HEM 2019

Inläggav Ranefjord » 2019-02-23 13:58

Har tittat på bilder från mässan på forumen och kan konstatera att jag inte känner köpsug alls. Varför har nästan all hifi blivit så smaklös? Värst drabbat är hifhendsegmentet. Ju dyrare desto fulare?
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: HEM 2019

Inläggav hifikg » 2019-02-23 15:08

Ranefjord skrev:Har tittat på bilder från mässan på forumen och kan konstatera att jag inte känner köpsug alls. Varför har nästan all hifi blivit så smaklös? Värst drabbat är hifhendsegmentet. Ju dyrare desto fulare?


Fula??
Bilagor
mbl120.jpg
mbl120.jpg (11.84 KiB) Visad 2900 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör
 
Inlägg: 2721
Blev medlem: 2003-03-18
Ort: Åhus

Re: HEM 2019

Inläggav Ranefjord » 2019-02-23 15:24

hifikg skrev:
Ranefjord skrev:Har tittat på bilder från mässan på forumen och kan konstatera att jag inte känner köpsug alls. Varför har nästan all hifi blivit så smaklös? Värst drabbat är hifhendsegmentet. Ju dyrare desto fulare?


Fula??


Kanske inte det värsta exemplet från mässan, men jämför man nyare med gamla mbl ser man vilket håll det går åt. Ta istället Sonus Faber som exempel. Man kan ju börja gråta för mindre. Eller varför inte Audio Research med VU-mätarna. Stor suck.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2993
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: HEM 2019

Inläggav Ronnie » 2019-02-23 15:44

Ranefjord skrev:
hifikg skrev:
Ranefjord skrev:Har tittat på bilder från mässan på forumen och kan konstatera att jag inte känner köpsug alls. Varför har nästan all hifi blivit så smaklös? Värst drabbat är hifhendsegmentet. Ju dyrare desto fulare?


Fula??


Kanske inte det värsta exemplet från mässan, men jämför man nyare med gamla mbl ser man vilket håll det går åt. Ta istället Sonus Faber som exempel. Man kan ju börja gråta för mindre. Eller varför inte Audio Research med VU-mätarna. Stor suck.


Vet inte vad AR demade för förstärkare, men vann inte de här i kategorin Oblyga VU-mätare? :D
Bild

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör
 
Inlägg: 2721
Blev medlem: 2003-03-18
Ort: Åhus

Re: HEM 2019

Inläggav Ranefjord » 2019-02-23 15:52

Ronnie skrev:
Ranefjord skrev:
hifikg skrev:
Fula??


Kanske inte det värsta exemplet från mässan, men jämför man nyare med gamla mbl ser man vilket håll det går åt. Ta istället Sonus Faber som exempel. Man kan ju börja gråta för mindre. Eller varför inte Audio Research med VU-mätarna. Stor suck.


Vet inte vad AR demade för förstärkare, men vann inte de här i kategorin Oblyga VU-mätare? :D
[ Bild ]


Usch va ful. Varför är där sex stycken "högtalargaller" på toppen? Vad är syftet med just sex? Varför sex hål? Varför inte fler springor istället? Lite mer diskret... Ska det se "modernt" ut? Eller vad är meningen? Tumme ner på denna. Vu-mätare i mobiltelefonstil går bort.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: HEM 2019

Inläggav hifikg » 2019-02-23 16:08

Den går att släcka. Det är huvudsaken.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2993
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: HEM 2019

Inläggav Ronnie » 2019-02-23 16:11

hifikg skrev:Den går att släcka. Det är huvudsaken.

Stor eloge till Advance för det!

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: HEM 2019

Inläggav hcl » 2019-02-23 21:45

En kompis har ett par Linn Akudorik (som på bilden, fast i ek). Låter väldigt bra! Stativen innehåller dessutom all elektronik utom koppling till NAS, skivspelare, annan utrustning eller till internet, vilket sköts av burken på bordet bredvid. De är dessutom snygga.


Bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HEM 2019

Inläggav Tangband » 2019-02-23 21:51

Ja, det där är helt suveräna stativare. :) Det bästa jag hört.
Tyvärr är det också en av världens dyraste aktiva stativare också.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: HEM 2019

Inläggav sprudel » 2019-02-24 22:40

hifikg skrev:Roligaste köpet på mässan blev den här, mycket spännande historia om hur en dotter till en hifi-nörd försöker hjälpa pappa att bli av med Brumtrollen :) Boken är ämnad för mitt barnbarn, men jag skrattade en hel del själv när jag läste igenom den. Borde alla barnsliga hifinördar köpa. Tycker jag. Härliga illustrationer och en genomgång av allehanda hifi-pryttlar.


Fick den av en god vän idag, att läsa för barnbarnet 11/2 år. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster