Kassettbandets återkomst

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Kassettbandets återkomst

Inläggav hifikg » 2019-01-14 20:16

Som all känner till så är kassettbandet ett överlägset fonogram, rent, klart och problemfritt ljud (brus och svaj är charmigt!) :)
Nu verkar världen ha fått upp ögonen för dessa sköna tingestar igen och kassettdäck kan bli nästa stora grej efter vinylspelaren, som trots allt är ganska medioker och väldigt bökig att hantera. Alltså, var rädd om dina gamla reliker, röj på loppisar och i källare, än kan du få tag i ett kassettdäck för en spottstyver, snart är de ovärderliga. Kom ihåg var du hörde det först!

https://www.unt.se/kultur-noje/kassettbandets-aterkomst-3381137.aspx
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Kassettbandets återkomst

Inläggav Perfector » 2019-01-14 20:31

Jag har aldrig lagt undan kassetterna.
385 egenhändigt inspelade med favvomusik som fortfarande låter som nya och ett deck som inte skäms för sig.
tyvär har mitt gamla Philips N2507 gått till de sälla jaktmarkerna.
Det moddade jag med hjälp av Philips i Norrköping så det svepte 20-20000 -10 dB och Track tape i Malmö använde dom i sin butik för demo av sina kassetter.
Men jag har fortfarande tonhuvuden kvar som ska användas i ett sådant deck.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Kassettbandets återkomst

Inläggav petersteindl » 2019-01-14 21:29

Jag läste för en vecka sedan att kassettband är det hetaste i USA just nu.

Var det MBL som enligt rykten har ett matchande kassettdäck på g för 1,5 MSEK? Den bör ju var och en köpa. Vad sägs om gruppköp? Om vi är 300 st som köper varsitt så kan vi få 20 % rabatt. Vi tjänar 90 MSEK på affären. :)

Data lär vara i hästväg.

1 Hz - 100 kHz +/- 0,05 dB både in och avspelning.
Total THD + noise: less than -144 dB.
Elektroniken är med direktupphettade trioder.
Svaj är lägre än hos CD.

CODY och Fredrik och Kalle 12 skall ha 2 st kassettdäck var.
Den har fjärr, men den kostar extra.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Kassettbandets återkomst

Inläggav Baffel » 2019-01-14 23:47


Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Kassettbandets återkomst

Inläggav lennartj » 2019-01-14 23:54

Jag har aldrig sett kassettband som ett medium för seriös lagring av musik, även om Nakamichi och Tandbergs toppmodeller kunde leverera utmärkt kvalitet med orimligt dyr och komplicerad teknik för att kringgå kassettens systemberoende begränsningar.
Mer imponerande tyckte jag att Sony TC-D5m var.
Bild
Med sin enmotors och tvåhuvuds-teknik kunde jag göra häpnadsväckande goda live-inspelningar med den.
Som väl var insåg jag snart att FerriCrome- banden behövde backas upp till rullband inom 3 veckor för att jag inte skulle förlora lystern i diskanten.
De blev stulen efter 2 år och jag har inte känt någon större saknad.

Tacka vet jag mina rullband!
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kassettbandets återkomst

Inläggav hifikg » 2019-01-14 23:59

Jag har ett AKAI GXC760D med trächassi och trådfjärr, kan inte bli så mycket bättre tänker jag. Kostade ruskiga summor för en student på den tiden det begav sig.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Kassettbandets återkomst

Inläggav Perfector » 2019-01-15 01:49

hifikg skrev:Jag har ett AKAI GXC760D med trächassi och trådfjärr, kan inte bli så mycket bättre tänker jag. Kostade ruskiga summor för en student på den tiden det begav sig.

Den med tonhuvud bakat i pansarglas om jag inte missminner mig.
Det var ett rejält skriveri om det när den kom.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Kassettbandets återkomst

Inläggav JB » 2019-01-15 02:22

Verkar som att alla gamla musikformat kommer tebax nu, frågan är när Napster blir populärt igen? =D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Kassettbandets återkomst

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-15 08:24

Eller när stenkakan ska återintroduceras. Själv har jag 500 kassettband liggandes i garaget. Det som var intressant på dem har jag digitaliserat men det är mest nostalgi även om några radioprogram är riktigt bra.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Kassettbandets återkomst

Inläggav Max_Headroom » 2019-01-15 10:58

Phux, jag som nyligen sålde mitt gamla kassettdäck. Jag måste genast köpa ett nytt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Conny
 
Inlägg: 648
Blev medlem: 2006-09-24
Ort: Ekerö

Re: Kassettbandets återkomst

Inläggav Conny » 2019-01-15 11:02

Vadå återkomst?
Man har väl sitt kassettdäck inkopplat i anläggningen?
Det har jag (ett HK td4600). :roll:

Det kanske inte är varje dag jag använder det....

/Conny

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Kassettbandets återkomst

Inläggav Frisk » 2019-01-15 11:58

Nu har jag läst artikeln. De pratar ju om att man slipper alla de krav på perfektionism som finns om man spelar in på bättre medium, redan där tycktes det ju oseriöst med tanke på hur dålig kvalité det är på väldigt mycket av det som ges ut. Att det är ett enkelt format att ge ut själv låter också sådär... musiksite måste ju vara enklast, följt av usb-minne och CD-skiva.

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Kassettbandets återkomst

Inläggav RJohan » 2019-01-15 13:45

lennartj skrev:Jag har aldrig sett kassettband som ett medium för seriös lagring av musik, även om Nakamichi och Tandbergs toppmodeller kunde leverera utmärkt kvalitet med orimligt dyr och komplicerad teknik för att kringgå kassettens systemberoende begränsningar.
Mer imponerande tyckte jag att Sony TC-D5m var.

Med sin enmotors och tvåhuvuds-teknik kunde jag göra häpnadsväckande goda live-inspelningar med den.
Som väl var insåg jag snart att FerriCrome- banden behövde backas upp till rullband inom 3 veckor för att jag inte skulle förlora lystern i diskanten.
De blev stulen efter 2 år och jag har inte känt någon större saknad.

Tacka vet jag mina rullband!


Kan bara hålla med. Jag fick igång mitt gamla Nak CR-3 i julhelgen (inköpt för att spela in till bilen), jag hade faktiskt några gamla band från 70-talet som spelades av och digitaliserades. Nu står det oanvänt igen.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Kassettbandets återkomst

Inläggav AndersP » 2019-01-16 04:42

Jag har ett fullt fungerande Naka BX-150 i förrådet. Ingen aning om var banden tagit vägen dock. Minns att apparaten är trimmad för TDK SAX och skåda mitt norra öga, osprättade kassetter finns på ebay. Inte så billigt kanske, men...
En defluxer menar jag att jag äger också. Kanske sånt man bara kan hitta när man flyttstädar?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

kusling
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 2015-07-23

Re: Kassettbandets återkomst

Inläggav kusling » 2019-01-16 21:54

Jag väntar med spänning på CD-skivans återkomst. Överlägset medium och just nu minst hippt av alla, dvs strax mest hippt av alla.
Vinyl och kassettband = mainstream! :D
:)

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Kassettbandets återkomst

Inläggav RJohan » 2019-01-17 10:22

kusling skrev:Jag väntar med spänning på CD-skivans återkomst. Överlägset medium och just nu minst hippt av alla, dvs strax mest hippt av alla.
Vinyl och kassettband = mainstream! :D


Jag tänker inte säga emot dej. Köp mens det är billigt!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kassettbandets återkomst

Inläggav hifikg » 2019-01-17 19:01

Först måste CD som musikbärare i stort sett dö ut och det gör den väl snart kan man tänka, sen går det två decennier, tre kanske och sen blir den het igen, så runt 2055 kommer CD att vara det hetaste som finns, men inte så länge. Vinyl börjar väl redan tappa igen.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Wictor
 
Inlägg: 327
Blev medlem: 2008-09-11
Ort: Göteborg

Re: Kassettbandets återkomst

Inläggav Wictor » 2019-01-22 13:11

"The world was running out of cassette tape. Now it’s being made in Springfield."
https://eu.news-leader.com/story/news/l ... 852739001/
Bild

Användarvisningsbild
Wictor
 
Inlägg: 327
Blev medlem: 2008-09-11
Ort: Göteborg

Re: Kassettbandets återkomst

Inläggav Wictor » 2019-01-22 13:17

hifikg skrev:Vinyl börjar väl redan tappa igen.


Nej inte riktigt.
"Vinyl and Cassette Sales Continued to Grow Last Year"
http://fortune.com/2019/01/06/vinyl-cas ... 18-growth/

Även i England ökade försäljningen av vinyl, dock väldigt blygsam ökning mot 2017 endast 1,6%.
https://thevinylfactory.com/news/4-2-mi ... ring-2018/


Jag hoppas att CD,SACD,Vinyl och kassett kan leva kvar länge. Det är ju inte bara musiken i sig som har ett värde utan även samlandet. Det är ett nöje att bläddra bland skivor i butik, komma hem förväntansfull och slänga på en platta vare sig det är cd, vinyl eller annat. På den fronten står sig streaming slätt.

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Kassettbandets återkomst

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-04-30 00:07

hifikg skrev:Som all känner till så är kassettbandet ett överlägset fonogram, rent, klart och problemfritt ljud (brus och svaj är charmigt!) :)
Nu verkar världen ha fått upp ögonen för dessa sköna tingestar igen och kassettdäck kan bli nästa stora grej efter vinylspelaren, som trots allt är ganska medioker och väldigt bökig att hantera. Alltså, var rädd om dina gamla reliker, röj på loppisar och i källare, än kan du få tag i ett kassettdäck för en spottstyver, snart är de ovärderliga. Kom ihåg var du hörde det först!

https://www.unt.se/kultur-noje/kassettbandets-aterkomst-3381137.aspx


Tja, med standardkassettband och vanligt kassettdäck, så är det ju klart att det blir svaj etc.. samt om man använder långa 120 minutersband, så är det mycket lätt hänt att det blir bandtrassel.. men om man använder kvalitetsband i chromekvalitet eller allra helst metallband och ett kassettdäck av god kvalitet samt helst 60 minuters band (eller max 90 minuters) så minimerar man både svaj, brus och andra otrevligheter som kassettbanden blev kända för..


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Tompa89 och 13 gäster