Böjd nål

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LarsF

Böjd nål

Inläggav LarsF » 2019-01-27 12:43

Kan man gör nåt åt den här? Det är en OM40 nål. Eller är det bara köpa nytt?
Bilagor
lf-2.jpg
lf-2.jpg (135.21 KiB) Visad 728 gånger
lf-1.jpg
lf-1.jpg (46.1 KiB) Visad 728 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Böjd nål

Inläggav Perfector » 2019-01-27 12:50

Fint och stilla som en sommarskymning med en tandpetare i sidled, bara en mm i taget och se om det blir bättre
Annars kan man misstänka flitig användning med för stor anti skatingkraft pålagd.
Om den spelats mycket kanske den ändå är sliten och behöver bytas.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
LarsF

Inläggav LarsF » 2019-01-27 12:56

Perfector skrev:Fint och stilla som en sommarskymning med en tandpetare i sidled, bara en mm i taget och se om det blir bättre
Annars kan man misstänka flitig användning med för stor anti skatingkraft pålagd.

Jag tror den blivit skadad under nån flytt, törs inte säga hur mycket jag spelat med den då jag inte har använt den på väldigt länge.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-27 13:02

Om själva nålarmen är knäckt är den körd. Om den är böjd i gummiupphängningen är den också körd.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2019-01-27 16:55

Perfector skrev:Fint och stilla som en sommarskymning med en tandpetare i sidled, bara en mm i taget och se om det blir bättre

Själver så gissar jag att den spelats med alldeles för låg/ingen antiskating . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2019-01-27 17:00

Laila skrev:

Själver så gissar jag att den spelats med alldeles för låg/ingen antiskating . . . typ.

Det kan ju vara så åxå.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-27 17:15

Då måste den tonarmen haft en makalöst felaktig antiskatinginställning och kanske att skivspelaren inte stått i lod. I så fall har väl gummiupphängningen gett upp. Jag tror mera på en skada, sådana har jag själv råkat ut för med pickuper.

Användarvisningsbild
LarsF

Inläggav LarsF » 2019-01-27 17:45

RogerGustavsson skrev:Då måste den tonarmen haft en makalöst felaktig antiskatinginställning och kanske att skivspelaren inte stått i lod. I så fall har väl gummiupphängningen gett upp. Jag tror mera på en skada, sådana har jag själv råkat ut för med pickuper.

Håller med, sist jag spelade lät den bra, men vid första test lät det riktigt illa.

Återgå till Generellt om hifi