Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Kanske är den enda räddningen hemmabio-scenen?
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Kanske är den enda räddningen hemmabio-scenen?
Så trodde man för 20-25 år sedan, det har inte hänt ännu...
/ B
IngOehman skrev:Självklart!
Jag gissar att de flesta av dina vänner är pensionärer, som du (>50 + 2119 - 2003 borde bli >66) och de kanske inte är så representativa för dem som bygger hemmabio? Eller ens känner dem.
Oavsett vilket så har både du och Morello fel. Hemmabiografer byggs det massor av, men självklart sorterar det som ultra-High End. Inget som massan sysslar med. Medelsvensson tittar ju bara på TV eller sitter framför datorn, och lägger inte varken pengarna eller ”offrar” ett rum på en hemmabio.
IngOehman skrev:Självklart!
Jag gissar att de flesta av dina vänner är pensionärer, som du (>50 + 2119 - 2003 borde bli >66) och de kanske inte är så representativa för dem som bygger hemmabio? Eller ens känner dem.
Oavsett vilket så har både du och Morello fel. Hemmabiografer byggs det massor av, men självklart sorterar det som ultra-High End. Inget som massan sysslar med. Medelsvensson tittar ju bara på TV eller sitter framför datorn, och lägger inte varken pengarna eller ”offrar” ett rum på en hemmabio.
Vh, iö
Morello skrev:IngOehman skrev:Självklart!
Vh, iö
Kan du hänvisa till någon studie som styrker din hypotes? (om att det byggs massor med hemmabiografer)
För övrigt är begreppet något problematiskt - vad är en hemmabiograf?
petersteindl skrev:Morello skrev:IngOehman skrev:Självklart!
Vh, iö
Kan du hänvisa till någon studie som styrker din hypotes? (om att det byggs massor med hemmabiografer)
En hemmabiograf är en plats där man tillgodogör sig biofilm hemma. Det kan vara i sitt vardagsrum eller sovrum eller badrum eller barnkammare eller i ett speciellt ägnad biorum. Normalt sett används även surroundljudet i filmen.
IngOehman skrev:Bra förstainlägg! Informativt och underhållande.
Min tro om framtiden är att det kommer att bli allt mera differentierat. Billigt skit vs HighEnd. Den normala medborgaren kommer inte att ha någon ordentlig hifi-anläggning överhuvudtaget. Bara en dator, TV, mobiltelefon (med inear-lurar) och kanske någon trådlös monohögtalare.
De som bryr sig på riktigt och som äger fonogram, blir allt färre, men bryr sig allt mera.
Men jag hoppas på en returvåg av riktig HiFi även för vanliga människor. Tyvärr drar branschen åt fel håll/agerar mer eller mindre för att avveckla sig själv. De skapar en självuppfyllande framtid. Att de inte tror på framtiden, drar den åt just det hållet.
Kanske är den enda räddningen hemmabio-scenen?
Vh, iö
rigi skrev:petersteindl skrev:Morello skrev:
En hemmabiograf är en plats där man tillgodogör sig biofilm hemma. Det kan vara i sitt vardagsrum eller sovrum eller badrum eller barnkammare eller i ett speciellt ägnad biorum. Normalt sett används även surroundljudet i filmen.
Så om jag kollar på film i mitt TV-rum så är det en hemmabiograf?
petersteindl skrev:rigi skrev:petersteindl skrev:
Om du anser det vara så, så är det så. Om du inte anser det vara det, så är det inte så. Du bestämmer själv över dig om du inte överlåtit det till någon annan.
Med vänlig hälsning
Peter
Tell skrev: Jag menar, det som gemene man hade på 80-talet låter ju garanterat sämre än dom blåtandshögtalarna man kan köpa idag (med undantag för att dom är mono dock).
dewpo skrev:Tell skrev: Jag menar, det som gemene man hade på 80-talet låter ju garanterat sämre än dom blåtandshögtalarna man kan köpa idag (med undantag för att dom är mono dock).
Det har jag mycket svårt att tro Hifi var trendigt på 80-talet och nästan alla hade en fullstor anläggning hemma.
Idag är det så mycket mer som slåss om konsumenters pengar, Mobiler, Datorer och det plötsligt påkomna behovet av en Thailandsresa om året![]()
Nästan alla jag känner har haft en fullstor anläggning för +20 år sedan som åkt ut och inte längre finns.
Inte för att det beror på den ovan nämnda konkurrensen om pengar, Nä det beror på att alla män i dag skall vara toffel hjältar och kvinnor tydligen hatar välljud
Perran skrev:Jag har på sistone funderat på vad som hänt inom HiFi
i min värld.
Och hur blir framtiden ?
----------------------
Min första kontakt med en ljudanläggning var en stor
"radiogrammofon" fabrikat Luxor.
Elegant träbyrå, världskarta i intarsia ...
... världen överlever utan mina utläggningar.
Men jag vill gärna höra Dina synpunkter !
Vad du tror om framtiden, en 10-års period framåt ?
Och vad du önskar dig inom området "hemmaljudanläggning" !
rigi skrev:petersteindl skrev:Morello skrev:
IngOehman skrev:Wikipedia är stundtals en bra källa, ibland en usel. De som skriver kan vara kunniga och intelligenta, eller okunniga idioter. Men det är intressant att se vad DU väljer ut för att kunna klaga på det jag skriver.
CODY skrev:Jag tror att vardagsljudet kommer att förbättras rejält genom Sonos-liknande produkter. Sonos (och andra ambitiösa konkurrenter) låter verkligen bra för vad de är . IKEA:s satsning med Sonos kommer att göra detta ännu billigare. Steaming via t ex spotify är också utomordentligt bra för vad det är.
Sonos och liknande överträffar väl i både ljudkvalitet och pris, en instegs-hifi anläggning (Dual, Rotel och KEF, te x) eller en Kenwood stapel, Vid hifins "höjdpunkt", då det fanns Hifi-butiker överallt.
Även high end kommer att förbättras. DIRAC och liknande kommer att bli billigare och vanligare, tror jag.
IngOehman skrev:Detta är också från Wikipedia: ”Hemmabio: En mindre privat biograf i hemmet bestående av projektor, filmduk och ljudanläggning.”
Inte en perfekt formulering, men ändå begriplig. Bättre hade såklart varit ”med” istället för ”bestående av”.
Wikipedia är stundtals en bra källa, ibland en usel. De som skriver kan vara kunniga och intelligenta, eller okunniga idioter. Men det är intressant att se vad DU väljer ut för att (din vana trogen) kunna klaga på det jag skriver. Du menar alltså att själva upplevelsen av att titta på en film är ”hemmabiografen”.![]()
Det kan möjligen vara det mest korkade jag någonsin läst på Wikipedia! Och du väljer ut att citera just det...![]()
Rummet är hur som helst den viktigaste och definitivt största delen i utrustningen, som levererar en upplevelse som liknar den man får i en biograf (som är den lokal där film visas). Även om det som sagt egentligen språkligt är projektorn som är biografen - den som ritar livet.
Ritar på duken, och livet är då den rörliga bilden.
Min uppfattning är att rummet - inklusive sittmöbler, färger, duk... utgör biografen, och all utrustning i den hjälper till att göra den till den biograf som rummet är. På samma sätt som motor, ratt, bromsar och stolar hjälper till att göra en bil till en bil.
Men en bil är inte en reseupplevelse. Bilen är fordonet. Hemmabiografen är fordonet till filmupplevelsen.
Vh, iö
PerStromgren skrev:IngOehman skrev:Wikipedia är stundtals en bra källa, ibland en usel. De som skriver kan vara kunniga och intelligenta, eller okunniga idioter. Men det är intressant att se vad DU väljer ut för att kunna klaga på det jag skriver.
Min poäng var förstås att vi väljer våra faktaunderlag. Så även du, min vän!
PerStromgren skrev:IngOehman skrev:Wikipedia är stundtals en bra källa, ibland en usel. De som skriver kan vara kunniga och intelligenta, eller okunniga idioter. Men det är intressant att se vad DU väljer ut för att kunna klaga på det jag skriver.
engelska wiki skrev:A home theater, a.k.a. home cinema, is a combination of audio and video components designed to recreate the experience of seeing movies in a theater.
Home cinema, also called a home theater, a home theatre, and a theater room, are home entertainment audio-visual systems that seek to reproduce a movie theater experience and mood using consumer electronics-grade video and audio equipment that is set up in a room or backyard of a private home.
IngOehman skrev:Så lyxigt som möjligt för precis så många som man vill ha på besök!
Du resonerar vettigt.
- - -
Hemmabio är bara en kortform för hemmabiograf.
Om det finns godis- och popcornförsäljning eller inte är inte vitalt för varken hemmabio- eller bortabiobegreppet. Hemma betyder att den finns hemma, biograf betyder i sin enklaste form att den används för att visa rörlig bild.
Hembio är ett tokigt begrepp. Om man inte använder det för en bio i en husvagn vill säga. En som kommer hem till folk.
Vh, iö
IngOehman skrev:Biograf betyder i sin enklaste form att den används för att visa rörlig bild.
goat76 skrev:Ingvar, det du beskriver är en fullskalig bio i hemmamiljö. Det är inte en sådan folk i allmänhet menar när de nämner hemmabio. Om du går runt på stan och frågar folk vad hemmabio är så kommer de flesta bara nämna ett surround-ljudsystem som enda kriterie. Vissa kommer kanske till och med påstå att det räcker med en soundbar som sprider ett visst "surroundljud" i rummet för att ska kallas hemmabio.
Hifi är dött för de flesta människor och jag ser tyvärr ingen speciellt ljus framtid såtillvida inte ett stort inredningsföretag som IKEA förändrar den trenden.
Det var länge sedan högtalare hade en naturlig plats hemma i vardagsrummet, då två högtalare ofta anses vara en för mycket så ska det mycket till att ett helt surroundsystem accepteras.
OM bio i hemmamiljö är framtidens "räddning" för hifi så ser det väldigt mörkt ut, det innebär isåfall att det allmänna intresset för hifi kommer vara minimalt.
jansch skrev:PerStromgren skrev:IngOehman skrev:Wikipedia är stundtals en bra källa, ibland en usel. De som skriver kan vara kunniga och intelligenta, eller okunniga idioter. Men det är intressant att se vad DU vaäljer ut för att kunna klaga på det jag skriver.
PLUS ETT! och jag menar inte det som kritik mot dej IÖ.......
En "hembioanläggning" eller "hembio" finns det ingen allmänt vedertagen "definition" för. "Definition" inom citattecken då man kan ju tänka sig att "folkmun" skapar en allmängiltig "definition".
Gjorde ett kul test igår - och gick in på en icke namngiven, stor, butikskedja och frågade "har ni nån bra hembioanläggning". (jo, jag skulle dit ändå och titta på ny telefon....men Faktiskt.io tråden fanns i bakhuvudet) Det visade sig att säljaren menade att det var någon form av multikanals ljudsystem då han visade mig några typiska dito. Han verkade ta för givet att jag hade TV (eller kanske projektor och duk).
Jag ställde frågan (ungefär) "men blir det en bra hembio med den där " och han var övertygande att det skulle bli "utmärkt".
Det är ju visserligen bara EN människa och kanske inte bäst utbildad på "hemmabio" men han pratar/informerar troligen varje dag presumtiva kunder som vill ha "hemmabio"..........
Min "poäng" då?
Man kan ju tycka att 10.000 ( OK då, låt oss säga 20.000) Bioanläggningsnördar i Sverige har "rätt" i hur man ska t.ex. ska definiera begreppet "hembio" eller "hembioanläggning" resten av de 10 miljoner människor i Sverige har antingen ingen åsikt eller har eller kanske tänker köpa en wellpappkartong med plasthögtalare och 5 kanals stärkare.
RogerGustavsson skrev:CODY skrev:Jag tror att vardagsljudet kommer att förbättras rejält genom Sonos-liknande produkter. Sonos (och andra ambitiösa konkurrenter) låter verkligen bra för vad de är . IKEA:s satsning med Sonos kommer att göra detta ännu billigare. Steaming via t ex spotify är också utomordentligt bra för vad det är.
Sonos och liknande överträffar väl i både ljudkvalitet och pris, en instegs-hifi anläggning (Dual, Rotel och KEF, te x) eller en Kenwood stapel, Vid hifins "höjdpunkt", då det fanns Hifi-butiker överallt.
Även high end kommer att förbättras. DIRAC och liknande kommer att bli billigare och vanligare, tror jag.
Fast även IKEA/Sonos ska in i ett rum och det är ofta så att högtalare placeras på allt annat än lämpliga ställen i merparten av våra hem. Tror nästan det är värre nu när inget ska synas än vad det var på t.ex. 70-talet när alla skulle ha en "stereo".
jansch skrev:IÖ - Om just du nu inte förstod min "poäng" får jag väl förklara den igen
- Det finns människor som inte anser att t.ex Volvobilar, Toyotabilar, Skodabilar, Fordbilar inte är värda att kallas för riktiga bilar. Att det finns en liten klick människor som bara vill kalla Ferrari, Mazerati, Lotus, Bentley mm för riktiga bilar.
- Det finns människor som inte kan tänka sig vitvaror från Gram, Siemens eller Elektrolux, att riktiga vitvaror kommer från Kuppersbusch, Gaggenau eller Miele.
- Det finns människor som är helnöjda med köksknivar från Ikea och andra som med nöd och näppe accepterar knivar Från Global men dom vill egentligen ha Kurosakiknivar eller Mac knivar att skiva falukorven med.
- Det finns människor som aldrig skulle köpa en tavla från Mio, då det "inte är riktig konst" utan väljer "original" av trendiga kontnärer såsom Tomas Lacke eller Danka Jaworska.
Trots detta handlar "den stora massan" Toyotabilar, köper stereo/bioanläggning på Mediamarkt etc, väljer vivaror pga "spara pengar" kampanjer, är helt nöjda med Ikeaknivar och gillar sina MIO canvas.
Poängen är = VERKLIGHETEN = att man är nörd inom sitt eget intresseområde och är man då en helt vanligt filmintresserad räcker det kanske gott med en 4000:- i investering, som komplement till en storTV, i form av en "limpa" med fejkad surround för att få "bioljud"....... men den nya ångugnen från Kuppersbusch för 28.000:- blir nästa inköp (och grannen undrar varför han/hon inte satsar på ett spaa istället....ännu en ugn....idioter!)
Alltså, man får inte vara så "skitnödig" att man tror att ens egna intressen sätter ribban för vad som är en bil, en hembioanläggning, en bra kniv eller vad som är konst eller inte konst. Det är helt enkelt vad som känns viktigt eller oviktigt eller vad man har för krav (FÖR JUST DEN PERSONEN!)
Det spelar ingen roll om både du och jag tycker "att det där är väl ingen riktig hembio" om majoriteten tycker något annat och så länge det inte finns någon accepterad definition.
PS. Affären som jag var inne i säljer också dukar och projektorer. Förstår inte vad du fick det ifrån? - att dom inte säljer sådant. Dessuom att du bygger argumentation på det. DS
jansch skrev:- Det finns människor som inte anser att t.ex Volvobilar, Toyotabilar, Skodabilar, Fordbilar inte är värda att kallas för riktiga bilar. Att det finns en liten klick människor som bara vill kalla Ferrari, Mazerati, Lotus, Bentley mm för riktiga bilar.
IngOehman skrev:Ingen normalbegåvad människa tror att det finns en hemmabio i en kartong märkt med home cinema, som innehållande fem små plasthögtalare plus en lite större baslåda och kanske lite dekoder/förstärkare. Det är junk avsett att användas I en supersimpel hemmabio, kanske med en datormonitor som bildvisare?
IngOehman skrev:Mycket bra liknelser och resonemang.
Hemmagymmet är klockrent. Det är stället där man gymmar!
Och i hemmagymmet så har man gymutrustning, t ex kanske ett hopprep.
Hela diskussionen är knas. Begreppen är entydiga och självklara. Ingen normalbegåvad människa tror att det finns en hemmabio i en kartong märkt med home cinema, som innehållande fem små plasthögtalare plus en lite större baslåda och kanske lite dekoder/förstärkare. Det är saker avsedda att användas I en (supersimpel?) hemmabio, kanske med en datormonitor som bildvisare?
Vh, iö
RogerGustavsson skrev:Tror inte det har med begåvning att göra. För en majoritet tror jag att just detta i den ovan nämnda kartongen är vad folk kallar home cinema/hemmabio...
IngOehman skrev:Flera begrepp - framtiden har ingen bakom sig. Framtid är den tid som inte hänt än. Alla har sin framtid framför sig, hela tiden. Oavsett om det är en mindre del av ens liv än det man har bakom sig.
Conan skrev:RogerGustavsson skrev:Tror inte det har med begåvning att göra. För en majoritet tror jag att just detta i den ovan nämnda kartongen är vad folk kallar home cinema/hemmabio...
Om jag beställer ett "flytta hemifrån-set" med knivar, skärbrädor & kastruller så har jag väl inte beställt ett kök?
Nattlorden skrev:En hembio är ett rum dedikerat för att se på film i. Eller som med stor grad av trovärdighet kan fungera så vid filmtittande. Annars är det bara frågan om att man har en "surroundanläggning", vilket rent funktionsmässigt inte måste ligga efter utan kan vara minst lika bra eller bättre. ( Man skulle kunna ha en hembio med projektor och stereo rent av, men det är nog ganska sällsynt.)
Conan skrev:RogerGustavsson skrev:Tror inte det har med begåvning att göra. För en majoritet tror jag att just detta i den ovan nämnda kartongen är vad folk kallar home cinema/hemmabio...
Om jag beställer ett "flytta hemifrån-set" med knivar, skärbrädor & kastruller så har jag väl inte beställt ett kök?
kusling skrev:Lyssning med hörlurar har fått ett stort uppsving de senaste 10 åren. Och då menar jag rejäla lurar med bra ljudkvalite. En del lyssnar hemma och en del har med sig på tåget eller jobbet. Man kan t.o.m ha en separat batteridriven förstärkare med d/a-omvandlare kopplad till mobilen för att driva dessa.
IngOehman skrev:Mycket bra liknelser och resonemang.
Hemmagymmet är klockrent. Det är stället där man gymmar!
Och i hemmagymmet så har man gymutrustning, t ex kanske ett hopprep.
Hela diskussionen är knas. Begreppen är entydiga och självklara. Ingen normalbegåvad människa tror att det finns en hemmabio i en kartong märkt med home cinema, som innehållande fem små plasthögtalare plus en lite större baslåda och kanske lite dekoder/förstärkare. Det är saker avsedda att användas I en (supersimpel?) hemmabio, kanske med en datormonitor som bildvisare?
Vh, iö
IngOehman skrev:Att ge upp hemmabio och high end är nog det allra dummaste som hifi-branschen kan göra.
Det är ungefär lika dumt som om alla drömbilar skulle läggas ned. Det är det bästa som lyfter det enklare. Dessutom är det just high end och avancerad hemmabio som fortfarande lever. Att VW tillverkar Bugatti är inte dumt, det är förnuftigt, hur oförnuftig bil en Bugatti (för de flesta) än är.
Det är inte hifi-branschen som dummat sig och lagt ned mid-fi. Det är kunderna som svikit. Folk bryr sig inte längre. Mid-fi dog med skivaffärerna. När musik uppfattas som något som finns ”på nätet” eller ”i molnet” eller liknande så blir också mobiltelefonen (som är ständigt uppkopplad) det som ersätter hifi-anläggningen, ibland kompletterad med en mono-högtalare som mobiltelefonen då skickar sin musik till...
Vh, iö
IngOehman skrev:Att ge upp hemmabio och high end är nog det allra dummaste som hifi-branschen kan göra.
Det är ungefär lika dumt som om alla drömbilar skulle läggas ned. Det är det bästa som lyfter det enklare. Dessutom är det just high end och avancerad hemmabio som fortfarande lever. Att VW tillverkar Bugatti är inte dumt, det är förnuftigt, hur oförnuftig bil en Bugatti (för de flesta) än är.
Det är inte hifi-branschen som dummat sig och lagt ned mid-fi. Det är kunderna som svikit. Folk bryr sig inte längre. Mid-fi dog med skivaffärerna. När musik uppfattas som något som finns ”på nätet” eller ”i molnet” eller liknande så blir också mobiltelefonen (som är ständigt uppkopplad) det som ersätter hifi-anläggningen, ibland kompletterad med en mono-högtalare som mobiltelefonen då skickar sin musik till...
Vh, iö
Baffel skrev:... då är det ju branschen som misslyckats med göra mid- fi tillräckligt attraktivt. Är det inte läge att isf rannsaka sig själv? Att det finns de få som älskar det mest exklusiva inom vilket segment det än må vara det v
lär inte försvinna. Kanske någon som köpt en sportbil för 20 miljoner förra året, eller en lyxbåt för 40 mille, eller high end anläggning för en 5 -10 mille. Kul att läsa om dessa pryttlar men i praktiken har de inget med oss vanliga döda att göra (om inte den senaste tekniken spliller över på billigare produkter , tex F1 till vanliga bilar) Fast om nu utvecklingen av mid- fi successivt avvecklas borde det väl påverka utvecklingen av exklusiv high-end?
I vilket fall en liknande diskussion förs inom bilbranschen. Ungdomar som förr sparade rejält till körkort och shysst bil som nu istället köper nya IT- produkter och reser runt i världen.
Fast utan ett intresse för Svensson att lägga en hyfsad slant på produkter i mellansegmentet lär nog de mest exklusiva i toppen dö ut. De riktigt rika kan inte skryta med sina produkter, ingen bryr sig och de framstår bara som konstiga kufar. Att köpa en keps eller mössa gör vi alla, men vem köper en dito eller hatt för 5000 kronor numera? Med det följer ; kan du ens i dagsläget köpa en hig- end hatt för 80 000? Skulle inte tro det. Ingen efterfrågan. Ingen statusmarkör. Samma öde kan ske inom hifi.
Baffel skrev: Att köpa en keps eller mössa gör vi alla, men vem köper en dito eller hatt för 5000 kronor
numera?
dewpo skrev:Baffel skrev: Att köpa en keps eller mössa gör vi alla, men vem köper en dito eller hatt för 5000 kronor
numera?
Jag måste bara kommentera detta![]()
Jag tittade på solhattar i somras i vanliga butiker, Skiten var gjord i papper![]()
Beräknad livslängd en regnskur antar jag![]()
En riktig Solhatt kostar inte 5000 utan lite drygt 1000.
Och den håller många somrar, Jag lovar att den blir billigare i längden, Men allt är slit och släng idag!
Ecuadorianskt handarbete när det är som bäst!
[ Bild ]
https://www.novica.com/p/mens-ecuadorian-straw-panama-hat-with-ribbon/327206/
Samma sak med vanliga hattar, En riktig kaninhårs-hatt kostar inte 5 utan snarare 3 tusen.
Och de är idet närmaste outslitliga, Farfars hat är lika fin nu som för 50 år sedan.
En riktig hatt!
[ Bild ]
https://www.braun-hamburg.com/en/borsalino-fedora-hat-anello-beige-016101-150.html
Varför klarar människor inte av en så enkel sak som avskrivningstid?
Det är inte direkt komplicerat!
Conan skrev:Skulle jag själv gissa på huvudanledningen till HiFi:ns nedgång (vill inte säga "bortgång") på 80/90-talet eller så, så får det bli försvinnandet av lokala Radio/TV-butiken "på hörnet". När allt sammans flyttade in i elektronikladorna så blev också konkurrensen så påtaglig; "Älskling, ska vi verkligen köpa nya högtalare - kolla dom har såna häringa dataapparater här också...".
Även om de redan inbitna HiFi-nördarna (då som nu) flockades runt andra ställen än "Radiohandlar´n", så var det för medelsvensson här man gick in för att kolla in nya TV och stereoapparater, snacka lite med handlar´n och kanske också kolla in lite nya fonogram. Min första riktiga stereo fick jag gratis hemkörd (!) från VH Radio & TV och eftersom de egentliga medföljande högtalarna i paketet hade sålts till nån annan, så medföljde ett par Pioneer Prologue 5 istället. Innan det köpet som gjordes för sommarjobbspengar, hade ett par år innan inköps en bergsprängare av bättre modell (en Rotel faktiskt) från Åhlens i Frasta (en typ Radiohandlare också) och en enkel skivspelare från Expertbutiken två stationer bort.
Hur hade jag gjort i dag? HiFi-klubben kanske men prislappen kanske varit för dyr för en tonåring... eller beställa på CDON... Siba eller Elgiganten är väl ingen ide att kolla in? Nä jag tror OnOff, Siba mm har bidragit stort till nedgången av bättre ljudanläggningar i "normala" folks hem. Utbudet minskade, det fanns ingen vettig människa att prata med före köpet samt att utbudet av all annan elektronik ökade lavinartat.
LeifB skrev:Man kan ju undra vad artisterna och sångarna livnär sig på nu för tiden?
Titta på nyproducerade cd senaste året..
Hur många är dom ?
Conan skrev:Skulle jag själv gissa på huvudanledningen till HiFi:ns nedgång (vill inte säga "bortgång") på 80/90-talet eller så, så får det bli försvinnandet av lokala Radio/TV-butiken "på hörnet". När allt sammans flyttade in i elektronikladorna så blev också konkurrensen så påtaglig; "Älskling, ska vi verkligen köpa nya högtalare - kolla dom har såna häringa dataapparater här också...".
Även om de redan inbitna HiFi-nördarna (då som nu) flockades runt andra ställen än "Radiohandlar´n", så var det för medelsvensson här man gick in för att kolla in nya TV och stereoapparater, snacka lite med handlar´n och kanske också kolla in lite nya fonogram. Min första riktiga stereo fick jag gratis hemkörd (!) från VH Radio & TV och eftersom de egentliga medföljande högtalarna i paketet hade sålts till nån annan, så medföljde ett par Pioneer Prologue 5 istället. Innan det köpet som gjordes för sommarjobbspengar, hade ett par år innan inköps en bergsprängare av bättre modell (en Rotel faktiskt) från Åhlens i Frasta (en typ Radiohandlare också) och en enkel skivspelare från Expertbutiken två stationer bort.
Hur hade jag gjort i dag? HiFi-klubben kanske men prislappen kanske varit för dyr för en tonåring... eller beställa på CDON... Siba eller Elgiganten är väl ingen ide att kolla in? Nä jag tror OnOff, Siba mm har bidragit stort till nedgången av bättre ljudanläggningar i "normala" folks hem. Utbudet minskade, det fanns ingen vettig människa att prata med före köpet samt att utbudet av all annan elektronik ökade lavinartat.
LeifB skrev:Hifi är en snart utdöd verksamhet...
Det är bara gamla stofiler som hänger här på faktlskt.
Vad som köps av ungdomar har jag inte rktigt förstått.
Vad är det för något som tillverkas inom musikbranchen är ju bara en gåta.. nej hifi är dött och vi är de sista som uppskattar att sätta oss i sweetspot.
Morello skrev:Den stora hifi&musik-dödaren heter televison och video.
Morello skrev:Den stora hifi&musik-dödaren heter televison och video.
kusling skrev:Lyssning med hörlurar har fått ett stort uppsving de senaste 10 åren. Och då menar jag rejäla lurar med bra ljudkvalite. En del lyssnar hemma och en del har med sig på tåget eller jobbet. Man kan t.o.m ha en separat batteridriven förstärkare med d/a-omvandlare kopplad till mobilen för att driva dessa.
IngOehman skrev:Jag är bara tolv. Mentalt alltså.
CODY skrev:Conan skrev:Skulle jag själv gissa på huvudanledningen till HiFi:ns nedgång (vill inte säga "bortgång") på 80/90-talet eller så, så får det bli försvinnandet av lokala Radio/TV-butiken "på hörnet". När allt sammans flyttade in i elektronikladorna så blev också konkurrensen så påtaglig; "Älskling, ska vi verkligen köpa nya högtalare - kolla dom har såna häringa dataapparater här också...".
Du hade köpt ett par Bose-lurar.
IngOehman skrev:Morello skrev:Den stora hifi&musik-dödaren heter televison och video.
Verkligen inte.
Däremot var TVns intruduktion i vardagen ett dråpslag för biograferna. Men TVn har funnits långt före hifi-döden (både den långsamma efter 70-taler och den hastigare för något årtionde sedan.
Mobiltelefonen, datorn och de sinande möjligheterna att inköpa hårdvaru-fonogrammen däremot...![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:Fast döden startade ju runt 2005, inte på 80/90-talet. Efter 70-talet var nedgången långsam, men från typ 2005 skedde skivaffärsdöden mycket snabbt. Och på den följde mid-fi döden.
rajapruk skrev:Om man tittar här så verkar ryktet om hifins död vara något överdriven:
https://www.akkelisaudio.com/kundernas-system-2/
Shit vad mycket megadyra megastora trattar och rörhäckar de verkar ha sålt!
Perran skrev:Man försökte mäta upp förstärkare och presentera ett "testresultat".
Frekvensgång. Distorsion och IM-distorsion. Effektkub. Puls-svar.
Diracpuls och spektrumanalys, när det var som bäst.
Dessa mätningar säger inte så värst mycket mera än . . . data i ett mätresultat.
Jag påstår inte att hög distorsion och vågig frekvensgång är bra.
En förstärkare som mäter bra, "spelar" ofta bra.
Men det finns undantag.
Kopplingen mellan dessa mätningar och den musikaliska upplevelsen är svag.
En mera seriös analys efterfrågas.
Perran skrev:Mikrofoner . . . vad nytt utöver kondensatormikrofonen, ca 1960 ?
Perran skrev:Vi är överens om att Rummet är en av de viktigaste komponenterna i ljudkedjan.
Det som kallas för Rumskorrektion hör framtiden till.
Uppfattningarna om rumskorrektion är minst sagt delade !
Och man kan mena olika saker.
En faktisk ändring (korrektion) av rummet med mattor, äggkartonger på väggarna.
Basätare i hörnen. Denna typ av korrektion blir förmodligen densamma
i framtiden som den är i dag. Inte mycket att orda om.
Den andra varianten är korrektion av ljudet (signalen) för att ge
optimal upplevelse (enligt dina preferenser) i din lyssningsposition i rummet.
Linn är en av spelarna inom Room Correction.
Utgående från rummets dimensioner och placering av fönster mm,
räknar de ut rummets akustiska egenskaper.
Eftersom de känner till dina högtalares egenskaper (de är kunniga på Linn),
kan de räkna fram de optimala korrektionerna och ladda ned dessa i den
DSP-baserade Linn-apparaten.
När jag läste nedanstående påstående från Linn,
undrar jag om de har förstått vad de håller på med !
Det är givetvis "totalljudet" i lyssningspunkten som skall optimeras !
Reflexionerna finns där, och måste tas hänsyn till.
Och vem påstår att man skall använda en dålig mick ?
Saxat från Linn's hemsida, angående metoder som baseras på mätning med mikrofon:
## To begin with there’s the fundamental problem of separating what
the microphone picks up from the speakers, from sound that’s actually being
reflected at it from the walls, ceiling and floor.
Next, a mic only measures the sound where it’s placed,
so it’s an unreliable method of solving all of a room’s problems,
regardless of how many measurements are taken at various locations.
Add to this the varying quality of the microphone being used,
and the inherent difficulty of calibrating one,
and you’ve got a host of variables and endless niggles that
will just never be ironed out.
##
Jag är bekant med ett annat fabrikat som just använder mikrofon
som mäter resultatet av de Diracpulser som högtalarna sänder ut.
I professionella sammanhang, vid analys av akustiken i exvis konsertsalar,
använder man denna teknik.
Ljudpulser i form av "knallskott" eller liknande, mäts av i olika punkter
av rummet. Man kan sedan analysera resultatet med spektralanalys mm,
och få intressanta resultat därifrån.
Jag tror att det kommer att hända en hel del inom området i framtiden.
Perran skrev:MQA är ett förslag på ett nytt format för digitala fonogram.
Jag tror också att det finns möjligheter till förlustfri komprimering
av signalen, utan att ha tittat närmare på detta.
Baserat på den låga energitätheten i delar av signalen.
Frågan är om en marginell minskning av storleken på fonogrammen
har något värde i slutändan.
Digitala lagringsmedia sjunker hela tiden i pris.
Införandet av MQA kräver investeringar i flera led, som omnämnts i en annan tråd.
Jag tror inte MQA har någon framtid.
Vad hände med SACD ? Ett koncept som innehöll reella förbättringar av ljudkvalite'n.
Trots att SACD supportades av 2 av giganterna och pionjärerna
inom "plastskivemusiken" (Sony, Panasonic ?), gick det i graven.
Ett av de viktigaste skälen var förmodligen spelarna,
som marknaden tyckte var för dyra.
goat76 skrev:SACD hade helt klart potentialen att bli det nya formatet efter stereo. Tänk er alla gamla och nya inspelningar som man hade kunnat gräva fram multikanal-inspelningarna till och mixat detta till ett trovärdigt surroundljud för musik, detta kunde ha varit en väl utvecklad standard vid det här laget.
Vad tror ni, finns det en möjlighet att detta format någon gång kommer att återupplivas?
Tangband skrev:Goat76: Mätmikrofon kan bara vara bra om man mäter rätt saker-som du skriver. Saker som förbättrar ljudet. I mitt aktiva dsp-system är det väldigt enkelt att gå tillbaka till de korrigeringar jag gjorde förr med hörseln för jämförelser. Det krävs bara ett knapptryck.
Här har jag kommit fram till att om man mäter med puls 1,1 meter från högtalaren inklusive 10 ms reflexer så bör det vara rakt inroom mellan 300-12000 Hz +- 2 db ungefär.
Då låter det bäst hos mig på musik. Bättre än de korrigeringar jag gjorde enbart med hörseln förut.
Sorry but thats the case![]()
Vad det gäller Linns space optimization så är det, som du skriver, ett trubbigt instrument men kanske den autokorrigering som fungerar allra bäst av de helt värdelösa program som finns på annat håll. Men det låter fortfarande bäst om man slår av space. Det finns dock en möjlighet till manuell inställning i programmet och då kan man mäta med mikrofon var den stående vågen verkligen finns i rummet- vi kommer att prova det då min vän får tid till det.
Vad det gäller rumskorrigeringar kan man i verkligheten bara korrigera rumsnoder som är under 80 Hz, dvs de stående vågor som uppstår mellan tvenne ytor ( tack Morello ).
Tangband skrev:I de flesta fall är den högsta frekvensen som kan korrigeras rätt, den som genererar en stående våg mellan tak och golv och den hamnar nånstans mellan 70-76 Hz beroende på takhöjd.
Tangband skrev:Sedan kanske det finns en stående våg nånstans vid 20-30 Hz beroende på rumstorlek men den uppfattar hörseln på ett helt annat sätt- här kan det uppfattas som en försämring med korrigering.
Alltså- ska man korrigera rumsnoder så behövs det kanske bara ett eller högst två ingrepp under 80 Hz. Och man måste mäta så man hittar rätt frekvens och rätt Q. Min erfarenhet.
Tangband skrev:Nu blev det OT men jag måste förklara för framförallt goat 76 att mätningar kan göra så att det låter bättre. Om man mäter rätt saker. Att försöka hitta rätt ståendevåg - frekvens med exakt rätt Q med endast hörselns hjälp är nästan omöjligt.
Tangband skrev:Linn använder förstås mikrofoner vid tillverkningen av sina dsp-baserade toppmodeller. De mäter tom individuella element. Akudorik katalyst exakt mäter rätt rakt inroom 1 meter ifrån, mellan 300-12000 Hz med LTS logaritmiska sinussvep - som jag redan visat i en tråd.
petersteindl skrev:I inspelningssammanhang finns SACD kvar och då oftast med 4 ggr samplingshastighet.
Men, formatet är inte lämpligt vid digital efterbearbetning och om så skall ske så går man över till PCM.
Jag är tveksam till SACD. Däremot är jag inte tveksam till ett flerkanals musiksystem.
Med vänlig hälsning
Peter
goat76 skrev:Varför går det inte alltid att göra slutsatsen att en rak perfekt frekvens vid mätning nödvändigtvis alltid låter bra, och vilka andra parametrar kan det vara som gör att något mätmässigt sämre ibland låter bättre?
IngOehman skrev:goat76 skrev:Varför går det inte alltid att göra slutsatsen att en rak perfekt frekvens vid mätning nödvändigtvis alltid låter bra, och vilka andra parametrar kan det vara som gör att något mätmässigt sämre ibland låter bättre?
Det finns inget som heter "rak perfekt frekvens".
Jag gissar att du menar rak tonkurva (=amplitudens frekvensgång)? Men även om du menar det så är det ingenting entydigt.
Amplituden för vaddå som funktion av frekvensen? Direktljudet? Totalljudet? Och menar du för en mikrofon eller för en människa? En (idealisk mät-)mikrofon registrerar samma tonkurva oavsett anländanderiktning. Så fungerar inte hörseln. Hörseln hör inte samverkan mellan vänster och höger högtalare som fantomprojicerar, på alls samma sätt som en mätmikrofon.
Att mäta är aldrig fel, men det är å andra sidan bara meningsfullt om man kan tolka mätningarna, och för att man skall kunna göra det så räcker det inte med en massa kunskap om akustik och psykoakustik, men behöver därtill mycket mera information än den som innehålls i en mätkurva.
Vh, iö
Perran skrev:Man försökte mäta upp förstärkare och presentera ett "testresultat".
Frekvensgång. Distorsion och IM-distorsion. Effektkub. Puls-svar.
Diracpuls och spektrumanalys, när det var som bäst.
Dessa mätningar säger inte så värst mycket mera än . . . data i ett mätresultat.
Jag påstår inte att hög distorsion och vågig frekvensgång är bra.
En förstärkare som mäter bra, "spelar" ofta bra.
Men det finns undantag.
Kopplingen mellan dessa mätningar och den musikaliska upplevelsen är svag.
En mera seriös analys efterfrågas.
IngOehman skrev:Håller med! Du har helt rätt.
Men vill än en gång påminna om svårigheterna med att skilja mellan den tonkurvepåverkan som kommer från resonanserna och den som beror av ståendevåg från bakre väggen. Det senare är en önskad kamfiltereffekt (en som örat väntar sig) medan det förstnämnda är en oönskad effekt som man, precis som du skriver, kan ta bort med eq om man inte lyckas mildra den tillräckligt med rumsakustiska åtgärder.
Men svårigheten är som sagt att bedöma vad som är vad. De flesta gör mätningar på och runt lyssningsplatsen (-erna) och där ser man summan av den påverkan som är skadlig och den som är nyttig. Det gäller att dekonstruera så man får fram enskildheterna och inte bara summan.
Vh, iö
Perran skrev:Synpunkter från trådskaparen . . . han lurar i vassen !
Mina egna önskemål är desamma som era, vad jag kan se.
Lätt tillgänglig god musik på fonogram av olika typ.
Marknaden . . . den är ju bl.a vi !
Men vi kanske inte är den mest köpstarka gruppen.
"Rumskorrektion" . . . jag är medveten om att det hjälpligt går
att räkna fram delar av ett rums aukustiska egenskaper på det sätt
som Linn förordar.
Det jag opponerade mig emot är deras underkännande av
andra (konkurrenternas) metoder, direkt uppmätning mha mikrofon.
Och mikrofonen (ev. flera stycken) kalibreras av den automatiserade mätproceduren.
Om du är intresserad av hur man hanterar ämnet rumsakustik i professionella sammanhang,
kan du läsa denna inte helt lätt-tillgängliga .PDF.
https://pdfs.semanticscholar.org/2a0c/1 ... ecdc77.pdf
##
Our algorithm opens the way for different applications in virtual reality,
auralization, architectural acoustics, and audio forensics.
For example, we can use it to design acoustic spaces with desired
characteristics or to change the auditory perception of existing spaces.
##
Algoritmerna och metodiken använde man sedan för att göra en "auralization"
av den unika katedralen i Lausanne.
http://rr.epfl.ch/demos/eCathedral
Jag erkänner att jag är lite "insnöad" på ämnet . . . . . .
Povel : "Håll musiken igång !"
IngOehman skrev:Mardrömsframtid.
Människor som är tillsammans men isolerade från varandra.
Inte olikt den vision som Bill Gates skissade för några år sedan i Las Vegas. Din är en sorts light-version. Bill skissade ett hem där alla satt framför sin dator och levde framför den, och ville de varandra något så kommunicerade de via datorerna.
Det var kul att höra honom live, men också väldigt skrämmande. Så totalt verklighetsfrämmande och omänskligt.
För mig är en familj något helt annat än för dig, tror jag.
När familjemedlemmar inte pratar med varandra så hör de oftast varandra, på grund av det som de pysslar med. Livet finns i huset! Den isolation du talar om som ett mål, är som jag ser det bara en mardröm.
Jag gillar nästan alla livs-ljud, inte bara musik, lagom mängd av dem. Ljudet av någon som snickrar, barnfötter som springer, ett spel på en mobiltelefon, en toalett som spolas, gräsklipparen...
Alltför högljudda saker kan göra att ett fönster eller en dörr stängs, men ändå kommunicerar de en närvaro. Själva livet.
Vh, iö
IngOehman skrev:Jag har redan sett rennäsansens första ryck!
En ny vår kommer. Hemmabiografer byggs i stugor och kojor! Gissar på mycket kul High End på mässan om en vecka.
De som vill ha JM’s och Bill Gates värld få gå den vägen utan mig. Den låter hemsk, som en sorts död.
Vh, iö
jonaz81a skrev:Kompakt som tusan och man kan garanterat ansluta en subwoofer som man kan gömma där kvinnorna i huset inte ser den. Vad mer kan man begära av en kompakt ljudlösning?
Bild snodd av Yamaha men de låter hälsa att de inte har något emot gratis reklam...
goat76 skrev:jonaz81a skrev:Kompakt som tusan och man kan garanterat ansluta en subwoofer som man kan gömma där kvinnorna i huset inte ser den. Vad mer kan man begära av en kompakt ljudlösning?
Bild snodd av Yamaha men de låter hälsa att de inte har något emot gratis reklam...
Nähä du, kvinnorna i huset hittar allt! Alkohol, pornografi och subwoofers, inget kommer undan!
Vilken komponent bestämde djupet på den där Yamaha stereon, högtalarna eller elektroniken?
goat76 skrev:
Nähä du, kvinnorna i huset hittar allt! Alkohol, pornografi och subwoofers, inget kommer undan!
Vilken komponent bestämde djupet på den där Yamaha stereon, högtalarna eller elektroniken?
petersteindl skrev:goat76 skrev:jonaz81a skrev:Kompakt som tusan och man kan garanterat ansluta en subwoofer som man kan gömma där kvinnorna i huset inte ser den. Vad mer kan man begära av en kompakt ljudlösning?
Bokhyllan.
PerStromgren skrev:Jag tror att jag hittat svaret i senaste numret av ”Villaliv”!
PerStromgren skrev:Jag tror att jag hittat svaret i senaste numret av ”Villaliv”!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster