Tryckmax - akustisk levitation.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tryckmax - akustisk levitation.

Inläggav petersteindl » 2019-01-11 01:48

Michael skrev:Lilla okunniga (i detta ämne) jag vågar mig på en liten fråga, då jag inte är säker på en sak jag tror:

Blir det samma fenomen (med bollarna) om högtalare och reflektor byter plats?

//Michael


Ok, eftersom det är resonans och denna resonans är mellan två parallella ytor så spelar det ingen roll var högtalaren befinner sig mellan ytorna. Men, jag upprepar, men, högtalaren då den är i en vägg är i ett tryckmaxima. Då behövs inte lika mycket energitillförsel som om högtalaren inte vore i tryckmaxima. Så, högtalaren kan sitta högst upp. Resonansen är mellan väggarna och högtalaren är inte ens inblandad annat än som energitillförsel in i systemet som enkom och endast enkom består av två väggar. Det är så jag ser på saken. Dessutom kommer det funka även på södra halvklotet. :)

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tryckmax - akustisk levitation.

Inläggav petersteindl » 2019-01-11 01:53

darkg skrev:
Michael skrev:Lilla okunniga (i detta ämne) jag vågar mig på en liten fråga, då jag inte är säker på en sak jag tror:

Blir det samma fenomen (med bollarna) om högtalare och reflektor byter plats?

//Michael


Det är en bra fråga. Faktiskt skulle jag tycka om en experimentuppställning där alltihop kan roteras. Jag förmodar att det blir samma sak upp-och-ned, men min förmodan är inte mycket att luta sig mot när det blåser kallt. Roterat någonstans mellan 0 och 180 grader tycker jag att bollarna bör rulla ner... fast kanske omsluts de som en pingisboll i en luftström och hålls uppe? De ser faktiskt ut att sitta ganska stabilt. Varför det, egentligen, i sidled alltså?


Där har du en bra iakttagelse och en bra frågeställning.

Mera frågor? :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Tryckmax - akustisk levitation.

Inläggav JM » 2019-01-11 06:09

En ytterligare variabel av betydelse är relativa partikelstorleken.

I sista forskningsrapporten jag refererar till beskrivs hur en CD-skiva kan levitera.
Partikelns utbredningen i z-led i de 4 figurerna ger lösningen.

Ljudintensiteten (vektor) = partikelhastigheten (vektor) x ljudtrycket (ej vektor)

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Tryckmax - akustisk levitation.

Inläggav Michael » 2019-01-11 11:09

Tack Peter. Det var det jag trodde. Jag anser att exprimentet borde skett med högtalaren uppe (spelandes neråt). Detta så man inte först tror att det är något (typ någon sak eller luftström) som kommer ur en högtalare som håller bollarna i luften.

Det är ju ingen sak/grej (t.ex. luft) som strömmar ur högtalaren och far iväg. Utan luften åker in och ut, men kan inte bygga på åt ena hållet. Liksom skapa en DC ström, så som en fläkt kan. Det är därför som en högtalare inte kan användas som luftfläkt. Även om det nu finns appar att köpa till telefoner som gör just detta. Uppbackat med videor på youtube, som visar att det verkligen funkar. ..notera att jag skrev 'köpa'. Finns en anledning till att just dessa appar inte är gratis, utan kostar pengar :wink:

PS. Jag tycker det syns tydligt i videon att det inte är högtalaren (själva elementet/membranet) som liksom är den som ger/orsakar resonansen, utan baffeln. Men som någon redan påpekat så förklaras ju inte detta i videon.

//Michael

Användarvisningsbild
AndersD
 
Inlägg: 1653
Blev medlem: 2008-04-29
Ort: Södra Sandby

Re: Tryckmax - akustisk levitation.

Inläggav AndersD » 2019-01-11 11:52

petersteindl skrev:
darkg skrev:
Michael skrev:Lilla okunniga (i detta ämne) jag vågar mig på en liten fråga, då jag inte är säker på en sak jag tror:

Blir det samma fenomen (med bollarna) om högtalare och reflektor byter plats?

//Michael


Det är en bra fråga. Faktiskt skulle jag tycka om en experimentuppställning där alltihop kan roteras. Jag förmodar att det blir samma sak upp-och-ned, men min förmodan är inte mycket att luta sig mot när det blåser kallt. Roterat någonstans mellan 0 och 180 grader tycker jag att bollarna bör rulla ner... fast kanske omsluts de som en pingisboll i en luftström och hålls uppe? De ser faktiskt ut att sitta ganska stabilt. Varför det, egentligen, i sidled alltså?


Där har du en bra iakttagelse och en bra frågeställning.

Mera frågor? :)

Har inget klokt att tillföra men här kommer ett par frågor till! :D
För mig ser det ut som att tryckmaxima är välvd som en skål, kan detta förklara varför det ser (är) stabilt ut i horisontalplanet?
Kan membranform, eller "frontvågsform" orsaka den välvda formen?
Borde isåfall innebära att stabiliteten i horisontalplanet minskar rejält med högtalaren uppe istället för nere.

Klurigt!
Bilagor
res.png
res.png (988.97 KiB) Visad 3235 gånger
.....

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tryckmax - akustisk levitation.

Inläggav petersteindl » 2019-01-11 13:59

JM skrev:En ytterligare variabel av betydelse är relativa partikelstorleken.

I sista forskningsrapporten jag refererar till beskrivs hur en CD-skiva kan levitera.
Partikelns utbredningen i z-led i de 4 figurerna ger lösningen.

Ljudintensiteten (vektor) = partikelhastigheten (vektor) x ljudtrycket (ej vektor)

JM


Jag skummade igenom den artikeln. Där finns det en väsentlig skillnad mot i videon och det är att den platta som den piezoelektriska högtalaren är fäst vid inte är att betraktas som en stel kropp. Själva metallplattan bringas i resonans genom att bryta upp.
Utbredningsmönster skapas och de ser inte ut som plana vågor. För att förstå vad som händer måste man läsa hela artikeln och sätta sig in i deras försök.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tryckmax - akustisk levitation.

Inläggav petersteindl » 2019-01-11 15:24

Vad gäller videon kontra bilden med 4 delbilder så är det något som inte stämmer. Det som jag tycker är klurigt är hur krafterna i bilden appliceras.

Då det gäller ljud och hörseln så är det harmoniska vågor och då är det amplitud hos Ljudtrycket och frekvens och i viss mån fas som analyseras, inte hur krafter appliceras. Det är första gången jag konfronteras med att klura ut krafterna.

Som jag ser det är videon motstridig i förhållande till bilden. I videon säger han att bollarna fastnar på tryckmax. I bilden som finns i artikeln fastnar bollarna på vågens tryckmin dvs i läget för statiska trycket, åtminstone tolkar jag det så. Det är i så fall varandras motpoler gällande förklaring.

Problemet/lösningen är att vid reflektorns vägg är det ljust sken från apparaten och det bevisar egentligen att det ljusa faktiskt är tryckmax. Och bollarna lägger sig i vågens tryckmax. Men bollarna bringas att levitera på vartannat tryckmax, åtminstone i den delen av försöket vilket skulle kunna innebära att det antingen är vid positivt tryckmax eller vid negativt, men det behöver inte vara så. Det gäller också att förstå hur schlierenoptiken fungerar. Det kan eventuellt vara den som skulle kunna få vågorna att se konkava ut. Det vet jag dock ingenting om.

Sedan är jag inte säker på hur ljudvågen alstras men jag lutar nu åt att det skulle kunna vara hela metallytan som vibrerar i fas. I så fall är det från början en extremt riktad planljudsstrålare vid 28 kHz och den kan dessutom ha en något konkav yta. Vad det får till följd måste jag fundera på.

Tänkte sammanställa mina funderingar i ett senare inlägg som jag började på igår natt. Lilltroll är för närvarande sjukskriven. Hoppas han blir frisk och fit for fight snart.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Tryckmax - akustisk levitation.

Inläggav IngOehman » 2019-01-11 19:39

Vad menar du med ”positivt respektive negativt tryckmax”? :?

Det han talar om som tryckmax är RMS-trycket. Det har ingen polaritet. Det är modulationen som är störst där, ibland i form av ett övertryck, ibland i form av ett undertryck. Växlingen sker med signalens frekvens. Det är till och med per definition detta som ÄR frekvensen, 1/tiden mellan övertrycken (eller undertrycken om man föredrar det). Alltså oftigheten.

Det jag talar om är de ”aerodynamiska trycken, alltså en liten förskjutning från normaltrycket som beror på medelpartikelhastigheten. Den har heller ingen polaritet utan är alltid positiv.

petersteindl skrev:
Michael skrev:Lilla okunniga (i detta ämne) jag vågar mig på en liten fråga, då jag inte är säker på en sak jag tror:

Blir det samma fenomen (med bollarna) om högtalare och reflektor byter plats?

//Michael


Ok, eftersom det är resonans och denna resonans är mellan två parallella ytor så spelar det ingen roll var högtalaren befinner sig mellan ytorna. Men, jag upprepar, men, högtalaren då den är i en vägg är i ett tryckmaxima. Då behövs inte lika mycket energitillförsel som om högtalaren inte vore i tryckmaxima.

Det stämmer inte.

En resonans kan matar från vilken punkt som helst och energitillförseln blir samma för en given rate av uppbyggnad av resonansen. Tror du kanske blandar ihop energi och inpedans! En högtalare har en given akustisk utimpedans, som oftast stämmer bäst ihop med den man har i ett tryckmaxima. Därför har en normal högtalare lättast att få in energi i en resonans om den ansluter i tryckmaxima.

Men om högtalaren är t ex en stormembranig dipol så kan den ha lättare att få fart på en resonans om den placeras i hastighetsmaximum (/trycknoden).

Så det handlar inte om hur mycket energi som går åt (den energi som går år för att sätta fart på resonansen är samma som den som resonansen när den är fartpåsatt har lagrat, varefter bara den energi som strålar bort eller omvandlas till värme eller tillföras för att vidmakthålla resonansen) utan om hur anpassningen mellan högtalarens drivimpedans och dess akustiska belastnkngsimpedans ser ut.

Det är heller inte givet att elementets membran fanns i rryckmaxima i det specifika faller, eftersom baffeln dominerar membranet så drastiskt och membranet sitter en bit in.

petersteindl skrev:Så, högtalaren kan sitta högst upp. Resonansen är mellan väggarna och högtalaren är inte ens inblandad annat än som energitillförsel in i systemet som enkom och endast enkom består av två väggar. Det är så jag ser på saken. Dessutom kommer det funka även på södra halvklotet. :)

Med vänlig hälsning
Peter

Det sista du skriver är definitivt sant! :lol:


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tryckmax - akustisk levitation.

Inläggav petersteindl » 2019-01-12 02:53

IngOehman skrev:Vad menar du med ”positivt respektive negativt tryckmax”? :?

Det han talar om som tryckmax är RMS-trycket. Det har ingen polaritet. Det är modulationen som är störst där, ibland i form av ett övertryck, ibland i form av ett undertryck. Växlingen sker med signalens frekvens. Det är till och med per definition detta som ÄR frekvensen, 1/tiden mellan övertrycken (eller undertrycken om man föredrar det). Alltså oftigheten.

Det jag talar om är de ”aerodynamiska trycken, alltså en liten förskjutning från normaltrycket som beror på medelpartikelhastigheten. Den har heller ingen polaritet utan är alltid positiv.
Vh, iö


Jag utgick från den bild som JM visade som skulle vara förklaringen till fenomenet akustisk levitation.

sound_levitation.png
sound_levitation.png (144.87 KiB) Visad 3077 gånger


Utgår man från den bilden och försöker använda en nomenklatur som passar bilden så valde jag att använda orden positivt respektive negativt tryckmax med tanke på tecknen inritade i sinuskurvan för trycket. Jag har i tidigare inlägg redogjort för detta med RMS ljudtryck. Dessutom är det så att det gällande fenomenet levitation med ljud så är det krafter, som påverkar föremål, som är den väsentligaste enheten att studera och då vill jag se undertryck och övertryck respektive för sig om det skulle kunna vara olika. i bilden verkar det vara olika gällande stabiliteten. Jag tänkte studera bilden ytterligare.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Tryckmax - akustisk levitation.

Inläggav IngOehman » 2019-01-12 05:56

Ah, då förstår jag.

Bilderna är irrelevanta/missvisande/felaktiga. Inte ditt fel såklart. De visar inte en statisk tryck-/hastighet-/kraftsituation utan en ögonblicksbild, om ens det (den högraste bilden är i hög grad ifrågasättbar eftersom den inte såsom de vänstra visar en ögonblickbild...).

Men bilden är en dålig utgångspunkt för den som vill erbjuda en beskrivning av fenomenet, det intressanta är de tryck, rörelser och krafter som råder över tiden. Och den mekanism som i verkligheten genererar lyftkraften finns inte ens beskriven i illustrationen. Verbalt alltså.

Vill hänvisa till mitt tidigare inlägg.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Tryckmax - akustisk levitation.

Inläggav Max_Headroom » 2019-01-12 12:44

Är det bara jag som tycker att "velocity"-delen på bilden ser konstigt ut, att den egentligen är fel?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Tryckmax - akustisk levitation.

Inläggav IngOehman » 2019-01-12 14:28

Den är väl kanske inte felaktig, men den visar dels en ögonblicksbild och därtill så följer den inte illustrationspaxis för den sortens graf.

Sinusvågens högra riktning betyder ju just ”uppå”, och därför borde den axeln ha märkts så höger=uppåt, vänster=nedåt. Att rita en sinusvåg där riktningen höger beryder rörelse uppåt OCH samtidigt rita en uppåtriktad pil är både kaka på kaka och såklart standardfientligt.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Tryckmax - akustisk levitation.

Inläggav jansch » 2019-01-12 14:35

Jag blir mer och mer förvirrad av alla kloka beskrivningar på hur det egentligen fungerar.....

Personligen vill jag alltid ha någon logik att stå på, inte bara acceptera att "så är det".

Finns det någon som kan svara på, eller kommentera nedanstående punkter? Vissa saker jag skriver är väldigt triviala men jag har svårt att beskriva vad jag menar om jag undviker dessa.

* När ljud skapas förskjuts molekylernas jämviksläge i luften/gasen. Tryckmax betyder ju att det just där är som tätast mellan molekylerna, och omvänt för tryckmin. Vad som händer är ju att molylerna i gasen "puttar på varann" så att de tillfälligt förflyttar sig en aning i vågens utbredningsriktning (och omvänt för tryckmin) . Luftens elastisitet/molekylernas tyngd gör ju att det tar lite tid för en molekyl att reagera och tillfälligt förskjuta sitt jämviktsläge något - rättare sagt det tar motsvarande 343m/s. Tryckskillnaden sprider sig som en kedjereaktion.....som om man har en massa magneter som ligger i en lång rad med den repellerande sidan mot varann - flyttar man den första magneten så kommer en kjedjereaktion att ske tills stabilt avstånd uppnås.
Min slutsats: För en ljudvåg som INTE kommer att reflekteras och INTE skapa en stående våg finns det en enda kraft (?) och det är ett ökat tillfälligt lufttryck som skapas av att molekylerna pressas samman/dras isär . Molekylerna har lika stor tillfällig rörelse "framåt" som bakåt i en helvåg.

* Vid en stående våg kommer den reflekterade vågen att trycka tillbaka molekylerna som vill breda ut sig.Molekylerna försöker ju att hitta sitt jämviktsläge/avstånd till andra molekyler.
Om man nu titta på magneterna igen (som jag skrev ovan) Vi trycker på dom yttersta magneterna (från båda håll)och då kommer magneterna att förflytta sig in mot mitten men den mittersta magneten kommer att vara stilla och till slut hittar alla magneter sitt jämviktläge. Detta gäller så länge samma tryck från båda sidor upprätthålls.
Min slutsats: Det den stående vågen skapar är stillastående tryckmaxima/minima. Molelylerna står stilla, förutom termisk rörelse förstås...
Vad är det som saknas?

Det vi tillför/föder stående vågen med är en ljudvåg, d v s vi ser till att luften kontinuerligt pressas ihop och dras isär. Givetvis finns det förluster som måste kompenseras.
Men om det inte fanns förluster i luften eller i de reflekterade ytorna, hade då "kulorna" tillfälligt kunnat levitera?

Kan någon intelligent varelse förklara hur och varför jag tänker fel??

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tryckmax - akustisk levitation.

Inläggav petersteindl » 2019-01-12 16:39

Max_Headroom skrev:Är det bara jag som tycker att "velocity"-delen på bilden ser konstigt ut, att den egentligen är fel?

De två vänstra bilderna skall visa Ljudtrycket i en kontinuerlig sinus och partikelhastigheterna som uppstår då två ljudvågor går omlott d v s passerar varandra där förutsättningarna stämmer för multipel stående våg d v s resonans.

Fenomenet innebär att man får två motsatta partikelhastigheter som möter varandra. Respektive amplitud är lika men med motsatt riktning.

Det är enklast att se partikelhastighet och tryck som en lokal densitetsförändring i luften där man betraktar en liten konstant volym. Då densitetshöjningen från ljudvågen som propagerar uppåt möter densitetshöjningen från ljudvågen som propagerar nedåt så blir det dubbla densiteten i volymen. Densitetshöjningen beror på att partiklarna tryckts ihop i respektive våg som går omlott från varsitt håll och då de möts ”krockar” partiklarna med varandra. Men eftersom luft är en gas och därmed med låg densitet så är det stort avstånd mellan luftpartiklarna så att de kan passera varandra istället för att krocka med varandra. Vissa luftmolekyler kommer statistiskt sett krocka med varandra och överföra varandras respektive energi på varandra som då biljardklot krockar med varandra.

Det är lite som på ett övergångsställe där det står 5 personer på ena sidan vägen och 5 personer på andra sidan vägen. Går de lika fort och börjar gå samtidigt vid grönt ljus så möts personerna på övergångsstället och då de möts är det 10 personer och det blir lite trångt då de passerar varandra om volymen är konstant d v s alla går över inom övergångsställets gräns. Med skillnaden att hos luft är det inte vacuum av partiklar mellan vågfronterna.

För att förklara ljudvågor så börjar jag med att säga att det statiska lufttrycket inte ingår i beräkningar för ljudvågor utan det är enkom förändringen av det statiska trycket som beaktas. (Gudars vad svårt det är att skriva om sånt här för att det skall bli helt korrekt, då man inte börjar med att utgå från absolute basics från fysiken och matematiken av en akustisk ljudvåg) Det som inträffar då luftpartiklarna möts/passerar varandra är att densiteten dubbleras och trycket/övertrycket dubbleras därmed. Man kan också se det som att pilarna för partikelhastigheterna från respektive våg går mot varandra. Då pilarna för partikelhastigheterna passerat varandra så går pilarna från varandra och därmed minskas istället densiteten i det betraktade volymselementet.

Här är det viktigt att förstå att jämvikt av densitet råder i volymelementet och en konstant mängd luftmolekyler finns i volymen.

Illustrativt exempel: Säg att en volym med luft innehåller 2 miljoner luftmolekyler jämt fördelade så att konstant densitet råder vid jämvikt. Nu fördelas dessa istället så att i ena halvan av volymen finns 1000100 luftmolekyler. För bibehållande av jämvikt finns det således 999900 luftmolekyler i andra halvan. Då blir det olika densitet i respektive halva. Om man istället skulle öka antalet molekyler i ena halvan till 1000200 luftmolekyler så blir det 999800 luftmolekyler i den andra halvan för att jämviktsläget skall upprätthållas.

Här bör det beaktas att med ljudvågor så är det differensen av luftmolekyler som är ljudvågens tryck. Och om man går från differensen från jämvikt så är det i exemplet ovan först 100 molekyler övertryck och -100 molekyler undertryck vilket innebär 200 luftmolekyler i tryckförändring/densitetsförändring. Sedan dubbleras tryckförändringen till 400 luftmolekyler. Sedan bör man beakta att det inte är fyrkantsvåg utan sinusvåg med sinusformad densitetsförändring.

Så, då partikelhastighetsfronterna har passerat varandra så trycks inte längre luftmolekylerna ihop utan de dras isär och undertryck uppstår.

Eftersom ljudvågorna går fram och åter multipla gånger och möter varandra med specifik fas så upprätthålls en stående våg och detta akustiska fenomen kallas resonans.

En viktig sak att beakta är att partikelhastighet och tryck har 90 graders fasförskjutning sinsemellan i en stående våg. Det syns i bilden. Det syns även att då partikelhastighetsvektorerna möts så är det max övertryck och då partikelhastighetsvektorerna går från varandra så är det max undertryck.

Slutligen vill jag säga att det hos akustiska vågor råder samband mellan partikelhastighet och ljudtryck. Detta samband beskrivs med Eulers ekvation. Jag har börjat skriva ett inlägg med Eulers ekvation eftersom det är helt grundläggande för förståelsen av akustiken.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Tryckmax - akustisk levitation.

Inläggav IngOehman » 2019-01-12 17:53

Njae... många småfel där. Den viktigaste: Att tryckavvikelsen dubblas (när vågen reflektrss tillbaka) så betyder det INTE att densiteten dubblas. Vid normala ljudtryck så är densiteten nästan oförändrad. Den ökar ju bara (och nu förenklar jag då jag bortser ifrån adiabatisk energiförflyttning inom systemet) som funktion av hur stort ljudtrycket är I FÖRHÅLLANDE till grundlufttrycket. Vid t ex ett ljudtryck om 90 dB (som refererar till refererar till 20 uPa) så är tryckmodulationen 0,632 pascal. Detta kan jämföras med det grundläggande lufttrycket om cirka 100 000 pascal. Så i tryckpeaken är tätheten 100 000,632/100 000 högre och i undertryckspeaken så är densiteten 99999,368/100 000. Maxdensiteten (påminner igen om förenklingen) är alltså 1,00000632 och mindensiteten är 0,99999368.

Och om vågen reflekteras så (ljud!)trycket dubblas då?

Ja då blir trycket i tryckmaxima i den stående vågen 96 dB och densiteten vid maxtryck ökar från 1,000 006 32 till 1,000 012 64, det är en faktor 1,0000063199600... inte en faktor 2 (dubbling).

Men viktigare - det lyftande tryck som är relevant här är INTE ljudtrycket alls!

Den lyftande kraften kommer av en påverkan av det statiska trycket, som beror på samma samband mellan hastighet och tryck som råder runt en flygplansvinge och som även får en färgspruta att fungera.

Kanske är det lättare för många att förstå fenomenet om man istället för att tala om krafter som beror av övertryck, talar om sugeffekter från undertryck vid hastighetsmodulationsmaximum? Längs ljudvågen är det absoluta trycket mindre intressant än deltatrycket.

Så där hastighetsmaxima (modulerat, notenbene) finns, finns också ett sug. Suget uppstår BÅDE då luften rör sig nedåt och uppåt, även om objektets påverkan från luften även skapar en nedåtriktad kraft då luften rör sig nedåt - men det spelar ingen roll då tussens massa gör att ett LP-filter bildas, således att dess läge höjdledes i huvudsak bestäms av medelkraften. Tussen vill vara i ljudtryckminimum, eftersom det är hastighetsmaxima, eftersom det ger ett statiskt undertryck. Fast på grund av tussens vikt så glider den lite nedåt i vågen tills jämnvikt råder mot krafterna från gravitationen.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tryckmax - akustisk levitation.

Inläggav petersteindl » 2019-01-12 18:05

jansch skrev:Jag blir mer och mer förvirrad av alla kloka beskrivningar på hur det egentligen fungerar.....

Personligen vill jag alltid ha någon logik att stå på, inte bara acceptera att "så är det".

Finns det någon som kan svara på, eller kommentera nedanstående punkter? Vissa saker jag skriver är väldigt triviala men jag har svårt att beskriva vad jag menar om jag undviker dessa.

* När ljud skapas förskjuts molekylernas jämviksläge i luften/gasen. Tryckmax betyder ju att det just där är som tätast mellan molekylerna, och omvänt för tryckmin. Vad som händer är ju att molylerna i gasen "puttar på varann" så att de tillfälligt förflyttar sig en aning i vågens utbredningsriktning (och omvänt för tryckmin) . Luftens elastisitet/molekylernas tyngd gör ju att det tar lite tid för en molekyl att reagera och tillfälligt förskjuta sitt jämviktsläge något - rättare sagt det tar motsvarande 343m/s. Tryckskillnaden sprider sig som en kedjereaktion.....som om man har en massa magneter som ligger i en lång rad med den repellerande sidan mot varann - flyttar man den första magneten så kommer en kjedjereaktion att ske tills stabilt avstånd uppnås.
Min slutsats: För en ljudvåg som INTE kommer att reflekteras och INTE skapa en stående våg finns det en enda kraft (?) och det är ett ökat tillfälligt lufttryck som skapas av att molekylerna pressas samman/dras isär . Molekylerna har lika stor tillfällig rörelse "framåt" som bakåt i en helvåg.

* Vid en stående våg kommer den reflekterade vågen att trycka tillbaka molekylerna som vill breda ut sig.Molekylerna försöker ju att hitta sitt jämviktsläge/avstånd till andra molekyler.
Om man nu titta på magneterna igen (som jag skrev ovan) Vi trycker på dom yttersta magneterna (från båda håll)och då kommer magneterna att förflytta sig in mot mitten men den mittersta magneten kommer att vara stilla och till slut hittar alla magneter sitt jämviktläge. Detta gäller så länge samma tryck från båda sidor upprätthålls.
Min slutsats: Det den stående vågen skapar är stillastående tryckmaxima/minima. Molelylerna står stilla, förutom termisk rörelse förstås...
Vad är det som saknas?

Det vi tillför/föder stående vågen med är en ljudvåg, d v s vi ser till att luften kontinuerligt pressas ihop och dras isär. Givetvis finns det förluster som måste kompenseras.
Men om det inte fanns förluster i luften eller i de reflekterade ytorna, hade då "kulorna" tillfälligt kunnat levitera?

Kan någon intelligent varelse förklara hur och varför jag tänker fel??


Egentligen så gäller det att förstå nomenklaturen rätt och fysikens absoluta grunder, det där man ofta hoppar över, antingen för att man i ögonblicket inte förstår eller att man i ögonblicket ser det som en självklarhet. Till exempel använder man tryckmax och tryckmin då man mäter på resonanser i rum. Man mäter frekvensgång och har man en klar nivåhöjning av ljudtrycket SPL så kallar man det för tryckmax. Där man har jättelitet SPL d v s en dip i frekvensgång/tonkurva säger man att man har ett tryckmin. Det inträffar då man närmar sig atmosfärstrycket d v s det är atmosfärstrycket som moduleras. Detta faktum kompliceras ytterligare av att logaritmisk skala införs. Absolut noll lufttryck är vacuum d v s atmosfärstrycket är inte noll. Noll kan man inte uttrycka med logaritm annat än differensen mot den referens man valt och referensen är hörseltröskeln. Hur många dB lägre är det statiska atmosfärstrycket.

Den andra och kanske svåraste biten är att förstå skillnaden mellan våghastighet och partikelhastighet. Därom hade jag tänkt återkomma för jag tror inte man kan undgå matematiken och formlerna. Jag skriver dessa i Word under infoga formler och jag har provat att lägga upp diffekvationer på faktiskt och det funkar vid förhandsgranskning. :) Det tar dock lite tid att skriva allt och få till det rätt.

Sedan vill jag säga att vara förvirrad skall man se som något positivt. Det innebär bara ett tillstånd av kaos. Därefter fixar man ett tillstånd av ordning. Men innan kaos finns tomhet och före tomhet död. Båda dessa anser jag normalt sett vara sämre än kaos. Man får leva på hoppet att ordning kan skapas ur kaos. Kaos är ofta ett sammelsurium av korrekta och falska/inkorrekta påståenden. Kaos betyder att man har uppnått en awareness om sin consciousness d v s att ha upptäckt kaoset. Finns det kaos och man inte är medveten om det så är det rådande tomhet tills man börjar fundera och ifrågasätta och fråga. Ordning skapas då man har tillräckligt med awareness om vad som är korrekt och inkorrekt så man kan välja och vraka bland fragmenten så att man kan skapa ordning själv. Så ser jag på saken. :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Tryckmax - akustisk levitation.

Inläggav dewpo » 2019-01-12 18:27

Statiska bilder i all är men jag hittade denna animation =>
Bild
https://www.acs.psu.edu/drussell/demos/standingwaves/standingwaves.html

Jag hoppas den är korrekt :?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Tryckmax - akustisk levitation.

Inläggav IngOehman » 2019-01-12 18:39

Den är på sätt och vis korrekt men inte för det aktuella exemplet.

Den illustration du visar illustrerar tryck- och rörelseförhållandens i t ex ett öppet provrör som har en exiterad resonans. Inte resonansen mellan två parallella ytor.

Men viktigast - de intressanta undertryckseffekterna som håller tussarna i levitation finns inte med i illustrationen alls, eller rättare sagt de är så små att de inte syns på en skala där de ”stora effekterna” får plats.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Tryckmax - akustisk levitation.

Inläggav dewpo » 2019-01-12 19:10

Men den felande delen ges inte den av =>
https://en.wikipedia.org/wiki/Bernoulli%27s_principle
Bild

:?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Tryckmax - akustisk levitation.

Inläggav IngOehman » 2019-01-12 19:38

Jo.

Men den varken visade du eller pratade om i ditt förra inlägg, och nästan ingen annan (än jag) har väl gjort det i tråden heller. ;)

Jag har uppfattat att inläggen har uppvisat en fascinerande nivå av begreppsförvirring.

Tror mångas intuition med avseende på vad ljud är, vad luft är, vilka krafter det rör sig om och hur proportionerna ser ut, leder dem fel i tanken. Även mycket små avvikelser från nominellt lufttryck genererar stora krafter per yta.

En bra första sak att ta fast på är att den kraft som verkar på en nomalstor mönniskas hud motsvarar 10 ton (på en kvadratmeter). Eller fem ton från ett håll och fem ton som kommer från normalkraften från marken man ligger på, om man föredrar att se det så.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tryckmax - akustisk levitation.

Inläggav petersteindl » 2019-01-12 20:05

IngOehman skrev:Njae... många småfel där. Den viktigaste: Att tryckavvikelsen dubblas (när vågen reflektrss tillbaka) så betyder det INTE att densiteten dubblas. Vid normala ljudtryck så är densiteten nästan oförändrad. Den ökar ju bara (och nu förenklar jag då jag bortser ifrån adiabatisk energiförflyttning inom systemet) som funktion av hur stort ljudtrycket är I FÖRHÅLLANDE till grundlufttrycket. Vid t ex ett ljudtryck om 90 dB (som refererar till refererar till 20 uPa) så är tryckmodulationen 0,632 pascal. Detta kan jämföras med det grundläggande lufttrycket om cirka 100 000 pascal. Så i tryckpeaken är tätheten 100 000,632/100 000 högre och i undertryckspeaken så är densiteten 99999,368/100 000. Maxdensiteten (påminner igen om förenklingen) är alltså 1,00000632 och mindensiteten är 0,99999368.

Och om vågen reflekteras så (ljud!)trycket dubblas då?

Ja då blir trycket i tryckmaxima i den stående vågen 96 dB och densiteten vid maxtryck ökar från 1,000 006 32 till 1,000 012 64, det är en faktor 1,0000063199600... inte en faktor 2 (dubbling).

Men viktigare - det lyftande tryck som är relevant här är INTE ljudtrycket alls!
Den lyftande kraften kommer av en påverkan av det statiska trycket, som beror på samma samband mellan hastighet och tryck som råder runt en flygplansvinge och som även får en färgspruta att fungera.

Kanske är det lättare för många att förstå fenomenet om man istället för att tala om krafter som beror av övertryck, talar om sugeffekter från undertryck vid hastighetsmodulationsmaximum? Längs ljudvågen är det absoluta trycket mindre intressant än deltatrycket.

Så där hastighetsmaxima (modulerat, notenbene) finns, finns också ett sug. Suget uppstår BÅDE då luften rör sig nedåt och uppåt, även om objektets påverkan från luften även skapar en nedåtriktad kraft då luften rör sig nedåt - men det spelar ingen roll då tussens massa gör att ett LP-filter bildas, således att dess läge höjdledes i huvudsak bestäms av medelkraften. Tussen vill vara i ljudtryckminimum, eftersom det är hastighetsmaxima, eftersom det ger ett statiskt undertryck. Fast på grund av tussens vikt så glider den lite nedåt i vågen tills jämnvikt råder mot krafterna från gravitationen.


Vh, iö


Ingvar, allt det du skriver har jag full koll på själv. Det är inget nytt för mig. Jag valde medvetet just ordet densitet i det här fallet istället för ordet densitetsavvikelse eftersom densitetsavvikelse för många kanske kan te sig främmande. Det handlar om densitetsavvikelser eller densitetsdifferenser. Det borde vara lätt att förstå eller inse att det är det som menas i texten. Jag har dessutom försökt beskriva det i flera inlägg. Man behöver inte älta samma sak hela tiden om och om igen som ett gammalt tuggummi.

Vad gäller levitationen:
Jag tror du har fel gällande levitationen. Tussarna fastnar i tryckmaxima! Tryckmaxima är de ljusa fälten i videon, och närmast reflektorn är det ett ljust fält och där är det definitivt ett tryckmaximum. Det är ett faktum som ges av naturlagarna.

Jag har sett att det i texten till videon står följande:
Harvard Natural Sciences Lecture skrev:Styrofoam balls of approximately 2mm in diameter can be levitated in this standing wave at the pressure antinodes. This is because the air is moving rapidly back-and-forth in the low pressure regions, thus pushing the ball into the high pressure region where the air is moving minimally. We can see the position of the balls relative to the pressure anti-nodes with the aid of our Schlieren optics set-up.

Images employing Schlieren optics are very sensitive to changes in the density of air, and these changes refract light into the camera. The air is more dense at the pressure antinodes of the acoustic standing wave and shows up as a band of light in the image.


I videon syns klart att det är det ljusa bandet som är närmast reflektorn ovan, och då är det så att det är de ljusa fälten som åskådliggör/visar tryckmax.
Tussarna/bollarna fastnar i det vita fältet som är antinodes d v s tryckmax.

Antinodes förklaras i Wiki.
Wiki skrev:Node (physics)
A standing wave.
A node is a point along a standing wave where the wave has minimum amplitude.
The opposite of a node is an anti-node, a point where the amplitude of the standing wave is a maximum. These occur midway between the nodes.

Standing waves result when two sinusoidal wave trains of the same frequency are moving in opposite directions in the same space and interfere with each other. They occur when waves are reflected at a boundary, such as sound waves reflected from a wall and particularly when waves are confined in a resonator at resonance.

In a standing wave the nodes are a series of locations at equally spaced intervals where the wave amplitude is zero. At these points the two waves add with opposite phase and cancel each other out. They occur at intervals of half a wavelength (λ/2).
Midway between each pair of nodes are locations where the amplitude is maximum. These are called the antinodes. At these points the two waves add with the same phase and reinforce each other.


Jag funderade tidigare också i dessa banor som du skriver, men jag har ändrat mig eftersom det de facto är ett tryckmax vid reflektorn och där är det ljust och då började jag skriva på ett mer grundläggande inlägg som jag tänkte fortsätta på då tid ges.

Bollarna söker helt enkelt jämvikt vid tryckmax men gravitationen gör att bollarna hamnar lite lägre ner. Bollarna skulle ligga mitt i om gravitationen vore noll.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tryckmax - akustisk levitation.

Inläggav petersteindl » 2019-01-12 20:20

dewpo skrev:Statiska bilder i all är men jag hittade denna animation =>
[ Bild ]
https://www.acs.psu.edu/drussell/demos/standingwaves/standingwaves.html

Jag hoppas den är korrekt :?


Jag ser den som helt korrekt och den röda punkt som står still befinner sig i tryckmax. Så blir det även i videon. Vänder man bilden vertikalt istället så fås att om den röda molekylen vore tussen/bollen i videon så skulle bollen stå still i tryckmax. Hamnar den bredvid så kommer bollen av luftens partikelhastighet förpassas till tryckmaxregionen där luften rör sig minimalt, både nerifrån och upp och uppifrån och ner men det blir inte symmetriskt på grund av gravitationen. Gravitationen gör att bollen hamnar i jämvikt något lägre.

That's my 50 cents.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Tryckmax - akustisk levitation.

Inläggav Max_Headroom » 2019-01-12 20:34

felpost
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Tryckmax - akustisk levitation.

Inläggav dewpo » 2019-01-12 20:39

600 Hz i 12" kammare =>


Var hamnar tryckmaxima respektive tryckminima i en 12" kammare vid 600 HZ ?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Tryckmax - akustisk levitation.

Inläggav IngOehman » 2019-01-12 21:32

Peter: finns det något skäl at tro att det ljusa fältet representerar ett tryckmaxima (modulation) annat än att han påstår att så är fallet? Jag vill ju gissa att det är de transparenta fälten som representerar tryckmaxima och de ljusa som representerar undertrycken i vilka bollarna vill fastna.

Varför har jag fel?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tryckmax - akustisk levitation.

Inläggav petersteindl » 2019-01-12 21:43

Jag vill påpeka att i vissa artiklar står det om levitation i noder/tryckmin hos stående vågor och i andra artiklar står det antinoder/tryckmax. :lol: :D

Då är frågan, varför står det olika? Är förutsättningarna olika i de olika experimenten eller har vissa fel i sina slutsatser eller försöksuppställningar? :)

Kan inte Baffel ge det slutliga dräpande svaret. Han sa ju att det är en baggis.

Baffel skrev:Grundläggande fysik.

I exempel ovan påverkas materia av olika krafter, Krafter kända sedan länge. Inte svårt att förklara hur det fungerar. . Detta skojar väl fysiklärare på tex högstadiet kidsen med.


Slutgiltiga ordet är inte ännu sagt. The show must go on. Här är en liten musikpaus. :) i väntan på sista ordet. Vars ä han?





Ha en extremt usel fysikalisk lördagkväll. OST! 8O

Nu skall jag få stölen och vinet att levitera precis dit jag vill ha dem.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Tryckmax - akustisk levitation.

Inläggav dewpo » 2019-01-12 21:55

Blir det annorlunda om bollen är stor och våglängden kort?


OT: Grattis Peter själv är jag strikt förbjuden att självmedicinera :cry:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tryckmax - akustisk levitation.

Inläggav petersteindl » 2019-01-12 22:48

IngOehman skrev:Peter: finns det något skäl at tro att det ljusa fältet representerar ett tryckmaxima (modulation) annat än att han påstår att så är fallet? Jag vill ju gissa att det är de transparenta fälten som representerar tryckmaxima och de ljusa som representerar undertrycken i vilka bollarna vill fastna.

Varför har jag fel?


Vh, iö


Menar du att det ljusa är nod och det mörka antinod. Jag tror jag vill gå över till att använda begreppen node - antinode i det här fallet.

Vi vet ju båda att närmast reflektorn måste det helt enkelt vara ett tryckmax/antinode. Jag utgår från att detta måste vara sant fakta.
Om det ljusa är närmast reflektorn så är tryckmax det ljusa. Om det är det mörka så är det tvärtom. Det gäller verkligen att se upp med vad som experimentet visar. Det är i vart fall ljust vid reflektorn, . . .eller, är det verkligen det?

Jag pratade med lilltroll i början av denna tråd och vi dryftade alla möjliga tänkbara scenarier. Vad är det ljusa och vad är det mörka med denna optik? Jag tycker att det ljusa borde vara smalare vid reflektorn d v s att noden skulle vara närmare reflektor d v s med halva avståndet som mellan övriga noder sinsemellan. Skulle man göra en spegelbild bakom reflektorn så blir det vita fältet dubbelt så tjockt som det borde vara. Om inte det finns en svart strimma närmast reflektorn? Sedan, som jag sagt tidigare så undrar jag om man kan applicera helt linjär akustik då man använder ultraljud med högt ljudtryck? Jag kan inte överblicka sådana konsekvenser.

Skulle det kunna vara så att noderna är precis mitt emellan det ljusa och det mörka där det ljusa är övertryck med mitten som max och det mörka är undertryck med det mörkaste som max undertryck? Men då borde det skifta 28000 ggr i sekunden. I så fall kan det som är närmast reflektorn vara en nod, fast gällande partikelhastigheten? Verkar fel.

Eller kan det vara så här: Om man tittar på bilden med 4 bilder i och enbart tittar på trycket längst till vänster. Om man då säger att det är mörkt i det parti som har lägst derivata och motsvarar tryckmax/antinode och ljust då derivatan är stor och motsvarar tryckmin/node. Derivatan är förändringen av tryck och är som störst vid nollgenomgång. Då skulle det svarta vara 1/8 våglängd närmast väggen. Den är svart och en antinode. I så fall är det inte vitt närmast reflektorn. I så fall leviterar bollarna vid noderna d v s vid atmosfärstryck, men något lägre på grund av gravitationen och då är jag även benägen att hålla med om bilden med krafterna längst till höger i bilden. Tror jag sätter 50 cent på det här. :)

Eller har de stroboskop med 28000 Hz eller dubbla frekvensen och heliumfyllda bollar? 8) :lol: :)

Jag behöver en stöl till känner jag.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tryckmax - akustisk levitation.

Inläggav petersteindl » 2019-01-12 23:01

dewpo skrev:Blir det annorlunda om bollen är stor och våglängden kort?
[ YouTube ]


OT: Grattis Peter själv är jag strikt förbjuden att självmedicinera :cry:


Ja, det blir annorlunda. Bollen kommer i omfång passera flera våglängder, noder/antinoder. Det förändrar nog vissa villkor.

I grund och botten ser jag det som kraftfält runt objektet som skall leviteras. Alla krafter pekar mot bollens masscentrum som nog bör vara bollens mittpunkt, Åtminstone för min förståelse hur jag skall rita in kraftvektorerna. :) Den stora bollen får en stor yta, som en segelbåt. . . typ. Ritar man kraftvektorer runt bollen som har olika långa vektorer så kan man ersätta dessa mot en kraftvektor från masscentrum, Men om masscentrum inte ligger i mitten så kommer nog bollen att rotera på något sätt. Om man använder sig av 3 stycken planljudstrålare så kan man lägga planen så att bollen inte kan rulla iväg på ett plan. Man fixerar på så sätt bollen. Skulle jag tro.

Trist att inte kunna självmedicinera. Därför önskar jag dig en supertrevlig lördagskväll i fysikens tjänst. :)

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tryckmax - akustisk levitation.

Inläggav petersteindl » 2019-01-12 23:17

dewpo skrev:Statiska bilder i all är men jag hittade denna animation =>
[ Bild ]
https://www.acs.psu.edu/drussell/demos/standingwaves/standingwaves.html

Jag hoppas den är korrekt :?


Nu då jag ser bilden igen så blir jag tveksam. Den förändrar ju längden d v s avståndet mellan kolv och reflektor, som om våglängden skulle ändras mellan ytorna. Om de istället bygger en komressionskammare mellan kolv och rör med hål i mot röret så att det blir två stillastående ytor som reflekterar ljudvågor mellan varandra så vore jag mer positiv till att den liknar levitationsexperimentet där resonans åstadkomms.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster